Facebook ad frequency

Zo master je de Facebook Ad frequency, toon je ads niet te vaak

 

Vraag je je af hoe vaak je publiek jouw advertenties zou moeten zien?

In dit artikel ontdek je wat marketeers moeten weten over het beheren van de frequentie van Facebook-advertenties.

Verderop in deze post kun je alles lezen over het belang van de ad frequency en precies uitgewerkt hoe je controle hierop kunt uitoefenen.

Ik zal allereerst antwoord geven op de vraag:

 

Hoe kun je de Facebook Ad Frequency instellen?

Je kunt controle uitoefenen op de Facebook Ad Frequency, maar het niet goed gebruiken in combinatie met andere doelen. Als je het goed onder controle wilt houden hóe vaak iemand je advertentie precies te zien krijgt kun je:

  1. Bij een grotere doelgroep een campagne doel gebruiken voor Betrokkenheid, of Vertoningen
  2. Bij iets specifiekere doelgroepen een campagne doel gebruiken voor Dagelijks Uniek Bereik
  3. Bij kleinere doelgroepen een campagne doel gebruiken voor Bereik en de precieze hoeveelheid keren dat een persoon je advertentie in een vooraf ingesteld aantal dagen te zien krijgt

 

De meeste kracht zit hem in het maken van een advertentie funnel waarbij je je doelgroep steeds kleiner maakt met geïnteresseerde mensen en precieze controle uitoefent op hoe vaak je publiek jouw ads te zien krijgt.

 

Waarom advertentiefrequenties van belang zijn

Wat is precies de Ad Frequency bij Facebook? Ad Frequency, of ook wel “advertentiefrequentie” kun je definiëren als

het gemiddelde aantal keren dat gebruikers jouw advertentie zien

Als adverteerder moet je weten hoe vaak je jouw advertentie aan een gebruiker moet tonen voordat de gebruiker de advertentie daadwerkelijk ziet en hopelijk actie onderneemt.

Traditioneel advertentieonderzoek heeft aangetoond dat een optimale advertentiefrequentie ten minste drie blootstellingen binnen een aankoopcyclus is.

Traditionele reclamescholen zeggen dat je je publiek zo vaak mogelijk met dezelfde advertentie moet ‘raken’. Maar dit stamt nog uit de tijd van print en tv.

Herhaalde blootstelling op Facebook kan echter je campagne schaden.

In tegenstelling tot traditionele advertenties zijn Facebook-advertenties interactief.

Facebook-gebruikers kunnen advertentiefeedback indienen en negatieve feedback zal jouw relevantie-score doen dalen.

Veel adverteerders concurreren elke dag voor hetzelfde publiek en relevantie is een van de hulpmiddelen die Facebook gebruikt om te bepalen welke advertenties als eerste worden weergegeven en tegen welke prijs.

Als iemand bijvoorbeeld jouw advertentie niet leuk vindt, kan deze worden verborgen.

 

Facebook advertentie verbergen als hij hem te vaak ziet

Facebook-gebruikers kunnen interacteren met advertenties en feedback geven.

Wanneer gebruikers ervoor kiezen advertenties te verbergen, vraagt ​​Facebook hen om op te geven wat ze niet leuk vinden aan de advertentie.

Ze kunnen kiezen uit opties als, onder andere:

  • It’s Not Relevant to Me
  • I Keep Seeing This
  • It’s Annoying
  • Not Interesting

 

facebook response op advertentie frequentie

 

  1. Als een gebruiker feedback op jouw advertentie verzendt en rapporteert dat het niet relevant voor hem is, wordt jouw relevantiescore verlaagd.
  2. Omgekeerd leiden mensen die interacteren met je advertentie, zoals erop klikken, ertoe dat de relevantiescore hoger wordt.

Als de relevantiescore van je advertentie hoog is (waarbij 10 de hoogste score is), is het waarschijnlijker dat jouw advertentie eerder wordt weergegeven dan andere advertenties die op dezelfde doelgroep zijn getarget.

