lokale promotie met instagram

13 nieuwe tips om jouw lokale bedrijf op Instagram te promoten

JiffPom (@JiffPom) is trots (denk ik) bovenop een troon van 8,5 miljoen Instagram-volgers.

Hij is ook een hond.

Om dit in perspectief te plaatsen, heeft een “Insta-beroemde” hond meer volgers dan Apple, Amazon en Microsoft gecombineerd.

De meeste volgers op instagram

Als elk groot frisdrankmerk hun Instagram-volgers telt, zou JiffPom ze nog steeds verslaan met meer dan 3 miljoen.

Google? Beat.

Samsung en Facebook? Komen niet eens in de buurt van JiffPom.

Dit zijn enkele van de topmerken ter wereld. Als ze niet kunnen concurreren met een Insta-beroemd dier, welke hoop hebben wij dan?

Gelukkig voor je lokale bedrijf is het slagen op Instagram niet alleen een kwestie van het tellen van volgers; het gaat over betrokkenheid. Dat is wat leidt tot conversie en verkoop.

De uitdaging is om die volgers te genereren en Instagram-content te produceren die hun engagement en daaropvolgende zaken waardig is.

Deze gids bevat 11 tips die je kunt gebruiken om jouw lokale bedrijf succesvol te promoten op Instagram, betrokkenheid te genereren en de verkoop te stimuleren.

1. Deelnemen, deelnemen, deelnemen

Instagram is, net als elk ander social-mediaplatform: een community.

Net zoals je bedrijf een waardevol onderdeel is van jouw lokale gemeenschap, wil je ook laten zien dat je een gerenommeerd en waardevol lid van de Instagram-community bent.

Hiermee kun je volgers verdienen die graag met jouw content bezig zijn.

Grote afbeeldingen of video’s plaatsen is niet genoeg!

Om je reputatie in de Instagram-gemeenschap te vestigen, wil je influencers en andere merken (zelfs directe concurrenten) volgen en deelnemen aan de gesprekken die ze starten en omgaan met de content die ze produceren.

Je moet betrokkenheid inzetten om engagement te maken!

En wanneer jouw volgers een gesprek in het commentaargedeelte van je berichten tot stand brengen, neem je actief deel aan die gesprekken en beantwoordt je vragen, zorgen, lof en andere gevoelens.

2. Versterk je Instagram-gemeenschap door lokale content opnieuw te plaatsen

Je kunt de reputatie van je bedrijf op Instagram en je lokale community versterken door regelmatig de inhoud te herpubliceren die is gepubliceerd door je lokale volgers, andere bedrijven bij jou in de buurt en lokale beroemdheden.

Niet alleen zal dat individu blij zijn dat zijn eigen inhoud door jouw bedrijf wordt gekenmerkt, maar andere volgers zullen dit ook opmerken.

re-share lokale content

Ze kunnen je “shout out” vermelden op hun Instagram-pagina, waarmee je hun volgers en nog meer mensen in je lokale gemeenschap kunt bereiken. Win, win!

Wanneer je content deelt die is gemaakt door echte mensen, wordt jouw merk toegankelijker en humaner als een waardevolle bijdrage aan de community.

Met andere woorden, je bedrijf begint zich als een vriendelijke buur te positioneren in plaats van een zakelijke aanbieder.

Deze strategie is niet alleen effectief in het creëren van een sterkere reputatie in de community, maar het bespaart je ook veel tijd bij het maken van originele, unieke inhoud. Zorg er wel eerst voor dat je het eerst vraagt ​​en tag het Instagram-account van de gebruiker.

3. Zorg voor een consistente merkidentiteit

Deelnemen aan Instagram met jouw bedrijf betekent een nieuwe extensie van je merk maken.

Hoewel Instagram een ​​uniek platform is dat kan en moet worden gebruikt om andere doelen te bereiken dan andere contactpunten, zelfs je andere sociale-media-accounts, moet er een gevoel van consistentie zijn op alle platforms.

Vooral wat betreft de toon en persoonlijkheid die je uit wilt stralen met jouw merk.

De meeste van je klanten volgen jouw merk op vele, zo niet alle, van deze verschillende kanalen.

Als je Instagram-personage niet overeenkomt met de toon die is ingesteld door je website, Facebook-pagina of je werknemers in de winkel, loop je een groot risico je klanten te verwarren.

Dus, hoe je op Instagram contact hebt met klanten en de toon die je in de bijschriften van je berichten zet, moet aansluiten bij hoe het voelt om je bedrijf persoonlijk te bezoeken.

