Zoekmachine SEO Belgie

Gebruik deze SEO stappen om België te veroveren met jouw NL bedrijf

SEO in België – voor bedrijven die beter gevonden willen worden in de Belgische zoekmachines

Misschien heb je het in Nederland al helemaal voor elkaar. Je hebt veel klanten, misschien heb je ook al wel een aantal top 3 posities wanneer mensen in Nederland naar je zoeken in Google. En misschien haal je ook al af en toe wat verkopen van onze zuiderburen vandaan.

Maar wist je dat Belgen voornamelijk online aankopen doen bij (voor hun) buitenlandse websites?

Maar liefst 70% van de omzet in Belgische E-commerce wordt gedaan in het buitenland en slechts 30% vindt plaats bij Belgische webshops. Aangezien de helft van de Belgen Nederlands spreekt is het erg laagdrempelig om ook in België te gaan verkopen.

Great opportunity for Dutch entrepreneurs in Belgium

Je hoeft je webwinkel daar niet voor te vertalen en een meer-talige website te installeren maar je kunt direct met je huidige producten aanbod de markt veroveren. En de E-commerce markt groeit daar hard met een top van 9% in 2016.

Met zo’n snel groeiende markt van Nederlands sprekende consumenten die online iets willen kopen liggen er voor jou als Nederlandse ondernemer enorm veel kansen. De concurrentie in de zoekresultaten is vaak nog een stuk lager dan wanneer je in Nederland een google zoekopdracht uitvoert.

Daarnaast zijn veel Belgische ondernemers nog in veel mindere mate bezig met optimalisatie van hun site en hun vindbaarheid.

Het ontbreken aan sterke concurrentie en het gebrek aan optimalisatie zorgen er samen voor dat de keyword difficulty een stuk lager ligt en jij daar in zou kunnen springen.

The keyword difficulty is lower in Belgium

Ik zie hier twee duidelijke kansen om gebruik van te kunnen maken:

  1. Als je een webwinkel hebt kun je je vindbaarheid vergroten en ook in België hoger komen in google en onze zuiderburen voorzien van jouw mooie artikelen
  2. Als affiliate van Nederlandse sites en producten kun je je ook richten op België om je bereik te vergroten

Weet waar je staat, ontvang een gratis analyse van jouw site voor België

[shortcode_button type=”business” align=”center” target=”_blank” link=”http://decisiontree.nl/gratis-linkbuilding-analyse/” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Is mijn site klaar voor België?[/shortcode_button]

De Belgen shoppen hierbij veel op Nederlandse websites, we lopen namelijk erg voor de e-commerce sites die ze daar hebben. Jouw geoptimaliseerde en goed geöliede webshop kan wellicht ook bij hen een goede uitkomst bieden. Het is dan wel belangrijk dat ze jou kunnen vinden.

Daarnaast heb ik voor alle klanten waar ik de BE optimalisatie voor heb gedaan geen duidelijke afwijkingen gezien in het conversie percentage tussen de Nederlandse en Belgische organische bezoekers. Dat betekent dus dat de Belgen die je site vinden nét zo vaak iets kopen als de Nederlandse.

Een voorwaarde hiervoor is wel dat je verzending en betaalmethoden op orde hebt. Zo moet het duidelijk zijn wat de levertijd naar België is en moet je ook lokale betaalmethoden accepteren zoals Bancontact/ Mister Cash en Creditcard betalingen helpt ook wel aangezien de Belgen hier toch vaker mee willen betalen dan wij in NL.

Ik wil hier verder niet te lang stilstaan bij conversie optimalisatie voor België aangezien dit artikel daar niet de focus op heeft maar er zijn tal van goede blogs hierover te vinden.

Als je hulp nodig hebt met jouw vindbaarheid in België, kijk dan eens bij ons linkbuilding pakket die je ook voor België in kunt zetten.