Leer alles over het targeten van Facebook doelgroepen in onze uitgebreide post.

Het vertaalt zich in lagere kosten per 1.000 vertoningen (CPM) en lagere kosten per bereikte 1.000 personen.

Een voorbeeld van een correlatie tussen de score voor relevantie en de kosten per 1.000 bereikte personen en CPM:

 

impact van relevantie op cpm

 

Het verband tussen advertentie frequentie en relevantie score op Facebook

Wat is het verband tussen advertentiefrequentie en relevantie score?

In de meeste gevallen geldt hoe hoger de frequentie, hoe lager de relevantiescore. Jouw advertentie kan in het begin een hoge relevantie hebben (bijvoorbeeld 7 of 8), maar nadat je advertentie een tijdje is weergegeven en meerdere keren aan dezelfde doelgroep is weergegeven, zal jouw relevantiescore waarschijnlijk dalen.

 

Een voorbeeld van een score met zeer hoge frequentie en lage relevantie.

 

hogere ad frequency leidt tot lagere relevantie

 

Ik sprak met verschillende Facebook-vertegenwoordigers over de optimale frequentie.

  • Sommigen op Facebook stellen voor om de frequentie lager dan of gelijk aan 2 te houden
  • anderen gaven een omslagpunt van 3,4, wat betekent dat jouw advertentie ineffectief wordt nadat je hem drie of vier keer aan hetzelfde publiek hebt voorgeschoteld

 

Belangrijkste takeaway: om het kantelpunt voor jouw eigen advertenties te vinden, controleer dan de Relevancy-score voor elke advertentie.

Als je bijvoorbeeld een kliks of vertoningscampagne voor een website maakt, kun je de prestaties van jouw advertentie van dichtbij bekijken.

Zo kun je de campagne handmatig stoppen als je merkt dat jouw frequentie te hoog wordt en de relevantiescore daalt.

Voor betere resultaten kunt je jouw targeting of advertentiemateriaal aanpassen en de campagne opnieuw starten.

 

Is er een manier om de Facebook advertentiefrequentie in te stellen?

Als frequentie zo’n belangrijke rol speelt in je algehele advertentieprestaties, is er dan een manier om deze in te stellen?

Het antwoord is ja en nee. Je kunt op Facebook vertrouwen om de frequentie voor een enkele bezorgopties te optimaliseren: Voor de meest optimale frequentie kies je voor “dagelijks uniek bereik”.

 

Laten we elke bezorgoptie kort bekijken vanuit het oogpunt van frequentie.

 

kies de juiste bezorgoptie voor beste advertentie frequentie

 

Klikken naar je website

Wanneer je optimaliseert voor klikken naar je website, betaal je per klik. Facebook geeft jouw advertentie weer aan dezelfde groep mensen totdat je jouw budget hebt opgebruikt.

Er is geen limiet op de frequentie. Facebook begint jouw advertentie echter minder vaak weer te geven nadat je jouw advertentie meer dan 3-4 keer aan dezelfde doelgroep hebt laten zien.

 

Vertoningen

Met de optie Vertoningen betaal je per duizend vertoningen en hierdoor wordt deze doorgaans aanbevolen voor het vergroten van de merkbekendheid.

Campagnes die zijn geoptimaliseerd voor vertoningen, beperken ook de advertentiefrequentie niet. Vergeet niet dat je gemakkelijk je publiek kunt verslijten als je je frequentie niet goed in de gaten houdt.

Om te voorkomen dat gebruikers overbelast raken, stelt Facebook limieten in op het aantal keren dat jouw doelgroep een advertentie per dag kan zien als je websiteklikken of vertoningscampagnes uitvoert.

Zoals gemeld door een Facebook-vertegenwoordiger, kunnen de fans van je pagina jouw advertentie maximaal vier keer per dag bekijken, en niet-fans kunnen tot twee keer per dag worden blootgesteld aan een advertentie.

Het is belangrijk om op te merken dat deze regels niet van toepassing zijn op de rechter-kolomplaatsing en op kleine doelgroepen (van minder dan 5.000).

