Infographics - deel je verhaal - s

Visual storytelling infographics | De kosten van laten maken of zelf doen

Ze vertellen jouw verhaal, inspirerend en met humor zoals jij dat ook face-to-face zou doen…..maar dan op je site.

Je wilt jouw verhaal vertellen, hoe doe je dat het beste?

Tegenwoordig zie je ze overal opduiken, infographics zijn erg hot. Ook steeds meer worden ze in Nederland ingezet om een verhaal duidelijk te maken. En dat met goede reden.

Het combineren van een image met data visualisatie en uitleg vult namelijk de leegte op die deze afzonderlijke vormen van communicatie hebben.

Hoe Werkt Een Infographic?

Alleen maar tekst

Teksten kun je opbouwen uit een bijna oneindige combinatie van woorden. Deze ongelooflijke schat aan mogelijkheden zorgt ervoor dat je een hele diepe analyse kunt maken van concepten waarin je alles tot in de puntjes uit kunt leggen.

Helaas steunt de haalbaarheid hiervan volledig op de mogelijkheid van de lezer om deze informatie te kunnen verwerken. En grote hoeveelheden tekst zijn vaak moeilijk om te behappen.

Daarnaast is het moeilijk om verbanden te tonen met gebruik van woorden zonder een visuele weergave van deze verbanden te laten zien.

Alleen maar images

Images zijn misschien gemakkelijker te begrijpen voor de lezer, maar zijn minder geschikt om abstracte en ingewikkelde concepten volledig uit te leggen.

Alleen maar data visualisatie

Data visualisatie kan perfect belangrijke statistieken tonen en de verschillen tussen segmenten , of verschillende groepen laten zien, maar kan het verhaal achter de cijfers niet goed vertellen.

Winnaar is de combinatie

Niet Alleen Je Verhaal Is Belangrijk

Ook de manier waarop je het brengt en je design. We hadden de infographic ook zo kunnen maken:

Exact dezelfde teksten en dezelfde data, maar ziet er toch heel anders uit. Persoonlijk vind ik de bovenste leuker, duidelijker en met een beter design. We stemmen een design altijd met jou af.

Kosten om een infographic te laten maken

Heb je al precies uitgewerkt wat er aan tekst en data in moet komen te staan? Of heb je meer een outline van het verhaal?

Laten we, met al het bovenstaande in gedachten, eens kijken naar verschillende bronnen van infographic-ontwerp en wat je kunt krijgen voor je geld.

Zelf Infographics maken met PiktoChart

Pikotchart-infographic-tool

PiktoChart is een ontwerptool die je kunt gebruiken om een ​​geheel nieuwe infographic te maken. Het vereist dat je jouw ontwerp in gedachten hebt en je informatie bij de hand hebt, omdat niemand je helpt iets samen te stellen.

Ze stellen je in staat om zoveel afbeeldingen te maken als je wilt, en hun editor is vrij eenvoudig te gebruiken, hoewel het neigt te leunen aan de zijkant van de ontwerpstijl “op raster gebaseerde grafieken”.

Het is toch moeilijker om iets te doen dat helemaal vrij is met zo een editor voor slepen en neerzetten.

Het is gratis om je aan te melden voor hun tool, maar je kunt niet veel doen zonder een pakket te betalen.

Momenteel hebben ze twee pakketten:

  • Een daarvan is $ 15 per maand en geeft u toegang tot hun 600+ grafische sjablonen. Je kunt maximaal 100 MB van uw eigen afbeeldingen uploaden om te gebruiken, maar niet meer. Je kunt je projecten ook alleen in standaardkwaliteit downloaden.
  • Het tweede pakket kost $ 29 per maand, dus het dubbele van de kosten. Je krijgt nog steeds de sjablonen, maar de limiet voor het uploaden van foto’s wordt verhoogd tot 400 MB. Je kunt je afbeeldingen ook downloaden in afdrukkwaliteit, als PDF’s of zelfs als SlideShare-decks. Je kunt ze met een wachtwoord beveiligen of privé maken als je wilt. Je moet ook betalen voor de tweede laag om afbeeldingen met whitelabel te hebben; anders leveren ze je projecten met watermerken.

