Klein budget? 12 manieren om uw lokale bedrijf gratis te promoten

door Joost Nusselder | Bijgewerkt op:  10/11/2018

Ontvang mijn geheime blogtips en al mijn sjablonen helemaal GRATIS bij mijn e-mailcursus en nieuwsbrief.

We gebruiken je e-mailadres alleen voor onze nieuwsbrief en respecteren jouw privacy

Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Adverteren kan duur zijn en ver boven uw budget vallen als u net begint als freelancer of een klein bedrijf.

Maar met een slimme aanpak zijn er een paar manieren waarop u uw bedrijf gratis in uw regio kunt promoten.

U hoeft geen paginagrote advertentie in uw lokale krant te plaatsen om potentiële klanten te laten weten dat u open en klaar bent om zaken te doen.

Het internet wemelt van marketingplatforms die geen cent kosten - je moet alleen weten waar je moet zoeken.

Vóór het internet hadden kleine bedrijven maar een paar manieren om hun producten goedkoop te verkopen, via methoden zoals het afdrukken van flyers of het sponsoren van kleine lokale evenementen.

Er zijn tegenwoordig allerlei mogelijkheden op het web, je hoeft alleen maar te weten waar je moet zoeken.

Met wat slimme marketing kun je jezelf stevig op de kaart van je lokale bedrijf zetten, zonder een cent te betalen!

Hier zijn 12 manieren om uw bedrijf gratis lokaal te promoten:

1) Zorg ervoor dat uw website waarde toevoegt

Of u zich nu richt op lokale of internationale klanten, uw website moet duidelijk uitleggen wat u doet, gemakkelijk te vinden en te navigeren zijn, en aantrekkelijk zijn.

Als u nog geen website heeft, moet u er nu een maken. Het hebben van een werkende website is belangrijk voor de marketing van uw bedrijf.

Afhankelijk van wat u verkoopt, dient uw website als leadgeneratietool, online brochure, catalogus en informatiebron voor uw potentiële klanten.

Jouw website als online catalogus en informatiebron

Als je het je niet kunt veroorloven om iemand in te huren om je website op maat te ontwerpen, maak deze dan met een van de bedrijven zoals Wix, Jimdo of zelfs WordPress als je wat meer tijd wilt besteden.

Deze hebben allemaal templates en tools waarmee je eenvoudig een basiswebsite kunt maken.

Waar moet je op letten bij het bouwen van je website?

Dit zijn de punten om in gedachten te houden bij het opzetten of herbouwen van uw website:

Hoe doelgericht hij is
De kwaliteit van uw inhoud
Hoe gemakkelijk uw website te gebruiken is door de beoogde doelgroepen
Hoe goed het uw merkidentiteit weergeeft
Hoe zoekmachine-optimalisatie (SEO) vriendelijk is
Gebruik en integratie van social media kanalen
Geschiktheid voor gebruikers van mobiel internet

2) Maak van bloggen een hoge prioriteit

Het is belangrijk om een ​​blog aan uw website toe te voegen, omdat dit uw kansen vergroot om opgemerkt te worden en contentmarketing uw SEO zal helpen, omdat u belangrijke trefwoorden en zinnen in uw blogposts kunt gebruiken.

Websites worden vrij vaak gecrawld, dus het is altijd belangrijk om verse inhoud van hoge kwaliteit te hebben.

Het schrijven van een gewone blog geeft uw publiek ook de mogelijkheid om met u te communiceren door hun opmerkingen op uw berichten te plaatsen.

Maak bijvoorbeeld gebruik van die rustige momenten in je bedrijf om eerst iets op papier te zetten of, als je de kans hebt, meteen de laptop te pakken en een nieuw stukje tekst aan je website toe te voegen.

Maak bloggen een prioriteit voor je lokale zaak

Vergeet niet om knoppen voor sociaal delen aan uw blogberichten toe te voegen, zodat lezers ze gemakkelijk kunnen delen en meer mensen u en uw bedrijf ontdekken.

Maak je blog zo persoonlijk mogelijk om mensen bij je merk te betrekken.

Een blog helpt uw ​​bedrijf niet alleen naam op te bouwen via volgers, maar is ook een manier om directer in contact te komen met uw consumenten.

Maar onthoud dat een van de belangrijkste sleutels van bloggen is om:

Maak nieuwe inhoud volgens een vast schema terwijl u een aanhang opbouwt. Een slapende, verlaten blog is niets waard
schrijf super-uitgebreide en nuttige content volgens goede SEO-technieken wanneer je je blog wilt gebruiken om gevonden te worden

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, maar ze hoeven ook niet per se toegepast te worden. Zolang je maar duidelijk bent over het doel van je berichten.

