linkbuilding kansen

Gebruik deze 17 linkbuilding kansen voor gratis backlinks om te groeien

Vandaag weer een heel leuk onderwerp waar je direct zelf mee aan de slag kunt gaan: 17 linkbuilding kansen voor gratis backlinks

Het schrijven van goede content voor je site is enorm belangrijk voor het verkrijgen van backlinks naar je site. Webmasters van andere sites linken naar jouw content omdat ze het een interessant stuk vinden voor hun lezers. Ze willen hun lezers meer informatie geven over een deel van het onderwerp waar zij het over hebben, en jij biedt die informatie.

Bekijk deze post als video, of lees verder voor nog meer tips en links naar handige content:

Er zijn wel een aantal uitdagingen die ervoor zorgen dat goede content alleen niet voldoende is. Buzzsumo heeft een onderzoek gedaan naar meer dan 700.000 social shares, en ze kwamen erachter dat meer dan de helft van de gedeelde artikelen op social media geen backlinks hebben gekregen. Social Shares lukt wel, mensen willen de content delen maar toch verkrijgen deze pagina’s nog steeds geen links.

Het is daarom ook erg belangrijk om zelf actief links te verkrijgen voor je artikelen. er zijn zeker een aantal kansen om deze voor je site te verwerven, en ik zal ze hier uiteenzetten. Ik heb maar liefst 17 kansen voor je die je direct kunt gaan gebruiken. Maar allereerst…..

Wat is een backlink?

Een backlink is een verwijzing van een site naar een andere site die een koppeling tussen de twee legt. Door op de link te klikken kan een bezoeker direct naar de gekoppelde pagina gaan. Een site maakt een link naar een andere site omdat hij zijn bezoekers meer informatie wil verstrekken over een onderwerp.

Backlinks zijn belangrijk voor sites voor twee redenen:

  1. Er kunnen meer bezoekers op hun site komen doordat de bezoekers van de ene site doorklikken naar de andere site
  2. Google gebruikt een backlink om te bepalen hoe populair een site is en hoeveel waarde deze site toe zou voegen in hun zoekresultaten

In het tweede opzicht is een backlink een “stem” voor een site. Als een hoogwaardige site een link maakt naar een andere site, dan is dit een “stem” dat ook die site goede content bevat.

wat is een backlink

Omdat Google nog steeds zoveel waarde hecht aan deze stemmen is het erg belangrijk om meer hoogwaardige stemmen te verzamelen van sites in jouw niche. Honderden links van totaal ongerelateerde sites doen tegenwoordig niets meer voor je linkprofiel, maar backlinks van andere goed aangeschreven blogs en websites uit jouw niches doen wonderen voor je ranking in de zoekmachines.

Hoe kan ik zelf aan de slag met linkbuilding?

Als je nou bij jezelf denkt:

Linkbuilding, ik krijg er maar hoofdpijn van. Ik moet op zoveel letten”

Wellicht is onderstaande video van ons dan een betere eerste instap in de basis rondom linkbuilding:

Hij is onderdeel van mijn SEO basis training voor (web)winkels waar ook meer branches tips uit zouden kunnen halen.

Deze training kun je op dit moment hier gratis online volgen en neemt je mee in de basics van zoekmachine optimalisatie, waaronder ook linkbuilding.

Of je kunt het linkbuilden natuurlijk gewoon altijd helemaal aan ons uitbesteden.

Als je zelf al wat verder bent en een goed idee hebt van wat je allemaal met SEO kan, dan heb ik hier deze 17 tips voor gratis backlinks voor je in video format:

Hieronder ook al deze tips met handige links naar extra informatie uitgeschreven:

17 Linkbuilding kansen voor gratis backlinks

Ik zal je hier een aantal van de beste mogelijkheden geven om links te verzamelen voor jouw site zodat je hoger kunt klimmen in de zoekresultaten én meer relevant verkeer kunt genereren.

Dit zijn 17 Linkbuilding kansen voor gratis backlinks:

 

Kans 1: Nadoen hoe je concurrenten bovenaan komen

Met linkbuilding wil je hoger in Google komen. Je wilt de bovenste posities van je concurrenten afpakken en al dat zoekverkeer naar jouw eigen site krijgen. Maar soms hoef je er niet te moeilijk over te doen.

