SEO-basis-principes-om-bovenaan-in-google-te-komen-768x432

SEO basis principes om bovenaan in Google te komen

Wat nemen we door in deze training met de SEO basis principes?

Bekijk de training hier in de video, of lees verder voor de transcriptie van de lessen:

Seo basisprincipes om bovenaan in Google te komen

Welkom bij deze online training: kom bovenaan in google, de belangrijkste punten om voor je site op te pakken in drie dagen.

Als je hier bent dan heb je al besloten dat je bovenaan wil komen in google en je webshop wil laten groeien. Dit is geen masterclass training in zoekmachine optimalisatie.

Ik wil dat je na deze training de belangrijkste punten van je site op hebt weten te pakken, dus we houden het lekker simpel want het belangrijkste is eigenlijk ook lekker simpel:

Iemand zoekt op google en google toont die bezoeker heel goede informatie. Zie je, google wil de bezoeker helpen met zijn zoekopdracht, dus google zet de beste pagina bovenaan.

Het is zo simpel als het uitzoeken waar mensen op zoeken kijken naar wat de concurrentie doet op deze zoekwoorden en een betere tekst maken.

Het laatste waar google naar kijkt is stemmen naar jouw websites vanaf andere
sites maar ook daar heb ik wat tips voor.

Laten we beginnen met de volgende les: het zoekwoorden onderzoek. Leer een eenvoudige manier om erachter te komen welke zoekopdrachten mensen gebruiken om jouw producten te zoeken.

Hoe zoekt mijn pubiek?

Het is allereerst tijd om uit te zoeken hoe jouw publiek nou precies op zoek gaat naar jouw producten of om informatie in te winnen over hun gerelateerde problemen, issues of strubbelingen.

Waar zoeken mensen naar, welke bewoordingen gebruiken ze en welke vragen stellen ze? Stel een lijst op van verschillende zoekwoorden en zoekzinnen waarmee potentiële klanten je zouden kunnen vinden. Iedereen zoekt uiteindelijk ook op Google.

Het is belangrijk om uit te zoeken hoe jouw publiek nou precies op zoek gaat naar jouw
producten of om informatie in te winnen over gerelateerde problemen. Waar zoeken mensen nou precies naar?

Welke bewoording gebruiken ze en welke vragen stellen ze? Maak een lijst op van verschillende zoekwoorden en zoek zinnen waarmee potentiële klanten je kunnen vinden.

Iedereen zoekt uiteindelijk ook via google, maar hoe weet je nou precies hoe mensen
naar je op zoek zijn?

Het klinkt misschien wel lastig en er zijn heel veel tools voor die je daar heel goed bij
kunnen helpen maar een manier die wij ook gewoon nog steeds gebruiken is om
naar google te gaan en daar je zoekopdrachten in te typen.

Bijvoorbeeld je koop verkoopt bretels. Zoek naar bretels, dan krijg je natuurlijk allereerst alle pagina’s met bretels en de bovenste zijn de advertenties.

Maar op het moment dat je bovenaan weer klikt in de zoekbalk naast je zoekwoord (bretels), dan zie je meteen een aantal gerelateerde zoekopdrachten:

Meerdere-zoekopdrachten-met-bretels

En dit zijn zaken waar mensen eerder op hebben gezocht dus wat ze daadwerkelijk ook in google intypen.

Dit zijn manieren waar jij dus over kan schrijven omdat mensen het opzoeken en jij wil daar dan op gevonden gaan worden.

Maar dit zijn er maar een paar, maar wat je ook kan doen is om daarna een letter in te typen en dan krijg je alle zaken met bretels of jouw product met daarna de “a” er bij:

Meer-google-zoekopdrachten-met-de-a-erbij

Dus dat zijn artikelen over bretels aandoen, bretels de achterkant: hoe ziet dat er nou precies uit? Bretels amerikaanse vlag als je die toevallig verkoopt, en als je die nog niet hebt misschien wil je die dan gaan verkopen.

