lokale seo

Lokaal gevonden worden | Website vindbaarheid met deze lokale SEO tips

Vindbaarheid voor lokale winkels. Voor jouw bedrijf is lokale vindbaarheid het belangrijkste!

Je hebt een lokale winkel en wilt dat meer mensen je vinden. Met lokale SEO vinden mensen bij jou in de buurt jouw bedrijf als eerste wanneer ze online zoeken.

In deze post wil ik het met je hebben over een aantal praktische tips die je gelijk toe kunt passen voor jouw bedrijf.

Om meteen maar praktisch met de deur in huis te vallen en voor ik verder vertel over wat lokaal gevonden worden in Google en lokale SEO allemaal betekent kun je eerst gewoon met je eigen website aan de slag.

Dit is écht al de helft van de wedstrijd voor veel bedrijven waar de lokale concurrentie meevalt:

Maak een informatieve bedrijfspagina op je site

Maak allereerst een informatie bedrijfspagina aan op je eigen website. over jouw werkveld + jouw plaats.

In plaats van alleen maar een contactpagina met een contactformulier en jullie adres kun je hier nog zóveel meer informatie bieden.

Of je nu een lokaal restaurant hebt, een plaatselijke winkel of een groter bedrijf met meerdere vestigingen. Je wilt een informatieve pagina maken over wat je doet en waar in jouw plaats mensen je kunnen vinden.

Dat is een specifieke pagina over jouw werkveld + jouw plaats, want mensen zoeken erop in Google. En Google wil de meest informatieve website bovenaan zetten.

Het enige wat je hoeft te doen, is om die specifieke informatieve pagina beter te maken dan die van je concurrent.

Hier is een uitgebreide checklist met 10 stappen om een goede en informatieve bedrijfspagina te maken. Wanneer je deze oppakt zal je contact pagina al beter zijn en meer informatie bieden dan 90% van je concurrenten:

Bedrijfsinformatie checklist (2)

Vergeet niet om je bedrijfspagina een Google vriendelijke titel en url te geven, in plaats van jouwwebsite.nl/contact maak je er dus van:

jouwwebsite.nl/stukadoor-dordrecht

Dan duiken we nu gelijk meer in het belang van lokale SEO en de waarde die het jouw bedrijf kan bieden.

Lokale vindbaarheid is essentieel voor de groei van je bedrijf. Wil je jouw lokale bedrijf bovenaan in google maps en in de zoekmachines? Deze gids heeft alles wat je moet weten!

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is de optimalisatie van je online pagina’s en vermeldingen op andere websites, zodat je kunt worden gevonden in gelokaliseerde zoekopdrachten.

Door de bronnen en strategieën in deze handleiding te gebruiken, kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf wordt gevonden wanneer je klanten je online zoeken.

Als we het hebben over lokale SEO, hebben we het over alle soorten zoekopdrachten die worden gelokaliseerd.

De strategieën in deze handleiding zijn van invloed op VEEL verschillende zoekgebieden, dus laten we een paar plaatsen bekijken die je wilt inzetten.

Dit is hoe een typische zoekopdracht eruit ziet op Google:

iens bovenaan als advertentie in den haag

Zoals je ziet, is het 100% advertenties die bovenaan staan.

Een beetje een grap, maar het is zeker waar. Google pushed in de loop van de tijd meer advertenties in lokale zoekresultaten, dus dit is iets dat je zeker in de gaten wilt houden wanneer je lokale seo doet, en iets om naar te kijken wat je concurrenten doen.

Nog steeds klikken de meeste mensen op de organische resultaten, maar betalen voor een advertentie om bovenaan te komen kan zeker ook nog de moeite waard zijn.

Maar in deze gids ga ik verder in op de organische resultaten, dus de niet betaalde posities die je kunt bereiken met je bedrijf.

OK, hier is hoe het eruit ziet na de advertenties:

restaurants in den haag

Dit wordt gewoonlijk het “Local 3 Pack” / “Snack Pack” / “Map Pack” genoemd. Je kunt een kaartenpakket met 3 vermeldingen zien en vervolgens zie je de normale organische resultaten eronder.

Maar dat is niet de enige plaats waar zoekopdrachten worden beïnvloed door lokale SEO.

Dit is ook van invloed wanneer mensen zoeken in Google Maps naar een restaurant in Den Haag:

zoeken naar een restaurant in google maps den haag

Het beïnvloedt zelfs de mobiele resultaten!

Het beïnvloedt ook de kennisgrafiek:

Kennisgrafiek voor lokale resultaat Zheng in Den Haag

Zelfs wanneer je zoekt zonder een plaatsnaam in je zoekopdracht, kun je gelokaliseerde resultaten krijgen. En zoekresultaten in Den Haag zullen zeker wat concurrerender zijn dan wanneer je zoekmachine optimalisatie doet voor bijvoorbeeld Deventer.

Lokaal is dus overal en als je een zakelijke onderneming of een servicegebied hebt, helpt deze gids je te laten zien waar je moet zijn.

Laten we beginnen!

Simpel gezegd: je klanten gebruiken Google om geweldige lokale bedrijven te vinden.

Ja, sommige mensen gebruiken nog steeds gedrukte telefoonboeken, maar steeds meer mensen wenden zich tot het internet om informatie te vinden over lokale bedrijven.

Slechts 20% van de volwassenen krijgt nieuws van gedrukte kranten.

Traditionele reclamemedia nemen af. Sterker nog, steeds minder mensen lezen lokale kranten. Recente cijfers tonen aan dat sommige lokale kranten 80% van hun lezers hebben verloren in de afgelopen 20 jaar.

Waarom? Omdat steeds meer mensen zich wenden tot het internet voor hun lokale nieuws en informatie over lokale bedrijven. Advertenties in de lokale krant bereikt je publiek niet meer, zeker als je doelgroep wat jonger is.

Hier zijn enkele statistieken:

  • 96% van pc-eigenaren voert lokale zoekopdrachten uit
  • 46% van alle Google-zoekopdrachten is lokaal
  • 64% van de lokale klanten gebruikt zoekmachines en directory’s als hun belangrijkste manier om lokale bedrijven te vinden
  • 50% van de lokale mobiele zoekers zoeken naar bedrijfsinformatie (zoals het adres of telefoonnummer van een bedrijf)
  • Maar liefst 78% van de lokale mobiele zoekopdrachten resulteert in een offline aankoop

(Bronnen: Searchengineland.com en Business2community.com)

Lees ook mijn artikel over alle belangrijke lokale marketingstatistieken

Lokale zoekmarketing is zeer gericht en tijdsgevoelig

De belangrijkste reden voor lokaal zoeken is om een ​​specifiek bedrijf te vinden. De tweede meest voorkomende reden is om een ​​product of dienst te vinden.

Veel lokale zoekers zijn op zoek naar de naam van een specifiek bedrijf, maar veel mensen die zoeken, hebben geen specifiek bedrijf in gedachten wanneer ze aan hun jacht beginnen.

Door lokale zoektactieken te gebruiken, kun je jouw bedrijf beter positioneren en promoten wat je te bieden hebt aan lokale klanten wanneer zij op zoek zijn naar jouw type bedrijf.

Er is geen beter moment om verbinding te maken met een potentiële klant dan wanneer ze je echt nodig hebben.

Mobiel internet groeit

Steeds meer klanten gebruiken mobiele telefoons of tablets om de beste lokale bedrijven te vinden terwijl ze onderweg zijn. In feite is de mobiele digitale mediatijd in de wereld nu 50% hoger dan bij desktopgebruik 45%.

En dat was 2017, ondertussen zie ik op mijn sites soms al 70% mobiel verkeer!

Lokale SEO omvat zowel pc- als mobiele internettoegang, zodat je nooit een potentiële klant misloopt.

gebruik van mobiele zoekopdrachten in Haarlem

(Credit: We Are Social / Hootsuite)

Hoog rendement op investering

In tegenstelling tot traditionele reclame (bijvoorbeeld lokale kranten, folders, direct mail, enz.), is er bij lokale SEO weinig verspilling van advertentie budget.

Je bereikt potentiële klanten wanneer zij je nodig hebben – niet wanneer ze helemaal niet op zoek zijn. Dit maakt lokale SEO zowel efficiënt als kosteneffectief.

Lees ook: lokaal adverteren met Facebook

Concurrentie kansen

Slechts 44% van de bedrijven heeft zijn Google Mijn Bedrijf-vermelding opgeëist

Google Mijn Bedrijf is een GRATIS vermelding die Google beschikbaar maakt voor bijna elk bedrijf. Als je wordt vermeld op Google Mijn Bedrijf, kun je jouw kansen vergroten dat deze hoog worden weergegeven in lokale zoekresultaten op Google.

Bovendien hebben veel lokale bedrijven het belang van online marketing nog niet begrepen. Dat laat de deur open voor jou om een ​​voorsprong te nemen voordat jouw concurrenten verstandig zijn en je voor zijn!

Veel van de beste lokale SEO-kansen zijn GRATIS (voorlopig!)