Facebook beveelt advertentiesets aan die 1-3 miljoen gebruikers zullen bereiken.

 

Dagelijks uniek bereik

Hoewel er geen magische knop is die jouw advertentiecampagne automatisch onderbreekt nadat je frequentie een bepaald punt bereikt, is er een optie om de advertentieweergave te optimaliseren voor Daily Unique Reach.

Dit betekent dat Facebook de advertentie zal weergeven aan het maximale aantal mensen binnen jouw geselecteerde doelgroep, maar niet meer dan één keer per dag.

Jouw dagelijkse frequentie is beperkt tot 1 per dag en geldt voor alle plaatsingen, inclusief de rechterkolom.

Het nadeel van Daily Unique Reach is dat Facebook de advertentie voor een actie niet langer optimaliseert en dat je mogelijk minder klikken of engagementen ziet (likes, comments en shares).

Het is echter nog steeds een goed idee om deze optie te kiezen als je een leadlijst hebt die groot genoeg is om te gebruiken voor het bouwen van een aangepaste doelgroep.

Aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen presteren doorgaans beter dan algemene Facebook-targeting.

Maar als je niet beschikt over een hoogwaardige lijst, kun je overwegen specifieke interesses en gedragsgerichte targeting toe te voegen om de kansen te vergroten dat viewers actie ondernemen en interacteren met de advertentie.

Om het in Facebook Ads Manager te kiezen, ga je naar Edit Ad Set, dan Optimization & Pricing, en klik je op Daily Unique Reach.

 

dagelijkse unieke vertoningen in facebook ads

 

Advertentiefrequentie is enorm belangrijk

Het is belangrijk om de advertentiefrequentie in gedachten te houden bij het starten en volgen van een advertentiecampagne op Facebook.

Frequentie van Facebook beïnvloedt vaak de relevantie-score, waardoor de kosten en prestaties van de advertentie hoger of lager worden.

Volgens Facebook is de optimale advertentiefrequentie tussen 1 en 2 opnamen tijdens de duur van de campagne met een kantelpunt van 3 tot 4, waarna een advertentie zijn effectiviteit verliest.

Houd er rekening mee dat het mogelijk is om een ​​frequentie automatisch af te sluiten op 1 dag per gebruiker per dag door een Uniek doel voor dagelijks bereik te kiezen.

Maar deze optie is niet compatibel met andere campagnedoelen zoals klikken op websites of vertoningen.

Wat denk je?

Zou het nuttig zijn als Facebook een optie bood om de advertentiefrequentie af te kappen op een vooraf in te stellen aantal tijdens het uitvoeren van kliks of impressiecampagnes voor je website?

 

Facebook Ad verzadiging van je doelgroep

Nu je weet hoe je er in ieder geval invloed op uit kunt oefenen wil ik nog iets dieper ingaan op het belang van ad frequency, en dat heeft alles te maken met verzadiging.

De doorbraak in denken kwam bij mij toen iemand me erop wees dat Facebook met doelgroepen doet wat Google Adwords met zoekwoorden doet.

Dus alle principes die van toepassing zijn op het kiezen van relevante zoekwoorden binnen Adwords, gelden ook voor het kiezen van een relevante doelgroep op Facebook.

 

Eén principe heet verzadiging.

 

Adwords is ook weer een vak apart en we bieden hier separate optimalisatie diensten voor aan. In Adwords adverteren voor zoekopdrachten gaat het er met name om koopgerichte zoekwoorden te targeten voor de hoogste conversies.

Stel, er zijn:

  • twee zoekwoorden waarop jouw klanten zoeken wanneer ze écht willen kopen. Laten we deze noemen….”bretels kopen” en “bretels prijs”. Deze twee zoekwoorden leveren verkeer met hoge conversies op.
  • meerdere zoekwoorden met een hele hoop zoekverkeer, maar een lage koopintentie. Het is dus minder economisch om hier op te adverteren omdat je conversie lager zal zijn.

