lokale marketing statistieken

Leer hoe belangrijk lokaal adverteren is met deze marketingstatistieken

Lokale advertenties en zoekmachine optimalisatie is niet langer alleen voor kleine bedrijven.

Multinationale conglomeraten en e-commerce-giganten richten zich ook op lokale advertenties en zoekopdrachten om hun doelgroepen beter te segmenteren.

Zo kunnen ze de klant benaderen met contextuele relevante berichten die resoneren met een lokale markt.

Over de hele wereld zien we een verschuiving van een ‘one-size-fits-all’-benadering van marketing naar een op mensen gebaseerde aanpak die is gebaseerd op fysieke locatie.

En met een goede reden.

Lokale advertenties op digitale platforms en gevonden worden bij mobiele zoekopdrachten bieden je een geweldige return op je investering.

Het is dé manier om een steeds mobieler wordende consument die onderweg is te bereiken.

Lokaal zoeken, dat zijn zoekopdrachten met een hoge urgentie. Een hoge intentie om te kopen.

En jouw lokale onderneming is per definitie lokaal relevant. Bereik jij je lokale klanten al op Google en andere digitale platforms?

Jouw winkel is lokaal relevant

Hier zijn 58 lokale reclamestatistieken die je laten zien hoe belangrijk lokaal adverteren in digitale kanalen precies is.

Dit is waarom lokale bedrijven hun digitale marketing moeten uitbesteden

Er liggen veel uitdagingen op het gebied van lokale marketing die investering in de verschillende media in de weg staan. Het verandert allemaal ook in rap tempo.

Aan de andere kant van de medaille liggen er ook heel veel kansen aangezien veel van je concurrenten nog onvoldoende aan digitale marketing doen. Hierin ligt een kans om op de concurrentie vooruit te lopen.

Een professionele aanpak zorgt voor een resultaat waarmee je boven de concurrentie uitstijgt. Bekijk deze statistieken waarom het verstandig is nu te investeren.

  • 30% zegt dat het bijhouden van technologische vooruitgang een groot probleem is voor marketing voor hun kleine bedrijven
  • De meeste kleine bedrijven richten zich op het verhogen van de omzet (72%), maar ze zien ook een grote waarde in het aangaan van nieuwe klantrelaties (60%) en marketing en reclame (46%)
  • De gemiddelde mobiele webpagina duurt nog steeds 15,3 seconden om te laden (Google, 2018)
  • 3 op de 4 smartphonebezitters schakelen eerst over naar mobiel zoeken om in hun onmiddellijke behoeften te voorzien (Google, 2017)
  • 88% van de consumenten die lokale zoekopdrachten uitvoeren vanaf een mobiel apparaat, onderneemt een actie (een bedrijf bellen, een aankoop doen of een winkel bezoeken) binnen 24 uur.
  • 71% van de eigenaren van kleine bedrijven doet zijn eigen digitale marketing, in plaats van het aan deskundigen over te laten (2017)
  • 1 op 5 MKB-bedrijven maakt nog geen gebruik van digitale marketing
  • slechts 17% investeert in zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Er liggen veel kansen in optimalisatie voor mobiel en lokale advertenties. De meeste sites zijn niet geoptimaliseerd om goed gevonden te worden en dat komt omdat de meeste midden- en klein bedrijven hun eigen marketing doen of er nog helemaal niet in investeren.

En lokale reclame en vindbaarheid is essentieel voor groei.

Een goede content strategie en zoekmachine optimalisatie zijn de belangrijkste factoren voor het slagen van een lokale onderneming.

Weet waar je staat, ontvang een gratis analyse van jouw site

[shortcode_button type=”business” align=”center” target=”_blank” link=”https://decisiontree.nl/lokale-seo/” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Is mijn site klaar voor lokale zoekopdrachten?[/shortcode_button]

Hier zijn de belangrijkste statistieken in onze infographic:

Lokale marketing statistieken

Lees ook verder voor alle statistieken en uitleg.

Lokale reclame is essentieel voor groei

Of het nu gaat om Praxis of een koffiecorner, bedrijven van elke omvang moeten hun marketing op lokaal niveau uitvoeren.

Dat is namelijk waar de grootste winst is te behalen. Bekijk deze schokkende statistieken om te zien hoe belangrijk lokaal adverteren is voor de groei van een bedrijf:

  • 58% van de ervaren marketeers beschouwt lokale marketing als een essentiële factor voor de winstgevendheid en groei van een bedrijf
  • Gemiddeld verdienen bedrijven €2 aan winst van elke €1 die is geïnvesteerd in lokale advertenties via AdWords
  • Winkeliers die lokaal op Facebook adverteren, zien een gemiddelde ROI van 152%
  • In een enquête onder 3.511 lokale marketeers gaven respondenten aan dat sociale media-advertenties het meest effectief waren van een lijst met 30 promotiekanalen, waaronder tv-, radio-, print- en offline advertenties
  • Verkoopstijging (51,3%) en merkbekendheid vergroten (48,4%) zijn de twee belangrijkste digitale marketingprioriteiten voor kleine bedrijven (2017)
  • 43% van de MKB-bedrijven zegt dat het verbeteren van de klantervaring en retentie hun belangrijkste strategie is om de omzetgroei te verbeteren

Lokaal zoeken brengt intentie en urgentie met zich mee

Wat drijft de hoge ROI van lokale advertenties? De kwaliteit van de leads die het oplevert.

