Winkel promotie

13 promotie ideeën voor lokale winkels die je direct in kunt zetten

Het is niet altijd gemakkelijk voor kleine bedrijven om meer voetverkeer binnen te halen.

Maar fysieke winkels die weten hoe ze hun merk kunnen promoten, kunnen zeker succesvol zijn in het aantrekken van klanten.

In de huidige tijd lijkt online verkopen misschien de meest lucratieve en handigere optie, maar met de juiste promotionele ideeën voor lokale winkels kunnen fysieke verkopers net zo succesvol, zo niet succesvoller, zijn als hun online tegenhangers.

Hoewel het er soms op lijkt dat fysieke winkeliers in het nadeel zijn, hebben ze eigenlijk een heel erg groot voordeel doordat ze in contact kunnen komen met hun klanten en een consistent geweldige klantervaring kunnen bieden.

Als je bang bent dat grote online winkels met lage prijzen je kleine bedrijf gaan opslokken, bedenk dan dat 86 procent van de consumenten bereid is om meer te betalen voor een betere klantervaring.

We hebben zelfs een hele post gewijd aan lokale marketingstatistieken.

Dat zijn indrukwekkende cijfers! Om je een voorsprong te geven op de concurrentie, volgen hier enkele promotie-ideeën voor winkels die je direct in kunt zetten in jouw bedrijf.

Promotie ideeën voor lokale winkels

 

1. Uitverkoop

Iedereen vindt het leuk om iets voor minder te krijgen en sommige mensen zullen zelfs wachten tot een item in de uitverkoop komt voordat ze het kopen.

Dus ons eerste promotie-idee voor winkels ligt voor de hand: een uitverkoop.

Uitverkoop klinkt als “dat wist ik zelf ook al”, maar maak de super powered uitverkoop!

Uitverkoop als promotiemiddel

Verder naar onder dé tip om je uitverkoop in te zetten om vele nieuwe klanten binnen te halen.

Maar eerst…

De uitverkoop als sales middel van oude voorraad

Even kort over de uitverkoop in algemene zin.

Winkels die geen uitverkoop aanbieden of die slechts kleine occasionele kortingen aanbieden, missen deze marketing-winnaar.

Voor kledingwinkels geeft de seizoenswissel de tijd om alle items van het afgelopen seizoen in de uitverkoop te zetten.

Items die ooit hip en trendy waren en nu zijn vervangen door het volgende trendy item, kunnen als uitverkoop worden aangeboden.

Raak je slecht verkopende voorraad kwijt

Je wilt ook slow-moving items, seizoensgebonden of niet, in de gaten blijven houden. En dit geldt voor elk soort winkel.

Je wilt geen oude voorraad in je bedrijf aanhouden wat alleen goed is om stof te verzamelen en waardevolle schapruimte in te nemen.

Zet deze artikelen in de uitverkoop om ruimte te maken voor nieuwe of meer winstgevende artikelen.

Vertel je aankomende uitverkoop aan bestaande klanten

Maar elke winkel gebruikt uitverkoop, zeker in de mode-industrie. Gebruik daarom dit middel om wat hype te creëren rondom je sale-periode.

Vertel mensen in de winkel dat je binnenkort de sale hebt op artikelen die ze ook aan het bekijken waren maar niet kochten en lok ze op die manier terug voor een cross-sell mogelijkheid.

Het is hetzelfde als de email aan een webshop klant als ze iets bekijken maar niet kopen, een van de krachtigste email-marketing middelen voor e-commerce.

Maar dan nog een stuk persoonlijker

Wijs mensen op de aankomende sale en zet het bijvoorbeeld op de bon, die ze mee kunnen nemen voor een extra vaste-klanten korting.

Mail je email-lijst dat een specifiek artikel alleen deze week in de aanbieding is en trek ze op die manier opnieuw de winkel in om naast het aangeboden artikel natuurlijk ook nog meer te kopen.

De tip om meer uit je uitverkoop te halen

Een sale hoeft natuurlijk ook niet altijd de producten van vorig seizoen te zijn. Het kan ook het lokaas zijn om mensen weer je winkel in te krijgen.

Supermarkten beheersen deze kunst ook. Het werkt ook voor jouw winkel!

Hoe maak je een succesvolle uitverkoop?

  1. Kies een merk of een soort product waar veel mensen van houden.
  2. Ga naar facebook, naar instagram of naar linkedin (als het bedrijfsartikelen zijn) en target mensen die fan zijn van dit merk, of van dat product, of van de activiteit die je ermee kunt doen.
  3. Geef een paar euro per dag uit om een heel gerichte advertentie te maken voor mensen die rondom je winkel wonen en die van bijvoorbeeld “babykleding merk Noppies houden” (ja, ik ben onlangs vader geworden) met een advertentie voor je sale voor ….Noppies!