Het is gratis om je vermelding te claimen op Google Mijn Bedrijf, Bing Places Zakelijk en op honderden andere online bedrijvengidsen. Dat betekent gratis promotie voor je bedrijf.

Lokale klanten zoeken informatie over je bedrijf online op

Tegenwoordig zijn mensen afhankelijk van internet om informatie te vinden over alle soorten producten en diensten. Als je bedrijf niet wordt gevonden in lokale zoekresultaten, mis je nieuwe klanten.

Het implementeren van verschillende lokale SEO-strategieën voor jouw bedrijf kan je helpen te voorschijn te komen op google maps zodat toekomstige klanten je kunnen zien!

Vanzelfsprekend moet je jouw bedrijf claimen op Google en ervoor zorgen dat je bedrijfsinformatie, zoals deze wordt weergegeven op Google-producten en -services, altijd up-to-date en nauwkeurig is.

Volgens Search Engine Land bezoekt 50 procent van de mobiele gebruikers winkels binnen een dag na het uitvoeren van een lokale zoekopdracht. En 92 procent van de gebruikers kiest een bedrijf dat op pagina 1 van de lokale zoekresultaten wordt weergegeven.

Volgens de Local Search en Online Reviews Survey 2017 zegt 67,7 procent van de consumenten dat minstens de helft van hun zoekopdrachten resulteert in een bezoek aan een lokaal bedrijf.

Deze bezoeken vertalen zich uiteindelijk in een verkoop, waarbij ten minste de helft van de lokale zoekopdrachten uiteindelijk leidt tot een aankoop voor 57,6 procent van de consumenten.

De ranking factoren van lokale SEO

Of je nu een klein of middelgroot bedrijf beheert of een organisatie op bedrijfsniveau met honderden bedrijfslocaties runt, je kunt het belang van je lokale zoekranking op Google niet ontkennen.

Hogere lokale posities = meer winkelbezoeken en verkopen = toegenomen verkeer en inkomsten.

De bovenstaande grafiek geeft een overzicht van de weging van verschillende rankingfactoren in lokale SEO-campagnes.

Een van de dingen om hier op te merken, is dat hoewel er een paar licht verschillende factoren zijn in vergelijking met de gebruikelijke SEO-campagne (dat wil zeggen, externe lokale signalen en Google my business signalen), links en SEO-factoren op de pagina nog steeds een grote rol spelen.

Het enige verschil is dat het type links waarop je je wilt concentreren heel anders zal zijn.

Wanneer we nadenken over lokale SEO, kunnen we deze in twee delen verdelen:

1. Wat is van invloed op de ranking van maps / 3-packs en andere kaartresultaten?
2. Wat beïnvloedt de organische lijstranking?

Dus wat beïnvloedt deze ranking? Laten we de gegevens eens bekijken!

Lokale SEO-pack / kaartrankingsfactoren

Bekijk deze lokale SEO case study van Moz:

moz studie over lokale resultaten

De belangrijkste factor is My Business Signals – wat betekent dat je jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding correct moet optimaliseren. (We behandelen dat hieronder in een beetje meer diepte).

Als je naar beneden gaat, zie je dat links heel belangrijk zijn, evenals onPage-signalen van je website, citatiesignalen en recensies.

Sommigen noemen dit een “gemengd algoritme” – voorheen waren kaartresultaten minder beïnvloed door de ranking-signalen van je website, maar nu zijn de twee onderling verweven.

Als je niet op maps gevonden wordt, kan dit zijn omdat je sterkere signalen naar je website nodig hebt.

Laten we daarover praten:

Organische lijst / website ranking factoren

Dit gaat over de sectie onder de kaarten in de organische resultaten. Onder verwijzing naar dezelfde Moz-studie, hier zijn de factoren van de hoogste rangorde:

gelokaliseerde zoekresultaten

Je kunt hier zien dat de # 1 ranking-factor link-signalen zijn. Links blijven nog steeds een essentieel onderdeel van een organische ranking.

Terwijl we de lijst aflopen, zien we OnPage-signalen (optimalisatie van je website met de juiste zoekwoorden en inhoud), gedragssignalen, personalisatie en NAT-citatiesignalen.

We zullen al deze factoren in deze gids bespreken!

Tips om je vindbaarheid in lokale zoekresultaten te verbeteren

Je grootste kracht is je fysieke winkel, maar tegelijk zoekt tegenwoordig iedereen online. En de meeste zoekopdrachten gebeuren op mobiel, wanneer iemand op zoek is naar een bepaald artikel bij hen in de buurt.

Deze lokale zoekopdrachten, wanneer iemand zoekt naar bruidsmode + Rotterdam, dan wil je bovenaan komen te staan. Tegelijk wil je misschien ook wel groeien door landelijk gevonden te worden met je webwinkel.

Beide zijn te bereiken met zoekmachine optimalisatie.

Lokale winkel gevonden main

Het vergt een persoonlijke aanpak, anders dan reguliere zoekmachine optimalisatie. Tuurlijk, de juiste content is nog steeds nodig, en de juiste links en het opbouwen van autoriteit.

Maar lokale relevantie is nog nét even belangrijker.

In een goede aanpak help je jouw site gevonden te worden bij zoekopdrachten in jouw werkgebied door:

  1. Opzetten en/ of optimaliseren van je Google My Business pagina
  2. Optimaliseren van jullie content, opnemen van lokale informatie om de vindbaarheid te versterken (zoals de informatieve bedrijfspagina hierboven)
  3. Het verzamelen van goede reviews voor je bedrijf
  4. Verbeteren van je social presence in social media
  5. Verhogen van je autoriteit met de juiste links over je producten of diensten én lokale onderwerpen

Als je een lokaal bedrijf bezit, begrijp je de uitdagingen die gepaard gaan met dit soort campagne versus die van een landelijk bedrijf.

Lokale SEO is heel anders dan je gemiddelde SEO-campagne, en de lokale zoekresultaten veranderen sneller dan andere.

Maar eerst….

Voordat je doorgaat en gelijk links begint te verzamelen, is er op je website veel werk vooraf nodig om ervoor te zorgen dat je de best mogelijke resultaten krijgt, vooral als je bovenaan wilt komen in de local packvermeldingen (zie hieronder):

Als je wilt ranken voor zulk type vermeldingen, hoef je minder afhankelijk te zijn van alleen de linkbuilding kant van optimalisatie, en meer van lokale NAT-citaties, lokale beoordelingen en My Business-signalen.

Ranken met Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een online dashboard dat is ontworpen om het beheer van bedrijfsinformatie bij meerdere Google-services te stroomlijnen. Dit wordt gebruikt om jouw bedrijfsvermeldingen van Google te maken en te beheren.

(Belangrijke opmerking: als je eerder Google Places voor bedrijven, Google Local of Google+ Pagina’s Dashboard gebruikte om je bedrijfsinformatie te beheren, is jouw account automatisch geüpgraded naar Google Mijn Bedrijf.)

Maak de perfecte Google mijn-bedrijfspagina met mijn gratis checklist

Je hebt een lokale winkel, restaurant of hotel. Óf je werkgebied is misschien wel in en rondom je plaats. Met deze gratis checklist kun je jouw bedrijfspagina in 10-stappen opstellen.

Zo zullen klanten bij jou in de buurt jouw bedrijf als eerste vinden.

Bedrijfsinformatie checklist

Als je jouw bedrijf nog niet hebt geclaimd op Google, volgt hier een stapsgewijze handleiding om je bedrijf op Google te krijgen:

Zo kun je jouw bedrijf claimen op Google

Stap 1. Ga naar google.com/business/ en log in of maak een zakelijk Google-account.

de eerste stap om je bedrijf op google te krijgen

Stap 2. Nadat je bent ingelogd, kun je zoeken op bedrijfsnaam en adres door het in het opgegeven zoekvak in te typen.

Zoekresultaten worden zowel in een lijst als op de kaart weergegeven en uit die keuzes kun je het bedrijf kiezen dat je probeert te claimen.

Als geen van deze resultaten overeenkomt met jouw bedrijf, kun je eenvoudig op ‘Uw bedrijf toevoegen’ klikken.

Vervolgens wordt je gevraagd om het bedrijfstype te kiezen: storefront (restaurants, hotels, etc.), servicegebied (taxidienst, levering, enz.) ) of merk (producten, merken, oorzaken, etc.).

zoek je bedrijf in de zoekresultaten
kies je bedrijfstype voor amsterdam zoekmachine optimalisatie

Stap 3. De volgende stap is verificatie.

Je moet bij Google verifiëren dat het bedrijf waarvan je beweert dat je er eigenaar van bent echt van jou is. De verificatiecode wordt naar je gemaild.

Vervolgens moet je het verifiëren om verdere bewerkingen in je account uit te voeren.

