Expired domains

Links van expired domains en web 2.0’s

In de wereld van de linkbuilding is het belangrijk om goede kwaliteitslinks te verkrijgen, niet om er honderden te verzamelen. En wanneer je dan zelf bezig bent met linkbuilding of je wilt er mee gaan beginnen, dan is het belangrijk om zelf ook hoogwaardige links te maken.

Een manier is om zelf ook sites op te bouwen van waar je links maakt. Een netwerk van sites heet een PBN, of een Private Blog Network. Vroeger kon je een heel netwerk maken van net geregistreerde domeinen en daarmee links aanmaken naar je site. Deze tijden zijn echt voorbij.

Een link vanaf een nieuw geregistreerd domein heeft namelijk tegenwoordig nog maar nauwelijks waarde met de nieuwe Google updates. Enkel een link van een hoogwaardig domein brengt waarde naar jouw site.

Links van niet hoogwaardige en ongerelateerde websites zijn vaak zelfs schadelijk voor je linkprofiel en kunnen zorgen voor een degradatie van je positie.

Dat betekent dat je heel veel tijd moet investeren om de domeinen in jouw netwerk te versterken door er eigen links naar toe te bouwen.

Of……je begint je sites op te bouwen op expired (verlopen) domeinen.

Wat is een Expired Domain?

Een Expired Domain is een domeinnaam waar ooit een website op is geweest. Iemand heeft tijd en effort gestoken in het maken van een website in het verleden, maar ondertussen heeft hij of zij zijn passie verloren en is gestopt met de site.

Op een gegeven moment heeft deze persoon ook de registratie en hosting kosten niet meer betaald waardoor de site weer vrij te registeren is. Dat is een Expired Domain.

Maar hoe gaat dit mij helpen?

Ja, goeie vraag. Dit gaat je namelijk zeker veel helpen. Wanneer Google kijkt naar een verwijzing naar jouw site, dan let hij op de kwaliteit van het domein waar deze link op staat. De kwaliteit is kort gezegd opgemaakt uit de leeftijd van het verwijzende domein, en de Domain Authority (of aantal hoogwaardige links) van het domein.

Wanneer je nu een geheel nieuwe site registreert om daarmee te gaan werken, dan heeft dit nieuwe domein nog geen van beide. Een Expired Domain heeft in ieder geval al wat leeftijd.

En met een beetje mazzel (of eigenlijk goed onderzoek om er eentje te vinden) heeft het domein ook al aardig wat links verzameld in de tijd dat iemand er nog mee actief was. Zijn kindje had hij goed verzorgd met goede content, en hij heeft daardoor ook wat backlinks vergaard.

Dus, waar moet je op letten wanneer je op zoek gaat naar een verlopen domein om te registreren as your own?

  1. De leeftijd van het domein
  2. De waarde van het domein, uitgedrukt in Domain Authority en Trust Flow en Citation Flow en aantal verwijzende domeinen
  3. Het onderwerp van het domein

Met deze drie zaken in het achterhoofd kun je een verlopen domeinnaam registreren die jou veel waarde gaat brengen om te gebruiken in je netwerk.

Hoe vind je nu zo’n Expired Domain?

Een verlopen domein kun je vinden met een webscraper. Dat is een tool waarmee je het internet kunt “scrapen” (of uitkammen). Vergelijkbaar met wat Google doet wanneer zij websites indexeren.

Wat de tool dan doet is kijken naar aanwezige links op het web en welke van deze links een foutmelding krijgen, dus linken naar een niet meer bestaand domein. Een handige tool geeft je de websites terug die nu verlopen zijn zodat je deze kunt onderzoeken op hun waarde voor jou.

De tool die ik het handigste vind is Domain Hunter Gatherer. Hij heeft namelijk gelijk extra ingebouwde features omdat hij je ook laat zien wat de waarde van deze domeinen is, in één gemakkelijk overzicht.

In je onderzoek kun je zoeken op bepaalde woorden die gerelateerd zijn aan het onderwerp waarvoor je de site wilt gaan gebruiken. Het zoeken naar sites over een bepaald onderwerp is handig omdat:

  1. Je wilt misschien een nieuwe site beginnen. Het starten vanaf een domeinnaam die al waarde heeft is veel gemakkelijker dan om een hele nieuwe te registreren. Als je dus een oude domeinnaam kunt vinden die past bij jouw nieuwe project, dan heb je gelijk je eerste boost aan aanwezige leeftijd van het domein en reeds aanwezige backlinks
  2. Je wilt een site maken om vanaf daar linkjes te bouwen naar je hoofdsite. Links vanaf een domein met hetzelfde onderwerp als jouw eigen site zijn veel meer waard dan random links.

In beide gevallen is het registreren van een oud domein dus erg waardevol. Én, je kunt hem registreren voor dezelfde prijs als een nieuwe site! Hij is namelijk verlopen en je hoeft alleen de kosten te betalen van het registreren.

De tool van Domain Hunter Gatherer helpt je direct bij het selecteren van een geschikt domein. Hij laat je zoeken op een aantal zoektermen die je in kunt vullen, en vervolgens krijg je een resultatenlijst met allemaal reeds vervallen domeinnamen.

