13 promotie-ideeën voor lokale winkels die je meteen kunt gebruiken

door Joost Nusselder | Bijgewerkt op:  23/10/2018

Ontvang mijn geheime blogtips en al mijn sjablonen helemaal GRATIS bij mijn e-mailcursus en nieuwsbrief.

We gebruiken je e-mailadres alleen voor onze nieuwsbrief en respecteren jouw privacy

Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Het is niet altijd gemakkelijk voor kleine bedrijven om meer voetverkeer binnen te halen.

Maar fysieke winkels die weten hoe ze hun merk moeten promoten, kunnen zeker succesvol zijn in het aantrekken van klanten.

In de huidige tijd lijkt online verkopen misschien de meest lucratieve en handigste optie, maar met de juiste promotie-ideeën voor lokale winkels kunnen fysieke verkopers net zo succesvol, zo niet succesvoller zijn als hun online tegenhangers.

Hoewel het soms lijkt alsof fysieke retailers in het nadeel zijn, hebben ze in feite een heel, heel groot voordeel in het kunnen verbinden met hun klanten en het leveren van een consistent geweldige klantervaring.

Als u bang bent dat grote online winkels met lage prijzen uw kleine bedrijf zullen opslokken, bedenk dan dat 86 procent van de consumenten bereid is meer te betalen voor een betere klantervaring.

Dat zijn indrukwekkende cijfers! Om u een voorsprong op de concurrentie te geven, volgen hier enkele ideeën voor winkelpromotie die u meteen in uw bedrijf kunt gebruiken.

Promotie-ideeën voor lokale winkels

1. Verkoop

Iedereen vindt het leuk om iets voor minder te krijgen en sommige mensen wachten zelfs tot een item in de uitverkoop is voordat ze het kopen.

Ons eerste promotie-idee voor winkels ligt dus voor de hand: een sale.

Uitverkoop klinkt als "dat wist ik al", maar doe de superkrachtige uitverkoop!

Uitverkoop als promotiemiddel

Ga door naar de onderkant van de tip om uw verkoop te gebruiken om veel nieuwe klanten binnen te halen.

Maar eerst…

De verkoop als verkoopinstrument voor oude voorraad

Kort over de verkoop in het algemeen.

Winkels die geen verkoop aanbieden of die slechts af en toe kleine kortingen bieden, lopen deze marketingwinnaar mis.

Voor kledingwinkels geeft de seizoenswisseling de tijd om alle artikelen van het afgelopen seizoen in de uitverkoop te doen.

Items die ooit hip en trendy waren en nu zijn vervangen door het volgende trendy item, kunnen te koop worden aangeboden.

Weg met uw slecht verkopende voorraad

Ook langzaam bewegende artikelen, al dan niet seizoensgebonden, wil je in de gaten houden. En dat geldt voor elk soort winkel.

U wilt geen oude voorraad in uw bedrijf hebben die alleen maar goed is om stof te verzamelen en kostbare schapruimte in te nemen.

Zet deze items in de uitverkoop om plaats te maken voor nieuwe of meer winstgevende items.

Vertel uw aanstaande verkoop aan bestaande klanten

Maar elke winkel maakt gebruik van verkoop, vooral in de mode-industrie. Gebruik daarom deze tool om een ​​hype rond je uitverkoopperiode te creëren.

Vertel mensen in de winkel dat je binnenkort items in de uitverkoop zult hebben die ze aan het bekijken waren maar niet hebben gekocht en lok ze terug voor een cross-sell-mogelijkheid.

Het is alsof je een klant van een online winkel een e-mail stuurt wanneer ze iets bekijken maar niet kopen, een van de krachtigste e-mailmarketingtools voor e-commerce.

Maar dan een stuk persoonlijker

Wijs mensen op de komende uitverkoop en zet deze bijvoorbeeld op de voucher die ze mee kunnen nemen voor extra vaste klantenkorting.

Mail je e-maillijst dat een specifiek artikel alleen deze week in de aanbieding is en trek ze op die manier terug naar de winkel om meer te kopen naast het aangeboden artikel.

De tip om meer uit uw verkoop te halen

Een sale hoeft natuurlijk niet altijd de producten van vorig seizoen te zijn. Het kan ook het lokaas zijn om mensen terug in uw winkel te krijgen.

Ook supermarkten beheersen deze kunst. Het werkt ook voor uw winkel!

Hoe maak je een succesvolle verkoop?

