Verkoop met je blog

Content marketing Expert – zó verkoop je producten met je blog

Producten verkopen op je blog is een van de absoluut beste manieren om van jouw trouwe publiek een consistente inkomstenstroom te maken.

Sterker nog, ik begon voor veel van mijn klanten met hun blogs, spécifiek met het doel een product of dienst te vermarkten en te verkopen.

Klanten willen van je lezen. Ze zitten met vragen en als jij ze helpt met het antwoord, en dáárna kun je ook nog eens die éxtra waarde bieden met je product of dienst?

Dat is waarmee je kunt verkopen.

In deze post zal ik bespreken hoe je je blog kunt gebruiken om producten te verkopen.

Of je nu een bestaand product verkoopt of je blog gebruikt als een hub om een ​​product te verkopen voor een bedrijf in ruil voor een affiliate vergoeding, ik raad alle bloggers aan een soort productaanbod te hebben als dit extra waarde kan bieden aan de lezers.

Of je nu een gloednieuw blog hebt of al jaren aan het bloggen bent, je zult versteld staan ​​van het omzetpotentieel van het verkopen van producten op je blog.

 

Zorgen jouw blogberichten voor dat duwtje die de lezers tot klanten maakt?

Volgens WordPress worden er elke maand 75,7 miljoen nieuwe berichten gepubliceerd.

Dat is veel concurrentie …

 

757 miljoen nieuwe blogposts per maand

 

Dat betekent dat jij het meeste uit je bezoekers moet halen die je verkrijgt.

Laten we daarom direct eerst maar bekijken op welke manieren je een klant allemaal kunt converteren, niet elke conversie is namelijk een verkoop.

Het gaat ook om het verkrijgen van microconversies, de klant de volgende stap laten nemen.

 

De 5 soorten aanbiedingen voor blogcontent

  • Meer content: Maak een duidelijke call-to-action (CTA) om een ​​ander blogbericht te gaan lezen, een opgenomen webinar te bekijken of een YouTube-video te bezoeken. Het doel is verhoogde contactmomenten met je merk.
  • Lead Magnet: Gated-aanbiedingen waarvoor een e-mailadres vereist is. Het doel is om relevante leads voor een uiteindelijk aanod te genereren.
  • Flash-verkoop: sterk afgeprijsde aanbiedingen (meer dan 50% korting) op producten of diensten. Het doel is klantacquisitie en activering van prospecten die al een tijdje je blog hebben gelezen maar nog moeten kopen.
  • High-Ticket-aanbiedingen: Stuur prospects naar een verkooppagina over een high-ticketaanbod. Het doel is aanbodbewustzijn, geen directe verkoop. We verwachten bijvoorbeeld niet veel directe conversies van een blogpost naar een aanbieding van €1.000.
  • Content binnenin je lidmaatschap: Als je blogpost relevant is voor een product of een deel van de inhoud dat kan worden gevonden in jouw lidmaatschapsgroep of privécommunity, overweeg dan een CTA te gebruiken voor mensen om meer informatie en training over het onderwerp te krijgen. Het doel is hier tweeledig. Voor niet-leden van een lidmaatschapsprogramma is het doel bekend te zijn met alle geweldige content die je beschikbaar hebt. Voor leden is het doel het vergroten van de tevredenheid over en het gebruik van de content die beschikbaar is. Je wilt ze dus zo vaak mogelijk weer terugsturen naar binnenin de community die je hebt opgebouwd.

 

De sleutel tot een succesvolle blogconversie

Het verschil tussen een klikratio van 1% en van 10% op je CTA op jouw blog is…

… relevantie bieden.

Klinkt logisch, toch?

Hoe groter de congruentie tussen het stukje content en het aanbod – hoe hoger de klikfrequentie.

Een financieel planner heeft bijvoorbeeld een blogpost gemaakt met de naam “12 stappen naar een gelukkig en gezond pensioen”:

  • Een “Pensioen Checklist” die wordt aangeboden in ruil voor een e-mailadres (een zogenaamde Lead Magnet) zal veel beter converteren dan een
  • “Studenten Spaar Checklist” voor dit specifieke artikel.