Anders loop je mogelijk klanten binnen in de verwachting dat de joviale, vrolijke zaak die ze op Instagram hebben ontmoet, alleen maar te wensen overlaat.

Dit zorgt voor een verstoring van hun customer journey en kan ze ook ontgoochelen.

Wanneer je jouw perfecte merk-boodschap hebt gevonden kun je deze met een aantal relatief goedkope instagram advertenties blijvend overbrengen.

Zorg voor een thema voor je account

Je Instagram verschijnt dus niet als een mengelmoes van willekeurige foto’s, probeer het uiterlijk van je afbeeldingen consistent te maken en consistent te maken met je merk.

Wat zijn je merkkleuren? Zoek naar manieren om dat op te nemen in de afbeeldingen die je maakt.

Consistente merkidentiteit op instagram

4. Vermijd overlappende plaatsingen

Hoewel de toon en persona achter je berichten consistent moeten blijven over verschillende kanalen, kan te veel overeenkomst schadelijk zijn.

Je moet voorzichtig navigeren tussen consistentie en het plaatsen van unieke inhoud die niet herhaald wordt over alle kanalen.

Overlappende plaatsingen gebruikt exact hetzelfde bericht en dezelfde inhoud op verschillende sociale mediaplatforms.

Het gevaar van het plaatsen van berichten is dat klanten die je volgen via meerdere sociale-mediakanalen dit exact dezelfde bericht meerdere keren zullen zien.

Het houdt dus op boeiend te zijn en begint storend te worden. Vergeet niet dat elk kanaal anders is en als zodanig moet worden behandeld.

Dat gezegd hebbende, er zijn tijden dat algemeen posten acceptabel is, bijvoorbeeld wanneer je bedrijf een lokaal evenement organiseert of nieuwe producten uitbrengt; je wilt dat zoveel mogelijk mensen over dit nieuws / evenement / product (en) horen.

Zorg voor verschillende berichten op verschillende kanalen

Je wilt echter nog steeds zeker weten dat je op verantwoorde wijze crosspromotie aanbiedt.

Verantwoorde cross-promotie is niet alleen kopiëren en plakken van je inspanningen van het ene platform naar het andere, maar elk kanaal op de juiste manier gebruiken om hetzelfde bericht te promoten.

5. Demonstreer jouw lokale levensstijl

De lokale levensstijl van je bedrijf kan het beste worden omschreven als het leven dat een klant leidt nadat hij je producten heeft gekocht.

Omdat Instagram zo’n visueel platform voor sociale media is, is het het perfecte kanaal om te laten zien hoe de lokale levensstijl van je merk eruitziet.

Door foto’s van je producten in actie te schieten, stel je jouw klanten in staat om die levensstijl te leven, waardoor je algemene merkwaarde wordt versterkt en deze klanten worden aangemoedigd om een ​​aankoop te doen.

Bij het maken van afbeeldingen of video’s die de lokale levensstijl van je producten demonstreren, moet je altijd ernaar streven populaire bezienswaardigheden in je stad te integreren.

Lees ook: video bewerken voor Instagram en Instagram Stories met WeVideo

Deze plaatsen zijn niet alleen herkenbaar en vertrouwd, maar ze helpen ook om de klant je producten in hun lokale leven te visualiseren, vooral als je oriëntatiepunten gebruikt die ze vaak bezoeken.

6. Ga mee met de Trends

Vakanties zijn bijna altijd een trending topic en bedrijven maken tegenwoordig al lang gebruik van hun klanten met berichten over vakantiethema’s.

Maar er zijn nog andere onderwerpen waarvan je de populariteit kunt gebruiken bij het maken van boeiende Instagram-content.

Dit is een geweldige manier om lokale aandacht te verzamelen, omdat het ervoor zorgt dat je inhoud plaatst die relevant en interessant is voor je lokale volgers.

Als je trending-hashtags bij jou in de buurt wilt vinden, wil je aandacht besteden aan nieuws, lokale evenementen en zelfs vakanties die specifiek zijn voor de gemeenschap.

Daarom is het slim om andere bedrijven, lokale beroemdheden en andere community thought leaders te volgen, omdat je op Instagram kunt kijken naar inspiratie voor trending en lokale zoekwoorden die je kunt gebruiken.

Er is echter een duistere kant om trending topics te gebruiken. Sommige merken pushen het te ver en proberen onderwerpen te kapen die beter alleen gelaten kunnen worden.