Bretels aan je broek bevestigen: hoe doe je dat bijvoorbeeld met knoop of met clips?

En dit zijn allemaal artikel ideeën die je kunt gaan gebruiken op je website. En je kunt dit ook doen met “b”, met “c” en met de “d” en zo kun je alle letters af gaan om te kijken waar zoeken mensen nou precies naar in google.

En wat we doen is we pakken al deze onderwerpen die we hebben gevonden. Ik heb hier bijvoorbeeld een lijst voor onszelf over zoekmachine optimalisatie:

Alle-manieren-waarop-mensen-zoeken-verzamelen

We maken daar onderscheid in hoofdonderwerp hoofd topic, en daarbij nog subtopics waarin je binnen datzelfde artikel over kan schrijven.

Bijvoorbeeld over google analytics.

Nou mensen zoeken ook zoekmachine optimalisatie, doelen die kun je meten met google analytics, zoekwoorden achterhalen met google analytics, sitespeed, time on site.

Dat zijn allemaal zaken waar mensen opzoeken wanneer ze kijken naar hoe werkt zoekmachineoptimalisatie in combinatie met google analytics en zo kun jij ook jouw topics of thema’s of onderwerpen opbouwen en geweldige teksten gaan schrijven voor jouw website.

Ok, nou is het tijd voor jou om je zoekwoorden onderzoek te doen.

Begin met je hoofdonderwerp, bijvoorbeeld honden. Kijk hoe mensen hier allemaal op zoeken en hoe je dit in een paar onderwerpen zou kunnen verdelen.

Doet het daarna ook voor je belangrijkste producten, zoals:

  • hondenriemen
  • hondenvoer
  • hondenkleding
  • enz.

Succes vandaag! In het volgende onderdeel zullen we leren welke webteksten je nodig hebt en hoe je deze kunt gaan schrijven.

Een tool voor nog gemakkelijker zoekwoorden onderzoek is trouwens KWfinder, die moet je zeker even bekijken.

Welke content heb ik nodig?

Elke site heeft content nodig om gevonden te kunnen worden. Het soort content wat je schrijft en plaatst hangt af van het soort pagina waarvoor het is bestemd.

We onderscheiden voor een webshop hoofdzakelijk drie soorten content:

  • Categorie content
  • Productinformatie
  • Blogcontent

Elk van deze pagina’s heeft een ander doel voor de gebruiker, en heeft dus ook een ander soort content nodig:

Over het algemeen zijn er drie belangrijke pagina soorten te onderscheiden. Het is verstandig om deze ook als aparte onderdelen van je site te zien wanneer je aan de slag gaat met het schrijven van webteksten voor je webwinkel.

De pagina’s hebben ieder een ander doel en dus ook het soort teksten wat je erop wilt gaan plaatsen.

We hebben de categoriepagina, de productpagina en de blogpagina.

Het belangrijkste van tekst op je website is dat je een bezoeker helpt. Dit is goed voor conversie en google wil die sites bovenaan zetten die de klant het beste helpen.

Op de categoriepagina past tekst om de bezoeker te enthousiasmeren en wellicht om uit te leggen waarom jij juist voor dit assortiment heb gekozen en wat je zo aanspreekt.

Waarom deze groep producten uitstekend is om de klant te helpen met wat ze willen bereiken.

Hoe persoonlijker hoe beter.

Het doel van de bezoeker is om te kijken of de artikelen aan zijn of haar wensen voldoen. Jouw doel is om ze de informatie te geven waardoor ze een of enkele producten op je site nader willen bekijken.

Dan kunnen we het meteen over die productpagina hebben:

Op je productpagina’s wil je informatie hebben staan die helemaal uniek is. Het is een hele investering om dit voor al je producten te doen, maar het is het meer dan waard voor je vindbaarheid.

Het schrijven van eigen tekst is essentieel voor de gebruikerservaring op je site en dus ook voor je google positie.

