Leer hoe belangrijk lokaal adverteren is met deze marketingstatistieken

door Joost | Geupdate op:  23/09/2018
Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Lokale advertenties en zoekmachine optimalisatie is niet langer alleen voor kleine bedrijven.

Multinationale conglomeraten en e-commerce-giganten richten zich ook op lokale advertenties en zoekopdrachten om hun doelgroepen beter te segmenteren.

Zo kunnen ze de klant benaderen met contextuele relevante berichten die resoneren met een lokale markt.

Over de hele wereld zien we een verschuiving van een ‘one-size-fits-all’-benadering van marketing naar een op mensen gebaseerde aanpak die is gebaseerd op fysieke locatie.

En met een goede reden.

Lokale advertenties op digitale platforms en gevonden worden bij mobiele zoekopdrachten bieden je een geweldige return op je investering.

Het is dé manier om een steeds mobieler wordende consument die onderweg is te bereiken.

Lokaal zoeken, dat zijn zoekopdrachten met een hoge urgentie. Een hoge intentie om te kopen.

En jouw lokale onderneming is per definitie lokaal relevant. Bereik jij je lokale klanten al op Google en andere digitale platforms?

Jouw winkel is lokaal relevant

Hier zijn 58 lokale reclamestatistieken die je laten zien hoe belangrijk lokaal adverteren in digitale kanalen precies is.

Dit is waarom lokale bedrijven hun digitale marketing moeten uitbesteden

Er liggen veel uitdagingen op het gebied van lokale marketing die investering in de verschillende media in de weg staan. Het verandert allemaal ook in rap tempo.

Aan de andere kant van de medaille liggen er ook heel veel kansen aangezien veel van je concurrenten nog onvoldoende aan digitale marketing doen. Hierin ligt een kans om op de concurrentie vooruit te lopen.

Een professionele aanpak zorgt voor een resultaat waarmee je boven de concurrentie uitstijgt. Bekijk deze statistieken waarom het verstandig is nu te investeren.

Er liggen veel kansen in optimalisatie voor mobiel en lokale advertenties. De meeste sites zijn niet geoptimaliseerd om goed gevonden te worden en dat komt omdat de meeste midden- en klein bedrijven hun eigen marketing doen of er nog helemaal niet in investeren.

En lokale reclame en vindbaarheid is essentieel voor groei.

Een goede content strategie en zoekmachine optimalisatie zijn de belangrijkste factoren voor het slagen van een lokale onderneming.

Weet waar je staat, ontvang een gratis analyse van jouw site

[shortcode_button type=”business” align=”center” target=”_blank” link=”http://decisiontree.nl/lokale-seo/” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Is mijn site klaar voor lokale zoekopdrachten?[/shortcode_button]

Hier zijn de belangrijkste statistieken in onze infographic:

Lokale marketing statistieken

Lees ook verder voor alle statistieken en uitleg.

Lokale reclame is essentieel voor groei

Of het nu gaat om Praxis of een koffiecorner, bedrijven van elke omvang moeten hun marketing op lokaal niveau uitvoeren.

Dat is namelijk waar de grootste winst is te behalen. Bekijk deze schokkende statistieken om te zien hoe belangrijk lokaal adverteren is voor de groei van een bedrijf:

Lokaal zoeken brengt intentie en urgentie met zich mee

Wat drijft de hoge ROI van lokale advertenties? De kwaliteit van de leads die het oplevert.

Leads die via lokale marketing zijn verkregen, hebben doorgaans een hogere intentie en een groter gevoel van urgentie.

Met andere woorden, ze hebben een specifieke behoefte en zijn op zoek naar een onmiddellijke oplossing.

Consumenten willen het lokale bedrijfsleven stimuleren

Hoewel het lijkt alsof lokale en kleine bedrijven achteruitgaan, tonen onderzoeken aan dat consumenten de voorkeur geven aan lokale bedrijven.

