waarom is het slim je zoekmachine optimalisatie uit te besteden

Waarom is het slim je zoekmachine optimalisatie uit te besteden?

Als website eigenaar kun je heel veel aan je site optimaliseren. Je kunt zelfs aan linkbuilding doen om te zorgen dat je ook aardig wat stemmen naar je site krijgt, en hier kun je een aardig eind mee komen.

Google is echter al een tijdje bezig om telkens hun algoritmes te verbeteren en gebruiken nu zelfs al machine learning om de beste pagina’s te identificeren. Pagina’s die hun bezoekers zullen helpen met de beste zoekresultaten.

 

Bekijk onze video hierover of lees verder voor nog veel meer tips!

 

 

Het kan daarom verstandig zijn om te accepteren dat je zelf lang niet alles op dit gebied kunt weten. Het is een hele studie geworden waarbij je met zóveel rekening moet houden. Zoekmachine optimalisatie is een specialisme.

Andere specialismen besteed je misschien uit, of heb je een dedicated werknemer voor aangenomen. De boekhouding, een salesteam, je belastingen. Met zoekmachine optimalisatie is dat precies hetzelfde.

Zeker wanneer je bedenkt dat een hoge positie in Google de sleutel is tot rendabele groei voor je bedrijf. Het is een investering, maar eenmaal daar bovenaan levert het je elke maand heel veel gratis bezoekers op. Bezoekers waar je anders misschien altijd voor zou moeten blijven adverteren en blijvend kosten voor zou moeten maken.

Waarom is SEO zoveel moeilijker geworden?

Links als een factor in hun algoritme hebben ertoe geleid dat Google eind jaren negentig de zoekmachine-markt begon te domineren. Een van de oprichters van Google, Larry Page, heeft de PageRank uitgevonden. PageRank was een score die Google altijd gebruikte om de kwaliteit van een pagina te meten, deels op basis van het aantal links dat ernaar verwijst.

Deze meetwaarde werd vervolgens gebruikt als onderdeel van het algehele ranking-algoritme en werd een sterk signaal omdat het een zeer goede manier was om de kwaliteit van een pagina te bepalen.

Het was zo effectief omdat het was gebaseerd op het idee dat een link kan worden gezien als een motie van vertrouwen over een pagina. Een pagina krijgt immers alleen links ernaar toe als deze het verdient. De theorie is dat wanneer iemand linkt naar een andere website, dit komt omdat ze vinden dat die pagina bruikbare informatie biedt die ook interessant kan zijn voor hún lezers. Anders zouden ze er niet naar verwijzen, net zoals je een vriend niet naar een slecht restaurant zou sturen.

En aan de andere kant zou je niet naar een restaurant gaan als iemand waarvan je weet dat hij geen goede smaak heeft het restaurant aanbeveelt. Zo is dat ook met een link vanaf een website die google niet zo vertrouwt.

Welke links zijn goed en welke niet

Welke soort links goed zijn en welke niet, dat is iets wat Google in jaren van optimaliseren heeft geperfectioneerd tot een ware kunst. Daarom is het belangrijk om de júiste links te verkrijgen en niet zomaar zelf wat te proberen of het uit te besteden aan een goedkope, maar niet zo’n betrouwbare partij.

SEO bureaus ontdekten namelijk al snel hoe ze PageRank en zoekresultaten moesten manipuleren. Een link naar een website werd daardoor lang niet meer altijd een aanbeveling, maar meer een gekunsteld iets.

Google is actief op zoek gegaan naar manieren om websites die de boel manipuleerden te filteren en kwamen regelmatig met updates. Updates om sites eruit te halen die het niet waard waren om te worden vertoond.

Er komen nu zoveel bedrijven naar me toe die het tot nu toe zelf hebben gedaan of het hadden uitbesteed aan een goedkope partij. Met heel veel links vanuit directory sites en startpagina’s (startpagina.nl, uwpagina.nl, vindhetviahier.nl). De laatste jaren leveren deze al niets extra’s meer op, maar nu de laatste maanden zien we ook echt een daling in de zoekresultaten bij websites met veel van deze links in hun profiel.

Ze ontvangen daardoor minder bezoekers dan voorheen, raken omzet kwijt en maken zich zorgen. En terecht, die gratis bezoekers waar je eens op rekende zijn ineens weg!

