Transitie van offline naar online - multichannel

De transitie van offline naar online business: ga multichannel

 

Potentiële klanten zijn online op zoek om hun volgende grote aankopen te doen. Kom jij hier al bovenaan?

Als je op zoek bent gegaan naar dit artikel, dan ben je vast al middenin je transitie om je bedrijf online bestendig te maken.

Een naadloze integratie is essentieel voor succes, en vergeet je grootste kracht niet: je fysieke winkel!

De meeste waarde kun je uit online halen wanneer je het inzet om je lokale winkel zoveel mogelijk te versterken.

Het is niet langer effectief om alleen offline marketingtactieken te gebruiken. En naarmate een groeiend aantal millennials de levensfasen ingaan waar ze grote weloverwogen aankopen doen, is digitaal belangrijker dan ooit geworden.

 

Mobile first voor millennials

 

Dus hoe moet je beginnen met het opnemen van digitale tactieken in je marketingmix? Begin met deze eenvoudige overgangen:

 

Zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing is de nieuwe Gouden Gids.

Het punt van het kopen van een vermelding in de Gouden Gids was om gevonden te worden wanneer mensen op zoek waren naar een bepaald product.

 

Zoekmachine marketing is de nieuwe gouden gids

 

Nu concurreren bedrijven om in dezelfde zoekopdrachten te verschijnen, die nu (vrijwel uitsluitend) digitaal worden uitgevoerd.

90% van de klikken op Google worden gedaan op de eerste pagina, en daarvan krijgen de bovenste drie posities bijna 80% van die klikken.

Als je er van houdt om in de Gouden Gids te staan, is Search Advertising iets waar je naar moet kijken.

Social-advertenties zijn de nieuwe billboards. Op internet zijn social-advertenties het nieuwe alternatief voor buitenreclame.

Ze tonen je bedrijfslogo, bevatten een duidelijke call-to-action over de producten die je aanbiedt en als je het echt goed wil doen bevatten ze video om de klant te enthousiasmeren.

En ze laten je toe om je advertenties te laten verschijnen voor heel Nederland, vrijwel elke demografie zit op Facebook!

 

Social ads zijn de online billboards

 

En het voordeel ten opzichte van billboards is dat je geen geld weg gooit aan advertentie vertoningen voor mensen die helemaal niet tot je doelgroep behoren.

De lokale targeting mogelijkheden op Facebook zijn super.

Online Youtube Pre-roll videoadvertenties zijn je nieuwe tv-commercial. Digitale video-reclame doet een vergelijkbare taak op een meer gerichte en strategische manier.

Met tv weet je niet alles van de doelgroep die je bereikt, en erger nog, mensen kunnen nu de advertenties overslaan door hun programma’s op te nemen en ze later te bekijken.

Met online videoadvertenties kun je jouw doelgroep beperken tot precies diegenen waarvan je wilt dat ze jouw advertenties zullen zien en kun je ze bewerken tot 15 seconden waarvan je zeker weet dat ze het op Youtube niet kunnen overslaan.

 

Youtube pre-roll ads zijn de online tv-commercials

 

De aandacht is niet meer op billboards, onderweg kijkt iedereen op zijn telefoon. De aandacht is niet meer op TV, iedereen kijkt Youtube, on demand Netflix of neemt de programma’s op.

We hebben gemerkt dat, hoewel de overgang moeilijk lijkt wanneer je naar de doelen van de verschillende methoden kijkt, ze meer op elkaar lijken dan ze klinken.

Wees dus niet bang voor het veranderende advertentielandschap, het is minder intimiderend dan je zou denken, en het is waar je beste klanten zijn.

 

De overstap richting e-commerce

De e-commerce omzet groeit elk jaar – tussen 13-17% jaar-op-jaar voor de afgelopen vijf jaar.

Dat betekent dat, hoewel jouw fysieke winkel misschien wel in je regio kan slagen, er een groot deel van de markt is die je niet bereikt.

