wat is het belang van linkbuilding in seo

Wat is het belang van linkbuilding in zoekmachine optimalisatie

Als je nog twijfelt of linkbuilding nou wel nodig is voor je site, dan is dit artikel voor jou. Als je twijfelt of linkbuilding de investering wel waard is, dan is dit artikel voor jou en vraag ik het graag nog een keer aan je wanneer je het hebt uitgelezen 😊

Want, wat is het belang van linkbuilding?

Het internet gaat allemaal over het hebben van de juiste content. Content die de lezer aanspreekt, content die de lezer begeleidt naar de volgende stap, zoals:

  • informeren over mogelijke opties voor zijn of haar probleem,
  • het aanvragen van een offerte, of
  • het kopen van een product

En content die aan Google laat zien dat je weet waarover je het hebt.

Het belang van linkbuilding is echter:

zonder links naar die content zal je website niet gevonden worden.

Zo simpel is het.

 

Bekijk deze post in video-formaat:

 

 

Of lees verder voor al onze informatie over het belang van linkbuilding en tips.

 

Denk aan al die uren die je hebt geïnvesteerd in het maken van je website! Straks zal niemand het te zien krijgen….of alleen na het klikken op dure advertenties.

Met linkbuilding bouw je aan je merk, je naamsbekendheid. Je laat mensen en Google weten dat je er bent, open, klaar om mensen te helpen.

De voordelen van linkbuilding op een rijtje

  • Er zijn meer pagina’s met goede content. Hoe goed de jouwe ook is, links helpen Google te laten zien dat mensen het met één ding eens zijn: jouw content biedt de gebruiker het beste antwoord
  • Links zijn de helft van de ranking-formule van Google
  • Links helpen zoekmachines je pagina’s te vinden en op te nemen in hun indexen
  • Goede links van echte sites zorgen zelf ook voor verkeer en bezoekers
  • Links op echte pagina’s gaan gepaard met naamsbekendheid, je merk komt onder de aandacht bij potentiële klanten
  • Links helpen je relaties op te bouwen met andere bedrijven, bedrijven die naar je linken zijn bedrijven die met je samen willen werken, misschien wel op veel meer gebieden dan alleen met een link

Hieronder zullen we in meer detail op bovenstaande voordelen terugkomen.

Google neemt links mee in hun formule om de beste zoekresultaten te tonen

In alle algoritmes die Google tot nu toe heeft getest komt één ding naar voren: het meenemen van links is nodig om hun gebruikers de beste zoekresultaten te tonen.

Zij willen uiteindelijk één ding: de beste zoekresultaten voor hun gebruikers.

Google wil dit zodat ze marktleider kunnen blijven. Als je de béste resultaten biedt op de zoekvragen, dan blijft iedereen “googelen” in plaats van naar Bing over te stappen.

Google gebruikt verschillende factoren om te berekenen welke website bovenaan zou moeten komen. Linkbuilding maakt hier ongeveer 50% van uit. Elke andere vorm van factoren-combinaties die ze hebben getest zonder links mee te nemen in de formule hebben altijd geleid tot minder goede zoekresultaten.

Er zijn altijd wel webpagina’s met antwoord op de zoekvraag

Er zijn namelijk meerdere websites met goede content over jouw onderwerp. Er zijn miljarden websites en er zijn altijd wel een hele hoop webpagina’s te vinden met antwoord op een zoekvraag.

Jij hebt misschien wel het aller-allerbeste stukje informatie, de laagste prijzen of de beste dienstverlening, in ieder geval iets wat jou onderscheidt van de concurrent. Maar Google wil de beste zoekresultaten bieden, en dat vertaalt zich niet altijd direct in jouw onderscheidende factor.

Google wil ook zien dat ánderen jouw content ook goed vinden. Dit doen ze door te kijken naar het aantal links naar jouw pagina. Een link is een stem, de andere site vertelt Google dat zij jouw webpagina ook goed vinden. En hoe betrouwbaarder die site is, hoe meer die stem waard is.

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Meer links naar je webpagina betekent gewoon dat meer mensen jou aanbevelen als bron van goede informatie voor hun gebruikers. Als zij jou aanbevelen, dan zal Google jou ook aanbevelen op hun zoekplatform.

Doordat Google beter wordt in het herkennen van waardevolle links worden de zoekresultaten ook beter. Websites die dit systeem omzeilen door veel “nep”-links aan te maken (links van spam-websites, links van directories en startpagina’s waar heel veel links bij elkaar staan) kwamen hier vroeger misschien nog mee weg, maar worden er tegenwoordig feilloos uitgefilterd.

Zo weten ze de beste content met de béste aanbevelingen bovenaan te krijgen.

Dus…..meer kansen voor jou, want jij hebt natuurlijk wél een website die het verdient bovenaan te staan.

Nu alleen Google nog even goed laten weten.

Het wordt ook moeilijker

Deze nieuwe kansen betekenen ook dat het steeds moeilijker wordt om het zelf te doen. Er zijn namelijk zoveel zaken om rekening mee te houden bij wat een goede link is en wat niet, én je moet eigenlijk een heel netwerk hebben van betrouwbare sites die je gemakkelijk zou kunnen benaderen.

netwerk van blog sites

Zelf zo’n netwerk aanleggen voor jouw ene site, dat is gewoon niet rendabel. Een goed linkbuilding bureau, zoals wij, heeft al zo’n netwerk.