Je concurrenten staan namelijk al op die posities. Google vindt hun linkprofiel dus kennelijk goed om die bovenste posities in te nemen. Dat is waarom je eerste tactiek is om het linkprofiel van je concurrenten na te bouwen.

Gebruik een tool om het backlinkprofiel van de sites die boven je staan in kaart te brengen. Je kunt bijvoorbeeld SEMrush gebruiken, ook voor Nederland, die ik zelf heel prettig vind in gebruik. Ook omdat ik hem al gebruik bij zoekwoorden onderzoek voor mijn content om te kijken op welke woorden de concurrentie allemaal gevonden wordt (dan kan ik die zelf ook gaan implementeren).

Je krijgt in één overzicht de groei van het aantal backlinks en verwijzende domeinen naar je website (één domein, dus één website, kan meerdere links naar jouw site hebben en elk uniek domein is meer waard dan weer een extra link van een domein wat al naar je linkt).

Overzicht van backlinkprofiel

Verder kun je zien welke websites dan allemaal naar jouw site of die van je concurrent linken om zo te zien welke websites jij ook een link van zou willen.

Een andere handige tool is om het backlinkprofiel te checken om te zien of er geen “toxic” links tussen staan, oftewel links die je niet zou willen omdat deze schade aanrichten aan je backlinkprofiel.

Backlink audit voor toxic links

Maar het handigste vind ik nog de handige vergelijking de je kunt maken met de backlinks van concurrenten door ze naast elkaar te zetten, zo heb je gelijk een overzicht van wat jij mist ten opzichte van het linkprofiel van je grootste competitors.

Linkprofiel concurrenten vergelijken met jouw backlinks

En je kunt letterlijk de websites zien waar de meeste van je concurrenten een link hebben en jij niet, en deze gegevens exporteren om later te verwerken.

Domeinen waar je concurrenten een backlink hebben

Je kunt deze tools hier eerst gratis proberen, zonder volledige inzichten in het profiel, maar om een beginnetje te maken en te kijken of het wat voor je is.

Er zijn ook nog tal van andere tools in verschillende prijsklassen. Ikzelf gebruik ook vaak Majestic omdat ik redelijk fan ben van Topical Trust Flow, plus je kunt de informatie uit Majestic ook importeren naar SEMrush voor nog meer backlink informatie.

Topical Trust geeft aan op welk gebied een site autoriteit heeft opgebouwd. Omdat we al weten dat honderden links van ongerelateerde sites niet meer zoveel doen voor je ranking is het belangrijk om die sites eruit te pikken die wél veel waarde hebben voor je website. Wanneer je een selectie van link-prospects maakt op basis van deze topical trust flow vind je op die manier gelijk de sites vindt die een Trust Flow hebben opgebouwd in jouw niche.

Met een account bij Majestic kun je een url ingeven waarop je het backlink profiel van die site te zien krijgt.

linkprofiel op majestic

Wat is de reden dat deze concurrent jou verslaat in de zoekresultaten? Hij heeft waarschijnlijk een aantal hoogwaardige links die jij niet hebt. Op het tabblad “Backlinks” kun je zien welke links deze site allemaal heeft. Vervolgens kun je de lijst exporteren naar excel zodat je gemakkelijk kunt filteren en je lijst kunt organiseren.

backlinks tab bij majestic

Op deze manier kun je gemakkelijker een lijst samenstellen met sites waar jij ook een link zou willen krijgen. Deze sites linken al naar je concurrent dus de kans is aanwezig dat jij er ook een link zou kunnen krijgen. Ik filter meestal op een minimale Trust Flow voor het domein, en ik filter meestal ook op een aantal Topics die voor mijn site relevant zijn. De rest valt af.

Je kunt ook andere tools gebruiken om het backlinkprofiel in kaart te brengen. Belangrijk is in ieder geval om te onthouden dat niet elke link even veel waard is, ondanks dat de site wellicht over jouw onderwerp gaat. Teveel links van lage kwaliteit maar gerelateerde sites is ook niet goed voor je profiel. Ik vind dat het blog van traffictravis.com een goede uitleg geeft over het uitzoeken van de waarde van een link, mocht je er meer over willen lezen.