Infographics zelf maken met Canva

Infographics-zelf-maken-met-canva

We hebben Canva waarschijnlijk al eerder op deze site genoemd, omdat het een uitstekende tool is om te gebruiken voor allerlei grafische ontwerpen.

Ze hebben tientallen sjablonen en een enorme bibliotheek met gratis afbeeldingen en ontwerpelementen die je kunt gebruiken.

Bovendien hebben ze een nog bredere bibliotheek met te betalen afbeeldingen die je kunt licentiëren voor gebruik in je grafische afbeeldingen.

Het prijsmodel van Canva is uiterst flexibel, wat betekent dat je afbeeldingen helemaal gratis kunt maken, of dat je honderden kunt uitgeven, afhankelijk van hoeveel elementen je wilt en hoe groot je projecten worden.

Net als PiktoChart is het een hulpmiddel dat je zelf gebruikt, het is gewoon aanzienlijk goedkoper. Absoluut mijn beste keuze voor een zelfbedieningsprogramma.

Infographics laten maken met Only infographics

Only-infographics-waar-je-je-infographics-kunt-uitbesteden

Deze optie is een ontwerpbedrijf, geen hulpmiddel. Ze hebben met verschillende industrieën gewerkt, maar lijken zich te concentreren op zakelijke, financiële en medische gebieden.

Ze hebben een aantal uitstekende illustraties in deze afbeeldingen en je kunt ze zien in het portfolio op de site.

Ze promoten hun vermogen om je binnen een week een concept te bezorgen en ze doen alles, tot en met onderzoek, scripting en publicatie.

Prijzen zijn afhankelijk van de benodigde hoeveelheid en hoeveelheid inhoud.

Afbeeldingen op A4- of Letter-formaat met maximaal 200 woorden inhoud zijn $400, $500 als je wilt dat ze ook de content creatie doen en $600 als je promotie na creatie wilt.

Afbeeldingen op stripformaat met maximaal 500 woorden inhoud zijn $600 voor het ontwerp, $800 voor de inhoud en het ontwerp en $900 als je ook promotie wilt.

Het bedrijf maakt ook deel uit van het enige netwerk van mediamakers. Ze zullen ook uitlegvideo’s, presentaties en bestemmingspagina’s maken als je wilt.

Als je een totaalpakket wilt met een bestemmingspagina, infographic en video, kun je contact met hen opnemen om te zien of zij je een speciaal pakket aanbieden.

Voor Engelstalige infographics of andere grafische projecten is het geweldig, maar in het Nederlands kan lastiger zijn, hoewel je vaak bewerkbare bestanden krijgt om alleen de titels aan te passen of je kunt ze vragen teksten te vervangen, als je maar letterlijk aangeeft wat vervangen moet worden voor wat (en zorgt dat het Nederlandse verhaal ook past, Nederlands heb je vaak meer woorden nodig om hetzelfde te kunnen zegen).

Wedstrijd uitzetten met Design Hill

Deze site is een hub voor freelancers om te concurreren in ontwerpwedstrijden. Je verzendt een wedstrijd en je ontvangt inzendingen van ontwerpers, kiest degene die je wilt en werkt met hen samen om een ​​voltooid ontwerp af te ronden.

Er zijn een aantal lastige stappen onderweg, voornamelijk bedoeld om fraude of diefstal van inhoud te voorkomen en om ervoor te zorgen dat je betaalt, maar maak je daar geen zorgen over.

Wees gewoon eerlijk en alles komt goed. Wat hun pakketten betreft, ze hebben drie niveaus: standaard, uitvoerend en premium.

  • Standaard is $289. Je kunt verwachten dat 20+ ontwerpers ongeveer 40+ ontwerpen indienen om uit te kiezen. Je kunt ook promotie krijgen via nieuwsbrief en sociale media. Je krijgt de ontwerpen in vector en een verscheidenheid aan afbeeldingsformaten om zelf te gebruiken, en je hebt volledige rechten op de inhoud die voor jou is gemaakt.
  • Executive is $559. Voor de prijs krijg je toegang tot de zorgvuldig gekozen ontwerpers van het hogere niveau en kun je van 30+ ontwerpers verwachten dat ze 60+ ontwerpen voor jouw keuze indienen. Je kunt standaard ook blogpromotie krijgen bovenop de andere functies.
  • Premium is $829. Je wedstrijd is alleen beschikbaar voor de toppers van de gewasontwerpers, waarvan naar verwachting 40+ zullen reageren. Je wedstrijd wordt gemarkeerd in hun database en als je een specifieke ontwerper ziet die je wilt, krijg je een gratis “betaalde uitnodiging” om vervolgens een extra beetje geld te geven om een ​​ontwerp in te dienen.

