Help je klant en de zoekmachine zal volgen

Webshop SEO (zoekmachine optimalisatie) | Wat is een goed SEO pakket

Wat is nou de beste manier om zoekmachine optimalisatie te doen voor je webshop? Is dit wezenlijk anders dan andere vormen van SEO?

Ja, heel veel van de tactieken zijn in elke branche hetzelfde, maar je webshop heeft ook wat speciale aandacht nodig om de juiste bezoekers aan te trekken voor het daadwerkelijk vergroten van het aantal verkopen.

Dit heb je nodig voor goede Webshop SEO

De benodigde stappen voor een geoptimaliseerde webshop zijn:

  1. een begrijpelijke sitestructuur
  2. links voor autoriteit
  3. de juiste content voor categorie, product en blog
  4. technische optimalisatie
  5. zoekwoorden onderzoek

Ik neem hier graag de onderwerpen met je door in deze uitgebreide post. Zo kun je het zelf gaan doen óf weet je in ieder geval aardig wat van SEO om te weten wat je uit wilt gaan besteden en hoe je een betrouwbare partij kunt herkennen.

Maar laten we eerst stil staan bij de vraag:

Waar moet een Webshop SEO pakket uit bestaan?

Als je jouw producten Googled, staat jouw webwinkel dan al bovenaan? Kies een zoekmachine optimalisatie pakket, specifiek gericht op webwinkel verkopen.

SEO analyse: waar staat je webshop nu?

Het eerste is natuurlijk een goede analyse om een vliegende start te maken.

Zoekmachine optimalisatie is:

  • 10% techniek,
  • 40% content,
  • 50% linkbuilding
  • ….. maar 100% analyse

Een sterke analyse laat je zien waar de knelpunten zitten. Wat je zelf kunt doen om hoger te komen, én waar je met linkbuilding op moet focussen.

mobile webshop verkopen

Je wilt meer gratis bezoekers naar de júiste pagina’s krijgen. Bezoekers die leiden tot meer directe online verkopen.

Daarom wil je inspelen op waar Google naar op zoek is voor verschillende pagina’s van je shop.

Het start met een analyse van waar je site nu staat. Een sterk eerste inzicht kun je krijgen met SEMrush, die ook in Nederland veel zoekwoorden zal vinden dus dit is ook een goed artikel om te lezen wanneer je zelf aan de slag wilt gaan.

Zo kun je in ieder geval ook zien welke informatie er allemaal over je site op te halen is om quick wins en lange termijn doelen te stellen, alleen of samen met je SEO partij.

Een pakket van een team uit de E-commerce

Zoekmachine optimalisatie klinkt vaak als een black-box, maar ik weet nog hoe ik er in ben begonnen.

Ik had zelf een webshop en gaf wat uit aan Adwords advertenties. Er was nog niet zoveel concurrentie online en kon best goedkoop aan clicks en bezoekers komen. 

Mijn leven werd ineens een stuk moeilijker toen de concurrentie toe begon te nemen, misschien ken je dat zelf ook wel van je eigen webshop. Clicks werden duurder en het werd moeilijker om er marge op te maken.

Vanaf dat moment ben ik in de wereld van zoekmachine optimalisatie gestapt en heb nooit meer terug gekeken.

Gratis clicks naar je website doordat je gewoon bovenaan staat in Google is een veel beter verdienmodel. En niks geeft een grotere kick dan je site daar bovenaan te zien staan!

Dat is wat je ook wilt zoeken in een partij waarmee je samenwerkt. Een team dat een pakket heeft samengesteld wat is geënt op het verhogen van de inkomsten van een webshop.

SEO content specifiek voor je webshop

Daarnaast moet een SEO pakket ook de juiste content bevatten voor de verschillende pagina’s van je website:

  • categorie pagina’s
  • product pagina’s
  • blog pagina’s

Of als je zelf dit soort zaken oppakt dan wellicht een content audit als onderdeel van het pakket, of de mogelijkheid om advies in te winnen van de expert.

Seo – bouw aan je website, zo vinden ze je!

De meest krachtige manier om je webshop tot een succes te maken is de online vindbaarheid van de winkel.

Maar niet alleen dat, mensen moeten ook worden aangezet tot een aankoop wanneer ze een product hebben gevonden én ze moeten natuurlijk het juiste product kúnnen vinden.

Categorie pagina

  • Hier wil je uitgebreide informatie over de productcategorieën of merken die je verkoopt, dus helpen we je met converterende teksten
  • Naast het informeren van bezoekers op je pagina, informeren we ook bezoekers van andere websites over je webwinkel. Sites die gerelateerd zijn aan jouw producten, met daarbij natuurlijk een leuk artikel en link
  • Zo krijg je nieuwe bezoekers en bouw je tegelijk aan de autoriteit van je shop, dat is waarde die je webwinkel vasthoudt
  • En bouw je aan een goede gebruikerservaring en een hogere zoekpositie in Google wat leidt tot meer bezoekers en meer klanten

Product pagina

  • Je hebt waarschijnlijk veel producten, dus we prioriteren allereerst samen welke pagina’s geoptimaliseerd moeten worden, op basis van zoekvolume en concurrentie-niveau
  • Op de productpagina’s komen leuke en unieke webteksten die de bezoeker nergens anders kan vinden
  • We combineren deze met links vanaf blogs en productreviews zodat klanten met een specifieke interesse op je pagina komen en overgaan tot aankoop
  • De combinatie van het zoeken naar quick wins, unieke teksten en links vanaf andere websites zorgen ervoor dat je individuele producten ook in Google gevonden zullen worden

Blog pagina

  • Soms zoekt een klant naar informatie die je niet kunt beantwoorden met een categorie- of productpagina, maar je wilt deze bezoekers wel naar je webshop krijgen
  • Daarom maken we blogpagina’s over onderwerpen gerelateerd aan jouw producten, specifiek om vragen te beantwoorden waar veel klanten op zoeken in Google
  • Gecombineerd met gastartikelen op blogs uit jouw markt. Zo wordt je bereik vergroot met meer potentiële kopers.
  • Met interne links verspreiden we de opgebouwde autoriteit van de verkregen links van partner blogs en zorgen we voor aankopen in je webshop

Het belangrijkste van tekst op je website is dat je de bezoeker helpt. Dit is goed voor conversie en Google wil dat die sites bovenaan zetten die de klant het beste helpen.

Op de categoriepagina is de tekst bedoeld om de bezoeker te enthousiasmeren.

