De-semrush-all-in-one-marketing-toolkit

Is SEMrush geschikt voor Nederland | Zeker! En zo kun je het inzetten

Deze SEMrush-evaluatie analyseert alle belangrijke details met betrekking tot de functies, functionaliteiten en algemene prijzen. En om de geschiktheid verder te bepalen, worden ook de nadelen van SEMrush besproken.

Maar ik wil met name ook stilstaan bij de mogelijkheden die de SEO-tool heeft om in het Nederlands in te zetten. Ik heb een aantal websites, sommige voor de Amerikaanse markt en andere voor de Nederlandse, en bij allemaal kan ik de SEMrush rapporteren perfect gebruiken voor zoekmachine optimalisatie.

Wat interessante statistieken van SEMrush zelf:

  • 3 miljoen gebruikers wereldwijd
  • 10,6 biljoen zoekwoorden in de database
  • 143 regio’s
  • 495 miljoen domeinen

Nederland staat op plek nummer 10 met het aantal domeinen en beschikbare zoekwoorden in de domein analytics.

Het is dus meer dan een tool voor de Amerikaanse markt en biedt een ongelooflijke hoeveelheid informatie, ook voor Nederlandse site eigenaren.

Je kunt hier een gratis trial starten om te kijken of het ook voor jou de geschikte tool is.

SEO en de noodzaak voor goede tooling

In eerste instantie dachten we allemaal dat het aanzienlijk gemakkelijk zou zijn, dat SEO. En dat was het ook, maar slechts voor een beperkte periode.

SEO was in het begin vrij eenvoudig. Slechts een paar strategisch geplaatste zoekwoorden, dan gooi je wat links in de mix en boem, je rankt al voor belangrijke zoektermen!

Toen begon iedereen mee te doen aan de SEO-hype toen het internet groeide. En Google begon zijn intelligentie te verbeteren met elke algoritme-update. Vandaag de dag voert Google grote algoritme-updates een of twee keer per maand uit.

Plus, de zoekresultaten wijzigen elke dag door het meenemen van rankbrain en gebruikersgedrag in het bepalen van wie bovenaan zal komen te staan.

Natuurlijk houden we ervan hoe intelligent ze het zoekproces maken, want laten we eerlijk zijn, de zoekresultaten zijn aanzienlijk verbeterd. Maar laten we wel wezen. SEO is nu gecompliceerder dan ooit tevoren.

Er zijn nu ongeveer 200 rankingfactoren voor Google. Bovendien ligt de gemiddelde lengte van content in de eerste SERP op 1.890 woorden en groeit nog steeds naar nog meer diepgaande informatieve artikelen.

En dat is slechts een topje van de ijsberg. Het ranken wordt steeds moeilijker als we ons verdiepen in de fijne kneepjes. Daarom is het zelfs met een spiekbriefje onmogelijk om al deze elementen bij te houden.

En om het nog erger te maken, is van Google nog steeds niet de volledige rankingformule bekend.

Gelukkig zijn er talloze AI-engines op het web gebouwd om de zware SEO-inspanningen aan te kunnen. Een van de meest prominente, zoals je waarschijnlijk nu wel weet, is SEMrush.

Maar wat maakt dat deze tool opvalt? En wat zijn de nadelen ervan?

SEMrush overzicht

Het zou een decennium of zo geleden indrukwekkend geweest zijn, maar vandaag de dag is er niets bijzonders meer aan het voeden van een programma met alle bekende Google-rankingfactoren om SEO-analyse te doen.

Er zijn veel tools die dat kunnen. Sterker nog, ik kan meer dan tien tools uit mijn hoofd opnoemen.

SEMrush nam echter een ander pad. In 2008 werd de webbased oplossing opgericht als een uitgebreide webmarketing suite.

De-semrush-all-in-one-marketing-toolkit

Hoewel SEMrush in de volksmond bekend staat om zijn SEO-mogelijkheden, strekt het zich uit tot andere prominente internetmarketingkanalen.

Aan de top van het traffic genereren, na SEO, staat betaald adverteren. De SEM-service biedt een reeks functies waarmee site-eigenaren hun betaalde advertentiestructuren strategisch kunnen beheren en plannen, door de concurrent te bespieden.

Nauw verbonden met SEO is contentmarketing, dat ook deel uitmaakt van de volledige marketingstack van SEMrush. Naast dat het de meest kritische ranking factor voor zoekmachines is, wordt webcontent ook beschouwd als effectief bij leadgeneratie en conversie.

