SEO Services on Demand
info@decisiontree.nl

Webshop Marketing Masterclass

Groei je Webshop met online marketing pro tips die je een voordeel geven op je concurrent!

Alle belangrijke marketing kanalen: behandeld in 9 modules

Nu slechts 249,-

Facebook Adverteren voor Webshops

(gratis Masterclass)

Leuk dat je er bent! Als webshopeigenaar, of misschien wel als marketeer die wil weten hoe je jouw klanten beter kunt bedienen. We hebben nu één van de 9 modules gratis ter beschikking gesteld voor diegenen die precies willen weten hóe je met Facebook advertenties succesvol je webshop kunt promoten.

In de ultieme Webshop Marketing Masterclass vertellen we jalles vertellen over hoe je het beste een webwinkel kunt promoten. Het is hetzelfde framework als wij gebruiken om groei te realiseren voor onze klanten: van analyse, tot de juiste kanalen en boodschap tot het meten van succes.

Het gaat ook om praktische tipsZaken die je direct kunt inzetten om je bereik uit te breiden. Hands on is het devies. Iedereen doet de basics van marketing, dat is niet waarmee je een competitief voordeel gaat behalen.

Ik geef je daarom in deze Masterclass pro tips voor het succesvol adverteren op Facebook en het groeien van je business.

De pro tips zijn zaken die wij al jaren gebruiken voor onze klanten. Nu uitgelegd zodat je ze direct in kunt zetten, of je nu een beginner bent of een ervaren adverteerder.

WIE GEEFT DE ONLINE CURSUS?

Joost Nusselder

Eigenaar Decision Tree

Ik ben een customer data scientist, gefocussed op e-commerce en webshop marketing.

Webshop marketing klinkt vaak als een black-box, maar ik weet nog hoe ik er in ben begonnen.

 

Ik had zelf een webshop en gaf wat uit aan Adwords advertenties. Er was nog niet zoveel concurrentie online en kon best goedkoop aan clicks en bezoekers komen. Mijn leven werd ineens een stuk moeilijker toen de concurrentie toe begon te nemen, misschien ken je dat zelf ook wel van je eigen webshop. Clicks werden duurder en het werd moeilijker om er marge op te maken.

Vanaf dat moment ben ik in de wereld van e-commerce marketing gestapt en heb nooit meer terug gekeken. Er zijn zoveel manieren om je webshop onder de aandacht te brengen, en een stap voor zijn op je concurrentie is een veel beter verdienmodel. En niks geeft een grotere kick dan je site daar bovenaan te zien staan!

Nu doen we dat voor klanten.

De Webshop Marketing Masterclass

Alle belangrijke marketing kanalen behandeld in 9 modules. Inclusief quizzes, cheatsheets, invuldocumenten en een handig workbook om je conclusies bij te houden.

Facebook adverteren voor Webshops

(gratis module)

Facebook Adverteren voor Webshops

We bieden nu de module Facebook adverteren voor Webshops gratis aan. Altijd al willen weten hoe je bezoekers naar je webshop kunt krijgen met Facebook Advertenties?

De volgende onderwerpen zitten allemaal in deze module:

Doe nu gratis mee in je eigen tempo. Je kunt de module online volgen, je geleerde advertentievormen toepassen en in je eigen tempo verdergaan.

Schrijf je gratis in

 Frequently Asked Questions

 

Wanneer begint de Masterclass en wanneer eindigt hij?

De Masterclass begint nu direct, na inschrijving kun je gelijk beginnen en hij eindigt nooit. Je kunt er altijd naar terugkeren en je hebt oneindig toegang!

Hoe lang heb ik toegang tot de cursus?

Wat dacht je van levenslange toegang? Nadat je je hebt ingeschreven ontvang je ongelimiteerde toegang tot de Masterclass en alle bonuscontent. Met elk apparaat die je maar wilt, les hem op je Laptop en neem daarna nog een stukje door op Mobiel. Daarnaast ontvang je ook direct toegang tot alle updates die er in de toekomst komen. Geef bijvoorbeeld je feedback over wat je mist of waar je nog dieper op in had willen gaan, en wanneer we het toevoegen kun je er direct gebruik van maken.

