Waarom is het slim om je zoekmachineoptimalisatie uit te besteden?

door Joost Nusselder | Bijgewerkt op:  16/02/2018

Ontvang mijn geheime blogtips en al mijn sjablonen helemaal GRATIS bij mijn e-mailcursus en nieuwsbrief.

We gebruiken je e-mailadres alleen voor onze nieuwsbrief en respecteren jouw privacy

Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Als website-eigenaar kun je je site veel optimaliseren. U kunt zelfs linkbuilding doen om ervoor te zorgen dat u behoorlijk wat stemmen op uw site krijgt, en dit kan u een heel eind brengen.

Google is echter al een tijdje constant bezig met het verbeteren van hun algoritmen en maakt al gebruik van machine learning om de beste pagina's te identificeren. Pagina's die hun bezoekers helpen met de beste zoekresultaten.

Bekijk onze video hierover of lees verder voor nog veel meer tips!

Het kan daarom verstandig zijn om te accepteren dat je op dit gebied niet alles zelf kunt weten. Het is een hele studie geworden waar je met zoveel rekening mee moet houden. Zoekmachine optimalisatie is een specialiteit.

Wellicht besteedt u andere specialismen uit of heeft u een toegewijde medewerker in dienst. Boekhouding, een verkoopteam, uw belastingen. Het is precies hetzelfde met zoekmachine optimalisatie.

Zeker als je bedenkt dat een hoge positie in Google de sleutel is tot winstgevende groei voor je bedrijf. Het is een investering, maar daarbovenop krijg je tonnen gratis bezoekers per maand. Bezoekers waarvoor u anders altijd moet adverteren en waar u blijvende kosten voor maakt.

Waarom is SEO zoveel moeilijker geworden?

Links als een factor in hun algoritme leidde ertoe dat Google eind jaren negentig de markt voor zoekmachines begon te domineren. Een van de oprichters van Google, Larry Page, heeft PageRank uitgevonden. PageRank was een score die Google altijd gebruikte om de kwaliteit van een pagina te meten, mede op basis van het aantal links dat ernaar verwijst.

Deze statistiek werd vervolgens gebruikt als onderdeel van het algemene rangschikkingsalgoritme en werd een sterk signaal omdat het een zeer goede manier was om de kwaliteit van een pagina te bepalen.

Het was zo effectief omdat het gebaseerd was op het idee dat een link kan worden gezien als een blijk van vertrouwen over een pagina. Een pagina krijgt er immers alleen links naar als hij het verdient. De theorie is dat wanneer iemand naar een andere website linkt, dit komt omdat ze vinden dat die pagina nuttige informatie biedt die ook interessant kan zijn voor hun lezers. Anders zouden ze er niet naar verwijzen, net zoals je een vriend niet naar een slecht restaurant zou sturen.

En aan de andere kant, je zou ook niet naar een restaurant gaan als iemand die je kent geen goede smaak heeft, het restaurant aanbeveelt. Dit is ook het geval bij een link van een website die Google niet vertrouwt.

Welke links zijn goed en welke niet?

Welke links goed zijn en welke niet, dat is iets dat Google in jaren van optimaliseren tot een ware kunst heeft geperfectioneerd. Daarom is het belangrijk om de juiste links te verkrijgen en niet zomaar zelf iets uit te proberen of uit te besteden aan een goedkope, maar niet zo'n betrouwbare partij.

SEO-bureaus ontdekten al snel hoe ze PageRank en zoekresultaten konden manipuleren. Hierdoor werd een link naar een website niet meer altijd een aanbeveling, maar meer een kunstmatig iets.

Google is actief op zoek naar manieren om geknoeide websites eruit te filteren en komt met regelmatige updates. Updates om sites te verwijderen die het weergeven niet waard waren.

Er komen nu zoveel bedrijven bij mij die het zelf hebben gedaan of hebben uitbesteed aan een goedkope partij. Met veel links van directory-sites en startpagina's (startpagina.nl, uwpagina.nl, vindhetviahier.nl). Deze hebben de afgelopen jaren niets extra's opgeleverd, maar de afgelopen maanden zien we ook een afname in zoekresultaten voor websites met veel van deze links in hun profiel.

Daardoor krijgen ze minder bezoekers dan voorheen, lopen ze omzet mis en maken ze zich zorgen. En terecht, die gratis bezoekers waar je ooit op rekende zijn ineens weg!

Overmatige manipulatie die geen waarde toevoegt aan de gebruikerservaring wordt nu actief bestraft. De reguliere Penguin-updates van Google zijn daar een voorbeeld van. Weten welke linkbuildingtechnieken je moet vermijden en goed binnen de richtlijnen van Google blijven, is daarom een ​​belangrijk onderwerp van elke SEO-campagne.