3) Verspreid eens per maand een persbericht

Het is belangrijk om contact te houden met de lokale krant en persberichten in te dienen die u de mogelijkheid geven om gratis bekeken te worden.

Dit kan van alles zijn, van het aannemen van nieuw personeel tot het binnenhalen van een nieuwe klant – het hoeft geen groot nieuws te zijn, het hoeft alleen iets te zijn om lokale bedrijven te laten weten dat je er bent.

Door relaties op te bouwen met redacteuren en journalisten kunt u ervoor zorgen dat uw persbericht wordt gelezen en hopelijk wordt gepubliceerd.

Praat over wat jou uniek maakt

Zoek naar iets ongewoons in wat je doet en maak het bekend.

Stuur persberichten naar lokale kranten, radiostations, kabeltelevisiestations en tijdschriften waarvan het publiek waarschijnlijk geïnteresseerd is in het kopen van wat u verkoopt.

Publiceer de persberichten ook op een of meer online persberichtendiensten en zorg ervoor dat u links naar uw website opneemt.

Om uw kansen op publicatie van het materiaal te vergroten, stuurt u een foto (maar niet naar radiostations) met uw persbericht mee.

Redacteuren van gedrukte publicaties hebben vaak 'kunst' (tekeningen of foto's) nodig om de ruimte te vullen en het grijze uiterlijk van een pagina met tekst te doorbreken.

Schrijf een artikel dat uw expertise in uw vakgebied aantoont. Stuur het naar niet-concurrerende kranten, tijdschriften en websites in uw vakgebied die inzendingen van experts accepteren.

Zorg ervoor dat u uw naam, bedrijfsnaam, telefoonnummer en een verwijzing naar uw product of dienst aan het einde van het artikel vermeldt.

Als de redacteur het artikel kan gebruiken, krijgt u uw naam in druk en mogen uw contactgegevens ook gratis worden afgedrukt.

Publiceer zelf uw publiciteit. Als u toch publiciteit krijgt, moet u toestemming krijgen van de uitgever om het artikel met de publiciteit te herdrukken.

Maak fotokopieën en stuur de kopieën op met verkoopbrieven of andere literatuur die u gebruikt om uw product of dienst op de markt te brengen.

De publiciteitsclips geven geloofwaardigheid aan de claims die u maakt voor uw producten of diensten.

4) Gebruik e-mailmarketingsoftware om de verkoop te verhogen

Deze methode is snel, effectief, direct en eenvoudig te ontwerpen.

U kunt ook precies volgen en begrijpen hoe uw e-mailmarketingsoftware uw bedrijf laat groeien en hoe individuele klanten reageren, zodat u de verkoop in de loop van de tijd kunt verhogen.

Om de volledige waarde uit uw e-mailmarketing te halen, moet u ervoor zorgen dat u uw database regelmatig bijwerkt en uitbreidt en probeert u uw publiek ertoe aan te zetten zich aan te melden.

Er zijn veel selfservice e-mailplatforms beschikbaar (zoals het briljante Drip), of u kunt ervoor kiezen om hulp te krijgen van een gespecialiseerd e-mailmarketingbureau.

E-mailcampagnes die werken

(Afbeelding: wenspond.com)

5) Begin video's te gebruiken om uw bedrijf te promoten

YouTube is de op één na grootste zoekmachine ter wereld, dus het is logisch om een ​​YouTube-kanaal te maken en beproefde videomarketingtactieken te gebruiken, zoals video-inhoud in 'how-to'-stijl en responsvideo's, om de zichtbaarheid van de zoekresultaten te vergroten. verbeteren en potentiële leads genereren.

Video-interview lokaal voor inhoud

(Foto: roberthalf.com)

Een idee is om via Skype individuele video-interviews te houden met lokale nieuwsmakers in jouw niche. Nadat je de video hebt opgenomen, om het voordeel te maximaliseren:

Post het op YouTube
Sluit de YouTube-code in op uw website
Transcribeer de video met een goedkope tool
Plaats de getranscribeerde tekst op uw blog zodat zoekmachines deze kunnen vinden

Of u kunt een online seminar organiseren en dit op uw website en via sociale medianetwerken delen - een perfecte gelegenheid om bekendheid te krijgen.

