tips voor gratis promotie van lokale bedrijf

Klein budget? 12 manieren om jouw lokale bedrijf gratis te promoten

 

Adverteren kan duur zijn, en ver buiten je budget liggen als je net begint als een freelancer of een klein bedrijf.

Maar met een slimme insteek zijn er een paar manieren waarop je jouw onderneming gratis kunt promoten in je omgeving.

Je hoeft geen paginagrote advertentie in je lokale krant te plaatsen om potentiële klanten te laten weten dat je open bent en klaar bent om zaken te doen.

Het internet wemelt van marketingplatforms die geen cent kosten – je hoeft alleen maar te weten waar je moet kijken.

Vóór het internet hadden kleine bedrijven slechts een paar manieren om hun producten goedkoop te verkopen, door middel van methoden zoals het afdrukken van flyers of het sponsoren van kleine lokale evenementen.

Er zijn nu allerlei mogelijkheden op het web, je moet alleen weten waar je moet kijken.

Met wat slimme marketing kun je jezelf stevig op je lokale bedrijfskaart zetten, zonder een cent te betalen!

 

Dit zijn 12 manieren om jouw bedrijf lokaal gratis te promoten:

 

1) Zorg ervoor dat jouw website waarde toevoegt

Of je nu lokale of internationale klanten target, jouw website moet duidelijk uitleggen wat je doet, gemakkelijk zijn te vinden en te navigeren en aantrekkelijk zijn.

Als je geen website hebt, moet je er nu een maken. Het hebben van een werkende website is belangrijk voor het vermarkten van je bedrijf.

Afhankelijk van wat je verkoopt, dient jouw website als lead generation-tool, online brochure, catalogus en informatiebron voor je potentiële klanten.

 

Jouw website als online catalogus en informatiebron

 

Als je het je niet kunt veroorloven om iemand in te huren om je website op maat te ontwerpen, maak hem dan met behulp van een van de bedrijven zoals Wix, Jimdo of zelfs WordPress als je er iets meer tijd in wilt stoppen.

Deze hebben allen templates en hulpprogramma’s waarmee je eenvoudig een basiswebsite kunt maken.

 

Waar moet je op letten bij het bouwen van je website?

Op deze punten moet je letten bij het opzetten of herbouwen van je website:

  • Hoe doelgericht hij is
  • De kwaliteit van je inhoud
  • Hoe eenvoudig je website te gebruiken is door de beoogde doelgroepen
  • Hoe goed hij je merkidentiteit overbrengt
  • Hoe zoekmachineoptimalisatie (SEO) vriendelijk hij is
  • Gebruik en integratie van social-mediakanalen
  • Geschiktheid voor mobiele internetgebruikers

 

2) Maak van bloggen een hoge prioriteit

Het is belangrijk om een ​​blog aan je website toe te voegen, omdat dit je kansen om opgemerkt te worden vergroot en contentmarketing jouw SEO helpt, omdat je belangrijke zoekwoorden en zinnen in je blogberichten kunt gebruiken.

Websites worden vrij vaak gecrawld, dus het is altijd belangrijk om nieuwe, hoogwaardige inhoud te hebben.

Het schrijven van een reguliere blog geeft je publiek ook de mogelijkheid om met je te communiceren door hun opmerkingen over je berichten te plaatsen.

Maak bijvoorbeeld gebruik van die rustige momenten in je zaak om of eerst wat op papier te zetten óf, als je in de gelegenheid bent, gelijk de laptop erbij en een nieuw stuk tekst aan je website toe te voegen.

 

Maak bloggen een prioriteit voor je lokale zaak

 

Vergeet niet om buttons voor sociaal delen toe te voegen aan je blogposts, zodat lezers ze gemakkelijk kunnen delen en meer mensen jou en jouw bedrijf kunnen ontdekken.

Maak je blog zo persoonlijk mogelijk om mensen betrokken te krijgen bij je merk.

Een blog helpt je ​​bedrijf niet alleen een naam op te bouwen via volgers, maar is ook een manier om directer contact te maken met jouw consumenten.

Maar onthoud dat een van de belangrijkste sleutels van bloggen is om:

  • volgens een vast schema nieuwe content te maken wanneer je volgers wilt opbouwen. Een slapende, verlaten blog is dan niets waard
  • volgens goede SEO technieken super-uitgebreide en hulpvaardige content te schrijven wanneer je je blog wilt inzetten om gevonden te worden

Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten, maar ze hoeven ook niet per se allebei te worden toegepast. Zolang je het doel van je posts maar helder hebt.

