gebruik het netwerk van anderen

Dit is hoe je jouw webshop laat groeien met het netwerk van anderen

Een van de sterkste marketing technieken is om het netwerk van anderen in jouw markt te gebruiken. Zeker wanneer je nieuw begint als webshop heb je nog geen eigen netwerk.

Het inzetten van de volgers, klantgroepen en gebruikers van anderen kan je helpen jouw eigen bereik te versnellen.

Er zijn drie hoofdmanieren die heel goed werken om het netwerk van anderen te gebruiken:

  1. samenwerkingen aangaan met anderen
  2. online marktplaatsen inzetten om te groeien
  3. affiliate marketing

 

Ik zal ze hier alle drie bespreken en hoe jij ze in kunt zetten om je webshop te laten groeien.

 

Samenwerkingen aangaan met anderen

We hebben hier 3 manieren om samenwerkingen te gebruiken voor jouw webshop marketing:

 

gebruik het netwerk van anderen

 

Manier 1: Gastbloggen, zeker nog een goede strategie

Een gastblog, het schrijven van content voor iemand anders zijn site.

Waarom zou je goed geschreven content die je voor je eigen website had kunnen gebruiken zomaar weggeven?

Je doet dit om je eigenautoriteit op te bouwen. Het is nog steeds een van de beste manieren om een nieuw publiek te bereiken en een kans voor een gratis link naar je site vanaf een hoog gerelateerde website.

Wanneer je de content plaatst op je eigen website bereik je daarmee alleen je eigen lezers.

Ga je op zoek naar een website die zelf al een heel grote lezersgroep heeft opgebouwd, dan heb je de kans om onder de aandacht te komen bij een hele nieuwe potentiële klantengroep!

Een goed geschreven stuk tekst, toegespitst om de problemen op te lossen van die specifieke lezersgroep, kan je naamsbekendheid geven én directe klanten.

Je moet op zoek gaan naar de juiste websites om je idee aan te pitchen, dit idee afstemmen op hun lezersgroep, zorgen dat je jouw eigen site en eventueel producten nog voldoende onder de aandacht kan brengen én zorgen dat ze het gaan plaatsen.

 

 

Tip: schrijf je ook in voor onze gratis online training. Kom bovenaan in Google: leer de belangrijkste punten voor je site op te pakken in 3 dagen

[shortcode_button type=”business” align=”center” target=”_blank” link=”https://decisiontree.teachable.com/p/zoekmachine-optimalisatie-webshops” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Schrijf je gratis in[/shortcode_button]

 

 

Manier 2: Hechte samenwerkingen aangaan

Ook bij het aangaan van samenwerkingen is er een kans een heel nieuw publiek te bereiken.

Samenwerkingen ga je meestal aan met andere partijen, waarbij jullie er beide beter van worden.

Wees er dus op voorbereid en sta ervoor open om ook iets terug te kunnen geven.

Gerelateerde webshops

Een sterke samenwerking die je in zou kunnen zetten zijn die van gerelateerde webshops.

Ze hebben ookal een winkelend publiek als webwinkel, verkopen gerelateerde producten bijvoorbeeld aan dezelfde doelgroep maar zijn niet je concurrent op de artikelen die jij verkoopt.

Je kunt verschillende manieren van samenwerkingen aangaan:

  • Social media: jij post hun berichten en acties voor jouw volgers, zij doen hetzelfde voor jou om het bereik van je berichten te vergroten en zichtbaarheid te creeëren voor een groot winkelend publiek
  • Flyers: Je zou fysieke flyers van elkaars aanbiedingen bij kunnen voegen in de pakketjes bij jullie verkopen. Zo kom je gelijk onder de aandacht bij de kopers van je collega en andersom. Veel webwinkels werken ook samen met fullfilment partners die deze mogelijkheid soms aanbieden. Gelijk een moment om in contact te komen met nieuwe gerelateerde webshops die gebruik maken van dezelfde verzendpartner!
  • Nieuwsbrief: vraag of je jouw berichten onder de aandacht mag brengen zodat zij hetzelfde bij jou kunnen doen. Denk wel om een commerciële opt-in voor marketing berichten.
  • Blog: laat eenieder een blogbericht schrijven die het publiek van de ander helpt of geef elkaar een vaste gastblog rol op elkaars website.

Evenementen, goede doelen en meer

Er is geen sterkere marketing dan met goede partners die jouw webshop in een goed licht zetten. Denk aan evenementen waarbij precies de stijl die jouw webshop uit wil stralen past.

Of een goed doel met normen en waarden die niet zouden misstaan op je site.