Wellicht om uit te leggen waarom juist voor dit assortiment is gekozen en wat je zo aanspreekt. Waarom deze groep producten uitstekend is om de klant te helpen met wat ze willen bereiken. Hoe persoonlijker hoe beter.

Het doel van de bezoeker is om te kijken welk artikel aan zijn of haar wensen voldoet, jouw doel is om ze de informatie te geven waardoor ze één of enkele producten op je site nader willen bekijken.

Dan kom je meteen op die productpagina. Daar in je shop wil je informatie hebben staan die helemaal uniek is. Het is een hele investering om dit voor elk product te doen maar het is het meer dan waard voor je vindbaarheid.

Het schrijven van eigen teksten is essentieel voor de gebruikerservaring op je site en dus ook voor je Google positie.

Denk er maar eens over na: waarom zou iemand jouw product pagina moeten bezoeken in plaats van die van je concurrent? Waarom zou iemand dat bij jou moeten kopen in plaats van bij de concurrent? Waarom zou jouw website het verdienen bovenaan in de zoekresultaten te komen?

Is het antwoord alleen maar prijs of snelheid van bezorgen? Nee, ook omdat je hen een goede gebruikservaring geeft.

Dat betekent informatie die ze niet ergens anders kunnen vinden.

Begin er enkele per week te optimaliseren en binnen de kortste keren zal je gehele webshop voorzien zijn van unieke en hoog converterende teksten.

Kijk naar informatie die aan je product pagina toegevoegd kan worden om je klant te helpen, zoals informatie over het product wat nergens anders te vinden is.

Bijvoorbeeld over het gebruik ervan, waarvoor het bedoeld is en misschien in welke situatie je dit model kiest ten opzichte van een ander.

Ook hier maak je het zo persoonlijk mogelijk.

Tenslotte zijn er veel zoekopdrachten in Google die misschien niet direct bij een categorie pagina of een specifiek artikel passen. Meer informatieve webteksten die antwoord geven op de zoekvragen zouden hier beter passen.

Maak daarom ook blogpagina’s om te zorgen dat je ook voor deze algemenere zoekopdrachten gevonden zal gaan worden. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat deze pagina’s converteren.

Mensen zoeken naar allerlei informatie rondom het soort producten wat je aanbiedt waarbij ze wellicht niet direct aan het kopen van een artikel denken.

Zo is “goedkoop natvoer van purina” een zoekopdracht die geschikt is voor een categorie of productpagina maar “wat voor natvoer is geschikt voor mijn senior hond?” een zoekvraag die je beter met een blogpost kunt beantwoorden.

Zo kun je mensen uitgebreid helpen over welke eigenschappen van hondenvoer voor de ene hond beter werken dan voor de ander.

Wat voor merk of ingrediënten ze zouden moeten kiezen. Je betrekt nu de bezoeker bij zijn oriënterende fase en hier kun je uiteraard wel verwijzen naar handige producten die ze eventueel zouden kunnen kopen.

Zo zorg je dat je alle klanten naar je site toetrekt, met gebruik van de organische zoekresultaten van Google zoekopdrachten en gratis verkeer naar je webshop.

Een begrijpelijke site structuur is een must

Maak de site structuur en interne linkbuilding op orde voor maximale vindbaarheid.

Je webshop moet te begrijpen zijn voor zowel menselijk publiek als voor zoekmachines. De mensen wil je zo goed mogelijk helpen, de zoekmachines zo goed mogelijk assisteren om de structuur te begrijpen zodat ze je kunnen tonen in hun zoekresultaten.

We hebben het hier over het strategisch organiseren en structureren van je webshop in categorieën, subcategorieën en productpagina’s om het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken te vinden wat ze zoeken.

Matt Cutts van Google vertelt hier over het structureren van je website in logische topics:

Help je klant en de zoekmachine zal volgen

Wanneer je bezoekers snel en eenvoudig kunnen vinden wat ze nodig hebben, zullen ze sneller iets bij je kopen. Wanneer zoekmachines snel en eenvoudig kunnen vinden wat ze nodig hebben, zullen ze je site het beste beoordelen en je belonen met gratis zoekverkeer.

Maar hoe breng je beide in evenwicht?

Zoekmachines willen de beste resultaten voor een bepaalde zoekopdracht ranken. Dit zijn de resultaten die de
bezoeker het beste helpen met hun zoekopdracht.

Als jij “hondenvoer” zoekt, wil je dan liever op een pagina belanden waarop alleen verschillende soorten hondenvoer worden getoond, of op een pagina met honden-, katten-, vogel- en allerlei andere dierenvoedsel door elkaar wordt vermeld?

Mijn gok is het eerste, en dat weten de zoekmachines ook. Daarom zie je sites als Zooplus, Bol, Medpets, Brekz, Ranzijn en Petsplace allemaal bovenaan staan met pagina’s die alleen hondenvoer vermelden:

hondenvoer in je webshop zoeken

Ranking is natuurlijk veel ingewikkelder dan dit, omdat je met links, site-autoriteit en nog veel meer rekening moet houden om een volledig beeld te krijgen van wat er nodig is om bovenaan te belanden.

Maar het beeld is duidelijk. Omdat de zoekmachines het beste resultaat voor een bepaalde zoekopdracht willen weergeven, prioriteren ze pagina’s die op die specifieke term zijn gericht.

Een niveau dieper gedacht betekent dit dat je dus ook niet kunt verwachten dat de pagina waarop “hondenvoer” scoort, dezelfde pagina is die ook bovenaan staat voor “Purina hondenvoer” aangezien het woord “Purina” betekent dat de gebruiker op zoek is naar een pagina met slechts verschillende soorten hondenvoer van het merk Purina.

Hoe ziet een goede webshop site-structuur eruit?

Een strakke website-architectuur ziet er als volgt uit:

quick wins of lange termijn doelen

Vanaf de homepagina moeten bezoekers kunnen navigeren naar logisch ingedeelde categorieën en vervolgens naar de losse artikelen die je verkoopt. Als de webshop groter is dan kun je hier nog subcategorieën aan toevoegen.

Het is belangrijk ervoor te zorgen dat elke pagina, en dus ook elk artikel, op je website niet verder dan drie klikken van je homepage vandaan zit:

Homepage –> 1) Hoofdcategorie –> 2) Subcategorie –> 3) Artikel

Elk artikel hoort slechts in één hoofdcategorie te zitten (bijvoorbeeld voer voor een bepaald soort huisdier) en kan dan in meerdere subcategorieën zijn (bijv. natvoer en hondenvoer van Purina)

De website structuur voor de bezoekers

De sterk ingedeelde structuur is zo belangrijk omdat mensen dan gemakkelijk kunnen snappen dat alle hondenvoer in één categorie zit en kattenvoer in een andere.