Nu is er iets te zeggen over wedstrijden, en het is niet echt gunstig. Hoewel een wedstrijd vanuit het oogpunt van een merk misschien een goed idee klinkt, is het vanuit het oogpunt van de freelancer een soort exploitatief.

Freelancers doen veel werk voor het indienen van wedstrijden en worden niet gecompenseerd tenzij ze zijn gekozen.

Nu ga ik er niet vanuit dat mijn opmerking ervoor zorgt dat wedstrijden gaan verdwijnen, maar ik wil dat je weet dat de allerbeste freelancers die er zijn niet zullen deelnemen aan contests, omdat ze beter weten.

Ze weten hoeveel hun vaardigheden waard zijn.

Hier krijg je ook bewerkbare bestanden mocht je het in het Nederlands willen vertalen, of je kunt ze vragen om de teksten aan te passen en er zijn zelfs ook wel Nederlandstalige freelancers te vinden hier en daar die je misschien bewust kunt uitkiezen als ze met een design komen (meestal herken je ze wel aan hun naam).

Infographic uitbesteden aan een freelancer op Fiverr of Upwork

Fiverr factureert zichzelf als “krijg wat je wilt voor $5”, maar het is niet echt nauwkeurig. Fiverr-gigs beginnen bij $5, maar vrijwel elk de moeite waard dienst heeft tegenwoordig een handvol opties of extra’s die meer kosten.

Deze infographic-maker maakt bijvoorbeeld een afbeelding in twee dagen, met maximaal zeven gegevenspunten en twee totale revisies, voor $5.

Dat zijn echter heel weinig gegevens en niet veel revisies als je het uiterlijk van sommige elementen van de afbeelding niet leuk vindt.

Voor $10 krijg je er één met maximaal 15 datapunten en 5 revisies, en voor $20 krijg je maximaal 25 datapunten en onbeperkte revisies, evenals de mogelijkheid om de afbeelding commercieel te gebruiken.

Toegegeven, deze prijs is nog steeds extreem goedkoop voor een infographic. De reden is dat de ontwerper – en vele andere ontwerpers op Fiverr – uit Indonesië komt.

De kosten van levensonderhoud in landen als Indonesië en Maleisië zijn zo laag dat ontwerpers hun vaardigheden op een site als Fiverr kunnen benutten en een leefbaar loon kunnen verdienen, terwijl ze iedereen die in een land als Nederland werkt, ondermijnen.

Ik heb zelf nog geen goede ervaringen met ontwerpers op Fiverr kunnen krijgen en communiceren over Nederlandstalige teksten met mensen uit Indonesië is waarschijnlijk helemaal onmogelijk.

Ik ben zelf veel meer een fan van Upwork. Ook hier zijn er veel freelancers van discutabele kwaliteit en voor elk succes heb je er zeker ook een slechte bij wanneer je besluit met een freelancer in zee te gaan.

Maar in mijn ervaring is het die slechte appel meer dan waard om straks een freelancer te hebben waarmee je relatief goedkoop veel mooie dingen kan maken.

Ik zou deze dan ook aanraden voor als je vaker een infographic wilt laten maken. Plús er zitten ook veel Nederlandse freelancers op het platform die je kunt vinden door ook “Dutch” toe te voegen aan je zoekopdracht.

Vaak rondreizende mensen die lekker de wereld over willen en geld kunnen verdienen met hun design skills.

Wat is een infographic?

Even in het kort, wat is een infographic nu eigenlijk? Het is een grafische visuele weergave van informatie, data of gewoonweg kennis met als doel om complexe informatie snel en doeltreffend inzichtelijk te maken.

Met andere woorden dus: het verzamelen van gegevens en het ordenen ervan om het vervolgens om te toveren in een gemakkelijk te begrijpen visual, zoals bijvoorbeeld een verzameling plaatjes met grafiek of kaart en minimale tekst. Het is één beeld wat helemaal aansluit bij de stijl van jouw bedrijf.

