zoekwoordoptimalisatie pinterest

Pinterest Zoekwoordoptimalisatie | Optimaliseer deze 3 plekken

In deze post behandel ik de top 3 trucs voor zoekwoordoptimalisatie op Pinterest zodat jij jouw vindbaarheid op het platform kunt verbeteren.

Pinterest is ook een zoekmachine waar je voor kunt optimaliseren

Diep van binnen is Pinterest een zoekmachine, net als Google, Yahoo! en Bing, maar ook Youtube. Wanneer gebruikers aankomen op de Pinterest-site of app, gebruiken ze zoekwoorden om te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Dit betekent dat je er ook net zo voor kunt optimaliseren als je met Google zou doen om gevonden te worden.

Als je Pinterest voor jouw bedrijf gebruikt, moet je jouw zoekwoorden optimaliseren en het bezoekers gemakkelijk maken je pins en je site te vinden en jouw producten te ontdekken.

Zoeken op pinterest

Zoekwoordoptimalisatie op Pinterest en soortgelijke sites is belangrijker dan ooit. Gebruikers worden steeds handiger en dat maakt ze veel veeleisender dan vroeger.

De technieken die een paar jaar geleden werkten, zijn niet langer voldoende en als je nalaat de noodzakelijke wijzigingen aan te brengen, loop je het risico dat jouw bedrijf achterblijft.

Een van de dingen waar moderne webgebruikers naar op zoek zijn, is rijke visuele inhoud die op een aantrekkelijke manier wordt geleverd, en dat is wat Pinterest zo’n aantrekkelijke keuze maakt!

Pinterest is een waardevol hulpmiddel voor elk bedrijf dat zijn verkeer wil laten groeien, zijn merk wil opbouwen en nieuwe klanten wil aantrekken.

Hier zijn de belangrijkste plekken om te optimaliseren op Pinterest in mijn video, of lees verder voor alle tips:

Pinterest toont pins op basis van geoptimaliseerde content

Begrijpen hoe Pinterest search werkt, is de sleutel tot het optimaliseren van jouw zoekwoorden en ervoor te zorgen dat jouw pins de aandacht krijgen die ze verdienen. Wanneer gebruikers naar Pinterest komen, kunnen ze de images filteren door relevante zoekwoorden in te voeren.

Je kunt op drie plekken verschijnen in de eerste zoekopdracht:

  • De zoekwoorden die leiden naar alle pins die daaraan voldoen
  • Populaire personen gebaseerd op die woorden
  • Populaire borden gebaseerd op die woorden

Het optimaliseren van jouw pins voor populaire zoekwoorden is een van de beste manieren om de zichtbaarheid te vergroten, dus kies je zoekwoorden zorgvuldig.

Pin beschrijving optimalisatie met zoekwoorden

De waarde van zoekwoordoptimalisatie op Pinterest-inhoud gaat veel verder dan het platform. Hoogwaardige inhoud van Pinterest en populaire pins kunnen jouw organische zoekresultaten in Google ook verbeteren.

Wat betreft het rangschikkingsmechanisme van Pinterest is het nog steeds een mysterie. De site heeft onlangs Guided Search en VisualGraph geïntroduceerd, waarmee Pinterest van een pure zoekmachine is overgestapt op een tool voor het ontdekken van afbeeldingen.

Hoewel het exacte Pinterest-rankingmechanisme slechts gedeeltelijk wordt begrepen, heeft het testen een aantal optimalisatietechnieken voor zoekwoorden opgeleverd die je nu kunt gebruiken.

3 manieren om zoekwoorden te optimaliseren op Pinterest

Deze zoektechnieken kunnen behoorlijk effectief zijn in het verbeteren van niet alleen Pinterest-resultaten maar ook organische zoekresultaten in Google. Hier zijn drie trucs die je kunt gebruiken om jouw zoekwoorden op Pinterest en daarbuiten te optimaliseren:

1) Voeg beschrijvende zoekwoorden toe aan je pinbeschrijvingen

De juiste pinbeschrijving maken, het is essentieel om gevonden te worden. Je zou je pinteksten moeten behandelen zoals je de titel van een landingspagina zou noemen om te zorgen dat iemand doorklikt. Beschrijvende trefwoorden zijn hier de sleutelwoorden.

Het doel is om de pin nauwkeurig te omschrijven zodat Pinterest hun eindgebruikers kan helpen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Pinterest hecht veel belang aan beschrijvingen, weegt die beschrijvingen op dezelfde manier waarop Google webpagina’s ranked. Als je wilt dat jouw images in de eerste rij zoekresultaten van Pinterest terechtkomt, is het belangrijk om de beschrijvingen te optimaliseren met populaire en relevante zoekwoorden.

