groeien-met-linkbuilding-main

SEO optimalisatie kosten & linkbuilding uitbesteden | zelf of laten doen?

Bereik maximaal resultaat met jouw budget.

Wanneer je op zoek bent naar goede SEO optimalisatie diensten, dan heb je het in je achterhoofd natuurlijk over de kosten. Voor hoeveel geld kun je nou resultaat verwachten? Écht eerste drie posities in Google resultaat.

Dit is de reden dat we deze post hebben opgesteld.

Wat zijn handige dingen om te vragen aan een potentieel zoekmachine marketing bedrijf waar je gebruik van wilt gaan maken? Vraag ze om hun aanpak.

Wat gaan ze voor je doen? Kijken ze ook naar je site of doen ze alleen aan linkbuilding? En vraag vooral ook om een inschatting van de keyword difficulty.

Het ene zoekwoord is namelijk moeilijker dan het andere. De keyword difficulty is de moeilijkheidsgraad van het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden, of ook wel uitgedrukt in de concurrentie die er op is. Een generieke aanpak is zonde.

Maar hoeveel SEO optimalisatie kosten moet je maken? Ik zal hier voor je behandelen:

  1. Wat kost SEO in het algemeen
  2. Hoe kun je nagaan of een partij bij je past
  3. Een vergelijking met andere goede partijen (linkbuildingmasters.nl, drijfveermedia.nl, webton.nl en increasy.nl)

Wat kost SEO?

Het ene woord met een lage moeilijkeidsgraad heeft misschien maar weinig effort (en kosten) nodig, terwijl je met een lage aanpak niet eens een deukje maakt in de vindbaarheid op een moeilijk zoekwoord.

Doe je teveel dan heb je onnodige kosten gemaakt. Doe je te weinig, dan kon je net zo goed niets investeren in je campagne. De tarieven en prijzen van een SEO bedrijf zouden hier dan ook op afgestemd moeten zijn.

SEO op een budget: hoeveel kosten maak je als je het zelf wilt doen?

Wanneer je zelf aan de slag gaat met SEO maak je wellicht een stuk minder kosten dan wanneer je het uitbesteedt.

Vergeet echter niet dat zoekmachine optimalisatie een specialisme is en je best wat uren kwijt bent om er echt handig in te worden.

Maar als je zelf de uren investeert, dan blijven er alleen nog een aantal andere kosten over:

  1. kosten van tools die je nodig hebt naargelang je er serieuzer mee bezig gaat
  2. kosten om samenwerkingen aan te gaan met andere websites om links te verkrijgen

En natuurlijk moet je eigenlijk ook je eigen uren meerekenen, die je anders aan een ander onderdeel van je bedrijf had kunnen besteden, zoals misschien Facebook adverteren of andere social media activiteiten.

Maar ongeacht wat sommige SEO bureaus misschien zeggen, je kunt al best heel veel zelf aanpakken wanneer je je eigen uren erin stopt.

Wat je vaak hoort is dat zoekmachine optimalisatie ook schadelijk kan zijn, en wanneer je het verkeerd aanpakt is dit ook zeker het geval.

Maar het belangrijkste om te onthouden is om geen shortcuts te nemen, om niet de route van spam en van onnatuurlijk links en webteksten te kiezen.

Ik heb zelf een gratis training samengesteld voor de basis van SEO die je zelf op kunt pakken, van de juiste teksten tot de juiste links, dit is de intro over wat ik behandel:

Je kunt hem hier gratis online volgen.

Kosten van tools die je nodig hebt

Er zijn heel veel tools die je zou kunnen gebruiken. Mijn advies is om te beginnen met:

  • SEMrush: een tool om backlinkprofielen te checken en te kijken op welke zoekwoorden je allemaal wordt gevonden en hoe hoog in de zoekresultaten om eenvoudig te zien waar je nog kunt optimaliseren
  • KWfinder: een tool om zoekwoord ideeën op te doen voor je webteksten
  • NinjaOutreach: een tool om het aanschrijven van websites om samenwerkingen aan te gaan in kunt beheren en automatiseren

Kosten om samenwerkingen aan te gaan

Naast de uren die je erin investeert, of een bureau betaalt om er voor je in te stoppen, is dit waar de kosten in gaan zitten. Wanneer je samenwerkingen aan wilt gaan met andere websites dan zitten hier vaak kosten aan verbonden.

Sommige websites willen best een gratis vermelding plaatsen in ruil voor een goed artikel. Zo ben ik nog op IMU terecht gekomen, een hoog aangeschreven marketing website. Maar veel website zullen er iets voor terug willen.

