Top marketing tips voor kledingwinkels

Marketing tips voor je kledingwinkel: geschikt voor webshop en fysieke winkel

 

Marketing is een belangrijk onderdeel om klanten in een kledingwinkel te krijgen. En er zijn heel veel vergelijkingen te maken met of je nu een fysieke winkel hebt, of een webshop.

Of misschien wel beide wat je tegenwoordig ook steeds meer ziet.

In deze post vertel ik je over een aantal marketing technieken voor je kledingwinkel waar je wellicht nog niet aan had gedacht.

Ideeën voor het adverteren van kleding

Wanneer je een kledingwinkel runt, is marketing van cruciaal belang om klanten binnen te halen en hen geïnteresseerd te houden in je wisselende voorraad.

De mode-industrie is een van de meest dynamische en meest bloeiende industrieën ter wereld.

Het combineert een breed scala aan activiteiten, van de juiste productie van producten, de transformatie van prime-materialen, en het creëren van kledingstukken, schoenen en accessoires, onder anderen.

Een van de grootste steunpilaren van deze sector is het verkooppunt, jij.

Omdat de kledingmarkt volatiel kan zijn, kan effectieve marketing je helpen een loyaal klantenbestand op te bouwen om je winkel door de seizoenen heen te loodsen.

Terwijl je een marketingcampagne plant, wil je voor je fysieke winkel waarschijnlijk ook fysieke marketing inzetten. Maar vergeet de kracht van online marketing niet, waarbij je met de juiste targeting mensen in jouw omgeving kunt bereiken.

 

We hebben bijvoorbeeld een aparte post geschreven over hoe je effectief kunt targeten met Facebook.

 

Voor een online store is het nét zo essentieel als voor je fysieke fashionwinkel.

Door jouw merk op zoveel mogelijk plaatsen voor de ogen van je klanten te plaatsen, creëer je naamsbekendheid en nieuwsgierigheid.

 

Maak een online presence

Of je nu alleen een webwinkel hebt of een fysieke winkel. Zet een online aanwezigheid neer zodat klanten je bedrijf op naam of op type kunnen vinden.

Zelfs wanneer je niet online verkoopt wil je ook goed lokaal gevonden worden met je website, zodat mensen je kunnen vinden en een bezoekje kunnen brengen.

Huur een professionele ontwerper in om een ​​website te maken en deze voor zoekmachines te optimaliseren.

De technische kant van de site is de basis. Maar stop daar niet.

Kijk ook naar een specifieke SEO dienst voor webshops, om goed gevonden te worden met de juiste content en de juiste links om autoriteit op te bouwen in jouw markt.

Zelf kun je ook al veel doen als je wilt, en goed onderzoek kan hierbij heel veel helpen.

Richt je op zoekwoorden en zoekzinnen waar klanten naar zoeken, zoals de namen van de merken die je verkoopt of ‘kledingwinkel’ plus jouw stadsnaam als je ook die fysieke winkel hebt.

 

We hebben hier een gratis minicursus: SEO voor webshops, leer de belangrijkste punten voor je site op te pakken in 3 dagen.

 

Als je een niche kleding bedrijf hebt, gebruik je zoveel mogelijk deze specifieke woorden in het proces voor zoekmachineoptimalisatie: denk bijvoorbeeld aan uitdrukkingen als:

  • plus size badpak
  • sportkleding voor peuters
  • of hipsterblouse

Hoe specifieker, hoe beter. Mits mensen er naar zoeken uiteraard. Maar anders koopt ook niemand de kleding wellicht.

Vergeet met je fysieke locatie in ieder geval ook niet de vermelding in Google My Business (of Mijn Bedrijf).

Wanneer klanten smartphones gebruiken om naar kledingwinkels in de buurt te zoeken, verschijnt jouw bedrijf, als je het goed doet.

Maak een geweldige over ons pagina over de locatie waar je zit plus hetgeen je verkoopt.

Het punt is ook hier om een betere en meer informatieve pagina te maken dan je concurrenten dat hebben, zodat wanneer iemand zoekt naar een kledingwinkel in jouw plaats, ze als eerste jou zullen vinden in Google.