“Goede score in de zoekmachine voor Nederland betekent niet automatisch een goede SEO voor België….”

De juiste zoekmachine optimalisatie die je voor Nederland had verricht helpt je natuurlijk ook in de overige landen. Ook helpt jouw linkbuilding van Nederlandse websites goed bij het gevonden worden bij de Belgen.

Maar minder dan je wellicht denkt. Er zijn een aantal knelpunten waaraan je kunt denken:

  1. De Belgische klant zoekt vaak op net andere woorden dan de Nederlandse
  2. Je pagina is geoptimaliseerd voor de Nederlandse woorden, niet de Belgische
  3. De linkbuilding op Nederlandse sites heeft voor google SEO België veel minder waarde
  4. Zoek je een site in een ander land, dan zijn de links naar dat domein uit datzelfde land veel meer waard

Heb jij al eens gekeken wat het zoek volume voor jouw producten in ons buur land is? Misschien tijd om het te doen, het zal je verbazen. En je ziet voor veel woorden een duidelijke trend. Een goede gratis tool die ik regelmatig gebruik voor een snelle scan is de Keywordplanner tool van google zelf. Hier kun je snel zien wat de verwachte zoekvolumes zijn voor jouw top zoekwoorden.

SEO Belgium - search engine optimization

Heb je net gekeken? Het is dus zeker de moeite waard om je nu ook te gaan focussen op specifieke Search Engine Optimization om in België gevonden te gaan worden. Een vraag die ik vraag krijg van klanten waar ik specifiek dit werk voor ga doen is als we net beginnen…

“Is het beter om mijn huidige site te gebruiken met .nl domein of kan ik beter een .be domeinnaam registreren?”

Het antwoord zal je misschien verbazen. Er wordt namelijk altijd in blogs en op SEO sites verteld dat je beter een locale extensie kunt hebben, in dit geval een .be dus. En het is niet dat ze tegen je liegen. Het is namelijk een heel valide punt. Een locale extensie doet het nog steeds beter in de zoekresultaten per land dan een extensie uit het buitenland.

Maar het antwoord is in dit geval gewoon niet zo simpel. Het hangt namelijk helemaal van je site af en wat je er al mee hebt bereikt in Nederland. Het is dus belangrijk om eerst te kijken wat de status is van pagina’s op je huidige site en of je daar al links voor hebt gekregen. Misschien rank je zelfs al voor sommige termen in België. Dat zijn dan misschien niet specifieke Belgische varianten van de zoektermen, maar dan ben je wel al een heel eind.

Om nog maar te zwijgen over de extra kosten voor hosting, een webwinkelplatform en alles wat eromheen komt kijken.

Daarom is het belangrijk om eerst te kijken naar je huidige site, alvorens je de beslissing neemt om voor een geheel nieuwe te gaan met een .be extensie. Een nieuwe site betekent namelijk ook weer van scratch af beginnen om te gaan ranken. En laat staan het opzetten van weer een hele nieuwe site, het vullen met content (deze moet ook bij elk product uniek zijn om duplicate content met je eerste site te vermijden) en de nodige kosten om twee sites te beheren in plaats van één.

De situaties die ik tot nu toe ben tegen gekomen waar het zinvol is een nieuw domein te beginnen in België zijn met name sites die ook in Nederland nog niet zo lang bezig zijn met SEO en bijvoorbeeld affiliate sites met niet zo heel veel verschillende pagina’s. Sites met duizenden producten zou ik nooit aan beginnen voor een Belgische variant.

Zeker voor zoekwoorden waar in België maar weinig concurrentie op is kun je gemakkelijk met een .nl domein hoog in de resultaten krijgen. Google hecht altijd meer waarde aan goede waardevolle content voor haar gebruikers dan een lokale site met slechts weinig content.

“Hoe onderzoek ik of ik het beste mijn eigen site kan gebruiken?”