Leads die via lokale marketing zijn verkregen, hebben doorgaans een hogere intentie en een groter gevoel van urgentie.

Met andere woorden, ze hebben een specifieke behoefte en zijn op zoek naar een onmiddellijke oplossing.

  • 88% van de consumenten die lokale zoekopdrachten uitvoeren vanaf een mobiel apparaat, onderneemt een actie (een bedrijf bellen, een aankoop doen of een winkel bezoeken) binnen 24 uur
  • 51% van de lokale mobiele zoekopdrachten leiden tot een winkelbezoek
  • 74% van de kopers geeft aan vaker op locatie-specifieke berichten te reageren
  • 63% van de lokale zoekopdrachten wordt gedaan door consumenten die nog geen beslissing hebben genomen over een aanbieder of verkoper, wat betekent dat dit intensieve verkeer nog twijfelt en door jouw advertentie beïnvloed kan worden

Consumenten willen het lokale bedrijfsleven stimuleren

Hoewel het lijkt alsof lokale en kleine bedrijven achteruitgaan, tonen onderzoeken aan dat consumenten de voorkeur geven aan lokale bedrijven.

Ze kopen liever bij een winkel bij hen in de buurt dan bij een website of een groot merk dat nog geen lokale aanpak heeft geïmplementeerd.

Ze willen de lokale gemeenschap best stimuleren, zolang dit niet teveel ten koste gaat van gemak.

  • Eén op de drie mobiele zoekopdrachten is lokaal, wat betekent dat het een op locaties gebaseerd zoekwoord heeft: “restaurants bij mij in de buurt” of “het dichtstbijzijnde café”
  • Lokale zoekopdrachten op mobiele apparaten leiden 50% vaker tot een verkoop dan mobiele zoekopdrachten in het algemeen
  • 80% van de consumenten geeft de voorkeur aan lokaal relevante advertenties
  • 69% van de consumenten verwacht dat zakelijke zoekresultaten binnen vijf kilometer van hun huidige locatie liggen
  • Een op de vier consumenten beschouwt de nabijheid van een bedrijfslocatie als de belangrijkste factor bij het evalueren van zoekresultaten

Lokale advertentie-uitgaven groeien in een rap tempo

Ondanks de recente groei staat lokale marketing nog in de kinderschoenen.

Over de hele wereld beginnen marketeers de vruchten te plukken van hyperlokaal adverteren en er is in de laatste jaren een verdubbeling aan investering geweest in dit lucratieve kanaal.

  • Lokale advertentie-uitgaven groeien met dubbele cijfers (11,9% van 2016 tot 2021)
  • In een enquête onder 3.511 marketeers meldde 63% dat ze hun lokale digitale advertentiebudgetten in 2018 hebben verhoogd
  • 80% van de mobiele marketeers maakt gebruik van locatiegebaseerde advertenties, waarvan de meerderheid het als een prioriteit heeft gemarkeerd
  • Lokaal is niet alleen voor kleine bedrijven: twee van de drie nationale merken investeren in lokale marketing
  • 40% van de zakelijke marketeers is van plan hun lokale digitale uitgaven in 2019 te verhogen
  • 32% van de kleine bedrijven investeert in marketing voor sociale media, 25% in digitale marketing
  • 96% van de MKB’s zegt sociale media te gebruiken in hun marketingstrategie
  • Bijna 90% van de marketeers zegt dat hun inspanningen op het gebied van sociale marketing de bekendheid van hun bedrijf vergroten en 75% geeft aan meer verkeer te hebben gegenereerd
  • 32% van de kleine bedrijven investeert ook in sociale media-marketing
  • 25% van de kleine bedrijven investeert in online marketing
  • slechts 17% investeert in zoekmachine-optimalisatie (SEO)
  • 26% investeert in e-mailmarketing
  • 50% van de eigenaren van kleine bedrijven gebruikt 2 of minder softwareplatforms of -toepassingen in hun marketing

E-mail, website en sociale media zijn de drie marketingtools die worden gebruikt door kleine bedrijven:

  • 54% e-mail
  • 51% website
  • 48% sociale media
  • Minder dan 30% van de kleine bedrijven gebruikt website-analyse, oproepregistratie of kortingsbonnen
  • 18% van de kleine bedrijven geeft toe dat ze niets volgen
  • 56% van de mensen met een website zegt dat hun website een responsief ontwerp heeft

De toekomst is lokaal

De hedendaagse consument wil gepersonaliseerde en contextueel relevante berichten.

Ze willen lokaal winkelen, en ze willen weten dat binnen enkele uren na het doen van een zoekopdracht of het aanklikken van een advertentie aan hun behoeften kan worden voldaan.

En zowel grote merken als kleine bedrijven pikken dit op.