Veel samenwerkingen zullen ook betaald zijn, maar onderschat niet wat gratis producten leveren of vrijwillgerswerk voor het goede doel of het evenement soms al teweeg kan brengen.

 

Manier 3: Bereik het publiek van influencers

Veel influencers zijn er inmiddels al achter dat ook zij een betaald marketing kanaal kunnen zijn. De grootste namen met de meestevolgers kunnen ook het meeste vragen.

Maar er zijn ook beginnende social media kanjers die je kunt strikken in hun up-and-coming battle. Soms met een gratis product of met een andere incentive.

En waar je vooral nog gratis marketing vandaan kunt halen zijn die momenten waarop ze jouw content delen. Zorg dus voor shareable content en breng het bij hen onder de aandacht.

Noem ze bijvoorbeeld in je stuk als influencer en noem ze vervolgens in jouw social media bericht. Grote kans dat ze het delen via social en ook hun fans jouw bericht dus zien!

 

Kan ik met online marktplaatsen groeien?

Online marktplaatsen zijn een goede strategie om te groeien. Hierbij gebruik je het netwerk wat deze marktplaatsen hebben opgebouwd om jouw producten te tonen.

 

Kan ik met online marktplaatsen groeien

 

Hier staat echter wel een prijs tegenover, en of deze voor jouw bedrijf geschikt is hangt af van een aantal factoren.

De concurrentie op deze platforms is vaak moordend, en dat vertaalt zich in oplopende kosten voor diegenen die niet opletten.

 

Hoe kun je succesvol zijn op marktplaatsen?

Je producten verkopen op online marktplaatsen kan succesvol zijn door één van de volgende vier strategieën:

  1. je hebt de laagste prijzen, zodra mensen op het platform wat rondzoeken zullen ze over het algemeen ook bij jou uitkomen en willen dan graag wat geld besparen
  2. je heb het hoogste bod, je hebt misschien door volume of op een andere wijze gezorgd dat je je kosten laag houdt ten opzichte van de concurrent. Op die manier blijft er meer marge over om te adverteren. Je staat gewoonweg bovenaan en de bezoeker ziet jouw aanbieding als eerste
  3. je hebt een betere service zoals snellere verzending
  4. je hebt een uniek productmet een aanbod wat mensen aanspreekt. Misschien door het voeren van je eigen merk die unieke features heeft, of een perfecte prijs/ kwaliteit verhouding voor een specifieke doelgroep. Het ziet er net even leuker uit dan concurrerende producten

Concurreren op prijs of op bod is in wezen hetzelfde. Je zorgt ervoor dat je je marges op orde hebt en kunt hierdoor concurrenten met dezelfde merken de loef afsteken.

 

concurreren op prijs in marktplaatsen

Je prijsstrategie zal hiermee een van de belangrijkste aspecten van je online business worden -en mogelijk een concurrentievoordeel.

Ook concurreren op verzending zal vaak een prijselement in zich hebben. Laat je de klant bijvoorbeeld de volledige prijs van verzenden betalen, of draag je een deel zelf?

Denk er hierbij aan dat bij veel platforms het lastig is aan te geven of verzendkosten verschillen bij een bepaald aankoopbedrag, of dat het onduidelijk is voor de gebruiker van het platform welke verzendkosten ze zullen moeten betalen.

Als je het niet kunt communiceren, dan is het ook lastig om er een premium voor te vragen in de prijs, net iets duurder dan de concurrent maar lagere verzendkosten zou dan wel eens een verkeerde strategie kunnen zijn.

 

gratis verzending aanbieden in een marktplaats

 

Werken met een productfeed

Bij de meeste online platforms zul je een productfeed moeten aanleveren, dus je webwinkel moet hiervoor wel geschikt zijn.

Daarnaast zijn ze veelal op te delen in platform waarbij je betaalt per click, of waarbij je een commissie betaalt over gerealiseerde verkopen via hun eigen platform.

Denk er hierbij ook aan dat ze daarbij gebruik maken van hun eigen winkelwagentje en je deze verkopen ook zult moeten verwerken.

Teveel handmatige acties kunnen uiteindelijk ook je winstgevendheid onderdruk zetten omdat je er ook tijd aan besteed.

Tijd die je wellicht ook in het optimaliseren van je Facebook ads had kunnen stoppen. Kijk dus ook altijd naar de mogelijkheden voor een integratie van het platform-winkelwagentje naar je eigen webwinkelsoftware.

 

Wat zijn de voordelen van het werken met online shopping platforms?