Ik ben een groot fan van content marketing en heb inmiddels alle andere vormen van linkbuilding afgezworen. Ik denk dat aan elke SEO-strategie een goede content strategie aan het hoofd staat, om echte samenwerkingen aan te gaan met experts uit je niche, én de bezoeker te helpen met alle mogelijke vragen waarmee hij kan zitten rondom jouw onderwerp.

Wordt de expert in je niche zeg ik dan ook!

Toegegeven, deze kanalen zouden SEMrush al een vrij solide tool voor zoekmachine marketing gemaakt hebben. Maar daar stopt het niet. Er is meer.

SEMrush gaat ook sociaal door sociale mediamarketing te integreren.

In een notendop hebben we nu SEO, contentmarketing en socialemediamarketing in één platform. Kan het mogelijk interessanter worden?

Nou ja, het blijkt dus van wel. Omdat marketing niet alleen over het genereren van prospects gaat maar ook over het verslaan van de concurrentie, voegt SEMrush een fascinerende draai aan de suite toe.

Het biedt ook informatie over concurrenten over meerdere marketingaspecten om gebruikers te helpen hun concurrenten voor te zijn.

Klinkt goed. Maar hier is het probleem, elk van deze internetmarketingkanalen is behoorlijk uitgebreid. Dus alles samen bundelen is een potentieel risicovolle zaak met een steile leercurve.

Aan de andere kant kan een goed gestructureerd systeem je gehele internetmarketing-framework drastisch stroomlijnen en versterken.

SEMrush tutorials en opleidingen

Ze hebben daarom ook een enorme investering gedaan in de afgelopen tijd om elk aspect enorm uit te lichten met webinars, tutorials en meer behulpzame content en zelf een heus opleidingsinstituut.

Zoekwoordenonderzoek met SEMrush

In deze video zie je hoe de keyword engine van SEMrush werkt:

Content marketing met de SEMrush content marketing toolkit

In deze video zie je alles rondom content marketing:

Adwords en advertentie analyse met SEMrush

Dan een uitgebreide video over alles wat met SEA te maken heeft:

En zo hebben ze nog heel veel meer in hun eigen Academy staan. Ze zitten dus niet stil wat betreft hun eigen content marketing en positionering als meer dan een tool alleen.

Als je geïnteresseerd bent kun je hier een gratis trial starten om alles onder de motorkap uit te testen.

Verschillende functies van SEMrush

Laten we eens kijken wat het is.

Deze SEMrush-beoordeling analyseert alle kritieke details met betrekking tot de functies, functionaliteiten en algemene prijzen. En om de geschiktheid verder te bepalen, worden ook de nadelen van SEMrush besproken.

Blijf rondhangen en ik zal je op de hoogte brengen van het laatste nieuws over SEMrush.

Zoekmachine optimalisatie

SEO is een zeer breed veld. Daar bestaat geen twijfel over. Dus ik was benieuwd naar de aanpak van SEMrush op dit gebied.

Ten eerste biedt het een organische zoekfunctie. Dit is in wezen waar je gaat graven naar de best mogelijke zoekwoorden in jouw branche, die specifieke termen waarnaar je doelmarkt op zoek is.

Organische-rankings-met-SEMrush

Om je te helpen weloverwogen beslissingen te nemen, wordt elk afzonderlijk zoekwoord verder beoordeeld om de bijbehorende concurrentie, CPC, zoekvolume, verkeer en trend te onthullen.

Het belangrijkste is dat je andere domeinen kunt bekijken die dezelfde zoekwoorden hebben gebruikt. Zo kun je zien waar je concurrent allemaal voor gevonden wordt. Daaropvolgende analyse van hun respectievelijke zwakke punten en sterke punten zou je kunnen helpen om jouw tegenstrategie dienovereenkomstig te plannen.

Hier kun je beginnen met een eerste zoekopdracht om te zien hoe het werkt en je ziet hierboven, het werkt ook perfect ook Nederlandse sites:

En over planning gesproken, ik vond de Keyword Magic Tool erg handig. Naast het vaststellen van de meest populaire zoekvragen met een specifiek zoekwoord, worden er SERP-elementen weergegeven die worden beïnvloed door de zoekwoorden, wordt de gemiddelde moeilijkheidsgraad van het zoekwoord geanalyseerd en worden trefwoorden op basis van het onderwerp in groepen georganiseerd.