En iedereen googelt!

Versterk je aanwezigheid nog verder door een blog te maken en regelmatig berichten te plaatsen over de nieuwste mode, nieuwe kledingartikelen en evenementen in de mode-industrie en zorg ervoor dat je blogberichten hebt die verkopen.

Een New Yorkse eCommerce speler die bekend is geworden als één van de grotere bedrijven van de wereld in hun niche, is de intieme lijn Adore Me.

Die begon met zijn eigen middelen en is dankzij een kapitaal injectie in staat geweest om zijn merk een duwtje te geven .

Dit is een voorbeeld van een klein detailhandelbedrijf dat snel is gegroeid door het gebruik van de virtuele wereld, waar het essentieel is om het publiek grondig te kennen en goed geïnformeerd te zijn over hoe het te bereiken.

Bij het bezoeken van hun website is het gelijk duidelijk wat de marketingtechnieken zijn die ze gebruiken om de gebruiker te beïnvloeden.

Adore me kledingwinkel marketing

 

Maak herkenbare borden en advertenties

Gebruik herkenbare borden en print advertenties waarin je dezelfde visuals gebruikt om de aandacht van klanten te trekken.

Dit is vooral effectief wanneer je een winkel runt die zich niet in een traditioneel winkelcentrum bevindt of op een ongewone locatie.

 

Gebruik duidelijke borden voor kledingwinkel promotie

 

Het doel is hier om herkenbaarheid te creëren zodat mensen naar binnen willen lopen zodra ze jouw borden zien.

Hang posters op prikborden in cafétjes, wasserettes, boekhandels, bibliotheken en zakelijke centra, evenals op de lokale universiteitscampus.

Geef visitekaartjes uit met jouw fysieke adres en website-URL. Als je over het budget beschikt, stuur dan een marketing campagne met flyers uit om lokale kopers te informeren over je winkel.

En vergeet niet een kaart op je flyer op te nemen als je bedrijf moeilijk te vinden is. (niemand wil dit uiteraard toegeven, maar soms moet je je trots een beetje inslikken als je niet in de main-winkelstraat zit).

Bij de kassa in je kledingwinkel

Kijk ook naar het moment van verkoop. Maak borden om ervoor te zorgen dat je speciale aanbiedingen jouw klanten bereiken.

Het is normaal dat sommige hiervan worden gepasseerd, maar ze mogen daarom niet worden weggelaten, omdat de investering minimaal is en de resultaten meer dan voldoende zijn.

Gebruik een eenvoudige stijl met grote letters, eenvoudige typografie en een duidelijke boodschap zoals ‘Mid-Season Sale’. Tot 50% korting op geselecteerde lijnen.

De promotie moet in één oogopslag duidelijk zijn want veel meer aandacht zul je niet krijgen van de shopper.

Inzetten van verpakkingen

Net zo belangrijk als het laatste punt, wil je de gebruiker een memorabele winkelervaring bieden die volledig bevredigend is.

Je haakt je klanten aan met een goede promotie die duidelijk zichtbaar is, ze komen naar binnen, bij de kassa en ze besluiten iets mee naar huis te nemen.

Ze gunnen je hun business. Nu moet je er alles aan doen om ze zo goed mogelijk te bedanken. En lees verder als je een online winkel hebt, want dit geldt ook helemáál dubbel zeker voor jou!

Maak de verpakking zo persoonlijk en memorabel mogelijk.

En er zijn heel veel mogelijkheden om een superleuke verpakking te maken.

Er zijn bijvoorbeeld zeer interessante tendensen die aandringen op het gebruik van karton en gerecycled papier om de producten in ​​te verpakken.

Een ander idee is om een ​​paar snoepjes in de zak te doen en een visitekaartje. Natuurlijk kan een coupon die kan worden gebruikt voor een korting op toekomstige verkopen of het aanbieden van een modetijdschrift ook helpen.

Als speciale datums zoals Valentijnsdag en Kerstmis om de hoek komen kijken kun je zeker ook de feestverpakkingselementen toevoegen die betrekking hebben op deze feestdag. Dit is iets dat klanten zullen waarderen.