De juiste links zijn niet gemakkelijk te krijgen

De juiste links zijn niet gemakkelijk te krijgen, net zoals aanbevelingen van belangrijke mensen niet gemakkelijk te krijgen zijn. Daarom heeft Google de beste resultaten met links als rankingfactor. Omdat 'echte' mensen alleen naar je linken als ze waarde zien in wat je te bieden hebt.

Bovendien zijn ze extreem goed geworden in het onderscheiden van echte mensen (sites) met echte aanbevelingen van die van nepsites met verschillende links.

We kennen niet het volledige algoritme dat Google gebruikt om zoekresultaten te bepalen, wat de geheime saus van het bedrijf is. Maar wij SEO's zijn erg goed geworden in het analyseren van wat werkt en wat niet.

Goeroes op het gebied van zoekmachine optimalisatie en altijd een grote bron van kennis voor mij en mijn team is nog steeds MOZ. Zij hebben onlangs een goed overzicht gemaakt van de factoren waar jullie allemaal rekening mee moeten houden:

ranking factoren zijn moeilijk te begrijpen
https://moz.com/beginners-guide-to-link-building

Waar moet je rekening mee houden

 Functies voor koppeling op domeinniveau
(bijv. aantal links naar het domein, vertrouwen/kwaliteit van links naar het domein, PageRank op domeinniveau, enz.)
 Functies voor koppelingen op paginaniveau
(bijv. PageRank, TrustRank, aantal linklinks, ankertekstdistributie, kwaliteit van linkbronnen, enz.)
KW- en inhoudsfuncties op paginaniveau
(bijv. TF*IDF, scores voor onderwerpmodellering, inhoud, hoeveelheid/relevantie van inhoud, enz.)
 Functies op paginaniveau, trefwoord-onafhankelijke
(bijv. lengte van de inhoud, leesbaarheid, uniciteit, laadsnelheid, enz.)
 Merkkenmerken op domeinniveau
(bijv. offline gebruik van merk/domeinnaam, vermeldingen van merk/domein in nieuws/media/pers, vereniging van entiteiten, enz.)
 Gebruikers-, gebruiks- en verkeersquerygegevens<
(bijv. verkeers-/gebruikssignalen van browsers/werkbalken/clickstream, aantal/diversiteit/CTR van zoekopdrachten, enz.)
Sociale statistieken
(bijv. kwantiteit/kwaliteit van getweete links, Facebook-shares, Google +1's, etc.)
 Gebruik van zoekwoorden op domeinniveau
(bijv. exacte zoekwoorden voor zoekwoorden, gedeeltelijke zoekwoorden, enz.)
 Domein-niveau, trefwoord-agnostische functies
(bijv. domeinnaam lengte, extensie, domein HTTP responstijd, etc.)

Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn en die allemaal met elkaar in wisselwerking staan. Welke woorden moet je gebruiken op de pagina. Welke woorden moet je ook nog opnemen om een ​​onderwerp volledig te dekken. Welke woorden gebruik je bij links die naar jou verwijzen en hoe zorg je ervoor dat je niet overoptimaliseert (focus altijd op één woordcombinatie zodat Google direct kan zien dat je probeert te manipuleren).

Manipulatie zien ze direct, een goede strategie heeft altijd de gebruiker voor ogen. Als je de gebruiker kunt helpen met logische omleidingen, logische tekst en het gebruik van je merknaam op andere GERELATEERDE sites, dan zal Google zien dat je de gebruiker het beste helpt.

De besten helpen betekent aan de top staan.

Het is algemeen aanvaard dat alle andere factoren gelijk zijn, het volume en de kwaliteit van de links die naar een pagina verwijzen, het verschil zullen maken tussen wie bovenaan komt en wie niet.

Het is meer dan alleen je site op orde krijgen en een paar links krijgen. Het is de wisselwerking tussen het type links, de inhoud op uw site. Hoe de pagina in uw site past en hoe u een klant helpt.

Het is een specialiteit. Iets waar je zoveel meer uit kunt halen als je het door een specialist laat uitvoeren.

Wat kost SEO?

Het ene woord met een lage moeilijkheidsgraad kost misschien weinig moeite (en kosten), terwijl je met een lage aanpak niet eens een deukje maakt in de vindbaarheid van een moeilijk zoekwoord.

Doe je te veel, dan heb je onnodige kosten gemaakt. Doe je te weinig, dan kun je net zo goed niets in je campagne investeren. De tarieven en prijzen van een SEO bedrijf dienen hier dan ook op afgestemd te zijn.

