We maken zelf altijd goede visuals met Canva.com, een tool waar je gemakkelijk visuele ondersteuning kunt maken voor verschillende advertentie-vormen en presentaties.
Als images gebruiken we dan de productfoto’s van onze klanten, of voor een meer op emoties gerichte campagne bijvoorbeeld de gratis foto’s van Unsplash.com.
Dan blijft er nog over om ook hier de juiste targeting te regelen, en ik heb de perfecte uitleg voor je samengesteld:
Een enorm kanaal met veel potentie, en eentje die veel bedrijven nog laten liggen.
Misschien wil je ook eens kijken naar adverteren op Instagram. De meeste webwinkels vinden dat hun vermogen om bepaalde producten te verkopen vooral afhankelijk is van hoe goed de visuals van het product eruit zien.
Als gevolg hiervan wordt er hard gewerkt aan het maken van hoogwaardige foto’s die het item er goed uit laten zien.
Als je foto’s van hoge kwaliteit hebt, is de kans groot dat je product goed presteert op Instagram, een sociaal netwerkplatform dat erg veel afbeeldingen bevat.
Daarnaast is het maken van video’s een essentieel onderdeel van je marketing strategie als je deze succesvol wilt maken.
Je kunt ook profiteren van de targetingfuncties die Facebook biedt, zodat jouw overtuigende beelden aan de juiste mensen worden getoond.
Happily Unmarried heeft de maandelijkse omzet met 12X weten te verhogen door op Instagram te adverteren.

Dankzij visuele informatie die het product duidelijk en op een manier weergeeft die bij hun doelgroep van 18-35-jarige mannen past, heeft het bedrijf een advertentiecampagne op Instagram ontwikkeld die veel betrokkenheid met zich meebrengt.
Hier is nog een voorbeeld, van een bedrijf met de naam T.M Lewin.

Het merk is meer dan 100 jaar oud, maar dat weerhield hen er niet van om succes te behalen met het moderne sociale platform.
Nogmaals, dankzij duidelijke beelden die resoneerden met de doelgroep, vond T.M Lewin succes met Instagram.
Dankzij Instagram Ads slaagden ze er zelfs in om hun kosten per acquisitie met 9 keer te verlagen.
Ze maakten ook gebruik van een functie, bekend als carrouseladvertenties, waarmee ze verschillende afbeeldingen in één advertentie konden presenteren.
Bij Instagram is een sterke advertentietargeting de sleutel tot het behalen van succes met je campagnes. Je wilt dat de juiste mensen je ads zien, zonder dat je betaalt voor irrelevante views.
Met meer dan 1 miljard dagelijkse actieve Instagram-gebruikers is het absoluut essentieel dat je alleen diegenen target die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product.
Hoe werkt Instagram-advertentietargeting?
Omdat Instagram-advertenties op dezelfde manier worden beheerd als Facebook-advertenties, werkt hun targeting op doelgroepen op exact dezelfde manier. Wanneer je dus al audiences in Facebook hebt aangemaakt kunt je deze gemakkelijk meenemen naar je Instragam ads!
Om je Instagram-doelgroepen te maken en te beheren, moet u de Facebook Business Manager gebruiken.
Ga gewoon naar Business Manager en selecteer ‘Doelgroepen’ door op het menu rechtsboven te klikken.