Dit zijn enkele eenvoudige ideeën voor kledingwinkels die kunnen worden gebruikt om je marketingstrategieën voor verkooppunten te verbeteren.

En ze zijn essentieel om een connectie te maken met je klant bij online verkopen.

Dit geldt nog eens dubbel wanneer je veel verkoopt via online verkoopportalen als Bol.com en Beslist.nl en Amazon.de.

De klant koopt via die website en heeft nu een band met die website. Jij verstuurt het product en de klant is blij met het product. De klant is blij met Bol.com.

Als je bij de verpakking niets persoonlijks van je eigen merk toevoegt zal de klant alleen maar blij zijn met Bol.com.

Het zijn details die ervoor zorgen dat de consument je herinnert, goed over je spreekt en waarschijnlijk terugkeert voor een herhalingservaring, en misschien dit keer wel in je eigen winkel.

Het is binnen deze kleine dingen dat de charme van een bedrijf aanwezig is.

Een van de verpakkingstechnieken die ons het meest heeft verrast, is er een die wordt gebruikt door Heidi Klein, een luxe badpaklijn.

De verpakking is mooi, met zowel stijl als elegantie, en niemand zou zeggen dat deze prachtige dozen een badpak aan de binnenkant hadden, toch?

Ze lijken alsof ze waardevolle juwelen of hoogwaardig leer bevatten.

Prachtige kleding verpakkingen

 

Offline evenementen om het publiek te de-virtualiseren

Fyieke evenementen waarbij de klant daadwerkelijk aanwezig kan zijn, die zijn heel sterk in de mode-wereld.

Met je lokale kledingwinkel kun je hier al snel op inspelen, maar zelfs als je een online only business hebt is het een sterke tool om in te zetten en mensen betrokken te krijgen bij je merk.

Het kan de afstand tussen jou en je klant wegnemen en je publiek de-virtualiseren.

Of je nu een webwinkel hebt of niet, het organiseren van feesten en activiteiten is een manier om zowel trouwe klanten als diegenen aan te trekken die nog niet weten wat ze in jouw winkel precies kunnen vinden.

De aanbevolen aanpak is om een ​​agenda voor te bereiden waarin evenementen aan het begin van het jaar worden georganiseerd, zodat evenementen met de tijd kunnen worden gepland, met behulp van de juiste marketinginstrumenten en door gebruik te maken van efficiënte communicatiekanalen.

Maak dus een evenementen-kalender.

De meest geschikte momenten om je te laten zien binnen de mode-industrie zijn de volgende:

  • Begin met een nieuw seizoen: (lente, zomer, herfst, winter) met een showroom en een modeshow waar een aantal van de sterstukken van het bedrijf aan het publiek getoond worden.
  • Tijdens langzame perioden in het seizoen: bereik consumenten met een uitnodiging voor een speciale viering, waar je een meerwaarde kunt bieden, niet alleen een promotie- of verkoopprijs.
  • Vier jubilea of ​​speciale datums in het leven van het bedrijf: bijvoorbeeld wanneer het bedrijf weer een jaar ouder wordt of als er een wens is om een ​​concreet moment te gedenken dat belangrijk is voor het bedrijf. Maak van deze gelegenheden gebruik om degenen die je volgen uit te nodigen en je merk een persoonlijke tint te geven.
  • Creëer speciale uitverkopen: om kleding te laten verdwijnen die overblijft na een seizoen dat bijna voorbij is of om evenementen rond specifieke stukken te creëren. Op een dag kan “blazer dag” worden uitgeroepen met kortingen voor diegenen die dit onmisbare kledingstuk willen of je kunt een ‘weekendje weg’ maken met promo’s voor deze accessoires.

Inzetten van etalages: een kunst die nog steeds noodzakelijk (en effectief) is

Etalage weergaven kunnen worden gedefinieerd als de kunst van het op adequate wijze de artikelen presenteren die een etablissement te koop heeft via een combinatie van objecten en materialen.