Als er bijvoorbeeld een tragische gebeurtenis plaatsvindt, wil je deze vermijden. Anders lijkt het alsof je probeert te profiteren van de tegenslagen van anderen.

Controversiële onderwerpen zijn een andere zere plek voor veel mensen en je zult er beter aan doen deze te negeren.

7. Focus op gelokaliseerde hashtags

Nu we het toch over hashtags (#) hebben, er zijn veel parallellen tussen hashtags en SEO-keywords.

Om het lokale bereik van je Instagram-pagina te optimaliseren, moet je je richten op gelokaliseerde hashtags.

Hierdoor kunnen mensen in jouw regio je berichten en je bedrijf vinden via gebiedsspecifieke hashtags.

Gebruik een hashtag die jouw locatie bevat, zoals #uitgaanamsterdam, in plaats van een generieke #uitgaan.

Het is ook een goede gewoonte om hashtags op te nemen die je gebied en het type bedrijf dat je hebt omvatten. Nogmaals, hashtags lijken veel op zoekwoorden.

Als mensen op Instagram op zoek zijn naar een kapper in Deventer (en je bent toevallig een kapper in Deventer), wil je dat de Instagram-content van je bedrijf in die zoekopdracht verschijnt.

Dus je zou hashtags als #Deventerhairstyle of #Deventerkapper kunnen gebruiken.

De uitdaging, in termen van gelokaliseerde hashtags, is weten hoe lokaal je zou moeten gaan.

Richt je je op je specifieke stad of hele gemeente of provincie? Is het beter om een ​​hashtag te gebruiken met alleen de naam van je stad, of is er meer volume in de stad en gemeente?

Er is geen universeel, correct antwoord op deze vraag. Het hangt grotendeels af van hoe mensen zoeken in jouw omgeving en hoe groot je plaats zelf al is.

Je moet dus wat onderzoek doen om te bepalen wat de beste lokale hashtags zijn om in jouw regio te gebruiken.

Je kunt hulpprogramma’s van derden, zoals Hashtagify of Focalmark, gebruiken om een ​​trefwoord / hashtag in te voeren en andere gerelateerde woorden en zinsdelen te bekijken.

Deze tools zijn ideaal voor het bijhouden van de prestaties van verschillende hashtags, terwijl ze ook helpen inspiratie op te doen voor nieuwe hashtags.

Je kunt deze hulpprogramma’s gebruiken om geweldige lokale hashtags te vinden en beter te begrijpen hoe mensen in jouw regio zoeken.

Vooral omdat je net begint met het groeien van je account, zijn hashtags de sleutel tot het bereiken van een groter publiek.

Maak een lijst met populaire hashtags, evenals de zoekwoorden die specifiek zijn voor je branche, en natuurlijk je locatie.

Gebruik echter alleen de hashtags die logisch zijn voor je merk.

Opmerking: wanneer je hashtags toevoegt aan je bericht, voeg je ze toe in het gedeelte voor reacties in plaats van de beschrijving om ervoor te zorgen dat je post er netter uitziet.

8. Voeg een link in je bio toe

Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het is een absolute noodzaak op Instagram.

De bio van je bedrijfspagina is de enige ruimte op Instagram die een link kan bevatten, dus je moet erop inspelen.

Zonder deze link kunnen volgers geen conversies genereren door je website te bezoeken, jouw producten te kopen en zich elders met je merk te verbinden.

Je kunt ook informatie over je andere sociale media-accounts toevoegen, zoals de Twitter-handle van je bedrijf. En als een lokaal bedrijf is het ook van cruciaal belang om je adres op te nemen, zodat volgers weten waar ze je kunnen vinden!

Laat je Bio opvallen

Zorg ervoor dat wanneer mensen je bio vinden, ze weten dat je een lokaal bedrijf bent en welke gebieden je bedient.

Vermeld je locatie en een korte beschrijving van je bedrijf. Je hebt niet veel ruimte in deze space, dus zorg dat het telt! Wie je bent en wat je doet.

Zorg er ook voor dat je bio image van hoge kwaliteit is. Een logo kan werken zolang het herkenbaar is. Als je meer een persoonlijk merk bent, zou een persoonlijk profielbeeld beter werken, bijvoorbeeld wanneer je zelf altijd in de winkel staat.

Je bio is ook de enige plaats waar je een hyperlink naar je website kunt plaatsen. Zorg ervoor dat de link relevant is voor jouw doelen.

