13 manieren om meer klanten naar je lokale bedrijf te krijgen met Content Marketing

door Joost | Geupdate op:  25/09/2018
Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Contentmarketing heeft de afgelopen jaren nogal wat aandacht gekregen. Steeds meer grote bedrijven richten zich op contentmarketing als een effectieve strategie.

Het “State of Inbound Report” van HubSpot liet zien dat contentcreatie en -distributie zeer grote prioriteiten zijn voor marketingafdelingen.

Ik ben een groot voorstander van contentmarketing. Maar als die grote bedrijven het doen, hoe kun je als lokale onderneming daar nog tussen springen?

Beter dan je zou denken.

Contentmarketing is meer dan alleen een blog starten of een instagram account openen.

Contentmarketing is erop gericht om de júiste content te tonen op het júiste moment:

Eén van de interessante lokale marketingstatistieken zegt dat 80% van klanten liever een lokaal relevante boodschap heeft, en grote bedrijven met lokale vestigingen zijn dit ook aan het implementeren.

Het staat nu nog in de kinderschoenen. Dit is het moment om er zelf lokaal nog gebruik van te maken.

Als je niet onder het gewicht van de grote bedrijven wilt worden verpletterd, moet je zelf je lokale contentmarketing opzetten.

Natuurlijk heb je dat gigantische bedrijfsbudget niet.

Je hebt echter al een voordeel door in de gemeenschap te leven.

Eerst moet je beginnen met de basis, en we zullen van daaruit verder bouwen terwijl we de kosten en benodigde investering tot een minimum beperken.

Dit zijn 13 manieren om meer mensen naar je lokale bedrijf te krijgen met gebruik van content marketing.

 

1. Maak een blog voor je website

Als het bouwen van een website het eerste is dat je online voor jouw bedrijf doet, zou het creëren van een blog ervoor het tweede ding moeten zijn.

Mijn blog is een van de belangrijkste oorzaken van het organische zoekverkeer naar mijn site.

 

maak een blog voor je lokale bedrijf

 

De lengte van blogberichten blijft stijgen. In 2014 had je slechts 800 woorden nodig om bovenaan te komen.

Dat aantal is nu gemiddeld over de 2000 woorden volgens onderzoek van MoZ, maar het moet van hoge kwaliteit zijn.

Persoonlijk streef ik naar 3000 woorden op de main blogposts, en wat kortere voor ondersteunende content.

 

Gemiddeld aantal woorden in blogpost in zoekresultaten

 

Als je doel is in de zoekmachines gevonden te worden, moet je kijken naar de moeilijkheid van het zoekwoord en hoe jíj er een beter artikel over kunt schrijven dan er nu op het internet te vinden is.

Maar mijn strategie hoeft niet die van jou te zijn. Twitter bewees de effectiviteit van de microblog.

Je moet de juiste plek voor je blog vinden en niet elke blogpost zal als doel hebben organisch gevonden te worden.

Een blog geeft je gemiddeld 434% meer geïndexeerde pagina’s en verhoogt de lead-generatie met 126%!

Hoe meer blog content je hebt, hoe groter je kans om door klanten te worden gevonden, of ze nu lokaal zijn of niet.

Om meer lokaal verkeer te krijgen, richt je jouw blogactiviteiten op lokale zaken.

Door zowel product- of dienst specifieke als lokale informatie te verstrekken, behandel je alles om lokale klanten te voorzien van informatie.

Natuurlijk moet je ergens een blog promoten om echt effectief te zijn.

Dat is waar social media om de hoek komt kijken.

 

2. Bouw aan sociale profielen en pagina’s

De enige vorm van contentmarketing die populairder is dan blogs, is sociale media-content, die goed is voor 93% van zowel de B2C- als de B2B-content.

In feite worden populaire sociale platforms zoals YouTube en Facebook dagelijks gebruikt door de meerderheid van potentiële klanten.

En het is echt niet alleen voor particuliere klanten!

Veel mensen gebruiken ze meerdere keren gedurende de dag.

Met zoveel gebruikers van social media, is het niet meer dan logisch om hier content te creëren en promoten.

Niet alles hoeft origineel te zijn. Je kunt sociale kanalen gebruiken om je langere blogberichten op je website te promoten.

 

Bouw aan Sociaal

 

Youtube, Pinterest en LinkedIn (B2B) zijn geweldige platforms om organisch je content onder de aandacht te brengen.

Dit zijn namelijk ook zoekplatforms net als Google. Dat betekent dat mensen je content altijd nog goed kunnen vinden.