Denk er maar eens over: waarom zou iemand jouw product pagina moeten bezoeken in plaats van die van je concurrent? Waarom zou iemand het bij jou moeten kopen in plaats van bij de concurrent?

Is het antwoord alleen maar prijs of snelheid van bezorgen?

Nee, ook omdat je hen een goede gebruikservaring geeft. Dat betekent informatie die ze niet ergens anders kunnen vinden!

Begin met enkele per week te optimaliseren en binnen de kortste keren zal je gehele website voorzien zijn van unieke en hoog converterende teksten.

En welke informatie kun je aan je product pagina toevoegen om je klant beter te helpen?

Denk aan informatie over het product wat nergens anders te vinden is, bijvoorbeeld over het gebruik ervan, waarvoor het bedoeld is, misschien in welke situatie je dit model kiest ten opzichte van een ander model.

Maakt het ook zo persoonlijk mogelijk met informatie over wat jij als webshop van het product vindt, wat je getest heb bijvoorbeeld en waarom het jou aan spreekt.

Ook kun je denken aan foto’s die niemand anders heeft en klant reviews.

Nou, een blog heeft een speciale plaats in elke webshop.

Het kan je helpen je boodschap over te brengen, te laten zien waar je voor staat en het te positioneren als materie expert.

Het is altijd belangrijk te communiceren in jouw eigen unieke stijl. Maar los van de boodschap het verhaal of de stijl: waar ga je nou precies over bloggen?

Een blog kun je inzetten om mensen te helpen bij zoek vragen die niet direct gerelateerd zijn aan producten.

Mensen zoeken naar allerlei informatie rondom het soort producten wat je aanbiedt waarbij ze wellicht niet direct aan het kopen van een artikel denken.

Zo is “goedkoop natvoer van purina” een term die geschikt is voor een categorie of productpagina, maar “wat voor natvoer is geschikt voor mijn senior hond?” een term die eerder geschikt is voor een blogbericht.

In het blogbericht kun je mensen uitgebreid helpen over welke eigenschappen van hondenvoer voor de ene hond beter werken dan voor de ander en wat voor merk of ingrediënten ze zouden moeten kiezen.

Hier kun je uiteraard wel verwijzen naar handige producten die ze eventueel ook bij je zouden kunnen kopen.

Bij een blog hoef je je zeker niet te beperken tot alleen maar zaken rondom jouw producten, maar ook ander gerelateerde zaken zijn meer dan welkom. Denk aan onderwerpen als:

  • hondentraining
  • de beste plekken om ze uit te laten
  • stranden waar ze mogen komen

Als bij je zoekwoorden onderzoek blijkt dat een heel aantal mensen deze termen opzoeken dan is het de moeite waard hierover te gaan schrijven. Alle zoekopdrachten zijn potentiële klanten en misschien verkoop je nu niet direct iets maar ze onthouden je naam wel.

En je kunt ze bijvoorbeeld in laten schrijven voor je nieuwsbrief voor handige weetjes en op die manier een band met ze opbouwen, of je kunt ze retargeten met Adwords of facebook om ze met advertenties weer terug te halen naar je website.

Heel veel succes met het uitwerken van je eerste teksten.

En dan, op naar het opbouwen van relaties in jouw werkveld. Het verkrijgen van verwijzingen!

Zoekmachine optimalisatie, bouw aan je autoriteit

Elke webshop heeft goede webteksten nodig om gevonden te worden. Dat zal niemand ontkennen. Daarom ben ik ook begonnen met het behandelen van de verschillende teksten voor de pagina’s van je winkel.

Maar Google wil ook zien dat andere websites jouw webwinkel aanbevelen, en dit doen ze met verwijzingen:

De laatste stap is om stemmen te krijgen naar je website.

Google kan aan je teksten zien dat ze heel erg hulpvaardig zijn en de bezoeker waarschijnlijk heel goed helpen. Ook kunnen ze aan het bezoekgedrag zien of je teksten de bezoeker helpen.