Als je wilt dat mensen zich aanmelden voor een e-maillijst, is jouw link misschien een digitale download en aanmeldt pagina middels een formulier.

Als je verkeer naar je website wilt genereren, plaatst je jouw link daar, maar geef je mensen een reden om erop te klikken!

9. Creëer professionele, creatieve inhoud

Dit kan vanzelfsprekend zijn, maar er zijn een heleboel bedrijfspagina’s op Instagram die routinematig afbeeldingen en video’s plaatsen met een lagere kwaliteit, wazig of slecht gecomposeerd.

Als je op Instagram een ​​serieuze voorsprong wilt nemen, overweeg dan om te investeren in een camera van een hogere kwaliteit dan je smartphone. Je kunt zelfs besluiten om te investeren in een professionele fotograaf om aantrekkelijke foto’s te maken.

Immers, Instagram is een visueel platform, wil je echt uitblinken in het promoten van je bedrijf in deze omgeving, dan moet je de best mogelijke visuele inhoud creëren.

Dit is vooral belangrijk als je productafbeeldingen deelt. Je wilt echt dat volgers het item zien en zich kunnen voorstellen dat ze het kunnen gebruiken (denk eraan, lokale levensstijl).

Als de foto van lage kwaliteit is, zullen ze niet alleen hier niet in slagen, maar zijn ze er ook van overtuigd dat jouw producten van slechte kwaliteit zijn.

Deel lokale en relevante afbeeldingen

Wie zijn je klanten? Welke afbeeldingen denk je dat ze zouden willen zien? Nogmaals, afbeeldingen die laten zien dat je lokaal bent, helpen om die verbinding met je volgers te maken.

Doe wat onderzoek en wat testen om te zien wat het beste werkt.

Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit

Instagram is in de allereerste plaats een netwerk voor het delen van afbeeldingen. Val op door opvallende beelden te hebben.

Afbeeldingen van hoge kwaliteit kunnen eenvoudig met een smartphone worden gemaakt, evenals een geavanceerde digitale spiegelreflexcamera.

Door een paar basisprincipes te leren over hoe fotografie werkt, kunnen je foto’s op elk apparaat echt opvallen.

10. Geotag je berichten

Dit is een andere strategie die, hoewel voor de hand liggend, veel lokale bedrijven vergeten te doen.

Als je wilt dat Instagram-volgers jouw lokale bedrijf ontdekken en bezoeken, moet je hen (en Instagram) vertellen waar ze je bedrijf kunnen vinden.

Je kunt afzonderlijke berichten met een locatie geotaggen.

Wanneer gebruikers op die locatielink klikken, worden ze binnen de app naar een kaartpagina geleid waar ze precies zien waar jouw bedrijf is. Het toont ook andere inhoud die op deze locatie is gepost.

Je moet echter niet altijd je exacte bedrijfslocatie geotaggen.

Als je inhoud van een oriëntatiepunt of een specifiek gebied in jouw landinstelling post, kan het geocoderen van die locatie enige postverscheidenheid creëren en de mogelijkheid creëren dat je inhoud wordt ontdekt door mensen die die locaties op Instagram doorzoeken.

Dit helpt ook om aan te tonen dat jouw bedrijf een actieve deelnemer in de gemeenschap is.

11. Track & meet je inspanningen constant

De attitudes en het gedrag van consumenten veranderen en dat betekent dat je Instagram-volgers ook hun voorkeuren gaan veranderen.

Je moet altijd aandacht besteden aan de content die de meeste betrokkenheid creëert en onderzoekt waarom plotselinge pieken in likes, reacties en shares optraden.

Vraag waar mogelijk mensen die je lokale bedrijf bezoeken als resultaat van je inspanningen op Instagram wat hen binnenhaalde.

De inzichten die zij met je delen zullen van onschatbare waarde zijn!

12. Doe niet aan over-promotie

Streef ernaar dat niet meer dan één op de vier afbeeldingen promotioneel is.

Ja, dit is je zakelijke Instagram-account, maar promoot niet in elke afbeelding. Vergeet niet waarom mensen op Instagram staan ​​en dat het niet te “verkoperig” mag zijn.

Je bent er om connecties te maken en je merk-boodschap over te brengen.

Maak je insta account niet te verkoperig

Vergeet niet het “sociale” in “sociale media” te stoppen:

  • Communiceer met andere accounts. Zoals foto’s
  • Reageer op foto’s
  • Volg de accounts die relevant zijn voor je branche en die je denkt dat jouw perfecte klanten zouden volgen
  • Het is ook een goed idee om relevante hashtags te volgen om te zien wat er trending is in jouw markt.