Voor weinig advertentie geld heel gericht publiek die je met een passend aanbod naar je winkel kunt krijgen.

2. Beheers de kunst van de etalage

Creatieve en aantrekkelijke etalages zijn een kunstvorm en kunnen een belangrijke manier zijn om promoties voor winkels tentoon te spreiden.

Etalages kunnen van alles zijn wat je maar wilt. Je kunt een exotische locatie recreëren, een politieke statement maken, humoristisch zijn of alles daartussenin.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Wat wel belangrijk is, is ervoor zorgen dat je etalage duidelijk weergeeft wat jouw bedrijf verkoopt en wat de aanbiedingen zijn.

Het presenteren van een duidelijke en krachtige boodschap zal degenen die je etalage voorbij lopen intrigeren om een ​​moment van hun tijd te nemen om je winkel te bezoeken.

Het draait om de aandacht krijgen uit hun facebookende, tweetende en instagrammende leven om zichzelf eens lekker de tijd te gunnen en artikelen vast te pakken in plaats van online te gaan.

Want dat is uiteindelijk je grote voordeel van een fysieke winkel ten opzichte van online:

  1. een persoonlijke aanpak waar mensen het leuk vinden om langs te komen
  2. artikelen die je vast kunt pakken en kunt proberen

Ik zou ook altijd testen of het opnemen van deze call to action in je winkelruit je kan helpen meer verkeer te krijgen:

“Probeer onze nieuwe…..”

“Heb jij de nieuwe xyz-phone al vastgehouden?”

Het is als een soort headline op een advertentie. In plaats van erop klikken om meer te weten te komen wil je dat ze je winkel binnenlopen om meer te leren over je aanbod.

3. Loyaliteitsprogramma’s

Loyaliteitsprogramma’s zijn een geweldig promotie-idee voor winkels om hun waardering te tonen voor terugkerende klanten.

Door gebruik te maken van de aankoopgeschiedenis en klantgegevens die uit jouw kassasysteem worden gehaald, kun je gepersonaliseerde promoties opstellen en deze naar je klanten verzenden.

Steeds meer klanten verwachten dat bedrijven hen benaderen met gepersonaliseerde aanbiedingen in plaats van algemene promoties.

Loyaliteit opbouwen in je winkel

Als een klant bijna elke vrijdag binnen loopt voor een latte met ijs, stuur haar dan op vrijdag eens 20% ​​korting op die latte. Een verrassing brengt je heel ver.

Als het altijd dezelfde tijd is, maak het eens van te voren en zet het klaar met een extraatje, een gebakje of iets geweldigs wat ze eigenlijk eens zouden moeten proberen maar nooit doen.

Zo’n verrassing die echt oprecht is zorgt er misschien voor dat deze klant het aan de buren vertelt. Misschien dat ze het op social media deelt. En misschien ook wel gewoon de volgende keer nog eens zo’n gebakje koopt.

Dat bedoel ik met waardering uiten en een heel persoonlijke klantervaring opbouwen.

Word-of-mouth is nog steeds everything, en een leuke actie die oprecht is en goed valt, zou zomaar eens bij veel mensen onder de aandacht kunnen komen.

Social Media heeft het bereik van mensen over hun ervaringen ineens zoveel groter gemaakt.

Je kunt ook overwegen om verschillende platforms te gebruiken voor je loyaliteitsprogramma’s, waaronder:

  • e-mail
  • sociale media
  • sms

Voor tekstberichten moet je zorgen dat je exclusieve promo’s aanbiedt die verschillen van degene die je deelt via andere kanalen.

Op deze manier moedigt je klanten aan jouw speciale SMS-loyaliteitsclub in te gaan.

Door klanten keuzes te geven over hoe ze kunnen worden gecontacteerd, zie je er ook op toe dat je op hun voorkeuren let en ze niet spammed waar ze er niet op zitten te wachten.

4. Organiseer evenementen

Door klanten een unieke ervaring te geven in je winkel, kun je meer mensen binnenhalen en, idealiter, de verkoop stimuleren.

Het houden van een feestje, een thema-evenement of een les kan een manier zijn om klanten te vermaken en / of te onderwijzen over jouw producten of diensten.

Als het evenement succesvol is, kun je erop rekenen dat meer mensen naar de volgende komen, waardoor dit een krachtig promotie-idee is voor winkels.

Als het goed wordt gedaan, is het houden van evenementen een van de effectievere manieren om de waardering die je hebt voor je klanten te demonstreren.