De kracht van hoe etalages worden weergegeven, mag nooit worden onderschat.

Het perfecte bewijs hiervan is dat, wanneer iemand reist, een favoriet tijdverdrijf is om langs de dure winkelstraten te lopen om de grote merken en hun etalages te bekijken.

En ook online geldt hetzelfde, de etalage is bedoeld om een overview te geven van wat er in de winkel te krijgen is, en te zorgen dat de bezoeker verder naar binnen gaat.

Naar binnen loopt je winkel in, of verder klikt door de pagina’s van je website. Komt op hetzelfde neer.

Wat we vandaag in de ramen van Loewe, Prada, Louis Vuitton of Hermes kunnen zien, zijn authentieke werken van goud, kunst in zuivere vorm.

Kijk maar eens naar de volgende afbeeldingen van prachtige etalages:

Mooie winkeldisplays

Mooie winkel display van prada

laat je kledingwinkel zien

PRachtige storefront van Hermes

 

Er zijn verschillende factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij het inzetten van window dressing:

  1. Verander het met een bepaalde frequentie. De snelheid waarmee modetrends en de klanten van smaak veranderen, vereist dat merken met een zekere behendigheid reageren. Voordien werden er wijzigingen aangebracht per seizoen, opnieuw ingericht om weer te geven wanneer er een nieuw seizoen zou komen. Tegenwoordig wordt het aanbevolen om elke twee weken nieuwigheden aan te bieden aan klanten, of ten minste één keer per maand. Het is belangrijk om up-to-date te zijn, op de hoogte te zijn van de straatstijlen en te weten wat er wordt verkocht om deze factoren op te nemen in de ontwerpen van etalages. Denk hierbij dus ook aan de homepage banner of de categorie pagina banners in je webshop!
  2. Verlichting. Het is een basic punt, maar een essentieel punt. Mensen die voorbij lopen, zullen naar je items kijken omdat je hun aandacht erop vestigt. Ten eerste is het van cruciaal belang dat je de juiste verlichting in jouw winkel aanbiedt en deze vervolgens met de getoonde items koppelt. Denk online bijvoorbeeld aan contrasterende kleuren met de rest van de pagina om de aandacht te vestigen.
  3. Beslissen wat op moet vallen en je waar je de aandacht op vestigt. Als jouw kracht de schoen met hoge hakken is, is het belangrijk om ze te laten zien. Als je daarentegen een zonnebril-collectie hebt die overal op bloggerspagina’s staat, zorg er dan voor dat je dit gebruikt om een ​​beroep te doen op de herkenbaarheid van je merk. Het is belangrijk om grondig te bestuderen wat er binnen een bedrijf beschikbaar is om te bepalen welke items het sterkst zijn voor het bedrijf.
  4. Thematische etalage. Wanneer een speciale gelegenheid nadert, zoals Valentijnsdag of Kerstmis, profiteer hiervan en versier je winkel of banner met stukken die kunnen worden verbonden met het feest.
  5. Stel ook hier een kalender voor het weergeven van etalages in. Planning is essentieel voor elk bedrijf. Zorg ervoor dat je van plan bent belangrijke data in gedachten te houden en je niet gedurende lange tijd hetzelfde scherm gebruikt.

Veel van onze klanten zien de kracht van de etalage al in hun fysieke winkel en zetten deze perfect in, maar hebben vervolgens online al 2 jaar dezelfde homepage banner staan.

Ook online zul je hier dezelfde aandacht aan moeten besteden om in het oog te springen van je bezoeker.

Zelfs bedrijven waar we mee werken die online al veel meer omzet draaien dan ze ooit in de fysieke winkel hadden gedaan zien we nog de webwinkel images niet volledig benutten.

Hetzelfde principe geldt ook online. Grijp de aandacht, zorg dat mensen je winkel inkomen en straal je merkboodschap van dat moment uit.

Het doet me veel denken aan deze post die ik heb over landingpages voor je website. Als je meer uit je site wilt halen moet je die ook eens lezen.

Nog één punt hierover en dan gaan we over naar de volgende tactiek.