Ze hoeven dan alleen nog door te klikken naar het type voedsel
waarnaar ze op zoek zijn voor hun huisdier.

Hoe minder klikken ze hiervoor nodig hebben, hoe beter. Minder klikken om hun resultaat te bereiken betekent immers minder afhakers en een hogere conversie.

De website structuur voor de zoekmachines

Ook voor de zoekmachines is een kort klik-pad van groot belang. De autoriteit die je website heeft opgebouwd stroomt namelijk door je site heen zoals ook een gebruiker door je site klikt.

En je homepage heeft van nature de meeste waarde.

Met behulp van dit eenvoudige voorbeeld wordt de autoriteit van de homepage hier 50/50 verdeeld over de bovenste twee categorieën.

Deze verdelen ieder vervolgens hun autoriteit over twee artikelen die daarmee elk 25% van de autoriteit van de site ontvangen.

Met de bovenste categorieën kun je je richten op algemene zoekwoorden zoals “hondenvoer”.

Wanneer je site groter is gebruik je subcategorieën voor specifiekere woorden zoals “Purina hondenvoer”, en tot slot gebruik je de productpagina’s voor de long tail zoekwoorden.

Long tail zoekwoorden is een term die wordt gebruikt om aan te geven dat het een lange zoekopdracht betreft.

Iemand typt hierbij in Google meer in dan alleen “purina hondenvoer” maar gebruikt een hele zin om zijn zoekopdracht mee te starten, zoals “purina voer voor mijn senior hond kopen”.

Een algemene (sub-) categorie pagina over alle hondenvoer die Purina te bieden heeft zou ook bij deze zoekopdracht niet passen, maar je hebt waarschijnlijk wel een specifiek product die aan deze zoekopdracht voldoet.

Manieren waarop mensen je producten zoeken vinden

Het bedenken van de hoofdcategorieën kun je in de meeste gevallen zelf af, zonder verder vooronderzoek.

Wanneer je gaat nadenken over alle sub-categorieën die je toe zou kunnen voegen, dan is het verstandig een zoekwoorden onderzoek te doen.

Het indelen in sub- categorieën gaat namelijk gepaard met de manier waarop mensen jouw producten zoeken.

Zoekwoordonderzoek kost tijd, maar het vanaf het begin opbouwen van de site vermindert de tijd om te ranken en bespaart je de moeite om later pagina’s te her-indelen, interne links aan te passen en doorverwijzingen te
implementeren.

Kortom, het vooraf doen van het werk betaalt zich op de lange termijn terug.

Er zijn een aantal betaalde tools die je in kunt zetten voor dit onderzoek die je enorm veel informatie bieden over hoe mensen zoeken, wat de concurrentie doet, hoeveel concurrentie er op deze zoektermen is en hoe gemakkelijk of moeilijk het waarschijnlijk gaat zijn om hiervoor bovenaan te komen:

  1. SEMrush kijkt naar de zoekwoorden waarop jouw concurrenten scoren
  2. AHrefs kijkt naar suggesties van zoekopdrachten om nieuwe uitgebreide opdrachten te vinden
  3. KWfinder kijkt naar alle mogelijke manieren waarop mensen ook zoeken, en welke long tail keywords ze gebruiken om op zoek te gaan naar jouw producten

Deze tools hebben ook een proefperiode om te kijken wat je van de manier van werken vindt.

Maar er zijn ook manieren om gratis en laagdrempelig achter extra zoekwoorden te komen om je segmentering op te baseren:

  1. Google Keyword Planner geeft je zoekwoordsuggesties. Je moet wel een Adwords account aanmaken maar je hoeft niet te gaan adverteren
  2. Keywordtool.io heeft een gratis versie waarbij je alle auto-complete resultaten krijgt nadat je een zoekwoord ingeeft
  3. Type je zoekwoord bij Google in en kijk helemaal onderaan eens naar de zoeksuggesties. Dit is hoe mensen nog meer zoeken met combinaties van jouw zoekwoord.
  4. Een gratis tool die je hierbij kunt installeren is de Chrome-extensie Keywords Everywhere, waarmee het zoekvolume wordt bepaald voor de termen die je zoekt in Google. Op die manier heb je gelijk een idee van het aantal potentiële klanten wat erop zoekt.

Door hier wat onderzoek naar te doen vind je nieuwe manieren om je producten te segmenteren in sub-categorieën.

Zo kom je er bijvoorbeeld achter dat mensen op zoek naar hondenvoer vaak ook specifieker zoeken naar:

  • Het merk (Purina, Pedigree)
  • Ingrediënten (natvoer met vlees, natvoer met kip)
  • Type hond (puppy, senior, energiek, sloom)

Met deze informatie kun je jouw webwinkel optimaal inrichten voor gebruikerservaring en vindbaarheid.

Denk je eens in, als geen van je concurrenten een specifieke pagina heeft voor natvoer met vlees en iemand typed het in bij Google omdat hij ernaar op zoek is, dan heeft jouw pagina die deze gebruiker het beste zou helpen een groot voordeel om bovenaan te kunnen komen!

Hanteer een logische site-structuur voor webshop en blog

Het voordeel van deze site indeling is dat je het overal kunt toepassen. Voor je productcategorieën tot aan je producten, maar ook voor de indeling van je blog (als je die gaat schrijven, en ik kan zéér sterk aanraden om het te
doen) in hoofdonderwerpen, sub-onderwerpen en losse artikelen.

Bij het structureren van je website houd je dus twee dingen in het achterhoofd:

  1. is de indeling logisch voor de klant, verwacht hij dit product/ dit artikel in deze categorie? Kan hij alles wat hij zoekt snel bereiken?
  2. Is de structuur ingericht voor het optimaal verspreiden van autoriteit? Als de site autoriteit zou vergaren over honden, wordt deze autoriteit dan verspreid naar onderliggende pagina’s die ook over honden en hondenproducten gaan? Of verspreid ik per ongeluk autoriteit over honden naar kattenproducten?

Zoekmachine optimalisatie, bouw aan je autoriteit

Elke webshop heeft goede content nodig om gevonden te worden. Dat zal niemand ontkennen. Dit is dan ook een belangrijk hoofdstuk binnen het optimaliseren van je site waar we zo op zullen komen.

Content is essentieel voor de vindbaarheid in de zoekmachines, maar elk stuk content zal ook autoriteit nodig hebben.