Ook een prachtige manier om een nieuwe doelgroep aan te boren via advertenties. Zeker wanneer je wat duurdere consumenten artikelen of B2B producten aanbiedt kan een kleine investering in het promoten van je evenement heel veel bieden.

Maak bijvoorbeeld een gratis diner voor een selecte groep bedrijfseigenaren in je buurt voor een inspiratie-sessie/ diner om samen de discussie aan te gaan over waar ondernemers in de branche mee zitten.

Als je duurdere items verkoopt kun je best geld uitgeven aan wat advertenties, gericht op

  • bedrijven in de buurt
  • in de branche waaraan je verkoopt

En misschien €1000,- dinerkosten aan het einde van de avond.

Op social media kun je zo gericht targeten dat je de juiste doelgroep treft met je advertenties. Maak een banner of liever nog een video waarin je ze uitnodigd voor een gratis diner en inspiratiesessie.

Een paar verkopen en je hebt het eruit en je hebt je neergezet als dé winkel/ dienstverlener in de branche in deze regio!

Voor kleinere productverkopen kun je een wat groter evenemen organiseren en er zoveel mogelijk mensen voor uitnodigen, iets waar niet heel veel extra kosten bijkomen voor meer extra mensen.

5. Maak gebruik van social media

Zelfs als je niet online verkoopt, betekent dit niet dat je het internet niet in jouw voordeel kunt gebruiken. Sociale media kunnen een geweldige plek zijn voor kleine bedrijven om hun waren of diensten te promoten.

Maar voordat je in de waanzin van de sociale media springt, is het belangrijk om te onderzoeken en te identificeren welk social mediakanaal (of kanalen) het meest geschikt is voor jouw bedrijf om in deel te nemen.

Hoewel je idealiter aanwezig wilt zijn op alle belangrijke social mediakanalen (Facebook, Instagram en Twitter) als je beperkt de tijd hebt, is het prima als je begint met één of enkele.

Zorg ervoor dat je weet waar jouw klanten zich bevinden. Je wilt niet op Instagram posten als je klanten voornamelijk op Facebook zitten.

Zodra je je kanaal (of kanalen) hebt geïdentificeerd om mee te beginnen, zorg er dan voor dat je bekend raakt met de functies van elk kanaal en deze niet alleen gebruikt om je bedrijf te promoten, maar ook om toegevoegde waarde te bieden aan je klanten.

6. Start een YouTube-kanaal

Meer en meer klanten zijn geïnteresseerd in doe-het-zelf oplossingen. Online informatie opzoeken is een groot deel van het consumentenonderzoek.

Het starten van een YouTube-kanaal dat je kennis over je omgeving beschrijft of toont hoe uniek je merchandise is, kan je merk helpen promoten, interesse wekken en je als een expert vestigen.

Als je hun vragen kunt beantwoorden en hen informatie kunt geven, is de kans groot dat ze ook iets van je willen kopen.

Een groot bijkomend voordeel is dat je met leuke videotjes die je dan toch al hebt voor je kanaal ook heel gericht kunt adverteren op Youtube.

  • Zodra iemand in jouw buurt heeft gegoogled op bepaalde zoekwoorden kun je jouw advertenties aan ze laten zien wanneer ze daarna op Youtube komen.
  • Of als mensen een bepaald soort filmpje hebben bekeken op Youtube, kun je ze vervolgens jouw advertentie tonen.

Kijk, wederom een heel gericht publiek van geïnteresseerde klanten.

7. Huur een stand op een lokale beurs of braderie

Als klein bedrijf zijn veel van je klanten mensen die toevallig langs je winkel komen. Dit maakt beurzen en evenementen de perfecte plaats om jouw merk voor te stellen aan een breder publiek.

Grote hoeveelheden verkeer op deze evenementen bieden je de mogelijkheid om merchandise of services te promoten en nieuwe klanten aan te trekken die anders niet in contact zouden zijn gekomen met je winkel.

Wat promotieideeën voor winkels betreft, is het een geweldige manier om te beginnen met het bouwen aan je merk, om in contact te komen met je lokale gemeenschap en om real-time verbindingen te hebben met potentiële klanten.

 

8. Verkoop lokaal geproduceerde producten

De beweging om “lokaal te gaan” is het tegenovergestelde van online winkelen.

De opkomst van de bewuste consument en de wens om lokale producten en merken te ondersteunen, heeft de omzet van kleine bedrijven helpen vergroten.

In 2017 vertegenwoordigden lokale en regionale merken 46 procent van de aankopen in de detailhandel.