Je hoeft niet helemaal alle links te verkrijgen die je hoogste concurrent heeft. Het voordeel hiervan is namelijk dat je hetzelfde kunt doen voor de tweede, en de derde, en de vierde concurrent. Net zolang tot je een mooie lijst hebt van link-kansen. Als jij al de beste links van de vijf hoogste concurrenten hebt in jouw profiel heb je veel meer hoogwaardige links dan elk van deze concurrenten afzonderlijk, en zou je ze moeten kunnen verslaan.

Kans 2: De Skyscraper techniek

Je concurrenten hebben waarschijnlijk goede content op hun site staan, maar is het ook de beste content die mogelijk is? Dat is waar de Skyscraper techniek kan helpen.

Wanneer je een goed artikel in jouw niche vindt met veel backlinks, dan kun je jezelf de vraag stellen: kan ik dat ook schrijven? Maar dan beter, vollediger en met meer inhoudelijke tips voor de lezer.

Als jij het ultieme beste artikel hebt wat de rest van de concurrenten het nakijken geeft, dan verdien je het om bovenaan te staan. Zodra je dit betere artikel hebt kun je kijken welke websites een link hebben gegeven aan dat artikel van je concurrent. Aangezien het jouwe beter is kun je deze website-eigenaren nu vragen of ze niet liever naar jouw stuk, of in ieder geval óók naar jouw stuk willen linken. Zo kun je de links van je concurrenten gebruiken om je eigen site te ranken.

Een handige manier om artikelen te vinden op het internet met veel backlinks is door de MozBar te installeren voor Chrome. Deze laat je direct in de Google zoekresultaten zien hoeveel links er naar een pagina verwijzen én hij is helemaal gratis.

Kans 3: Link Juice van je concurrenten krijgen

Wat zou er mooier zijn dan een link van je concurrent verkrijgen om je site mee te ranken? Het is een autoriteit in jouw niche én hij ranked hoger dan jij op dezelfde woorden, dus een perfecte manier om je rankings een boost te geven.

Je kunt het natuurlijk proberen, maar de kans dat de concurrent naar je gaat linken is vrij klein (zacht uitgedrukt). Gelukkig is er wel een manier om hun link juice te krijgen. En dat is door te kijken naar de sites waar zij naar linken!

Kijk naar de sites waar zij een link naar hebben geplaatst op hun site. Wanneer het je lukt om daar een link te verkrijgen ontvang je indirect wat link juice van de site van je concurrent en dit is uitstekend voor je linkprofiel én je rankings.

Kans 4: Guest posten op andere blogs

Een guest post is een artikel dat jij schrijft om te plaatsen op iemand anders zijn blog. Het voordeel hiervan is dat het een echt blog is wat wordt onderhouden en wat dus goed is voor de Google ranking. Het idee is om de webmaster aan te schrijven en te vragen of je een guest post of gastblog mag schrijven voor zijn of haar site. In dit artikel kun je uiteraard je link plaatsen voor meer informatie over het onderwerp.

Je krijgt zo niet alleen gerichte bezoekers vanuit hun blog om je publiek te vergroten, maar ook een goede kwaliteitslink vanuit een echte site over jouw onderwerp.

Hoe kun je gemakkelijk Guest Posting kansen vinden?

In Google kun je gebruik maken van geavanceerde zoekopdrachten. Met behulp van deze zoekopdrachten kun je heel gericht zoeken naar sites die alles bevatten wat je nodig hebt om gastblog kansen te identiciferen die gaan over jouw keyword.

De eerste die je in kunt zetten is: inurl: guest-post + keyword of inurl:gastblog + keyword. Door voor je zoekopdracht “inurl:” te plaatsen zorg je ervoor dat je sites vindt die deze woorden in hun url bevatten.

geavanceerde zoekopdracht guest post

Ook kun je met een advanced search query in de text van de webpagina’s zoeken en ervoor zorgen dat alle woorden die je wilt letterlijk in de tekst voorkomen. Op deze manier vind je heel snel gekwalificeerde blogs om contact mee te leggen en deze advanced query wordt nog niet zoveel gebruikt.

Je doet dit met de Allintext zoekoperator, welke pagina’s filtert die de zoekwoorden bevatten die je ingeeft, en exacte zoekwoord in ook die volgorde wanneer je citaten gebruikt “”. Dus als je typt: allintext:zoekwoord blog, of allintext:”zoekwoord bijwoord” blog en op enter klikt, krijg je alleen die webpagina’s terug waarin deze woorden in de text terugkomen.

