Lokaal adverteren op facebook

Promoot je lokale bedrijf op Facebook aan een gericht publiek

 

Vraag ​​je je af hoe je leads en klanten naar jouw fysieke etalage toe kunt leiden? Toch niet met online promotie?

Zeker wel, en wel met social media. In dit artikel ontdek je 3 manieren om je lokale bedrijf op Facebook te promoten.

Hoewel wij ons ook helemaal focussen op vindbaarheid via Google, met name voor lokale bedrijven een handig middel om blijvend gevonden te worden, is het inzetten van social media voor lokale bedrijven ook een geweldige manier om onder de aandacht te komen van een gericht publiek.

Hier zijn de 3 manieren om lokaal te promoten met Facebook.

 

#1: promoot een post om een ​​aanbieding of evenement onder de aandacht te brengen

Laten we beginnen met de eenvoudigste manier om jouw naam voor je doelgroep te krijgen: een door Facebook geboost bericht.

Vergis je niet, wanneer je een bericht een boost geeft, koop je eigenlijk een Facebook-advertentie. Het is gewoon dat Facebook dit instapmodel-advertentie apart presenteert van hun advertentie-interface op hun  advertentieplatform.

Het maakt het gemakkelijk en snel om een bericht dat je al gepost hebt te boosten om zo het bereik ervan te vergroten.

Vrijwel elke keer dat je een bericht op jouw Facebook-pagina maakt, zie je de blauwe knop Boost Post, waarin je wordt aangemoedigd jouw post te delen met een breder publiek. (Facebook heeft onlangs de mogelijkheid om te boosten van een aantal soorten berichten verwijderd.)

Je kunt een bericht een boost geven in ongeveer 2 minuten, dus het is een gemakkelijke manier om je lokale publiek eraan te herinneren dat je er bent of om een ​​speciale aanbieding of evenement te promoten.

Het kan je ook helpen om op te letten door regelmatig een reeks inhoud te delen, zoals handige hints en tips, verhalen over goede doelen of interessant nieuws over jouw branche.

Facebook posts hebben nauwelijks nog bereik onder je volgers. Het is niet meer zo’n goed platform om actief op te posten en te verwachten dat veel mensen je te zien krijgen.

Er zijn veel betere social media kanalen voor gratis verkeer, zoals Youtube en Pinterest.

Maar als advertentie-kanaal is Facebook een enorm sterke manier om je bericht onder de aandacht te krijgen van jouw specifieke publiek.

We hebben ook een hele post over het kiezen van de juiste audience om jouw specifieke doelgroep te bereiken en niet teveel te betalen.

Een van de manieren is om je merkidentiteit van je posts wél onder de aandacht te brengen bij de juiste mensen.

De knop Boost Post verschijnt onder de meeste van je Facebook-berichten.

 

Facebook bericht met de promoot knop

 

Voor de toepassing van dit artikel concentreren we ons op het maken van berichten die een aanbieding of evenement promoten. Dit is een proces in twee delen:

  1. Publiceer een bericht op je pagina dat mensen aanmoedigt om de actie te ondernemen die je wilt.
  2. Boost dat bericht zodat het door een breder publiek wordt bekeken dan normaal.

Voordat je je bericht maakt, moet je ervoor zorgen dat je op de hoogte bent van het advertentiebeleid van Facebook om ervoor te zorgen dat je inhoud hieraan voldoet.

 

Maak je post op Facebook aan

Denk bij het maken van je bericht aan je lokale publiek en waar ze waarschijnlijk op zullen reageren. Noem de naam van het gebied of de stad die je in jouw post target om een ​​beroep te doen op lokale klanten en hun aandacht te trekken in de nieuwsfeed.

Gebruik in je post een aantrekkelijk beeld dat opvalt zonder opzichtig te zijn. Als het zinvol is om dit te doen, selecteer je een afbeelding van jouw etalage, logo, personeel of een lokale weergave om de herkenning van je publiek te stimuleren.

Het stimuleren van een bericht met jouw logo draagt ​​bij aan het vergroten van de merkbekendheid en aan bekendheid in je plaats.

Hoewel afzonderlijke afbeeldingen goed werken, kun je overwegen om deze met andere media-opties af te wisselen wanneer je een bericht maakt.

Upload bijvoorbeeld een video (een eenvoudige die op je telefoon is opgenomen is ook prima), maak een carrousel met meerdere afbeeldingen of bouw een diavoorstelling met maximaal 10 eigen afbeeldingen.

Met dit soort media kun je meer vertellen over jouw verhaal en een reeks producten of services onder de aandacht brengen.

Als je kiest voor een carrouselpost, kun je kiezen uit afbeeldingen die Facebook van jouw website haalt of afbeeldingen rechtstreeks uploaden.