Consumenten die lokale producten ondersteunen, zijn ook loyaler en doen meer onderzoek voordat ze kopen.

Het verkopen van regionaal geproduceerde artikelen is een goed voorbeeld van een promotie-idee voor winkels dat echt een verschil voor je kan maken.

En je kan er perfect mee adverteren in je nieuwsbrieven én in je etalage!

Zo ondersteun je elkaar en dit zal als een lopend vuurtje door de gemeenschap gaan.

Verkoop lokaal gemaakte producten

9. Steun jouw gemeenschap

In dezelfde lijn als het verkopen van lokale producten kun je ook je lokale gemeenschap steunen door een donatie te doen of zelfs een liefdadigheidsevenement te organiseren.

Deze lokale betrokkenheid kan ook de reputatie van je winkel vergroten. Uiteindelijk draait het niet altijd om de directe bottom line.

Mensen willen zich ook goed voelen bij het kopen van een bepaald merk of winkel.

Als je laat zien dat je geeft om de plaats waar je woont, kan dit van invloed zijn op hoe klanten jou en jouw bedrijf zien.

Dit zijn slechts enkele promotie-ideeën voor winkels: het aanbieden van kortingen, het promoten van lokale producten, het hosten van evenementen en andere ideeën kunnen allemaal kleine bedrijven helpen hun verkoop sterk te houden.

Probeer gewoon nieuwe dingen, test wat werkt en onthoud dat je bedrijf moet voldoen aan de verwachtingen van je klanten.

10. Focus op hóe je verkoopt wát je verkoopt

Stel dat niemand écht nodig heeft wat je verkoopt, omdat ze dat waarschijnlijk ook niet doen.

In iets meer dan 25 jaar zijn we van een economie gegaan die gebaseerd is op schaarste aan goederen en diensten naar eentje die een onvoorstelbare overvloed biedt.

Dat is waarom veel lokale winkels nu kopje onder gaan. Het is een hele andere wereld geworden.

Je kunt maar heel weinig artikelen verkopen wat je elders niet kunt krijgen.

focus op hoe je verkoopt wat je verkoopt met je lokale winkel

Richt je in plaats daarvan op hoe je verkoopt wat je verkoopt.

Maak je klantervaring compleet onderscheidend en zorg ervoor dat deze opmerkelijk is. Producten komen en gaan, maar er zal altijd een markt zijn voor werkelijk opmerkelijke ervaringen.

En dit geldt ook wanneer je online wilt verkopen. Bijna alle producten zul je ook bij een andere winkel kunnen kopen, maar met welke insteek verkoop jij ze? Richt je hier op een bepaalde niche markt en zorg dat je boodschap aansluit bij precies die doelgroep. Mensen gunnen je best een beetje meer geld als de ervaring van het on- of offline winkelen ze nét dat beetje meer biedt.

Kijk ook eens voor ons contentmarketing advies wat we voor jouw lokale winkel kunnen betekenen.

 

11. Maak je druk om zelfs de kleinste details

Ontwerp je klantervaringen om jouw merk tot in de kleinste details tot leven te brengen.

Zorg dat elk detail klopt, maak daar de standaard van en zorg dat geen enkele klant met een mindere ervaring de deur uit loopt.

12. Stop nooit met onderzoeken

  • Onderzoek de doorverkoop van je voorraad
  • Onderzoek je concurrentie
  • Onderzoek hun klanten
  • Onderzoek jouw klanten en de ideale klanten die je zou willen winnen
  • Onderzoek je werknemers voordat je mensen in dienst neemt
  • Onderzoek verkooptechnieken en klantenservice om hen te helpen slagen
  • Lees interessante blogposts voor inspiratie

De lijst gaat maar door. Heel eenvoudig, onderzoek continu wat je kunt doen om jouw verkoop, jouw marketing, jouw merchandising, jouw werknemers en zelfs jezelf te verbeteren.

Nooit stoppen met onderzoeken.

13. Maak online verbinding met offline

Met de kennis van de volledige collectieve mensheid binnen handbereik (mobieltje), is de klant van vandaag veel slimmer dan ooit tevoren.

Om tegemoet te komen aan deze krachtige shoppers en om ongeplande aankopen te vergemakkelijken, is het van cruciaal belang dat winkelomgevingen toegang bieden tot rijke productinformatie en vooral een sociaal bewijs leveren voor aankopen in de winkel, zoals het online beschikbaar stellen van recensies in de winkel.

Terwijl meer dan de helft van het winkelend publiek nu digitale hulpmiddelen gebruikt om te winkelen, wil de overgrote meerderheid de transactie nog steeds voltooien.

