seo voorprent

SEO strategie 2018

“Bovenaan komen in de zoekmachines is de sleutel tot groei voor elk bedrijf met een website…”


Een solide aanpak brengt resultaat

Google wil de best mogelijke zoekresultaten bieden aan haar klanten. Dat betekent dat ze die pagina’s bovenaan willen hebben die de bezoeker het beste helpen, en dat zijn websites die het beste antwoord geven op de zoekvraag.

Je kunt Google laten weten dat jij het beste aanbod hebt doormiddel van goede content op je site, en signalen dat anderen je content ook aanbevelen (links van andere sites). Dan hoef je er alleen nog maar voor te zorgen dat je ook een goede klantervaring biedt wanneer de bezoekers op je site belanden.

 

Onze aanpak is om je site hiervoor klaar te stomen door drie onderdelen aan te pakken:

  1. Optimaliseren van de structuur en content van de site
  2. Verkrijgen van links met autoriteit over jouw business
  3. Zorgen dat mensen jouw website aanklikken en op je website blijven

 

Onze kracht ligt in laten zien hoe jij je site kunt optimaliseren, het bouwen van de juiste hoogwaardige links naar je site en te zorgen dat mensen jouw website aanklikken in de zoekresultaten en tot een actie overgaan. Lees meer over onze linkbuilding pakketten.

Huidige vindbaarheid

Laten we eerst kijken naar de huidige vindbaarheid van de site. Deze grafiek toont het aantal zoekwoorden waarop een site wordt gevonden:

SEO strategie 2018

Er zijn vaak wat pieken en dalen aangezien Google continu updates doet, maar over het algemeen wat gedaald en daar moeten we wat aan doen. Op dit moment wordt de site op 463 woorden gevonden in de top 100 zoekposities in Google:

Op hoeveel zoekwoorden word ik gevonden

 

Analyse

In al onze pakketten zit een uitgebreide analyse om goed van start te gaan. Optimaliseren van site structuur en content, en het starten van een goede linkbuilding campagne begint namelijk altijd bij het weten voor welke zoekwoorden je gevonden wilt worden.

Je weet dan of je nog content moet toevoegen, en kunt een inschatting maken van hoeveel linkbuilding er nodig zal zijn om te groeien naar die bovenste resultaten. Je wilt meer gerichte bezoekers naar je site krijgen, en het snelste resultaat behaal je door zowel quick wins als lange termijn doelen op te pakken.

Quick wins zijn heel specifieke zoektermen waar relatief weinig concurrentie op is en toch aardig wat zoekvolume. Slimme woordcombinaties waar veel concurrentie nog niet aan heeft gedacht. We noemen deze ook wel “long-tail keywords” of zoekwoordcombinaties, bijvoorbeeld:

quick win long tail zoekwoorden

 

Voor meer algemene doelen is het erg belangrijk om na te denken over wat je krachten zijn en hoe je wilt dat mensen je zullen vinden. Het opzetten van categorie pagina’s met teksten en interne linkbuilding is erg belangrijk. Dan wordt ook de basis gelegd voor hoofdtermen:

Hoofdtermen met meer concurrentie

Hoe algemener het zoekwoord, hoe meer concurrentie er zal zijn en ook hoe meer effort erin gestoken moet worden om hoog in Google te komen. Het belangrijkste om eerst te doen is bepalen voor welke woorden je eerst wilt gaan en hiervoor pagina’s te optimaliseren met goed geschreven teksten en een interne linkstructuur.

Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld. Het gaat er uiteindelijk om welke zoekvragen voor jullie het meeste opleveren en het vaakste worden gezocht.

 

Technische aspecten

Ook de technische kant van de site moet goed op orde zijn. Voor SEO is dan de basis gelegd en dit betekent goed gebruik maken van title tags, headers en descriptions. Ook moet hij mobiel vriendelijk zijn.

technische kant van de site beoordelen

Hij moet snel laden want Google gaat dit steeds belangrijker vinden. Op termijn zou je nog kunnen denken aan een SSL certificaat aangezien Google ook veilige sites steeds meer gaat belonen.

 

sitesnelheid controleren

(Meer informatie kun je ook vinden op tools.pingom.com mocht je deze nog niet kennen)

 

Linkbuilding

Goede content en site structuur is de ene kant van de formule voor hogere zoekresultaten, de andere kant is linkbuilding. Geen site wordt goed gevonden zonder links van andere sites. Je moet een link van een ander zien als een stem voor jouw site en hoe beter de site die stemt aansluit bij jouw onderwerp, hoe meer waarde Google hecht aan deze stem. Heel veel links bouwen heeft in 2018 nauwelijks nog effect, maar genoeg links van sites met autoriteit in jouw domein schieten je site naar de bovenste posities.

Dit is het huidige aantal links naar een site en de autoriteit die ze doorgeven:

huidige links en trust flow topics

De huidige links geven al best wat waarde door over het onderwerp, maar meer over Consumer Electronics. Als andere concurrenten bijvoorbeeld ook meer gerichte links hebben op het onderwerp Relationships en Searching dan zul je hier aan moeten werken. Dit zijn immers profielen die Google op dit moment bovenaan zet in jullie markt.