Ik weet dat webdesigners de homepage slider hebben omarmt om hun design te verkopen aan bedrijven of omdat verschillende afdelingen allemaal hun moment op de voorpagina willen hebben.

Maar een enkele statische image op je homepage die je merkboodschap uitstraalt werkt zoveel beter!

Meerdere test tonen aan dat je bezoeker ze negeert, lees meer over dit onderzoek op orbitmedia als je het interessant vindt (Engels).

 

Social Media voor kledingmerken

Maak profielen op sociale media websites zoals Facebook en Twitter om je kledingwinkel-klanten op een informele manier te bereiken.

Vergeet niet de profielinformatie volledig in te vullen. Zo kun je beter gevonden worden, plús het is een plek om bezoekers te overtuigen je winkel te bezoeken.

Het is niet verrassend dat 97% van de 250 meest gerenommeerde retailmerken ter wereld op Facebook staan.

Dit moet een reden hebben, toch? Welnu, er is natuurlijk een reden!

Op dit moment is sociale media als een speeltuin waar iedereen een deel van zijn dag doorbrengt met kletsen met vrienden, nieuwe informatie opdoet en zijn uren verslindt.

Dit betekent dat elk mode-merk moet deelnemen aan deze methoden als ze meer van hun potentiële publiek op een betere manier willen bereiken.

Facebook is het meest opvallende, maar het is echter niet de enige.

Volgens informatie die is verkregen via een studie van Campalyst, een online marketingbureau gevestigd in New York, komen snel achter Zuckerberg ook Twitter, YouTube, Pinterest en Snapchat.

We kunnen Instagram ook niet buiten beeld houden, want het is een van de meest essentiële tools die door zowel deze krachtige industrie als door de industrie beïnvloede personen worden gebruikt.

Deze kunnen elk bedrijf van een solide achtergrond voorzien en hen naar succes duwen.

 

Als je meer wilt weten over Instagram-strategie, kun je ook mijn vorige post bekijken: 13 tips om je lokale bedrijf op instagram te promoten en deze, zeker voor kledingmerken: visueel adverteren met instagram en pinterest.

 

Aangezien het altijd wordt aanbevolen om te observeren wie het goed doet op sociale media, laten we je achter met de top vijf merken die momenteelwerelwijd het beste gebruikmaken van sociale media, volgens Campalyst:

  • Victoria’s Secret
  • Walmart
  • Apple
  • Adidas
  • Nike
  • Dell

Volg ze, en leer van hun manier van social marketing en brand building en vertaal dit naar jouw merk (en naar het Nederlands 🙂 )

Plaats eens in de zoveel tijd een bericht, gericht op een mix van marketingberichten en links naar artikelen over mode die je klanten zullen interesseren.

Ga niet alleen maar commercieel! Vergeet niet, het is een sociaal platform, dus breng er wat socialiteit in.

Wanneer je nieuwe voorraad krijgt, plaats je een foto om de nieuwsgierigheid te vergroten en klanten te overtuigen om naar de winkel te gaan.

Geef je volgers op social media meerwaarde door af en toe “alleen voor vrienden” kortingen te bieden – deze tactiek kan je ook helpen meer online volgers te krijgen.

 

Promoties en uitverkoop

Gebruik promoties en uitverkopen om je bedrijf te stimuleren tijdens langzame tijden van het jaar.

Het maakt niet uit wat voor soort winkel je hebt, klanten houden ervan om geld te besparen.

Een leuke nieuwe manier om loyale klanten te belonen is om een of twee keer per jaar een speciale after-hours-sale te houden.

Serveer champagne en bied kortingen aan tijdens de verkoop.

Oriënteer je promotie ook eens rond speciale gelegenheden zoals sportevenementen, vakanties of lokale festivals om te profiteren van de feestelijke stemming.

 

Hoe je jouw kledinglijn adverteert en op de markt brengt

Alleen adverteren is niet voldoende voor je kledingwinkel, ook al zet je bijna al je marge in als advertentie-budget.

Er bestaat namelijk een grote “Marketing Misconception”:
De grootste misvatting over marketing, is dat reclame een merk succesvol maakt.