En ze hebben ook een schat aan Nederlandse zoekwoorden:

Zoekwoordonderzoek-met-SEMrush

Dat is slechts een onderdeel van SEO. En zeker de eenvoudigste wat dat betreft. De rest is meestal een beetje meer technisch, omdat het gaat om elementen als hreflang-attributen en linkbuilding.

Dus, om de zaken te vereenvoudigen, neemt SEMrush een omgekeerde benadering door zijn site-auditfunctie. Het crawlt door je hele site en analyseert op een slimme manier individuele webpagina’s om meer dan 120 mogelijke technische fouten te identificeren die van invloed kunnen zijn op jouw ranking in de zoekmachines.

Elk geconstateerd probleem wordt snel opgevraagd voor een snelle oplossing. En omdat dit soms omslachtig en lastig kan zijn, gaat SEMrush door met het geven van nuttige oplossingswijzers.

Voor optimale doeltreffendheid is dit geen eenmalige operatie. SEMrush blijft de site regelmatig scannen en genereert vervolgens bijbehorende auditrapporten voor continue voortgangsregistratie.

En dat is nog niet alles. Volgen en rapporten strekt zich ook uit tot de zoekposities. Via de positiebepalingsfunctie van SEMrush kun je de positie van je site op pc en mobiel bijhouden in alle Google-siteversies. Sterker nog, je kunt dit afwegen tegen de individuele prestaties van je concurrenten door ook die te volgen.

Het belangrijkste is echter dat SEMrush je onmiddellijk op de hoogte brengt als je site posities verliest of wint. Zelfs de kleinste verandering wordt geïdentificeerd en vervolgens snel geëscaleerd.

Betaalde advertentie-analyse (SEA)

Inmiddels weet je waarschijnlijk dat organische resultaten 70-80% van het zoekverkeer genereren. Dat is hartstikke mooi en goed om je op te focussen.

Maar er is nog steeds 20-30% van de gebruikers van zoekmachines die niet op de organische resultaten klikt. En, 65% van de mensen die klaar zijn om te kopen, klikt uiteindelijk wel op betaalde advertenties. Organisch zoeken is dus gewoon groter in met name niet-koopgerichte zoekopdrachten.

Nou dat klinkt best veelbelovend voor een relatief eenvoudige marketingstrategie als adverteren, toch?

Helaas is het niet zo eenvoudig. Om effectief voordeel te halen uit die kant-en-klare kopers, heb je een bepaald niveau van finesse nodig. En dat is wat SEMrush probeert te bereiken met zijn betaalde advertentiefunctionaliteiten.

Om te beginnen krijg je een advertentiebouwer waarmee je pakkende advertenties voor jouw producten kunt maken. Het combineert een functie voor het invoegen van dynamische zoekwoorden en geavanceerde bewerkingstools om relevante advertenties te maken.

En om je tijd te besparen, wordt er gescout naar de meest effectieve rivaliserende advertenties, worden deze klaargezet als sjablonen zodat je de best werkende ads van je concurrenten als basis kunt gebruiken en kun je ze uiteindelijk aanpassen naar jouw eigen advertenties.

Het hele proces is aanzienlijk eenvoudig en duidelijk. Dankzij een schone interface geladen met meerdere opties, plus een preview-functie die handig is voor publicatie.

Dan biedt SEMrush, net als de site-audittool die SEO-problemen identificeert, ook het PPC-hulpprogramma voor zoekwoorden voor je advertenties. Het is in essentie wat je gebruikt wanneer je je realiseert dat jouw PPC-zoekwoorden er schijnbaar toe dwingen dat je advertenties met elkaar concurreren, en dan drijf je onnodig de prijs op.

Rivaliserende-zoekwoorden-herkennen-in-SEA-van-SEMrush

Naast het afstemmen van slechte zoekwoorden om marketingkosten te minimaliseren, worden alle overeenkomende zoekwoorden ingesteld en verwijderd. En voor die extra power, geeft het ook onschatbare aanbevelingen om je sleutelwoordkeuzen op te poetsen.

Contentmarketing

Als het op contentmarketing aankomt, begint SEMrush met het onderwerp bepalen. De functie voor onderwerponderzoek helpt je bij het identificeren van problemen en oplossingen waar jouw doelmarkt het meest in is geïnteresseerd.

Als je bijvoorbeeld een onderwerp suggereert, genereert het systeem automatisch relevante informatie over het onderwerp, inclusief boeiende koppen om lezers aan te trekken. En om alles verder te verfijnen, kun je ook onderzoek doen naar de specifieke vragen die jouw prospects over het onderwerp stellen.