Kies een merk of type product waar veel mensen dol op zijn.
Ga naar facebook, instagram of linkedin (als het bedrijfsartikelen zijn) en target mensen die fan zijn van dit merk, product of activiteit die je ermee kunt doen.
Besteed een paar tientjes per dag om een ​​zeer gerichte advertentie te maken voor mensen die in de buurt van uw winkel wonen en die bijvoorbeeld van “babykledingmerk Noppies” houden (ja, ik ben onlangs vader geworden) met een advertentie voor uw verkoop voor … . Noppies!

Voor weinig advertentiegeld zeer gericht publiek dat je met een passend aanbod in je winkel kunt krijgen.

2. Beheers de kunst van de etalage

Creatieve en aantrekkelijke etalages zijn een kunstvorm en kunnen een belangrijke manier zijn om promoties voor winkels te tonen.

Etalages kunnen van alles zijn. Je kunt een exotische locatie nabootsen, een politiek statement maken, humoristisch zijn of iets daartussenin.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Belangrijk is echter dat uw etalage duidelijk laat zien wat uw bedrijf verkoopt en wat de aanbiedingen zijn.

Het presenteren van een duidelijke en krachtige boodschap zal degenen die langs uw etalage passeren intrigeren om een ​​moment van hun tijd te nemen om uw winkel te bezoeken.

Het gaat erom de aandacht te trekken van hun Facebook-, tweet- en Instagram-leven om zichzelf wat tijd te geven en artikelen te pakken in plaats van online te gaan.

Want dat is uiteindelijk je grote voordeel van een fysieke winkel ten opzichte van online:

een persoonlijke benadering waar mensen graag komen
items die je kunt pakken en proberen

Ik zou ook altijd testen of het opnemen van deze call-to-action in uw etalage u kan helpen meer verkeer te krijgen:

“Probeer onze nieuwe ...”

"Heb je de nieuwe xyz-telefoon al vastgehouden?"

Het is als een kop in een advertentie. In plaats van erop te klikken voor meer informatie, wilt u dat ze uw winkel binnenlopen om meer te weten te komen over uw aanbod.

3. Loyaliteitsprogramma's

Loyaliteitsprogramma's zijn een geweldig promotie-idee voor winkels om hun waardering te tonen aan terugkerende klanten.

Met behulp van de aankoopgeschiedenis en klantgegevens die uit uw kassasysteem worden gehaald, kunt u gepersonaliseerde aanbiedingen maken en naar uw klanten sturen.

Steeds meer klanten verwachten dat bedrijven hen benaderen met gepersonaliseerde aanbiedingen in plaats van algemene aanbiedingen.

Loyaliteit opbouw in je winkel

Als een klant bijna elke vrijdag binnenkomt voor een latte met ijs, stuur haar dan 20% korting op die latte op vrijdag. Met een verrassing kom je heel ver.

Als het altijd dezelfde tijd is, maak het dan van tevoren en bereid het voor met een traktatie, een gebakje of iets geweldigs dat ze zouden moeten proberen, maar nooit doen.

Een verrassing als deze die echt is, kan ervoor zorgen dat deze klant het aan de buren vertelt. Misschien deelt ze het op sociale media. En misschien de volgende keer gewoon zo'n gebakje kopen.

Dat bedoel ik met waardering uiten en een heel persoonlijke klantervaring opbouwen.

Mond-tot-mondreclame is nog steeds alles, en een leuke actie die oprecht is en ter plaatse raakt, trekt misschien wel de aandacht van veel mensen.

Social Media heeft plotseling het bereik van mensen over hun ervaringen vergroot.

U kunt ook overwegen om verschillende platforms voor uw loyaliteitsprogramma's te gebruiken, waaronder:

e-mail
social media
SMS-bericht

Zorg er voor sms'en voor dat je exclusieve promo's aanbiedt die anders zijn dan degene die je deelt via andere kanalen.

Zo spoor je klanten aan om lid te worden van je speciale sms-loyaliteitsclub.

Door klanten keuzes te geven over hoe ze contact met hen kunnen opnemen, zorgt u er ook voor dat u aandacht besteedt aan hun voorkeuren en hen niet spamt waar ze niet willen.

4. Organiseer evenementen

Door klanten een unieke ervaring in uw winkel te geven, kunt u meer mensen binnenhalen en, idealiter, de verkoop stimuleren.

Het hosten van een feest, thema-evenement of les kan een manier zijn om klanten te vermaken en/of voor te lichten over uw producten of diensten.

Als het evenement een succes is, kun je erop rekenen dat meer mensen naar de volgende komen, waardoor dit een krachtig promotie-idee is voor winkels.

Als het goed wordt gedaan, is het houden van evenementen een van de effectievere manieren om de waardering voor uw klanten te tonen.