Andere zoekopdrachten die ik vaak gebruik zijn helemaal gericht op sites die zelf actief op zoek zijn naar gastbloggers. Deze sites reageren vaak veel sneller op emails en zijn ook veel eerder geneigd een guest post te accepteren. Hier zijn een paar voorbeeld zoekwoorden:

Keyword + intitle: “schrijf voor ons”
Keyword + intitle: “bijdragen aan”

Kans 5: Andere bloggers over je laten schrijven

Er zijn een hele hoop bloggers op het internet dus de kans is groot dat er ook een stel over jouw niche schrijven. Een ander persoon over jouw producten en diensten laten schrijven is een uitgelezen kans om unieke content te verkrijgen, hun specifieke doelgroep en volgers aan te spreken, en natuurlijk een link te verkrijgen.

Je kunt blogs zoeken door gewoonweg je keyword +blog in Google in te typen.

Wanneer je op zoek gaat naar bloggers die al aangeven dat ze openstaan voor samenwerkingen geeft je een lijst met perfecte link-prospects. Bloggers die hier voor openstaan hebben vaak een paginatitel met “samenwerken” of “neem contact op”.

Je kunt dan gerichter zoeken op bloggers die voor je willen schrijven door zoekopdrachten te gebruiken als:

keyword +blog inurl:samenwerken

keyword +blog inurl:werk-met-ons

 

Kans 6: Vermeldingen van jouw bedrijf zonder link

Wanneer je bedrijf al redelijk populair is, zeker in jouw niche, dan zijn er misschien al heel wat mogelijkheden om gemakkelijk meer links te verkrijgen door gebruik te maken van deze populariteit. Er zijn namelijk misschien al heel wat mensen en sites die jouw bedrijf benoemen wanneer ze het over een onderwerp hebben waar jij een autoriteit in bent.

Dit biedt je een kans om hele natuurlijke links te verkrijgen van échte mensen en sites. Normaal gesproken zal een website die jou vermeldt ook wel bereid zijn om er een link van te maken. Zoeken naar websites die jouw bedrijf benoemen maar nog geen link hebben staan levert dus een aantal potentiële goudmijntjes op.

Je kunt het eenvoudig vinden door je bedrijfsnaam te googelen (en als het meerdere woorden zijn ze tussen “” te zetten). Wanneer je al erg actief bent geweest met linkbuilding zal het wellicht wat lastiger worden om op deze manier kansen te vinden tussen de vele sites waar je al staat. In dat geval zijn er ook betaalde mogelijkheden om kansen te onderzoeken met behulp van tools zoals Moz’s Fresh Web Explorer of BuzzSumo’s nieuwe unlinked mentions functie.

Vergeet niet om naast je bedrijfsnaam ook te zoeken op specifieke producten en diensten waar je een unieke naam voor hebt. Ook deze product/ dienstbenamingen kunnen mensen natuurlijk in hun blogartikelen gebruiken om over jouw bedrijf te schrijven en geven je nog meer mogelijkheden om link-kansen te vinden.

Daarnaast kunnen er nog vermelden het internet rond gaan in de vorm van afbeeldingen. Ook deze kun je opzoeken met een Google search. Je kunt de gebruiker van jouw afbeeldingen dan toestemming verlenen de afbeelding op zijn of haar site te gebruiken, mits ze een link naar je plaatsen als bronverwijzing. Daarnaast zul je ook zien dat veel bloggers een plaatje van je logo gebruiken en je misschien niet eens letterlijk benoemen, laat staan linken naar je site.

Met Google reverse image search kun je alle sites vinden die een bepaald plaatje gebruiken en het is heel erg gemakkelijk in het gebruik.

  1. Ga naar google.nl
  2. ga naar het tabblad “images”
  3. sleep een plaatje uit je windows verkenner in de zoekbalk van de google pagina

Je krijgt nu alle zoekopdrachten met sites die hetzelfde plaatje op hun pagina gebruiken.

google reverse image search

Kans 7: Links van Partnerships

Wanneer je samenwerkt met andere bedrijven of diensten voor hen verleent, dan is ook dit een uitgelezen kans om goede backlinks te vergaren. Vaak hebben de websites van deze bedrijven mogelijkheden om hun partnerships kenbaar te maken met een link overzicht. Het is ook belangrijk voor jouw bedrijf om hier dan tussen te staan.

links van onze partners

 

Kans 8: Reviews voor Online dienstverleners of tools

Wanneer jij diensten of online tools van derden afneemt biedt ook dit een geweldige kans voor een backlink. Je kunt kijken of ze al testimonials of reviews van hun klanten op hun site hebben staan en of er een link naar de websites van hun klanten uitgaat.