Er zijn een paar manieren om dit te doen:

Via briefkaart: Google snail mailt de verificatiecode naar je vermelde adres.
Via de telefoon: Google stuurt de verificatiecode naar je telefoon via een automatisch bericht.
Via e-mail: een onmiddellijke verificatieoptie, die beschikbaar is als je dezelfde aanmeldingsgegevens gebruikt in je Google Search Console voor jouw My Business-account.

Sommige opties zijn mogelijk niet beschikbaar en de meest populaire manier is om een ​​briefkaart per post te ontvangen. Jouw geschiktheid om te verifiëren met behulp van een van de opties hangt af van wat voor type bedrijf je hebt.

Google biedt hier meer gedetailleerde instructies voor elk proces op hun ondersteuningspagina.

Dit duurt een tot twee weken, en zodra je de code in jouw account hebt ingevoerd, kun je eindelijk beginnen met het beheren van je lokale bedrijfsinformatie op Google. Proficiat!

verifieer je bedrijf met een postkaart naar deventer

Wat als ik meerdere bedrijfslocaties wil claimen en beheren?

Als je bedrijf tien of meer locaties heeft, kun je inloggen op jouw Google-bedrijfsaccount en deze allemaal tegelijk toevoegen met behulp van de bulklocatie-uploadfunctie.

Lees de volledige handleiding voor het uploaden van meerdere Google Mijn Bedrijfslocaties.

Wat je allemaal moet optimaliseren aan Google Mijn Bedrijf

Wat je moet weten, is dat als je het eenmaal hebt ingesteld, je het volgende moet opnemen:

  1. Voeg een lange, unieke beschrijving toe die correct is opgemaakt en links bevat naar je website
  2. Kies de juiste categorieën voor jouw bedrijf
  3. Upload zoveel mogelijk foto’s
  4. Voeg een lokaal telefoonnummer toe aan je vermelding
  5. Voeg je bedrijfsadres toe dat consistent is met dat op je website en lokale directory’s
  6. Upload een hoge-resolutie profielafbeelding en omslagfoto
  7. Voeg de openingstijden / dagen toe (indien van toepassing)
  8. Ontvang echte beoordelingen van klanten
  9. NAT (naam, adres, telefoonnummer)

Je Google + Bedrijfspagina vormt de basis van je volledige lokale SEO-campagne. Alle zakelijke citaties moeten overeenkomen met je vermelding op Google.

Het belangrijkste onderdeel van het instellen van je Google + -pagina is ervoor te zorgen dat jouw NAT-informatie 100% correct is en overeenkomt met de informatie op je website.

Bedrijfsnaam
Moet precies overeenkomen met wat er op je website staat.

Adres
Er zijn twee opties bij het invullen van je adres:

  1. “Ik lever goederen en diensten aan mijn klanten op hun locatie” – vink dit aan als je geen klanten bedient bij jouw zakelijke locatie
  2. “Ik bedien ook klanten op mijn bedrijfsadres” – vink deze optie aan als je klanten bedient op je bedrijfsadres.

Contact informatie
Je telefoonnummer moet overeenkomen met die op je website. De URL van je website moet de pagina zijn die je target voor jouw geolocatie. Het is meestal de startpagina voor de meeste lokale bedrijven.

Openings-uren
Dit is niet zo belangrijk als de NAT-informatie, maar ik geloof dat het nog steeds consistent moet zijn op alle platforms.

Introductie
Schrijf een korte introductie en plaats je primaire zoekwoorden erin. Ik link meestal terug naar de website met een ankertekst van het merk en koppel ik deze aan de belangrijke sociale accounts.

Opmaken
Ga door met het invullen van je bedrijfspagina met foto’s en updates. Telkens wanneer je een nieuw blogbericht schrijft, deel je het op je bedrijfspagina.

Consistentie staat hierbij centraal. Je moet ervoor zorgen dat je jouw volledige NAT op de hele website (dat wil zeggen elke pagina) gebruikt.

Verder moet je precies dezelfde details / indeling gebruiken wanneer je jouw adres op andere websites vermeldt (dat wil zeggen lokale citaten).

Je zult Schema.org-markup op je website voor deze NAT willen gebruiken om de zoekmachines alles te geven wat ze nodig hebben om je bedrijfsinformatie correct weer te geven.

Hier is de code die je kunt aanpassen voor je eigen website:

<div itemscope itemtype = “http://schema.org/LocalBusiness”>
<p itemprop = “name”> BEDRIJFSNAAM </ p>
<p itemprop = “address” itemscope itemtype = “http://schema.org/PostalAddress”>
<p itemprop = “streetAddress”> ADRES </ p>
<p itemprop = “addressLocality”> STAD </ p>,
<p itemprop = “adresRegion”> REGIO </ p>
<p itemprop = “postalCode”> POSTCODE </ p.
<p itemprop = “telephone”> TELEFOONNUMMER </ p>
<meta itemprop = “latitude” content = “LATITUDE” />
<meta itemprop = “longitude” content = “LONGITUDE” />
</ Div>

Het enige wat je hoeft te doen is de vetgedrukte tekst in je eigen gegevens veranderen, zo eenvoudig.

Zorg ervoor dat je alle mogelijke gedeelten invult, inclusief het uploaden van foto’s en het indienen van alle categorieën.

Bied een virtuele Google-rondleiding aan

Een nieuwe tool voor bedrijven die zich bezighouden met lokale SEO is Google Virtual Tour.

Je kunt nu een 3D-rondleiding door je bedrijf toevoegen aan jouw Google-profiel, dat wordt weergegeven in zoekopdrachten op Google Maps.

Zoekresultaten met foto’s hebben niet alleen twee keer zoveel kans om interesse te genereren, maar Google geeft een voorkeursbehandeling aan elk profiel dat deze functie heeft toegevoegd via zijn zoekalgoritmen.

Nadat je alle informatie voor jouw Google Mijn Bedrijf-profiel hebt geverifieerd en voltooid, wil je doorgaan met het verkrijgen van geweldige Lokale NAT-citaten!

Lokale NAT-citaties verkrijgen

Nadat de Google Mijn Bedrijf-pagina is ingesteld en geoptimaliseerd, wil je NAT-vermeldingen ontvangen.

Wat betekent NAT?

NAT staat voor Naam, Adres, Telefoonnummer.

Je wilt om een ​​paar redenen NAT-citaten op relevante directories rond het web krijgen:

  • Volgens de laatste studies van Moz, zijn citatiesignalen goed voor 13% van de ranking factoren!
  • Veel mensen gebruiken deze directories ook om te zoeken naar bedrijven (niet alleen op Google!)
  • Veel van deze directories ranken zelf voor gelokaliseerde termen

Jij kunt ook een relevante link naar je site krijgen door een vermelding te maken!

Zoals je kunt zien, is het hebben van correcte NAT-citatie om veel redenen belangrijk!

Waarschuwing: citaat Inconsistentie kan problemen met de ranking veroorzaken

Soms kan een bedrijf aardig in de problemen komen als er iets is veranderd zoals je adres of telefoonnummer. Dan is het tijd om een ​​audit uit te voeren om ervoor te zorgen dat al je citaten consistent zijn.

Waarom is dat belangrijk?

Een citaat is een online verwijzing naar jouw NAT. Het hoeft niet naar je te linken, maar Google evalueert ze als een lokaal signaal om de online autoriteit van een bedrijf te bepalen.

Het hebben van onnauwkeurige en inconsistente NAT kan een negatieve invloed hebben op je lokale SEO.

Google kan dan immers niet zeker weten dat ze het juiste resultaat tonen bij een zoekopdracht, en dan zullen ze eerder voor een concurrent van je kiezen waarbij ze dat wel zeker weten omdat overal waar ze informatie over dát bedrijf opzoeken wél telkens dezelfde locatie, openingstijden en telefoonnummers naar voren komen.

Als je te veel variaties op jouw NAT op het web verspreidt, vooral als sommige of veel daarvan verouderd zijn, is het hierdoor moeilijk voor klanten en dus Google om je gegevens te vertrouwen. Als Google denkt dat je gegevens onbetrouwbaar zijn, kan dit jouw lokale zoekpositie verlagen.

Dus, hoe controleer je op citaatconsistentie?

Controleer en optimaliseer de NAT-consistentie van jouw bedrijf

De meest complete manier om een ​​citatie-audit uit te voeren, is om dit handmatig te doen en alle vermeldingen en variaties van je NAT op te zoeken.

Maar als je gewoon een snelle controle wilt doen, kun je Moz Local gebruiken.

Voer je bedrijfsnaam in de invoerbalk aan de linkerkant en je postcode rechts in. Klik vervolgens op Mijn bedrijfsvermelding controleren.

moz local controle op NAT

Moz Local haalt alle bijbehorende vermeldingen met betrekking tot je website op uit de belangrijkste lokale indexeringsplatforms (krachtige bronvermeldingen die de meeste impact hebben) en geeft alle inconsistenties weer die het vindt.

Zodra je deze inconsistenties ziet, leg je ze vast in een spreadsheet en maak je een aantekening om contact op te nemen met de website-eigenaren om de NAT-info te corrigeren met degene die consistent is met wat je nu hebt.