Het grote voordeel is het kunnen combineren van je verhaal met de data, feiten en kennis om zo de lezer aan de hand mee te nemen. Deze vorm van kennisoverdracht is ook uitermate geschikt voor een humoristische insteek. Een manier van vertellen in marketing die tot erg veel positief resultaat en brand loyalty leidt.

Waarom zou ik een infographic inzetten?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Mensen scannen een plaatje 60.000 maal sneller dan tekst en dat helpt om snel informatie te bieden. En meer dan 90% van de informatie die we dagelijks kunnen onthouden komt voort uit beelden, slechts 10% uit tekst.

Dagelijks worden er ontelbaar veel artikelen en berichten aangemaakt in de wereld. Nou, eigenlijk niet ontelbaar want er is onderzoek naar gedaan (https://www.jeffbullas.com/2012/03/07/9-awesome-reasons-to-use-infographics-in-your-content-marketing/).

Dat zijn er wel 1,5 biljoen berichten of pieces of content per dag wereldwijd. Daarnaast nog eens 140 miljoen tweets en 2 miljoen geüploade videos. Een infographic helpt je de aandacht te grijpen en zorgt ervoor dat mensen verder willen lezen.

Ze zijn gemaakt om relevante informatie over jouw bedrijf te vermelden om zo ook je producten of diensten onder de aandacht te brengen. Zo kun je hem helemaal in jouw huisstijl maken en je logo tonen, tezamen met bedrijfsinformatie zoals website adres, email of andere (sociale) kanalen en contact informatie.

Prachtig in te zetten als marketing materiaal! Het wordt namelijk steeds moeilijker om eruit te springen in deze zee van berichten waar wij allemaal dagelijks mee te maken krijgen.

Op social media, waar veel plaatjes worden gedeeld, kun je met infographics zorgen dat je onder de aandacht komt. De kanalen die zich hier in Nederland het beste voor lenen zijn Pinterest en LinkedIn.

Sociale kanalen waar ook wordt gezocht naar plaatjes, inspiratie en zakelijke kennis.

Een post met een image wordt 37% meer gedeeld dan een post met alleen tekst (https://heidicohen.com/5-facts-prove-visual-content-is-a-guaranteed-winner/) zegt onderzoeker Heidi Cohen van Hubspot, een social media post met een infographic krijgt zelfs drie keer zoveel shares.

En content met een infographic krijgt gemiddeld 12% meer verkeer en 60% van de bezoekers heeft ook nog eens meer kans om contact met je op te nemen wanneer ze images zien over jouw bedrijf.

Het hebben van een infographic is dus ook nog eens goed voor je sociale vindbaarheid én je ranking in Google. Meer social signals betekent voor Google dat je site populair is en er over je wordt gepraat.

Daarnaast kun je doordat je meer wordt gedeeld op social media ook veel sneller daadwerkelijke links verkrijgen op blogs en autoritaire sites.

Zorg er voor dat je het delen van je content zo gemakkelijk mogelijk maakt. Maak share buttons op je site en kies bijvoorbeeld ook voor de Pinterest share mogelijkheid wanneer een bezoeker met zijn muis over jouw image heen gaat.

Je kunt het mensen zelfs nog een stuk gemakkelijker maken door een embed code op je site te plaatsen zodat mensen gemakkelijk jouw infographic kunnen delen.

Dan zorgt het gebruik van jouw image automatisch voor een backlink naar jouw pagina en dus voor een hogere Google ranking.

Maak een embed code voor je graphic

Eigenlijk heel gemakkelijk. Siege media heeft een code generator waarmee je gemakkelijk een embed code voor je bezoekers kunt maken.

Hier kun je de infographic embed generator vinden.

Op deze manier krijg je gelijk credits voor jouw infographic en is het gelijk goed voor backlinks naar jouw site wat weer goed is voor je Google ranking!

Het zorgt dus voor meer vindbaarheid op zowel social media als in de zoekmachines, en ook nog eens voor een grotere interactie met je bezoekers.

Daarnaast verhoogt het je conversie aangezien zeker 67% van klanten een duidelijke image heel erg belangrijk vindt. Belangrijker zelfs nog dan welke vorm van tekst dan ook, waaronder product beschrijvingen en zelfs klantbeoordelingen.