6) Vermeld uw bedrijf in populaire lokale mappen

Klanten helpen ontdekken waar u zich bevindt, is van cruciaal belang en een van de beste manieren waarop lokale bedrijven online kunnen worden gevonden, is door hun bedrijf toe te voegen aan de beste online bedrijvengidsen.

Er zijn een aantal populaire online directory's, waaronder Google, Bing, LinkedIn en telefoongidsen. Zorg ervoor dat u uw gegevens op al deze plaatsen plaatst, want als u alleen op deze topposities post, mist u een kans om gevonden te worden door klanten die op zoek zijn naar uw diensten.

7) Wees actief op sociale media

Het is belangrijk om je doelgroep te kennen, omdat het een van de meest populaire manieren is om op te vallen.

U kunt elk nieuwsitem en evenement promoten en communiceren met uw publiek en uw bloginhoud publiceren via de meest voorkomende mediakanalen, waaronder Facebook, Google+ LinkedIn, Instagram en Twitter.

Hoewel Facebook en Instagram het beste werken met advertenties om uw inhoud te promoten, zijn linkedin en twitter nog steeds geweldige media om te vinden met microbloginhoud.

Omarm sociale media

Sociale media zijn niet alleen een hulpmiddel om bekendheid te krijgen - het is nu een noodzakelijke tijdsinvestering geworden voor elk bedrijf.

Netwerken op LinkedIn - zowel op persoonlijk als op bedrijfsniveau - kan bijvoorbeeld een andere manier zijn om uw startup te helpen.

Plaats regelmatig interessante informatie en afbeeldingen op uw sociale media-accounts. De informatie of foto's moeten interessant zijn voor uw publiek.

Tips om hun leven of bedrijf te verbeteren of speciale aanbiedingen krijgen waarschijnlijk de meeste likes en shares.

Als u vervolgens een klein beetje aan uw marketing wilt uitgeven, betaalt u om uw meest populaire berichten op sociale-mediasites te verbeteren.

Richt de gebooste berichten op groepen mensen die het meest op uw klanten lijken om uw naamsbekendheid te vergroten onder degenen die het meest waarschijnlijk klant worden.

Zet multimedia op YouTube en Flickr

YouTube biedt een gratis manier om creatieve promotievideo's te verspreiden, maar om te slagen moet je inhoud plaatsen die mensen willen zien en die relevant zijn voor je bedrijf: een simpele advertentie werkt niet. Je moet waarde toevoegen aan de kijker.

Een Flickr-profiel kan ook helpen door u een plek te geven om alle foto's voor uw bedrijf te verzamelen en terug te linken naar uw website.

8) Verifieer uw vermelding op Google Mijn Bedrijf

Voorheen bekend als Google Places en nu Google Mijn Bedrijf. Het is een manier om op Google maps te verifiëren waar uw bedrijf zich fysiek bevindt.

Dit kan door iedereen in het bedrijf worden geverifieerd.

Google stuurt een pincode naar uw exacte bedrijfsadres en zolang iemand die pincode op uw vermelding plaatst, betekent dit dat u bent geverifieerd en van de voordelen kunt profiteren.

Deze omvatten verhoogde kansen om te verschijnen in lokale Google-zoekopdrachten, de mogelijkheid om uw Google+ profiel aan uw lokale vermelding te koppelen en de mogelijkheid om beoordelingen van uw klanten te krijgen die vervolgens als sterbeoordelingen in zoekresultaten worden weergegeven.

Het beste hieraan is dat het helemaal gratis is. Het nadeel is dat het weken kan duren voordat de pincodes via de e-mail aankomen, dus als u de mogelijkheid krijgt om onmiddellijk telefonisch te verifiëren, doe dat dan.

9) Woon lokale netwerkevenementen bij en bouw verbindingen op

De beste manier om nieuwe lokale contacten (en potentiële klanten) te ontmoeten, is door eropuit te gaan en te netwerken.

Maak er een punt van om evenementen en vergaderingen bij te wonen die zijn gericht op uw zakelijke onderwerp, en deel te nemen aan gesprekken door vragen te stellen of vrijwillig te spreken op een liveblogconferentie.

Weet u niet waar u lokale evenementen kunt vinden? Je kunt lokale evenementen zoeken op regio en plaats op bijvoorbeeld meet-ups.

Als je net begint en nog geen visitekaartjes en zakelijk briefpapier hebt, laat ze dan meteen maken.