De resultaten van Moz local zijn beperkt tot de top-indexeringsplatformen die Moz heeft getagd, dus het is mogelijk dat je nog steeds citaten uit andere minder gezaghebbende of gestructureerde bronnen hebt. Zeker met een Nederlandse site kan dit wat lastiger zijn.

Deze andere citaten hebben mogelijk minder impact en het zal je tijd kosten om een ​​goede audit uit te voeren voor elke laatste, maar als je het echt goed wilt doen is dit zeker de moeite waard.

Er zijn slechts twee opties voor het corrigeren van citaties:

  1. doe het zelf of
  2. besteed het uit aan een betrouwbare partij die hier ervaring mee heeft en efficiënt te werk kan gaan. Ik suggereer de laatste omdat het extreem tijdrovend kan zijn.

Het is ook de moeite waard om alle directories in een spreadsheet op te schrijven wanneer je er een account hebt aangemaakt zodat mocht je een keer informatie willen wijzigen je in ieder geval bij de hand hebt welke informatie je zelf allemaal had aangemaakt.

Nadat je jouw citaten hebt gecontroleerd, kun je doorgaan met het opstellen van citaten.

Hoe NAT-citaten te verkrijgen (net als linkbuilding)

Alle bedrijven zijn anders en je wilt aangepaste citaten maken op basis van jouw branche en regio. 2 goede plaatsen om te beginnen met het maken van directory-citaten zijn deze lijsten:

  1. Top lokale citaten per categorie
  2. Top lokale citaten per stad

Wanneer je deze vermeldingen samenstelt, moet je ervoor zorgen dat je het profiel volledig invult, inclusief je bedrijfsbeschrijving, openingstijden, foto’s, NAT en meer.

Zoals het repareren van citaten, je kunt dit zelf doen of het uitbesteden. Ik weet dat er belangrijker dingen zijn die je kunt doen dan gedachteloos citaten bouwen. Dus je zou waarschijnlijk de outsourcingsroute moeten kiezen.

Lokale SEO OnPage-optimalisatie

Het optimaliseren van je pagina’s is belangrijk om te kunnen ranken voor de zoekwoorden waarmee je doelgroep zoekt.

Er zijn een paar belangrijke dingen die je zeker wilt doen om je website lokaal te ranken.

Stel de websitestructuur in op ranking van bestemmingspagina’s

Als je meerdere steden bedient, kun je stadsspecifieke landingspagina’s voor elke stad maken.

Dit is een gebruikelijke oplossing voor een bedrijf dat slechts één locatie heeft, of geen kantoor heeft, maar een heel gebied bedient.

Je kunt bijvoorbeeld je website instellen om meerdere bestemmingspagina’s te hebben voor elk gebied dat je bedient:

  • mijnwebsite.nl/mijndienst-den-haag
  • mijnwebsite.nl/mijndienst-scheveningen
  • mijnwebsite.nl/mijndienst-zoetermeer

Dit stelt je in staat om op een organische manier te ranken op plaatsen waar je misschien geen fysiek kantoor hebt!

On-Site SEO

Omdat de meeste lokale bedrijven kleine websites hebben, is de on-site SEO veel eenvoudiger. In tegenstelling tot grotere websites, zul je niet te maken hebben met grootschalige duplicate content en problemen met dunne content.

Site Audit

Hoewel lokale bedrijven doorgaans geen grootschalige on-site problemen hebben, is het nog steeds belangrijk om de website te controleren.

Gebruik de volgende hulpmiddelen:

  • Siteliner: vindt dubbele inhoud en gebroken links op je site
  • Screaming Frog SEO Spider: vindt dubbele en ontbrekende META-informatie, responscodes zoals 404-fouten, 301- en 302-omleidingen en richtlijnen zoals “nofollow” en “noindex” -tags
  • SEO Quake: helpt je de META-informatie en keyword density voor afzonderlijke pagina’s te controleren.

Dit zijn echt de enige drie tools die je nodig hebt om een ​​sterke on-site SEO-audit uit te voeren.

Meta informatie

META-tags zijn de eerste stap als het gaat om het opbouwen van relevantie voor elke pagina op je website. Het zou ideaal zijn als je unieke META-informatie schreef voor elke pagina op je site.

Als je dit niet doet, zullen Google en andere zoekmachines een pagina crawlen en META-informatie toewijzen op basis van wat de crawler vindt. De enige twee elementen van je META-informatie die ertoe doen, zijn je titel en beschrijving.

META-zoekwoorden zijn waardeloos.

META titel en beschrijving

Het is absoluut cruciaal dat je META-titel jouw primaire keyword bevat.

Als ik op meerdere pagina’s op meerdere zoekwoorden wil ranken, probeer ik er zo veel mogelijk in de titel te krijgen. Google geeft alleen 55-60 tekens weer in de zoekresultaten van de zoekmachine, dus je moet de beschikbare plek verstandig gebruiken.

Voor de beschrijving moet je 160 tekens gebruiken.

Hier is hoe ik META-informatie zou optimaliseren voor het tandartsenvoorbeeld dat ik gebruikte in de sectie trefwoordonderzoek:

META Titel: “Amersfoort Pediatrisch & Cosmetische Tandarts Jansen”
META Beschrijving: “Dr. Jansen is een cosmetisch, pediatrisch en nood tandarts die Amersfoort, Leusden, Hoogland en Zevenhuizen bedient. Klik hier nu voor meer informatie.”

Met deze combinatie van titel en beschrijving zou deze tandarts kunnen worden geranked voor veel verschillende varianten van zoekwoorden. Soms is het veranderen van de META-informatie zoals ik hierboven deed voldoende om rankings te verhogen in niet-concurrerende steden.

Je komt niet op # 1 te staan ​​door je META-tags te veranderen, maar het zou je bijna onmiddellijk van de top 100 naar de top 30-50 kunnen brengen.

Merk ook op dat ik aan het einde van de beschrijving een call-to-action gebruikte. Je zou hetzelfde moeten doen voor jouw bedrijf, omdat het krijgen van een hoge klikfrequentie in de SERP’s nu een behoorlijk sterke rankingfactor is.

Je hebt misschien ook gemerkt dat ik geen telefoonnummer in de beschrijving heb opgenomen.

Dat komt omdat we willen dat de gebruiker doorklikt op het resultaat en niet alleen maar belt.

Directe oproepen = lagere CTR

Directe oproepen zijn leuk, maar het behouden van de beste organische rangschikking zal op de lange termijn winstgevender zijn.

Onthoud:

Lokale zoekopdrachten hebben veel minder concurrentie, dus het is acceptabel om meerdere zoekwoorden op één pagina te targeten.

Ik beveel deze benadering niet aan voor landelijke zoekwoorden. Landelijke zoekwoorden zijn meer concurrerend en vereisen gerichte SEO-inhoud voor één zoekwoord.

Ik heb nog een laatste ding dat ik je laat zien, dat je doorklikratio in de SERP’s zal verhogen. Het vereist meer werk, maar het kan het waard zijn.

In plaats van één pagina voor alle steden te targeten, kun je afzonderlijke pagina’s voor elke stad maken. Dit zijn geen over-geoptimaliseerde doorway-pagina’s die Google haat … Je gaat daadwerkelijk waarde geven EN tegelijkertijd het geospecifieke keyword targeten.

Dit is wat je doet:

Je moet in de geest stappen van de persoon die op zoek is naar jouw diensten of product.

Je kunt deze strategie eenvoudig toepassen op jouw bestemmingspagina’s. Het enige dat je hoeft te doen, is je ideale klantavatar maken en vervolgens een mix van gerichte inhoud / waardevolle inhoud maken.

Nogmaals, ik zal er hier niet over in detail ingaan, omdat je dit gewoon zou kunnen lezen, maar ik zal het opsplitsen in een paar belangrijke punten:

  • Probeer je stad / regio plus een relevant zoekwoord toe te voegen aan de title-tag van je bestemmingspagina.
  • Probeer je stad / regio plus een relevant zoekwoord toe te voegen aan de H1-tag op je bestemmingspagina.
  • Probeer je stad / regio plus een relevant zoekwoord toe te voegen aan de URL van je bestemmingspagina.
  • Probeer je stad / regio plus een relevant zoekwoord toe te voegen aan de inhoud van je bestemmingspagina.
  • Probeer je stad / regio plus een relevant trefwoord toe te voegen aan de ALT-kenmerken van images op je bestemmingspagina.
  • Sluit een Google-kaart met je bedrijfsmarkering in op de bestemmingspagina:

Hoe kun je Google Maps toevoegen aan je website?

Als dit goed is gedaan, kan een ingesloten Google Map een geweldige aanvulling op je website zijn.

Het is een geweldig hulpmiddel waarmee je bezoekers een beeld van de ligging van je bedrijf krijgen, beoordelingen lezen en aanwijzingen voor de routebeschrijving krijgen die direct tot je voordeur leiden.