Plaats de meest relevante zoekwoorden vooraan in de tekst; dit zal de rangschikking van je pins zeker verbeteren.

Hoe lang mag een pin beschrijving zijn?

Een Pin beschrijving op Pinterest mag 500 karakters lang zijn dus zorg ervoor dat je ze volledig benut en vermeld je belangrijke zoekwoorden erin.

Vergeet niet de image Alt-tags

Besteed extra aandacht aan alternatieve beschrijvingen bij het pinnen van afbeeldingen van je website. Pinterest haalt standaard de beschrijving uit de alt-tekst op uit je afbeelding. Neem de tijd om die alt-tekst te onderzoeken en indien nodig wijzigingen aan te brengen.

Wanneer iemand bijvoorbeeld een afbeelding van je website pinned zal hij vaak zelf de tekst niet aanpassen dus je hebt hier best veel controle over hoe jij wilt dat jouw website images worden gepind.

Keyword Rich Pin titels

Je weet al dat zoekwoorden belangrijk zijn, maar hoe weet je welke zoekwoorden moeten worden gebruikt? Er zijn een aantal bronnen beschikbaar om je zoektocht naar de perfecte zoekwoorden eenvoudiger te maken.

Je kunt beginnen met de functie automatisch aanvullen van Pinterest. Wanneer je op de knop Zoeken in Pinterest klikt, stelt de zoekmachine automatisch veelgebruikte woordcombinaties voor.

Automatisch zoekwoorden aanvullen op pinterest

Die gebruikelijke woordcombinaties kunnen uitstekende long-tail-zoekwoorden worden voor de juiste pinnen.

Pinterest Guided Search is een ander krachtig hulpmiddel voor het kiezen van de juiste zoekwoorden. Deze nieuwe functies zijn bedoeld om gebruikers te helpen bij het categoriseren en filteren van zoekresultaten.

Je kunt deze filters gebruiken om veelbelovende zoekwoorden te vinden en deze in je algemene strategie op te nemen.

Gebruik Pinterest Analytics

Pinterest Analytics kan een geweldige bron van zoekwoordonderzoek zijn. Je kunt de prestaties van jouw profiel analyseren door te kijken naar het aantal vertoningen voor elke pin. Je zult ongetwijfeld een aantal pins met veel impressies en anderen met bijna geen zien.

Door de resultaten te analyseren, kun je optimalisatie van zoekwoorden gebruiken om de beste resultaten te vinden en in de toekomst op dat succes voort te bouwen.

Optimaliseren met pinterest analytics

Vergeet ook niet je titels uniek te maken. Er is niets erger dan het vinden van een titel met de tekst ‘SEO Keywords Pinterest.’ Hoewel deze titel misschien goed werkt voor bots, doet het niet veel voor je lezers.

Het doel is altijd om ervoor te zorgen dat een gebruiker de image aanklikt om meer te lezen en eventueel naar je website te gaan.

2) Zoekwoord rijke Bord-namen

Een van de beste dingen aan Pinterest-borden is dat ze kunnen worden weergegeven in de zoekresultaten van Google. Dat biedt je een uitstekende mogelijkheid om jouw organische zoekresultatenrangschikking te stimuleren en verkeer voor jouw long-tail zoekwoorden op te bouwen.

Pinterest in de zoekresultaten van Google

Daarnaast worden ze dus ook in de zoekresultaten van Pinterest genoemd als suggestie op het moment dat de zoekopdracht van de gebruiker overeenkomst met jouw bord-naam en beschrijving.

Je wilt je zoekwoorden opnemen in de titels en beschrijving van je borden, en vergeet ook niet om een relevante categorie te kiezen voor je bord.

Hoe lang mag je pinterest bord naam zijn?

Je kunt tot 100 karakters gebruiken, maar houd het kort en precies over je zoekwoord voor de beste vindbaarheid.

Hoe lang mag je Pinterest bord omschrijving zijn?

In de omschrijving van je Pinterest bord mag je 500 karakters gebruiken. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk relevante zoekwoorden opneemt voor de beste vindbaarheid op Pinterest én Google.

Beschrijvende tekst in je pinterest bord beschrijving tot 500 karakters

Long-tail zoekwoorden

Er zijn twee zeer effectieve manieren om je boards hoog te laten scoren in de zoekresultaten van Google. Als een trefwoord met een long-tail het woord Pinterest bevat (denk aan ‘slimme Pinterest marketing tips’), krijgt Pinterest waarschijnlijk een goede positie in Google.

Nichespecifieke zoekwoorden die een specifiek onderwerp behandelen, hebben ook de neiging om het goed te doen in Google-rankings.