Ze kopen liever bij een winkel bij hen in de buurt dan bij een website of een groot merk dat nog geen lokale aanpak heeft geïmplementeerd.

Ze willen de lokale gemeenschap best stimuleren, zolang dit niet teveel ten koste gaat van gemak.

Lokale advertentie-uitgaven groeien in een rap tempo

Ondanks de recente groei staat lokale marketing nog in de kinderschoenen.

Over de hele wereld beginnen marketeers de vruchten te plukken van hyperlokaal adverteren en er is in de laatste jaren een verdubbeling aan investering geweest in dit lucratieve kanaal.

E-mail, website en sociale media zijn de drie marketingtools die worden gebruikt door kleine bedrijven:

De toekomst is lokaal

De hedendaagse consument wil gepersonaliseerde en contextueel relevante berichten.

Ze willen lokaal winkelen, en ze willen weten dat binnen enkele uren na het doen van een zoekopdracht of het aanklikken van een advertentie aan hun behoeften kan worden voldaan.

En zowel grote merken als kleine bedrijven pikken dit op.

Het is de reden waarom e-commerce giganten zoals Amazon ook winkels openen en waarom bedrijven overal ter wereld een ‘glokale’ denkwijze hanteren en wereldwijd denken.

Globaal wordt lokaal, en jij hebt juist die positie én die connectie met de lokale gemeenschap al!

Het is de toekomst en het bewijs zit in de gegevens.

Lokale bedrijven vertegenwoordigen 54% van alle verkopen in Nederland (2017).

De toekomst is lokaal, en niet alleen maar voor B2C.

Het mobiele gebruik per B2B-medewerker zal naar verwachting toenemen van twee uur per dag naar drie in 2020, aangedreven door millennials, Gen Z en het toenemende gebruik van smartphones door oudere werknemers (Google, 2017)

 

Marketingstatistieken waarop je kunt acteren

Gebruik deze lijst niet alleen als een graadmeter van waar je lokale onderneming in de concurrentie staat, maar ook om strategische beslissingen te nemen voor jouw digitale marketing plan voor 2018 en daarna.

Terwijl bijvoorbeeld 77,6 procent van de kleine en middelgrote bedrijven (2017, tegenover 73,2 procent in 2016) zeggen dat ze sociale media gebruiken in hun marketingstrategie, investeert slechts 32 procent van de MKB’s serieus in social media adverteren.

Als je bedenkt dat 81 procent van de gehele bevolking van Nederland ten minste één profiel heeft op sociale media (2017), is dat misschien een kans waar je in moet springen voordat het té mainstream wordt onder kleine bedrijven in jouw branche.

Eigenaren van kleine bedrijven zeggen dat het krijgen van nieuwe klanten hun grootste zorg is voor digitale marketing.

Dit is waarom je online vindbaar moet zijn

Online vindbaarheid is nog nooit zo belangrijk geweest. Deze statistieken laten je zien waarom het belangrijk is om online een goede strategie neer te zetten:

 

Digitale marketingkanalen: wat consumenten verwachten van jouw website

MKB en Digitale Marketing: waar is er nog winst te behalen?

Digitale marketing voor lokale bedrijven met Decision Tree

Decision Tree heeft meer dan 200 kleine bedrijven geholpen met digitale marketing.

We hebben deze bedrijven geholpen hun bedrijf naar een hoger niveau te tillen, en we doen het graag. Als je denkt dat jouw kleine onderneming kan profiteren van digitale marketing, vraag dan een gratis analyse aan. Dan weet je waar je staat en waar je nog naartoe kan.

Weet waar je staat, ontvang een gratis analyse van jouw site

[shortcode_button type=”business” align=”center” target=”_blank” link=”http://decisiontree.nl/lokale-seo/” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Is mijn site klaar voor lokale zoekopdrachten?[/shortcode_button]

Joost Nusselder, de oprichter van Decision Tree is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuwe tools en tactieken. Sinds 2010 werkt hij al aan diverse websites in vele niches. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen met alles voor een succesvolle site.