 

Als het om conversies gaat, moet je het conversie-aanbod en het onderwerp van de blogpost zo congruent mogelijk houden.

Dat gezegd hebbende, in de meeste gevallen is elke CTA beter dan niets. Als je geen aanbieding hebt die 100% congruent is, gebruik dan wat je hebt en zet het maken van die aanbieding op je short list met dingen om te doen.

Vervolgens bekijken we het soort content die lezers converteert.

 

6 stappen voor het schrijven van bloginhoud die converteert

Laten we het hebben over de werking van het schrijven van een blogpost die daadwerkelijk conversies genereert.

Er zijn twee dingen om in gedachten te houden bij het maken van je content:

  1. Relevantie – voor de uiteindelijke aanbieding die je doet.
  2. Consumptie – van de content (immers, als ze de teksten, images of video niet consumeren, zullen ze nooit op de CTA klikken).

 

Stap 1 – Schrijf het naar achteren
Als je wilt dat jouw blogpost converteert, moet je weten wat een conversie voor de post betekent. Wil je dat de lezer:

  • Meer content gaat lezen?
  • Leadmagnet gaat downloaden?
  • Een goedkoop product gaat kopen?
  • Bewust wordt van een duur product?
  • Bewust maken van de lidmaatschaps-/ abonnementsvoordelen

De eerste stap bij het maken van blogcontent die converteert, is om duidelijk te krijgen wat die CTA zal zijn.

 

(Image: gifer.com)

 

Schrijf dus eerst de CTA.

Start een nieuw bericht in WordPress of open een Microsoft Word-document en typ de CTA. Zoiets als…

Download de gratis checklist voor met maken van de perfecte bedrijfspagina.

Laten we vanaf daar verder werken …

 

Stap 2 – Kies het onderwerp
Nu je weet wat je wilt dat je lezer doet, is het tijd om deze vragen te stellen:

  • Wat heb ik nodig om mijn prospect te laten geloven om op de call-to-action te klikken?
  • Wat hebben ze nodig om te begrijpen / leren / weten voordat ze zich zullen aanmelden?
  • Welke hindernissen moeten ze overwinnen om te converteren?
  • Welke bezwaren moeten ze overwinnen voordat ze willen converteren?
  • Waar denken ze over/ zorgen over maken/ onderzoeken/ praten ze over voordat ze een beslissing nemen over wat je te bieden hebt?
  • Wat is het primaire pijnpunt dat je prospect ervaart?

 

Stap 3 – Kies een blog berichttype
Bepaal op basis van het onderwerp van je bericht welk type blogpost je zult gebruiken.

Ja, ik zei TYPE. Er zijn honderden manieren waarop je jouw bericht kunt benaderen.

Hier zijn vijf van mijn favorieten …

 

Blog Bericht Type 1: De lijst
Dit is gewoon een lijst.

De lijst is een van de eenvoudigste om samen te stellen en zeer veelzijdig. Om nog maar te zwijgen – mensen houden gewoon van lijsten.

Hier zijn een aantal titels van lijst-gedreven-blogposts.

  • Top 100 meest adembenemende trouwfoto locaties in Amsterdam
  • 12 zelfgemaakte mode-accessoires die je vriendinnen groen maken met afgunst
  • 10 manieren om €1.000 te besparen in 30 dagen of minder

 

Blog Bericht Type 2: De How-To Post
Vrij vanzelfsprekend, toch? De post die je nu aan het lezen bent, is een How-To-post. Voor velen van jullie is dit berichttype het meest logisch voor het onderwerp dat je hebt gekozen.

Het kan helpen om de “how-to” -informatie te doorbreken in stappen, fasen of categorieën.

 

De how to post

 

In elk geval raad ik je aan om de How-To-post met een overzicht te beginnen en van daaruit te schrijven.