We hebben echter net gesproken over de site structuur en het verspreiden van autoriteit en ik wil hier daarom eerst focussen op het opbouwen van de autoriteit van je webshop.

Ik heb twee uitgebreide gidsen over het verspreiden van autoriteit over je webshop en hoe je zelf kunt beginnen aan linkbuilding en het verkrijgen van “stemmen” voor je site.

Autoriteit van je website opbouwen bestaat namelijk uit:

  • het verkrijgen van links naar jouw website,
  • en het verspreiden van deze autoriteit over al je pagina’s.

Wellicht gaan sommige onderwerpen voor nu wat ver. Maar neem het vanaf de start goed mee. Dan zul je zien dat je later, wanneer je deze vorm van zoekmachine marketing verder oppakt, veel gemakkelijker gevonden zult worden:

Sommige markten hebben enorm veel concurrentie en iedereen wil natuurlijk bovenaan staan in Google. Hoe zorgen die ondernemingen daarvoor? Is het gewoon een kwestie van, wie heeft de beste content en de meeste links?

Je hoopt dat het zo simpel is, maar in de complexiteit ligt ook een kans om het beter te doen dan je concurrent.

Misschien kun je met minder links wel veel betere resultaten halen op heel veel van je pagina’s.

hoe krijg en verspreid je autoriteit met sitestructuur

Hoeveel concurrentie zit er op mijn zoekwoorden? En wat is de moeilijkheidsgraad?

Hoe concurrerender een zoekopdracht die je target is, hoe meer interne en externe links die pagina nodig heeft om voor dit zoekwoord te ranken.

Wanneer je het verspreiden van autoriteit over je eigen site goed opzet zul je voor veel zoekopdrachten kunnen ranken zonder hier telkens externe links voor te hoeven bouwen.

Wat is een interne link?

Een interne link is een link van de ene pagina van jouw eigen website, naar een andere pagina van je site.

Van nature heeft je webshop al een heel aantal van deze links, namelijk in het menu bovenaan de site staan al een heel aantal interne links naar je verschillende categorieën en sub-categorieën.

Ook staan op je categorie pagina een heel aantal links naar de afzonderlijke producten.

Deze interne links geven autoriteit door van de ene pagina naar de andere.

Wat is een externe link?

Een externe link is een link van een andere website naar de jouwe. Dit soort links verkrijg je over tijd (en je kunt het een handje helpen) wanneer de eigenaar of een schrijver voor een andere website de producten of de content op jouw website zo goed vindt, dat zij hun lezers hiervan op de hoogte willen brengen.

Ook hier komt dus weer goede content om de hoek kijken. Hoe beter je content en hoe unieker je producten, hoe meer mensen er van nature al naar zullen linken.

Hoe verspreid ik autoriteit en “linkwaarde” over mijn site?

Het verkrijgen van autoriteit voor je site is een van de belangrijkste aspecten in zoekmachine optimalisatie. Elke website zal in ieder geval ook wat externe links moeten hebben om autoriteit te verkrijgen.

De meeste links zullen naar je homepagina verwijzen:

  1. Externe links verwijzen vaak naar de homepagina van een bedrijf, zoals bedrijfspagina’s die je aan kunt maken, Google my business, profielen op social media, mensen die je bedrijf in algemene zin noemen op hun blog, je review abonnement bij Kiyoh of Feedbackcompany, you name it.
  2. Interne links zijn er ook genoeg naar de homepagina. Op vrijwel elke pagina van je website zal er een link staan naar je homepagina. Bijvoorbeeld in het menu, of als link onder het logo.

Dat is ook de reden dat het belangrijk is om te zorgen dat geen enkele pagina op je website meer dan drie klikken (interne links) is verwijderd van de homepagina.

De homepagina heeft van nature de hoogste autoriteit van je site, en elke link daar vandaan zal wat van die autoriteit verspreiden naar de onderliggende pagina’s.

Elke link verspreid autoriteit. Een externe link verspreid de autoriteit van die website naar de jouwe. Een interne link verspreid de reeds verkregen autoriteit binnen je website van de ene pagina naar de andere.

Met de juiste site-structuur kun je dus met links naar je homepage en met aanvullende links naar je categorie pagina’s waarde verspreiden over je gehele site, zonder voor elke afzonderlijke pagina externe links te hoeven verkrijgen.

Wat zijn contextuele links en waarom zijn ze belangrijk?

Niet elke link heeft dezelfde waarde voor je bedrijf. Een van de aspecten van het opbouwen van autoriteit is het verkrijgen van links van sites die zelf ook al veel autoriteit hebben.

Maar autoriteit heb je niet op alle fronten. Zo heeft een website over tablets geen enkele autoriteit over hondenvoer, en een link van zo’n site zal dus ook weinig waarde bieden.

Verkeerde links kunnen Google ook nog eens in verwarring brengen. Dit is ook één van de redenen dat die site structuur zo belangrijk is.

De categorie pagina verspreid autoriteit over de onderliggende producten.

Gaat je categorie pagina over voer voor honden en katten, en je zorgt dat je links van externe sites verkrijgt over katten en kattenvoer, dan wordt deze context ook overgebracht naar je hondenvoer producten. En dat is verwarrend.

Een contextuele link is een link die wordt omringd door informatie rondom een bepaald onderwerp.

Dit principe geldt zowel voor externe- als voor interne links.

Je wilt zoveel mogelijk externe links ontvangen van websites en pagina’s die gerelateerd zijn aan hetgeen je verkoopt. Hoe meer toegespitst de pagina waar je een link van krijgt is, hoe meer bruikbare autoriteit hij door zal geven.

Wat mensen vaak vergeten bij het optimaliseren van zoekmachines, is dat ditzelfde principe geldt voor interne links.

contextuele links zijn belangrijk voor seo


Links vanuit je menu naar een pagina geven waarde door. Links op je categorie pagina geven waarde door aan de onderliggende producten.

Maar links zijn het meest waardevol wanneer zij opgenomen staan in een stuk tekst wat nauw aansluit bij het onderwerp van de pagina waarnaar je linkt.

Vergeet dus nooit om interne links op te nemen ín je teksten op andere pagina’s.

Onthoud altijd: heeft mijn bezoeker iets aan deze link hier in de tekst? Kan die pagina hem wellicht meer toegespitste informatie bieden over een specifiek product of stuk content?

Dit betekent dus meer links aanmaken dan je webwinkelplatform uit zichzelf al doet (menu’s, categorieën met producten).