Facebook en Instagram zijn niet echt zoekplatforms en het is lastig om mensen naar je site te krijgen vanaf het platform.

Deze zijn meer geschikt om te adverteren.

Maar adverteren op Facebook en Insta werkt ook echt supergoed en super relevant met alle targetingopties die je hebt.

Dat zorgt al voor wat content, maar je hebt meer nodig.

Sociaal is een geweldige plek om content van anderen te verzamelen.

Dit helpt je om minder commercieel over te komen.

Zorg er wel voor dat je je aan jouw merkverhaal houdt en content deelt die jouw verhaal ondersteunt.

 

3. Neem contact op met makers van lokale content

Je kunt jouw eigen content maken, maar user generated content kan helpen jouw lokale inspanningen op het gebied van contentmarketing te versterken.

Influencers kunnen net zo invloedrijk zijn als vrienden bij het nemen van koopbeslissingen.

Door lokale videomakers te benaderen, kun je hun invloed en content gebruiken om jouw merk te promoten.

Je kunt een movement niet kunstelen, dus zorg voor kwaliteitscontent van lokale influencers om jouw merkboodschap te verspreiden.

Maar stop daar niet!

 

4. Partner zijn met lokale bedrijven

We denken aan contentmarketing in termen van het creëren van online content, maar je kunt een stap verder gaan.

Overweeg om samen te werken met andere lokale bedrijven om elkaars merken uit te bouwen voor een effectieve oplossing voor contentmarketing.

Backlinks helpen je SEO. Door samen te werken met lokale bedrijven, kun je backlinks naar elkaars sites verkrijgen.

Op deze manier kan Google zien dat je deel uitmaakt van een vertrouwd netwerk van lokale bedrijven in plaats van alleen een solo-bedrijf te zijn.

Het delen van links is dan ook niet erg als het in relevante content (bijvoorbeeld een aanbeveling) staat.

Naast het verkrijgen van een link kunnen jullie elkaars content delen onder jullie volgers en bijvoorbeeld een gedeelde kortingsactie uitzetten.

Begin te kijken naar partnerschappen die je kunt gebruiken om meer verkeer binnen te halen.

 

5. Maak offline materialen

Er zijn twee categorieën op het hoogste niveau van contentmarketing.

Ik heb eerder over dit onderwerp gesproken, maar online en offline marketing zijn beide cruciaal voor je contentmarketingstrategie.

Je kunt meer mensen in de community bereiken als je actief bent met lokale bedrijven en inwoners.

Hoewel ik de verschillende offline technieken blijf aanraken, is het belangrijk om voorbereid te zijn op offline marketing in het algemeen.

Maak bijvoorbeeld visitekaartjes. Vraag bijvoorbeeld om online reviews van je offline klanten (reviews zijn essentieel voor de lokale vindbaarheid).

 

lokale beoordeling visitekaartje

 

Je hebt ook flyers nodig om op te hangen in lokale bedrijven of om uit te delen op lokale evenementen.

Deze zijn vooral handig voor prikborden in buurthuizen, stadsparken, scholen, bibliotheken en andere openbare plaatsen.

Zorg ervoor dat je toestemming krijgt voordat je iets in de community post.

Hoe meer offline materialen je bij de hand hebt, hoe gemakkelijker het is om evenementen en ervaringen te hosten om de gemeenschap te betrekken.

 

6. Host evenementen

Eventmarketing (ook bekend als ervaringsgerichte marketing) is de meest effectieve strategie voor B2B-marketing, volgens 67% van de B2B-contentmarketeers.

Dit betekent opdagen op lokale evenementen gehouden door ondernemersclubs, winkeliersverenigingen en andere lokale organisaties.

Zorg ervoor dat je lokale evenementenruimtes controleert om erachter te komen welke vergaderingen eraan komen. Dit kan een geweldige kans zijn om je merk naarbuiten te krijgen voor met name B2B marketing.

Als er niet genoeg evenementen in jouw gemeenschap worden gehouden, host er dan zelf eentje!

Uit een onderzoek van EMI en Mosaic bleek dat 74% van de bezoekers van een evenement daarna een positiever oordeel over een merk heeft.

 

7. Claim jouw bedrijf op kaartplatforms

Ik concentreer me veel op contentmarketingstrategieën.

Maar terwijl je jouw strategie voor contentmarketing ontwikkelt, mag je online eigenschappen die jouw lokale zichtbaarheid kunnen verbeteren natuurlijk niet verwaarlozen.