Online marktplaatsen kunnen een snel pad met een laag risico voor online groei bieden, mits correct gebruikt. Marktplaatsen bieden de mogelijkheid om uit te breiden met minimale investeringen.

Je betaalt meestal geen startfee dus geen investering vooraf en je kunt in één keer gebruik maken van het netwerk van zo’n platform om een heel erg koopgericht publiek te bereiken.

Online marktplaatsen gebruiken om nieuwe markten te betreden

Onlinemarktplaatsen vertegenwoordigen tegen 2020 een enorme 40% van alle e-commerce.

Ze zijn alomtegenwoordig, handig voor consumenten en bieden een manier met een laag risico om een businesscase te bewijzen voor het betreden van nieuwe markten, zonder dat je zelf moet investeren in bijvoorbeeld een nieuwe website en naamsbekendheid.

Marktplaatsen verlichten doorgaans de complexiteit van verkopen door het weergeven van artikelen van een winkelier, het verwerken van bestellingen en betalingen, het doorsturen van bestellingen naar verkopers, het volgen van de levering en het vrijgeven van betaling aan de verkoper zodra de kosten zijn afgetrokken.

 

tot andere markten toetreden

Door op deze manier te verkopen, hoef je niet langer te investeren in het hebben van je eigen website in elk land, met bijkomende hosting en betalingsgateways.

Het biedt een betaalbare manier om de vraag naar jouw product te bepalen. Van daaruit kun je beginnen te kijken of het de moeite waard is om je eigen winkel te gaan openen in dat land.

 

Online marktplaatsen gebruiken in je bestaande markten

Ga waar je consumenten naar je op zoek zijn, wanneer dat geldt voor marktplaatsen is dit een geweldige manier om je publiek te treffen.

Je moet niet vergeten dat het winkelen via een marktplaats de consument ook veel gemak geeft met alles op één plaats.

  • Gaan de meeste van je klanten nog wel op zoek naar afzonderlijk jouw product?
  • Of kopen ze het terwijl ze voor meerdere dingen tegelijk aan het winkelen zijn?

Dat is een goede afweging die je kunt maken. Het is echter belangrijk om te onthouden dat je idealiter wil dat je klanten rechtstreeks via juw website winkelen.

Dus naarmate je nieuwe kanalen lanceert, moet je jouw klanten nog steeds een reden geven om terug te gaan naar je eigen domein.

 

De beperkingen van online marktplaatsen

De voordelen van zichtbaarheid op een online marktplaats kunnen geweldig zijn, maar dit heeft een prijs.

Vanuit een commercieel oogpunt verlies je inkomsten aan de marktplaats bij elke verkoop die je doet. Je moet immers een commissie afdragen, of in ieder geval een cost per click.

Natuurlijk maak je deze kosten ook voor het aantrekken van publiek voor je eigen site, je geeft veel geld uit aan zoekmachine optimalisatie en adverteert per click via Adwords en Facebook.

Het belangrijkste verschil is echter dat deze mensen wel op jouw site terecht komen.

Maar misschien is de grootste beperking van het gebruik van een online marktplaats het klantinzicht dat je verliest doordat je geen toegang hebt tot de klantgegevens.

Aangezien je de klant of het platform niet ‘bezit’, wordt het een stuk lastiger om mensen via gerichte marketingcampagnes terug naar je site te leiden.

 

Je ‘bezit’ je klanten niet op een online marktplaats.

 

En een nieuwe klant verwerven is zo veel duurder dan bestaande klanten cross-sellen en terugkrijgen naar je winkel.

Je bent in wezen telkens alleen maar “nieuwe” klanten aan het werven.

Tactieken zoals promotiecodes en e-mails in de verlaten basket zijn geen optie en je hebt weinig controle over het proces van het converteren van prospects zodra ze op je shop-pagina komen.

Bovendien worden klantenbehoud en loyaliteit moeilijk te controleren wanneer klanten hun aankoop-en engagementstraject associëren met de marktplaats.

Een manier om hiermee om te gaan, en klanten ook een gevoel te geven van een aankoop bij jouw winkel, is om in het pakketje wat de klant thuis ontvangt zoveel mogelijk je eigen merk door te laten schemeren.

Heb je bijvoorbeeld al gedacht aan het toevoegen van:

  • Een persoonlijk merk verzenddoos met jouw logo en website gegevens erop
  • Een persoonlijke boodschap in de doos (handgeschreven kaartjes werken heel erg goed in bepaalde markten, met name bij handgemaakte producten en kleinere boutique-shops!)
  • Reclame-materiaal voor gerelateerde producten

Mocht je het verzendproces nog niet personaliseren dan is dít een goed moment om hier over na te denken, bij het starten met online marktplaatsen.