Producten zijn bewust georganiseerd onder hun categorieën en subcategorieën omdat ze minder zoekverkeer zullen ontvangen dan de hoofdtermen die door de categorieën zelf worden getarget.

Individuele producten zijn ook veel gemakkelijker in de zoekmachines te ranken omdat ze minder concurrentie hebben in de zoekresultaten.

Ze hoeven dus niet zo dicht bij de homepage te staan.

Ze hebben gewoonweg minder interne links nodig om te ranken, en vaak zijn externe links naar hun categorieën al voldoende om de autoriteit door
te spelen naar de individuele producten.

Bouw links naar de knooppunten van je webshop

Het bouwen aan de autoriteit van je webshop betekent het verzamelen van links.

Het verkrijgen van een link vergt behoorlijk wat inspanning, of je nu zelf werkt aan een seo-strategie en potentiële links probeert te verkrijgen, dit uitbesteedt aan een seo-agency of de beste content-strategie hebt waardoor ze vanzelf zullen komen.

Het verkrijgen van een link kost een hoop tijd, effort en/ of budget.

Je wilt de autoriteit van de link dus zo goed mogelijk verspreiden over je site.

Daarom zijn links naar knooppunten op je site zo belangrijk. Links naar een categorie pagina verspreiden de autoriteit naar de producten.

Zorg dus voor links van contextuele pagina’s over honden of hondenvoer naar de hondenvoer categorie, en de waarde zal verspreid worden over alle hondenvoer producten.

Wat is het belang van een kruimelpad voor mijn webwinkel?

Een kruimelpad laat de gebruiker zien wat de bovenliggende pagina’s zijn van het product waar hij zich nu bevindt.

kruimelpad bij bol

Ook hier geldt weer dat de winst van een goede implementatie tweeledig kan zijn.

  1. Je gebruiker weet waar hij is en kan altijd de link van het pad gebruiker om weer een niveau hoger te gaan. Heb je dit pad niet, dan laat je hem eigenlijk over tot het gebruik van de back button op zijn browser en dat is niet de meest ideale gebruikerservaring
  2. De zoekmachines zien veel interne links verwijzen van heel gerichten hondenvoer pagina’s naar de hondenvoer categorie- en sub-categorie pagina’s. Meer interne links van sterkere pagina’s sterk correleren met betere rankings.

Hoe krijg ik hoogwaardige links voor mijn webshop?

Het zou te ver gaan voor deze gids om álle mogelijkheden te bespreken om links te verkrijgen. Dat is ook waar gespecialiseerde bureau’s kennisnetwerken en samenwerkingspartners voor opbouwen, om het verkrijgen van hoogwaardige en de júiste links zo efficiënt mogelijk uit te voeren.

Toch zijn er een aantal mogelijkheden waar je als webshop eigenaar ook direct mee zou kunnen starten.

We noemen hier een aantal voorbeelden (volledige lijst met 17 linkbuilding kansen voor gratis backlinks vind je hier):

  • Review sites: Deze websites hebben zelf een hele hoge autoriteit opgebouwd op het gebied van ecommerce. Dit komt omdat veel winkels zelf ook naar hun eigen pagina op de review site linken. Kies in ieder geval één review platform uit en gebruik hem actief. Dit komt niet alleen de betrouwbaarheid van je webwinkel ten goede, maar zorgt ook voor een goede link. Er zijn ook een aantal gratis platform waar je je wellicht gelijk bij aan kunt sluiten met nog weer een e-commerce link naar je site. Laat Google weten dat je een e-commerce bedrijf bent die de producten verkoopt!
  • Directories: Een veel misbruikte strategie zorgt ervoor dat veel mensen het nu schuwen. Maar als er een aantal gerelateerde directories zijn die specifiek over jouw markt gaan, dan zou ik me daar zeker aanmelden, inclusief link.
  • Guest posting: nog zo’n manier die uiteindelijk teveel werd misbruikt. Een aantal guest posts schrijven voor hele gerelateerde sites zal echter nog steeds wonderen doen voor je linkprofiel. Ik zou er in de regel niet voor betalen, maar schrijf een goed stuk content wat niet te verkoperig is en waar de blog-houder zelf ook waarde in ziet voor hun klanten, en je hebt een zeer gerelateerde en contextuele link te pakken.
  • Roundup post: Schrijf een blog bericht op je site over de top x personen in je markt/ hondentrainers/ bloggers/ noem het maar op. Laat ze via twitter en/ of email weten dat ze in je lijst zijn gekomen en wellicht delen ze je bericht met hun volgers uit trots! Of linken ze zelfs naar je blog.
  • Geweldige content: Schrijf een geweldig stuk content op je site en breng het onder de aandacht bij gerelateerde blogs. De content moet wel echt super zijn en goede images helpen hier altijd het beste zijn. Wellicht kunnen de bloggers of nieuwssites deze ook voor hun eigen lezers gebruiken en vertellen waar ze het vandaan hebben, met een link.

Help Google je website te zien als autoriteit in jouw markt. Als andere autoriteiten in de markt jouw content aanbevelen aan hun lezers, dan weet Google dat ook zij jouw content moeten laten zien aan hún gebruikers.

Het is dé manier om zonder blijvende advertentie kosten te groeien, en hoewel bijvoorbeeld gerichte facebook ads ook een goede manier zijn om je publiek te vergroten, is seo een investering in de toekomst.

Hoe nu verder?

Content en Technische optimalisatie en praktische tips hoe jij jouw website klaar kunt stomen voor vindbaarheid hebben we nu samengebracht in onze gratis masterclass “Zoekmachine optimalisatie voor Webshops”:

Groei je Webshop met online marketing pro tips die je een voordeel geven op je concurrent!

Alle belangrijke marketing kanalen: behandeld in 9 modules.

In de ultieme Webshop Marketing Masterclass vertellen we je alles vertellen over hoe je het beste een webwinkel kunt promoten.

Het is hetzelfde framework als wij gebruiken om groei te realiseren voor onze sites: van analyse, tot de juiste kanalen en boodschap tot het meten van succes.

Het gaat ook om praktische tips. Zaken die je direct kunt inzetten om je bereik uit te breiden. Hands on is het devies. Iedereen doet de basics van marketing, dat is niet waarmee je een competitief voordeel gaat behalen.

Ik geef je daarom in deze Masterclass pro tips voor het succesvol adverteren op Facebook en het groeien van je business.

De pro tips zijn zaken die wij al jaren gebruiken voor onze klanten. Nu uitgelegd zodat je ze direct in kunt zetten, of je nu een beginner bent of een ervaren adverteerder.