Mensen willen zeker nog steeds lokaal winkelen, maar je zult online zichtbaar moeten zijn en ze daar over moeten halen om langs te komen.

Daarnaast opent uitbreiden naar e-commerce een nieuwe, onaangesproken markt van potentiële klanten die mogelijk niet in de buurt van een van je winkels wonen, of die gewoon liever vanuit hun luie stoel willen winkelen.

Hieronder volgen enkele aanbevelingen voor uitbreiding van een exclusief bakstenen winkel naar de wereld van e-commerce.

 

Maak een e-commerce strategie

Misschien wil je meteen aan de slag gaan en direct een website ontwerpen, maar de beste manier om je bedrijf online over te zetten, is door de tijd te nemen om een ​​e-commerce strategie te ontwikkelen.

Een e-commerce strategie zal je helpen om het volgende te doen:

Identificeer je online klanten

Je kunt je lokale klanten heel goed kennen, maar de behoeften van die fysieke klant zijn anders dan die van een online shopper.

De grootste fout die veel winkeliers maken die de overstap willen zetten, is dat ze online ineens heel Nederland als klant willen krijgen.

Dit lukt vrijwel nooit.

Lokaal was je dé winkel op het gebied van x. Online ben je een van de velen.

Je beweging naar een online strategie moet zijn:

  1. versterk je fysieke winkel door ook online gevonden te worden bij lokale zoekopdrachten
  2. zoek een niche die je met jouw producten kunt bereiken en waar je je marketingactiviteiten op kunt richten

Terwijl je bakstenen winkel zich waarschijnlijk in één stad of regio bevindt, breid je jezelf uit naar e-commerce en kun je door het hele land en misschien zelfs ook internationaal verzenden.

 

Gebruik lokale targeting voor jouw winkel

 

Een e-commerce strategie zal je helpen beslissen of je jouw berichten- of marketinginitiatieven moet bijwerken om met je nieuwe niche online publiek te spreken.

Plan voor toekomstige marketinginitiatieven

Zodra je weet wie jouw online klanten zijn, kan je e-commerce strategie je helpen bepalen hoe je ze het best kunt benaderen.

Een strategie helpt je de beschikbare digitale marketingmethoden te beoordelen en belangrijke vragen te beantwoorden, zoals:

  • ga je online adverteren?
  • Zo ja, wat voor soort bestemmingspagina’s moet je bouwen om aan te sluiten op je advertenties?
  • Wat zal jouw bericht zijn?
  • Zul je in staat zijn om klantenservice-problemen aan te pakken via social media?

Maak een contentplan

Ten slotte helpt een goede strategie je bij het plannen van de content die je nodig hebt om de e-commercesite te lanceren.

Afhankelijk van hoe uitgebreid je productaanbod is, krijgt jouw e-commerce site waarschijnlijk veel categoriepagina’s en nog meer productpagina’s.

Het strategieproces helpt je te bepalen hoe je met jouw producten en productkenmerken in de digitale ruimte kunt stappen. Je wilt wellicht dat ze allemaal gevonden worden, maar selecteer eerst de belangrijkste om bijvoorbeeld unieke content voor te schrijven, en ga dan stapsgewijs verder.

Plan bijvoorbeeld in om 2 producten per week te optimaliseren voor SEO. En plan in om er 2 te promoten via social media.

 

Maak een content calender om je business online te brengen

 

 

Bouw een effectieve e-commerce website

Met een goede strategie in handen kun je vol vertrouwen door naar de volgende fase: het ontwerpen en bouwen van jouw e-commerce website.

Zelfs als je al een website voor informatieve teksten hebt, moet deze opnieuw worden ontworpen om e-commerce mogelijk te maken.

Je kunt bijvoorbeeld overstappen op een webwinkelplatform, waar we hier wat meer tips over hebben.

