fbpx
Marketing voor Webshop & Winkelier
info@decisiontree.nl

Hoeveel SEO Optimalisatie Kosten Moet Je Maken?

Bereik maximaal resultaat met jouw budget

Wanneer je op zoek bent naar goede SEO optimalisatie diensten, dan heb je het in je achterhoofd natuurlijk over de kosten. Voor hoeveel geld kun je nou resultaat verwachten? Écht eerste drie posities in Google resultaat.

Dit is de reden dat we deze post hebben opgesteld.

Wat zijn handige dingen om te vragen aan een potentieel zoekmachine marketing bedrijf waar je gebruik van wilt gaan maken? Vraag ze om hun aanpak. Wat gaan ze voor je doen? Kijken ze ook naar je site of doen ze alleen aan linkbuilding? En vraag vooral ook om een inschatting van de keyword difficulty.

Het ene zoekwoord is namelijk moeilijker dan het andere. De keyword difficulty is de moeilijkheidsgraad van het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden, of ook wel uitgedrukt in de concurrentie die er op is. Een generieke aanpak is zonde.

Maar hoeveel SEO optimalisatie kosten moet je maken? Ik zal hier voor je behandelen:

  1. Wat kost SEO in het algemeen
  2. Hoe kun je nagaan of een partij bij je past
  3. Een vergelijking met andere goede partijen (linkbuildingmasters.nl, drijfveermedia.nl, webton.nl en increasy.nl)

Wat kost SEO?

Het ene woord met een lage moeilijkeidsgraad heeft misschien maar weinig effort (en kosten) nodig, terwijl je met een lage aanpak niet eens een deukje maakt in de vindbaarheid op een moeilijk zoekwoord.

Doe je teveel dan heb je onnodige kosten gemaakt. Doe je te weinig, dan kon je net zo goed niets investeren in je campagne. De tarieven en prijzen van een SEO bedrijf zouden hier dan ook op afgestemd moeten zijn.

Vraag bij een zoekmachine optimalisatie offerte ook altijd hoe moeilijk je zoekwoord is en hoeveel ze verwachten nodig te hebben. Dit moeten ze je uit kunnen leggen en waarom ze dan voor deze aanpak hebben gekozen voor dit specifieke zoekwoord.

Elk zoekwoord is anders, en elke campagne is anders. We hebben ons bijvoorbeeld gespecialiseerd in Webshops en in lokale winkels om daar alle ins- en outs van te weten.

Over het algemeen doen we altijd twee voorstellen. Pakken we alleen enkele quick-wins aan, of gaan we voor een integrale aanpak waarbij we een hoofd-zoekwoord aanpakken en tegelijk ook quick-wins meenemen.

We zien het meestal zo:

Onderaan in je site structuur zul je je het meeste richten op long tail keywords, de quick wins. Zoekwoorden waar nog steeds aardig wat mensen op zoeken, maar waar de concurrentie een stuk lager op is.

Vaak zijn dit ook juist heel erg gerichte bezoekers, want hoe meer woorden ze in de zoekopdracht zetten, hoe meer ze weten waarnaar ze op zoek zijn. Zo is “kleding” heel erg algemeen, zeker als je alleen maar “dameskleding” verkoopt bijvoorbeeld.

Een heel goed long tail keyword met een goede intentie tot kopen is bijvoorbeeld “dameskleding kopen”, en misschien verdien je het meeste op de winterjassen, dan is de quick win “dames winterjassen” iets om je als eerste op te richten.

Naarmate je daar binnen een paar maanden veel meer bezoekers en klanten door krijgt heb je wellicht ook meer middelen om te investeren in verdere groei. Zoekmachine optimalisatie is immers een maandelijks proces van toe groeien naar hogere resultaten, daar sta je niet in één keer met een eenmalige investering.

Zo is het optimaliseren voor “Kleding” haalbaar, maar dit gaat veel resources en kosten vergen en een tijdje duren:

voor kleding optimaliseren

Possible betekent mogelijk, niet gemakkelijk. Om voor het hoofdwoord “Kleding” gevonden te worden moet je het opnemen tegen een aantal grote concurrenten. Haalbaar, maar dan zullen we een hele goede campagne op moeten zetten.