Door je bedrijf te claimen op Google Maps, Bing Maps, Facebook en vergelijkbare sites, kunnen lokale klanten jouw bedrijf gemakkelijk vinden.

Door het sociale en gebruikersgerelateerde aspect van deze platforms dragen jouw klanten bij aan het merkverhaal.

Met Facebook en Foursquare kun je bijvoorbeeld check-ins en badges inschakelen.

Deze platforms bieden ook contactinformatie en breiden je merknaam en bereik uit.

 

8. Blijf consistent

Riverdale is een van de meest spraakmakende tv-series van dit jaar.

Het is gebaseerd op de altijd familievriendelijke Archie-comics die je in Amerika kon vinden bij elke grocery store.

Fans van de Archie-serie haten Riverdale omdat het deze eerder onschuldige personages in een duister, verwrongen plot duwt.

Wat consistent blijft in de show en strips is Pop Tate’s shop als de favoriete hangout van de bende.

Fans van Archie Comics zullen weten dat Pop Tate vaak grote sommen geld kreeg aangeboden om zijn hamburgerwinkel te verkopen.

Hij weigerde altijd en ze konden nooit zijn recepten repliceren vanwege zijn geheime ingrediënt. Een ingrediënt waardoor elke generatie Riverdalians terug bleef komen naar zijn burgers.

Het geheime ingrediënt in Pop Tate’s hamburgers dat Archie’s bende telkens terug laat komen is passie, en dat kan niet worden nagemaakt.

Bewaar die passie in jouw merk en blijf consistent op alle kanalen.

Jouw enthousiasme zal de content laten resoneren en het authentiek houden.

 

9. Bouw een content-kalander en een evenementenoverzicht

Studies tonen aan dat zowel B2B- als B2C-bedrijven zich dit jaar vooral richten op het creëren van meer originele content.

Dat vormt echter ook weer een uitdaging. In feite creëert het een combinatie van verschillende uitdagingen.

De 2016-enquête van het Content Marketing Institute naar trends in B2C-contentmarketing heeft aangetoond dat het creëren, optimaliseren en herbestemmen van content tot de topuitdagingen behoort.

Om deze hindernis te overwinnen, moeten we van professionele contentmakers proberen te leren.

Cosmopolitan, bijvoorbeeld, heeft zijn redactionele kalender voor het jaar van tevoren gepubliceerd voor adverteerders.

 

Cosmopolitan content kalender

Elk kwartaal heeft zijn eigen stijlvolle pagina met belangrijke publicatie- en verkoopdatums, samen met een overzicht van het thema van die maand.

Dit is slechts de samenvatting die de redacteurs ons laten zien. De werkelijke Cosmo-contentkalender is waarschijnlijk erg ingewikkeld en interactief.

Begin met een whiteboard of een kalender en begin ruim van tevoren met het plannen van blogposts, sociale media-promotie en andere content.

Deze aanpak geeft je flexibiliteit.

Het is altijd beter om proactief te zijn dan reactief. Een contentkalender geeft een overview van je contentcreatieproces.

Het maakt het ook eenvoudiger om content te volgen, te hergebruiken en andere wijzigingen aan te brengen.

 

10. Betrek de gemeenschap

Er was een tijd dat Blizzard een game-juggernaut leek die nooit kon worden onttroond.

World of Warcraft is een van de best scorende videogames aller tijden.

Dus toen Defence of the Ancients (een mod gebaseerd op Warcraft 3: The Frozen Throne) een fenomeen werd, verwachtte niemand dat.

Deze kleine, onafhankelijk ontwikkelde game zorgde voor een heel nieuw genre van games: de Multiplayer Online Battle Arena (MOBA).

Nu overtreffen MOBA-games zoals League of Legends, Dota 2 en Smite overtreffen World of Warcraft in online interesse.

Deze kleinere, veelal onbekende bedrijven waren in staat om een ​​gigantische uitgever van videogames te onttronen door hun gemeenschappen van gamers te betrekken.

Riot Games houdt het hele jaar door tientallen live League of Legends e-sports competities.

Gamers verschijnen van over de hele wereld om te strijden voor enorme geldprijzen.

Deze toernooien zijn echt episch en hebben ertoe bijgedragen dat e-sports een legitieme vorm van entertainment is geworden.

De kroon voor de meeste live-evenementen gaat naar Dota 2.

Er waren afgelopen maand alleen al drie evenementen, met meer dan $500.000 aan prijzen weggegeven!