 

3) Distribueer eenmaal per maand een persbericht

Het is belangrijk om contact te houden met de lokale krant en persberichten in te dienen die je de mogelijkheid geven om gratis views te krijgen.

Deze kunnen van alles zijn, van het aannemen van nieuw personeel tot het winnen van een nieuwe klant – het hoeft geen groot nieuws te zijn, maar iets om lokale bedrijven te laten weten dat je er bent.

Als je relaties opbouwt met redacteurs en journalisten, helpt dit om ervoor te zorgen dat jouw persbericht wordt gelezen en hopelijk wordt gepubliceerd.

 

Praat over wat je uniek maakt

Zoek naar iets ongewoons aan wat je doet en maak het bekend.

Stuur persberichten naar lokale kranten, radiostations, kabeltelevisiestations en tijdschriften waarvan het publiek waarschijnlijk geïnteresseerd is in het kopen van wat je verkoopt.

Publiceer de persberichten ook op een of meer online persmededelingsservices en voeg zeker links naar je website toe.

Om je kans op publicatie van het materiaal te vergroten, stuur je een foto (maar niet naar radiostations) mee met je persbericht.

Redacteuren van gedrukte publicaties hebben vaak behoefte aan ‘kunst’ (tekeningen of foto’s) om ruimte te vullen en het grijze uiterlijk van een pagina met tekst te verbreken.

Schrijf een artikel dat jouw expertise op je vakgebied aantoont. Stuur het naar niet-concurrerende kranten, tijdschriften en websites in jouw vakgebied die inzendingen van experts accepteren.

Zorg ervoor dat je naam, bedrijfsnaam, telefoonnummer en een verwijzing naar jouw product of dienst aan het eind van het artikel wordt vermeld.

Als de redacteur het artikel kan gebruiken, krijgt je jouw naam in gedrukte vorm en mogelijk worden je contactgegevens ook gratis afgedrukt.

Publiceer zelf ook jouw publiciteit. Wanneer je wel publiciteit krijgt, moet je toestemming krijgen van de uitgever om het artikel met de publiciteit opnieuw af te drukken.

Maak fotokopieën en stuur de exemplaren op met verkoopbrieven of andere literatuur die je gebruikt om jouw product of dienst op de markt te brengen.

De publiciteitsclips geven geloofwaardigheid aan de claims die je voor jouw producten of services maakt.

 

4) Gebruik e-mailmarketing software om de verkoop te verhogen

Deze methode is snel, effectief, direct en gemakkelijk te ontwerpen.

Je kunt ook precies volgen en begrijpen hoe jouw e-mailmarketingssoftware je bedrijf laat groeien en zien hoe individuele klanten reageren, zodat je de verkoop in de loop van de tijd kunt verhogen.

Om volledige waarde te halen uit je e-mailmarketing, moet je ervoor zorgen dat je jouw database regelmatig bijwerkt en laat groeien en probeert jouw publiek ertoe te krijgen zich aan te melden.

Er zijn veel self-service e-mailplatforms beschikbaar (zoals de schitterende Drip), of je kunt besluiten om hulp te krijgen van een gespecialiseerd e-mail marketing bureau.

 

Email campagnes die werken

(Image: wishpond.com)

 

 

5) Begin met het gebruiken van video’s om je bedrijf te promoten

YouTube is ‘s werelds op één na grootste zoekmachine, dus het is logisch om een ​​YouTube-kanaal te maken en beproefde videomarketingtactieken te gebruiken, zoals’ how-to ‘stijl video-inhoud en responsvideo’s, om de zichtbaarheid van de zoekresultaten te verbeteren en potentiële leads te genereren.

 

Video interview lokaal voor content

(Foto: roberthalf.com)

 

Een idee is om via Skype individuele video-interviews te maken met lokale nieuwsmakers in je niche. Nadat je de video hebt opgenomen, om het voordeel te maximaliseren:

  • Plaats het op YouTube
  • Sluit de YouTube-code in op je website
  • Transcribeer de video met een goedkope tool
  • Plaats de getranscribeerde tekst op je blog zodat zoekmachines deze kunnen vinden

Of je zou een online seminar kunnen hosten en dit op jouw website en via sociale medianetwerken kunnen delen – een perfecte gelegenheid om exposure te krijgen.