Het is de reden waarom e-commerce giganten zoals Amazon ook winkels openen en waarom bedrijven overal ter wereld een ‘glokale’ denkwijze hanteren en wereldwijd denken.

Globaal wordt lokaal, en jij hebt juist die positie én die connectie met de lokale gemeenschap al!

Het is de toekomst en het bewijs zit in de gegevens.

Lokale bedrijven vertegenwoordigen 54% van alle verkopen in Nederland (2017).

De toekomst is lokaal, en niet alleen maar voor B2C.

Het mobiele gebruik per B2B-medewerker zal naar verwachting toenemen van twee uur per dag naar drie in 2020, aangedreven door millennials, Gen Z en het toenemende gebruik van smartphones door oudere werknemers (Google, 2017)

 

Marketingstatistieken waarop je kunt acteren

Gebruik deze lijst niet alleen als een graadmeter van waar je lokale onderneming in de concurrentie staat, maar ook om strategische beslissingen te nemen voor jouw digitale marketing plan voor 2018 en daarna.

Terwijl bijvoorbeeld 77,6 procent van de kleine en middelgrote bedrijven (2017, tegenover 73,2 procent in 2016) zeggen dat ze sociale media gebruiken in hun marketingstrategie, investeert slechts 32 procent van de MKB’s serieus in social media adverteren.

Als je bedenkt dat 81 procent van de gehele bevolking van Nederland ten minste één profiel heeft op sociale media (2017), is dat misschien een kans waar je in moet springen voordat het té mainstream wordt onder kleine bedrijven in jouw branche.

Eigenaren van kleine bedrijven zeggen dat het krijgen van nieuwe klanten hun grootste zorg is voor digitale marketing.

Dit is waarom je online vindbaar moet zijn

Online vindbaarheid is nog nooit zo belangrijk geweest. Deze statistieken laten je zien waarom het belangrijk is om online een goede strategie neer te zetten:

  • Studies tonen aan dat tussen 70 en 80% van de mensen een bedrijf online onderzoekt VOORDAT ze het lokale bedrijf bezoeken of een aankoop doen
  • 28% van de MKB-bedrijven zegt dat mond-op-mondreclame de meest effectieve manier is om nieuwe klanten aan te trekken, en 20% zegt al dat zoekmachine optimalisatie het belangrijkste is
  • 93% van de online ervaringen begint met een zoekmachine (2017)
  • 47% van de mensen klikt op een van de eerste drie resultaten
  • Google zorgde in het derde kwartaal van 2017 voor 91% van de Nederlandse sitebezoeken die werden gegenereerd door mobiel zoeken
  • 93% van de online ervaringen begint met een zoekmachine
  • Google stuurt 96% van het mobiele zoekverkeer, gevolgd door Yahoo met 2% en Bing met 1%. Google Zoeken is ook een van de meest populaire mobiele apps

 

Digitale marketingkanalen: wat consumenten verwachten van jouw website

  • 85% procent van de internetgebruikers bezit een smartphone
  • Als je website niet binnen 3 seconden wordt geladen, klikt 53% van de mobiele consumenten op de knop “Terug”
  • 53% van de bezoeken aan mobiele websites worden verlaten als een mobiele site meer dan drie seconden nodig heeft om te laden. Voor elke vertraging van een seconde in de laadtijd van de site, daalt de conversie met 12% (Google, 2018)

MKB en Digitale Marketing: waar is er nog winst te behalen?

  • 1 op de 10 MKB-bedrijven investeert niet in enige vorm van marketing
  • 71% van de eigenaren van kleine bedrijven doet zijn eigen digitale marketing, in plaats van het aan deskundigen over te laten
  • 1 op 5 MKB-bedrijven maakt nog geen gebruik van digitale marketing
  • 60% van de MKB-bedrijven heeft geen website, en daarvan is voor 30% kosten de reden waarom en 35% vindt dat hun activiteiten te klein zijn om een ​​website te rechtvaardigen
  • 50% van de MKB-bedrijven besteedt minder dan €300 per maand aan online marketing
  • 62% van de kleine bedrijven investeert 4% of meer van hun omzet aan marketing
  • 37% van de kleine bedrijven is van plan om de uitgaven voor digitale marketing in de komende 12 maanden te verhogen
  • 47% van de eigenaren van kleine bedrijven gaat zelfstandig aan de gang met marketinginspanningen

Digitale marketing voor lokale bedrijven met Decision Tree

Decision Tree heeft meer dan 200 kleine bedrijven geholpen met digitale marketing.

We hebben deze bedrijven geholpen hun bedrijf naar een hoger niveau te tillen, en we doen het graag. Als je denkt dat jouw kleine onderneming kan profiteren van digitale marketing, vraag dan een gratis analyse aan. Dan weet je waar je staat en waar je nog naartoe kan.

Weet waar je staat, ontvang een gratis analyse van jouw site

[shortcode_button type=”business” align=”center” target=”_blank” link=”https://decisiontree.nl/lokale-seo/” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Is mijn site klaar voor lokale zoekopdrachten?[/shortcode_button]