Uw visitekaartje laat potentiële klanten weten dat u een professional bent die uw bedrijf serieus neemt en dat u iets uit te delen moet hebben op deze evenementen.

Zorg ervoor dat u uw websiteadres op uw visitekaartje en eventuele hand-outs die u maakt, vermeld.

Voeg indien mogelijk ook de link naar uw belangrijkste sociale media-accounts toe.

Meld u aan voor een e-mailserviceprovider en stuur een e-mailnieuwsbrief en/of promotionele aanbiedingen naar klanten en prospects voor uw bedrijf.

Zorg ervoor dat u toestemming vraagt ​​om e-mail te verzenden voordat u de e-mailnaam van een persoon op uw lijst plaatst.

Een goede manier om een ​​op permissies gebaseerde e-maillijst op te bouwen van mensen die uw mailings willen, is door iets weg te geven.

Het kan een gratis e-boek zijn, of zelfs een gratis tip over hoe uw prospect aan de slag kan gaan met iets basaals.

Als u bijvoorbeeld een gezondheidscoach bent, kunt u mensen die zich aanmelden voor uw gratis nieuwsbrief een factsheet geven met '10 eenvoudige manieren om af te vallen zonder een dieet te volgen'.

Een e-mailservice als Constant Contact of Mailchimp maakt het eenvoudig om je lijst te beheren en professioneel ogende mailings te versturen.

Geef uw visitekaartjes in handen van iedereen die u kan helpen bij uw zoektocht naar nieuwe klanten.

Bel je vrienden en familie en vertel hen dat je een bedrijf bent begonnen. Bezoek ze en laat een kleine stapel visitekaartjes achter om uit te delen aan hun vrienden.

Geef verschillende visitekaartjes aan uw klanten als u een dienstverlener bent.

Op die manier kunnen vrienden en buren hen om een ​​aanbeveling vragen, zodat ze gemakkelijk uw bedrijfsnaam en contactgegevens kunnen doorgeven.

Praat met alle leveranciers van wie u producten of diensten koopt. Geef ze uw visitekaartje en vraag of ze uw producten of diensten kunnen gebruiken, of dat ze iemand kennen die dat zou kunnen.

Maar neem ze vooral mee naar lokale evenementen.

Bewaar de visitekaartjes in een zak waar ze gemakkelijk te bereiken zijn.

Vergeet niet te vragen wat de mensen met wie u spreekt aan het doen zijn, en luister echt naar hen. Ze zullen gevleid zijn door uw interesse en zullen u daardoor beter kunnen onthouden.

Betaal om lid te worden van die groepen die uw doelklanten aantrekken.

Als de groep een website heeft en een lijst met leden op de site publiceert, zorg er dan voor dat u uw naam en websitelink vermeldt.

Doe actief mee in 2 of 3 van deze groepen. Dat geeft je meer kans om potentiële prospects te ontmoeten.

Maar onthoud: opportunisten worden snel opgemerkt voor wat ze zijn en krijgen weinig gevallen.

Hoewel u niet betrokken wilt raken bij te veel tijdrovende organisaties, kunt en moet u een echte bijdrage leveren aan bijzonder succesvolle evenementen door bruikbare ideeën aan te dragen en projecten waar mogelijk te helpen.

Word ook lid van een relevante online community en draag bij

Elke niche heeft online communities waar je lid van kunt worden. Maar simpelweg aanmelden voor een forum en af ​​en toe iets over uw bedrijf posten, is niet nuttig en zal mensen waarschijnlijk irriteren.

Draag actief bij en hecht een band met de gemeenschap terwijl u uw bedrijf buiten de deur houdt.

Het passief promoten van uw bedrijf door een link in uw handtekening te zetten of alleen te vermelden wanneer de context geschikt is, werkt veel beter in communities en voor het opbouwen van banden.

10) Gastpost op de site van iemand anders

Het schrijven van een blog voor de site van iemand anders is een geweldige manier om meer bekendheid voor uw bedrijf en een reputatie als expert te krijgen, vooral als ze goed bekend zijn in uw regio.

Het plaatsen van een gastblog geeft je een uitstekende gelegenheid om nieuwe connecties te maken met bloggers en hopelijk een aantal trouwe lezers aan te trekken.

Deze lezers kunnen zich ontwikkelen tot klanten, dus het plaatsen van blogs zal uw verkoop ten goede komen. Zorg ervoor dat u voldoet aan de richtlijnen van Google voor het plaatsen van berichten op een gastsite.