 

6) Noteer je bedrijf in populaire lokale telefoongidsen

Klanten laten ontdekken waar je bent, is van cruciaal belang en een van de beste manieren waarop lokale bedrijven online kunnen worden gevonden, is door hun bedrijf toe te voegen aan de top online bedrijvengidsen.

Er zijn een aantal populaire online directories, waaronder Google, Bing, LinkedIn en telefoongids. Zorg ervoor dat je jouw gegevens op al deze plaatsen plaatst, want als je alleen op deze topposities publiceert, mis je een kans om gevonden te worden door klanten die op zoek zijn naar je diensten.

 

7) Wees actief op social media

Het is belangrijk om te weten wie je doelgroep is, omdat dit een van de populairste manieren is om op te vallen.

Je kunt elk nieuws-item en evenement promoten en communiceren met je publiek en je blogcontent publiceren via de meest gebruikelijke mediakanalen, waaronder Facebook, Google+ LinkedIn, Instagram en Twitter.

Hoewel Facebook en Instagram het beste werken met advertenties om je content te promoten zijn linkedin en twitter nog prachtige media om gevonden te worden met microblog inhoud.

 

Omarm sociale media

Social media is niet alleen een hulpmiddel om exposure te krijgen – het is nu een noodzakelijke tijdinvestering geworden voor elk bedrijf.

Netwerken op LinkedIn bijvoorbeeld – zowel op persoonlijk als op bedrijfsniveau – kan een andere manier zijn om je startup te helpen.

Plaats regelmatig interessante informatie en afbeeldingen op je sociale media-accounts. De informatie of foto’s moeten interessant zijn voor jouw publiek.

Tips over hoe ze hun leven of bedrijf of speciale aanbiedingen kunnen verbeteren, krijgen waarschijnlijk de meeste likes en shares.

Als je dan een beetje iets uit wilt geven aan je marketing, betaal dan om je populairste posts op social media-sites te verbeteren.

Richt de gebooste berichten op groepen mensen die het meest op jouw klanten lijken om je merkbekendheid te verbeteren bij mensen die de grootste kans hebben klant te worden.

 

Zet multimedia op YouTube en Flickr

YouTube biedt een gratis manier om creatieve promotievideo’s te verspreiden, maar om te slagen moet je inhoud plaatsen die mensen willen bekijken en die relevant zijn voor je bedrijf: een eenvoudige advertentie werkt niet. Je moet waarde bieden aan de viewer.

Een Flickr-profiel kan ook helpen door je een plaats te geven om alle foto’s voor je bedrijf te compileren en je kunt er terug naar je website linken.

 

8) Verifieer je vermelding op Google Mijn Bedrijf

Voorheen stond dit bekend als Google Places en nu Google Mijn bedrijf. Het is een manier om te verifiëren op Google maps waar je bedrijf fysiek is.

Dit kan worden geverifieerd door iedereen in het bedrijf.

Google stuurt een pincode naar jouw exacte bedrijfsadres en zolang iemand die pincode op je vermelding plaatst, betekent dit dat je bent geverifieerd en de voordelen kunt ontvangen.

Deze omvatten meer kansen om te worden weergegeven in lokale Google-zoekopdrachten, de mogelijkheid om je Google+ profiel aan je lokale-vermelding te koppelen en de mogelijkheid om beoordelingen van je klanten te krijgen die vervolgens als sterbeoordelingen in de zoekresultaten worden weergegeven.

Het beste hiervan is dat het volledig gratis is. Het nadeel is dat de pincodes door de post weken kunnen duren om aan te komen, dus als je de mogelijkheid krijgt om onmiddellijk telefonisch te verifiëren, doe dit dan.

 

9) Woon lokale netwerkevenementen bij en bouw verbindingen

De beste manier om nieuwe lokale contacten (en potentiële klanten) te ontmoeten, is door erop uit te gaan en te netwerken.

Maak een punt van het bijwonen van evenementen en bijeenkomsten gericht op jouw zakelijke onderwerp, en deel te nemen aan gesprekken door vragen te stellen of vrijwilliger te spreken op een live blogconferentie.

Weet je niet waar lokale evenementen te vinden zijn? Je kunt lokale evenementen per regio en plaats zoeken op bijvoorbeeld meet-ups.

Als je net begint en geen visitekaartjes en zakelijke briefpapier hebt, laat ze dan onmiddellijk maken.