Als je deze strategie wilt implementeren, is KWfinder een geweldige plek om te beginnen. Ga gewoon naar deze zoekwoordentool en zoek naar veelbelovende long-tail-zoekwoorden waarvoor je gevonden wilt worden.

Keer dan terug naar Pinterest om te zien of er al borden zijn geranked voor dat zoekwoord in de zoekresultaten van Google. Zo niet, maak van de gelegenheid gebruik om een ​​nieuw bord te maken met die specifieke naam.

Natuurlijk is het maken van het bord slechts het begin. Je moet het bord ook relevant maken voor je profiel door geweldige inhoud te maken en te delen en deze up-to-date te houden. Je zult ook de juiste beschrijving voor je bord willen kiezen; een beschrijving die de door jou gekozen zoekwoorden bevat, kan jouw Pinterest-zoekrangschikking verbeteren.

Maak een bord op basis van een huidige trend en probeer dat te relateren aan je bedrijf. Gebruik Google Trends om je hiermee te helpen.

3) Vul je Pinterest Profiel volledig in

Het Pinterest-profiel is de sleutel tot succes op de site, dus neem de tijd om de jouwe geweldig te maken.

Het profiel vormt de basis voor de prestaties van je pins en borden, en het is het eerste dat iemand ziet wanneer ze jouw profiel aanklikken om te besluiten of ze je zullen volgen.

Pinterest profiel vullen met zoekwoorden

De eerste stap is om ervoor te zorgen dat je website-link deel uitmaakt van je Pinterest-profiel. Goed geverifieerde accounts worden beter zichtbaar in Pinterest-zoekresultaten, dus deze ene stap kan een enorme impact hebben.

Bovendien geeft het feit dat de Pinterest-link naar je website van de dofollow-variëteit is, je ook autoriteit in de ogen van Google.

De volgende stap is het optimaliseren van de beschrijving binnen je profiel. Besteed speciale aandacht aan de naam van het profiel en onthoud dat mensen trefwoorden kunnen gebruiken om naar pins, kaarten én profielen te zoeken.

Als je wilt dat jouw profiel voor een specifiek zoekwoord wordt gevonden, moet je proberen het aan je profieltitel en beschrijving toe te voegen.

Pinterest zoekwoord optimalisatie

Ga verder dan alleen zoekwoord optimalisatie

Maak kennis met de gewoonten van je Pinterest-gebruikers. Stel een weergave in in Google Analytics zodat je je gemakkelijk kunt concentreren op alleen jouw Pinterest-verkeer. Stel het bijhouden van gebeurtenissen in om te zien of Pinterest-gebruikers hoger converteren dan Twitter-gebruikers of andere social media bezoekers.

Alle social media-verkeer zal anders zijn. Ontdek welke referrer voor social media het beste is voor jouw bedrijf.

Het is op Pinterest echter wel gemakkelijker om verkeer naar je site te krijgen omdat de zoekmachine daar op is gebaseerd, het ontdekken van images op sites rond het internet.

Waar Facebook hun gebruikers zoveel mogelijk binnen het platform wil houden en content gemaakt op het platform voorrang geeft aan content van daarbuiten (in de vorm van links naar andere sites) en Instagram helemaal geen links toelaat in posts, staat bij Pinterest prominent je link bij de post, klaar om geklikt te worden.

Hoewel het belang van zoekwoorden niet genoeg benadrukt kan worden, is het belangrijk om te begrijpen dat Pinterest een aantal andere factoren gebruikt om inhoud te evalueren. Zaken als timelag kunnen van grote invloed zijn op het vermogen van gebruikers om je pins te vinden.

Afbeeldingen hebben de grootste kans gezien te worden binnen het eerste uur nadat ze zijn gepind. Naarmate de tijd verstrijkt, kunnen de afbeeldingen in de ranglijst zakken, dus het is van vitaal belang om je berichten op de juiste manier te timen.

De zoekgeschiedenis en voorkeuren van Pinterest-gebruikers spelen ook een grote rol in de inhoud die ze zien.

Pinterest wil elke gebruiker de best mogelijke ervaring bieden, en dat betekent kijken naar de dingen waarnaar ze hebben gezocht, de pins die ze in het verleden leuk vonden en hun eigen profielen.

Helaas kun je de profielen of zoekresultaten van andere gebruikers niet beheren, maar je kunt jouw eigen inhoud optimaliseren voor betere resultaten.

Heb je eigen trucs die je gebruikt voor zoekwoordoptimalisatie op Pinterest? Zo ja, laat hieronder een reactie achter! Ik hoor graag van je en altijd interessant om hierover te sparren.