Ik ben een customer data scientist, gefocussed op e-commerce en webshop marketing.

Alle belangrijke marketing kanalen behandeld in 9 modules. Inclusief quizzes, cheatsheets, invuldocumenten en een handig workbook om je conclusies bij te houden.

Facebook Adverteren Voor Webshops

Als webshopeigenaar, of misschien wel als marketeer die wil weten hoe je jouw klanten beter kunt bedienen. We hebben nu één van de 9 modules gratis ter beschikking gesteld voor diegenen die precies willen weten hóe je met Facebook advertenties succesvol je webshop kunt promoten.

SCHRIJF JE GRATIS IN

We bieden nu de module Facebook adverteren voor Webshops gratis aan. Altijd al willen weten hoe je bezoekers naar je webshop kunt krijgen met Facebook Advertenties?

De volgende onderwerpen zitten allemaal in deze module:

Doe nu gratis mee in je eigen tempo. Je kunt de module online volgen, je geleerde advertentievormen toepassen en in je eigen tempo verdergaan.

Frequently Asked Questions over de masterclass

Wanneer begint de Masterclass en wanneer eindigt hij?

De Masterclass begint nu direct, na inschrijving kun je gelijk beginnen en hij eindigt nooit. Je kunt er altijd naar terugkeren en je hebt oneindig toegang!

Hoe lang heb ik toegang tot de cursus?

Wat dacht je van levenslange toegang? Nadat je je hebt ingeschreven ontvang je ongelimiteerde toegang tot de Masterclass en alle bonuscontent.

Met elk apparaat die je maar wilt, les hem op je Laptop en neem daarna nog een stukje door op Mobiel. Daarnaast ontvang je ook direct toegang tot alle updates die er in de toekomst komen.

Geef bijvoorbeeld je feedback over wat je mist of waar je nog dieper op in had willen gaan, en wanneer we het toevoegen kun je er direct gebruik van maken.

Wat als ik ontevreden ben met de Masterclass?

We willen zeker niet dat je ontevreden bent en we willen dat de Masterclass jou helpt je business te groeien.

We stellen hem gratis ter beschikking zodat je direct kan profiteren van groei via Facebook Advertising.

Mochten er zaken zijn die je mist of waar je dieper op in zou willen gaan, dan kunnen we altijd kijken of we deze mee kunnen nemen. Updates krijg je er ook gratis bij!

LAAT JE WEBSHOP GROEIEN

Schrijf Je Nu In Voor De Gratis Masterclass Facebook Adverteren Voor Webshops

SCHRIJF JE GRATIS IN

Wat is E-commerce marketing?

Marketing is het proces van het stimuleren van verkopen door het vergroten van het bewustzijn over je merk en productaanbod van jouw online winkel. Digitale marketing voor e-commerce past traditionele marketingprincipes toe op een multichannel, data-driven omgeving.

En dat is meteen de kracht van online ondernemen. Je kunt alles volgen en direct actie ondernemen wanneer je niet het rendement krijgt wat je had verwacht. Take that brick and mortar store!

E-commerce marketing kan worden onderverdeeld in twee hoofdgroepen:
1. genereren van meer websiteverkeer en
2. het vergroten van retentie van bestaande klanten en stimuleren van herhaal aankopen

Beide zijn cruciale componenten van de e-commerce marketingstrategie en het laten groeien van jouw online bedrijf. En doe je het ene goed, haal je de júiste bezoekers binnen, dan is het converteren van deze bezoekers alleen
maar zoveel gemakkelijker.

Maar er komt nog een derde aspect bij:
3. analyseer je data

Hoe kan ik mijn webshop promoten?

In de Masterclass laat ik je de verschillende kanalen zien waarmee je jouw webshop kunt promoten.

Bezoekers naar je site krijgen, dat is niet zo moeilijk. Wanneer je geld uitgeeft aan Adwords, of aan Facebook advertenties, dan kun je zeker veel verkeer krijgen. Maar kopen ze ook iets?

Slim adverteren kan het verschil zijn tussen geld weggooien en je webshop laten groeien met converterende bezoekers.

Volg je klanten

Het mooie van e-commerce is de hoeveelheid informatie die je over je klanten kunt verzamelen dankzij webanalyses. Je kunt bijhouden waar ze vandaan komen, waar ze naartoe gaan en wat ze kopen.

Je kunt vervolgens de gegevens gebruiken om jouw online winkel te optimaliseren. Wat zijn je meest populaire producten? Waar verlaten mensen
de site? Welke design tweaks en promoties genereren een hogere omzet?

Hoe kan ik een succesvolle webshop beginnen?

Hoewel ik je hier met name zal vertellen over de marketing kant van je bedrijf, het verkrijgen van meer verkeer voor je site en het aantrekken van het júiste verkeer, zijn hier de belangrijkste tips voor succes met je shop.

Niemand heeft een direct succes. Je begint een succesvolle webshop door alles te testen, klein uit te proberen en er van te leren. Welke producten werken? Welke marketingkanalen werken? Test het klein en wees niet bang om toch een andere richting in te slaan.

  1. Begin klein: Probeer niet direct een enorm dure webwinkel te maken met de duurste webwinkelsoftware of
    een custom-made site. Begin met een gratis of goedkope e-commercesite en test drie of vier producten om
    de interesse van klanten te peilen.
  2. Test, leer, verbeter: Probeer van elke stap die je zet te leren. Zo kun je ook waarde halen uit mislukte projecten. Waarom ging het mis, waarom sloot het niet aan? Op die manier kun je zonder teveel te investeren snel vooruit met je shop.
  3. Wees aantrekkelijk: Zorg voor aantrekkelijke productafbeeldingen, duidelijke beschrijvingen en een gemakkelijk navigeerbare lay-out. Zo kunnen bezoekers snel vinden wat ze zoeken en een aankoop doen.
    Zorg ervoor dat ze alles voor handen hebben om een aankoop te doen op jouw site, en niet verder hoeven te googelen voor meer informatie, en misschien bij de concurrent uitkomen.

Wat is het verschil tussen e-commerce en traditionele marketing?

Hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen marketing van een e-commerce website en marketing van een fysieke winkel, brengt e-commerce marketing enkele unieke kansen én uitdagingen met zich mee.