Je visitekaartje vertellen potentiële klanten dat je een professional bent die jouw bedrijf serieus neemt en je moet iets hebben om uit te delen op deze evenementen.

Zorg ervoor dat je jouw websiteadres vermeldt op je visitekaartje en op eventuele hand-outs die je maakt.

Voeg indien mogelijk ook de link naar je belangrijkste social media accounts toe.

Meld je aan voor een e-mailserviceprovider en verzend een e-mailnieuwsbrief en / of promotieaanbiedingen aan klanten en prospects voor je bedrijf.

Zorg ervoor dat je toestemming vraagt ​​om e-mail te verzenden voordat je de e-mailnaam van een persoon op je lijst plaatst.

Een goede manier om een ​​op toestemming gebaseerde e-maillijst te bouwen van mensen die je mailings willen hebben, is iets weggeven.

Het kan een gratis e-boek zijn, of zelfs een gratis tip over hoe je prospect zelf al met iets basics aan de slag kan.

Als je bijvoorbeeld een gezondheidscoach bent, kun je mensen die zich aanmelden voor jouw gratis nieuwsbrief een factsheet aanbieden met ’10 eenvoudige manieren om af te vallen zonder een dieet te volgen’.

Een e-mailservice zoals Constant Contact of Mailchimp maakt het eenvoudig om je lijst te beheren en professioneel uitziende mailings te verzenden.

Breng je visitekaartjes in de hand van iedereen die je kan helpen bij jouw zoektocht naar nieuwe klanten.

Bel je vrienden en familie en vertel hen dat je een bedrijf bent begonnen. Bezoek ze en laat een kleine stapel visitekaartjes achter om uit te delen aan hun vrienden.

Geef verschillende visitekaartjes aan je klanten als je een serviceprovider bent.

Op die manier kunnen vrienden en buren hen om een ​​aanbeveling vragen, zodat ze op een eenvoudige manier jouw bedrijfsnaam en contactgegevens kunnen doorgeven.

Praat met alle leveranciers van wie je producten of services koopt. Geef ze jouw visitekaartje en vraag hen of zij jouw producten of diensten kunnen gebruiken, of dat ze iemand kennen die dit wellicht wel kan.

Maar neem ze dus bovenal ook mee naar lokale evenementen.

Houd de visitekaartjes in een zak waar ze gemakkelijk te bereiken zijn.

Vergeet niet te vragen wat de mensen met wie je spreekt doen, en echt naar hen te luisteren. Ze zullen gevleid zijn door jouw interesse en kunnen zich je daardoor beter herinneren.

Betaal voor lidmaatschap van die groepen die je doelklanten aantrekken.

Als de groep een website heeft en een lijst met leden publiceert op de site, zorg er dan voor dat jouw naam en websitelink worden toegevoegd.

Word actief betrokken bij 2 of 3 van deze groepen. Dat geeft je meer gelegenheid om potentiële prospects te ontmoeten.

Maar onthoud: opportunisten worden snel opgemerkt voor wat ze zijn en krijgen weinig zaken.

Hoewel je niet betrokken wilt raken bij té veel organisaties die veel tijd nodig hebben, kun je – en zou – echte bijdragen moeten leveren aan met name succesvolle evenementen door bruikbare ideeën aan te dragen en projecten te helpen waar dit mogelijk is.

 

Word ook lid van een relevante online community en draag bij

Elke niche heeft online communities waar je aan mee kunt doen. Maar gewoonweg aanmelden voor een forum en af en toe posten over je bedrijf is niet behulpzaam en zal mensen waarschijnlijk irriteren.

Draag actief bij en bouw een band op met de gemeenschap, terwijl je jouw bedrijf eruit houdt.

Passief je bedrijf promoten door een link in je handtekening te plaatsen of deze alleen te vermelden wanneer de context gepast is werkt veel beter in communities en om een band op te bouwen.

 

10) Gastbericht op de site van iemand anders

Een blog schrijven voor de site van iemand anders is een geweldige manier om meer bekendheid te krijgen voor je bedrijf en een reputatie te krijgen als een expert – vooral als ze goed bekend zijn in jouw omgeving.

Het plaatsen van een gastblog geeft je een uitstekende gelegenheid om nieuwe contacten te leggen met bloggers en hopelijk enkele trouwe lezers aan te trekken.