En wil je écht op dit zoekwoord gevonden gaan worden als je bijvoorbeeld specifieke mannen kleding verkoopt? Beter is dan om op het specifieke artikel te optimaliseren, veel haalbaarder:

SEO offerte met gemiddelde moeilijkheid

En misschien kunnen we dan ook gelijk voor wat quick wins gaan als we toch bezig zijn:

gemakkelijke zoekmachine optimalisatie campagne

Slim zoekwoorden onderzoek is essentieel voor snelle groei en voor een rendabele optimalisatie campagne. De kosten variëren naarmate de zoekwoorden moeilijker worden.

Quick wins kunnen we over het algemeen aanpakken voor tussen de 95 en 145 euro, en algemenere woorden vanaf ongeveer 400 euro, waarbij we ook alle quick wins omtrent dat onderwerp meenemen, een echte integrale oplossing dus.

Het gaat namelijk nooit om alléén dat hoofdzoekwoord, maar om alle manieren waarop een potentiële klant naar dat onderwerp zoekt. Daarin zit de échte groei, long tail zoekwoorden hebben bij elkaar namelijk 70% van het totale zoekvolume, het hoofdzoekwoord alléén slechts 30%:

Long tail keywords en zoekvolume

Het aanpakken van de gehele website met meerdere algemene zoekwoorden en alle quick wins kunnen we ook altijd een seo-offerte voor opstellen.

 

Welke partij past bij mij?

De meeste bureau’s zullen je als het goed is tips geven over het optimaliseren van je pagina. Wat je kunt doen om je website zo in te richten voor maximale vindbaarheid. Krijg je een uitgebreid rapport? Wil je deze punten vervolgens zelf oppakken?

De kosten van je SEO campagne zijn ook grotendeels afhankelijk van welke diensten je allemaal wilt uitbesteden.

  1. On page/ on site optimalisatie
  2. Content marketing en tekst schrijven
  3. Linkbuilding

Wil je een bedrijf dat alles voor je uit handen neemt? Dan pakken ze bovenstaande drie punten voor je op. Ze beginnen met het aanpassen van je site en de structuur van je site om te zorgen dat de andere onderdelen van de campagnes maximaal resultaat zullen hebben.

Als je het zelf wilt doen zullen de meeste bureau’s je als het goed is ook kunnen voorzien van een aantal belangrijke tips in een uitgebreide scan.

Het schrijven van teksten kun je uiteraard ook zelf oppakken. Ook hier kom je met wat tips best een heel eind. Let er op dat een echte content marketing campagne ook best wat kennis en ervaring vergt. Ervaring zorgt ervoor dat marketing bedrijven dit vaak met meer efficiëntie kunnen uitvoeren.

En goed uitgevoerde SEO teksten schrijven kost bij elkaar ook best wat tijd. Wil jij je tijd zelf investeren, of liever je geld?

Wij analyseren bijvoorbeeld gratis, en de meeste klanten kiezen ervoor om vervolgens zelf de teksten te schrijven. Zij zijn immers ook expert in hun vakgebied en kunnen er heel enthousiast en uitgebreid over schrijven.

Bij andere bureau’s werkt het soms anders. Soms vragen ze een bedrag vooraf en soms gebruiken ze de uren van de eerste maand om dit uit te voeren, dus waar je in feite ook voor betaalt. Stem dit goed af met de partij.

Hoe doen ze hun linkbuilding?

Linkbuilding is de laatste stap in het proces. Als je alles op je site op orde hebt gemaakt hebben links namelijk het meeste effect. Met linkbuilding zorg je ervoor dat er andere sites naar de jouwe verwijzen. Deze verwijzingen zijn als het ware “stemmen” voor jouw site.

Als andere sites naar de jouwe verwijzen dan zal jouw site dus wel belangrijk zijn. Google beloont dit met een hogere positie in de zoekresultaten.

Linkbuilding is toch wel een vak apart en is wat meestal uit handen wordt gegeven wanneer je denkt over het uitbesteden van je zoekmachine optimalisatie. Zelfs als je precies weet wat je doet kun je eigenlijk niet over zo’n uitgebreid netwerk beschikken als dat SEO bedrijven dat doen.