Een andere potentiële beperking is je eigen vermogen om nauwkeurige productgegevens aan de door jou gebruikte marktplaats te leveren.

Elk heeft zijn eigen vereisten voor de manier waarop je je items opslaat, met verschillende categorieën en vereiste productdetails.

Omdat elke marktplaats weer zijn eigen vereisten heeft wordt het vaak lastig om al deze informatie op te slaan in je eigen administratie of webwinkelsysteem.

Er zijn ook feedproviders, zoals Channable waar ik met veel winkels gebruik van maak, die het aanmaken van deze feeds voor je opzetten.

Maar dan vergt het alsnog veel inregelwerk per marktplaats, én het brengt toch weer aardig wat extra kosten per maand met zich mee.

Kosten waar je toch best wat verkopen voor moet halen wil je deze eruit halen.

 

Op welke online marktplaatsen kan ik adverteren?

Er komen er elk jaar weer bij, en er vallen er soms een aantal af.

De beste online marktplaatsen om te verkennen zijn:

  • Bol.com
  • Beslist.nl
  • Marktplaats.nl
  • Fruugo.nl
  • Amazon.de
  • Ebay.de (.nl kan ook maar komen niet heel veel bezoekers)
  • Rakuten.de

 

Er zijn er natuurlijk nog veel meer, vooral ook gespecialiseerde marktplaatsen in bijvoorbeeld de fashion industrie.

Deze nationale en internationale spelers bieden een enorme groeikans door het grote bereik wat ze hebben. Met de juiste strategie kun je hier een grote slag slaan en groei realiseren voor je webshop

Hier nog een korte uitleg van Channable hoe het doorzetten van feeds werkt. Ik heb geen enkele affiliate met Channable, anders dan dat ik het gebruik voor veel webwinkels.

 

 

Affiliates inzetten voor een groter bereik

Werken met affiliates kan een groot bereik toevoegen voor je webshop.

Zij laten immers jouw producten en banner advertenties zien op hun website, op hun blog of in hun emailcampagnes.

De risico’s zijn laag omdat je alleen betaalt voor daadwerkelijke verkopen, toch heb je zaken ook minder in de hand dan met andere vormen van adverteren.

 

Affiliate marketing

 

Hier de belangrijkste talking points:

Affiliate marketing is een unieke manier om je bedrijf te laten groeien. Voor een webshop is het risico om affiliate marketing te gebruiken extreem laag en de beloning kan zeer hoog zijn.

Je hoeft affiliatesnamelijk alleen te betalen wanneer een bezoeker converteert, niet wanneer zij alleen mensen naar je website brengen.

Zo heb je de kosten dus heel goed in handen. Je bepaalt van tevoren hoeveel je per sale uit wilt geven, en weet exact of dit winstgevend voor je is.

Checkbox ticked voor het kunnen meten van de successen van je campagnes!

Affiliate marketing kan worden gezien als marketing door derden, waarbij je site-eigenaren inhuurt die worden betaald om klanten voor je te werven.

Als ze bezoekers naar jewebsite leiden, hoef je ze nog niet te betalen. Je betaalt ze alleen als ze bezoekers omzetten in klanten.

Als shop eigenaar probeer je natuurlijk de hoeveelheid verkeer naar je website te vergroten, maar het belangrijkste doel is uiteindelijk om het aantal klanten te vergroten.

Als je een miljoen bezoekers per maand genereert, maar de bezoekers niet zorgen voor meer leads of inkomsten, is het eigenlijk bijna nutteloos.

Dit is de reden waarom de affiliate marketingruimte zo populair is onder webshops.

 

Hoe werkt affiliate marketing voor webshops?

De affiliate, dus de site waarmee je samenwerkt, krijgt een tracking-URL toegewezen. Dit is om te volgen welke klikken op die url leiden tot verkopen.

Er zijn businesses die het maken van deze url’s en het volgen van de verkopen voor je uit handen nemen. Deze bedrijven heten affiliate netwerken en de grootste in Nederland zijn:

  • Tradetracker
  • Tradedoubler
  • Daisycon

 

werken met affiliates in je webshop

 

Dit netwerk heeft twee voordelen:

  1. De publishers, oftewel de affiliate sites, hebben veel keuze in adverteerders om mee samen te werken. Zo kunnen ze zich aansluiten bij één netwerk en gelijk toegang hebben tot de advertentie-content (zoals tekstlinks, banners en zelfs productfeeds) waarmee ze geld kunnen verdienen met hun site.
  2. De adverteerders, oftewel jij, hebben een groot bereik aan affiliate partners die jouw producten kunnen promoten én alle randvoorwaarden zijn voor je geregeld zodat alles vlekkeloos verloopt.