Het vinden van een leverancier of een bureau die e-commerce begrijpt, is de sleutel – zij zullen de ins en out van e-commerce webdesign kennen, zodat je erop kunt vertrouwen dat de website die je krijgt er een is die goed presteert.

Hier zijn enkele belangrijke elementen om in gedachten te houden:

Merkverhaal

Je e-commerce website moet het uiterlijk van je fysieke winkels weerspiegelen.

Er moet eenheid zijn tussen de esthetiek van de offline en online kanten van je bedrijf. Als je luxe goederen verkoopt, moet je website er luxe uitzien.

Als jouw merk een speelse esthetiek heeft, zou jouw website dat ook moeten hebben.

Je website moet jouw merkverhaal ook effectief overbrengen naar een publiek dat misschien nooit de kans krijgt om een ​​van je winkels te betreden.

Wat maakt jou uniek? Op welke principes is je merk gebouwd?

Mobile-ready

Jouw e-commerce website moet absoluut worden geoptimaliseerd om op alle apparaten goed te worden getoond.

De meeste bezoekers zullen al via een mobiel naar je website komen, en voor lokale zoekopdrachten geldt dat nog eens dubbel!

Aangezien je helemaal opnieuw begint met je e-commercesite, bevind je je in een uitstekende positie om te zorgen dat aan de behoeften van mobiele gebruikers wordt voldaan.

Investeer gelijk in responsief web ontwerp voor een site die aan alle apparaten een goede gebruikerservaring biedt.

 

Herzie jouw sociale aanwezigheid

Nu je uitbreidt naar e-commerce, is het de moeite waard om jouw inspanningen voor marketing op social media opnieuw te beoordelen.

Je digitale publiek zal waarschijnlijk meegroeien met jouw uitbreiding naar e-commerce en dat betekent datje jouw sociale aanwezigheid moet herzien om een ​​breder publiek te kunnen bereiken.

Maak nieuwe content

Zelfs als je al aangepaste content maakt en deze deelt op sociale media, is deze waarschijnlijk gericht op je lokale klanten. Bedenk in welke soorten inhoud jouw e-commerceklanten geïnteresseerd zullen zijn en begin met het maken en promoten van die inhoud op het moment van de online lancering.

Update berichten

Overweeg hoe je berichten op social media moeten worden bijgewerkt om je gehele publiek aan te kunnen blijven spreken, zowel e-commerce als lokale gebruikers.

Zorg ervoor dat je je profielen en jouw call-to-action bijwerkt om mensen naar je website te leiden, in plaats van hen naar de dichtstbijzijnde winkel te sturen.

Als je een promotie of evenement in de winkel hebt, kun je dit natuurlijk nog steeds promoten op je sociale kanalen, maar de meeste van je berichten moeten een link naar je website bevatten, met een call-to-action om te winkelen wanneer dat van toepassing is.

Breid uit naar andere sociale platforms

Als er sociale platforms zijn waar je nog niet gebruik van maakt omdat het niet natuurlijk aanvoelde om dit te doen zonder een e-commerce website, overweeg dan om daar nu een aanwezigheid te creëren.

Misschien is het een Pinterest-bord dat een nieuwe collectie en de inspiratie erachter belicht, of een reeks video’s op YouTube die productvoordelen of functies demonstreren.

Zeker voor visueel aantrekkelijke producten zijn dit super goede marketing kanalen om op gevonden te worden.

 

Promoot je website

Met jouw e-commerce site volledig operationeel en je social media-kanalen up-to-date, kun je beginnen met het promoten van jouw e-commerce bedrijf met het doel om naamsbekendheid te creëren.

PR en promoties

Een nieuwe lancering van de website is een geweldige kans om een ​​publiciteitsactie uit te voeren.

Breng een release uit die samenvalt met de lancering van je website en denk na over manieren waarop je nieuwe klanten kunt lokken.