En het is ook helemaal niet rendabel om contacten te leggen en websites aan te sluiten als je alleen maar voor een enkele site aan linkbuilding doet.

Ook zijn de linkbuilding kosten vaak het hoogste in een goed uitgevoerde SEO campagne en zullen het grootste gedeelte van de offerte opmaken. Kijk uit met het besparen op deze diensten. Een aanbod van 79,- per maand voor 10 links klinkt misschien aanlokkelijk, maar denk bij jezelf? Kan iemand voor 79,- maar liefst 10 links blogartikelen schrijven van minimaal 800 woorden? Dat denk ik niet.

Vaak zijn dit artikelen die op de automatische piloot zijn gemaakt op sites van lage kwaliteit. Google ziet hier steeds meer doorheen en zal je niet belonen met hogere posities, maar juist met een penalty.

Kies een partij die kijkt naar de lange termijn

En goede SEO practice is ondertussen die van de lange termijn. Links op sites die hoog staan aangeschreven en in de content van een goed geschreven, uniek stuk wat over jouw onderwerp gaat. Enkele links in dit soort artikelen zijn heel erg veel waard voor je campagne en leveren veel meer op dan 10 links in artikelen van misschien 200 woorden.

Er zitten nog steeds wat van zulke aanbieders bij maar gelukkig zijn de meeste bedrijven erg betrouwbaar. Wij zouden je natuurlijk graag helpen met je zoekmachine optimalisatie, maar andere hoog aangeschreven partijen zijn linkbuildingmasters.nl, drijfveermedia.nl, webton.nl en increasy.nl.

Landelijk of lokaal?

Wij hebben ons aanbod meer gericht op landelijke zoektermen en gaan hier altijd op zoek naar quick wins om snel te kunnen groeien. Linkbuildingmasters.nl is een aanbieder die zich bijvoorbeeld meer richt op lokale zoekopdrachten, dus handig wanneer je misschien een dienst in jouw regio aanbiedt. Pakketten starten daar weer bij een wat hogere prijs en om ook landelijke zoekwoorden te targeten zul je het grootste pakket af moeten nemen.

Hun prijs is op dit moment van schrijven ongeveer 15 backlinks per maand voor 500,-. Wij zitten nu op een gemiddelde van 3-4 voor een pakket van 145 per maand, dus omgerekend ongeveer 12 voor datzelfde bedrag. Onze insteek is met landelijke zoekwoorden en daarmee ook grotere blogs wel een stuk breder.

Pakket of uurtarief?

Ook kun je ervoor kiezen een SEO specialist in te huren tegen een uurtarief. Een betrouwbare speler in de markt is drijfveermedia.nl die een uurtarief van €56,54 hanteert. Zo kun je zelf bepalen hoeveel je nodig hebt per maand en wellicht wat gemakkelijker op- of afschalen aan de hand van de resultaten die je ziet. Het is een andere manier van werken dan met een maandelijks pakket waarin je alles uit handen wordt genomen.

Goedkoop of duurzaam

Wij zijn zeker niet de goedkoopste aanbieder van linkbuilding.  Er zijn ook goedkopere aanbieders in de markt. Dit komt omdat wij helemaal sturen op analyse en kwaliteit. Door een grondige analyse te doen en precies te kijken waar Google van houdt in jullie markt kunnen we meer resultaat halen per geïnvesteerde euro én zit je site veilig voor elke mogelijke update. Dit kunnen we bieden omdat onze aanpak precies is hoe een natuurlijk linkprofiel eruit ziet.

Webton.nl schrijft hier bijvoorbeeld ook uitgebreid over op hun website, vinden dit ook erg belangrijk en zijn zeker een goede partij om mee samen te werken. Een pakket begint bij 150 euro en daarvoor ontvang je ongeveer 20 artikelen met links per jaar, oftewel iets meer dan 1,5 per maand. De analyse is iets beperkt maar wordt uitgebreider naarmate je een groter pakket afneemt.