Wanneer je al specifieke zoekwoorden in je hoofd hebt kun je gericht zoeken waar jouw site op dit moment scoort in de resultaten. Een handige gratis tool die ik hier vaak voor gebruik is What’s my SERP. Je kunt hier je site url opgeven en welk keyword je de resultaten van wilt tonen. Het voordeel is dat je ook specifiek kunt zeggen dat je resultaten wilt zien van de google zoekmachine in België.

Nadat je je gegevens hebt ingegeven kun je de zoekresultaten opvragen. Je ziet welke pagina’s bovenaan staan en waar jouw site op dit moment voorkomt. Ook kun je zien met welke pagina je het hoogste komt voor het zoekwoord. Dit kun je dan later weer gebruiken om te kiezen welke pagina je gaat inzetten om te optimaliseren.

Wat ook wel handig is, zijn de korte checks of het zoekwoord voorkomt in de titel en de meta omschrijving van de pagina’s die boven je komen te staan. Zo kun je even snel zien of andere sites die nu hoog scoren er ook voor geoptimaliseerd zijn en wellicht je concurrentie vast een beetje inschatten.

Mijn go to tool is op dit moment wel Semrush. Je kunt gratis wat bevragingen doen, hoewel dit niet altijd voldoende gaat zijn voor een gedegen onderzoek kan het je wel op weg helpen. Je kunt bij deze tool namelijk je website opgeven en ook hier het land kiezen waarvoor je de resultaten wilt weergeven.

Hij scant vervolgens alle pagina’s en bekijkt voor welke zoekwoorden je nu al ranked in België. Dit helpt je om te zien of je huidige site al voldoende mogelijkheden biedt die met slechts weinig optimalisatie naar een hoger plan zijn te tillen. Je bent hier op zoek naar zoekwoorden of long tail zoekwoorden die je met minimale inspanning een maximaal resultaat opleveren.

Ook kun je bij Semrush zien hoeveel links je al hebt naar je pagina’s. Dit maakt het gemakkelijker om te beoordelen of je je huidige site wilt inzetten. Een aantal redenen om de site die je voor Nederland al hebt ook in het nieuwe land in te zetten zijn:

  1. je hebt duizenden producten en alles voor België herschrijven is niet te doen
  2. je hebt al een aantal pagina’s die ook in België al redelijk scoren in de resultaten
  3. je hebt al goede pagina’s met meer dan drie backlinks die ernaar verwijzen, dan is het zonde om deze pagina’s niet in te zetten
  4. de kosten voor nóg een website onderhouden zijn te hoog, zeker als je het langzaam aan eerst wilt proberen

De voordelen van een nieuwe site is dus eigenlijk slechts beperkt tot één voordeel. Het gemakkelijker ranken door een locale extensie. De keuze voor een subdomein be.mijnsite.nl optie heb ik ook regelmatig gelezen. Ik heb echter nog nooit ervaren dat dit je helpt in de zoekposities en je hebt eigenlijk alle nadelen van een nieuwe site, maar geen enkele van de voordelen van het behouden van je eigen site en pagina’s.

Zo is be.mijnsite.nl/zoekwoord een andere pagina dan mijnsite.nl/zoekwoord. Hierdoor verlies je voor de belgische resultaten ook alle links die je misschien al hebt verzameld voor de hoofdpagina en ook ziet google het als een aparte pagina waardoor je nog steeds unieke content moet creeëren om duplicate content te vermijden.

you want to prevent duplicate content

Zoekwoorden onderzoek en slimme SEO helpen je naar de top van de resultaten

Een handige toevoeging van de Semrush tool is dat je ook gelijk krijgt te zien wat de keyword difficulty is. Ik had hem al eerder even genoemd in dit stuk. Het gaat erom dat de concurrerende sites op een bepaalde term gemakkelijk of moeilijk zijn te verslaan voor deze term. Hoe lager de moeilijkheidsgraad, hoe gemakkelijker je op de eerste pagina van de zoekmachine kunt komen.