Overmatige manipulatie die geen waarde bijdraagt aan de gebruikerservaring wordt nu actief bestraft. De reguliere Penguin-updates van Google zijn zo’n voorbeeld. Weten welke linkbuildingtechnieken te vermijden en goed binnen de richtlijnen van Google blijven is dan ook een belangrijk onderwerp van elke SEO-campagne.

De juiste links zijn niet gemakkelijk te krijgen

De juiste links zijn niet gemakkelijk te krijgen, net zoals aanbevelingen van belangrijke mensen niet gemakkelijk te krijgen zijn. Daarom heeft Google het beste resultaat met gebruik van links als ranking factor. Omdat “echte” mensen alleen naar je linken als ze waarde zien in wat je te bieden hebt.

Daarnaast zijn ze uitermate goed geworden in het onderscheiden van échte mensen (sites) met échte aanbevelingen van die van nep sites met afwijkende links.

We kennen niet het volledige algoritme dat Google gebruikt om de zoekresultaten te bepalen, dat is de geheime saus van het bedrijf. Maar wij SEO’s zijn wel heel goed geworden in het analyseren van wat werkt en wat niet werkt.

Guru’s op het gebied van zoekmachine optimalisatie en ook altijd een grote bron van kennis voor mij en mijn team is nog altijd MOZ. Zij hebben onlangs weer een goed overzicht gemaakt van de factoren waarmee je allemaal rekening moet houden:

ranking factors zijn moeilijk te begrijpen

https://moz.com/beginners-guide-to-link-building

Wat je allemaal mee moet nemen

 Domain-Level Link Features
(e.g. quantity of links to the domain, trust/quality of links to the domain, domain-level PageRank, etc.)
 Page-Level Link Features
(e.g. PageRank, TrustRank, quantity of link links, anchor text distribution, quality of link sources, etc.)
Page-Level KW & Content Features
(e.g. TF*IDF, topic-modeling scores, on content, content quantity/relevance, etc.)
 Page-Level, Keyword-Agnostic Features
(e.g. content length, readability, uniquness, load speed, etc.)
 Domain-Level Brand Features
(e.g. offline usage of brand/domain name, mentions of brand/domain in news/media/press, entity association, etc.)
 User, Usage, & Traffic Query Data<
(e.g. traffic/usage signals from browsers/toolbars/clickstream, quantity/diversity/CTR of queries, etc.)
Social Metrics
(e.g. quantity/quality of tweeted links, Facebook shares, Google +1s, etc.)
 Domain-Level Keyword Usage
(e.g. exact match keyword domains, partial-keyword matches, etc.)
 Domain-Level, Keyword-Agnostic Features
(e.g. domain name length, extension, domain HTTP response time, etc.)

Er zijn zoveel zaken die belangrijk zijn en die allemaal op elkaar inspelen. Welke woorden moet je op de pagina gebruiken. Welke woorden moet je ook meenemen om een onderwerp volledig te behandelen. Welke woorden moet je gebruiken bij links die naar jou verwijzen en hoe zorg je ervoor dat je niet over-optimaliseert (je altijd richt op één woord combinatie zodat Google gelijk kan zien dat je de boel probeert te manipuleren).

Manipuleren zien ze direct, een goede strategie heeft altijd de gebruiker in het achterhoofd. Als je de gebruiker kan helpen met logische doorverwijzingen, logische teksten en met behulp van je merknaam op andere GERELATEERDE sites onder de aandacht te brengen, dan zal Google zien dat jij de gebruiker het beste helpt.

Het beste helpen betekent, bovenaan staan.

Het is algemeen aanvaard dat als alle andere factoren gelijk zijn, het volume en de kwaliteit van de links die naar een pagina verwijzen het verschil zullen maken tussen wie er bovenaan komt te staan en wie niet.

Het is meer dan alleen het op orde brengen van je site en het verkrijgen van een paar links. Het is het samenspel tussen het soort links, de content op je site. Hoe de pagina binnen je site past en op welke manier je een klant helpt.

Het is een specialisme. Iets waar je zoveel meer uit kunt halen als je het laat uitvoeren door een specialist.

Laat ons je helpen, vraag een gratis advies aan:

[shortcode_button type=”business” align=”left” target=”_blank” link=”https://decisiontree.nl/gratis-linkbuilding-analyse/” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Ontvang een gratis zoekwoorden onderzoek[/shortcode_button]