Ook een prachtige manier om via advertenties een nieuwe doelgroep te bereiken. Zeker wanneer je duurdere consumentenartikelen of B2B-producten aanbiedt, kan een kleine investering in de promotie van je evenement veel opleveren.

Stel bijvoorbeeld een gratis diner samen voor een selecte groep ondernemers bij jou in de buurt voor een inspiratiesessie/diner om te bespreken waar ondernemers in de branche mee worstelen.

Als u duurdere artikelen verkoopt, kunt u het beste wat geld uitgeven aan advertenties die gericht zijn op:

nabijgelegen bedrijven
in de branche waaraan u verkoopt

En misschien kost het diner aan het eind van de avond €1000.

Op social media kun je zo targeten dat je met je advertenties de juiste doelgroep raakt. Maak een banner of beter nog een video waarin je ze uitnodigt voor een gratis diner en inspiratiesessie.

Een paar verkopen en je hebt het uit en je hebt je gevestigd als dé winkel/dienstverlener in de branche in deze regio!

Voor kleinere productverkoop kun je een wat groter evenement organiseren en er zoveel mogelijk mensen voor uitnodigen, iets wat niet veel extra kosten met zich meebrengt voor meer extra mensen.

5. Maak gebruik van sociale media

Zelfs als u niet online verkoopt, betekent dit niet dat u internet niet in uw voordeel kunt gebruiken. Sociale media kunnen een geweldige plek zijn voor kleine bedrijven om hun goederen of diensten te promoten.

Maar voordat je in de waanzin van sociale media springt, is het belangrijk om te onderzoeken en te bepalen aan welk social media-kanaal (of -kanalen) het meest geschikt is voor jouw bedrijf om aan deel te nemen.

Terwijl je idealiter aanwezig wilt zijn op alle grote sociale mediakanalen (Facebook, Instagram en Twitter) als je weinig tijd hebt, is het prima als je met een of enkele begint.

Zorg dat je weet waar je klanten zijn. Je wilt geen berichten op Instagram plaatsen als je klanten voornamelijk op Facebook zitten.

Als je eenmaal je kanaal (of kanalen) hebt geïdentificeerd om mee te beginnen, zorg er dan voor dat je vertrouwd raakt met de functies van elk kanaal en gebruik ze niet alleen om je bedrijf te promoten, maar ook om toegevoegde waarde te bieden aan je klanten.

6. Start een YouTube-kanaal

Steeds meer klanten zijn geïnteresseerd in doe-het-zelf oplossingen. Het online opzoeken van informatie is een belangrijk onderdeel van consumentenonderzoek.

Door een YouTube-kanaal te starten dat uw kennis van uw omgeving beschrijft of laat zien hoe uniek uw merchandise is, kan dit helpen uw merk te promoten, interesse te wekken en u als expert te vestigen.

Als je hun vragen kunt beantwoorden en informatie kunt geven, is de kans groot dat zij ook iets van jou willen kopen.

Een groot bijkomend voordeel is dat je op Youtube ook heel gericht kunt adverteren met leuke filmpjes die je al voor je kanaal hebt staan.

Zodra iemand in uw regio bepaalde zoekwoorden heeft gegoogled, kunt u uw advertenties laten zien wanneer ze op YouTube verschijnen.
Of als mensen een bepaald type video op YouTube hebben bekeken, kunt u ze uw advertentie laten zien.

Kijk, alweer een heel gericht publiek van geïnteresseerde klanten.

7. Huur een stand op een lokale kermis

Als klein bedrijf zijn veel van uw klanten mensen die toevallig langs uw winkel lopen. Dit maakt beurzen en evenementen de perfecte plek om uw merk aan een breder publiek voor te stellen.

Hoge verkeersvolumes bij deze evenementen geven u de mogelijkheid om merchandise of diensten te promoten en nieuwe klanten aan te trekken die anders niet in contact zouden zijn gekomen met uw winkel.

In termen van ideeën voor winkelpromotie is het een geweldige manier om te beginnen met het opbouwen van uw merk, contact te leggen met uw lokale gemeenschap en realtime connecties te hebben met potentiële klanten.

8. Verkoop lokaal geproduceerde producten

De overstap naar “go local” is het tegenovergestelde van online winkelen.

De opkomst van de bewuste consument en de wens om lokale producten en merken te ondersteunen, heeft de verkoop van kleine bedrijven geholpen.

In 2017 waren lokale en regionale merken goed voor 46 procent van de retailaankopen.

Consumenten die lokale producten steunen, zijn ook loyaler en doen meer onderzoek voordat ze kopen.