Dus, ervan uitgaande dat je advertenties van hoge kwaliteit hebt, bestemmingspagina’s hebt geoptimaliseerd, enz.

Dan is je optimalisatiestrategie hier om zo te bieden dat je op elk zoekresultaat voor de twee beste zoekwoorden bovenaan komt.

Je zit nu aan je max met die twee zoekopdrachten. Je kunt niet meer verkopen realiseren door meer te bieden, je staat al bij elke zoekopdracht bovenaan en er is nu eenmaal gewoonweg niet meer zoekverkeer.

Als je nu het adverteren wilt uitbreiden, dan zul je moeten bieden op extra zoekwoorden met een lager conversiepotentieel, en toezien hoe je gemiddelde kosten per lead omhoog gaan.

Hetzelfde idee heb je met Facebook, maar in plaats van bepaalde zoekopdrachten te verzadigen, verzadig je bepaalde doelgroepen.

Hoe strakker en meer in trek je doelgroep, hoe meer biedingsconcurrentie je tegenkomt voor die vertoningen.

Die kleine super-relevante groep mensen is wel heel rendabel voor je.

Maar wanneer je een rendabele doelgroep hebt gevonden, dan bied je om je ads te tonen aan de mensen in die doelgroep.

Uiteindelijk bereik je ze allemaal over tijd, hogere biedingen zullen je blootstelling wellicht wat versnellen, maar je zult niet méér mensen bereiken.

Wat er wel gebeurt is dat dezelfde mensen je ad váker gaan zien, en dat je meer biedt per vertoning aan deze doelgroep.

Dat is een grote reden waarom je kosten omhoog gaan naarmate je jouw advertentie-uitgaven verhoogt.

Je komt al onder de aandacht van deze groep mensen. Méér bieden voor dezelfde groep mensen zorgt niet voor opschalen van je rendabele Facebook advertenties.

Als je niet voorzichtig bent met het instellen van jouw advertentiegroepen, kun je zelfs per ongeluk tegen vertoningen van je andere advertenties op bieden.

 

Schaalstrategieën voor Facebook Ads

Hier zijn enkele strategieën om je te helpen bij het structureren van een campagne die je wilt opschalen.

Met deze tips kunt je jouw leadkosten laag houden, ondanks hogere uitgaven.

 

Veel kleine advertentiegroepen zijn beter dan één groot werkpaard

De verleiding, als je eenmaal een advertentiegroep hebt gevonden die eindelijk goed voor je werkt, is simpelweg om de uitgaven hoger in te stellen.

Dit is tenslotte de minste hoeveelheid werk.

Er is enige wijsheid die suggereert dat advertentiegroepen met hoge uitgaven een signaal naar Facebook sturen dat je extra geld te spenderen hebt.

Ik zeg niet dat ze dit zouden doen, maar het is in het belang van Facebook om de vertoningskosten te verhogen voor adverteerders die veel geld willen uitgeven.

We kunnen nooit echt zeker weten of onze kosten stijgen in verhouding tot de werkelijke vraag naar vertoningen simpelweg door het budget te vergroten.

Streef naar een campagne van 7-15 kleine advertentiegroepen, met vergelijkbare maar enigszins andere targeting.

De diversificatie helpt je ​​campagne omdat verschillende advertentiegroepen in verschillende perioden goede en slechte dagen hebben.

De lagere advertentie-uitgaven per advertentiegroep werken gunstiger voor je totale kosten.

 

Vergelijkbare maar enigszins verschillende targeting

Ik had ooit een klant waarvoor het enige economische targetingschema een lookalike doelgroep was, gebaseerd op een e-maildatabase.

Hoe moet ik diversifiëren in kleine advertentiegroepen wanneer er slechts één targetingschema is dat voldoet aan mijn economische criteria?

Er zijn een paar dingen die je kunt proberen.

De luie optie is om je bestaande advertentieset 7-15 keer te dupliceren en tegelijkertijd identieke advertentiesets te hebben die gelijktijdig worden uitgevoerd.