Hier zijn enkele voorbeelden van How-To-titels:

  • Hoe heerlijke tomaten groeien in de winter
  • 5-stappen voor het lesgeven aan je kleuterklas om thuis te lezen
  • Hoe Gmail je 8 uur productiviteit bespaart per week

 

Blogberichttype 3: de contentaggregator
Waarom nieuwe content maken wanneer je kunt aggregeren?

De Content Aggregator is een hybride vorm van de lijst-post die gebruikmaakt van OPC – Other People’s Content.

Hier zijn enkele voorbeelden van Content Aggregator-titels:

  • 25 Guacamole-recepten die je volgende etentje nog leuker maken
  • 5 eenvoudige en mooie kapsels voor de herfst

 

Blogberichttype 4: het crowdsourced bericht
Dit berichttype maakt gebruik van de autoriteit van andere experts en influencers.

Stel simpelweg drie of meer experts dezelfde vraag en aggregeer de antwoorden in één bericht.

Hier zijn enkele voorbeelden van Crowdsourced Post-titels:

  • 10 Pro Body Builders delen hun beste biceps-oefening
  • 5 ochtendroutines van CEO’s van Fortune 500
  • Hoe 12 veteraan-verkopers de 15 minuten voor een cold-call besteden

 

Stap 4 – Bewerken voor consumptie
Ok, tijd om te beginnen met praten over een tweede (maar belangrijker) aspect van deze blogpost: consumptie van de content.

Hoe meer hindernissen je voor je lezer plaatst, hoe minder klikken je krijgt op jouw CTA.

En het begint (letterlijk) met:

De kop

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om een ​​goede kop voor je blog te schrijven.

  • Het moet duidelijk zijn en niet te leuk proberen te zijn
  • Het moet compleet zijn, maar niet omslachtig
  • Het moet meeslepend zijn, maar niet hypey

De kop is een belofte en die belofte moet binnen de blogpost zelf worden ingelost. Dat is het onofficiële pact dat je met je publiek hebt gesloten. Schend het niet.

Zodra je een stevige kop hebt, moet je je aandacht richten op

 

De inleiding

Als je kop hun aandacht trekt, lezen ze de eerste regel van het bericht.

Wat zullen ze vinden? Een intimiderende blok met tekst gevuld met lange, enge woorden?

Hoop het niet.

Je uitdaging als schrijver is om een ​​lichaam in rusttoestand te nemen en in beweging te zetten (bijvoorbeeld het door de pagina scrollen). Zodra dat lichaam in beweging is, is het gemakkelijker om het in beweging te houden.

Maar die eerste zin is cruciaal.

De taak van de eerste zin is om de tweede zin te laten lezen. En de taak van de tweede zin is om de derde te lezen. Enzovoort.

De eerste zin zou moeten zijn:

  • To the point
  • uitdagend
  • de nieuwsgierigheid opwekkend

Nadat je je blogpost hebt voltooid, ga je terug naar de introductie en zorg je ervoor dat deze zo “smooth” mogelijk is.

Je conversies zullen omhoog gaan.

 

Overgangen

Wanneer je van het ene idee naar het andere gaat, breng je een stopbord naar voren.

En stopborden zijn slecht.

Concentreer je op je overgangen en je consumptie zal toenemen. En een grotere consumptie = grotere conversie.

Gebruik opmaak zoals:

  • Bullets
  • Genummerde lijsten
  • Regelonderbrekingen (je zou niet veel alinea’s moeten hebben met meer dan 3 zinnen erin)
  • Blok citaten

Op deze manier kun je gemakkelijke de tekst te verbreken.

 

Stap 5 – Gebruik de “Deep Tease”
Je lezer kwam ergens vandaan.

Denk eraan, je doel is conversie door middel van meer consumptie.

Een van de beste manieren om een ​​prospect tot diep in je artikel te laten lezen, is door een deel van het artikel te gebruiken als teaser op de plek waar de bezoeker vandaan komt.

In een email over je lijst-post met 11 manieren om je tegels recht te zetten tease je alvast oplossing nummer 5, waardoor de bezoeker veel eerder tot daar wil lezen.