Wat als ik ontevreden ben met de Masterclass?

We willen zeker niet dat je ontevreden bent en we willen dat de Masterclass jou helpt je business te groeien. We stellen hem gratis ter beschikking zodat je direct kan profiteren van groei via Facebook Advertising. Mochten er zaken zijn die je mist of waar je dieper op in zou willen gaan, dan kunnen we altijd kijken of we deze mee kunnen nemen. Updates krijg je er ook gratis bij!

LAAT JE WEBSHOP GROEIEN

Schrijf je nu in voor de gratis Masterclass Facebook Adverteren voor Webshops

Wat is E-commerce marketing?

Marketing is het proces van het stimuleren van verkopen door het vergroten van het bewustzijn over je merk en productaanbod van jouw online winkel. Digitale marketing voor e-commerce past traditionele marketingprincipes toe op een multichannel, data-driven omgeving.

En dat is meteen de kracht van online ondernemen. Je kunt alles volgen en direct actie ondernemen wanneer je niet het rendement krijgt wat je had verwacht. Take that brick and mortar store!

E-commerce marketing kan worden onderverdeeld in twee hoofdgroepen:
1. genereren van meer websiteverkeer en
2. het vergroten van retentie van bestaande klanten en stimuleren van herhaal aankopen

Beide zijn cruciale componenten van de e-commerce marketingstrategie en het laten groeien van jouw online bedrijf. En doe je het ene goed, haal je de júiste bezoekers binnen, dan is het converteren van deze bezoekers alleen
maar zoveel gemakkelijker.

Maar er komt nog een derde aspect bij:
3. analyseer je data

 

Hoe kan ik mijn webshop promoten?

In de Masterclass laat ik je de verschillende kanalen zien waarmee je jouw webshop kunt promoten.

Bezoekers naar je site krijgen, dat is niet zo moeilijk. Wanneer je geld uitgeeft aan Adwords, of aan Facebook advertenties, dan kun je zeker veel verkeer krijgen. Maar kopen ze ook iets?

Slim adverteren kan het verschil zijn tussen geld weggooien en je webshop laten groeien met converterende bezoekers.

 

Volg je klanten

Het mooie van e-commerce is de hoeveelheid informatie die je over je klanten kunt verzamelen dankzij webanalyses. Je kunt bijhouden waar ze vandaan komen, waar ze naartoe gaan en wat ze kopen.

Je kunt vervolgens de gegevens gebruiken om jouw online winkel te optimaliseren. Wat zijn je meest populaire producten? Waar verlaten mensen
de site? Welke design tweaks en promoties genereren een hogere omzet?

Hoe kan ik een succesvolle webshop beginnen?

Hoewel ik je hier met name zal vertellen over de marketing kant van je bedrijf, het verkrijgen van meer verkeer voor je site en het aantrekken van het júiste verkeer, zijn hier de belangrijkste tips voor succes met je shop.

Niemand heeft een direct succes. Je begint een succesvolle webshop door alles te testen, klein uit te proberen en er van te leren. Welke producten werken? Welke marketingkanalen werken? Test het klein en wees niet bang om toch een andere richting in te slaan.

  1. Begin klein: Probeer niet direct een enorm dure webwinkel te maken met de duurste webwinkelsoftware of
    een custom-made site. Begin met een gratis of goedkope e-commercesite en test drie of vier producten om
    de interesse van klanten te peilen.
  2. Test, leer, verbeter: Probeer van elke stap die je zet te leren. Zo kun je ook waarde halen uit mislukte projecten. Waarom ging het mis, waarom sloot het niet aan? Op die manier kun je zonder teveel te investeren snel vooruit met je shop.
  3. Wees aantrekkelijk: Zorg voor aantrekkelijke productafbeeldingen, duidelijke beschrijvingen en een gemakkelijk navigeerbare lay-out. Zo kunnen bezoekers snel vinden wat ze zoeken en een aankoop doen.
    Zorg ervoor dat ze alles voor handen hebben om een aankoop te doen op jouw site, en niet verder hoeven te googelen voor meer informatie, en misschien bij de concurrent uitkomen.

Wat is het verschil tussen e-commerce en traditionele marketing?

Hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen marketing van een e-commerce website en marketing van een fysieke winkel, brengt e-commerce marketing enkele unieke kansen én uitdagingen met zich mee.

Het verschil tussen e-commerce en traditionele marketing is de mindset. Online zijn consumenten niet altijd direct in shopping-modus, zoals ze dat wel zijn wanneer ze in hun auto stappen om een fysieke locatie te bezoeken. Online vind veel research plaats voordat men tot een aankoop overgaat, en het is de taak van de marketeer om ze te helpen en te zorgen dat ze terugkomen voor de aankoop.

Daarnaast lopen mensen niet zomaar langs je webshop. Hij is niet gevestigd in een druk bezocht winkelcentrum. Je zult iets moeten ondernemen zodat ze je vinden:
• Samenwerkingen aangaan
• Zorgen dat je gevonden wordt
• Zorgen dat je de juiste informatie biedt

Aan de andere kant is online winkelen echter sneller, eenvoudiger en meer
privé, wat het erg aantrekkelijk maakt voor technisch onderlegde consumenten. Met een volledig functionerende, gebruiksvriendelijke website en effectieve tools voor klantbetrokkenheid kan een e-commerce website ervoor zorgen dat kopers hun transacties online willen afronden.

Dit is financieel gunstig, omdat e-commercebedrijven veel minder
overhead nodig hebben om succesvol te zijn.

Veel e-commerce bedrijven stoppen deze extra marge echter in hoge
uitgaven voor meer verkeer naar de website. Advertentiekosten zijn vaak hoger en blijvend wanneer je adverteert.

Maar als je e-commerce marketingstrategie goed doordacht is, zijn deze hoge uitgaven vaak niet nodig.

Wat zijn de eerste vereisten waaraan een webshop moet voldoen?

Voordat je jouw online shop onder de aandacht gaat brengen is het belangrijk om eerst te voldoen aan de belangrijkste peilers van een webwinkel. Zonder deze basis elementen zul je te weinig bezoekers converteren tot klant en zal elke campagne te duur blijken.

De eerste vereisten waaraan een webshop moet voldoen zijn:
1. Veiligheid: Omdat online aankopen de overdracht van persoonlijke informatie vereist zul je dit vertrouwen niet moeten beschamen, maar zal je webshop er ook betrouwbaar uit moeten zien
2. Service: Je moet de juiste service bieden om de klant over de streep te trekken. Goede verzendtijden (cutoff-tijden tot bijvoorbeeld 23u, of in ieder geval 18u), maar ook snelle reacties op email, een chatfunctie of in ieder geval een telefoonnummer
3. Product/ prijs combinatie: Je prijzen hoeven niet altijd de laagste te zijn, maar je zult dit dan wel moeten compenseren met iets anders, bijvoorbeeld service of zelfs stijl van de site kunnen je een kleine
rekbaarheid geven op prijs

Hoe ontwikkel ik een webshop marketingstrategie?

E-commerce marketingstrategieën moeten strak worden gedefinieerd, want er zijn tegenwoordig zoveel manieren waarop je jouw klanten kunt bereiken. De truc is het bedenken van een strategie om ze allemaal op het juiste moment en met een klein budget in te zetten.

Geweldige marketingcampagnes vereisen een krachtige start en een nog betere strategie. Je ontwikkelt je webshop marketing strategie door te kijken naar hoe deze kanalen op elkaar inspelen. Wanneer je de ene in kunt zetten om je merk onder de aandacht te brengen, en wanneer de andere om de koopklare klant over de streep te trekken.

Je strategie bestaat uit:
1. Doelen. 

Het is zo veel gemakkelijker om een schip te besturen als je precies weet waar je naartoe werkt en welke statistieken het belangrijkst zijn voor je bedrijf. Houd er rekening mee dat jouw doelen in de loop van de tijd zullen veranderen,
dus het is goed om dingen in één maand, drie maanden, zes maanden en één jaar doelen vast te leggen.

Zorg ervoor dat elk doel de wat, hoe en wanneer vragen beantwoordt. Oh, en eerlijkheid is het beste beleid als het gaat om het stellen van doelen. Je bent waarschijnlijk niet zo groot als Amazon, dus het is veel motiverender als je
kleinere, meer reële, definieerbare en meetbare doelen behaalt dan bij onhaalbare doelen faalt.

