fbpx
Marketing voor Webshop & Winkelier
info@decisiontree.nl

Zoekmachine optimalisatie Amsterdam

Jouw bedrijf, bovenaan in de lokale zoekopdrachten. Dat is wat je bedrijf kan laten groeien!

Of je nu gevonden wilt worden in Amsterdam en omstreken, of dat je een landelijk werkgebied hebt of een webshop. Zoekmachine optimalisatie is de sleutel tot groei.

Ontvang een analyse voor groei

Zoekmachine optimalisatie is essentieel voor groei

Jouw bedrijf bovenaan in Google

Jij als ondernemer in Amsterdam weet hoe je je bedrijf moet runnen, maar extra reclame is nooit verkeer natuurlijk. Wat als mensen jou zouden vinden? Met een simpele zoekopdracht in de lokale zoekresultaten van Google Amsterdam?

Bij Decision Tree helpen we al 10 jaar onze klanten met hun lokale vindbaarheid

Het vergt een persoonlijke aanpak, anders dan reguliere zoekmachine optimalisatie. Tuurlijk, de juiste content is nog steeds nodig, en de juiste links en het opbouwen van autoriteit. Maar lokale relevantie is nog nét even belangrijker.

Hoe zorg je voor lokale vindbaarheid?

In onze aanpak helpen wij je site gevonden te worden bij zoekopdrachten in jouw werkgebied door:

  1. Opzetten en/ of optimaliseren van je Google My Business pagina
  2. Optimaliseren van jullie content, opnemen van lokale informatie om de vindbaarheid te versterken
  3. Kijken naar het verzamelen van goed reviews voor je bedrijf
  4. Verbeteren van je social presence in social media
  5. Verhogen van je autoriteit met de juiste links over je producten of diensten én lokale onderwerpen

Daarnaast helpen we bedrijven in Amsterdam ook met hun landelijke vindbaarheid wanneer dit relevant is voor hun producten of diensten. Je kunt je voorstellen dat je bedrijf misschien wel producten verkoopt door heel Nederland, gewoon via internet.

Óf dat ze hun diensten aanbieden vanuit hun kantoor of werkplaats in Amsterdam aan een veel groter gebied romdom hun plaats. Misschien doe jij dat ook wel, misschien wel landelijk.

ALLE INGREDIENTEN VOOR ONLINE SUCCES

Benieuwd wat we voor jou kunnen doen?

Zien jouw zoekresultaten in Amsterdam er ook al uit zoals deze restaurants? Heb je al een Google Maps vermelding met Google My Business? En komt hij al bovenaan?

 

Een lokale zaak

Misschien heb je wel een lokale zaak in de buurt van de Amstelveenseweg in Amsterdam, of waar dan ook. Een winkel, misschien een kapperszaak of restaurant. Zodra mensen zoeken naar Amsterdam + jouw product/ diensten kunnen ze jou bovenaan vinden. Mits je je zoekmachine optimalisatie op orde hebt.

Je werkgebied rondom jouw plaats

Ook kan het zijn dat je gevestigd bent in Amsterdam, en je je werkgebied hier omheen hebt ingesteld. Mensen die op zoek zijn naar jouw diensten in de buurt kunnen je vinden, met de juiste seo voor je website. En dan kun je er gemakkelijk naartoe rijden!

Laat ons je helpen je bedrijf goed op de kaart te zetten

Decision Tree: de beste vindbaarheid voor ondernemers in Amsterdam

Vraag vandaag nog een gratis analyse aan

5 eenvoudige manieren om lokaal zoeken te domineren

Nieuw bij lokaal zoeken? Vraag je jezelf af waar je moet beginnen? Ik heb hier vijf tactieken om je te helpen bij het starten van je lokale SEO-campagne.

5 tactieken om lokale seo te starten

Als je SEO-strategieën al een tijdlang bijhoudt, weet je één ding: SEO verandert voortdurend. Als het gaat om lokale SEO, is het belangrijker dan ooit dat je jouw on-site en off-site SEO-strategieën optimaliseert voor klanten die mogelijk op zoek zijn naar jouw lokale bedrijf.

Lokale competitie wordt steeds heftiger en als je niet bovenaan deze zoekresultaten staat, kun je wedden dat je concurrenten daar wel staan, waar ze jouw klanten wegkapen.