 

Stap 6 – Voeg 2 soorten CTA’s in
Gebruik zowel tekstlinks als afbeeldingen (banners) als aansporing tot actie in je blogposts. Je lezer is gewend om op tekstlinks te klikken – dus geef het ze.

Maar vergeet niet om de aandacht te trekken door ook een banner te maken.

Je kunt een tool als Canva gebruiken om uitstekende banners te maken zonder dat je een professionele grafisch ontwerper hoeft te zijn.

Oh … en nog een ding over deze oproepen tot actie. Zorg ervoor dat je een knop op jouw banner plaatst. Mensen zijn gewend om op knoppen te klikken.

OK, laten we nu onze aandacht richten op meten …

 

Google Analytics instellen om klikken van blogberichten te meten

Dit is een eenvoudig rapport dat je in Google Analytics kunt instellen.

  • Begin met het openen van het GEDRAG> EVENTS> PAGES-rapport.
  • Google Analytics-rapport met call-to-actions
  • Voeg vervolgens een SECUNDAIRE DIMENSIE van EVENT-ACTIE toe
  • Google Analtyics laten zien op welk call-to-action is geklikt
  • Open vervolgens de GEAVANCEERDE FILTERS en BEVAT alleen de EVENT ACTIES die u wilt opnemen.

Als ik bijvoorbeeld wil meten hoeveel klikken ik heb ontvangen op de bestemmingspagina van de “Webshop Marketing Masterclass” zou ik dit filter gebruiken:

Als je meerdere pagina’s als calls-to-action wilt opnemen in je rapportage, plaatst je gewoon een “pipe” (ze zien er als volgt uit: |) tussen elke pagina-extensie.

Voeg gewoon een extra “pipe” toe voor elke pagina die je in jouw rapportage wilt opnemen.

Ten slotte, als er pagina’s zijn die je NIET wilt opnemen in jouw rapportage, wil je de GEAVANCEERDE FILTERS gebruiken om die pagina’s UIT TE SLUITEN. We hebben bijvoorbeeld misschien links naar onze Masterclass op onze About Page staan waar we niet over willen rapporteren.

Om die klikken uit te sluiten, voegen we deze uitsluiting toe aan de geavanceerde filters.

Het laatste wat ik je zou aanraden is om dit rapport op te slaan als een bookmark. Je kunt dit rapport dan in de toekomst vanuit je SHORTCUTS openen.

 

Hoeveel conversie kun je verwachten?

Je kunt van 10% of meer van je lezers verwachten dat ze klikken op de call-to-action van je blog als:

  • de post consumeerbaar is geschreven
  • de CTA zeer relevant is

Dus … hoe zit het met de andere 90%?

Ik ben blij dat je het vroeg …

Segmenteer + Retarget

Blog content kun je verdelen in categorieën.

Een blog in de doe-het-zelfruimte heeft bijvoorbeeld 3 belangrijke categorieën:

  1. Recepten
  2. Ambachtelijke projecten
  3. Huisdecoratie

Wat weten we over iemand die een artikel in de RECEPT-categorie bezoekt?

Hoe zit het met de CRAFT PROJECTS-categorie?

En Huisdecoratie?

We weten iets over deze mensen, toch? De eerste is geïnteresseerd in koken. De tweede in ambachten. En de derde – nou, ik denk dat je het idee begrijpt.

Ze hebben zichzelf gesegmenteerd door een stukje content te bezoeken.

En wat als ik je vertel dat je de mogelijkheid hebt om advertenties op Facebook (en andere advertentieplatforms) weer te geven op basis van de pagina’s die ze op jouw site hebben bezocht?

Geïnteresseerd? Nou – we hebben een heel artikel op deze blog die je leert hoe dit werkt.

Dus nu ben je klaar … Je hebt alles wat je nodig hebt om blogberichten te schrijven die verkopen.

 

Hoeveel omzet kun je maken?

De sleutel tot het verkopen van producten op jouw blog:

  • doelgroep
  • en succespercentage

De twee grootste factoren in hoe succesvol je kunt zijn met het aanbieden van producten op jouw blog zijn de grootte van je doelgroep en het percentage lezers dat je kunt converteren naar betalende klanten (ook wel de conversieratio genoemd).