Die uitspraak is helemaal ONJUIST!

Het is niet de reclame die een merk beroemd maakt. Het zijn de producten en branding.

Natuurlijk heb je misschien een paar gevallen gehoord waarin mensen geluk hadden omdat iemand Justin Timberlake hun shirt zag dragen, maar vaker wel dan niet, wordt reclame op verschillende manieren gebruikt.

Ook Justin zal het merk ontdekt hebben omdat hij zich op een manier verbonden voelde met de merkwaarde. Zonder een geweldig product zul je nooit echt succesvol zijn, ongeacht je marketing.

 

Online advertentietechnieken voor kledingwinkels

Laten we eerst bij de basics stilstaan. Ik denk dat een best practice op het gebied van web-branding is om je eigen domein en website te hebben.

Er zijn nog steeds merken, vaak als ze ook een fysieke winkel hebben, die online alleen verkopen via andere kanalen zoals:

  • Bol.com
  • Wehkamp
  • Beslist
  • Ebay
  • Amazon (als je iets internationaler denkt)
  • Marktplaats zie ik zelfs

Maar zelfs als verkopen via deze kanalen goed groeit moet je nog steeds een hoofdsite hebben, d.w.z. www.mijnkledingwinkel.nl omwille van marketing.

Hosting en domeinnamen zijn tegenwoordig zó goedkoop dat het dom is om geen website te hebben.

En zelfs als je nog niet van plan bent om een ​​website te kopen, moet je op zijn minst de domeinnaam kopen en deze registreren.

Op die manier kan niemand je perfecte winkel-domeinnaam stelen.

Je website wordt jouw belangrijkste marketingmotor, dus je moet veel dingen overwegen.

Het maakt niet uit of je een lokale winkel hebt of een online merk wilt beginnen of uitbouwen. Die website is je grootste marketing-tool!

 

SEO als marketingtool voor jouw kledingmerk

Het belangrijkste aspect is waarschijnlijk de SEO-ranking dus ik wil hier nog even extra bij stilstaan, na de eerste introductie hierboven.

SEO, wat staat voor Search Engine Optimization, is een hele wetenschap op zichzelf, maar het leidt er uiteindelijk toe dat jouw webshop bovenaan komt te staan wanneer iemand zoekt in Google.

En dan bedoel ik niet bovenaan met een advertentie waar je telkens voor betaalt, maar vanzelf bovenaan zonder dat je telkens kosten blijft maken.

Hier moet je echter wel in investeren.

Het inschakelen van een gespecialiseerde partij is wellicht de snelste weg naar succes, maar hier zijn een paar tips om je op weg te helpen.

Goede SEO betekent eenvoudig doorzoekbaar te zijn via sites zoals Google, Bing en Yahoo en dergelijke.

Als iemand googelt, dan is hij op zoek naar informatie. Google wil dus de site bovenaan zetten die het beste antwoord heeft.

Het concept is super simpel.

Om te bepalen wie het beste antwoord heeft kijken deze zoekmachines met name naar:

  • de tekst, gaat de tekst over het onderwerp
  • het bezoekersgedrag, gaan ze vaak weer snel terug naar google na het bezoek (de pagina geeft geen goed antwoord) of blijven ze lang en zoeken ze daarna niet meer verder (de pagina geeft een goed antwoord). Gaat de klant van een café snel weer weg naar een ander café om daar nog wat te drinken, of blijft hij zitten voor ook nog een kopje koffie? Stel je voor dat Google aan de overkant van de straat staat en ziet dat je het café inloopt en snel weer naar buiten komt om vervolgens bij het café ernaast te blijven zitten. Dan zal Google jouw café voortaan niet meer bovenaan zetten als aanbeveling voor mensen die zoeken
  • de kwaliteit van de links naar de pagina, vinden andere websites in de kledingbranche of kledingblogs dat hun bezoekers ook jouw website zouden moeten bezoeken (want dat is in wezen wat een link is, een gemakkelijke manier om naar een andere pagina toe te clicken)

 

Google bouncerate om te bepalen welke site ze promoten

 

Als je al deze dingen het beste oppakt, zul je eerder positief worden vermeld, dus wanneer iemand op zoek gaat naar “graphic t-shirts shop” of iets dergelijks, kom jij bovenaan te staan.