Hier zijn vijf solide lokale SEO-tactieken die je dit jaar kunt gebruiken om je bedrijf hoger te laten scoren voor lokale zoektermen.

1. Titel- en metabeschrijvingstags zijn nog steeds van belang

Titel- en metabeschrijvingstags zijn HTML-elementen die je kunt aanpassen aan de inhoud van je webpagina. De tekst van je title- en description-tags wordt weergegeven in zoekresultaten.

Zie deze tekst als een ‘mini-advertentie’ die je zorgvuldig moet samenstellen. Je wilt namelijk dat mensen je site aanklikken zodra ze hem in de zoekresultaten zien.

Zo ziet de titel en beschrijving eruit van een restaurant in Amsterdam:

titel en beschrijving restaurant in amsterdam

Vorig jaar verhoogde Google de breedte van het gebied met de belangrijkste zoekresultaten tot 600px. Nu is de algemeen aanvaardbare lengte voor title-tags ongeveer 50 tot 60 tekens, en beschrijvingstags kunnen ongeveer 160 tot 200 tekens zijn.

Profiteer van deze ruimte en gebruik deze verstandig – en zorg ervoor dat je nogmaals controleert of jouw titels en beschrijvingen niet worden afgesneden in de zoekresultaten.

Als je niet zeker weet hoe jouw title- en metabeschrijvingstags eruit zullen zien of hoeveel tekens je kunt gebruiken, probeer dan een emulator zoals die van SEOmofo of Yoast’s SEO Plug-in voor WordPress:

seomofo tool voor lokale seo

yoast seo tool om voor amsterdam te optimaliseren
Het schrijven van titels en beschrijvingen wordt beschouwd als een kunst in de SEO-wereld.

In een zee van concurrerende zoekresultaten, als deze tekst niet uniek, overtuigend en beschrijvend is, zal je klikfrequentie hieronder lijden.

Bovendien kan een extra woord of karakter je tekst afsnijden met de gevreesde ellipsen (…). Dit is misschien geen echte tragedie, maar het ziet er wel onprofessioneel uit, vooral wanneer het midden in een zin verschijnt, waardoor je titel of beschrijving minder impactvol is.

 

De les? Deze ruimte is kostbaar en elk karakter telt

 

Hier zijn een paar tips:

  • Verspil nooit ruimte aan paginanamen die geen nuttige informatie bieden.
    verspilde ruimte die je had kunnen optimaliseren
  • Als je lokale klanten wilt bereiken, neem je de naam op van de plaats waar je bedrijf is gevestigd en / of het gebied waar je bedrijf actief is.
  • Richt je op het gebruik van een specifiek zoekwoord en plaats dat trefwoord zorgvuldig zo dicht mogelijk bij het begin van de titel en beschrijving.

Houd er rekening mee dat als je bedrijf wordt weergegeven in de zoekresultaten, je slechts één kans krijgt om die persoon op je link te laten klikken.

2. Online directories en citaten

Volgens Google gebruiken ongeveer vier van de vijf consumenten zoekmachines om lokale zoekopdrachten uit te voeren. Toch hebben veel kleine bedrijven nog niet één online lokale bedrijfsvermelding opgeëist, wat een enorme gemiste kans is.

Het is belangrijk dat je jouw bedrijf op de juiste manier en consequent in de beste online bedrijfsdirectory’s plaatst.

Je zult ook respectabele lokale groepen willen opzoeken om je bedrijf onder de aandacht te krijgen. Raadpleeg de website van je lokale krant en de Kamer van Koophandel om te zien of zij een lokale bedrijvengids hebben waarop je jezelf kunt tonen.

Je kunt ook zoeken op trefwoorden zoals “[stad] -directory” om andere lokale citatiesites of directory’s te vinden.

Het is ook belangrijk om de naam, het adres en het telefoonnummer (NAT) van je bedrijf te krijgen voor de belangrijkste citatiegegevensaggregators.

Zorg er altijd voor dat de NAT van je bedrijf consistent is op zoveel mogelijk van deze bedrijfswebsites en citatiesites. Discrepanties zoals spelfouten, afkortingen, gebrek aan toevoeging huisnummer en een verkeerd telefoonnummer kunnen grote schade aanrichten wanneer Google niet kan bepalen welke informatie over je bedrijf correct is.