Door een carrouselpost op Facebook te maken, kun je een verhaal vertellen of jouw producten of diensten onder de aandacht brengen.

Het maken van een diavoorstelling is een geweldige manier om te profiteren van de aantrekkingskracht van video zonder er eentje te hoeven maken. Het beste van beide werelden, het duurt slechts enkele minuten om in te stellen!

Maak een Facebook-diavoorstelling door jouw eigen foto’s te uploaden of foto’s te gebruiken die je al eens op je pagina hebt gedeeld.

Nogmaals, je hebt de mogelijkheid om foto’s rechtstreeks te uploaden of foto’s te gebruiken die je al op jouw tijdlijn hebt gedeeld of waarin je bent getagd.

Met Facebook kun je gemakkelijk een diavoorstelling maken van foto’s die je al op je pagina hebt gedeeld.

Met de eenvoudige bewerkingsfuncties kun je jouw video eenvoudig aanpassen.

Bewerk de beeldduur en overgangen voor je diavoorstelling op Facebook.

Tip: nadat uw bericht is gepubliceerd, kunt je jouw diavoorstellingsvideo downloaden van Facebook om elders in je marketing te gebruiken.

 

Boost je bericht

Om je Facebook-bericht te versterken, klik je op de blauwe knop Boost-post onder het bericht om de opties voor het instellen van je advertentie te bekijken.

  1. Kies eerst je doel, wat een nieuwe functie is voor gebooste berichten.
  2. De opties die je ziet, zijn gebaseerd op de media die je in jouw bericht hebt gebruikt.
  3. Klik op Wijzigen om de beschikbare opties te bekijken.

Als je een afbeelding in je bericht hebt gebruikt, zijn je opties om betrokkenheid te vergroten (vind-ik-leuks, reacties en shares) of moedig mensen aan om je pagina te laten zien.

Als je een video hebt gebruikt, kun je videoweergaven of clicks naar je pagina kiezen. Als je een link naar jouw website hebt toegevoegd, zijn je opties:

  • betrokkenheid
  • views
  • of klikken op links.

Facebook optimaliseert jouw advertentie-resultaten voor het doel dat je kiest. Met andere woorden, Facebook toont jouw advertentie aan mensen die waarschijnlijk de actie uitvoeren die overeenkomt met je doel.

De objectieve opties voor gebooste berichten zijn gebaseerd op de media die worden gebruikt in jouw Facebook-bericht.

Nadat je een doel hebt gekozen, heb je de mogelijkheid om een ​​call-to-action-knop aan je bericht toe te voegen die naar jouw website of Messenger gaat (zodat mensen je bericht gemakkelijk kunnen verzenden).

Voeg een call-to-action-knop toe die aansluit bij de resultaten die je wilt bereiken met uw versterkte bericht.

Selecteer een leeftijdsbereik, geslacht en locatie om jouw doelgroep te definiëren. Wanneer je een naam voor het publiek typt, slaat Facebook deze op voor toekomstig gebruik.

 

Kies een locatie

Als je een locatie wilt selecteren, typ je een plaatsnaam, adres of postcode in of plaats je een punaise op de verstrekte kaart. Kies vervolgens de afstand vanaf die locatie die je wilt opnemen.

Merk op dat je ook specifieke locaties kunt uitsluiten. Dit kan handig zijn als jouw bedrijf bijvoorbeeld een franchise is en je niet wilt dat jouw advertentie wordt weergegeven aan mensen in een aangrenzend gebied.

 

Locatie instellen in je facebook ad

 

Met Facebook kun je specifieke interessefilters targeten bovenop de lokale targeting die je hebt geselecteerd. Hiermee kun je jouw bericht plaatsen voor alleen de mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf.

Kies een budget uit een van de standaardopties of voer je eigen budget in.

Als je nog niet eerder een Facebook-advertentie hebt uitgevoerd of niet zeker weet welk budget je wilt instellen, kies je een van de laagste niveaus en bekijk je eerst je resultaten.

Je zou aangenaam verrast kunnen zijn! Zowel positief als negatief en je wilt niet je marketing budget verspillen.

Je kunt altijd een nieuwe boost uitvoeren met een hoger budget als je wilt dat meer van je kijkers je bericht zien of vaker te zien krijgen.

Afhankelijk van het type bericht dat je hebt gemaakt, krijg je de optie om je bericht op desktop-, mobiel en / of Instagram-plaatsingen weer te geven.

Merk op dat je ook de mogelijkheid hebt om jouw advertenties weer te geven op Audience Networks. Dit zijn externe websites waarmee Facebook een partnerschap aan is gegaan.