Een goed zoekwoorden onderzoek gaat je heel veel helpen in het ranken van je site. Zeker in het begin kun je beter gaan voor niet zo moeilijke zoekwoorden die misschien wat minder zoekvolume hebben, maar waarbij je wel sneller resultaat zult zien. Een moeilijk zoekwoord proberen met veel zoekopdrachten per maand is leuk, maar als je na maanden nog geen steek verder bent is de kans groot dat je het opgeeft uit frustratie.

Daarnaast duurt het dan erg lang tot je ook maar iets aan resultaat uit je efforts zult zien. Zonde van al je harde werk. Een goed vooronderzoek kan je dus flink helpen om te kijken waar je je het beste eerst op kunt focussen. En zijn de wat gemakkelijkere woorden gelukt, dan zul je zien dat ook de moeilijke termen met meer concurrentie steeds meer binnen handbereik zullen komen.

Semrush heeft hier dus handige resultaten voor. Een andere tool die ik hier vaak inzet is de zoekwoorden tool van Keyword Finder die ik hier heb beoordeeld. Een handige tool die je op grafische wijze laat zien hoe moeilijk bepaalde zoektermen zijn, terwijl hij tegelijkertijd ook de concurrentie laat zien.

Een extra voordeel van deze tool is dat hij bij de bovenste sites ook direct weergeeft hoeveel links de pagina’s hebben en wat hun SEOscore is. Zo kun je een inschatting maken of je deze sites gemakkelijk kunt verslaan voor hun positie. Verder geeft hij ook heel veel gerelateerde termen waar je ook je pagina’s voor kunt gaan optimaliseren, inclusief hun maandelijks zoekvolume.

Goed zoekwoorden onderzoek is inschatten of je de concurrentie kunt gaan verslaan, hoeveel moeite dit kost om de return on investment te kunnen bepalen en hoeveel er maandelijks op wordt gezocht. Let je op al deze factoren en maak je een goede afweging voor jezelf, dan zul je zeker slagen om een aantal woorden te ranken. Woorden die niet al te moeilijk zijn maar wel potentie hebben om wat op te leveren voor je business.

“Richt je op optimalisatie voor de zoekmachine België…..”

Als het goed is heb je je vooronderzoek gedaan en heb je nu een goed beeld van:

  1. de site die je wilt gaan gebruiken, is het je huidige site of toch een nieuwe
  2. de zoekwoorden waar je het eerst voor wilt gaan, en misschien ook de woorden waar je op termijn mee wilt scoren

De volgende stap is het kiezen van de pagina’s die je wilt optimaliseren. Heb je bij Semrush of Keyword Finder al pagina’s gezien waar je nu al een beetje mee scoort? Dan kun je die het beste gaan uitbouwen om de nieuwe Belgische zoekwoorden in op te nemen. Zijn er voor sommige woorden nog geen pagina’s aan te wijzen, maak dan nieuwe aan.

Zeker voor specifieke woorden die alleen onze zuiderburen zouden gebruiken zul je zien dat je het beste nieuwe pagina’s aan kunt maken die hier helemaal met on page elementen voor zijn geoptimaliseerd.Zoektermen die zowel Nederlanders als Belgen gebruiken kun je vaak aan bestaande pagina’s koppelen.

Soms zul je ook zien dat sommige van de echt Belgische termen misschien toch al worden gevonden op je pagina’s, zelfs als ze helemaal niet voorkomen in de content. Dit komt omdat google al erg goed kan inschatten waar je pagina over gaat en wat de intentie is van de zoeker en wat voor informatie hij zoekt. Deze pagina’s kun je vaak met een aar kleine aanpassingen al een flinke boost geven om zo al wat hoger te komen.