Het verschil tussen e-commerce en traditionele marketing is de mindset. Online zijn consumenten niet altijd direct in shopping-modus, zoals ze dat wel zijn wanneer ze in hun auto stappen om een fysieke locatie te bezoeken. Online vind veel research plaats voordat men tot een aankoop overgaat, en het is de taak van de marketeer om ze te helpen en te zorgen dat ze terugkomen voor de aankoop.

Daarnaast lopen mensen niet zomaar langs je webshop. Hij is niet gevestigd in een druk bezocht winkelcentrum. Je zult iets moeten ondernemen zodat ze je vinden:
• Samenwerkingen aangaan
• Zorgen dat je gevonden wordt
• Zorgen dat je de juiste informatie biedt

Aan de andere kant is online winkelen echter sneller, eenvoudiger en meer
privé, wat het erg aantrekkelijk maakt voor technisch onderlegde consumenten.

Met een volledig functionerende, gebruiksvriendelijke website en effectieve tools voor klantbetrokkenheid kan een e-commerce website ervoor zorgen dat kopers hun transacties online willen afronden.

Dit is financieel gunstig, omdat e-commercebedrijven veel minder
overhead nodig hebben om succesvol te zijn.

Veel e-commerce bedrijven stoppen deze extra marge echter in hoge
uitgaven voor meer verkeer naar de website. Advertentiekosten zijn vaak hoger en blijvend wanneer je adverteert.

Maar als je e-commerce marketingstrategie goed doordacht is, zijn deze hoge uitgaven vaak niet nodig.

Wat zijn de eerste vereisten waaraan een webshop moet voldoen?

Voordat je jouw online shop onder de aandacht gaat brengen is het belangrijk om eerst te voldoen aan de belangrijkste peilers van een webwinkel. Zonder deze basis elementen zul je te weinig bezoekers converteren tot klant en zal elke campagne te duur blijken.

De eerste vereisten waaraan een webshop moet voldoen zijn:
1. Veiligheid: Omdat online aankopen de overdracht van persoonlijke informatie vereist zul je dit vertrouwen niet moeten beschamen, maar zal je webshop er ook betrouwbaar uit moeten zien
2. Service: Je moet de juiste service bieden om de klant over de streep te trekken. Goede verzendtijden (cutoff-tijden tot bijvoorbeeld 23u, of in ieder geval 18u), maar ook snelle reacties op email, een chatfunctie of in ieder geval een telefoonnummer
3. Product/ prijs combinatie: Je prijzen hoeven niet altijd de laagste te zijn, maar je zult dit dan wel moeten compenseren met iets anders, bijvoorbeeld service of zelfs stijl van de site kunnen je een kleine
rekbaarheid geven op prijs

Hoe ontwikkel ik een webshop marketingstrategie?

E-commerce marketingstrategieën moeten strak worden gedefinieerd, want er zijn tegenwoordig zoveel manieren waarop je jouw klanten kunt bereiken. De truc is het bedenken van een strategie om ze allemaal op het juiste moment en met een klein budget in te zetten.

Geweldige marketingcampagnes vereisen een krachtige start en een nog betere strategie. Je ontwikkelt je webshop marketing strategie door te kijken naar hoe deze kanalen op elkaar inspelen. Wanneer je de ene in kunt zetten om je merk onder de aandacht te brengen, en wanneer de andere om de koopklare klant over de streep te trekken.

Je strategie bestaat uit:
1. Doelen. 

Het is zo veel gemakkelijker om een schip te besturen als je precies weet waar je naartoe werkt en welke statistieken het belangrijkst zijn voor je bedrijf. Houd er rekening mee dat jouw doelen in de loop van de tijd zullen veranderen,
dus het is goed om dingen in één maand, drie maanden, zes maanden en één jaar doelen vast te leggen.

Zorg ervoor dat elk doel de wat, hoe en wanneer vragen beantwoordt. Oh, en eerlijkheid is het beste beleid als het gaat om het stellen van doelen. Je bent waarschijnlijk niet zo groot als Amazon, dus het is veel motiverender als je
kleinere, meer reële, definieerbare en meetbare doelen behaalt dan bij onhaalbare doelen faalt.

2. Doelmarkt
Dus je hebt een aantal doelen gesteld, nu moet je erachter komen wie je moet targeten. Vergeet niet dat je doelgroep jou kiest, niet andersom. En blijf voortdurend controleren waar je doelmarkt zich bevindt en of deze zich
onderweg heeft ontwikkeld.

Om te weten te komen wie jouw doelmarkt is, generaliseer dan eerst. Bekijk de bigger picture en daal dan af naar je target market. Dus bijvoorbeeld E-commerce> Mode> Vrouw> Leeftijd 30-40> Inkomen + 55K> Geografisch> Gedrag enzovoort.

Je kunt zo ver gaan als het creëren van een buyer persona met een naam en een functietitel.

3. Strategie
Dus nu hebben we twee fundamenten, hoe gaan we nieuwe klanten naar jouw awesome webshop krijgen? Nou, het is tijd om de campagnes op te splitsen in twee gebieden:
1. Campagnes om je bereik en naamsbekendheid te vergroten
2. Campagnes om directe verkopen te stimuleren

Campagnes voor naamsbekendheid zijn advertentie mogelijkheden waarbij je vaak betaalt voor het aantal keer dat je advertentie is gezien. Mensen zullen op deze manier een band opbouwen met je merk en je naam onthouden,
maar zelden direct overgaan tot een aankoop.

Campagnes om directe verkopen te stimuleren worden vaak betaald per click naar je site of zelfs een bedrag of percentage per verkoop. Het doel van deze campagnes is om wel direct een sale te behalen en zijn vaak de eerste strategie voor beginnende en kleine webwinkels.

4. Conversie
Hier concentreer je je op de sales funnel. Lopen mensen ergens vast in het proces? Zou je ze kunnen overtuigen met een duidelijkere boodschap, het opwekken van meer vertrouwen met je site of een betere call-to-action?

Bij het focussen op het omzetten van bezoekers tot klanten pak je al deze zaken op.

5. Retentie
De laatste stap in de funnel, retentie.

Het plan is hier om alle klanten te stimuleren om terug te komen naar je site, om meer uit te geven op je site en om over jouw merk te praten met andere potentiële klanten.

Deze stap is meestal het domein van de e-mail marketing en actief zijn op sociale kanalen. Het is een heel belangrijk onderdeel van je bedrijf, want zonder huidige klanten ziet je toekomst er somber uit. Dus onthoud hoe belangrijk ze
zijn en besteed hier tijd aan zelfs vóór het acquisitiedeel van de trechter.