Dit type virale, guerrilla- en ervaringsgerichte marketing bracht drie kleine games tot grote hoogtes.

Begin met nadenken over hoe je jouw merk kunt verspreiden in jouw gemeenschap.

 

11. Syndicate je content

Je hebt een schitterend stuk content gemaakt. Nu moet je mensen gewoon zover krijgen om het te lezen.

Je kunt het op een sociale manier delen, maar syndicatie is hoe je je bereik echt verruimt.

Inhoud syndiceren door deze in te dienen bij RSS-feeds en content-aggregators kan het meer zichtbaarheid geven.

Neem TechSpy bijvoorbeeld.

Deze community van technische journalisten en bloggers verzendt artikellinks. De community kan op deze links stemmen voor opname op de hoofdpagina.

Als je in de populairste verhalen wordt vermeld, kun je honderden of zelfs duizenden klikken naar jouw content genereren.

De community bevat ook sites voor films, videogames en anime.

Als je gamers wilt bereiken, kun je dat in feite doen, in de consoles of op platforms als Steam, Twitch, Discord en Raptr.

Er is geen tekort aan online communities voor het syndiceren van content.

Dat is een geweldige plek om uw inhoud te verbinden met de lokale community.

En vergeet RSS-feeds niet!

Er zijn een heleboel RSS-feed directories online, maar begin met nationalemediasite.nl om je content in te dienen en naar de juiste platforms te sturen met de juiste doelgroepen.

Het vinden van jouw RSS-feed is net zo eenvoudig als het typen van jouwwebsite.nl/feed.

 

12. Neem contact op met de lokale media

Een van de meest effectieve lokale marketingstrategieën is het targeten van lokale media.

Verdiende media-plaatsingen is de heilige graal van marketing.

Het is gratis.

De Edelman Trust Barometer toont aan dat 65% van de consumenten journalisten, analisten en andere experts vertrouwt, tegenover 78% die vrienden en familie vertrouwen.

Wanneer je wordt erkend door een lokale media-outlet kan dat een enorme golf van websiteverkeer en betrokkenheid creëren.

Verdiende media zien de helft van alle marketeers als het beste rendement voor hun marketinginspanningen (2017).

De kunst om contact op te nemen met deze journalisten en redacteuren is om gelijke tred te houden met lokale evenementen.

Hoewel sommigen er misschien in geïnteresseerd zijn om bijvoorbeeld de grote opening van jouw lokaal bedrijf als main story te schrijven, zullen velen een betere invalshoek voor het verhaal nodig hebben.

Je moet ze je persoonlijke merkverhaal vertellen en uitleggen wat je bijdraagt aan de gemeenschap.

Deelnemen aan lokale evenementen helpt. Het erom een manier te vinden om in de media te komen. Een reden voor ze om erover te schrijven.

Dat doet me denken aan…

 

13. Blijf op de hoogte van het lokale nieuws

Het beste van lokaal aanwezig zijn, is dat je de onderwerpen die van belang zijn voor andere lokale inwoners begrijpt.

Gebruik dit in jouw voordeel! Hier kunnen grote landelijke franchises niet tegenop.

Blijf op de hoogte van lokale trends en kom op georganiseerde evenementen opdagen om op de hoogte te blijven van wat er in je stad gebeurt. Zo kun je op het juiste moment inhaken bij belangrijke lokale happenings en je hulp aanbieden, of zorgen dat je er onderdeel van uitmaakt en onder de aandacht blijft.

 

Conclusie

Technieken als contentmarketing worden meestal genoemd in de context van enorme mega-bedrijven zoals Bol.com. Maar lokale bedrijven profiteren het meest van contentmarketing.

Door de juiste content te gebruiken, vorm je lokale connecties met je buren die een gezichtsloze onderneming gewoon niet kan creëren.

Contentmarketing is hoe jij waarde toevoegt aan de lokale gemeenschap, of deze nu educatief of gewoon opgewekt en leuk is (of beide).

Met een paar eenvoudige processen kun je contentmarketing het paradepaardje voor je bedrijf maken, en ondertussen veel leads en klanten genereren voor je bedrijf, vooral onder de lokale bevolking.

Welke soorten lokale content heb je al gemaakt? Wat werkt het beste voor jouw branche?

Joost Nusselder, de oprichter van Decision Tree is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuwe tools en tactieken. Sinds 2010 werkt hij al aan diverse websites in vele niches. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen met alles voor een succesvolle site.