Wanneer ze uitlinken naar de schrijvers van de reviews is het zeker de moeite waard om aan te bieden een goede review te schrijven. Gratis backlink!

testimonial van SaaS als link

 

Kans 9: Sponsorship-links

Een sponsorship is natuurlijk een uitgelezen kans om meer naamsbekendheid te verwerven en een gericht publiek te bereiken, maar vergeet in je beoordeling om een sponsorship aan te gaan ook zeker de link-kansen niet!

Wanneer het bedrijf, evenement of goede doel wat je sponsort ook een relevante website met goede autoriteit heeft kan een link van die site heel veel extra waarde hebben voor je bedrijf. Het sleutelwoord hierin is het verkrijgen van relevante links. En vaak kun je ook sponsor zijn in de vorm van het aanbieden van gratis producten of het gratis aanbieden van je diensten, wat de kosten behoorlijk kan drukken.

sponsorlinks

Mocht je deze kansen niet vanzelf langs zien komen kun je er ook altijd actief naar zoeken natuurlijk. Sites die hun sponsoren vermelden kun je gemakkelijk vinden. Zo kun je zoeken op inurl:onze-sponsors +keyword of inurl:onze-sponsoren +keyword.

sponsor worden voor links

Een tweede zoekopdracht in google op “keyword + club” of helemaal aan elkaar keywordclub geeft resultaten over clubs in jouw niche waar je wellicht wat sponsorship deals uit kunt halen. Ook kun je deze combinaties maken met evenement om ook specifieke evenementen te achterhalen waar je jouw naam (en link) aan kunt verbinden.

Het voordeel van deze laatste manier van zoeken is dat je ook clubs en evenementen zult vinden die nog niet zo zeer aan sponsorship hebben gedacht en biedt je misschien mogelijkheden om voor een relatief laag bedrag of weinig producten een goede link te scoren.

Kans 10: Directories

Oh ja, directories voor linkbuilding zijn dood. Meer dan dood en Google heeft het bevestigd. Toch zet ik ze hier bij omdat er nog steeds erg veel mogelijkheden zijn voor goede backlinks die nu veel mensen laten liggen.

Algemene directories doen nu meer kwaad dan goed wanneer je je website inclusief link erop zet, maar er zijn nog steeds erg veel waardevolle links te vinden, en dat kun je doen door alleen linkoverzichten in jouw niche te gebruiken.

Er zijn drie eenvoudige vragen om jezelf te stellen wanneer je een directory onderzoekt:

  1. Is deze directory relevant voor mijn bedrijf en publiek (of specifiek voor jouw niche en product / service, of specifiek voor jouw locatie en gemeenschap)?
  2. Is het duidelijk dat deze directory wordt gehandhaafd en gecureerd door een menselijke site eigenaar?
  3. Is dit een zichtbare directory die mijn doelgroep misschien wel eens zou kunnen bezoeken?

Als het antwoord op deze vragen ‘ja’ is, dan is dat een pagina waar het de moeite waard is om ook op te staan. Het is duidelijk een linkoverzicht met waarde voor bezoekers én waarde voor jouw bedrijf.

 

Kans 11: Resource link building

Een hoop blogs en websites hebben een overzicht op hun site staan waarin ze verschillende resources benoemen om hun bezoekers aan meer informatie te helpen. Dit is een uitgelezen kans om te zorgen dat je er ook tussen komt te staan met jouw relevante informatie.

Zoek een onderwerp wat relevant is in jouw niche, kijk naar de resources pagina van de website en kijk of je zelf ook content hebt die daar meer informatie over biedt. Desnoods schrijf je een stuk specifiek om meer informatie te bieden en dien je daarna je link in aan de webmaster van de site.