Het verkopen van regionaal geproduceerde artikelen is een goed voorbeeld van een idee voor winkelpromotie dat echt een verschil voor u kan maken.

En je kunt er perfect mee adverteren in je nieuwsbrieven en in je etalage!

Zo steun je elkaar en zal dit zich als een lopend vuurtje door de community verspreiden.

Verkoop lokaal gemaakte producten

9. Steun je gemeenschap

Net als bij het verkopen van lokale producten, kun je ook je lokale gemeenschap steunen door een donatie te doen of zelfs een liefdadigheidsevenement te organiseren.

Deze lokale betrokkenheid kan ook de reputatie van uw winkel een boost geven. Uiteindelijk gaat het niet altijd om het directe resultaat.

Mensen willen zich ook goed voelen bij het kopen van een bepaald merk of winkel.

Als u laat zien dat u geeft om waar u woont, kan dit van invloed zijn op hoe klanten u en uw bedrijf zien.

Dit zijn slechts enkele ideeën voor winkelpromotie: het aanbieden van kortingen, het promoten van lokale producten, het organiseren van evenementen en andere ideeën kunnen allemaal kleine bedrijven helpen hun verkoop sterk te houden.

Probeer gewoon nieuwe dingen, test wat werkt en onthoud dat uw bedrijf moet voldoen aan de verwachtingen van uw klanten.

10. Focus op hoe je verkoopt wat je verkoopt

Laten we zeggen dat niemand echt nodig heeft wat u verkoopt, omdat zij dat waarschijnlijk ook niet doen.

In iets meer dan 25 jaar zijn we van een economie die gebaseerd is op schaarste aan goederen en diensten naar een economie die onvoorstelbare overvloed biedt.

Daarom gaan nu veel lokale winkels ten onder. Het is een hele andere wereld geworden.

Je kunt heel weinig items verkopen die je nergens anders kunt krijgen.

focus op hoe verkoopt je wat je verkoopt je lokale winkel

Richt u in plaats daarvan op hoe u verkoopt wat u verkoopt.

Maak je klantervaring helemaal onderscheidend en zorg dat deze opmerkelijk is. Producten komen en gaan, maar er zal altijd een markt zijn voor werkelijk opmerkelijke ervaringen.

En dit geldt ook wanneer u online wilt verkopen. Je zult ook bijna alle producten in een andere winkel kunnen kopen, maar hoe verkoop je ze? Richt je hierbij op een specifieke nichemarkt en zorg dat je boodschap precies bij die doelgroep aansluit. Mensen geven je wat meer geld als de ervaring van online of offline winkelen hen net dat tikkeltje meer biedt.

Kijk ook eens bij onze contentmarketingadvies over wat we voor jouw lokale winkel kunnen doen

11. Maak je druk om zelfs de kleinste details

Ontwerp uw klantervaringen om uw merk tot in detail tot leven te brengen.

Zorg ervoor dat elk detail klopt, maak er de standaard van en zorg ervoor dat geen enkele klant de deur uitloopt met een mindere ervaring.

12. Stop nooit met onderzoeken

Onderzoek de doorverkoop van uw voorraad
Onderzoek uw concurrentie
Onderzoek hun klanten
Onderzoek uw klanten en de ideale klanten die u zou willen winnen
Onderzoek uw medewerkers voordat ze in dienst treden
Onderzoek verkooptechnieken en klantenservice om hen te helpen slagen
Lees interessante blogposts voor inspiratie

De lijst gaat verder. Heel eenvoudig, continu onderzoeken wat u kunt doen om uw verkoop, uw marketing, uw merchandising, uw medewerkers en zelfs uzelf te verbeteren.

Stop nooit met onderzoeken.

13. Verbind online met offline

Met de kennis van de hele collectieve mensheid binnen handbereik (mobiele telefoon), is de klant van vandaag veel slimmer dan ooit tevoren.

Om tegemoet te komen aan deze krachtige kopers en ongeplande aankopen mogelijk te maken, is het van cruciaal belang dat winkelomgevingen toegang bieden tot uitgebreide productinformatie en vooral sociaal bewijs leveren voor aankopen in de winkel, zoals het online beschikbaar maken van beoordelingen in de winkel.

Hoewel meer dan de helft van de shoppers nu digitale tools gebruikt om te winkelen, wil de overgrote meerderheid de transactie nog steeds voltooien.

Wanneer retailers nadenken over hun digitale marketing, moeten ze niet alleen nadenken over het vastleggen van online verkopen.

Het bieden van een goede winkelzoeker, het bieden van toegang tot realtime winkelinventaris en het hebben van een goed uitgevoerd lokaal SEO-plan behoren tot de digitaal meest waardevolle activiteiten voor elke fysieke winkelier.