SEO met een beperkt budget: hoeveel kost het als je het zelf wilt doen?

Als je zelf aan de slag gaat met SEO, kan het zijn dat je een stuk minder kosten maakt dan wanneer je het uitbesteedt.

Vergeet echter niet dat zoekmachineoptimalisatie een specialiteit is en dat u er behoorlijk wat uren in kunt steken om er echt goed in te worden.

Maar als je de uren zelf investeert, blijven er nog maar een paar andere kosten over:

  • kosten van gereedschap dat je nodig hebt, hoe serieuzer je wordt
  • kosten van samenwerking met andere websites om links te verkrijgen

En natuurlijk moet u ook uw eigen uren opnemen, die u anders aan een ander onderdeel van uw bedrijf had kunnen besteden, zoals misschien Facebook-advertenties of andere sociale media-activiteiten.

Maar wat sommige SEO-bureaus misschien ook zeggen, je kunt heel veel zelf doen als je je eigen uren inbrengt.

Wat je vaak hoort is dat zoekmachine optimalisatie ook schadelijk kan zijn, en als je het verkeerd doet is dit zeker het geval.

Maar het belangrijkste om te onthouden is om geen snelkoppelingen te nemen, niet om de route van spam en onnatuurlijke links en webteksten te nemen.

Kosten van gereedschap dat u nodig heeft

Er zijn talloze tools die je zou kunnen gebruiken. Mijn advies is om te beginnen met:

  • SEMrush: een tool om backlinkprofielen te checken en te zien op welke zoekwoorden je gevonden wordt en hoe hoog in de zoekresultaten om eenvoudig te zien waar je nog kunt optimaliseren
  • KWfinder: een tool om zoekwoordideeën op te doen voor uw webteksten
  • NinjaOutreach: een tool om het schrijven naar websites voor samenwerkingen te beheren en te automatiseren
    Kosten voor het aangaan van partnerschappen

Naast de uren die je erin investeert, of een bureau betaalt om het voor je in te zetten, komen hier de kosten bij kijken. Als je samenwerkingsverbanden met andere websites wilt aangaan, zijn daar vaak kosten aan verbonden.

Sommige websites zijn bereid een gratis vermelding te plaatsen in ruil voor een goed artikel. Zo kwam ik op IMU terecht, een hoog aangeschreven marketingwebsite. Maar veel websites willen er iets voor terug.

Als webshop heb je vaak het voordeel dat je een ruildeal kunt doen. Dit houdt in dat je een product uit je webshop weggeeft in ruil voor een review of een artikel erover.

Het voordeel hiervan is dat de waarde van het artikel een stuk hoger is dan je inkoopkosten en het daarom vaak een relatief goedkope manier van samenwerken is.

Soms, als je naar websites schrijft met NinjaOutreach, vind je dit soort deals om samenwerkingen aan te gaan.

Andere opties die u kunt tegenkomen zijn:

  • een linkruil, geen extra kosten in geld, maar je moet wel een bericht of link terug naar de andere website plaatsen. Zorg ervoor dat u geen onnatuurlijke links maakt
  • een geldbedrag in ruil voor een artikel, door jou of door henzelf geschreven. Let goed op de kosten van de link of ze het artikel nu schrijven of jijzelf, want als je het zelf schrijft steek je er ook tijd in, en tijd is tenslotte geld (of je besteedt het artikel uit aan een copywriter die ook geld kost )

Tot slot zou je ook de kosten van SEO kunnen indelen: de kosten om betere hosting te krijgen.

Een laatste, maar niet onbelangrijk onderdeel is de juiste hosting voor je webshop.

Nu je in kaart hebt gebracht wat het kost om zelf aan de slag te gaan met je zoekmachine optimalisatie, zijn hier de kosten van het inhuren van een bureau:

Kosten van SEO uitbesteden

Vraag altijd een offerte voor zoekmachineoptimalisatie hoe moeilijk uw zoekwoord is en hoeveel ze verwachten nodig te hebben. Zij zouden u dit moeten kunnen uitleggen en waarom zij voor dit specifieke zoekwoord voor deze aanpak hebben gekozen.

Elk zoekwoord is anders en elke campagne is anders. Sommige bureaus hebben zich daarom gespecialiseerd en zijn veel effectiever in een bepaalde niche.

Welke partij past bij mij?

De meeste bureaus geven je tips om je pagina te optimaliseren. Wat u kunt doen om uw website zo in te richten dat deze maximaal vindbaar is.

Ontvangt u een uitgebreid rapport? Wil je deze punten zelf ophalen?