Zien jouw zoekresultaten er ook al uit zoals deze restaurants? Heb je al een Google Maps vermelding met Google My Business? En komt hij al bovenaan?

Weer een reden minder om onderzoek te doen buiten je site om, met de kans dat ze een concurrent vinden!

Een Google Map op je website zetten is een vrij eenvoudig proces en vereist geen speciale programmeervaardigheden om te voltooien.

Volg de onderstaande stappen om een Google Map op jouw website correct te installeren.

Stap 1: Ga naar Google Maps

De eerste stap is om naar de startpagina van Google te gaan, op het raster naast de aanmeldknop te klikken en Kaarten te selecteren (zie hieronder) of rechtstreeks naar Google Maps te gaan.

Stap 2: zoek je adres

Voer het volledige adres van je bedrijf in het zoekvak in en klik op de zoekknop.

Stap 3: Vind jouw vermelding

Vervolgens zie je een vervolgkeuzelijst van jouw bedrijfsvermelding aan de linkerkant van het scherm onder het zoekvak (zie hieronder).

Als je jouw vermelding niet ziet, hoef je je geen zorgen te maken, ga dan verder met de volgende stap.

Klik op het menusymbool in de linkerbovenhoek om de link voor de insluitcode te vinden.

Klik op de “Share of Embed” knop aan de linkerkant:

Lies vervolgens “Embed map”:

Stap 4: Je Embedded Map aanpassen

Er zou een pop-upscherm moeten verschijnen met de opties om je Google Map aan te passen. Hier selecteert je jouw kaartinstellingen.

Pas de kaartgrootte aan:

Hier kun je kiezen uit een van de vooraf ingestelde formaten of je kaart jouw eigen aangepaste dimensies geven.

Voorbeeld van de werkelijke grootte:

Hier kun je zien hoe jouw nieuwe kaart er op je website uitziet. Zorg ervoor dat je de zoomlens en positie van de kaart precies zo hebt als je wilt.

Kopieer en plak de code:

Nadat je jouw kaart hebt aangepast en klaar bent om deze op je website te plaatsen, kopieer je de <iframe> -code bovenaan de widgetbox en plak je deze waar je wilt dat deze op je site wordt weergegeven. Nu ben je klaar om te genieten van jouw nieuwe kaart!

Opmerking: als je dit doet voor een lokale bedrijfswebsite, raden we je aan door te gaan met stap 5.

Stap 5: Schema-markering toevoegen (optioneel)

Kort gezegd is Schema.org een verzameling HTML-tags die Google, Bing en Yahoo! kwamen samen om zo te maken dat webmasters hun sites op de juiste manier kunnen markeren, zodat zoekmachines goed kunnen ‘verteren’ of crawlen wat erin zit.

Het markeren van je website met de juiste schema.org-code kan je zichtbaarheid in zoekmachines aanzienlijk vergroten.

Of stel in dit geval jouw Google-kaart correct in zodat ze weten welke locatie geschikt is voor je bedrijf.

Maar kunnen ze dit niet alleen uitvinden zonder deze extra code? Ja, de zoekmachines van vandaag zijn echt slim geworden en zijn geweldig in het uitzoeken van alle informatie van jouw bedrijf wanneer ze je site crawlen.

Ze krijgen het echter niet altijd goed en schema-opmaak maakt hun werk een stuk eenvoudiger door aan te geven welke inhoud dat is en ook dat jouw informatie mogelijk wordt weergegeven in hun kennisgrafiek en / of local pack (die we eerder in dit stuk al hebben gezien).

Hoe je jouw Google Map-code opmaakt met Schema.org (voor een lokaal bedrijf):

De grijze code hieronder is de Google Map <iframe> die is gekopieerd uit Stap 3. De rode code is de nieuwe schema.org-markering die we hebben toegevoegd.

Opmerking: als je de URL wilt ophalen die je in de nieuwe koppeling wilt plaatsen, ga je naar het gedeelte over de insluitkaart in stap 3 en kopieert je de link ‘URL delen’.

Als je liever linkt naar een kortere en specifiekere URL, gebruik je in plaats daarvan de URL van je Google Map CID-nummer.

<div itemscope itemtype = “http://schema.org/LocalBusiness”>

<iframe src = “yourLongGoogleMapURL” width = “400” height = “300”

frameborder = “0” style = “border: 0″> </ iframe>

<a itemprop=”hasMap” href=”yourGoogleMapUrl”> Routebeschrijvingen </a>

</ Div>

Wanneer je klaar bent, moet je jouw nieuwe markup testen met de tool voor gestructureerde gegevenstests van Google om er zeker van te zijn dat er geen fouten zijn.

Dit wordt dan uiteindelijk de Google Map Embed Code:

<iframe src = “https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!
1d3055.107064379719! 2d-105,24845268461586! 3d40.02838897941221! 2m3!
1f0! 2f0! 3f0! 3m2! 1i1024! 2i768! 4f13.1! 3m3! 1m2!
1s0x0% 3A0x40c98e526ceaa2a2! 2sInbound + Boulder! 5e0! 3m2!
1sen! 2sus! 4v1519683895604 “width =” 600 “height =” 450 ”
frameborder = “0” style = “border: 0” allowfullscreen> </ iframe>
Dat is het! Plak nu de code op je website en je bent klaar!

Plaatsing en hoeveelheid van zoekwoorden

Nu je META-tags zijn geoptimaliseerd, is het tijd om zoekwoorden prominent op de pagina te plaatsen. De belangrijkste plaatsen voor het injecteren van je zoekwoorden zijn de titel en de eerste zin en de laatste zin van je content.

Maak je niet te druk over de dichtheid van zoekwoorden. Houd het gewoon tussen de 1-3% en je zit goed.

Interne links

Het bouwen van een effectieve sitearchitectuur is de enige beste manier om je ranking te verbeteren zonder dat je meer inkomende links nodig hebt.

Wat is een GOEDE sitearchitectuur?

Het moet

  1. flow-link equity naar de belangrijkste pagina’s leiden,
  2. gebruikers naar je belangrijkste pagina’s leiden en
  3. dit op een niet-spammy manier doen.

Voordat ik er over nadenk hoe dit correct te doen, moet je weten wat je NIET moet doen:

  1. Gebruik geen sitewide-menu-,
  2. zijbalk- of
  3. voettekstlinks

Dit is wat je MOET doen:

  1. Creëer een pagina “Locaties”
  2. Gebruik wel zoekwoord-rijke ankertekst
  3. Maak links binnen de content (indien mogelijk)
  4. Gebruik je blog om de autoriteit van je startpagina / andere pagina’s op te bouwen

Hier is een diagram van een effectieve sitearchitectuur voor een lokaal bedrijf:

lokale seo voor Amersfoort

Zoals je in de afbeelding ziet, wil je de kracht van je startpagina gebruiken om de andere belangrijke pagina’s een boost te geven. Elke link equity die naar je pagina “Locaties” wordt verzonden, zal naar al je getargete pagina’s stromen.

Je kunt ook interne links vanuit je blogposts opbouwen naar je belangrijkste pagina’s.

Deze sitearchitectuur stuurt een orkaan van autoriteit via je site en zorgt ervoor dat jouw externe links 10x effectiever worden.

Dit betekent dat je meer resultaten krijgt met minder links.

Prominente naam, adres, telefoon (NAT) informatie

Hoewel je geen identieke interne links op elke pagina van de site zou moeten hebben, moet je NAT-informatie over de hele site hebben.

Plaats het zo in de voettekst:

  • Bedrijfsnaam
  • Adres
  • Telefoon (moet een lokaal nummer zijn)

Je NAT-consistentie begint met je eigen website.

Vanaf nu moeten alle bedrijfscitaties, sociale profielen of iets anders online de EXACTE NAT-informatie gebruiken die je op je eigen site hebt geplaatst.

Als je klanten op jouw locatie bedient, is het handig om een ​​Google Map-widget met je NAT-informatie te plaatsen. Dit kan ook in het voetgedeelte gaan.

Sitesnelheid

Het is vrij algemeen bekend op dit punt, maar een trage site kan je inkomsten schaden. Overweeg om shared hosting te verhuizen of een ontwikkelaar in te huren om de snelheid van je site te verhogen. Het maakt je gebruikers en Google heel blij wanneer je site snel laadt.

Gebruik Pingdom om je snelheid te controleren.

Maak het mobielvriendelijk

Daarnaast moet je ervoor zorgen dat jouw website mobielvriendelijk is. Dit wordt nog belangrijker met de mobiele zoekupdate van Google.

Google heeft een grote focus op mobielvriendelijke websites en we hebben de start hiervan gezien met Mobilegeddon in 2015. Nu wordt het alleen nog maar meer met mobile first indexing in 2018.

Je wilt de mobielvriendelijke test van Google gebruiken om ervoor te zorgen dat je website correct wordt weergegeven op mobiele apparaten.

Als je website de test niet doorstaat, moet je overwegen een website opnieuw te ontwerpen of je WordPress-thema bij te werken.