Ik heb dit nog niet op een zinvolle manier getest. Ik heb begrepen dat Facebook dit zal herkennen voor wat het is: één grote advertentiegroep opsplitsen en de bijbehorende kosten dienovereenkomstig structureren.

Bovendien betekent het gebrek aan diversificatie van de targeting dat je advertentiesets eerder al hun slechte dagen op hetzelfde moment hebben.

Ik doe twee dingen om het targeten te diversifiëren:

  • Ten eerste kijk ik naar de advertentiegroepen die werken en probeer ik nieuwe targeting uit die logisch zou volgen. Als een lookalike in een e-maildatabase goed werkt, probeer ik ook een lookalike op bijvoorbeeld het verkeer van conversiepixels.
  • Het tweede wat ik doe is kleinere targeting toevoegen aan de lijst die werkt. Dus als ik weet dat een bepaald publiek goed werkt, maak ik nog een aantal groepen aan: lookalike + interesse 1, lookalike + interesse 2, etc. Natuurlijk zullen deze doelgroepen elkaar overlappen en zijn ze niet echt divers. Maar ik wil alleen dat ze anders genoeg zijn dat ze werken zonder elkaar noodzakelijkerwijs te kannibaliseren.

 

Dupliceren en elimineren

Begin in eerste instantie met misschien tien advertentiegroepen. Zet een minimale besteding op elk en wacht een aantal dagen om ze te optimaliseren.

Ik gooi meestal de eerste twee dagen aan gegevens weg en begin met het evalueren van de gegevens van de derde en vierde dag. Het is meestal beter om langer te wachten.

Wanneer je evalueert, wil je de slechtst presterende elimineren en meer groepen maken die lijken op de best presterende.

Ik elimineer meestal de laagste twee of drie performers tegelijk. Als iets bijzonder goed presteert, doe ik weer hetzelfde als bij die kleine lookalike audience.

 

Een hyper-getargete doelgroep niet verzadigen

Dit is waar je je doelgroep maakt, bijvoorbeeld mensen die je site hebben bezocht:

gebruik de facebook pixel voor retargering en hogere relevantie

Je kunt doelgroepen maken van mensen die elke pagina op je website hebben bezocht, alleen specifieke URL’s hebben bezocht, specifieke hoeveelheden tijd op je site hebben doorgebracht of een van de standaardpixelgebeurtenissen hebben voltooid die je hebt ingesteld.

De kans is aanwezig dat het met deze segmentering aardig kleine doelgroepen gaan worden.

Je budget zal dan worden gespendeerd om je ads behoorlijk vaak aan ze te tonen, en dus: verzadiging van de doelgroep.

Het goede nieuws is, je kunt een combinatie maken van twee elementen om het aantal keer dat je ads aan één persoon worden getoond in de hand te houden:

  1. een limiet op het aantal dagen dat iemand in je doelgroep blijft zitten
  2. een limiet op het aantal keren dat je advertentie in een bepaald aantal dagen wordt getoond

Een combinatie van deze twee factoren geeft je de controle die je wilt over je Ad frequency.

 

De doelgroep

Je kunt tijdslimieten instellen voor het aantal dagen dat iemand in jouw lijst blijft. Een lijst bevat bijvoorbeeld alleen mensen die voldoen aan de opgegeven criteria in de afgelopen 30 dagen.

Geef je lijst een beschrijvende naam, zoals “alle websitebezoekers – 30 dagen”. Dit helpt je om hem te identificeren als het gaat om het maken van je retargetingcampagne, omdat je waarschijnlijk veel aangepaste doelgroepen zult gaan maken.

Nadat je jouw custom audience hebt gemaakt, geef je het ongeveer 30 minuten op en je ziet het aantal personen in de lijst verschijnen.

hoeveelheid dagen in je geschiedenis

Vanuit Audience Manager kun je zoveel aangepaste doelgroepen maken, bewerken en verwijderen als je wilt en deze opnemen en uitsluiten als het gaat om het instellen van de targeting voor je campagnes. Dit geeft je een aantal behoorlijk krachtige opties voor campagnetargeting.