Ook hier kun je weer terecht met een mindmap en zoek- en titel suggesties in het Nederlands:

Content-ideeen-met-semrush

Welnu, deze inzichten in combinatie met zoekwoordonderzoek zouden voldoende moeten zijn om een ​​adequaat geoptimaliseerd stuk voor je blog te maken.

Maar zelfs na de publicatie kun je nog steeds niet ten volle profiteren van de voordelen, totdat je gebruikmaakt van de best mogelijke distributiekanalen. Om dit te vergemakkelijken, biedt SEMrush merkmonitoring.

Met deze functie kun je distributiemogelijkheden identificeren op basis van trefwoorden en merkvermeldingen op verschillende kanalen. En als je twijfelt over een bepaald kanaal, gaat SEMrush ook door met het weergeven van scores voor het beoordelen van de betrouwbaarheid.

Dat gezegd hebbende, heb je mogelijk ook een partner nodig om je promotiestrategie een boost te geven. SEMrush neemt hier een slimme aanpak door onderzoek te doen naar en potentiële partners te vinden voor backlinking, die al naar jouw concurrenten linken.

Sociale media marketing

Inmiddels heb je je waarschijnlijk gerealiseerd dat SEMrush vrij zwaar is voor onderzoek in al zijn marketingkanalen. En sociale media is niet anders.

De belangrijkste tool hier is de Social Media Tracker, die in feite wordt gebruikt om marketingstrategieën voor sociale media te voeden. Het spoort je concurrenten op om je te helpen bepalen wat zij doen, het soort inhoud dat zij gebruiken om potentiële klanten te targeten, hun boekingsfrequenties en de bijbehorende best practices.

Vervolgens kun je, zoals je misschien al geraden hebt, de berichten van jouw rivalen met de beste betrokkenheidsniveaus eruit pikken.

Nu, doe er nog hashtag tracking op Google+, Twitter en Facebook bij, en je bent op weg naar een goed geïnformeerde strategie voor social mediamarketing.

Wanneer je alles klaar hebt, kun je gebruik maken van de Social Media Poster om je berichten te verspreiden.

social-media-posten-met-SEMrush

Maar wat doet het precies?

Ten eerste verenigt het alle sociale mediakanalen, zodat je tegelijkertijd kunt posten vanaf een enkel platform. En aangezien het omslachtig zou zijn om dit herhaaldelijk te doen, biedt SEMrush een planningsfunctie om aankomende berichten te organiseren. Je kunt ook een aantal interessante stukken uit bronnen van derden introduceren via RSS-feed.

En tot slot, om het marketingproces te voltooien, gebruikt SEMrush analyses om de voortgang van je marketingstrategie voor social media bij te houden. Je kunt de volgende rapporten openen via een gebruikersvriendelijke interface of PDF.

Competitive Intelligence

We hebben al gezien hoe SEMrush de zoekwoorden, PPC-advertenties, backlinks, frameworks voor contentdistributie en sociale media-accounts bespioneert.

Dat klinkt redelijk goed als je het mij vraagt. Maar er is meer.

SEMrush duikt ook in de verkeersdetails van je rivalen via zijn Traffic Analytics-functie. Naast het identificeren van de verkeersomvang per land, vergelijkt het verschillende domeinen op basis van hun individuele betaalde zoekresultaten, sociale media, linkbuilding en SEO-strategieën.

Bijgevolg kun je van deze voorziening gebruikmaken om jouw site te vergelijken met die van je concurrenten om kritieke verkeersstatistieken te analyseren, zoals het bouncepercentage, pagina’s per bezoek, de gemiddelde siteduur en meer.

Traffic-analyse-om-jouw-site-te-vergelijken-met-semrush

Om je te helpen meer te weten te komen over de advertenties van jouw rivalen, behandelt het advertentieonderzoek van SEMrush meerdere advertentiemethoden. Je kunt de belangrijkste concurrenten voor betaald zoeken instellen om hun belangrijkste zoekwoorden, trends in advertentiegebruik en PPC-activiteiten in de gaten te houden.

SEMrush prijs

De algemene prijsstrategie van SEMrush bestrijkt verschillende soorten gebruikers – van kleinschalige gebruikers zoals freelancers tot grootschalige bedrijven.

Dat gezegd hebbende, biedt alleen het kleinschalige pakket, SEMrush Pro, een 14-daagse gratis proefperiode. Maar, dit zou zeker genoeg moeten zijn voor een standaardbedrijf om een ​​breed scala aan functies te testen.