6. Metrics
Ok, ik heb gelogen, dit is de laatste stap! Het is ook de beste stap in mijn ogen. Want wat zijn al onze inspanningen, zonder cijfers om ons te laten zien of ze wel of niet werken?

In de hoofdstukken van de Webshop Marketing Masterclass kom ik ook telkens terug op het meten van je inspanningen zodat je snel kunt schakelen en je budget in kunt zetten waar het de meeste toegevoegde waarde zal hebben.

Wil je vast een eerste module gratis volgen, doe dan mee met Facebook adverteren voor webshops:

In alle hoofdstukken zullen we terugkomen op de praktische invulling en kun je direct aan de slag. Zo kun je je webshop laten groeien door snel te leren van onderzoek en bovenal te proberen voordat je een grote investering doet.

De beste tip die ik je vast kan geven is om je webshop te runnen als een lean start-up. Leer voor je investeert. Mocht je Eric Ries nog niet kennen is hier een hele interessante video om vast inspiratie op te doen over testen:

Kies je niche

Tuurlijk, grote webwinkels hebben zo’n beetje heel Nederland als klant. En jij verkoopt waarschijnlijk je producten ook al aan een grote verscheidenheid aan klanten. Toch is de belangrijkste beslissing die je kunt nemen die om je marketing uitingen te gaan richten op een niche.

Waarom zou ik voor een niche kiezen?

De grote sites ga je waarschijnlijk niet verslaan op zowel aanbod, prijs en service. En zelfs al kon je dit volhouden voor jouw selectie aan producten, de concurrentie op prijs is een harde en eentje waar je eigenlijk vandaan wilt blijven.

Daarnaast wil je met uitingen een specifieke doelgroep aanspreken om te zorgen dat je je boodschap zo persoonlijk mogelijk kunt maken.

De oplossing?

Ga voor een niche die groot genoeg is om in te verkopen!

Hoe kies ik een niche?

Het kiezen van een winstgevende doelgroep is het belangrijkste onderdeel van je marketing strategie aangezien alles wat erna komt hieraan kan worden opgehangen. Neem daarom ook de tijd om hier een uitgebreid onderzoek naar te doen.

We knippen het onderzoek op in twee onderdelen:

  1. Waar, als ze zich al specialiseren, gaan je concurrenten voor? (deze kun je toevoegen aan de excel van afgelopen les)
  2. Welke niches zijn te onderscheiden en van enig formaat?

Welke niches gaan mijn concurrenten voor?

Dit is waar ons concurrentie onderzoek van de Webshop Marketing Masterclass weer van pas komt. Neem de concurrenten uit de verschillende categorieën en bekijk op welke niche zij zich richten.

Vorm een zo volledig mogelijk beeld van je concurrent om te weten waar ze actief zijn en op welke manier ze hun boodschap over brengen aan het publiek:
1. Social media: Beoordeel hun social media-accounts. Het kijken naar de social media-accounts van je concurrenten heeft meerdere voordelen. Als ze veel volgers hebben en vooral als ze actief betrokken zijn, is dit een goed teken dat er een markt is voor je producten. Maar daarnaast geeft het je een indicatie van de
soort boodschappen die ze posten, wie ze proberen aan te spreken én wat voor mensen tot hun volgers behoren.
2. Nieuwsbrief: Meld je aan voor hun nieuwsbrief. Maak kennis met hun bedrijf en voorbeelden van communicatie, die veel zeggen over de targeting die ze hebben gekozen.
3. Blog: Abonneer je op en volg hun blog: bekijk welke soorten inhoud ze behandelen, voor wie ze schrijven en met welke woordkeuzes.

Welke niches zijn te onderscheiden en zijn groot genoeg?

Als het goed is heeft bovenstaand onderzoek je zeker een indicatie gegeven van de verschillende klantgroepen die te onderscheiden zijn en van hun omvang. Toch is het verstandig om nog een laatste stap te zetten.

Het kan namelijk zijn dat er nog grote groepen klanten zijn te identificeren waaraan de concurrentie nog niet heeft gedacht. Juist omdat hier grote kansen liggen voor jouw marketing kan het veel waarde opleveren hier nog even in
te duiken.

Bekijk daarom tot slot ook enkele alternatieve sociale kanalen.

Dit kunnen dingen zijn zoals breigroepen, forums, vraagbaken, blogs en nog veel meer.

Zijn hier nog alternatieve niches te onderscheiden?

Bonus tip: hoe zoek ik het beste naar alternatieve sociale kanalen in mijn markt?
Gebruik geavanceerde Google zoekopdrachten!

Hier zijn de belangrijkste voorbeelden van zoekopdrachten die je voor het vinden van je niches kunt gebruiken:
1. hondenrugzakjes + blog
2. hondenrugzakjes + inurl:forum
3. hondenrugzakjes + intext:”voor mij” (of andere termen om mensen die dit soort producten gebruiken en erover schrijven te vinden)

Let bij het kiezen van je niche op:
1. Hoeveel verschillende fora/ blogs/ interessegroepen heb je kunnen vinden?
2. Hoeveel mensen lijken er actief op deze fora? Commenten ze? Zijn ze gepassioneerd over het onderwerp en hun plek, is het een hechte doelgroep?

Hoe hechter de doelgroep en hoe meer mensen zich identificeren met deze niche, hoe gemakkelijker het straks wordt om een boodschap voor ze te maken. Houd hier dus rekening mee in het kiezen van je niche!

Wat is pagina autoriteit?

Pagina autoriteit is een statistiek, ontwikkeld door Moz, om te voorspellen of een specifieke pagina in zoekmachines kan worden geranked. Pagina-autoriteit gebruikt een logaritmische schaal van 0 tot 100. Een hoge pagina autoriteitsscore betekent dat je pagina het potentieel heeft om goed te scoren in de resultaten van zoekmachines.

Hoe verhoog je je pagina autoriteit?

Zo verhoog je jouw pagina autoriteit:

  • Bouw links naar de pagina die je optimaliseert
  • Verspreid de link juice van pagina’s met een hoge PA naar pagina’s met een lagere met interne links
  • Zorg ervoor dat elke pagina vol staat met nuttige content
  • Bouw aan je domein autoriteit
  • Verwijder regelmatig schadelijke links naar je pagina

Wat is het verschil tussen pagina autoriteit en domein autoriteit?

DA staat voor domeinautoriteit, terwijl PA staat voor pagina autoriteit. Terwijl Domain Authority de voorspellende ranking van volledige domeinen of subdomeinen meet, is Page Authority de sterkte van afzonderlijke pagina’s binnen een domein.