 

Hoe een Facebook Retargeting-campagne in te stellen

Nadat je jouw aangepaste doelgroepen hebt ingesteld, is het uitvoeren van een Facebook-campagne voor retargeting eenvoudig.

Wanneer je ook de Ad Frequency wilt kunnen instellen kies je voor het doel van je campagne “Reach”, of “Bereik” in de Nederlandse variant.

Doorloop je gebruikelijke proces van het maken van campagnes en selecteer in het stadium ‘Doelgroep’ van het maken van een advertentieset de relevante doelgroep uit de vervolgkeuzelijst Aangepaste doelgroep.

 

gebruik je custom audience voor ad frequency

Je advertentieset target nu iedereen vanuit de aangepaste doelgroep die je had aangemaakt.

Je kunt jouw doelgroep nog steeds verfijnen zoals altijd, op basis van demografische, interesse-, gedrags- en verbindingsgegevens.

Als je dit doet, betekent dit dat jouw doelgroep moet bestaan ​​in de aangepaste doelgroep EN moet overeenkomen met je andere selectiecriteria.

Je kunt zowel aangepaste doelgroepen opnemen als die doelgroepen uitsluiten. Dit komt van pas.

 

Gebruik de recentheid van een bezoek

Als iemand naar je website komt en geen product koopt, willen ze niet worden gevolgd door je advertentie voor het komende jaar lang.

Niemand wil dat.

Maak gebruik van het daglimiet van Facebook voor je aangepaste doelgroep om ervoor te zorgen dat je je alleen richt op mensen die je website in een recente periode hebben bezocht.

 

Segmenteer je doelgroep

Richt je niet alleen op iedereen die een pagina op je website bezoekt. Hoe meer websiteverkeer je hebt, hoe meer je moet segmenteren.

Target mensen die specifieke pagina’s bezoeken die conversiedoeleinden tonen en retarget ze met advertenties die hen in de richting van je gewenste conversie duwen.

 

Uitsluiten van eerdere kopers

Sluit aangepaste doelgroepen uit van mensen die een conversie hebben voltooid. Niemand vindt het leuk om getarget te worden met advertenties voor een paar sneakers die ze een week geleden van jouw website hebben gekocht.

Het is irritant. Dus zorg ervoor dat je het niet doet.

 

Beperk de frequentie

Als je een Reach and Frequency-campagne uitvoert, kun je frequency caps gebruiken. Hiermee kun je ervoor zorgen dat gebruikers slechts een bepaald aantal vertoningen van jouw advertentie binnen een bepaald aantal dagen zien.

Dit helpt je om te stoppen met spammen.

 

Probeer Daily Unique Reach

Als het retargeting publiek van je website klein is, kan het optimaliseren van linkklikken of website-conversies niet echt nuttig zijn, omdat je jouw hele doelgroep toch al snel zult bereiken.

Gebruik in dit geval Daily Unique Reach-optimalisatie, waarmee je jouw advertenties eenmaal per dag kunt laten zien aan mensen. De bovenstaande regel is nog steeds van kracht – je wilt niet spammen.

Dus doe dit alleen met zeer recente doelgroepen. Bijvoorbeeld iemand die jouw website in de afgelopen zeven dagen heeft bezocht.

 

reach en frequency campaign

 

Gebruik nieuwe ads

Gebruik niet dezelfde oude advertentie die je gebruikt voor al je andere campagnes. Dit zijn goede prospects. Raak ze met een specifieke, relevante boodschap die blijft hangen, verleid ze terug om de conversie te voltooien die ze bij hun eerste bezoek hebben gemist.

 

Conclusie

Hoewel je misschien niet alle targeting opties kunt combineren om ervoor te zorgen dat je advertenties niet te vaak worden getoond, zijn er zeker een aantal opties om hier meer controle over uit te voeren.

Pas één van de trucs toe of gebruik ze in combinatie met elkaar om je advertenties relevant te houden en niet te spammen.