Als webwinkel heb je vaak het voordeel dat je een barter-deal kunt doen. Dat betekent dat je een product uit je webshop geeft in ruil voor een review of een artikel erover.

Het voordeel hiervan is dat de waarde van het artikel een stuk hoger ligt dan jouw inkoopkosten, en het dus in verhouding vaak een goedkope manier van samenwerken is.

Soms, wanneer je websites aanschrijft met NinjaOutreach, kom je achter dit soort deals om samenwerkingen aan te gaan.

Andere mogelijkheden die je tegen kunt komen zijn:

  • een linkruil, geen extra kosten in geld, maar je moet wel een bericht of link terugplaatsen naar de andere website. Let hierbij op dat je geen onnatuurlijke links aanmaakt
  • een geldbedrag in ruil voor een artikel, door jou geschreven of door henzelf. Let bij de kosten van de link dan nog op of zij het artikel schrijven of jijzelf, want schrijf je het zelf dan stop je er ook weer tijd in, en tijd is tenslotte geld (of je besteedt het artikel uit aan een copywriter wat ook geld kost)

Tenslotte zou je nog onder de kosten van SEO kunnen scharen: de kosten om betere hosting te nemen.

Een laatste, maar niet onbelangrijk onderdeel is nog de juiste hosting voor je webshop.

Nu je in kaart hebt wat het kost om zelf met je zoekmachine optimalisatie aan de slag te gaan, zijn hier nog de kosten van het inschakelen van een bureau:

Kosten van SEO uitbesteden

Vraag bij een zoekmachine optimalisatie offerte ook altijd hoe moeilijk je zoekwoord is en hoeveel ze verwachten nodig te hebben. Dit moeten ze je uit kunnen leggen en waarom ze dan voor deze aanpak hebben gekozen voor dit specifieke zoekwoord.

Elk zoekwoord is anders, en elke campagne is anders. Sommige bureau’s hebben zich daarom gespecialiseerd en zijn veel effectiever in een bepaalde niche.

Over het algemeen kun je kijken naar twee voorstellen. Pakken ze alleen enkele quick-wins aan, of gaan ze voor een integrale aanpak waarbij ze een hoofd-zoekwoord aanpakken en tegelijk ook quick-wins meenemen.

We zien het meestal zo:

Onderaan in je site structuur zul je je het meeste richten op long tail keywords, de quick wins. Zoekwoorden waar nog steeds aardig wat mensen op zoeken, maar waar de concurrentie een stuk lager op is.

Vaak zijn dit ook juist heel erg gerichte bezoekers, want hoe meer woorden ze in de zoekopdracht zetten, hoe meer ze weten waarnaar ze op zoek zijn.

Zo is “kleding” heel erg algemeen, zeker als je alleen maar “dameskleding” verkoopt bijvoorbeeld.

Een heel goed long tail keyword met een goede intentie tot kopen is bijvoorbeeld “dameskleding kopen”, en misschien verdien je het meeste op de winterjassen, dan is de quick win “dames winterjassen” iets om je als eerste op te richten.

Naarmate je daar binnen een paar maanden veel meer bezoekers en klanten door krijgt heb je wellicht ook meer middelen om te investeren in verdere groei.

Zoekmachine optimalisatie is immers een maandelijks proces van toe groeien naar hogere resultaten, daar sta je niet in één keer met een eenmalige investering.

Zo is het optimaliseren voor “Kleding” haalbaar, maar dit gaat veel resources en kosten vergen en een tijdje duren:

voor kleding optimaliseren

Possible betekent mogelijk, niet gemakkelijk. Om voor het hoofdwoord “Kleding” gevonden te worden moet je het opnemen tegen een aantal grote concurrenten.

Haalbaar, maar dan zullen we een hele goede campagne op moeten zetten.

En wil je écht op dit zoekwoord gevonden gaan worden als je bijvoorbeeld specifieke mannen kleding verkoopt? Beter is dan om op het specifieke artikel te optimaliseren, veel haalbaarder:

SEO offerte met gemiddelde moeilijkheid

En misschien kunnen we dan ook gelijk voor wat quick wins gaan als we toch bezig zijn:

gemakkelijke zoekmachine optimalisatie campagne

Slim zoekwoorden onderzoek is essentieel voor snelle groei en voor een rendabele optimalisatie campagne. De kosten variëren naarmate de zoekwoorden moeilijker worden.