Meer dan 50% van alle zoekopdrachten vindt plaats op mobiele apparaten en Google devalueert nu websites die niet mobielvriendelijk zijn. Het belangrijkste ding waar Google om geeft, is de gebruikerservaring.

Niet-mobielvriendelijke websites geven een vreselijke gebruikerservaring en verdienen het daarom niet om top organische rankings te behouden. De moraal van het verhaal is dat je site mobielvriendelijk moet zijn, omdat

  1. je inkomsten van mobiele gebruikers schaadt en
  2. het je inkomsten schaadt omdat jouw organische ranking zal dalen.

Gebroken links

Gebroken links zijn niet alleen vervelend, maar ze kunnen je organische ranking in het proces daadwerkelijk schaden. Laat ze niet uit de hand lopen. Voer elk kwartaal een audit uit van je site om alle gebroken links op te ruimen.

Dubbele content

Alle inhoud op je site moet 100% uniek zijn. Soms kunnen er problemen met dubbele content ontstaan ​​door problemen met de paginering of door je categorieën, tags en archieven te indexeren in Google.

Zorg ervoor dat je Siteliner gebruikt om te zien of jij een van deze problemen ondervindt.

Als je WordPress gebruikt, installeer je SEO Yoast of All in One SEO-pakket, zodat je categorieën, tags en archieven kunt ‘indexeren’.

Structured Markup / Schema

Het doel van het gebruik van gestructureerde gegevens is dat Google je bedrijf gemakkelijker kan begrijpen.

Over het algemeen kun je alleen inhoud opmaken die zichtbaar is op je website of je ondervindt enkele problemen met Google.

Het absolute minimum is om je NAT-informatie te markeren in de voettekst.

Verzamel lokale reviews

Bedrijven beginnen eindelijk het belang van online beoordelingen van hun klanten in te zien.

88% van de lokale consumenten vertrouwt op beoordelingen voor online bedrijven.

Mond op mond is een belangrijke factor in het succes van veel lokale bedrijven.

Verhoog zo de online reputatie van je bedrijf, vraag vertrouwde klanten om een ​​positieve beoordeling achter te laten over je bedrijf online en trek honderden nieuwe klanten aan.

Volgens een recente enquête, vertrouwt 84 procent van de mensen online beoordelingen net zo veel als een persoonlijke aanbeveling, en zeven van de tien klanten zullen een beoordeling achterlaten voor een bedrijf als daarom wordt gevraagd door het bedrijf.

Er zijn verschillende reputatiemarketing-software en tool-opties die je kunt gebruiken om recensies te volgen, te beheren en proactief te proberen te krijgen.

Bovendien bieden veel sociale mediaplatformen, zoals Hootsuite en Tiny Torch, de mogelijkheid om meldingen te controleren en waarschuwingen te krijgen wanneer je merk wordt genoemd.

Wanneer een beoordeling over je bedrijf, positief of negatief, wordt gegeven, moet je erop reageren. Dat toont andere mensen die de beoordelingen lezen dat je, de bedrijfseigenaar, geeft om wat jouw klanten denken.

Twee plaatsen waar je je moet concentreren op het ontvangen van beoordelingen, zijn de pagina’s van Facebook en Google Mijn Bedrijf van jouw bedrijf. Dit zijn de belangrijkste (voor lokale optimalisatie).

Veel mensen wenden zich tot sociale media om te zien wat hun vrienden en familie vinden van een bedrijf, dus het hebben van goede recensies op de Facebook-pagina van jouw bedrijf kan helpen bij het aantrekken van potentiële klanten.

Positieve beoordelingen op je Google Mijn Bedrijf-pagina zijn cruciaal omdat deze beoordelingen worden weergegeven op Google wanneer iemand naar jouw bedrijf zoekt.

Google merkt ook op dat “positieve beoordelingen van je klanten door je hoge kwaliteit de zichtbaarheid van het bedrijf zullen verbeteren”, wat impliceert dat beoordelingen kunnen bijdragen aan de ranking in het lokale pakket.

Lokale reviews hebben een directe invloed op de positie van lokale zoekresultaten, dus je zult enige tijd willen besteden aan het verzamelen van deze beoordelingen.

Het is de moeite waar om te vermelden dat dit niet alleen Google-recensies betekent. Je zult je ook willen concentreren op het krijgen van beoordelingen op andere (lokale) beoordelingspagina’s.

Soms zijn er in je branche reviewpagina’s voor lokale bedrijven, zoals Iens met restaurants. Je eerste prioriteit zou echter Google-reviews moeten zijn, omdat die de meest directe invloed hebben op de rankings.

Om te beginnen wil je elk laaghangend fruit aangrijpen door contact op te nemen met je bestaande klantenbestand en te kijken of ze geïnteresseerd zijn om je een beoordeling te sturen. Je zou hen kunnen stimuleren voor hun tijd (misschien een korting, etc.).

Een andere goede tip is om een ​​pagina op je website te maken die je klanten instructies geeft over precies hoe zij jouw bedrijf kunnen beoordelen (bijv. mijnwebsite.nl/beoordeel-ons/).

Je zult niet geloven hoe effectief dit is als het erom gaat om in contact te komen met klanten, vooral de niet-technische!

Maak een link voor klanten om direct een ​​recensie van je bedrijf op Google te schrijven

Een van de meest effectieve manieren om je positie op Google te verbeteren en je bedrijfsreputatie online uit te breiden en meer potentiële klanten naar je bedrijfslocaties te trekken is om meer en betere online reviews te krijgen.

Als je een link maakt en deze deelt met jouw klanten, worden ze aangemoedigd om je bedrijf te beoordelen op Google.

Hier volgt een stapsgewijze handleiding voor het maken van je eigen link voor Google-recensies.

Hoe bepaalt Google mijn beoordelingen in Mijn Bedrijf?

Dit is mijn korte antwoord op de vraag: Google berekent je algehele beoordeling niet door al je sterren toe te voegen en de som te delen door het aantal beoordelingen dat je hebt. Het is niet de gemiddelde beoordeling.

Google heeft zijn eigen unieke algoritme voor het berekenen van overall beoordelingen.

Sommigen geloven dat de zoekmachine gigant de Bayesiaanse methode gebruikt voor het middelen, wat betekent dat, in situaties waarin je een beperkte steekproefomvang hebt met slechts 6 of 7 beoordelingen, het algoritme van Google is ontworpen om te extrapoleren of te schatten hoe je algehele score eruit zou kunnen zien als je meer beoordelingen had gehad.

Natuurlijk heb je meer beoordelingen nodig als je optimaliseert voor een plaats als Eindhoven dan Deventer, gewoon omdat de concurrentie wat hoger is.

Lokale beoordelingen ontvangen

Het is tijd om de lokale reputatie van je bedrijf te vergroten. Dit betekent dat je meer positieve beoordelingen krijgt!

Naar welk restaurant ga je liever? Een B & B zonder online profiel, een driesterren-hamburgertent volgepost met ontevreden klantreviews, of een 4,7-sterren Italiaanse keuken in het centrum met tientallen goede recensies?

Als je geen kans maakt op een goede maaltijd voor je geld, ga je waarschijnlijk voor de veiligste keuze: het restaurant dat je online kunt vinden en waar je geverifieerde, goede beoordelingen van kunt lezen.

Volgens een recente enquête onder lokale consumentenbeoordelingen, vertrouwt ongeveer 87% van de mensen online beoordelingen net zo veel als persoonlijke aanbevelingen.

Maar het wonder van online beoordelingen stopt hier niet. Recensies kunnen ook helpen om rankings in zoekresultaten te genereren.

Bovendien ontdekte een door econsultancy-marketingbureau geciteerde studie dat door beoordelingen op verkooppagina’s de conversies met 18% kunnen toenemen.

Dus als je je online reputatie verbetert, krijg je er geen twee, maar drie in één klap: een stem van consumentenvertrouwen, een boost in zoekrangschikkingen en een kans op meer conversies.

Nu je weet wat de betekenis van online reputatie en beoordelingen is, gaan we door met verwerken.

Claim je bedrijfsprofiel op topbeoordelingssites

Het eerste wat je moet doen, is je bedrijfsprofiel op de belangrijkste beoordelingssites claimen.

Ten eerste, geef prioriteit aan welke sites je de meeste waarde zullen opleveren. Zo is Google Mijn bedrijf altijd een goede keuze, en als je een restaurant bent bijvoorbeeld Iens. Je hoeft niet per se een betaalde review tool te gebruiken.

Kies welke beoordelingssites het beste zijn voor je branche.

Je kunt ook jouw klantenservice of onboarding-rapporten bekijken om bij te houden hoeveel klanten naar verluidt je hebben gevonden via welke website voor klantenbeoordeling, indien van toepassing.

Als je niets concreets kunt vinden, kun je bij de basis blijven: Google-revisies – zoals deze worden weergegeven naast jouw Google Mijn Bedrijf-pagina, samen met je sterbeoordeling; en Facebook, die ook dezelfde sterbeoordelingsfactoren gebruikt in jouw beoordelingen.