Als iemand lang op je site blijft en meerdere pagina’s bekijkt is je site hulpvaardig, als iemand meteen weer terug naar google gaat en op een andere site klikt om daar zijn antwoord te vinden, dan is je site niet zo hulpvaardig.

Lees ook: hoe kan ik goedkoop mijn website promoten?

Maar er zijn meer sites die de bezoeker goed zouden kunnen helpen en daarom kijken ze of anderen jouw website ook aanbevelen. En een aanbeveling online is een verwijzing van de ene site naar de andere.

Wat een site daarmee eigenlijk tegen zijn eigen bezoekers zegt is: “kijk die website heeft goede informatie of goede artikelen waar je ook even een kijkje zou moeten nemen”.

Net als dat jij en goed restaurant zou aanbevelen aan een vriend kan de ene website de informatie op de andere website aanbevelen aan hun gebruikers.

De website met de meest informatieve teksten en de beste producten die komt bovenaan bij google.

Maar hoe zorg je nou voor dat andere sites een verwijzing voor je gaan plaatsen?

Na jaren van het verbeteren van deze techniek hebben wij ondertussen een efficiënt proces en websites gevonden waar we vaker mee samen kunnen werken, maar er zijn enkele tips die je ook zelf uit kunt voeren.

Er zijn drie belangrijke manieren die je zelf op kunt pakken:

  • de eerste is een gastblog schrijven voor op een andere site: jij schrijft een artikel waarin je jouw expertise binnen je vakgebied deelt. Jij kunt dan je eigen verwijzing daar natuurlijk ook in opnemen, en de andere site heeft een leuk artikel wat hun bezoekers helpt. Een echte win-win dus! Het idee is om de website eigenaar aan te schrijven en te vragen of je een gastblog mag schrijven voor zijn of haar site. Tegenwoordig willen ze er ook vaak een (kleine) vergoeding voor, maar soms kan dit ook al een product zijn.
  • daarnaast kun je nog andere bloggers over jou laten schrijven: er zijn een hele hoop bloggers op internet dus de kans is groot dat er ook een stel over jouw vakgebied schrijven. En een andere persoon over jouw product te laten schrijven is een uitgelezen kans om een verwijzing te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld vragen een review te schrijven in ruil voor een product of je kan kijken of ze een winactie willen doen voor hun klanten met daarbij een verwijzing naar jouw site. Natuurlijk, soms zul je voor deze mogelijkheden moeten betalen.
  • de derde mogelijkheid is om andere mensen te noemen in jouw blog artikelen, bijvoorbeeld iemand die publiekelijk het soort producten gebruikt wat jij verkoopt zoals een bekende bretel drager. Laat ze weten dat ze in jouw artikel genoemd zijn als positieve invloed of als leuke quote en je hebt kans dat ze vanaf hun eigen site een verwijzing maken naar jouw pagina. Ze zijn wellicht trots dat ze in je artikel genoemd zijn.

Met deze drie manieren kun je het aantal verwijzingen naar je website verhogen en zo google laat zien dat jij ook stemmen hebt naar je site.

Start nu met het maken van connecties met anderen en het aanbieden van win-win situaties. Zo krijg je jouw eerste belangrijke verwijzingen.

Conclusie

Dit waren mijn tips om bovenaan in google te komen met SEO basis technieken: Leer de belangrijkste punten voor je site op te pakken in drie dagen.

Digital marketing tips

Ik hoop dat je het gelijk in kunt zetten om van jouw webshop een succesvolle business te maken.

Ik weet dat het lastig kan zijn om naast je werkzaamheden voldoende tijd vrij te maken om die webteksten te schrijven en die websites aan te schrijven of ze naar jou willen verwijzen, maar het is dé manier om bovenaan in google te komen.

Lees meer: 10 tips om je lokale SEO te verbeteren voor je winkel of bedrijf