Inurl: nuttige-sites +zoekwoord
Inurl: handige-sites +zoekwoord
inurl:bronnen lijst +zoekwoord

Kans 12: Broken linkbuilding

Broken Link Building is een andere techniek die SEO-specialisten discreet gebruiken. Het is ook een erg krachtige die je een aantal mooie backlinks kan opleveren. Link rot zorgt ervoor dat na 4 jaar, bijna 50% van de links gebroken zijn, dat betekent: linken naar een pagina die niet meer bestaat.

Het kan veel redenen hebben. Een bedrijf dat niet meer bestaat, een bedrijf dat een pagina had gemaakt maar deze ondertussen een andere url heeft gegeven of heeft verwijderd. Een link naar een pagina die niet meer bestaat geeft een “404 Niet Gevonden” error.

Een webmaster van een site weet natuurlijk lang niet altijd dat hij linked naar pagina’s die niet meer bestaan, maar jij kan hem een handje helpen. Je kunt potentiële sites met gebroken links vinden door bijvoorbeeld in Google te zoeken op dezelfde manieren als je hierboven hebt gedaan. Blogs met interessante artikelen over jouw niche, en met name ook lijsten met resources die nauwelijks worden geupdate.

Zodra je een goede lijst van websites hebt samengesteld kun je elke website met Xenu Link Sleuth of Screaming Frog doorzoeken (ik gebruik persoonlijk Screaming Frog maar het is een betaalde tool, terwijl Xenu gratis is).

De resultaten van Xenu en Screaming Frog zullen je duidelijk laten zien welke van de links een 404 niet gevonden status hebben.Vervolgens kun je kijken of jij een soortgelijk artikel hebt op je website zodat je deze als suggestie kunt geven aan de webmaster ter vervanging. Desnoods kun je een nieuw artikel schrijven wat beter of in ieder geval gelijk is aan het origineel.

Zelfs kun je ter inspiratie de pagina die 404 niet gevonden heeft opzoeken in Wayback Machine van Webarchive.org. Die hebben hoogstwaarschijnlijk nog een oude versie van de pagina in hun archief zodat je kunt zien hoe deze eruit zag.

Een andere handige methode om broken links te vinden is met de Chrome-extensie “Check my links”. Deze kijkt automatisch alle links na op de pagina waar je bent en geeft aan welke gebroken zijn met de kleur rood. Deze methode vereist wel dat je door elke webpagina van de website moet gaan om alle gebroken links op de site te vinden. Het zou veel efficiënter zijn als je Xenu of Screaming Frog gebruikt.

Als je de dode link hebt geïdentificeerd en content op je eigen site hebt die een goede vervanging zou kunnen bieden, dan vraag je de webmaster de gebroken link naar de nieuwe bron (die je hebt aangemaakt) te laten wijzen in plaats van de 404 niet gevonden webpagina.

Het is belangrijk dat je dit niet te obvious doet. Natuurlijk mag de webmaster geen idee krijgen dat je agenda alleen maar is om linkbuilding te doen met zijn of haar gebroken link. Dus laat het er zoveel mogelijk op lijken dat je wilt helpen met de site en een goed alternatief hebt.

Nog een extra tip: blijf op de hoogte van gebroken links rond je nichewebsites. Als je Chrome gebruikt, houd dan altijd de “Check my links” Chrome Extension aan. Zo kun je ook toevallige kansen identificeren en gelijk gebruiken in je linkbuilding programma.

Kans 13: Comments op je site

Als je de comments op je site hebt gelezen, kun je daar enkele goudmijntjes aan linkmogelijkheden vinden. Soms hebben mensen die op jouw blog reageren ook hun eigen website of blog, en even zoeken tussen je comments kan dan ook perfecte links opleveren.

Deze mensen hebben namelijk al de moeite genomen om op je site te reageren omdat ze je artikel leuk vonden. Wanneer je hen vraagt of ze iets over je willen schrijven, of dat jij misschien iets voor hun kunt schrijven voor hun site, dan is de drempel al veel lager.

Controleer of de mensen die op je blog reageren, hun eigen websites hebben, kwalificeer ze dan op basis van je statistieken (voor mij dus Topical Trust Flow).

Kans 14: Comments op andere sites

Maar het stopt niet bij alleen comments op jouw eigen site. Hetzelfde gebeurt op de blogs waar jij op zou willen staan. Vaak worden ook hier comments geplaatst van mensen in dezelfde niche en soms ook om hun eigen blog te promoten. Loop ook de comments door op de blogs die je in de eerdere stappen hebt gevonden en je zult zeker nog een paar kansen voor links treffen.