Verlopen domeinen opzoeken met domain hunter gatherer

Hier kun je direct al kijken of er een aantal tussen staan die voor jouw bedrijf waardevol kunnen zijn met namen die bij het maken van een nieuwe website passen.

Vervolgens kun je deze resultaten verder analyseren. De tool haalt namelijk de belangrijkste data die tools als MOZ, Majestic en Semrush gebruiken op en voegt deze toe aan het overzicht.

Je kunt vervolgens de kolommen die voor jou het belangrijkste zijn naar voren toe slepen om alle belangrijkste informatie bij elkaar te hebben. Ik gebruik zelf altijd de leeftijd van het domein, de Domain Authority, de Trust en de Citation Flow en de verhouding daartussen en het aantal links en verwijzende domeinen.

Hier zie je een voorbeeld van het slepen van kolommen:

kolommen slepen voor je website onderzoek

Dit zijn voor mij de belangrijkste metrics om rekening mee te houden bij het uitkiezen van potentiële kandidaten.

Vervolgens ga je je selectie maken. Dat de site ook daadwerkelijk over jouw onderwerp ging is één van de belangrijkste zaken. De laatste kolom die ik een beetje in het zicht wil hebben is daarom de Topical relevance om een eerste inschatting te kunnen maken. Ook kijk ik hier vooral naar de domeinnaam die vaak al heel erg veelzeggend is.

Verder sorteer ik altijd op Domain Authority omdat ik die het belangrijkste eerste filter vind. Ik wil minimaal een DA van 15 hebben. Daarnaast wil ik een Trust Flow van minimaal 10 en een verhouding tussen de Trust en Citation Flow van tussen de 0,5 en 1,5.

Dit laatste doe ik vanwege het soort verband wat tussen de twee te maken is. Wanneer ze ver uit elkaar lopen dan is er waarschijnlijk sprake van een spam-achtig link profiel en dat willen we niet. Hier kun je een heel uitgebreid stuk lezen over de twee.

Gemakkelijk vooronderzoek van je sites gebaseerd op analyse

Het handige van deze tool is dat je al deze informatie dus gelijk klaar hebt in een dashboard. Je kunt zo in één oogopslag je vooronderzoek doen en vervolgens nog wat extra zaken controleren.

Na deze initiële check van de waarde van het domein kijk ik vervolgens naar het aantal domeinen wat naar de site linkt. Hoe meer verschillende domeinen hoe meer waarde (linkjuice) er doorgestuurd kan worden.

Meestal krijg ik na zo’n zoektocht ergens tussen de 5 en 10 domeinen die een potentiële eindkandidaat zijn om te registreren. Tot slot kijk ik nog naar Wayback machine om te kijken hoe de site er in het verleden uitzag en of het geen spam site was.

Een super handige tool die je de site laat zien zoals hij er op meerdere momenten in het verleden uit heeft gezien. Zoek de meest recente datum op waarop de site nog online was en kijk of hij niet als spam site gebruikt is voor alleen maar reclames, affiliate links of ongepaste content.

Daarnaast kijk ik nog in Semrush wat voor een links naar deze site verwijzen en of dat er niet spammy uitziet of met een over-geoptimaliseerde anchor tekst. Als de site offline is gegaan omdat ze hem teveel hadden gespammed met backlinks en hij uiteindelijk niet meer te redden was, dan wil jij hem zeker niet gaan gebruiken om jouw site op te bouwen of om hem te linken naar één van je sites. Zorg er dus voor dat je ook dit goed controleert.

Zo houd je één of enkele sites over

Al deze zaken leiden er bij elkaar voor dat je uiteindelijk één of enkele van de beste sites hebt die je kunt gebruiken in je projecten. Een goed vooronderzoek en due dilligence zorgen ervoor dat je je tijd niet zal verspillen aan een niet meer te redden site.

Het is ook belangrijk dat je de beste site kiest die je maar kunt kiezen. Het vooronderzoek kost namelijk wat effort, maar het bouwen van de site zal nog veel meer tijd in beslag gaan nemen en het is dus zonde als je die tijd beter in een ander project had kunnen stoppen.

Om de site te kunnen gebruiken is het belangrijk dat hij aardig wat goede content bevat. Voor een waardevolle link vanaf een echt domein is het zaak dat je geregistreerde domein er ook echt en gebruikt uitziet. Contact pagina, over ons pagina en misschien een disclaimer of privacy policy pagina zorgen ervoor dat je site 100% actief eruit ziet (voor eventueel een manual check van Google).

Verder wil je een paar artikelen of blogberichten op je pagina zetten die over je onderwerp gaan voordat je hem gaat gebruiken voor een link.

Een aantal artikelen van tussen de 600 en 1000 woorden is prima als start met informatie over je onderwerp. Interlinken tussen de pagina’s is altijd een goede SEO practice en helpt je om de waarde van je site over je pagina’s te verspreiden.