Op de pagina Doelgroepen kun je al je opgeslagen Facebook-doelgroepen zien (dus ook je retargeting en lookalike audiences) en nieuwe doelgroepen maken. Als je het brede scala aan targetingopties van Instagram-advertenties wilt begrijpen duiken we hier eerst in de basics.
Facebook- en Instagram-advertenties hebben vier soorten publiek:
- Opgeslagen doelgroepen
- Aangepaste doelgroepen
- Lookalike Audiences
- Op waarde gebaseerde lookalike doelgroepen
Als je net begint met adverteren op Instagram, moet je beginnen met het maken van een Saved Audience.
Opgeslagen doelgroepen zijn de doelgroepen die u kunt definiëren door de interesses van mensen te kiezen: locatie, leeftijd, geslacht, gebruikte apparaten, inkomensniveau, enzovoort.
Je kunt Opgeslagen doelgroepen maken, zowel in de instellingsfase van de Instagram-campagne of in het gedeelte Doelgroepen van de bedrijfsmanager.
Hier volgt een kort overzicht van de opgeslagen doelgroepparameters die je kunt bewerken:
- Locaties
- Leeftijd
- Geslacht
- Talen
- Interesses
- Gedragingen
- Demografie
- Verbindingen met pagina’s

Locatie is natuurlijk essentieel wanneer je alleen maar in Nederland verkoopt. Maar pas echt interessant wordt het wanneer je ook gebruik maakt van de andere targeting opties.
Op interesses gebaseerde targeting
Interesses zijn een van de beste (en eenvoudigste) doelgroepen voor het gericht targeten op Instagram, omdat ze je kunnen richten op mensen die specifiek geïnteresseerd zijn in onderwerpen en merken die met jouw product te maken hebben.
Je kunt bijvoorbeeld mensen targeten die geïnteresseerd zijn in jouw concurrenten of in tijdschriften en blogs over je branche.
Om nieuwe interesses te vinden en te selecteren, kun je een paar woorden typen of bladeren door de vooraf gedefinieerde menu’s van Facebook.

De interesses van mensen zijn gebaseerd op interesses en interesses van Facebook-gebruikers, apps die ze gebruiken, pagina’s die ze leuk vinden en meer.
Voeg verschillende interesses toe om je Instagram-publiek te verbreden.
De groei van TreadBands is vooral gebeurd door mond-tot-mondreclame met social media, met name Instagram, om hun poentiële klanten te bereiken.
In plaats van traditionele methoden om ons product op de markt te brengen, zoals SEO, bijvoorbeeld, hebben we verschillende evenementen afgestruind om onze potentiële klanten te spreken en hen voor te lichten over het product.
Vanaf hier begonnen mensen het product te kopen, vertelden ze hun vrienden en zochten ze online naar meer informatie.
We zetten onze inspanningen in sociale media om het verhaal te vertellen door middel van foto’s en een merk rond het idee van avontuur te creëren, omdat je een TreadBand letterlijk overal kunt dragen.

Dat kleine verschil en de tijd die we namen om mensen te bereiken, hielpen ons zo te groeien!
Wat kost Instagram adverteren?
Instagram, je krijgt eruit wat je erin stopt. De kosten zijn natuurlijk helemaal afhankelijk van je doelen en hoeveel je uit wilt geven.
De kosten van Instagram zijn in vergelijking met andere advertentiekanalen iets hoger, maar de engagement is ook een stuk hoger en je bereikt een gerichte doelgroep. De kosten die je betaalt zijn per duizend weergaven (CPM) of per klik naar je webshop (CPC). Gelukkig kun je een maximaal bod instellen om te zorgen dat je nooit meer betaalt dan je had verwacht. Je bereik zal dan echter ook beperkt zijn. Instagram zelf zegt dat de kosten per duizend weergaven tussen de € 1,26 en € 6,30 liggen en een naar je website tussen de € 0,10 en € 2,00.
Instagram is zeker een interessant social media kanaal om een specifieke doelgroep te bereiken, zolang je de boodschap maar persoonlijk brengt en aansluit op de wensen en verwachtingen van de gebruiker.
Een ander advertentie kanaal waar je veel gebruik van kunt maken als webshop eigenaar is Facebook. We hebben op dit moment een onderdeel van onze Masterclass gratis opengesteld: De Facebook adverteren voor Webshops.
[shortcode_button type=”business” align=”center” target=”_blank” link=”https://decisiontree.teachable.com/p/facebook-adverteren-voor-webshops” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Schrijf je gratis in[/shortcode_button]