Het gaat namelijk nooit om alléén dat hoofdzoekwoord, maar om alle manieren waarop een potentiële klant naar dat onderwerp zoekt. Daarin zit de échte groei, long tail zoekwoorden hebben bij elkaar namelijk 70% van het totale zoekvolume, het hoofdzoekwoord alléén slechts 30%:

Long tail keywords en zoekvolume

Welke partij past bij mij?

De meeste bureau’s zullen je als het goed is tips geven over het optimaliseren van je pagina. Wat je kunt doen om je website zo in te richten voor maximale vindbaarheid.

Krijg je een uitgebreid rapport? Wil je deze punten vervolgens zelf oppakken?

De kosten van je SEO campagne zijn ook grotendeels afhankelijk van welke diensten je allemaal wilt uitbesteden.

  1. On page/ on site optimalisatie
  2. Content marketing en tekst schrijven
  3. Linkbuilding

Wil je een bedrijf dat alles voor je uit handen neemt? Dan pakken ze bovenstaande drie punten voor je op. Ze beginnen met het aanpassen van je site en de structuur van je site om te zorgen dat de andere onderdelen van de campagnes maximaal resultaat zullen hebben.

Als je het zelf wilt doen zullen de meeste bureau’s je als het goed is ook kunnen voorzien van een aantal belangrijke tips in een uitgebreide scan.

Het schrijven van teksten kun je uiteraard ook zelf oppakken. Ook hier kom je met wat tips best een heel eind. Let er op dat een echte content marketing campagne ook best wat kennis en ervaring vergt. Ervaring zorgt ervoor dat marketing bedrijven dit vaak met meer efficiëntie kunnen uitvoeren.

En goed uitgevoerde SEO teksten schrijven kost bij elkaar ook best wat tijd. Wil jij je tijd zelf investeren, of liever je geld?

Een goede analyse is nodig om te starten. De meeste klanten kiezen er bijvoorbeeld voor om vervolgens zelf de teksten te schrijven. Zij zijn immers ook expert in hun vakgebied en kunnen er heel enthousiast en uitgebreid over schrijven.

Bij andere bureau’s werkt het soms anders. Soms vragen ze een bedrag vooraf en soms gebruiken ze de uren van de eerste maand om dit uit te voeren, dus waar je in feite ook voor betaalt. Stem dit goed af met de partij.

Hoe doen ze hun linkbuilding?

Linkbuilding is de laatste stap in het proces. Als je alles op je site op orde hebt gemaakt hebben links namelijk het meeste effect.

Met linkbuilding zorg je ervoor dat er andere sites naar de jouwe verwijzen. Deze verwijzingen zijn als het ware “stemmen” voor jouw site.

Als andere sites naar de jouwe verwijzen dan zal jouw site dus wel belangrijk zijn. Google beloont dit met een hogere positie in de zoekresultaten.

Linkbuilding is toch wel een vak apart en is wat meestal uit handen wordt gegeven wanneer je denkt over het uitbesteden van je zoekmachine optimalisatie.

Zelfs als je precies weet wat je doet kun je eigenlijk niet over zo’n uitgebreid netwerk beschikken als dat SEO bedrijven dat doen.

En het is ook helemaal niet rendabel om contacten te leggen en websites aan te sluiten als je alleen maar voor een enkele site aan linkbuilding doet.

Ook zijn de linkbuilding kosten vaak het hoogste in een goed uitgevoerde SEO campagne en zullen het grootste gedeelte van de offerte opmaken. Kijk uit met het besparen op deze diensten.

Een aanbod van 79,- per maand voor 10 links klinkt misschien aanlokkelijk, maar denk bij jezelf? Kan iemand voor 79,- maar liefst 10 links blogartikelen schrijven van minimaal 800 woorden? Dat denk ik niet.

Vaak zijn dit artikelen die op de automatische piloot zijn gemaakt op sites van lage kwaliteit. Google ziet hier steeds meer doorheen en zal je niet belonen met hogere posities, maar juist met een penalty.

Kies een partij die kijkt naar de lange termijn

En goede SEO practice is ondertussen die van de lange termijn. Links op sites die hoog staan aangeschreven en in de content van een goed geschreven, uniek stuk wat over jouw onderwerp gaat. Enkele links in dit soort artikelen zijn heel erg veel waard voor je campagne en leveren veel meer op dan 10 links in artikelen van misschien 200 woorden.