Verder laat een goede infographic zien dat je zelf ook een autoriteit bent op het onderwerp.

Je toont aan dat jij de materie zó goed beheerst dat je op een overzichtelijke manier alle facetten van het onderwerp uiteen kunt zetten. In je begeleidende tekst kun je vervolgens verder de diepte in.

Met jouw image kan zelfs een leek de basisprincipes van de materie begrijpen, zelfs als hij alle onderliggende feiten misschien niet direct snapt. Dat is wat een goede infographic designer voor elkaar kan krijgen.

Infographic case study

We hebben natuurlijk zelf ook infographics gemaakt en hier is de opzet van het plan van start to finish.

Werk je idee goed uit

Om een goede visual te maken moet je eerst een goed idee hebben. We werken dit idee altijd zo ver mogelijk uit om daarna de infographic snel te kunnen laten maken door ons design team en de kosten laag te kunnen houden.

Een idee is goed als het aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Welk stuk kennis wil je delen met je doelgroep, of eigenlijk nog belangrijker:

Waar zit je doelgroep mee?

In dit geval wilden wij graag linkbuilding verkopen. We hebben duidelijke pakketten met een voor ons erg logische insteek: de moeilijkheid van de zoekwoorden.

Maar veel van onze klanten wisten niet goed wat er nodig is voor een hogere positie in Google, laat staan wat de moeilijkheidsfactor van zoekwoorden is.

Onze uitdaging was om onze pakketten uit te kunnen leggen en te verkopen. Die van de klant was om te weten hoe ze hoger in de zoekmachines konden komen.

De insteek van de graphic had heel gemakkelijk kunnen zijn om onze pakketten uit te leggen, maar dit slaat de plank volledig mis.

De insteek is geworden om de lezer op humoristische wijze uit te leggen wat linkbuilding doet, welk effect dit heeft en hoe je je keuze voor de manier van linkbuilden bepaalt.

Dat bracht ons uiteindelijk op deze leuke Infographic over linkbuilding:

Linkbuilding if Google was a Farmer’s Market

So there you have it…..

Visual Storytelling met infographics: blijf ‘hangen’ bij je klant

Ze vertellen jouw verhaal, inspirerend en met humor zoals jij dat ook face-to-face zou doen…..maar dan op je site. Klanten verwachten tegenwoordig een backstory wanneer ze zaken doen met een bedrijf.

In marketing zie je het terugkomen en met goede reden: er zijn teveel bedrijven die hun product willen verkopen en de klant bombarderen met de kenmerken van hun product.

Wanneer je klanten bij je in de winkel hebt kun je een gezellig praatje maken. De kans dat iemand wat koopt wordt hierdoor aanzienlijk groter.

Ook wanneer je business to business diensten verleent en je een leuk gesprek kunt houden met je gesprekspartner is de kans dat hij jou verkiest boven je concurrent behoorlijk, ook wanneer je misschien wat duurder bent.

De ander had alleen een salespitch met een indrukwekkende opsomming van de voordelen die zijn dienst voor de klant kon behalen.

Maar ja, dat spreekt niet zo tot de verbeelding.

Waarom kiest hij voor jou? Het gaat met name om de emotionele connectie en het ‘gunnen’.

Veel websites zijn niet ingericht om een connectie te maken. Het zijn kille, afstandelijke pagina’s die je willen vertellen over wat het product allemaal kan en dat is zo eeuwig zonde!

Je kunt het gesprek niet persoonlijk aangaan, maar je kunt in ieder geval je site een persoonlijke touch geven en de klant een reden geven om jouw bedrijf te onthouden tussen de vele concurrenten die ze al hebben gezien.

Zorg ervoor dat je blijft ‘hangen’ bij de klant.

Een Infographic kan een verhaal overbrengen. Net als een plaatjesboek aan een kind laat het de bezoeker in een oogopslag zien waar het verhaal over gaat.

Je kunt met de manier waarop je de tekeningen maakt je bedrijfsstijl overbrengen en laten zien waar je voor staat. Je target doelgroep zal deze stijl (als je je onderzoek goed hebt gedaan) zelf ook waarderen en net als dat je tegenover ze zit en ze denken “ja, met deze persoon wil ik wel zaken doen”, zullen ze die band met je bedrijf ook online ervaren.