Belangrijke SEO tips voor kledingwinkels:

  1. Beschrijvende titels gebruiken: Je wilt dat iemand op je site clicked wanneer hij hem ziet, dus de titel (die ook in Google zal komen te staan) moet overtuigen om verder te willen lezen. Vaak indexeert een site zoals Google jouw website ook op basis van de titel van je pagina’s. Dus als iemand op zoek is naar “kinderkleding Den Haag” is het veel waarschijnlijker dat Google een pagina zal tonen als de titel ‘Mijnkledingwinkel.nl – de leukste kinderkleding van Den Haag’ is in plaats van iets vaags zoals “Over ons”. Plus mensen zullen er ook eerder op clicken!
  2. Maak je site eenvoudig crawlbaar (ook bekend als een duidelijke navigatie): Google kan alleen tonen wat hij kan vinden, dus je wilt er voor zorgen dat Google gemakkelijk al je pagina’s kan vinden. Wat al deze zoekwebsites doen, is eigenlijk kleine virtuele robots gebruiken (crawlers) die alle websites via het net doorlopen en door al je pagina’s kruipen. Als je navigatie duidelijk is en gaat waar ze naartoe moeten, heb je niet echt een probleem. Een ding om op te merken is dat de robots (nog?) Niet kunnen kruipen door op flash gebaseerde navigatie, probeer daar dus vanaf te blijven. Maar gelukkig gebruiken websites dit tegenwoordig nauwelijks meer. Als je pagina’s niet kunnen worden gecrawld, worden je pagina’s niet geïndexeerd.
  3. Vaak nieuwe teksten plaatsen: De robots van zoekmachines blijven terugkeren naar je website als je veel nieuwe inhoud hebt. Dat is waarom blogs zo fantastisch zijn. Als je veel goed geschreven relevante artikelen hebt, zullen de zoekmachines van je gaan houden. Uiteindelijk willen zoekmachines eigenlijk alleen maar goede inhoud weergeven, dus maak je niet al te veel zorgen over zoekwoorden en werk je site bij met goede inhoud.
  4. Doe maar gewoon, dan doe je al (gek) genoeg: Eén ding om op te merken over zoekwoorden is om niet je teksten te overladen met de zoekwoorden. Dit werd vroeger gedaan en is nog steeds een veelgemaakte fout onder beginnelingen, omdat ze het ooit wel eens hebben gehoord wellicht. Doe niet zo stom met zinnen als: “Hallo, ik bezit mijnkleding.nl en ik ben dol op kleding en kinderkleding, mijnkleding.nl heeft geweldige kleding.” Zoekrobot robots weten wanneer je het systeem probeert te bedriegen; ze zijn slimmer dan dat! Als je beginner bent is het beste wat je kunt doen gewoon gaan schrijven. Schrijf een blogartikel waarvan je weet dat je er mensen mee kunt helpen. Schrijf een heel uitgebreid artikel over alle vragen waarmee iemand zou kunnen zitten, en dan komt het over het algemeen tegenwoordig al heel erg goed.
  5. Zorg voor goede links: Als het gaat om je zoekmachine ranking, zijn goede links naar je site echt belangrijk. Gewoon hulpvaardige teksten schrijven is nog wel te doen, zolang je geen rare fratsen uithaalt. Gewoon goede links verkrijgen is al lastiger. Je zit dan met dingen als hoe zorg je er precies voor dat iemand naar je linkt? Wat is een goede link in het algemeen, én wat is een goede link voor míjn site? Om nog maar te zwijgen over anchorteksten en over-optimization! Ook hier gaan beginners vaak de mist in om gewoon zoveel mogelijk links voor zo weinig mogelijk geld te verzamelen. Dan kom je al snel uit op linkpagina’s en startpagina’s en dat kun je beter niet doen. De simpelste tip is: zou ik ook op deze website willen staan als er geen link bijstond, maar gewoon om mijn merk onder de aandacht te brengen bij potentiële kopers. Als je bijvoorbeeld een punk-kledingbedrijf hebt, kijk je bijvoorbeeld naar t-shirtblogs of andere kledingblogs. Maar kijk bijvoorbeeld ook verder naar punkmuziek-blogs. Dit zijn beide logische plekken voor jouw merk om te staan en onder de aandacht te komen.
  6. Wees niet bang voor metadata: Hierover is wat discussie geweest, maar de meeste professionals zeggen dat je meta-trefwoorden en metabeschrijvingen niet echt van invloed zijn op de paginarangschikking. Het helpt wel om je site beter onder de aandacht te brengen in de zoekresultaten. Een meta-beschrijving wordt vaak nog getoond onder je pagina-titel. En er is, zeker voor kledingwinkels, nog veel meer meta-data die je kunt gebruiken om zoveel mogelijk info te laten zien, direct ín de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan het classificeren van prijsinformatie, de hoeveelheid voorraad, productimages, en ook review-sterren.