Je moet het zien als je producten wilt verkopen in je webshop en je wilt met SEO beter gevonden worden, dan moet je Google laten weten dat je een webwinkel hebt waar je producten kunt kopen. Dat betekent de juiste soort links die ook over winkelen gaan.

trust flow van concurrentie

We kunnen jullie helpen met het maken van zulke links in deze categorieën, daarbij stemmen we samen af naar welke pagina’s we linken en voor welke zoekwoorden (quick wins en/of hoofdtermen) we optimaliseren. We werken op een veilige manier met links van echte blogs, en kijken naar de links van jullie concurrenten om die ook voor jullie te verkrijgen.

 

Aansluiten bij de klantbehoefte

Het laatste deel van de formule is aansluiten bij de klantbehoefte. Klikken mensen bijvoorbeeld op jouw link in de zoekresultaten? Zo ziet het er nu uit in Google:

zo ziet het eruit in de zoekresultaten

 

Desgewenst geven we ook advies over hoe bezoekers te verleiden op jouw site te klikken in de zoekresultaten (click through rate) en of het nodig is om ervoor te zorgen dat ze langer blijven (time on site) of meer pagina’s bezoeken (bounce rate). Deze zaken neemt Google tegenwoordig allemaal mee in hun beoordeling van jouw site.

Mogelijkheden bij Decision Tree

Om aan te sluiten bij jouw strategie en budget bieden we twee mogelijkheden. Het aanpakken van de meest relevante quick wins of een integrale aanpak van de site en vindbaarheid.

Het aanpakken van een of enkele quick wins kan voor een veel kleiner budget aangezien de concurrentie hier aanzienlijk lager is. Er is dus ook minder nodig om goed gevonden te worden. Het voordeel van een integrale aanpak is daarentegen dat je tegelijk hoofdtermen en quick wins aanpakt, het vergt echter iets meer investering.

Wanneer je het in termen van je site bekijkt moet je het zo zien. Met het optimaliseren voor quick wins zorgen we voor geoptimaliseerde links naar een specifieke pagina, de pagina met informatie over sub-onderwerpen (de long-tail woordcombinaties).

Met een integrale aanpak start je een niveau hoger en kun je vervolgens met interne links de autoriteit over de sub-onderwerpen verspreiden:

quick wins of lange termijn doelen

 

Wanneer je hoofdcategorie pagina’s hebt met unieke teksten kun je deze optimaliseren voor hoofdtermen. Daaronder zitten vervolgens pagina’s met informatie over de long-tail zoekwoorden.

Het voordeel wanneer je zowel quick wins als lange termijn doelen aanpakt, is dat de site in een kort tijdsbestek meer gevonden gaat worden op heel veel zoekwoorden. Je kunt ook eerst klein beginnen met quick wins. Ook hierdoor krijgt je site in zijn algemeenheid steeds meer autoriteit en kun je op een later tijdstip klaar zijn om ook hoofdtermen aan te gaan. In beide gevallen bouw je dus aan de autoriteit van je site en creëer je blijvende toegevoegde waarde.

Mensen klikken vaak niet verder dan de eerste pagina van Google wanneer ze iets zoeken en de bovenste posities krijgen veruit de meeste clicks. Omdat het gratis verkeer is kan het je gemakkelijker helpen groeien dan advertenties of verkopen via andere platforms.

We zouden ook jullie graag helpen om te groeien via de zoekresultaten van Google. Een investering in hogere posities in de zoekmachines geeft je veel gratis en gericht zoekverkeer om je klantenkring te vergroten. We beginnen altijd met een analyse en een advies en starten vervolgens met maandelijkse linkbuilding om die bovenste posities te pakken op zoekwoorden die leiden tot meer klanten.

Wat het beste bij jullie site past hangt af van jullie doelstellingen, de concurrentie op quick wins en hoofdtermen en jullie budget. Ik spreek jullie dan ook graag verder over jullie doelstellingen, dan kunnen we samen een plan en budget voor groei uitwerken.

In al onze pakketten:

SEO pakketten van decision tree

  1. Advies over de structuur en content van de site inclusief zoekwoorden onderzoek en interne linkbuilding (eventueel schrijven van SEO geoptimaliseerde teksten, hoewel de meeste klanten ervoor kiezen dit in eigen hand te houden)
  2. We bouwen maandelijks aan links met autoriteit over jouw business. Het gaat om kwaliteit links van echte blogs, aangevuld met de beste links van jouw concurrenten
  3. Advies over het aansluiten bij de klantbehoefte (verhogen van je click through rate, het verlagen van je bounce rate en het verhogen van de time on site van je bezoekers
  4. Maandelijks rapport over de posities in de zoekresultaten
  5. Onze pakketten zijn maandelijks opzegbaar

Neem contact op voor de mogelijkheden voor jouw site.