11) Vraag om werk of leads

Neem contact op met non-profitorganisaties, scholen en hogescholen en zelfs andere bedrijven die klanten hebben die mogelijk uw diensten nodig hebben.

Netwerk met anderen die hetzelfde soort werk doen als jij. Laat hen weten dat je beschikbaar bent om hun overuren te verwerken.

(Maar probeer hun klanten niet te stelen, er komt een bericht naar buiten en het zal zeker uw zakelijke reputatie ruïneren.)

Bied aan als spreker. Bedrijfsconferenties, vrijwilligersorganisaties, bibliotheken en lokale bedrijfsgroepen hebben vaak sprekers nodig voor vergaderingen.

U profiteert van de naamsbekendheid, contacten en publiciteit die u als spreker op deze evenementen krijgt.

Als uw product of dienst geschikt is, geef er dan demonstraties van aan groepen of individuen die mogelijk geïnteresseerd zijn.

Of leer anderen hoe ze een hulpmiddel kunnen gebruiken dat u in uw werk gebruikt.

12) Leer om verwijzingen te vragen

Vraag bestaande klanten, prospects en toevallige kennissen of ze iemand kennen die ook goede klanten voor uw bedrijf zou kunnen zijn.

Als je ze krijgt, volg dan de leads op.

Partners die voor u verkopen

Gebruik andere mensen om uw product of dienst te verkopen.

In plaats van (of naast) je producten zelf te verkopen, ga je op zoek naar partners, resellers of mensen die leads voor je genereren in ruil voor een commissie op de verkoop.

Zorg ervoor dat uw prijsstructuur rekening houdt met de vergoedingen of commissies die u moet betalen voor alle verkopen die worden gedaan.

Maar het is een goede manier om de verkoop te verhogen zonder een marketingbudget. Je betaalt immers pas bij een verkoop en dan betaal je daarvoor met een deel van de winst.

Partners om mee te verkopen

Kom in contact met bedrijven die dezelfde markt bedienen, maar waar je verschillende producten en diensten verkoopt.

Maak afspraken om elkaars goederen en diensten te promoten door leads heen en weer te leiden, mailings te delen en links te creëren.

Maak gebruik van elkaars netwerk en aandacht:

informatie in elkaars winkel
actie in elkaars nieuwsbrieven
verschijnen op elkaars evenementen
flyers toevoegen aan elkaars pakketten

Plan voor succes

Wat is de beste manier om uw bedrijf te promoten? Hoe kunt u uw bedrijf en uw naam promoten om potentiële klanten aan te trekken, vooral als het geld krap is of als u net begint?

Hoe kunt u mensen op de meest betaalbare manier kennis laten maken met uw bedrijf?

Het promoten van een bedrijf is een voortdurende uitdaging voor kleine bedrijven. Of u nu net begint of al jaren zaken doet.

Maar er is één belangrijk element dat je enorm zal helpen bij alle bovenstaande benaderingen: plan je aanval.

U verspilt kostbare tijd en geld aan het op de markt brengen van uw bedrijf zonder eerst uw marketingstrategie te definiëren.

Begin met het identificeren van uw beste prospects en bepaal vervolgens de beste manier om ze te bereiken. Wees zo specifiek mogelijk.

Is de beslisser:

de CTO van het bedrijf,
de directeur personeelszaken van
een 37-jarige werkende moeder?

Kun je ze vinden op Twitter, Google Plus, Pinterest, Facebook, YouTube of Instagram?

Hoe zit het met persoonlijk netwerken op lokale zakelijke bijeenkomsten?

Zult u op dat specifieke evenement mensen vinden die waarschijnlijk prospects voor u zijn of die u kennen en die potentiële prospects kunnen aanbevelen?

Hoe zit het met reclame? Zoeken klanten naar jouw type product op Google of Bing?

Wil je beginnen met het promoten van je bedrijf aan het begin van hun koopcyclus, of wanneer ze bijna klaar zijn om hun creditcard te halen en de aankoop te doen.

Schrijf uw antwoorden op en gebruik ze voordat u met een nieuwe marketingtactiek begint.

Joost Nusselder is The Content Decoder, content marketeer, vader en houdt ervan om nieuwe tools en tactieken uit te proberen. Sinds 2010 werkt hij aan een portfolio van nichesites. Nu sinds 2016 maakt hij samen met zijn team diepgaande blogartikelen om trouwe lezers te helpen verdienen aan hun eigen succesvolle sites.