Verwijder het vinkje uit het selectievakje als je niet wilt dat jouw advertentie daar wordt weergegeven.

Stel tot slot de duur van je advertentie in. Selecteer een van de drie duuropties of pas de einddatum aan met behulp van de kalender.

Wanneer je klaar bent met het instellen van jouw advertentie, klik je op de knop Boost en dat is alles! Je ontvangt een melding wanneer deze is goedgekeurd en actief is.

Voor extra impact, waarom combineer je geen speciale aanbieding met een boost-bericht? Facebook biedt de mogelijkheid om eenvoudig aanbiedingen te maken en het vergroten van aanbiedingen voor een lokaal publiek helpt bij het vergroten van het bewustzijn en de verkoop.

 

#2: bereik meer mensen met een promotie voor lokale bedrijven

Het opzetten van een lokale bedrijfspromotie (voorheen een advertentie voor lokale bedrijfsaangelegenheden genoemd) is vaak een beter alternatief voor een boost voor lokale bedrijven.

Deze optie wordt niet prominent weergegeven, zodat marketeers dit vaak over het hoofd zien.

Lokale bedrijfspromoties zijn geoptimaliseerd om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Boosted posts zijn aan de andere kant geoptimaliseerd voor betrokkenheid en zullen voornamelijk worden getoond aan mensen die het meest geneigd zijn om te reageren op Facebook-berichten binnen het publiek dat je selecteert.

Als je boosted berichten gebruikt als een manier om het nieuws over je lokale bedrijf te laten horen, kun je zelfs het publiek missen dat je wilt aantrekken.

Als je ervoor wilt zorgen dat je mensen bereikt die niet noodzakelijk op berichten reageren, voer je lokale advertenties voor bedrijfspromotie uit.

 

Maak je ad met advertentiebeheer of direct vanaf je pagina

Je kunt dit type advertentie instellen met behulp van Advertentiebeheer (waarbij je de Reach-doelstelling kiest) of je kunt het rechtstreeks vanaf jouw facebook pagina instellen.

Het grote voordeel om dit vanaf je pagina te doen, is dat je kunt kiezen uit een aantal call-to-action-knoppen die specifiek zijn gericht op het stimuleren van verkoop en aanvragen.

Het nadeel is dat de advertentiemaker beperkt is tot één afbeelding. In Advertentiesbeheer kun je daarentegen kiezen uit het volledige scala aan media-opties.

Als je de promotie vanaf je FB-pagina wilt maken, klik je op Promoten in de linkerzijbalk of klik je op Mijn bedrijf adverteren in de opties voor de pagina.

Je kunt een lokale Facebook-bedrijfspromotie instellen via de linkerzijbalk of via de opties voor de pagina-optie.

Nadat je op Promoten hebt geklikt, kies je de optie om jouw bedrijf lokaal te promoten.

Sleep vervolgens de cirkel om de locatie te selecteren die je wilt targeten. Als je de straal van de cirkel wilt wijzigen, kies je een optie in het vervolgkeuzemenu Radius.

Selecteer de targeting op doelgroepen op dezelfde manier als het instellen van een gepromote post. Merk op dat je ook de optie hebt om de promotie op Instagram uit te voeren.

 

Maak je advertentie aan

Vervolgens komt de advertentie, de advertentie zelf.

Facebook vult het advertentiemateriaal vooraf in met tekst en een afbeelding uit jouw omslagfoto en paginabeschrijving. Bewerk deze informatie om een ​​advertentie te maken die resultaten genereert.

Houd er rekening mee dat je maximaal 25 tekens mag gebruiken voor de kop en 90 tekens voor de tekst. Voorbeelden van de weergave van je advertentie op desktops, mobiele apparaten en Instagram worden aan de rechterkant weergegeven.

Kies vervolgens een call-to-action-knop. Deze opties zijn uniek voor dit advertentietype, omdat ze de bezoeker rechtstreeks naar de geselecteerde actie leiden.

Als gebruikers bijvoorbeeld op Nu bellen tikken, belt hun telefoon naar jouw bedrijf. Met Routebeschrijving haal je ze naar een kaart met een routebeschrijving naar jouw bedrijf en met Opslaan kunnen ze je locatie opslaan, zodat ze je gemakkelijk een andere keer kunnen bezoeken.

Stel ten slotte het budget en de duur van je advertentie in, zoals eerder is beschreven voor een versterkt bericht. Als je tevreden bent met jouw advertentie, klik je op de knop Promoten.

Jouw advertentie doorloopt het beoordelingsproces en gaat na goedkeuring live.

 

#3: lever aanbiedingen met een Facebook Messenger Bot

Facebook Messenger-bots bieden geweldige mogelijkheden voor marketeers omdat bezoekers zich met één klik kunnen abonneren op je Facebook-pagina.