14. Gebruik promotiewerk

Promotie is een geweldige manier om een ​​effectief contactmoment met je klant te creëren. Door promoters op locatie in te zetten kunt u uw merk een gezicht geven en uw producten sociaal en actief introduceren.

Promotie kan op verschillende manieren worden ingezet. Bijvoorbeeld voor het uitdelen van flyers, om uw klanten te informeren over een bepaalde actie. Of voor sampling, waarbij de klant de mogelijkheid krijgt om een ​​product te proberen of te proeven voordat hij misschien tot aankoop overgaat of gewoon om er kennis mee te maken.

Ook heeft u de mogelijkheid een stand te bemannen met hosts en hostessen of de catering te laten verzorgen. Met de juiste persoonlijkheden en uitstraling creëer je een positieve interactie met je klant met promotors tijdens bijvoorbeeld een beurs, expo of evenement.

Via een geïntegreerde actie op locatie breng je het merk tot leven voor je doelgroep. Dat kan met een ludieke actie, bijzondere outfits en een grote opstelling zodat je je onderscheidt van de rest en echt aan klanten kunt laten zien waar de organisatie of het merk voor staat.

Bij de meeste vormen van promotioneel werk staat directe verkoop niet centraal, maar gaat het meer om de beleving en merkbeleving van de klant en deze zo goed en positief mogelijk te maken. Promoters kunnen mensen op een prettige manier overtuigen van de voordelen van een bepaald merk of dienst.

Waarom als bedrijf promotors gebruiken?

Voor promotioneel werk is het als bedrijf belangrijk om een ​​team van enthousiaste mensen te hebben die sociaal en representatief zijn, flexibel en uiteraard klantvriendelijk. Het promotieteam of deze personen zullen fungeren als wandelend visitekaartje voor een merk of bedrijf.

Promoters die enthousiast zijn over hun werk zorgen ervoor dat een merk een fysieke representatie en een gezicht krijgt en kunnen zelfs leiden tot een voorkeur voor dit merk. Promotiestrategieën en marketing gaan natuurlijk hand in hand. Promotie is een zeer belangrijke factor bij het onder de aandacht brengen van de goede kanten van een product of dienst aan klanten.

Als het op de juiste manier wordt gepromoot, kan het leiden tot meer klantenverkeer, meer naamsbekendheid, succes op de lange termijn en natuurlijk meer winst. Met goede directe promotie kan een merk of dienst de doelgroep effectief bereiken.

Hoe draagt ​​promotie bij aan positieve bedrijfsresultaten?

Het promoten van een merk via promotors kan op verschillende manieren de verkoop en winst positief beïnvloeden.

Ten eerste maakt directe en persoonlijke promotie het voor een bedrijf gemakkelijker om producten op de huidige concurrerende markt te introduceren. Elk bedrijf moet zich kunnen onderscheiden van anderen die een soortgelijk product of dienst aanbieden.

Daarnaast zal promotie leiden tot een toename van de naamsbekendheid. Er moet zoveel mogelijk informatie over het merk worden verspreid, zodat mensen het herkennen en op zoek gaan naar de producten van dit merk of naar deze dienst.

Door een positieve persoonlijke ervaring met iemand die uw bedrijf vertegenwoordigt, zal een klant een blijvende indruk achterlaten en de naam of het product beter onthouden.

Naast fysieke promotie kan social media natuurlijk ook ingezet worden, via de krant of op andere manieren. Promotie moet goed doordacht en op de juiste manier gebeuren, zodat de doelgroep wordt aangesproken.

Als bedrijf moet je zorgen dat je een oplossing (door middel van je product of dienst) hebt voor het “probleem” van je doelgroep, dus waar je doelgroep naar op zoek is. Het is belangrijk dat je de klant de juiste informatie geeft.

Promotie verhoogt ook het klantenverkeer. Hoe meer promotionele strategieën worden gebruikt, hoe meer mensen het merk leren kennen, hoe meer interesse in het product zal worden getoond.

Conclusie

Nu u geïnspireerd bent, bent u klaar om uw retailmarketing nieuw leven in te blazen?

Laat ons weten welke tip het beste bij je past in de comments hieronder.

Joost Nusselder is The Content Decoder, content marketeer, vader en houdt ervan om nieuwe tools en tactieken uit te proberen. Sinds 2010 werkt hij aan een portfolio van nichesites. Nu sinds 2016 maakt hij samen met zijn team diepgaande blogartikelen om trouwe lezers te helpen verdienen aan hun eigen succesvolle sites.