Linkbuilding is belangrijk omdat je je website onder de aandacht brengt van andere sites.

Je kunt uiteraard wachten tot deze vertrouwde sites zelf naar je gaan linken, en wanneer je goede content hebt gebeurt dit vast ook wel heel af en toe. Maar je moet het lot ook een handje durven helpen.

Dat is waar goede linkbuilding om de hoek komt kijken. Je helpt eigenaren van andere sites weten dat jij een website hebt die ook interessant is voor hún gebruikers. En er zijn veel verschillende manieren om dit te laten weten en om links te verkrijgen.

Waarom zijn links belangrijk voor je zoekposities?

Een link is om twee redenen van groot belang:

  • een link is een stem voor jouw site, een ander laat zijn gebruikers weten dat jouw site waardevolle informatie bevat en Google hecht veel waarde aan deze aanbeveling
  • Een link helpt gebruikers om te navigeren tussen verschillende pagina’s op internet

Goede links geven je dus op zichzelf ook al meer verkeer omdat bezoekers van de ene website jouw link zien, er op klikken en vervolgens op jouw webpagina belanden om jouw informatie of aanbod tot zich te nemen.

Alleen deze echte links geven je meer bezoekers, onnatuurlijke links helpen wellicht alleen tijdelijk bij een hogere positie.

Maar onnatuurlijke links worden steeds minder belangrijk en er steeds beter uitgefilterd. De link moet passen bij jouw site en échte waarde bieden aan je website.

Help de spiders van Google

Links helpen daarnaast de zoekmachines om te crawlen tussen de pagina’s op het internet. Wanneer je links naar je webpagina’s hebt kunnen zoekmachines deze pagina’s ontdekken met hun spiders (robotjes die over het internet kruipen). Pas als zo’n robotje op je pagina is geweest kan hij hem analyseren en meenemen in zijn berekeningen.

Zonder een link naar je pagina kan een zoekmachine je pagina helemaal niet vinden

Als de zoekmachine je pagina niet kan vinden, dan doet die content dus ook niet mee in de race voor de bovenste plek!

Linkbuilding is daarmee ook belangrijk om je in eerste instantie al in te schrijven voor de race naar de bovenste plek en gratis bezoekers.

Zodra zoekmachines pagina’s op het web hebben gecrawld, kunnen ze de inhoud van die pagina’s extraheren en toevoegen aan hun indexen. Op dat moment kunnen ze pas beslissen of ze die pagina van voldoende kwaliteit vinden om goed gerangschikt te worden voor relevante zoekwoorden.

Google heeft een korte video gemaakt om dat proces uit te leggen:

Linkbuilding bouwt relaties op

Met een goede seo-campagne bouw je ook sterke relaties op. Samenwerkingen met andere bedrijven waar je meer uit kunt halen dan een link alleen. Wellicht wel een partnership, delen van promoties en kortingen die je hebt en op zijn minst het delen van jouw informatie aan hun bezoekers.

Hoewel de primaire focus misschien is om je link-profiel te verbeteren en je zoekwoorden hoger in de zoekresultaten te krijgen, zijn er ook vele andere voordelen.

Mits je werkt aan echte links en echte samenwerkingen bouwt.

Een link is een verwijzing en een goede link op de juiste website kan veel verkeer naar je website opleveren.

Bouw aan je merk

De juiste strategie helpt je ook om je merknaam te promoten. Het kan helpen om te laten zien dat je een autoriteit in jouw vak-gebied bent door middel van links naar relevante inhoud. Het kan ook helpen om de expertise van je bedrijf en de sterke punten van je goederen en diensten te promoten.

Een link is dan ook veel meer waard wanneer je ook goede content op je website hebt. De combinatie van bloggen en waardevolle informatie bieden op je website is een enorme versneller van het resultaat van linkbuilding.

Maak boeiende inhoud waar mensen naar willen linken en naar verwijzen.

Gebruik het algoritme

Links zijn een onderdeel van het algoritme en laten Google weten dat jouw site ertoe doet. Het is niet de volledige formule, maar zonder links hebben de rest van je efforts weinig zin.

Het is de extra boost die het verschil maakt.

Als alle andere factoren gelijk zijn tussen jouw pagina en die van de concurrent, dan zal het aantal en de kwaliteit van je links het verschil maken tussen gevonden worden en op pagina 20 van de zoekresultaten blijven hangen.

Hoogwaardige links zijn essentieel voor de vindbaarheid in Google en de andere zoekmachines.

Twijfel je nog of linkbuilding de investering waard is?

Laat ons een analyse van jouw site maken.

  • We kijken naar de mogelijkheden die je site biedt
  • We doen dit gratis en treden dan graag met je in gesprek

[shortcode_button type=”business” align=”left” target=”_blank” link=”https://decisiontree.nl/gratis-linkbuilding-analyse/” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Ontvang een gratis zoekwoorden onderzoek[/shortcode_button]