Facebook adverteren voor webshops

Facebook adverteren voor Webshops

Met Facebook adverteren kun je een hoop geld uitgeven, en wanneer je niet uitkijkt is dit zonder enig resultaat.

Adverteren is namelijk heel anders dan op Adwords waar je nog weg kunt komen met het aanspreken van een koopgericht publiek.

Dit is uiteindelijk waar je naartoe wil met je Facebook advertentie:

dit is waar je naartoe wil met je facebook advertentie

Neem de twijfels weg waar jouw klanten of potentiële klanten mee zitten door het op te nemen in je advertentie! Wakker hun interesse op door in te spelen op de vragen die ze kunnen hebben.

 

Je komt erachter door onderzoek te doen naar je klant

 

Dit is waar je je onderzoek kunt inzetten. Waar waren jouw klanten gevoelig voor? Waar zaten ze mee? Wat vonden ze belangrijk aan de producten en waar maakten ze zich juist zorgen om. Dát zijn de zaken om je advertentie omheen te bouwen.

Dit is hoe je een facebook advertentie opstelt:

Bij Facebook breek je letterlijk in bij iemands momentje rust, moment van sociale activiteiten. Dit moet je met beleid doen.

Ik wil hier daarom de focus leggen op het adverteren met Facebook met een goede audience selectie, geschikt voor de conversie doelen die jij met je webshop hebt.

 

Hoe maak ik een succesvolle Facebook advertentie? 

Elke succevolle facebook advertentie heeft 4 componenten in zich waaraan een goed ad-design moet voldoen 

  1. Het is visueel 
  2. Het is relevant 
  3. Het bevat een waarde-propositie 
  4. Het heeft een duidelijke call-to-action 

 

Voldoen je advertenties aan deze criteria? Dan hebben ze een aardige kans van slagen. Daarnaast is de juiste targeting en je boodschap aansluiten bij je klant nog essentieel. 

Ik zal het hier verder uitleggen. 

 

Het is visueel 

Visuele inhoud wordt niet alleen gunstiger behandeld in het Facebook-algoritme, maar heeft ook meer kans om te worden gedeeld en onthouden dan geschreven inhoud. De les voor Facebook-marketeers? Ongeacht het type advertentie dat je maakt, moet je afbeelding visueel aantrekkelijk zijn. 

 

Het is relevant 

Relevantie is cruciaal voor succes bij het gebruik van Facebook-advertenties. Vergeet niet dat je geld uitgeeft wanneer iemand jouw advertentie bekijkt of erop klikt (afhankelijk van de instellingen die je gebruikt). Als je advertenties weergeeft die niet relevant zijn voor jouw doelgroep, verspil je jouw tijd en geld en zul je waarschijnlijk geen succesvolle campagnes draaien.  

In februari 2015 lanceerde Facebook een functie in het Facebook-advertentieplatform dat je advertenties beoordeelt en geeft je een relevantiescore, vergelijkbaar met de advertentiepositie in Google AdWords. Hoe relevanter de advertentiepagina, advertentie-kopie en bestemmingspagina van jouw publiek zijn, hoe hoger je score – en hoe gunstiger Facebook jouw advertenties behandelt. 

(meer over de relevantie score in onze gratis masterclass Facebook adverteren voor webshops) 

 

Haal het maximale uit Facebook: persoonlijke advertenties die je klant raken, op het júiste moment

[shortcode_button type=”business” align=”center” target=”_blank” link=”https://decisiontree.teachable.com/p/facebook-adverteren-voor-webshops” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Schrijf je gratis in[/shortcode_button]

 

 

Het bevat een waardepropositie 

Een waardevoorstel vertelt de lezer waarom ze op jouw advertentie moeten klikken om meer te weten te komen over je product. Hoe is jouw product anders dan andere? Waarom zou de kijker op jouw advertentie klikken om je website te bekijken? 

Je waardevoorstel moet geloofwaardig zijn. Als je bijvoorbeeld zegt dat je de beste sandwiches ter wereld hebt, zullen mensen niet naar je bedrijfspagina komen, maar misschien biedt het aanbieden van 20% korting wel mogelijkheden om publiek te trekken. Of misschien voegt het tonen van social proof voldoende toe – zoiets als: “Broodjes zijn geliefd bij meer dan een miljoen mensen per jaar! Probeer het vandaag nog en ontvang 20% korting op je bestelling met deze kortingsbon.” 