Naast deze proefperiode kun je kiezen uit de volgende pakketten:

Pro – $ 99,95 per maand (of $ 999,40 per jaar als je kiest voor de optie voor een jaar vooruit betalen)

Wat zit er in:

  • 5 geplande PDF-rapporten
  • Standaard functies
  • Doorzoekt 100.000 webpagina’s
  • Volgt tot 500 zoekwoorden
  • 5 projecten
  • 3.000 dagelijkse rapporten
  • 10.000 resultaten per rapport

Guru- $ 199,95 per maand (of $ 1999,40 per jaar voor jaarlijks als je kiest voor de optie voor een jaar vooruit betalen)

  • White labeled PDF-rapporten
  • Alle Pro-functies
  • Standaard functies
  • Historische gegevens
  • 20 geplande PDF-rapporten
  • Doorzoekt 300.000 webpagina’s
  • Traceert maximaal 1500 zoekwoorden
  • 50 projecten
  • 5.000 dagelijkse rapporten
  • 30.000 resultaten per rapport

Business- $ 399,95 per maand (of $ 3999.40 per jaar voor jaarlijks als je kiest voor de jaarlijkse prepaid-optie)

  • Advertenties met productvermeldingen
  • Alle Guru-functies
  • Standaard functies
  • Historische gegevens
  • White labeled PDF-rapporten
  • 50 geplande PDF-rapporten
  • Doorzoekt 1.000.000 webpagina’s
  • Volgt tot 5000 zoekwoorden
  • 200 projecten
  • 10.000 dagelijkse rapporten
  • 50.000 resultaten per rapport

Enterprise biedt aanpasbare functies voor ondernemingen met grootschalige behoeften, tegen een bespreekbare prijs:

  • Onbeperkt crawlen van sites
  • Standaard functies
  • On-site training
  • Aangepaste trefwoordenbestanden
  • Aangepaste limieten

De prijzen gaan van betaalbaar voor een hele SEO suite tot echte tools voor grote bedrijven of SEO agencies met veel klanten. Hoewel ook het kleinste pakket redelijk aan de prijs is wanneer je niet alle functies gaat gebruiken.

Zo gebruik ik ook hiernaast nog altijd KWfinder als zoekwoordtool wanneer dat met name is wat je in een SEO tool zoekt is dat een slimmere keuze.

Voor wie is SEMrush geschikt?

Voordat we het allemaal afronden, is het alleen maar eerlijk om de belangrijkste nadelen te overwegen.

Allereerst is het vrij duidelijk dat SEMrush niet goedkoop is, vooral voor kleinschalige gebruikers. Als we daarentegen de vergelijkende kosten van het aannemen van verschillende tools voor elk van deze functies overwegen, lijkt SEMrush redelijk geprijsd te zijn voor een alles-in-één-pakket.

Hoewel het combineren van al deze functies in één pakket in het algemeen een geweldig idee zou kunnen zijn, moet je toegeven dat dit de hele marketingstructuur bemoeilijkt. Laten we eerlijk zijn. Het kost tijd om alle trucs van SEMrush te leren. Alleen high-level marketeers kunnen alles van de suite begrijpen en hebben de tijd om alle functies door te nemen.

Ik zou daarom ook zeggen dat SEMrush geschikt, sowieso voor mensen die van plan zijn meerdere van de functies te gaan gebruiken, maar buiten dat:

  • seo’s of content marketing professionals die het als dagelijks werk doen
  • marketeers van grotere ondernemingen die digital marketing als hoofdtaak hebben
  • agencies die werk voor klanten verrichten
  • voor bloggers of kleinere ondernemingen zou ik KWfinder adviseren om mee te starten vanwege zijn gebruiksgemak en duidelijke interface

Nu we het daar toch over hebben, hebben sommige marketeers problemen met inconsistenties bij de gegevens aan de orde gesteld. Dit heeft echter slechts een verwaarloosbaar aantal gebruikers een keer ervaren dus dat nadeel is verwaarloosbaar.

Ten slotte is SEMrush al met al geschikt voor freelancers, bureaus, bedrijfseigenaren en grotere ondernemingen.

Start een gratis proefperiode hier op de website van SEMrush

Ik hoop dat je wat aan deze beoordeling hebt gehad. Het is een tool die ik zelf ook gebruik in mijn marketing. Wanneer je besluit een betaald pakket af te nemen krijg ik een commissie voor mijn referentie, zonder extra kosten voor jou.