Voor Google en Facebook is het beoordelingsproces, zodra je jouw zakelijke accounts in gebruik hebt, net zo eenvoudig als klanten reacties laten achterlaten op je bedrijfspagina.

Waarom is verificatie belangrijk?

Hiermee kunt je jouw bedrijfsinformatie bewerken en reageren op eventuele gebruikersrecensies.

Je hebt dus jouw online bedrijfsprofiel helemaal geregeld, hoe ga je om met het moeizame proces van het opbouwen van je online reputatie?

Verhoog de hoeveelheid recensies over je bedrijf

Het verhogen van het aantal beoordelingen hoeft niet moeilijk te zijn als je een systeem hebt.

Dit is wat je moet doen:

  • Verzamel positieve recensies via widgets met beoordelingstips, e-mailautoresponders en e-mailhandtekeningen (link naar je website of andere profielen van online bedrijfspagina’s) en stimuleer deze om meer aan te moedigen
  • Los negatieve beoordelingen op voordat ze worden gepost door mindersterrenrecensies om te leiden naar klantenservice

Studies hebben consequent aangetoond dat de meerderheid van de consumenten sterk wordt beïnvloed door online beoordelingen.

Dus hoe meer kwaliteit, positieve beoordelingen je krijgt, hoe groter de kans dat je klanten overtuigt om hun uitgaven te besteden.

Zoekwoordonderzoek voor lokale SEO

Elke SEO-campagne vereist zorgvuldig trefwoordonderzoek. Lokale zoekmachineoptimalisatie is niet anders.

Omdat je weet dat ik graag voorbeelden geef, laat ik je zien hoe ik zoekwoordonderzoek zou doen voor een lokale tandarts in Amersfoort.

Het enige dat je voor deze oefening nodig hebt, is de Google Keyword Planner. We gaan twee verschillende soorten zoekopdrachten uitvoeren.

Voer voor de eerste “stad + trefwoord” in. Voor mij is dat “Amersfoort + tandarts”.

Scroll omlaag naar de ideeën voor advertentiegroepen en ontdek welke variant van dit zoekwoord het hoogste zoekvolume heeft. Dit zal ons pijler-trefwoord zijn waar we onze inspanningen op zullen richten.

Later in dit bericht laat ik je zien hoe je kunt ranken voor alle variaties van je pijler-zoekwoord zonder iets gek te hoeven doen.

Nadat ik de ideeën voor advertentiegroepen had bekeken, vond ik een zoekterm die een hoger volume krijgt dan het origineel: ‘tandarts Amersfoort Vathorst’.

Dit wordt nu mijn pijler-zoekwoord.

Nu willen we de zoekopdracht verfijnen om meer kansen te vinden. Om het te beperken, willen we misschien omliggende steden doorzoeken die de tandartsdiensten of verschillende classificaties van tandartsen hebben.

Voor dit voorbeeld, zal ik steden in de buurt van Amersfoort controleren.

Dit is wat ik heb gevonden:

  • Tandarts Hoevelaken
  • Tandarts Leusden
  • Tandarts Hoogland
  • Tandarts Zevenhuizen

Er zou veel gelegenheid zijn om klanten in omliggende steden te krijgen voor deze tandarts omdat mensen best een klein stukje rijden voor een goede, én ze wellicht in omliggende plaatsen wonen, maar werken in het grotere Amersfoort.

Als deze denkbeeldige tandartspraktijk een geweldige ervaring biedt voor zijn patiënten, dan zijn ze meer dan bereid om naar hun locatie te rijden.

Als iemand langs elke tandartspraktijk in de buurt van zijn huis rijdt en op 30 minuten afstand naar een tandarts gaat, moet hij de werkelijke waarde zien.

Helaas is het verkrijgen van dit type klantentrouw pas mogelijk nadat ze een ervaring hebben gehad met de tandartspraktijk.

Wanneer iemand zoekt naar tandartsen bij hen in de buurt, worden ze geconfronteerd met veel keuzes.

Het is niet het # 1 resultaat in Google dat de klant wint.

In feite zijn het misschien niet eens de top 5 resultaten die winnen …

Het enige resultaat dat wint, is het resultaat dat de meest waargenomen waarde genereert voor de zoeker.

Nu we ons pijler-zoekwoord langs verschillende andere servicegebieden hebben, gaan we op zoek naar andere classificaties met de tandartspraktijk. Voor deze oefening voer ik meestal een generieke zoekopdracht uit als “tandarts”.

Meteen vind ik “nood-tandarts”, “pediatrische tandarts” en “cosmetische tandarts”.

Wat ik nu doe is de “Amersfoort” -extensie toevoegen aan deze zoektermen.

Nu zeg je waarschijnlijk: “dat is echt een heel laag zoekvolume!” Het is erg laag, maar je moet rekening houden met de Lifetime Value (LTV) van een enkele client. Dan is het het waarschijnlijk waard om er een aparte pagina voor in te richten.

Een populaire cosmetische tandheelkundige procedure is bijvoorbeeld porseleinen veneers.

Volgens de meeste bronnen zijn de minimumkosten voor één veneer €975,-. Als iemand veneers op hun zes voortanden wil hebben, zou de procedure ongeveer €5850,- kosten.

Nou dát is de moeite waard om voor te optimaliseren!

Dit is de reden waarom je een zoekopdracht op basis van het LTV-model moet beoordelen in plaats van het zoekvolumemodel (wat geen zin heeft).

Op dit moment moet je jouw pijlerzoekwoord, zoekwoorden voor je omliggende steden en zoekwoorden voor verschillende classificaties van je beroep hebben.

Maar nu een belangrijke vraag…

Wat gebeurt er wanneer je zoekt op ‘zoekterm + stad’ en er geen zoekvolume wordt weergegeven in de Google Keyword Planner?

Dit gebeurt meestal omdat A) jouw sector erg niche is of B) je probeert te ranken in een hele kleine stad.

Maak je geen zorgen!

Er is een oplossing.

Ga terug naar de Zoekwoordplanner. Ga naar “Targeting” en vervolgens “Locaties”. Verwijder “Nederland” en voer je stad in.

Voer bij trefwoord zoeken de algemene term in zonder de stadsuitbreiding.

Dus in plaats van “Amersfoort + tandarts” zoek ik gewoon naar “tandarts”.

Dit zal je laten zien hoeveel mensen op zoek zijn naar “tandarts” uit de geolocatie van Amersfoort.

Lees voor een professionele zoekwoordonderzoek tool ook mijn artikel over onderzoek naar trefwoorden met KWfinder.

Lokale competitie analyse

Analyse van je concurrenten die al succes hebben in de lokale SERPS, is de gemakkelijkste manier om linkmogelijkheden te vinden. Het stelt je ook in staat om gaten in hun strategieën te vinden, die je zullen helpen ze te verslaan.

Voor de concurrentieanalyse heb je Ahrefs en Majestic nodig. Je kunt ook Open Site Explorer gebruiken, maar deze heeft meestal geen links die de andere twee wel hebben.

Wanneer ik een concurrent analyseer, ben ik op zoek naar dit soort links:

  • Gastberichten
  • Redactionele mentions
  • Geografische getargete directory’s, sponsorschappen of bronpagina’s

Deze vier linktypen zijn eigenlijk de enige die er toe doen. Nadat je deze linktypen hebt gevonden, moet je ze allemaal via Majestic controleren om de truststroom te controleren. Richt je alleen op koppelingsmogelijkheden met een truststroom van minimaal 10.

Nadat ik de linkprofielen van de tien belangrijkste concurrenten heb ontleed, kijk ik vervolgens naar andere aspecten van hun marketingstrategie.

Hier zijn de basisvragen die ik stel:

  • Bloggen ze consistent? Zo ja, geeft hun blog dan eigenlijk waarde? Kunnen we betere inhoud produceren?
  • Zijn ze actief op sociaal gebied? Zo ja, worden hun sociale media-accounts regelmatig bijgewerkt? Op welke sociale platforms staan ze NIET? Hoe kan ik de onaangesproken doelgroep gebruiken?
  • Zijn ze op YouTube of produceren ze video-inhoud? Zo ja, is het educatief en inzichtelijk voor hun ideale klant? Kunnen we video’s met een hogere waarde produceren?

Deze vragen zijn eenvoudig, maar zeer waardevol.

Hiermee kun je ze niet alleen verslaan in de SERP’s, maar je kunt je middelen ook richten op ze te verslaan in andere gebieden waarop ze niet focussen.

De meeste lokale bedrijven produceren geen waardevolle bloginhoud, zijn niet actief met marketing op sociale media en maken geen waardevolle video’s.

Er is een enorme kans in bijna elke lokale branche.

Ontwikkeling van sociale profielen

Veel lokale bedrijven realiseren zich niet dat sociale profielen een impact hebben op hun lokale SEO-resultaten. Met veel sociale profielen kunt je jouw adres en telefoon plaatsen, dus zorg ervoor dat je van deze mogelijkheid profiteert.