 

Het heeft een duidelijke call-to-action 

Een mooie en relevante advertentie is geweldig, maar zonder een call-to-action (CTA) weet je kijker mogelijk niet wat hij vervolgens moet doen. Voeg een CTA toe als ‘Koop nu en bespaar X%’ of ‘Aanbieding eindigt binnenkort’ en voeg een gevoel van urgentie toe voor je kijker. Je CTA zou mensen moeten aansporen om nu op je advertentie te klikken. 

De 3 primaire voor Facebook Ad-formats (met voorbeelden) 

 

Formaat 1: de rechter kolomadvertentie 

Facebook rechterkolom advertentie 

Dit type advertentie is het meest traditioneel op Facebook, het verschijnt aan de rechterkant van de Facebook Nieuws Feed van een gebruiker. Dit is het eerste type reclame dat Facebook had, en het bestaat nog steeds. 

Hoewel advertenties in de nieuwsfeed waarschijnlijk hogere betrokkenheidstatistieken krijgen vanwege de native advertentiefuncties, mogen advertenties in de rechterkolom niet worden vergeten. We zien vaak minder dure klikken en conversies bij het gebruik van deze advertenties.  

Om ervoor te zorgen dat een rechter kolomadvertentie succesvol is, moet deze relevant zijn, een waardevoorstel hebben, een goede visuele weergave hebben en een call-to-action hebben. Laten we eens kijken naar een voorbeeld hieronder van Winc (voorheen bekend als Club W): 

 Webshop advertentie voorbeeld

 

Dit maakt deze advertentie geweldig: 

  1. Het is visueel. Het visuele is duidelijk, eenvoudig en aantrekkelijk voor alle soorten wijnliefhebbers. 
  2. Het is relevant. Dit kwam naar voren in de nieuwsfeed van mijn door wijn geobsedeerde collega. Moet ik nog meer zeggen? Twee duimen omhoog voor relevantie. 
  3. Het bevat een verleidelijke waarde propositie: Drie flessen voor $ 19? Wat een koopje. Ze trekken de toeschouwer ook naar binnen met een toegevoegde waarde: een korting op hun eerste wijnvolgorde. 
  4. Het heeft een sterke call-to-action. Het woord ‘krijgen’ is een sterke call-to-action-taal en wordt hier twee keer gebruikt. Een tijdslimiet voor dit aanbod zou het nog sterker hebben gemaakt. 

Formaat 2: de Desktop News Feed-advertentie 

 Desktop news feed advertentie

Dit type advertentie wordt rechtstreeks in de nieuwsfeed van een gebruiker weergegeven wanneer ze Facebook op een desktopcomputer openen en het lijkt meer op native advertising. In onze ervaring hebben deze advertenties een hogere betrokkenheid dan rechterkolomadvertenties, maar ze kunnen ook duurder zijn. Deze advertenties moeten de praktische tips voor organische Facebook-berichten volgen en zowel aantrekkelijk als visueel zijn. 

Zo ziet een advertentie van Amazon eruit in de nieuwsfeed op een desktop: 

 News feed advertentie voorbeeld van amazon

 

Dit maakt deze advertentie geweldig: 

  1. Het is visueel. Deze afbeelding is niet alleen groter dan de weergave van advertenties in de rechterkolom, maar gebruikt ook warme kleuren, witruimte en directionele lijnen, die mijn aandacht hebben gevestigd op het afgebeelde product. 
  2. Het is relevant. Als katteneigenaar is dit aanbod duidelijk afgestemd op mijn consumentenbehoeften. 
  3. Het bevat een verleidelijk waardevoorstel: Amazon heeft hier een zelfreinigende kattenbak geadverteerd, die van enorme waarde is voor elke kattenbezitter. Bovendien deelde het de sterke klantbeoordelingen onder een afbeelding van het product. 
  4. Het heeft een duidelijke call-to-action. Amazon laat me vandaag op zijn advertentie klikken, waarna de deal voor de kattenbak vermoedelijk zal verdwijnen. “Nu” is een krachtige CTA-taal die klikken vereist. 

Formaat 3: de mobiele nieuwsfeedadvertentie 

Mobiele newsfeed advertentie 

Net als de desktopnieuwsfeedadvertentie wordt dit type advertentie weergegeven in de mobiele nieuwsfeed van de gebruiker en wordt het weergegeven als een organische advertentie van mensen en pagina’s die ze volgen. 