2. Doelmarkt
Dus je hebt een aantal doelen gesteld, nu moet je erachter komen wie je moet targeten. Vergeet niet dat je doelgroep jou kiest, niet andersom. En blijf voortdurend controleren waar je doelmarkt zich bevindt en of deze zich
onderweg heeft ontwikkeld.

Om te weten te komen wie jouw doelmarkt is, generaliseer dan eerst. Bekijk de bigger picture en daal dan af naar je target market. Dus bijvoorbeeld E-commerce> Mode> Vrouw> Leeftijd 30-40> Inkomen + 55K> Geografisch> Gedrag enzovoort.

Je kunt zo ver gaan als het creëren van een buyer persona met een naam en een functietitel.

3. Strategie
Dus nu hebben we twee fundamenten, hoe gaan we nieuwe klanten naar jouw awesome webshop krijgen? Nou, het is tijd om de campagnes op te splitsen in twee gebieden:
1. Campagnes om je bereik en naamsbekendheid te vergroten
2. Campagnes om directe verkopen te stimuleren

Campagnes voor naamsbekendheid zijn advertentie mogelijkheden waarbij je vaak betaalt voor het aantal keer dat je advertentie is gezien. Mensen zullen op deze manier een band opbouwen met je merk en je naam onthouden,
maar zelden direct overgaan tot een aankoop.

Campagnes om directe verkopen te stimuleren worden vaak betaald per click naar je site of zelfs een bedrag of percentage per verkoop. Het doel van deze campagnes is om wel direct een sale te behalen en zijn vaak de eerste strategie voor beginnende en kleine webwinkels.

4. Conversie
Hier concentreer je je op de sales funnel. Lopen mensen ergens vast in het proces? Zou je ze kunnen overtuigen met een duidelijkere boodschap, het opwekken van meer vertrouwen met je site of een betere call-to-action?

Bij het focussen op het omzetten van bezoekers tot klanten pak je al deze zaken op.

5. Retentie
De laatste stap in de funnel, retentie.

Het plan is hier om alle klanten te stimuleren om terug te komen naar je site, om meer uit te geven op je site en om over jouw merk te praten met andere potentiële klanten.

Deze stap is meestal het domein van de e-mail marketing en actief zijn op sociale kanalen. Het is een heel belangrijk onderdeel van je bedrijf, want zonder huidige klanten ziet je toekomst er somber uit. Dus onthoud hoe belangrijk ze
zijn en besteed hier tijd aan zelfs vóór het acquisitiedeel van de trechter.

6. Metrics
Ok, ik heb gelogen, dit is de laatste stap! Het is ook de beste stap in mijn ogen. Want wat zijn al onze inspanningen, zonder cijfers om ons te laten zien of ze wel of niet werken?

In de hoofdstukken van de Webshop Marketing Masterclass kom ik ook telkens terug op het meten van je inspanningen zodat je snel kunt schakelen en je budget in kunt zetten waar het de meeste toegevoegde waarde zal hebben.

Wil je vast een eerste module gratis volgen, doe dan mee met Facebook adverteren voor webshops:

In alle hoofdstukken zullen we terugkomen op de praktische invulling en kun je direct aan de slag. Zo kun je je webshop laten groeien door snel te leren van onderzoek en bovenal te proberen voordat je een grote investering doet.

De beste tip die ik je vast kan geven is om je webshop te runnen als een lean start-up. Leer voor je investeert. Mocht je Eric Ries nog niet kennen is hier een hele interessante video om vast inspiratie op te doen over testen:

   Kies je niche

Tuurlijk, grote webwinkels hebben zo’n beetje heel Nederland als klant. En jij verkoopt waarschijnlijk je producten ook al aan een grote verscheidenheid aan klanten. Toch is de belangrijkste beslissing die je kunt nemen die om je marketing uitingen te gaan richten op een niche.

Waarom zou ik voor een niche kiezen?

De grote sites ga je waarschijnlijk niet verslaan op zowel aanbod, prijs en service. En zelfs al kon je dit volhouden voor jouw selectie aan producten, de concurrentie op prijs is een harde en eentje waar je eigenlijk vandaan wilt blijven.