Er zitten nog steeds wat van zulke aanbieders bij maar gelukkig zijn de meeste bedrijven erg betrouwbaar zoals hoog aangeschreven partijen als linkbuildingmasters.nl, drijfveermedia.nl, webton.nl en increasy.nl.

Landelijk of lokaal?

Ik heb me met mijn eigen sites vaak meer gericht op landelijke zoektermen of zelfs wereldwijd en ga hier altijd op zoek naar quick wins om snel te kunnen groeien.

Linkbuildingmasters.nl is een aanbieder die zich bijvoorbeeld meer richt op lokale zoekopdrachten, dus handig wanneer je misschien een dienst in jouw regio aanbiedt.

Pakketten starten daar weer bij een wat hogere prijs en om ook landelijke zoekwoorden te targeten zul je het grootste pakket af moeten nemen.

Hun prijs is op dit moment van schrijven ongeveer 15 backlinks per maand voor 500,-.

Pakket of uurtarief?

Ook kun je ervoor kiezen een SEO specialist in te huren tegen een uurtarief. Een betrouwbare speler in de markt is drijfveermedia.nl die een uurtarief van €56,54 hanteert.

Zo kun je zelf bepalen hoeveel je nodig hebt per maand en wellicht wat gemakkelijker op- of afschalen aan de hand van de resultaten die je ziet.

Het is een andere manier van werken dan met een maandelijks pakket waarin je alles uit handen wordt genomen.

Goedkoop of duurzaam

Er zijn ook goedkopere aanbieders in de markt. Dit komt omdat veel bureau’s sturen op analyse en kwaliteit. Door een grondige analyse te doen en precies te kijken waar Google van houdt in jullie markt kun je meer resultaat halen per geïnvesteerde euro én zit je site veilig voor elke mogelijke update.

Webton.nl schrijft hier bijvoorbeeld ook uitgebreid over op hun website, vinden dit ook erg belangrijk en zijn zeker een goede partij om mee samen te werken.

Een pakket begint bij 150 euro en daarvoor ontvang je ongeveer 20 artikelen met links per jaar, oftewel iets meer dan 1,5 per maand.

De analyse is iets beperkt maar wordt uitgebreider naarmate je een groter pakket afneemt.

Kijk verder dan alleen naar één zoekwoord

Verder is het belangrijk om de totale strategie in de gaten te blijven houden en niet alleen te kijken naar één zoekwoord waar je hoger mee zou willen komen.

Mijn kracht voor mijn sites ligt in slimme analyse en rekening houden met gemakkelijke wins en niet alleen de hoofdtermen. Ik denk dat dit essentieel is voor de snelste groei van je totale website.

Snijd geen bochten af met “trucs” die Google nu toevallig nog niet op grote schaal bestraft. Als het niet een natuurlijke link is, dan draagt het uiteindelijk ook niet bij aan je profiel.

Het bijkomende voordeel is dat het veelal sites zijn met ook een eigen publiek. Blogs met hun eigen lezers die schrijven over producten, diensten en nieuwtjes uit jouw markt. 

Hierdoor ontvang je niet alleen meer verkeer vanuit de zoekmachines, maar ook vanuit deze blogs waar je allemaal onder de aandacht komt. Zo is het gelijk een combinatie met sterke content marketing.

Directories en linkpagina’s of blogs?

Increasy.nl is bijvoorbeeld ook een goede aanbieder en daar ontvang je veel links voor je geld. Voor 250,-, het kleinste pakket, ontvang je maarliefst 20 links per maand.

Wel adverteren ze op de site met directory links en partnerpagina links en krijg je slechts 2 blog artikelen per maand.

We hebben regelmatig resultaten gezien met partnerpagina links (linkportalen zoals startpagina.nl en dergelijke) en directory links, maar vaak vallen de zoekresultaten na een tijdje weer sterk terug.

Google weet inmiddels ook precies dat dit aangemaakte links zijn en geen directe waarde over jouw site vertolken.

Heel soms maken we nog directory links, maar alleen als het een website is met informatie over bedrijven specifiek gericht op onze producten of diensten.

Dan kun je hooguit 3 of 4 van zulke links maken in zijn totaliteit. We hebben met deze insteek van minimale directory links en zeker geen partnerpagina links, maar juist hoogwaardige blogs meer lange termijn resultaten gezien en we staan dan ook voor deze insteek.

Een duurzame insteek

Misschien niet de goedkoopste insteek, maar duurzaam en dit zijn de resultaten die je wilt behalen. Blijvend zoekvolume plús directe bezoekers vanuit sites die naar je linken.