Kijk verder dan alleen naar één zoekwoord

Verder is het belangrijk om de totale strategie in de gaten te blijven houden en niet alleen te kijken naar één zoekwoord waar je hoger mee zou willen komen. Onze kracht ligt in slimme analyse en rekening houden met gemakkelijke wins en niet alleen de hoofdtermen. Ik denk dat dit essentieel is voor de snelste groei van je totale website.

We snijden geen bochten af met “trucs” die Google nu toevallig nog niet op grote schaal bestraft. Als het niet een natuurlijke link is, dan draagt het uiteindelijk ook niet bij aan je profiel. Het bijkomende voordeel is dat het veelal sites zijn met ook een eigen publiek. Blogs met hun eigen lezers die schrijven over producten, diensten en nieuwtjes uit jouw markt. Hierdoor ontvang je niet alleen meer verkeer vanuit de zoekmachines, maar ook vanuit deze blogs waar je allemaal onder de aandacht komt. Zo is het gelijk een combinatie met sterke content marketing.

Directories en linkpagina’s of blogs?

Increasy.nl is bijvoorbeeld ook een goede aanbieder en daar ontvang je veel links voor je geld. Voor 250,-, het kleinste pakket, ontvang je maarliefst 20 links per maand. Wel adverteren ze op de site met directory links en partnerpagina links en krijg je slechts 2 blog artikelen per maand. We hebben regelmatig resultaten gezien met partnerpagina links (linkportalen zoals startpagina.nl en dergelijke) en directory links, maar vaak vallen de zoekresultaten na een tijdje weer sterk terug.

Google weet inmiddels ook precies dat dit aangemaakte links zijn en geen directe waarde over jouw site vertolken.

Heel soms maken we nog directory links, maar alleen als het een website is met informatie over bedrijven specifiek gericht op jouw producten of diensten. Dan kun je hooguit 3 of 4 van zulke links maken in zijn totaliteit. We hebben met deze insteek van minimale directory links en zeker geen partnerpagina links, maar juist hoogwaardige blogs meer lange termijn resultaten gezien en we staan dan ook voor deze insteek.

Een duurzame insteek

Misschien niet de goedkoopste insteek, maar duurzaam en onze resultaten zijn er dan ook naar. Onze analyses waarbij we strategieën van meerdere sites blijvend volgen wijzen uit dat uiteindelijk kwaliteit het meeste oplevert. Blijvend zoekvolume plús directe bezoekers vanuit sites die naar je linken.

Een SEO offerte van Decision Tree wordt ook altijd afgestemd op de keyword difficulty van de zoekwoorden waarvoor je wilt gaan. Dus ik ben heel benieuwd waar jouw project over gaat, dan zoeken we er een paar goede zoekwoorden en ook wat laaghangend fruit op van wat gemakkelijker woorden.

Ik laat altijd zien wat de concurrentie is en waarom ik voor een bepaalde aanpak kies. Wie zijn je concurrenten, wat hebben zij tot nu toe gedaan en welke stappen zou ik adviseren om te zetten om hier boven te komen.

Een inschatting van de moeilijkheidsgraad is een inschatting van de kosten en tijd die het zal vergen. Natuurlijk is elk woord en elke branche weer anders en dat zal ik dan ook meenemen, en zo kunnen we een specifiek bedrag aan jouw doelen koppelen.

Ons aanbod: hoogwaardige linkbuilding en een integrale aanpak

Wij staan voor hoogwaardige linkbuilding met blogs en een integrale aanpak om snel meer bezoekers voor je te behalen. Dit doen we naast het werken aan lange termijn doelen.

Zo krijg je er ook direct bezoekers van hoogwaardige blogs in jouw markt voor terug. We bouwen misschien niet het grootste aantal links voor je geld, wel de best passende voor je site en je doelstellingen.

Benieuwd naar een offerte van Decision Tree? Laat ons je marketing uitdagingen weten en ik kom bij je terug met een gedegen advies:

Start nu met je groei

Linkbuilding is een investering voor nu én in de toekomst. Eenmaal een hogere positie in Google is gemakkelijker te behouden dan er naar toe te groeien en meer bezoekers via de zoekmachines is meer gratis klanten.

Ook boven jóuw concurrenten staan?