13. Zoek het beste moment van de dag om te posten

Let op trends en tijden van dagen waarop je meer betrokkenheid krijgt dan anderen. Wanneer kijken je potentiële klanten op Instagram?

  • Zijn ze ochtend reizigers?
  • Avond forenzen?
  • Midden van de dag-dippers?
  • Weekends versus werkdagen?

Begin de trends op te merken en te posten wanneer je de meeste interacties hebt.

Ook tools als Hootsuite kunnen hierbij helpen.

Conclusies

Slagen op Instagram wordt steeds belangrijker voor lokale bedrijven die willen concurreren in het digitale tijdperk.

Met 800 miljoen gebruikers en 63 procent van die gebruikers die dagelijks actief zijn, is deze sociale-mediahub een goudmijn van potentiële verkopen die niet kan worden genegeerd.

Hoewel het gemakkelijk is om over deze aantallen en het verkooppotentieel van Instagram te kwijlen, wordt echt succes op dit platform bereikt door de mensen achter die nummers te benadrukken.

Instagram is een gemeenschap die je smeekt om apart te zijn. Hoe meer waarde je kunt creëren en bieden aan je volgers, des te effectiever je betrokkenheid en bereik.

Ik weet, ik weet het, NOG EEN ANDER platform voor sociale media om te monitoren? Yikes!

Wanneer zal het eindigen?!

Het antwoord, nooit.

Social media is een constant evoluerend beest, maar dat betekent niet dat je op elk nieuw platform moet springen dat er is als het niet geschikt is voor je merk.

Hoewel Instagram niet nieuw is, hebben veel bedrijven niet van de gelegenheid gebruik gemaakt om aan boord te springen. Ik ga er voor pleiten waarom je lokale bedrijf op Instagram moet zijn.

Instagram is een geweldige manier om je merk voor potentiële nieuwe klanten te krijgen, omdat ze dit platform hoogstwaarschijnlijk gebruiken!

Om succesvol te zijn op Instagram, net als bij elk ander sociaal platform of marketinginspanning, is het belangrijk om een ​​plan te hebben en consequent te zijn.

Wat zijn je doelen? Wil je verkeer naar je website leiden? Kweek je jouw e-mail-lijst?

Net als met goede content voor je site: zorg voor een doel en werk van daaruit achteruit.

Hulpmiddelen voor je lokale instagram account

Hier is een lijst met enkele hulpmiddelen en bronnen om je Instagram-account te laten groeien en beheren:

  1. Hootsuite: Plan je berichten van tevoren. Hoewel je nog steeds op Instagram moet inloggen om de afbeelding te uploaden, is Hootsuite een geweldig hulpmiddel om je berichten in te plannen en je uren te besparen door geprepareerde afbeeldingen en bijschriften on the fly te kunnen plaatsen.
  2. Canva: Als je tekst of andere leuke effecten wilt toevoegen aan je Instagram-bericht, is Canva een geweldige desktop-site die supergemakkelijk is om te gebruiken. Het is momenteel niet beschikbaar voor mobiele apparaten, maar als je de hele dag op een computer werkt, kan het eenvoudiger zijn om je berichten daar te ontwerpen.
  3. Snapseed: telefoontoepassing die geweldige bewerkingen biedt. Beschikbaar voor zowel Android- als Apple-apparaten.
  4. Typorama: Met deze gebruiksvriendelijke app kunt je tekst aan afbeeldingen toevoegen en hebt je ook een brede selectie coole achtergronden en stockfoto’s om uit te kiezen. Met de Pro-versie kunt u ook een watermerk aan je afbeeldingen toevoegen. Dit is geweldig als je ervoor wilt zorgen dat de naam of het logo van je bedrijf op je afbeeldingen verschijnt.
  5. Iconosquare: als je specifieke statistieken in je account wilt bijhouden, is Iconosquare een geweldig hulpmiddel. Er is een maandelijkse vergoeding, dus het hangt er echt van af hoe gedetailleerd je jouw rapportage wilt hebben.
  6. Get Analytics: voor een eenvoudigere rapportagetool is Get Analytics een goed begin. Tot drie maanden rapportagegeschiedenis en je kunt het aantal volgers bijhouden, vind-ik-leuks en opmerkingen en hoe ze allemaal trending zijn.

Heb je nog andere leuke tools of apps die naast Instagram werken? Vertel ons in de reacties hieronder!