Daarnaast wil je met uitingen een specifieke doelgroep aanspreken om te zorgen dat je je boodschap zo persoonlijk mogelijk kunt maken.

De oplossing?

Ga voor een niche die groot genoeg is om in te verkopen!

Hoe kies ik een niche?

Het kiezen van een winstgevende doelgroep is het belangrijkste onderdeel van je marketing strategie aangezien alles wat erna komt hieraan kan worden opgehangen. Neem daarom ook de tijd om hier een uitgebreid onderzoek naar te doen.

We knippen het onderzoek op in twee onderdelen:

  1. Waar, als ze zich al specialiseren, gaan je concurrenten voor? (deze kun je toevoegen aan de excel van afgelopen les)
  2. Welke niches zijn te onderscheiden en van enig formaat?

Welke niches gaan mijn concurrenten voor?

Dit is waar ons concurrentie onderzoek van de Webshop Marketing Masterclass weer van pas komt. Neem de concurrenten uit de verschillende categorieën en bekijk op welke niche zij zich richten.

Vorm een zo volledig mogelijk beeld van je concurrent om te weten waar ze actief zijn en op welke manier ze hun boodschap over brengen aan het publiek:
1. Social media: Beoordeel hun social media-accounts. Het kijken naar de social media-accounts van je concurrenten heeft meerdere voordelen. Als ze veel volgers hebben en vooral als ze actief betrokken zijn, is dit een goed teken dat er een markt is voor je producten. Maar daarnaast geeft het je een indicatie van de
soort boodschappen die ze posten, wie ze proberen aan te spreken én wat voor mensen tot hun volgers behoren.
2. Nieuwsbrief: Meld je aan voor hun nieuwsbrief. Maak kennis met hun bedrijf en voorbeelden van communicatie, die veel zeggen over de targeting die ze hebben gekozen.
3. Blog: Abonneer je op en volg hun blog: bekijk welke soorten inhoud ze behandelen, voor wie ze schrijven en met welke woordkeuzes.

Welke niches zijn te onderscheiden en zijn groot genoeg?

Als het goed is heeft bovenstaand onderzoek je zeker een indicatie gegeven van de verschillende klantgroepen die te onderscheiden zijn en van hun omvang. Toch is het verstandig om nog een laatste stap te zetten.

Het kan namelijk zijn dat er nog grote groepen klanten zijn te identificeren waaraan de concurrentie nog niet heeft gedacht. Juist omdat hier grote kansen liggen voor jouw marketing kan het veel waarde opleveren hier nog even in
te duiken.

Bekijk daarom tot slot ook enkele alternatieve sociale kanalen.

Dit kunnen dingen zijn zoals breigroepen, forums, vraagbaken, blogs en nog veel meer.

Zijn hier nog alternatieve niches te onderscheiden?

Bonus tip: hoe zoek ik het beste naar alternatieve sociale kanalen in mijn markt?
Gebruik geavanceerde Google zoekopdrachten!

Hier zijn de belangrijkste voorbeelden van zoekopdrachten die je voor het vinden van je niches kunt gebruiken:
1. hondenrugzakjes + blog
2. hondenrugzakjes + inurl:forum
3. hondenrugzakjes + intext:”voor mij” (of andere termen om mensen die dit soort producten gebruiken en erover schrijven te vinden)

Let bij het kiezen van je niche op:
1. Hoeveel verschillende fora/ blogs/ interessegroepen heb je kunnen vinden?
2. Hoeveel mensen lijken er actief op deze fora? Commenten ze? Zijn ze gepassioneerd over het onderwerp en hun plek, is het een hechte doelgroep?

Hoe hechter de doelgroep en hoe meer mensen zich identificeren met deze niche, hoe gemakkelijker het straks wordt om een boodschap voor ze te maken. Houd hier dus rekening mee in het kiezen van je niche!

Webshop Marketing Masterclass

Groei je Webshop met online marketing pro tips die je een voordeel geven op je concurrent!

Start nu met de gratis module Facebook Adverteren voor Webshops: Haal het maximale uit Facebook. Persoonlijke advertenties die je klant raken, op het júiste moment

Schrijf je gratis in