Laat ze altijd zien wat de concurrentie is en waarom ze voor een bepaalde aanpak kiezen. Wie zijn je concurrenten, wat hebben zij tot nu toe gedaan en welke stappen zouden ze adviseren om te zetten om hier boven te komen.

Een inschatting van de moeilijkheidsgraad is een inschatting van de kosten en tijd die het zal vergen. Natuurlijk is elk woord en elke branche weer anders en dat zal ik dan ook meenemen, en zo kunnen ze als het goed is een specifiek bedrag aan jouw doelen koppelen.

70% van je klanten zoekt met langere zoekopdrachten, soms zelfs hele zinnen.

Met een creatieve en originele strategie van quick wins en lange termijn doelen kun je met elk budget een flinke omzet-groei behalen.

Hoe werkt Linkbuilding?

Wanneer je zo iets belangrijks uit wilt besteden als het maken van backlinks naar je site, dan wil je natuurlijk wel dat het goed gebeurt.

Dat is ook precies waarom we kiezen voor deze hoogwaardige eisen en alleen adviseren om te werken met sterke links met een goed profiel.

Bij het verkrijgen van links naar je site is het belangrijk te letten op een aantal factoren.

Wat maakt een goede backlink?

  • Links van gerelateerde sites: Is het bijvoorbeeld niet vreemd dat een bepaalde website naar jou linked, zou het Google opvallen als ze er naar zouden kijken? En geeft de site wel waarde over mijn onderwerp door? De ene link is zeker de andere niet.
  • Domein van goede kwaliteit: Heeft het zelf ook verwijzende links om te laten zien dat zijn mening (link) telt?

Goede linkbuilding strategie

Goede SEO en Linkbuilding is niet alleen maar het verkrijgen van hoogwaardige links. Het is belangrijk om van te voren goed na te denken over je strategie.

Wat heb ik nodig om bovenaan te komen en is dit de investering waard? Is het Google Friendly wat ik wil gaan doen?

Geen enkele linkbuilding is waardevol als je geen goede content hebt. De eerste fase van het onderzoek besteden we aan het uitzoeken van de moeilijkheidsgraad van de zoekwoorden, en welke pagina’s hiervoor gebruikt kunnen worden.

Vervolgens kijk je naar de mogelijkheden om je site en de pagina’s te optimaliseren voor de beste vindbaarheid.

Zo kom je goed beslagen ten ijs en zal de volgende fase van zoekmachine optimalisatie de meeste impact hebben.

Bij het verkrijgen van “stemmen” voor je site is het belangrijk om een natuurlijk linkprofiel te behouden. Daarom moet je ook kijken naar een mix van blogartikelen, sociale profielen en web 2.0 blogs.

Ook neem je de anchor text ratio onder de loep om niet per ongeluk te over-optimaliseren. Dat is namelijk niet Google Friendly en kan resulteren in een penalty.

Met linkbuilding kun je je groei-doelstellingen halen.

Met de juiste SEO-strategie groeit je website. Zoekmachine optimalisatie brengt je hoger in Google, meer klanten zien je website en klikken om je aanbod te bekijken.

En meer organisch verkeer betekent meer mogelijkheden tot verkoop.

Omzet groei met SEO

Hoe Game bezoekers zich vertalen in omzet.

Maand op maand meer gratis bezoekers naar je site die via een Google Search op je klikken. Niet alleen meer bezoekers, maar directe omzet.

Voor gamesgratisthuis was dat een conversie van 2,27% en 4.441 euro omzet in één maand!

Elke site is anders en dat vereist goed onderzoek om de juiste groei strategie voor jouw budget te vinden

Met maatwerk moet je kijken naar quick wins en lange termijn doelen die jouw omzet helpen groeien, een eigen plan voor elke site.

Of het nu voor je webshop is, in combinatie met je fysieke winkel óf is om je lokale winkel(s) beter gevonden te krijgen bij lokale zoekopdrachten.

In een grondige analyse bekijk je jouw website op verbeterpunten en doe je een grondig zoekwoorden onderzoek. Elke branche heeft wel quick wins, met zoekwoorden onderzoek vind je die van jou.

Linkbuilding is een investering voor nu én in de toekomst. Eenmaal een hogere positie in Google is gemakkelijker te behouden dan er naar toe te groeien en meer bezoekers via de zoekmachines is meer gratis klanten.

Ook boven jóuw concurrenten staan? Begin dan nu met je analyse of neem een betrouwbare partij in de arm.