 

Online samenwerkingen en fashion-influencers

Een andere krachtige manier om onder de aandacht te komen bij anderen, zijn online samenwerkingen. Vaak nu ook gericht op influencer marketing.

Een van de sterkste manieren die nog steeds geldt is om je te laten beoordelen door een blog.

Je kunt vaak samenwerken voor een kleine vergoeding en een gratis kledingstuk, of soms zelfs alleen het kledingstuk en je krijgt er een leuke review van een expert voor terug.

Een expert met hopelijk ook een hoop lezers en lezeressen.

Op dezelfde manier kun je op zoek gaan naar social media influencers. We hebben zelf goede resultaten met influencers op Instagram en Snapchat schijnt ook goed te werken.

Het is een sterk ondergewaardeerd marketing-kanaal, wat betekent dat je voor relatief weinig geld best veel mensen kunt bereiken.

Vooral als je samenwerkingen aangaat met mensen die er tot nog toe nog niet zoveel mee doen. Dat betekent op zoek gaan naar mensen om te volgen en te DM’en (direct messagen) of ze het leuk zouden vinden.

Ook hier geldt: des te beter je product, des te gemakkelijker het is om iemand voor je te strikken. Als ze het product oprecht leuk vinden kun je vaak voor alleen een gratis artikel een post krijgen.

Ze hadden het misschien anders ook wel gekocht omdat ze het zo’n leuk merk vinden!

Meten van je kleding-marketing activiteiten

Wanneer je bewust om gaat met je marketing, wat je na het lezen vast en zeker zult gaan doen, dan wil je ook weten waar je nou resultaten uit haalt.

Dat betekent analyse-tools.

 

Google Analytics op je kledingwinkel

Een zeer goede gewoonte is om je aan te melden bij Google Analytics en je bezoekers te volgen.

Google Analytics is een echt krachtige tool en je kunt zien waar jouw bezoekers vandaan kwamen, welke pagina’s ze bekeken en zelfs hoe lang ze op de site blijven.

Google Analytics geeft je een goed idee van hoe sterk of zwak je pagina’s zijn.

 

Google Webmastertools

Een andere geweldige tool van Google is de Webmasterhulpprogramma’s van Google.

Als je je aanmeldt voor deze (gratis) tool, kun je volgen waar mensen op zoeken om naar je site te gaan.

 

Conclusie

Nou, ik denk dat dit voor vandaag zo ongeveer is, ik hoop dat dat geholpen heeft!

Ik ben zeker geen meester van offline marketing, maar dit zou je op zijn minst op weg moeten helpen. Ik volg er wel heel veel van omdat de focus op aandacht van voorbijgangers ook perfect digitaal is te vertalen.

En de SEO tips en digital marketing tips waar we wel in gespecialiseerd zijn kun je zowel voor je online- als je offline winkel inzetten om te groeien tot een landelijke brand.

Heel veel succes in zaken en hopelijk spreek ik je snel ergens op een seminar of conference over je successen!