En als je de aandacht dan toch hebt gegrepen kun je er ook nog wat kenmerken van je product of dienst instoppen, onderbouwd met cijfers en leuk vormgegeven grafieken.

67% van bezoekers aan een site vindt een duidelijke afbeelding van het product of de dienst de belangrijkste bron van informatie waarop ze hun keuze baseren.

Zelfs belangrijker nog dan welke vorm van tekst op de pagina ook, waaronder productbeschrijvingen en zelfs de conversieverhogende klantbeoordelingen waar veel e-commerce sites zich op focussen.

De kosten van Infographics liggen vele malen lager dan het focussen op textuele content.

We zijn namelijk voor 90% van onze dagelijkse informatie-intake visueel ingesteld en halen onze overige informatie voor slechts 10% uit onze andere zintuigen.

Na een dag hard werken wil je misschien wel eventjes lekker achterover leunen met wat plaatjes want op je werk lees je vast, net als ik, heel veel tekst.

Maar plaatjes alleen zijn niet voldoende. De kleinste kinderen vinden het misschien prachtig om boeken te bekijken met alleen plaatjes. Ze vertellen hen voldoende over het verhaal, alles wat ze op die leeftijd kunnen begrijpen.

Maar zodra we wat ouder worden willen we toch graag meer achtergrond informatie hebben over het verhaal. Wat zijn iemands beweegredenen of hoe is hij in deze situatie terecht gekomen?

En zelfs als je nog steeds het liefst de Donald Duck verkiest boven een goed boek dan krijg je toch al aardig wat meer informatie mee in de vorm van mooie tekstballonnetjes.

De plaatjes geven je een eerste indruk, in één keer een vogelvlucht van het onderwerp. Ze spreken je aan omdat je de hoofdlijnen direct kunt begrijpen.

De begeleidende teksten helpen je vervolgens om de onderliggende informatie óók te kunnen begrijpen. Je hebt alleen eerst de hoofdlijnen nodig om vervolgens die deep-dive te kunnen maken.

De plaatjes zijn als een perfect geformuleerde introductie paragraaf die alle aspecten van wat komen gaat in hoofdlijnen heeft kunnen beschrijven, terwijl ook direct de structuur van het onderwerp en de verbanden tussen de onderlinge sub-onderwerpen naar voren is gebracht.

Bedenk je dan eens dat je deze informatie in de vorm van plaatjes 60.000 maal sneller hebt kunnen verwerken dan die paragraaf tekst.

Mensen houden daarnaast van nature van statistieken en zullen de cijfers en kenmerken van wat jouw aanbod uniek maakt onthouden door de koppeling met die leuke afbeeldingen die ze hebben gezien.

Je hebt de overview van het onderwerp geregeld. De structuur van je verhaal is duidelijk en je hebt de verbanden tussen deelonderwerpen weer kunnen geven.

De bezoeker heeft de extra achtergrond informatie ter beschikking in de vorm van tekst zodat hij zich ook de complexe materie eigen kan maken die schuilgaat achter dit ogenschijnlijk simpele verhaal.

De statistieken helpen nu vervolgens om waarde te geven aan het geheel.

Vergelijkingen te maken met concurrenten, weer te geven hoeveel impact het allemaal heeft op de individu of op de maatschappij en om segmenten te onderscheiden.

Percentages laten in één keer zien hoeveel impact iets heeft, harde euro’s brengen de besparing of de winst duidelijk over en een goed gekozen grafiek kan laten zien wat er is gebeurt in de tijd of wat de voorspelling gaat zijn in de toekomst.

Waarom werken Infographics zo goed?

Je onthoudt 20% van wat je leest en tot wel 80% van wat je ziet. Jouw bezoekers dus ook.

Wanneer je ze memorabele afbeeldingen hebt voorgeschoteld die ook nog eens een emotionele band met de lezer hebben gevormd, dan zijn je kansen op terugkerende bezoekers en uiteindelijk klanten veel groter dan die van de concurrent.

Zelfs als een bezoeker even verder gaat shoppen of meer onderzoek wil doen voordat hij een dienst afneemt zal hij zich jou herinneren aan je beeldmateriaal.