Misschien bied je een product met beperkte oplage dat aan de lancering is gekoppeld, of maak je een productbundel die voor nieuwe klanten beschikbaar is tegen een gereduceerde prijs.

Ook kun je overwegen een online only kortings-aanbieding te organiseren om bewustwording onder je klanten op gang te krijgen.

Betaalde advertenties

Overweeg een betaalde zoekcampagne te starten om je e-commerce aanwezigheid bij nieuwe doelgroepen te introduceren.

Eigenlijk is een lancering zonder na te denken over adverteren een beetje een wassen neus en kan leiden tot frustratie.

De eerste week komen de klanten wellicht die je er zelf heen hebt gestuurd: je trouwe klanten.

Daarna zal vrijwel niemand je site zomaar bezoeken. Je wordt met een nieuwe site nog niet goed gevonden in Google. Hoe zullen mensen er vanzelf op terecht komen?

 

Maak een promotieplan om je website te lanceren

 

Organisch gevonden worden in Google kan erg winstgevend zijn en zeker met een goede lokale strategie voor vindbaarheid een slimme zet, maar dat kan even duren voordat je investering zijn vruchten afwerpt.

Adverteren is dan de enige optie om in het begin ook daadwerkelijk verkeer te krijgen. Adverteren kan op:

  • Google Adwords
  • Sociale netwerken (facebook en instagram video advertenties werken super!)

Wat je ook verkoopt, er is overal zoekverkeer op zoek naar je producten en nu je klaar bent met e-commerce, kun je met gerichte advertenties voor die zoekers beginnen.

Je kunt ook adverteren op sociale media en profiteren van de mogelijkheid om merkbekendheid op te bouwen door gebruikers te targeten die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten of jouw merk.

Maar onthoud: houd het niche. Target of mensen in jouw buurt om ze naar je winkel te krijgen, of een heel specifieke doelgroep met een specifieke interesse die aansluit bij enkele van je producten.

De concurrentie met íedereen die damesmode verkoopt ga je online verliezen.

Klinkt hard, maar het is de waarheid.

In de winkel

Het is ook de moeite waard om te kijken naar manieren waarop je jouw website kunt promoten bij je fysieke klanten met display in de winkel en gedrukte kaartjes.

Ze kunnen immers vaker bij je winkelen als ze de extra optie hebben om online te winkelen.

Er kunnen ook manieren zijn om je aanwezigheid in de e-commerce te gebruiken om de winkelervaring te verbeteren.

Heb je niet de juiste maat, kleur of model op voorraad? Bied aan om het gratis via de website te laten verzenden zodra je het besteld hebt en binnen hebt.

 

Momentum vasthouden

Na al het harde werk van het lanceren van de e-commerce-afdeling van je bedrijf, moet je nog nadenken over hoe je jouw momentum kunt handhaven.

Websites hebben onderhoud nodig, zowel aan de technische kant als aan de inhoud, en online marketinginitiatieven moeten worden gemonitord en geoptimaliseerd door digitale experts.

Als je ervoor wilt zorgen dat jouw onderneming in e-commerce een succes wordt, moet je investeren in een leverancier of een agentschapsteam die het werk goed zal doen en meetbare resultaten zal bereiken.

De overgang van offline naar online kan intimiderend zijn, maar onthoud dat je het moeilijkste deel al hebt gedaan – het creëren van een merk en producten waar mensen van houden.

De overgang naar e-commerce heeft alles te maken met het vertalen van alles waar je offline klanten van houden, zodat het een breder online publiek aanspreekt.

Begin met het maken van een e-commerce strategie die kan worden gebruikt om de ontwikkeling van een website te informeren die jouw merkwaarden weerspiegelt en is geoptimaliseerd om te converteren.

Evalueer je inspanningen op social media opnieuw om ervoor te zorgen dat ze aansluiten bij je nieuwe richting en investeer vervolgens in een aantal promotionele activiteiten om jouw e-commercebedrijf met een knal te lanceren.