Als Google het niet zeker weet, geven ze mogelijk onjuiste informatie weer of laten ze helemaal niets zien in de zoekresultaten, en dat is weer een gemiste kans.

 

3. Google Mijn Bedrijf: Claimen en optimaliseren

Google Mijn Bedrijf (GMB) wordt beschouwd als een directory, maar het is een hele belangrijke, dus het verdient een eigen sectie.

Het is erg belangrijk voor lokale bedrijven om hun pagina Google Mijn Bedrijf (en Bing Places voor bedrijven) te claimen. Het is gratis en kan je een ongelooflijke belichting geven als je voldoende geoptimaliseerd bent om te worden weergegeven in de lokale pack van Google:

google mijn bedrijf voor amsterdam

Ga naar google.com/business om jouw Google Mijn Bedrijf-pagina te claimen. Er is een verificatieproces dat je moet doorlopen waar Google een briefkaart met een pincode naar de fysieke locatie van je bedrijf stuurt. (Geen postbus toegestaan.)

Vervolgens log je gewoon in en voer je de pincode in om jouw bedrijf te verifiëren.

Dit verificatieproces is nodig omdat Google wil bevestigen dat je bedrijf legitiem is en dat je daadwerkelijk de bedrijfseigenaar bent. Houd er rekening mee dat volgens de servicevoorwaarden van Google alleen de bedrijfseigenaar een GMB-pagina kan claimen.

Als je met een digitaal marketingbureau aan jouw SEO-inspanningen werkt, kun je hen toestemming verlenen om beheerder van je pagina te worden. Dit is onlangs ook een stuk gemakkelijker gemaakt om het proces te vereenvoudigen.

Op die manier behoud je de controle over je vermelding als je jouw relatie met het bureau beëindigt.

De volgende stap is om je GMB-vermelding te optimaliseren met een gedegen beschrijving, categorieën, openingstijden, soorten geaccepteerde betalingen, enzovoort.

Je wilt ook zorgen dat je jouw logo en foto’s van je bedrijf, producten of diensten uploadt. (Over het algemeen wordt je aangeraden ten minste drie foto’s te uploaden.)

Vul elke relevante sectie volledig in, zodat jouw vermelding compleet is.

Als je een servicebedrijf bent en geen locatie hebt die klanten kunnen bezoeken, hoef je je geen zorgen te maken. Je kunt ervoor kiezen jouw fysieke adres te verbergen tijdens het instellen van je Google Mijn Bedrijf-vermelding.

Zoals hierboven vermeld, heeft Bing ook een vergelijkbare pagina voor lokale bedrijven met de naam Bing Places for Business. Het proces lijkt erg op GMB en je moet je bedrijf zeker ook actief hebben in de lokale directory van Bing.

 

4. Online beoordelingen zijn belangrijk

Bedrijven beginnen eindelijk het belang van online beoordelingen van hun klanten in te zien.

Volgens een recente enquête, vertrouwt 84 procent van de mensen online beoordelingen net zo veel als een persoonlijke aanbeveling, en zeven van de tien klanten zullen een beoordeling achterlaten voor een bedrijf als daarom wordt gevraagd door het bedrijf.

Er zijn verschillende reputatiemarketing-software en tool-opties die je kunt gebruiken om recensies te volgen, te beheren en proactief te proberen te krijgen.

Bovendien bieden veel sociale mediaplatformen, zoals Hootsuite en Tiny Torch, de mogelijkheid om meldingen te controleren en waarschuwingen te krijgen wanneer je merk wordt genoemd.

Wanneer een beoordeling over je bedrijf, positief of negatief, wordt gegeven, moet je erop reageren. Dat toont andere mensen die de beoordelingen lezen dat je, de bedrijfseigenaar, geeft om wat jouw klanten denken.

Twee plaatsen waar je je moet concentreren op het ontvangen van beoordelingen, zijn de pagina Facebook en Google Mijn Bedrijf van jouw bedrijf. Dit zijn de belangrijkste.