Heb je je pagina’s gekozen die je wil inzetten voor specifieke zoekwoorden, dan begint het SEO spelletje. Het is het beste om links te verkrijgen van .be sites. Deze zullen je het snelste helpen om ook daar in de zoekresultaten te stijgen. Alhoewel deze je ook voor je NL Optimalisatie zullen helpen, bieden ze het meeste effect in BE, net als dat je Nederlandse links je vooral in NL helpen.

Je kunt linkbuilding services inschakelen die links maken voor België. Veel zijn geoptimaliseerd voor .be sites in België of juist .nl sites in Nederland maar slechts weinig kunnen je helpen met de combinatie. Wij hebben ook SEO diensten die dit voor je uit handen kunnen nemen.

Je kunt ook zelf links vergaren. Het meest organische zijn links van blogs in België die artikelen schrijven over jouw niche. Een link van zo’n relevant blog én die ook nog eens .be is kan al heel veel wonderen doen voor je campagne, laat staan een paar van dergelijke links.

Een veelgebruikte optie is om gast artikelen te schrijven en deze aan de blogs aan te bieden. Als het lukt heb je zowel een goede link als een relevant artikel op een goed blog wat je wellicht ook direct bezoekers op gaat leveren. Het moet dan wel echt een goed artikel zijn willen ze het gaan plaatsen. Daarnaast moet het vaak ook een beetje in het Belgisch Nederlands zijn met de juiste verwoordingen willen ze het plaatsen. Hoewel dit soms veel werk kan zijn kan het ook veel opleveren.

Een ander pad om te bewandelen is het inschrijven van je site op een paar locale en relevante index sites. Let hier op het toverwoord relevant, want in het verleden is er zoveel gespammed met link indexen dat hun waarde erg naar beneden is gegaan. Soms zal een link van zo’n site alleen maar meer schade toebrengen dan goed doen. Het helpt in ieder geval wel om er een aantal aan te maken aangezien dit je locale zichtbaarheid en relevantie zal verbeteren.

Gebruik als linktekst zoveel mogelijk je site naam en je url en niet je zoekwoord. Bewaar je zoekwoord voor die ene perfecte link die de meeste waarde zal gaan geven. Teveel links met precies je zoekwoord erin zijn namelijk schadelijk voor SEO en ziet google als SPAM. Zo kun je met slechts een paar links al flink naar boven stijgen en heb je misschien nog slechts een kleine boost nodig van gespecialiseerde pakketten die je kunt kopen.

Door te doen en te proberen weet je uiteindelijk steeds beter wat werkt. Zo is iedereen in het SEO vak begonnen. Ik hoop dat het artikel verhelderend is geweest en je het kunt gebruiken in jouw werkzaamheden. Opmerkingen en vragen zijn altijd welkom hieronder in de comments section.

Oh, en nog even mijn verplichte verkoopstukje 🙂 We kunnen alles uit handen nemen voor je op het gebied van zoekmachine optimalisatie. We hebben vele jaren ervaring met het helpen van sites om hun diensten uit te breiden naar potentiële Belgische klanten. Als jij de verzending op orde hebt kunnen wij je helpen om jouw nieuwe doelgroep te bereiken.

We kunnen je helpen bij het opstarten van jouw betere vindbaarheid in België. We hebben pakketten voor linkbuilding, waarin we aan de slag gaan met linkbuilding voor Belgische vindbaarheid. Ook bepalen we dan de juiste zoekwoorden en te gebruiken pagina’s voor je:

  • Het bepalen van de juiste zoekwoorden
  • Een nulmeting en rapportage voor de ranking op deze woorden
  • Content building, in which we help build your site in addition to link building for the best findability where you want to be found. We help you with on- and offsite content focused on the Belgian findability.

Weet waar je staat, ontvang een gratis analyse van jouw site voor België

[shortcode_button type=”business” align=”center” target=”_blank” link=”http://decisiontree.nl/gratis-linkbuilding-analyse/” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Is mijn site klaar voor België?[/shortcode_button]

Search engine SEO Belgium