Vergeet ten slotte niet om een plan op te stellen om je momentum te behouden en de e-commerce-omzet op gang te houden.

 

Waarom een naadloze overgang van offline naar online marketing belangrijk is

Er is een ongelukkig gebrek aan connectiviteit in veel bedrijven tussen hun offline en online marketinginspanningen.

Sommige marketeers slagen er niet in om hun offline en online marketinginspanningen samen te brengen, hetzij door een gebrek aan budget of door opties of kennis om deze verbinding te maken.

In sommige gevallen behandelen marketeers de twee als afzonderlijke tactieken, terwijl in worstcasescenario’s andere marketeers alleen het ene of het andere gebruiken.

De realiteit is dat consumenten vertrouwen op beide wanneer ze verbinding maken met merken. Volgens Science Daily heeft meer dan 80% van de online advertenties invloed op de offline verkoop.

Daarom is het zo belangrijk om je overgang naar online zo naadloos mogelijk te laten verlopen en te integreren.

Daarom is het belangrijk om je klanten een naadloze overgang tussen de twee werelden te bieden.

 

Online marketing genereert offline conversies

Zoals uit de gegevens van Science Daily blijkt, dragen consumenten die online advertenties hebben bekeken enorm bij aan offline conversies.

Het is belangrijk om te beseffen dat offline conversies consumenten nog steeds de kans bieden om goederen te inspecteren en te onderzoeken voordat ze een aankoop doen.

Je fysieke winkel is zeker nog steeds je kracht ten opzichte van puur online webshops.

Dit doet echter geen afbreuk aan de rol van online marketing.

Mobiele apparaten zijn goed voor meer dan de helft van de online zoekopdrachten en bijna 53% van de online shoppers geeft er de voorkeur aan om smartphones te gebruiken bij het zoeken naar producten / diensten.

Buiten dat vertrouwt nog steeds 69% van de consumenten op lokale publicaties en 54% koopt eerder producten die met traditionele middelen worden geadverteerd.

Wanneer online marketing naadloos is verbonden met offline marketing, leidt dit tot hogere conversies offline.

 

Offline conversies vormen online marketing

Wanneer consumenten de grens overgaan van online naar offline en converteren, brengen ze een schat aan gegevens met zich mee.

Als je offline en online marketinginspanningen naadloos zijn verbonden, krijg je first-party data die van onschatbare waarde is bij het vormgeven van je marketinginspanningen online na offline conversies.

Je krijgt inzicht in de aankoopgeschiedenis, demografische informatie, oproepgeschiedenis en zelfs het kanaal, de campagne of de bron.

Als jouw marketinginspanningen onsamenhangend zijn, mis je deze informatie volledig (in het slechtste geval) of moet je vertrouwen op gegevens van derden om je marketing vorm te geven (in het beste geval).

 

Levert consistentie voor de consument

Wanneer je een naadloze overgang bereikt tussen offline en online marketingkanalen, presenteer je jouw merk en berichten aan consumenten met consistentie.

Idealiter moeten al je marketingberichten en merkpresentaties er hetzelfde uitzien en aanvoelen, van borden in je winkel en je etalage tot socialemediamarketing, zoekadvertenties en zelfs betrokkenheid met mobiele apps.

Wanneer de consument de telefoon opneemt om naar je bedrijf te bellen, moeten deze dezelfde berichten van de verkoper of klantenservicemedewerker kunnen ontvangen.

Met een consistente boodschap over deze platforms, zul je niet alleen meer succes hebben met marketing als geheel, maar zul je ook cross-platformparticipatie onder consumenten aanmoedigen omdat het gemakkelijker is om te doen.

 

Hoe kun je naadloze overgangen bereiken?

Er zijn veel manieren om consumenten een naadloze overgang van offline naar online en vice versa te bieden.