De kosten van uw SEO-campagne hangen ook grotendeels af van welke diensten u wilt uitbesteden.

  • Op pagina/op site optimalisatie of technische SEO
  • Contentmarketing en tekstschrijven
  • Link building

Wilt u een bedrijf dat alles voor u regelt? Dan pakken ze bovenstaande drie punten voor je op. Ze beginnen met het aanpassen van uw site en de structuur van uw site om ervoor te zorgen dat de andere delen van de campagnes maximale resultaten opleveren.

Als je het zelf wilt doen, zouden de meeste bureaus je ook in een uitgebreide scan van een aantal belangrijke tips moeten kunnen voorzien.

Zelf teksten schrijven kan natuurlijk ook. Ook hier kom je met een paar tips een heel eind. Merk op dat een echte contentmarketingcampagne ook nogal wat kennis en ervaring vereist. Ervaring zorgt ervoor dat marketingbedrijven dit vaak efficiënter kunnen.

En het schrijven van goed uitgevoerde SEO-teksten kost ook behoorlijk wat tijd. Wil je zelf je tijd investeren, of liever je geld?

Een goede analyse is noodzakelijk om aan de slag te gaan. Zo kiezen de meeste klanten ervoor om de teksten zelf te schrijven. Zij zijn immers ook experts in hun vakgebied en kunnen er zeer enthousiast en uitgebreid over schrijven.

Bij andere bureaus werkt het soms anders. Soms vragen ze vooraf een bedrag en soms gebruiken ze hiervoor de uren van de eerste maand, dus waar betaal je eigenlijk voor. Stem dit goed af met de partij.

Hoe doen ze hun linkbuilding?

Linkbuilding is de laatste stap in het proces. Nadat je alles op je site op orde hebt gebracht, hebben links het meeste effect.

Linkbuilding zorgt ervoor dat andere sites naar de jouwe linken. Deze verwijzingen zijn als "stemmen" voor uw site.

Als andere sites naar die van u linken, is uw site belangrijk. Google beloont dit met een hogere positie in de zoekresultaten.

Linkbuilding is een vak apart en wordt meestal uitbesteed als je denkt aan het uitbesteden van je zoekmachineoptimalisatie.

Zelfs als je precies weet wat je doet, kun je eigenlijk niet zo'n uitgebreid netwerk hebben als SEO-bedrijven.

En het is ook helemaal niet rendabel om contacten te leggen en websites te koppelen als je maar voor één site aan linkbuilding doet.

Ook zijn de kosten voor linkbuilding vaak het hoogst in een goed uitgevoerde SEO-campagne en zullen ze het grootste deel van de offerte uitmaken. Wees voorzichtig met besparen op deze diensten.

Een aanbieding van 79 per maand voor 10 links klinkt misschien verleidelijk, maar denk bij jezelf na? Kan iemand maar liefst 10 links blogartikelen schrijven van minimaal 800 woorden voor 79,-? Ik denk van niet.

Vaak zijn dit artikelen die op de automatische piloot zijn gemaakt op sites van lage kwaliteit. Google doorziet dit steeds meer en zal je niet belonen met hogere posities, maar met een boete.

Kies een partij die kijkt naar de lange termijn

En goede SEO-praktijken zijn nu die van de lange termijn. Links naar hoog aangeschreven sites en in de inhoud van een goed geschreven, uniek stuk over uw onderwerp. Een paar links in dit soort artikelen zijn zeer waardevol voor uw campagne en zullen veel meer opleveren dan 10 links in artikelen van misschien 200 woorden.

Er zijn nog wel wat van dergelijke aanbieders, maar gelukkig zijn de meeste bedrijven zeer betrouwbaar, zoals hoog aangeschreven partijen als linkbuildingmasters.nl, rijveermedia.nl, webton.nl en increasy.nl.

Nationaal of lokaal?

Met mijn eigen sites heb ik me vaak meer gericht op nationale zoektermen of zelfs wereldwijd en ik zoek hier altijd naar quick wins om snel te kunnen groeien.

Linkbuildingmasters.nl is een aanbieder die zich bijvoorbeeld meer richt op lokaal zoeken, dus handig als je een dienst in jouw regio zou kunnen aanbieden.

Pakketten beginnen daar weer tegen een iets hogere prijs en om ook op landelijke zoekwoorden te kunnen targeten zul je het grootste pakket moeten afnemen.

Hun prijs op het moment van schrijven is ongeveer 15 backlinks per maand voor 500,-.

Pakket of uurtarief?