Eerst zullen we bespreken hoe gemakkelijk het groeien van je publiek kan zijn.

 

Je doelgroep opbouwen betekent meer potentiële klanten

Het opbouwen van een groter publiek is iets waar elke blogger altijd op moet zijn gericht.

Natuurlijk is de beste manier om je publiek op te bouwen kwalitatief hoogwaardige content die echte waarde toevoegt aan het leven van je lezers, en natuurlijk helpt het creëren van content die gemakkelijk door mensen wordt gedeeld altijd om de potentiële zichtbaarheid van je blog uit te breiden.

Daarom raad ik mijn lezers aan te bloggen over iets waar ze al een passie voor hebben.

Gepassioneerd zijn over een onderwerp maakt het waarschijnlijker dat je lezers contact zullen maken met jouw content en het helpt ook om ervoor te zorgen dat je zelf interesse blijft houden in het regelmatig bijwerken van je blog.

Wanneer je het publiek van mensen die regelmatig je blog lezen laat groeien, vergroot je ook je potentiële klantenkring. Hoe meer ogen je op je blog kunt krijgen, hoe meer potentiële aankopen je kunt krijgen.

Naast het laten groeien van je publiek, moet je je ook bewust zijn van het percentage dat je omzet in klanten.

 

Verhoog je conversieratio door de blogs en je producten relevant te houden

Het verhogen van het aantal lezers dat je omzet in ook daadwerkelijke kopers kan lastig zijn, maar de beste aanpak is om ​​echte toegevoegde waarde te bieden met de producten die je verkoopt.

Zelfs als je boeiende, deelbare content maakt waar je lezers dol op zijn, biedt het aanbieden van een product dat weinig of niets te maken heeft met waar je blog over gaat een bijna trefzekere manier van mislukken.

In plaats daarvan moet je jouw productaanbod richten op dingen die rechtstreeks aansluiten op je blog.

Als je beslist om een ​​blog te lanceren dat jouw lezers advies of aanbevelingen geeft, zoek dan een manier om je klanten naar de producten of diensten te leiden die je in jouw teksten aanbeveelt.

Dit maakt niet alleen je verkooppraatje relevant, het maakt het ook veel waarschijnlijker dat jouw lezers actie ondernemen.

 

Je eigen producten op je blog verkopen: lezers in klanten veranderen

Veel bloggers hebben al een product dat ze willen verkopen, en dit is ook interessant voor webwinkels die willen gaan bloggen om hun shop te ondersteunen.

Maar dit kan ook iets eenvoudigs zijn als het verkopen van een e-book dat je hebt geschreven, of misschien het verkopen van je tijd als een consultant of een ander type expert binnen jouw vakgebied.

Maar het van te voren al een product of dienst hebben vóórdat je een blog hebt kan een grote valkuil zijn!

Ik heb gezien dat veel bloggers overijverig worden als ze producten verkopen die ze zelf maken en alleen content schrijven die daarop is gericht.

Een blog is niet alleen bedoeld om je product te verkopen. Een blog is om waarde te bieden, en vervólgens op een logische manier iets aan te bevelen.

Mijn advies is om nooit uit het oog te verliezen wat je lezers in de eerste plaats naar jou brengt: uitstekende inhoud.

De beste reclame voor een product of dienst is immers om jouw potentiële klanten te laten proeven van wat je te bieden hebt.

En er is geen betere manier om dit te doen dan door je expertise te laten zien via de blogposts die je voor iedereen beschikbaar maakt om te lezen.

Als je dit punt vergeet, zul je merken dat je lezers verliest voordat je zelfs maar de kans hebt om er klanten van te maken!

Ongeacht het type product dat je aanbiedt, kun je je lezers gebruiken om veel verkopen binnen te halen door mijn advies hieronder op te volgen.