Bepaal wat wel en niet werkt in je huidige marketingarsenaal door te testen welke kanalen, campagnes of bronnen verkeer voor je genereren.

Wanneer telefoongesprekken een groot deel van je bedrijf uitmaken, kun je volgbare nummers gebruiken.

Met de eenvoudige toevoeging van volgbare telefoonnummers, wordt de overgang naadloos als de beller direct wordt doorverwezen naar de afdeling die die promotie afhandelt.

Plus je kunt direct het resultaat van je advertentie meten.

 

Hoe de marketingovergang van offline naar online het best te maken

Ik zie overal dat bij het starten met een online strategie de fysieke winkel het beste op de voorgrond kan blijven.

De goedkoopste marketing die je online kunt doen zal zijn om lokale mensen te bereiken en zo je bekendheid in de gemeenschap op te bouwen, door gebruik te maken van digitale kanalen.

Een echte multichannel aanpak in fases:

  1. zorg dat je gevonden wordt bij lokale zoekopdrachten
  2. target advertenties op Google en op sociale netwerken voor een lokaal publiek om ze naar je winkel te bewegen
  3. zet advertenties en social media in om je webwinkel in verschillende niches ook landelijk uit te breiden

Een van de grootste problemen van veel bedrijven vandaag, is de integratie van online marketing in hun algehele marketingplan.

Veel bedrijven hebben ervan genoten hun bedrijf op te bouwen met behulp van offline marketing en dat is wat ze goed kennen en zich prettig voelen.

En ze hebben die naam reeds opgebouwd.

Online marketing vormt een uitdaging, omdat het voor sommigen helemaal vanaf nul beginnen is.

Zonder de juiste kennis kun je veel marketing-euro’s verspillen om te proberen heel Nederland te bereiken.

Het is complex en verandert voortdurend. Dus de neiging is om door te gaan met het doen van wat je weet.

Dus hoe maakt een bedrijf een succesvolle overgang?

Think Lokaal Online – maak het een deel van je mix

 

Meet je uitgaven en de opbrengsten

Verzamel de feiten: noteer alle marketinginitiatieven die je doet en identificeer vervolgens voor elk initiatief het volgende:

  • Omschrijving
  • Marketingkosten
  • Aantal bestellingen
  • Omzet
  • Bruto winstmarge
  • Bijdrage aan overheadkosten (brutomarge minus marketingkosten)
  • Bijdrage aan overheadkosten per bestelling (bijdrage aan overhead gedeeld door orders)
  • Je kunt heel veel informatie krijgen in Google Analytics om je hierbij te helpen.

Offline waren sommige initiatieven soms moeilijk te kwantificeren, maar online kun je vrijwel alles meten.

Zo kun je zelfs kijken naar de kosten van zoekmachine optimalisatie en de opbrengsten ervan over tijd.

Een belangrijke switch bij je overstap naar online is om hier gebruik van te maken. Je concurrent webshop doet het ook en zal je anders met zijn optimalisatie verslaan.

Resultaten prioritiseren: Sorteer elk van de initiatieven in prioriteit op basis van het volgende:

  • Top verkoopprestaties
  • Top bestellingen
  • Top bijdrage aan overhead
  • Top bijdrage aan overhead per bestelling

Nieuwe klantacquisitie / retentie / reactivering: zoek de initiatieven die het beste presteren voor deze zaken, ongeacht of ze online of offline zijn. Sorteer ze in prioriteit.

Je moet testen: sommige online marketinginitiatieven zullen je vreemd zijn, maar je moet ze effectief testen.

Veel, veel marketing-euro’s worden verspild vanwege een ontoereikende implementatie.

Al deze dingen zullen je helpen om vanuit een marketingperspectief naar je bedrijf te kijken en een strategie te smeden die de beste online en offline marketinginitiatieven omvat.

De perfecte combinatie is een mix van zowel offline als online.