Nadat ze zich hebben aangemeld, kun je via Messenger informatie en updates van je pagina verzenden (binnen de grenzen die zijn beschreven in het beleid van Facebook).

Bots zijn een handige, eenvoudige manier om informatie over lanceringen en verkopen te delen of vouchers te leveren.

Bovendien zijn de openings-, lees- en klikfrequenties voor deze berichten enorm in vergelijking met de equivalente open rates voor e-mail.

Veel bedrijfseigenaren zijn zich er echter niet van bewust dat deze technologie bestaat of denken dat deze te complex is om te gebruiken.

Als jij dat bent, wees dan voorbereid om van gedachten te veranderen! Er zijn nogal wat tools die een bot voor je zullen bouwen zonder dat je meer ingewikkelde dingen hoeft te doen dan tekst intypen.

ManyChat heeft een functie die perfect is voor lokale bedrijven die zichzelf op een nieuwe manier willen promoten.

Als gebruikers een specifiek woord typen in de opmerkingen onder je bericht, worden ze automatisch geabonneerd op je Messenger-bot en kun je ze een freebie of voucher sturen.

Dit is niet alleen een geweldige manier om bewustzijn te vergroten, bezoekersverkeer te stimuleren en de verkoop te stimuleren, maar het heeft ook het extra voordeel dat je kunt blijven communiceren met Messenger-abonnees.

 

Hoe maak je een Facebook messenger bot?

Het opzetten van een chatbot voor jouw bedrijf is eenvoudig. Maak eerst een gratis account voor ManyChat. Ga vervolgens naar je dashboard en klik op Growth Tools.

Klik vervolgens op New Growth Tool en selecteer Facebook Comments in het volgende venster.

Klik in het Facebook Comments-venster op de Select a Post-knop en kies het bericht dat je wilt activeren. Houd er rekening mee dat je later naar dit venster kunt terugkeren om het bericht te selecteren als je het nog niet hebt gepubliceerd.

Geef ook het sleutelwoord op dat je jouw doelgroep moet vragen om in de opmerkingen te typen. Houd het simpel en neem varianten op die je mag verwachten, inclusief typefouten.

 

Gratis facebook Messenger bot met Manychat

 

Klik boven aan het venster op Opslaan om je werk op te slaan (je kunt het concept zo vaak bewerken als nodig is) en klik op Volgende.

Typ nu het bericht dat wordt weergegeven om gebruikers te vragen om te reageren op een abonnement. Bewerk het algemene bericht naar behoefte om aan jouw bedrijfsbehoeften te voldoen en een beroep te doen op je klanten.

Als je klaar bent, klik je nogmaals op Opslaan en vervolgens op Volgende.

Je wordt vervolgens gevraagd om het eerste ‘echte’ bericht voor jouw abonnees te maken, het zogeheten aanmeldbericht. Bewerk het standaard aanmeldbericht dat bij je bedrijf hoort en verwelkom nieuwe abonnees.

ManyChat geeft je de mogelijkheid om abonnees aan een reeks toe te voegen. Een reeks is een reeks berichten die je in ManyChat maakt om tips te delen, relaties op te bouwen en informatie te leveren op basis van wat de abonnee echt wil.

Je kunt de voucher of aanbiedingscode afgeven door deze als afbeelding te plaatsen of de inwisselcode in het bericht op te nemen.

Zorg er ook voor dat abonnees weten wat ze van je kunnen verwachten. Met het ingebouwde voorbeeld kun je zien hoe jouw bericht eruit zal zien voor de ontvanger.

Het is belangrijk om gebruikers te laten weten dat ze zich op elk gewenst moment kunnen afmelden door ‘stop’ te typen. Dit is een standaardonderdeel van de functionaliteit van ManyChat.

Wanneer je alles hebt ingesteld en je een Facebook-bericht hebt gemaakt waarin de aanbieding wordt uitgelegd en mensen vertelt wat ze moeten doen, schakel je de optie rechtsboven in het scherm van Concept in Actief.

Nu ben je klaar om een lijst met abonnees binnen Facebook Messenger te laten groeien die je op elk moment kunt berichten. Bovendien help je het voetverkeer en de verkoop met een nieuwe aanbieding.

Combineer deze technologie met een boostpost voor nog meer impact en wacht tot de zaken echt beginnen te lopen.

 

Conclusie

Dus daar heb je het! Probeer deze drie eenvoudige maar effectieve Facebook-marketingtactieken om jouw lokale bedrijf te promoten.

Wat denk je? Welke tactiek ga je als eerste proberen? Hoe promoot je jouw lokale bedrijf op Facebook? Deel je mening in de reacties hieronder.