Veel mensen wenden zich tot sociale media om te zien wat hun vrienden en familie vinden van een bedrijf, dus het hebben van goede recensies op de Facebook-pagina van jouw bedrijf kan helpen bij het aantrekken van potentiële klanten.

Positieve beoordelingen op je Google Mijn Bedrijf-pagina zijn cruciaal omdat deze beoordelingen worden weergegeven op Google wanneer iemand naar jouw bedrijf zoekt.

Google merkt ook op dat “positieve beoordelingen van je klanten door je hoge kwaliteit de zichtbaarheid van het bedrijf zullen verbeteren”, wat impliceert dat beoordelingen kunnen bijdragen aan de ranking van het lokale pakket.

 

5. Gebruik lokale gestructureerde gegevensopmaak

Gestructureerde gegevensmarkering – vaak aangeduid als “schema-opmaak” of “schema.org-markering” – kan aan de code van je website worden toegevoegd om zoekmachines meer informatie over je bedrijf te geven, zoals de producten die je verkoopt, beoordelingen die je hebt verzameld, diensten die je aanbiedt, enzovoort.

Slechts 31,3 procent van de websites gebruikt deze markup – en de meeste gebruiken alleen de basis. Je kunt jouw lokale bedrijf laten opvallen (en mogelijk hoger scoren dan je concurrenten) als je waar nodig gestructureerde gegevensopmaak toevoegt aan je site.

Google wil dat je gestructureerde gegevensopmaak gebruikt, omdat dit hun spiders helpt om beter te bepalen waar jouw site-inhoud over gaat. Google biedt zelfs een tool voor het testen van gestructureerde gegevens, zodat je kunt controleren of je markeringen correct zijn geïmplementeerd.

Test of jouw lokale bedrijf goed is opgemaakt

Als de gedachte om te moeten coderen je nu al angstig maakt, kun je ook de Data Highlighter van Google gebruiken om inhoud met je muis te markeren. (Houd er rekening mee dat je website moet worden ingesteld met Google Search Console zodat dit werkt.)

Dit is slechts het topje van de ijsberg als het gaat om lokale SEO. Als je de vijf lokale zoektactieken hierboven implementeert, krijg je een voorsprong op de concurrentie. Begin vandaag! Of je nu in Amsterdam werkt of in Den Bosch.

Zo ziet je listing eruit

Nu zie je je volledige bedrijfsvermelding – klik op de link ‘Deze pagina beheren’ rechtsonder op de pagina.

BEWERK JE BEDRIJFSINFORMATIE:

Klik op de optie om “Bedrijfsinformatie bewerken” en klik op “Doorgaan”.

Vervolgens ga je naar een pagina waar je je basis lokale bedrijfsinformatie kunt bewerken – Naam, adres, telefoon, etc. Zorg ervoor dat je je websiteadres en e-mailadres toevoegt. Je hebt ook de mogelijkheid om enkele foto’s van jouw producten / diensten of storefront te uploaden. Hiermee kun je de kaartaanbieding personaliseren. Klik vervolgens op “Verzenden”

CONTROLEER JE VERMELDING:

Google moet nu bewijzen dat je de eigenaar van dit bedrijf bent en je een pincode (verificatiecode) geven waarmee jouw vermelding wordt geverifieerd en de bewerkingen die je hebt doorgevoerd, vervolgens live kunnen worden weergegeven.

  • Je kunt deze pincode ontvangen door:
    Google belt jouw zakelijke telefoonnummer (het is een geautomatiseerde opname) en geeft je de pincode
  • Google stuurt je een sms met de pincode
  • Google stuurt je per post een kaart naar je adres in Den Bosch met de pincode erop

Nadat je jouw pincode hebt ontvangen, kun je deze invoeren in het Google Places-account. Nadat de vermelding is geverifieerd, wordt de vermelding weergegeven op Google.

Groei je bedrijf in Amsterdam met zoekmachine optimalisatie

Meer gratis bezoekers naar je website, bezoekers die op zoek zijn naar jouw lokale diensten of producten. Dát is de manier om te groeien!

Je hebt nu een top tip om aan de slag te gaan. Klinkt het toch te technisch, of teveel werk? Wij kunnen het allemaal uit handen nemen.

Ontvang een gratis advies