 

Verkoop niet alleen producten, verkoop jezelf

Als je een klant probeert te overtuigen om je te betalen voor een product of voor jouw tijd, is het een absolute noodzaak om hen een duidelijk voorbeeld te geven en uit te leggen hoe dit hun leven gemakkelijker of beter zal maken.

We komen dagelijks tientallen reclameboodschappen tegen, misschien wel honderden. Daarom zijn de meeste mensen al getraind om lege verkooppraatjes te filteren en te negeren.

Het goede nieuws is dat je jezelf kunt scheiden van de rest door een goed onderbouwde case te maken voor waarom je lezers zouden moeten kopen wat je aanbiedt.

Ik raad aan om te vermijden dat je probeert de perfecte verkooppraatjes te bedenken, en in plaats daarvan jezelf zo eerlijk mogelijk op te stellen richting je lezers.

Mensen kopen vaker van een vertrouwde bron, dus authenticiteit is absoluut noodzakelijk.

 

Producten van iemand anders verkopen op je blog

Je lezers wijzen op producten die ergens anders worden aangeboden kan zeer lucratief zijn.

Doorgaans geeft het bedrijf dat de producten verkoopt waarnaar je klanten doorverwijst, een vergoeding in ruil voor het verwijzen van de klant naar hen.

Het beste van alles is, dat je je geen zorgen hoeft te maken over het maken of in voorraad houden en verzenden va nde producten.

De tarieven variëren nogal, afhankelijk van het specifieke product of de specifieke service, dus ik raad altijd aan om meerdere opties te bekijken, zodat je er zeker van kunt zijn dat je de meest concurrerende optie gebruikt.

De meeste e-commercesites betalen meer voor bloggers die hen de meeste klanten sturen, dus ik raad aan om niet ontmoedigd te raken als je in het begin geen hoge conversies ziet.

Om zoveel mogelijk producten te verkopen, raad ik aan om je focus te beperken tot goederen en diensten die direct aansluiten bij wat je schrijft in je blog.

Een geweldige manier om dit te doen is om samen te werken met een grote online marktplaats, zoals Bol.com.

Bol.com biedt een eenvoudig partnerprogramma waarmee je jouw lezers naar hun producten kunt verwijzen in ruil voor een percentage van wat je lezers uitgeven.

Ik raad het Bol.com partnerprogramma aan vanwege de ongelooflijke catalogus met items die hun marktplaats te bieden heeft.

Als je geïnteresseerd bent in het verwijzen van jouw klanten naar een specifiek product, is de kans groot dat Bol.com het al in hun virtuele schappen heeft staan.

Dit betekent ook dat je je kunt richten op het aanbevelen van producten waar je echt in gelooft, die ik hieronder verder zal bespreken.

Sta achter je aanbevelingen

 

Dit punt kan ik bijna niet genoeg benadrukken: raad alleen producten of services aan waarin je gelooft.

Het heeft geen zin om je lezers je en je blog te associëren met een product of dienst die niet werkt zoals geadverteerd.

Dus, wanneer jij begint met het aanbieden van producten op je blog, zorg er dan voor dat je echt de producten aanbeveelt waarnaar je jouw lezers verwijst.

Natuurlijk kan het verleidelijk zijn om het product aan te bevelen dat je de beste commissie biedt, ongeacht de kwaliteit.

Ik adviseer mijn lezers echter altijd dat er niets is dat de moeite waard is om je reputatie achter een slecht product te zetten.

 

Hoe betalingen te verwerken

Zodra je besluit producten te gaan verkopen op jouw blog, moet je ervoor zorgen dat je een manier hebt om betalingen van jouw klanten te verwerken.

De eenvoudigste manier om betalingen op je blog te verwerken, is via de WordPress Simple Paypal-winkelwagen.

Deze eenvoudig te gebruiken tool maakt het eenvoudig voor je klanten om je snel en veilig te betalen.

Het verzamelen van betalingen is vaak een van de grootste hindernissen voor bloggers om met het verkopen van producten te beginnen, en deze tool maakt het ongelooflijk gemakkelijk om dat te ondervangen en geld te verzamelen van je lezers.