Dit is hoe een mobiele nieuwsfeedadvertentie voor The New York Times eruitziet: 

 

mobiele advertentie voorbeeld 

 

Dit maakt deze advertentie geweldig: 

  1. Het is visueel. De eigenzinnige cartoon trok mijn aandacht toen ik scrolled op mijn mobiele nieuwsfeed door veel tekst en fotografie. De niet-traditionele illustratie trok me voor een nadere blik op de inhoud. 
  2. Het is relevant. Ik ben iemand van rond de twintig en ik schreef over gezondheidszorg. Dit is een artikel dat ik zeker zou willen lezen, en het helpt dat de advertentie lijkt op een native post die een artikel promoot in mijn nieuwe feed. 
  3. Het bevat een verleidelijke waarde propositie. De advertentie laat zien welke van mijn Facebook-vrienden ook van houden, en vermoedelijk ook lezen, The New York Times. Dit sociale bewijs maakt het waarschijnlijker dat ik op het artikel klik en het lees. 
  4. Het heeft een duidelijke call-to-action. Deze advertentie is bedoeld om de Likes van pagina’s te vergroten en door een vraag in de advertentie te stellen, wil de call-to-action op het artikel klikken voor meer informatie. 

Dit zijn de belangrijkste advertentievormen die je kunt toepassen:

 

Nu we de drie belangrijkste advertentie-indelingen hebben behandeld, gaan we op zoek naar een manier om het enorme bereik wat je kunt krijgen met Facebook Ads een beetje in kunnen perken zodat we het betaalbaar kunnen houden voor jouw webwinkel. 

 

Hoe gebruik ik Facebook targeting? 

In de video’s bij deze lecture heb ik uitleg over hoe je Facebook advertenties op kunt zetten dus daar wil ik niet te uitgebreid over praten. Hier wil ik nog even stilstaan bij Facebook targeting. 

 

Het is dé manier om de júiste mensen te bereiken met de juiste boodschap. Je advertenties tonen aan heel Nederland zou niet erg relevant zijn, toch? 

Facebook biedt de volgende categorieën voor advertentietargeting om je doelgroep verder toe te spitsen: 

  • Locatie: bereik je klanten in de gebieden waar ze wonen of waar ze zaken met je doen. Target advertenties op land, staat, postcode of zelfs het gebied rond jouw bedrijf als je ook een fysieke winkel hebt 
  • Demografie: de klanten van je bedrijf zitten op Facebook. Kies de doelgroepen voor je advertenties op basis van leeftijd, geslacht, interesses en zelfs de talen die zij spreken 
  • Interesses: wanneer mensen geïnteresseerd zijn in je bedrijf, hebben ze ook meer interactie met je advertentie. Kies uit honderden categorieën zoals muziek, films, sport, games, winkelen en nog veel meer om je te helpen de juiste mensen te vinden die mogelijk geïnteresseerd zijn in de producten die je biedt 
  • Gedrag: jij kent je klanten het best, en je kunt ze vinden op basis van de dingen die ze doen – zoals winkelgedrag, het type telefoon dat ze gebruiken of als ze een auto of huis willen kopen
  • Connecties: bereik de mensen die je pagina of je app leuk vinden en bereik ook hun vrienden. Het is een eenvoudige manier om nog meer mensen te vinden die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf 
  • Partnerverbindingen (afwijkend gedrag van Facebook): zoals een huis bezitten, op de markt zijn voor een nieuwe auto of een trouwe koper zijn van een specifiek merk of product 

Al deze targetingopties kunnen op elkaar worden gestapeld om je een bullseye-weergave te geven van de groep mensen op Facebook waarvan je jouw advertentie wilt zien. Facebook zal je doelgroepgrootte en geschatte bereik zelfs laten zien als je het aantal doelen verhoogt. 

(Meer hierover in onze gratis Facebook masterclass in het onderdeel: “Versla de Facebook Relevance score”) 

Facebook ad honden

 

Laten we een voorbeeld bekijken. 

 

Hoe stel je een gerichte Facebook-advertentiecampagne in?

Hieronder staat een targeting ingesteld voor vrouwen in de Verenigde Staten die tussen 18 en 30 jaar zijn en Engels spreken. 

facebook audience instellen 

Om je te helpen jouw publiek van 18 miljoen mensen te verfijnen – wat vrij breed is – is het handig om gedetailleerde targeting van demografische gegevens, interesses en gedrag te gebruiken.  

Als je dit eerder hebt gedaan, zal Facebook bijhouden welke het meest succesvol voor je zijn geweest. Als je nieuw bent, krijg je de onderstaande vragen zodat Facebook je intenties het beste begrijpt: 

 facebook audience verfijnen

Gelukkig is er een bladergedeelte om nieuwkomers en experts te helpen extra doelen te vinden: 

extra interesses vinden 

Met een aantal targeting – in dit geval voor vrouwen die vrienden zijn of hebben die zich onlangs verloofd hebben en die graag reizen – plus ervoor te zorgen dat ze vrienden zijn van mensen die mijn pagina al leuk vinden (dat wil zeggen dat ze misschien al van mijn merk hebben gehoord), heb ik het beperkt tot een publiek van 34.000. 

 advertentie set instellen

Volgens Facebook is mijn publiek nu perfect gedefinieerd. Nu is het tijd om plaatsingen en uitgaven te bepalen. Nu je een getargete doelgroep hebt gekozen kun je in ieder geval een stuk meer bieden per view of click dan wanneer je heel Nederland target, het is nu een gericht publiek! 