Net als elke andere bronvermelding die je voor jouw bedrijf maakt, moet je ervoor zorgen dat je NAT-informatie op je sociale accounts overeenkomt met jouw website.

Elke citatie telt!

Links verzamelen

Elke stap die we tot nu toe hebben genomen, heeft een sterke basis voor je linkbuilding opgebouwd. In veel gevallen kan alleen het gebruik van de bovenstaande strategieën de organische en lokale pack-rankings aanzienlijk verbeteren.

Maar om de top 5 of # 1 te bereiken, moet je links bouwen.

Lokale vermeldingen zoeken om een link van te krijgen

Laten we meteen beginnen met wat er nieuw is: lokaal gerichte leads vinden.

Whitespark heeft een lijst gemaakt met de top 50 van lokale citatiesites per land waarnaar je kunt verwijzen. Als die allesomvattende lijst niet alles bevat wat je nodig hebt, kun je ook meer lokale leads vinden door te zoeken op Google.

Hieronder vind je combinaties van zoekopdrachten die je kunt gebruiken voor bedrijfsvermeldingen en directory’s:

[locatie] + bedrijfsvermeldingen
[locatie] + bedrijfsadresboek
[locatie] + overzicht

Strategieën om lokale links te krijgen

Verzamel de resultaten van je zoekopdracht in een spreadsheet en rangschik op prioriteit – waarmee eerst contact moet worden gemaakt, afhankelijk van hun relevantie en invloed.

  • Neem contact op om jouw bedrijf op te nemen in de meest relevante bedrijfslijsten
  • Word lid van de meest actieve, massale, op handel gebaseerde organisaties met betrekking tot jouw bedrijf
  • Werk samen met goede doelen, non-profitorganisaties of scholen.
  • Bied diensten, sponsorschappen, studiebeurzen of zelfs een kantoorruimte om hun evenementen te organiseren
  • Doorzoek je huidige connecties om een ​​interview op te zetten met prominente lokale figuren (zoals verkozen functionarissen) en tip dan de lokale kranten
  • Netwerk met lokale bloggers en andere kleine bedrijven in je omgeving. Kies welke de meest relevante verbindingen zijn en open een link of promotie-uitwisseling
  • Open een mentorprogramma, of dat nu voor de gemeenschap is of voor lokale scholen
  • Spreek tijdens de volgende evenementen van je alma mater, of nog beter, geef een interview

Zodra je een van deze dingen doet, zet je altijd de aankondiging of het verhaal door naar je lokale krant.

Waarom zijn deze belangrijk?

Een casestudy over lokale linkbuilding, geciteerd door Moz, waar de eigenaar een lokale beurs opende, werd opgenomen in hun lokale krant kwam zelfs zo ver dat hij een link kreeg van de Wall Street Journal.

wall street journal door lokale linkbuilding

Je weet nooit waar je links terecht komen wanneer je het nieuws benaderd.

Beter nog, actieve deelname aan deze lokale evenementen geeft je lokale SEO niet alleen een boost, maar vergroot ook je lokale zichtbaarheid – en als je je projecten goed aflevert, vergroot je je reputatie binnen je lokale gemeenschap.

Welke vestiging zou de lokale bevolking eerder ondersteunen?

Het bedrijf dat publiceert over hoe goed ze zijn op hun blog en op sociale media, maar nog geen connectie heeft met hun omgeving, of het bedrijf met een actieve aanwezigheid en consequent een positieve impact heeft op de gemeenschap?

Geo-gerichte links

Het verkrijgen van geo-gerichte links is de créme de la créme van lokale SEO. Voor het voorbeeld van de “Amersfoort-tandarts” zou ik de volgende geografisch getinte links bekijken:

  • Lokale sponsorschappen
  • Plaatselijke kamer van koophandel
  • Lokale blogs
  • Lokale directories
  • Verlopen lokale domeinen

Ik zou de prospectie in Amersfoort beginnen, maar ik zou het ook uitbreiden naar omliggende steden zoals Leusden.

Niche Gerichte Links

Niche-gerichte links vormen een cruciaal onderdeel van elke lokale linkbuilding-campagne. Dit zijn de soorten nichelinkkansen waar ik op zou letten:

  • Niche-profielen
  • Niche-directories
  • Niche-forums
  • Niche-gastberichten
  • Verlopen niche-domeinen

Anker tekst

Je hoeft niet super agressief te zijn met ankertekst in lokale SEO. Zoals ik in mijn ankertekstpost uitleg, moet je exact dezelfde ankertekst onder 1% houden.

Gebruikerssignalen verbeteren

Linkbuilding is nog steeds koning als het gaat om ranken, maar gebruikerssignalen bepalen wat je moet doen als je je positie op de eerste pagina daadwerkelijk behoudt.

Google analyseert nu SERP-klikfrequenties en ziet hoe gebruikers omgaan met websites.

Dus, als mensen een zoekopdracht uitvoeren in Google, op jouw website klikken en direct weer bouncen, zal dat een impact hebben op je rankings.

Het kan al dan niet waar zijn, maar het algoritme van Google zal gaan geloven dat jouw website de gebruiker niet van dienst is, zijn vraag niet beantwoordt en misschien niet waardevol genoeg is om bovenaan de resultaten te worden vermeld.

Afgezien van de organische CTR, zijn enkele andere belangrijke statistieken die je moet meten en proberen te verbeteren, onder meer het bouncepercentage, de gemiddelde tijd die op de site wordt doorgebracht en de pagina’s die per bezoek worden bekeken.

Zoekresultaten Click Through Rate

Een ander ranking-signaal waar nog veel meer over wordt gesproken, is de CTR van de zoekresultaten.

Het is geen wonder dat dit zo’n sterk signaal is, omdat het wordt gebruikt als een van de belangrijkste kwaliteitsscoremetingen van Google binnen hun Adwords-platform.

Het is logisch dat ze de gebruikerservaring meten die hun bezoekers hebben, dat is immers hun belangrijkste dienst, de juiste resultaten laten zien aan hun gebruikers.

Resultaten die hun gebruikers écht helpen met het antwoord op hun zoekopdracht.

Om de click through rate te maximaliseren, doe je het volgende:

  • Zorg ervoor dat je Schema.org-markeringen hebt ingesteld, met beoordelingen (indien relevant)
  • Maak je title-tag zo leesbaar en relevant mogelijk
  • Zorg voor een gedetailleerde metabeschrijving, relevant voor waar gebruikers naar zoeken

Een goede manier om meer clicks op je website te krijgen is om een goede koptekst te schrijven

Hier kun je gelijk zelf al mee aan de slag

Maak gelijk jouw eigen pagina en mensen zullen je vinden

Dit is mijn 10-stappenplan om jouw informatieve pagina op te bouwen:

  1. Kies een goede afbeelding bovenaan om de interesse te wekken
  2. Schrijf een stukje over jouw werkgebied, wat doe je of wat verkoop je
  3. Plaats een foto van je producten of diensten
  4. Schrijf een stukje over waarom mensen bij jou langs moeten komen, bekijken assortiment of kennismaken en diensten afstemmen
  5. Plaats een foto van jouw winkel, restaurant of werkplaats
  6. Schrijf een stukje over waar je in jouw plaats te vinden bent
  7. Schrijf over hoe lang je al werkzaam bent in jouw plaats en meer informatie over je band met de gemeenschap
  8. Schrijf over hoe je kunt parkeren en eventueel hoe je jou dan bereikt
  9. Plaats een foto van google maps of, als je het kan een google maps integratie van jouw locatie
  10. Sluit af met een call to action, wat wil je dat je website bezoeker nu gaat doen? Bellen of mailen voor een afspraak, langskomen?

Je maakt een betere en meer informatieve pagina dan je concurrent. En als je kijkt naar de concurrenten die boven je staan dan moet dat zeker wel te doen zijn.

Denk ook groter, maak een pagina van minimaal 1000 woorden. Het klinkt veel, maar als je over elk kopje van mijn checklist wat content schrijft ben je er zo.

Nog een laatste tip: zorg ervoor dat je pagina een beschrijvende titel heeft en dat het wordt:

www.mijnwebsite.nl/stukadoor-dordrecht

en niet:

www.mijnwebsite.nl/over-ons

Dus pak dit weekend, schrijf die pagina of laat je webbeheerder hem maken en ik garandeer je dat je hoger zult komen in google zoekopdrachten voor mensen op zoek naar jouw producten of diensten in jouw plaats.

Groei ook jouw bedrijf door effectiever gebruik te maken van je website.

Groei met lokale SEO

Meer gratis bezoekers naar je website, bezoekers die op zoek zijn naar jouw lokale winkel. Dát is de manier om te groeien!

Je hebt nu een aantal tips om aan de slag te gaan. Klinkt het toch te technisch, of teveel werk? Het valt allemaal reuze mee, maar je kunt het altijd uit besteden aan een betrouwbaar bureau, het is echt de investering waard!