Kans 15: Inkomende Links naar de top blogs

Bloggers in communities houden van delen, discussiëren, reageren en zelfs linken naar elkaars blogs. De makkelijkste manier om meer kansen te vinden is om hun site door je favoriete backlink checker te laten draaien en je vindt nog meer kansen van andere bloggers in dezelfde niche.

Net als het nadoen van het backlink profiel van je concurrenten hebben ook autoritaire blogs in jouw niche een goed profiel opgebouwd. Je hebt ze niet voor niets geselecteerd om een link van te willen krijgen. Wanneer je zelf ook een aantal van deze links kunt krijgen die naar hen linken kun je je profiel aanzienlijk versterken.

Kans 16: Gebruik Twitter-suggesties

Twitter is een geweldig hulpmiddel voor netwerken en ik vind het nog steeds een van de sterkste middelen. Je kunt namelijk gemakkelijk iemand op Twitter volgen en hun berichten retweeten en influencers zijn vaak ook veel eerder bereid om een bericht te delen dan op andere social media platforms.

Maar Twitter is ook handig om nieuwe influencers te ontdekken. De kracht ligt in de twitter-suggesties. Wanneer je een goede influencers in je markt hebt gevonden en je kijkt bij de aanbevelingen die twitter doet: “Wie te volgen”.

Je krijgt hier alle mensen waaraan de persoon verbonden is of mensen die zich in soortgelijke niches bevinden. Vaak zijn deze aanbevelingen heel erg accuraat. Twitter maakt voor deze aanbevelingen gebruik van een algoritme dat rekening houdt met verschillende factoren en in ongeveer 80% van de keren zijn ze zeer relevant.

twitter volgers voor linkbuiling

En je hoeft het niet bij deze suggesties te laten. Je hebt namelijk ook nog de kleine link “Vernieuwen” bovenaan het vak. Een paar keer op deze link klikken geeft je snel heel veel verschillende resultaten van mogelijke prospects.

twitter suggesties vernieuwen

Wanneer iemand een site heeft zal hij of zij dit hoogstwaarschijnlijk ook in het profiel hebben staan en kun je het er direct uithalen om in je lijst met prospects op te nemen.

 

Kans 17: Maak gebruik van bestaande backlinks

Gek genoeg doen maar weinig mensen dit. Misschien omdat een backlink van een domein wat al naar je linked veel minder SEO waarde heeft dan een link van een nieuw domein. Het heeft echter nog steeds wel waarde voor je site, en vergeet niet dat een domein wat al naar je linked veel gemakkelijker is over te halen om nog een keer naar je te linken, in bijvoorbeeld een nieuw artikel of over een nieuw product dat je nu aanbiedt.

Het gemakkelijkste is om je backlinkprofiel in kaart te brengen en te kijken naar domeinen die slechts één keer naar je linken. Ik gebruik zelf Majestic voor deze taak. Als je geen tool hebt om dit mee te doen kun je altijd nog Google Search Console gebruiken om je links te vinden.

  1. Ga eerst naar Google Search Console account door te klikken op ‘Inloggen’ rechtsboven.
  2. Klik vervolgens op ‘Zoek verkeer’ in de zijbalk.
  3. Klik dan op ‘Links naar uw site’.

Nu kun je alle backlinks zien die naar je site verwijzen. Een hele nieuwe bron aan laag hangend fruit om extra backlinks te verkrijgen. En een perfecte manier om je anchor text ratio te spreiden door te vragen om links met je merknaam of kale url links. De link mag dan misschien wat minder waarde hebben, maar hij is uitstekend voor je profiel!

Conclusie

Wanneer je al deze 17 kansen toepast zul je zien dat je je backlink profiel aardig kunt versterken, én met gratis backlinks. Je zult niet altijd direct resultaat hebben maar met wat volharding en door af en toe een aantal van deze kansen op te pakken zul je zien dat je telkens goede kwaliteitslinks naar je site zult krijgen. En met deze tips in je achterhoofd zul je ook steeds meer kansen gaan herkennen wanneer je gewoonweg wat rondkijkt op het internet voor onderzoek en kun je de kansen gelijk grijpen.