 

15  super-specifieke Facebook Ads Targeting ideeën die je nog niet kende

Met meer dan 1,5 miljard actieve gebruikers per maand kunnen Facebook-adverteerders vrijwel iedereen bereiken die ze willen, wanneer ze maar willen. Ook bijna alle Nederlanders zitten wel eens op het platform.

Een gigantische kans, maar ook een uitdaging. Want veel adverteerders lijken moeite te hebben om hun boodschap aan de juiste doelgroep te tonen: zij die potentieel geïnteresseerd zijn in hun product of dienst.

En dat terwijl Facebook je de mogelijkheid biedt om jouw advertenties op zeer specifieke groepen mensen te richten. Veel adverteerders gaan gewoon voor een combinatie van “locatie”, “leeftijd”, “geslacht” en een paar interesses.

Een goed begin, maar het is er nog niet.

Daarom hebben we ook nog deze lijst met 25 targeting opties die je kunt targeten met de targetingopties ‘Demografie’ en ‘Gedrag’:

 

specifieke facebook targeting methoden

 

1. Mensen met een aanstaande verjaardag

Reik uit naar mensen die binnenkort een speciale dag in hun leven hebben. Target mensen met een aankomende verjaardag.

Specifieke ad targeting voor mensen met een verjaardag webshop

 

Adverteerders die hier gebruik van kunnen maken: wenskaarten, evenementenplanners, restaurants, recreatieve activiteiten enz.

 

2. Target op basis van hun snelheid van Technology Adoption

Als je product of service een voorloper is op tech gebied (of misschien juist niet), kun je het publiek toespitsen op de manier waarop zij technologie toepassen en deze toevoegen aan je targeting of juist uitsluiten.

facebook ad targeting op technologie adoptie

 

Adverteerders die hier gebruik van kunnen maken: SaaS, HighTech, of omgekeerd Vintage, DIY enz

 

3. Target mensen in een huishouden

Nu kun je jouw advertentie targeten op mensen die in een gezin wonen of een afzonderlijke huishouding hebben.

Targeten op manier van samenleven

 

Adverteerders die hier gebruik van kunnen maken: keukenaccessoires, huishoudelijke apparaten, meubels, schoonmaakdiensten, enz.

 

4. Vrienden van mensen met een verjaardag

Soms is alles wat je nodig hebt een kleine herinnering om nog dat ene perfecte cadeau te kopen. Target vrienden van mensen die een aanstaande verjaardag hebben.

facebook cadeauwinkel targeten verjaardag

 

Adverteerders die hier gebruik van kunnen maken:  wenskaarten, online cadeauwinkels, ECards, evenementenbeheer enz.

 

5. Target eigenaren van kleine bedrijven

Facebook is de thuisbasis van honderden en duizenden eigenaren van kleine bedrijven. Als je een webwinkel hebt die B2B verkoopt aan kleine bedrijven, dan is dit een uitgelezen kans.

eigenaren van kleine bedrijven targeten met b2b webshop

 

Adverteerders die hier gebruik van kunnen maken: banken, verzekeringen, freelancingplatforms, webhosting, marketingbureaus, b2b webshops enz.

 

6. Target mensen wanneer ze een nieuwe baan hebben

Met Facebook kun je nu iedereen targeten die recent een baan heeft gekregen.

Target mensen die net van baan zijn veranderd

 

Adverteerders die hier gebruik van kunnen maken: fotoalbums, mode / kledingaccessoires, online leerplatformen enz.

 

7. Target mensen in nieuwe relaties

Zoek en richt mensen die recentelijk zijn geëngageerd of getrouwd en hun relaties opbouwen.

mensen met een nieuwe relatie

 

Adverteerders die hier gebruik van kunnen maken: wenskaarten, online cadeauwinkels, ECards, evenementenbeheer, restaurants etc.