Dan komt je hoofdartikel waarin je een link wilt plaatsen naar je site. Maak hem lekker groot zodat Google hem snel zal indexeren en erg zal waarderen. 1500 woorden over echt heel specifiek de zoekterm waarmee je wilt dat je hoofdsite gevonden wordt is perfect.

Plaats de link vrij bovenaan in het artikel en het is ook altijd goed om nog een tweede keer een verwijzing aan te maken maar dit keer naar een andere website met hoge waardering over het onderwerp (niet je directe concurrent uiteraard, dan help je hem alleen maar).

Met die extra link valt de jouwe minder op, maar vooral laat het Google zien dat jouw 1500 woorden artikel weet wat een autoriteit is in dit werkveld en dan zal de andere site waar je het eerst naar toe linked ook wel grote waarde hebben.

Het helpt de zoekmachines een natuurlijke flow van kennis en waardering te laten zien en een link te leggen tussen jouw hoofdsite en die andere autoriteit.

Extra bonus tip: gebruik ook verlopen web 2.0’s

Perfect om oude sites te gebruiken als project website of voor links dus! Maar hoe passen de web 2.0’s nou in het verhaal?

Web 2.0’s zijn van die blog sites waar je gratis een blogje mag aanmaken. Vaak hebben ze een gratis variant waarmee je een subdomein krijgt, en kun je ook kiezen voor een betaald pakket waarmee je je eigen domeinnaam kunt aanvragen.

Maar juist deze gratis variant kunnen we hier ook goed gebruiken. Het registreren van die oude verlopen domeinen is niet zo heel duur namelijk, maar je moet ze ook hosten. En je moet er een website op bouwen met bijvoorbeeld WordPress. De kosten daarvan kunnen bijelkaar best aardig oplopen, zeker als je meerdere van zulke sites wilt registreren.

Dan komen de web 2.0’s. Een pagina op zo’n blogsite is echt helemaal gratis en als bijkomend voordeel heeft zo’n platform al heel erg goede Domain Authority. Dit omdat het hele platform bijelkaar natuurlijk super veel links heeft verzameld. Deze Domain Authority heeft waarde voor de zoekmachines. Je kunt nu gelijk een gebruikersnaam kiezen op één van deze platforms en een klein blogje maken en deze gebruiken als link, geheel kosteloos!

De beste sites vanwege hun hoge Domain Authority en gebruikersgemak zijn:

  1. WordPress (veruit de meest uitgebreide)
  2. Weebly (een goede en iets gemakkelijkere variant van WordPress)
  3. Tumblr (een blogsite waar je snel en eenvoudig vooral images kunt delen en linken)

Maar om een echt waardevolle link te kunnen maken vanaf zo’n blogprofiel moet het profiel zelf eigenlijk ook al waarde hebben. Wanneer je nu je eigen gebruikersnaam registreert dan zal dit profiel nog waarde 0 hebben.

Door heel erg actief te zijn in de community, zelf veel te volgen en te delen en links te vergaren naar je profiel zal het in waarde stijgen. Maar wie heeft daar tijd voor??

Net als bij de expired domains kun je met Domain Hunter Gatherer ook expired web 2.0’s vinden. Het zijn dus profielen die iemand had aangemaakt en uiteindelijk heeft laten verlopen. Jij kunt deze weer registreren en gebruiken in je project als waardevolle social media link die ook link juice naar je hoofd domein stuurt.

Zoeken in de tool gaat op dezelfde manier met je keywords. Ook web 2.0’s gingen over een bepaald onderwerp toen ze nog actief waren en hoe meer gerelateerd hoe beter. Verder is het hier belangrijk te letten op de Page Authority van het profiel.

Domain Authority zal bij alle verlopen profielen hetzelfde zijn, afhankelijk van de blogsite die je hebt gevonden zo zeker boven de 90. Maar de Page Authority is de autoriteit van het profiel (subdomein) zelf en ook hier wil je gaan voor minimaal een autoriteit van 15.

Je kunt zo al best een stel goede profielen vinden die gerelateerd zijn aan jouw onderwerp.

zoek goede web 2.0s met zoekwoorden

Met een aantal verschillende van zulk soort profielen kun je je linkprofiel lekker gevarieerd maken. Ik gebruik deze profielen altijd voor anchor teksten met de merknaam van de hoofdsite en voor anchor teksten als “klik hier” en “op dit blog”. Op de manier kun je gratis je anchor teksten wat uitbreiden met algemene teksten en kun je je échte duurdere sites gebruiken voor links met meer waarde voor je exacte zoekterm waarop je gevonden wilt worden.

Zo zorg je dat je anchor tekst ratio niet te hoog is en je links niet over-geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines.

Coole strategie toch? De tool van Domain Hunter Gatherer is gratis te gebruiken om die web 2.0’s op te sporen dus je kunt gelijk al beginnen. Om ook verlopen websites te kunnen zoeken heb je ook een betaald pakket.

Ook op zoek naar linkbuilding om je linkprofiel te versterken terwijl je zelf aan de slag gaat met deze tips? We helpen je graag. Of als dit je toch allemaal te veel investering in geld en tijd lijkt? We zijn gespecialiseerd in veilige en sterke linkbuilding en hebben verschillende pakketten op maat.