U kunt er ook voor kiezen om een ​​SEO specialist in te huren tegen een uurtarief. Een betrouwbare speler in de markt is drivevermedia.nl, die een uurtarief van € 56.54 hanteert.

Zo kun je zelf bepalen hoeveel je per maand nodig hebt en wellicht wat makkelijker op- of afschalen op basis van de resultaten die je ziet.

Het is een andere manier van werken dan bij een maandpakket waarbij alles uit handen wordt genomen.

Goedkoop of duurzaam

Er zijn ook goedkopere aanbieders op de markt. Dit komt omdat veel kantoren

sturen op analyse en kwaliteit. Door een grondige analyse te doen en precies te zien wat Google leuk vindt in uw markt, kunt u meer resultaat per geïnvesteerde euro behalen en is uw site veilig voor elke mogelijke update.

Webton.nl schrijft hier bijvoorbeeld ook uitgebreid over op hun website, ook zij vinden dit erg belangrijk en zijn zeker een goede partij om mee samen te werken.

Een pakket begint bij 150 euro en daarvoor ontvang je zo'n 20 artikelen met links per jaar, oftewel iets meer dan 1.5 per maand.

De analyse is wat beperkt maar wordt uitgebreider naarmate je een groter pakket aanschaft.

Kijk verder dan slechts één trefwoord

Verder is het belangrijk om de totale strategie in de gaten te houden en niet alleen te kijken naar één zoekwoord dat je graag zou willen bedenken.

Mijn kracht voor mijn sites ligt in slimme analyse en rekening houden met easy wins en niet alleen de belangrijkste termen. Ik denk dat dit essentieel is voor de snelste groei van uw algehele website.

Bezuinig niet op 'trucjes' die Google nu toevallig nog niet op grote schaal bestraft. Als het geen natuurlijke link is, zal het uiteindelijk niet bijdragen aan je profiel.

Bijkomend voordeel is dat het vaak sites zijn met een eigen publiek. Blogs met eigen lezers die schrijven over producten, diensten en nieuws uit uw markt.

Hierdoor krijg je niet alleen meer verkeer van de zoekmachines, maar ook van deze blogs waar jullie allemaal onder de aandacht komen. Het is dus een combinatie met sterke contentmarketing.

Directory's en linkpagina's of blogs?

Zo is Increasy.nl ook een goede aanbieder en krijg je veel links voor je geld. Voor 250,-, het kleinste pakket, ontvang je maar liefst 20 links per maand.

Ze adverteren op de site met directorylinks en partnerpaginalinks en je krijgt maar 2 blogartikelen per maand.

We hebben regelmatig resultaten gezien met partnerpaginalinks (linkportals zoals startpagina.nl en dergelijke) en directorylinks, maar vaak dalen de zoekresultaten na een tijdje sterk.

Google weet nu ook precies dat dit gemaakte links zijn en geen directe waarde vertegenwoordigen over uw site.

Heel af en toe maken we nog directory-links, maar alleen als het een website is met informatie over bedrijven die specifiek gericht zijn op onze producten of diensten.

Dan kunt u in zijn totaliteit maximaal 3 of 4 van dergelijke koppelingen maken. We hebben meer langetermijnresultaten gezien met deze aanpak van minimale directory-links en zeker geen partnerpagina-links, maar hoogwaardige blogs, en we zijn daarom voorstander van deze aanpak.

Een duurzame aanpak

Misschien niet de goedkoopste aanpak, maar wel duurzaam en dit zijn de resultaten die je wilt behalen. Permanent zoekvolume plus directe bezoekers van sites die naar u linken.

Laat ze altijd zien wat de concurrentie is en waarom ze voor een bepaalde aanpak kiezen. Wie zijn je concurrenten, wat hebben ze tot nu toe gedaan en welke stappen zouden ze aanbevelen om hier bovenuit te komen.

Een schatting van de moeilijkheidsgraad is een schatting van de kosten en de tijd die het kost. Natuurlijk is elk woord en elke branche anders en daar zal ik rekening mee houden, zodat ze een bepaald bedrag kunnen koppelen aan jouw doelen.

70% van uw klanten zoekt met langere zoekopdrachten, soms zelfs hele zinnen.

Met een creatieve en originele strategie van quick wins en langetermijndoelen kun je met elk budget een flinke omzetgroei realiseren.

Joost Nusselder is The Content Decoder, content marketeer, vader en houdt ervan om nieuwe tools en tactieken uit te proberen. Sinds 2010 werkt hij aan een portfolio van nichesites. Nu sinds 2016 maakt hij samen met zijn team diepgaande blogartikelen om trouwe lezers te helpen verdienen aan hun eigen succesvolle sites.