Wanneer retailers nadenken over hun digitale marketing, moeten ze niet alleen denken aan het vastleggen van online verkopen.

Het bieden van een goede store locator, toegang geven tot real-time voorraad in de winkel en een goed uitgevoerd lokaal SEO-plan hebben behoren tot de digitaal meest waardevolle activiteiten voor elke brick and mortar retailer.

14. Promotiewerk inzetten

Promotie is een fantastische manier om een effectief contactmoment met jouw klant te creëren. Door promotors in te zetten op locatie kun je een gezicht geven aan jouw merk en sociaal en actief jouw producten introduceren.  

Promotie kan op verschillende manieren worden ingezet. Bijvoorbeeld voor het uitdelen van flyers, om jouw klanten te informeren over een bepaalde actie. Of voor sampling, waarbij de klant de kans krijgt een product te proberen of te proeven voordat wellicht tot de koop wordt overgegaan of simpelweg om ermee kennis te maken.

Je hebt ook de mogelijkheid om met hosts en hostesses een stand te bemannen of de catering te laten verzorgen. Met de juiste persoonlijkheden en uitstraling kun je met promotors een positieve interactie met jouw klant creëren tijdens bijvoorbeeld een beurs, expo of event.

Via een geïntegreerde actie op locatie kun je het merk tot leven brengen voor jouw doelgroep. Dit kan met een ludieke actie, speciale outfits en een grote opstelling zodat je opvalt tussen de rest en klanten echt kan laten zien waar de organisatie of het merk voor staat.

Bij de meeste vormen van promotiewerk staat directe verkoop niet centraal, maar gaat het meer om de ervaring en merkbeleving van de klant en deze zo goed en positief mogelijk te maken. Promotors kunnen in staat zijn op een aangename manier mensen te overtuigen van de voordelen van een bepaald merk of bepaalde service.

Waarom promotors inzetten als bedrijf?

Voor promotiewerk is het als bedrijf van belang om een team enthousiaste mensen te hebben die sociaal en representatief zijn, flexibel en natuurlijk klantvriendelijk. Het promotieteam of deze individuen zullen functioneren als lopend visitekaartje van een merk of bedrijf.

Promotors die enthousiast hun werk doen zorgen ervoor dat een merk een fysieke voorstelling en een gezicht krijgt en kan zelfs leiden tot een voorkeur voor dit merk. Promotiestrategieën en marketing gaan natuurlijk hand in hand. Promotie is een zeer belangrijke factor bij het uitlichten van de goede kanten van een product of dienst bij klanten.

Wanneer er op de juiste manier wordt gepromoot, kan dat leiden tot meer klantverkeer, meer naamsbekendheid, succes op lange termijn en daarmee natuurlijk meer winst. Met goede directe promotie zal een merk of service de doelgroep effectief kunnen bereiken.

Hoe helpt promotie mee aan positieve bedrijfsresultaten?

Het promoten van een merk door middel van promotors kan op diverse manieren de omzet en winst positief beïnvloeden.

Ten eerste kan door middel van directe en persoonlijke promotie een bedrijf producten gemakkelijker introduceren op de competitieve markt van tegenwoordig. Ieder bedrijf moet zichzelf kunnen onderscheiden van de anderen die een gelijksoortig product of service aanbieden.

Daarnaast zal promotie leiden tot verhoging van de naamsbekendheid. Er dient zoveel mogelijk informatie verspreid worden over het merk, waardoor mensen deze gaan (her)kennen en zullen gaan zoeken naar de producten van dit merk of naar deze service.

Via een positieve persoonlijke ervaring met iemand die jouw bedrijf vertegenwoordigd zal een klant een blijvende indruk meenemen en de naam of het product beter onthouden.

Naast fysieke promotie kan er natuurlijk ook gebruik gemaakt worden van social media, via de krant, of op andere manieren. Promotie moet goed doordacht zijn en op de juiste manier gebeuren, zodat de target groep wordt aangesproken.

Als bedrijf moet je ervoor zorgen dat jij een oplossing hebt (door middel van jouw product of service), voor het “probleem” van jouw doelgroep, dus waar jouw doelgroep naar op zoek is. Daarbij is het van belang dat je de klant de juiste informatie biedt.

Promotie verhoogt ook het klantenverkeer. Hoe meer er gebruik gemaakt wordt van promotiestrategieën, hoe meer mensen met het merk kennismaken, hoe meer interesse er zal worden getoond in het product.

Conclusie

Nu je geïnspireerd bent, ben je klaar om je retailmarketing nieuw leven in te blazen?

Laat ons weten welke tip het meest bij je past in de opmerkingen hieronder.