 

8. Richt je op mensen met een bepaald soort bedrijfspagina op Facebook

Met Facebook-advertenties kun je alle mensen targeten die een bedrijfspagina op Facebook hebben gemaakt. Dit kan een goede targeting zijn voor bedrijven die zich bezighouden met de service voor facebook gerelateerde diensten.

mensen met een bedrijfspagina op facebook

 

Adverteerders die hier gebruik van kunnen maken: marketingbureau’s, B2B webshops, social media ondersteuningstools enz.

 

9. Target mensen die recent hebben gereisd

Target alle mensen die recent zijn teruggekeerd van reizen. Hoewel er veel bedrijven kunnen zijn die zich op recente reizigers kunnen richten, kun je als je je bezig houdt met het maken van fotoalbums, deze mensen niet missen.

Facebook targeting voor reis webwinkels

 

Adverteerders die hier gebruik van kunnen maken: Album Makers, Artsen, Reisbureaus, Luchtvaartmaatschappijen enz.

 

10. Specifieke ouders

Van paren die op het punt staan ​​om ouders te worden tot paren die de afgelopen 25 jaar al ouder zijn, kun je alle soorten ouders targeten.

Target ouders op facebook

 

Adverteerders die hier gebruik van kunnen maken: artsen, ziekenhuizen, scholen, colleges, verzekeringen, reisagenten enz.

 

11. Richt je op mensen met een specifieke technologische interesse

De technologietargeting voor Facebook-advertenties is enorm. Je kunt advertenties targeten op basis van het type computerapparatuur of consumentenelektronica waarin ze geïnteresseerd zijn. Je kunt bijvoorbeeld alle mensen targeten die interesse hebben getoond in Ebook Readers.

Targeting voor technologie webshops

 

Adverteerders die hier gebruik van kunnen maken:  leveranciers van hardware / software, leveranciers van mobiele telefoons, e-commerce winkels, online diensten, enz.

 

12. Mensen bereiken via het Facebook Payments Platform

Dit moet een doelwit zijn voor bedrijven die iets op Facebook verkopen of die apps op Facebook hebben betaald. De targeting op Facebook Payments stelt je in staat om alle mensen te bereiken die onlangs een betaling hebben gedaan, zijn high-end van de uitgaven of alle mensen die het Facebook-betalingsplatform ten minste één keer hebben gebruikt.

mensen die facebook betalingen gebruiken targeten

 

Adverteerders die hier gebruik van kunnen maken: Facebook-app-ontwikkelaars, online retailers, e-commerce, Facebook-pagina’s die iets verkopen etc.

 

13. Target op het type browser dat ze gebruiken

Als je een Chrome- of Safari-extensie hebt, moet je overwegen je advertenties te richten op het type gebruikte browser. Hiermee kun je super-specifiek worden om mensen te vinden die alleen de browser van je voorkeur gebruiken.

welke browser gebruikt mijn klantgroep

 

Adverteerders die hier gebruik van kunnen maken: browserextensie-ontwikkelaars, ontwikkelaarstools, productiviteitsapps, enz

 

14. Richt je op mensen die van huis weg wonen

E-greetings, geldoverdracht, communicatie, winkelen, reizen en meer vergelijkbare adverteerders kunnen eenvoudig mensen targeten die in het buitenland wonen en weg van hun woonplaats.

lange afstandsrelaties

 

Adverteerders die hier gebruik van kunnen maken: E-groeten, online services, geldoverdracht, reizen, verzekeringen, immigratieconsultants, restaurants etc.

 

15. Gebruikers van mobiele apparaten op merk en apparaat

Facebook meldt dat meer dan de helft van de gebruikers via hun mobiele apparaat toegang heeft tot Facebook. Mobile Device Targeting by Facebook stelt u in staat om doelgroep te targeten op basis van het type mobiel apparaat (merk, OS, functies), tabletbezitters, nieuwe kopers van smartphones en nog veel meer.

Mobiele apparaten targeten

 

Adverteerders die hier gebruik van kunnen maken: ontwikkelaars van mobiele apps, mobiele accessoireswinkels, leveranciers van mobieltjes.

Met zulke specifieke targeting moet je alleen letten op de Facebook Ad Frequency en zorgen dat je advertenties niet te vaak vertoond zullen worden.

Een kleine groep mensen targeten raakt al snel verzadigd en toon je je ad te vaak, dan gaat je relevantie score naar beneden.

 

In onze gratis masterclass bespreken we hiernaast handige manieren om je advertenties relevanter te maken voor je publiek:

  • Waar is mijn publiek gevoelig voor?
  • Facebook advertenties voor webshops
  • Meer de diepte in: van dynamische retargeting tot custom audiences
  • Versla de Facebook Relevance score

Schrijf je nu gratis in voor onze Masterclass Facebook adverteren voor Webshops:

Facebook ad honden