Dit kunnen deze netwerken doen vanwege hun schaal. Je zou ook je eigen affiliate programma op kunnen zetten.

Maar dan zou je de tracking moeten regelen, de uitbetaling moeten verzorgen en, misschien nog wel het lastigste, je eigen partners moeten aanhaken.

 

Op welke manieren kun ik een affiliate inzetten voor mijn webwinkel?

Affiliates kunnen je bedrijf op verschillende manieren promoten:

  • Betaald verkeer (zoals AdWords)
  • Een YouTube-video van het product en een link ernaar met de partner-ID
  • E-mail blast
  • Blogpost
  • Producten beoordelen, enz.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Wanneer je je voor eennetwerk aanmeldt kun je veelal zelf kiezen bij welke vormen van promotie je comfortabel voelt en kun je eventueel ook beperken hoe ze je kunnen promoten.

Dit is de structuur van het samenwerken met een affiliate tot het uitbetalen van een vergoeding:

  1. Affiliate meldt zich aan voor jouw campagne
  2. Je keurt de affiliate goed
  3. Hij maakt een manier aan om jouw bedrijf en producten te promoten, bijvoorbeeld met een blogpost op zijn site
  4. Hij plaats een (door jou gecreëerde) banner-advertentie op zijn site met daarin zijn persoonlijke tracking url
  5. Bezoekers van zijn site klikken op de advertentie en komen op jouw webshop
  6. De bezoekers kopen een product
  7. Jij ontvangt het aankoopbedrag van de klant
  8. Aan het einde van de maand maakt het affiliate netwerk de balans op, hoeveel mensen hebben wat bij je gekocht en voor welk bedrag
  9. Jij betaalt het netwerk
  10. Het netwerk houdt een kleine vergoeding in
  11. Het netwerk betaalt de affiliate site

Het gaat er hier altijd om voor daadwerkelijke verkopen te betalen.

Zo heb je altijd nog demogelijkheid om specifieke verkopen af te keuren, bijvoorbeeld doordat het geen echte verkoop was, of de koper het retour heeft gestuurd.

 

Wat is het verschil tussen affiliate marketing en referral marketing?

Het is goed om te weten dat affiliate marketing en referralprogramma’s zeker anders zijn. Referral-programma’s zijn geweldig voor mensen die al klant zijn.

Affiliate marketing zet je in om een geheel nieuwe doelgroep te bereiken. Je zet het in bij het verwerven van nieuwe klanten.

Referral marketing zet je in om je huidige klantengroep te gebruiken om hun kennissen en vrienden te bereiken. Je zet het in om je klantenbase te verbreden.

Bij referral marketing kan de klant een soort beloning ontvangen via het verwijzingsprogramma. Bij aangesloten bedrijven hoeven ze zelfs geen klanten te zijn.

Iedereen kan een referral-partner zijn.

Dat is wezenlijk anders bij affiliate marketing waarbij je een specifieke influencer of blogger aansluit bij je programma om nieuwe klanten voor je te werven.

 

Voordelen van Affiliate Marketing

Er zijn een aantal voordelen om affiliate marketing te gebruiken, met name voor startups:

  1. Betaal alleen voor resultaten
  2. Kan kosteneffectiever zijn
  3. Je weet van tevoren precies wat je kosten per acquisitie zullen zijn. Je betaalt immers eenvast percentage
  4. Je verliest bijna nooit geld op het aansluiten van affiliates

 

Nadelen van Affiliate Marketing

Er zijn echter ook wat nadelen:

  1. Je hebt geen controle over het bericht op de affiliatesites en waarmee jouw merk geassocieerd wordt. Je wilt hier voorzichtig mee zijn omdat je niet wilt dat ze jouw producten proberen te verkopen onder valse voorwendselen en slechte leads genereren
  2. Als jouw verkeer verkeerd wordt beheerd, kan het afkomstig zijn van een onbetrouwbare bron. Hierdoor kan je merk er slecht uitzien. Bijvoorbeeld in minder-dan-kwalitatieve email spam waar een affiliate gebruik van maakt

 

 

Tip: schrijf je ook in voor onze gratis online training. Kom bovenaan in Google: leer de belangrijkste punten voor je site op te pakken in 3 dagen

[shortcode_button type=”business” align=”center” target=”_blank” link=”https://decisiontree.teachable.com/p/zoekmachine-optimalisatie-webshops” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Schrijf je gratis in[/shortcode_button]