Deze lezers kunnen zich ontwikkelen tot klanten, dus het plaatsen van blogs zal gunstig zijn voor je omzet. Zorg ervoor dat je voldoet aan de richtlijnen van Google voor plaatsing bij een gast-site.

 

11) Vraag om werk of leads

Neem contact op met non-profitorganisaties, scholen en hogescholen en zelfs met andere bedrijven die klanten hebben die mogelijk jouw services nodig hebben.

Netwerk met anderen die hetzelfde soort werk doen als jij. Laat hen weten dat je beschikbaar bent om hun werkoverschotten aan te pakken.

(Maar probeer niet om hun klanten te stelen, er komt een bericht uit en dit zal zeker jouw bedrijfsreputatie verpesten.)

Bied aan om een ​​spreker te zijn. Bedrijfsconferenties, vrijwilligersorganisaties, bibliotheken en lokale bedrijfsgroepen hebben vaak sprekers nodig voor vergaderingen.

Je zult profiteren van de naamsbekendheid, contacten en publiciteit die je krijgt als spreker op deze evenementen.

Als jouw product of dienst gepast is, geef dan demonstraties ervan aan groepen of individuen die mogelijk geïnteresseerd zijn.

Of leer anderen hoe je een tool moet gebruiken die je in je werk gebruikt.

 

12) Leer om verwijzingen te vragen

Vraag bestaande klanten, prospects en toevallige kennissen of ze nog iemand weten die ook goede klanten voor je bedrijf zouden zijn.

Als je ze krijgt, volg dan de leads op.

 

Partners die voor je verkopen

Gebruik andere mensen om jouw product of dienst te verkopen.

In plaats van (of in aanvulling op) het zelf verkopen van je producten, zoek je naar partners, wederverkopers of mensen die leads voor je genereren in ruil voor een commissie op verkopen.

Zorg ervoor dat je prijsstructuur rekening houdt met de vergoedingen of commissies die je moet betalen voor alle verkopen die worden gedaan.

Maar het is een goede manier om zonder marketingbudget meer verkopen te realiseren. Je betaalt immers pas bij een verkoop en dan bekostig je het met een deel van de winst.

 

Partners om samen mee te verkopen

Kom samen met bedrijven die dezelfde markt bedienen, maar waarbij je verschillende producten en diensten verkoopt.

Maak afspraken om elkaars goederen en diensten te promoten door leads heen en weer te leiden, mailings te delen en links te maken.

Gebruik elkaars netwerk en aandacht:

  • informatie in elkaars winkel
  • promotie in elkaars nieuwsbrieven
  • verschijnen op elkaars evenementen
  • flyers bijvoegen in elkaars verstuurde pakketjes

 

Plan voor succes

Wat is de beste manier om jouw bedrijf te promoten? Hoe kun je reclame maken voor je bedrijf en jouw naam om potentiële klanten te krijgen, zeker als het geld krap is of je net begint?

Hoe kun je op de meest betaalbare manier mensen over jouw bedrijf laten weten?

Het promoten van een bedrijf is een voortdurende uitdaging voor kleine bedrijven. Of je nu net begint of al jaren zaken doet.

Maar er is één belangrijk element dat je enorm zal helpen in al de bovenstaande aanpakken: plan je aanval.

Je zult kostbare tijd en geld verspillen als je jouw bedrijf probeert te vermarkten zonder eerst je marketingstrategie te definiëren.

Begin met te identificeren wie je beste prospects zijn en bepaal vervolgens de beste manier om ze te bereiken. Wees zo specifiek mogelijk.

Is de beslissingsmaker:

  • de CTO van het bedrijf,
  • de directeur van human resources of
  • een 37-jarige werkende moeder?

Kun je ze vinden op Twitter, Google Plus, Pinterest, Facebook, YouTube of Instagram?

Hoe zit het met persoonlijk netwerken op lokale zakelijke bijeenkomsten?

Zul je mensen vinden op dat specifieke evenement die waarschijnlijk prospects voor je zijn of die je kennen en zouden kunnen aanbevelen aan mogelijke prospects?

Hoe zit het met adverteren? Zullen klanten op Google of Bing naar jouw type product zoeken?

Wil je beginnen met het promoten van jouw bedrijf aan het begin van hun koopcyclus, of wanneer ze bijna klaar zijn om hun creditcard tevoorschijn te halen en de aankoop te doen.

Schrijf je antwoorden op en gebruik ze voordat je een nieuwe marketingtactiek start.