Adwords advertentie guide voor webshops

Adwords uitbesteden of zelf adverteren | Tips om je op weg te helpen

Betaalde marketing kanalen in zetten.

Om je webshop of site echt verder te kunnen laten groeien zul je op een gegeven moment ook moeten kiezen voor betaalde marketing kanalen.

Het bereik van je berichten en je marketing worden snel vergroot bij het inzetten van betaalde advertenties en berichten.

Zeker wanneer je zelf nog niet veel volgers en bereik hebt zul je naar betaalde middelen moeten grijpen om je berichten gelezen te krijgen.

Hier vertel ik je meer over het inzetten van betaalde marketing.

Ik schrijf deze post omdat ik een vraag van één van mijn klanten heb beantwoord waar waarschijnlijk meer mensen mee zullen zitten:

Wat we in deze uitgebreide post behandelen:

Hoe duur is Adverteren op Adwords?

Nou is het helemaal niet duur om te beginnen. Het probleem zit hem in:

  1. met weinig budget kun je niet goed optimaliseren
  2. met weinig budget zul je geen marketing bureau kunnen inschakelen en zul je zelf moeten leren hoe het moet

Je kunt met een heel klein budget al beginnen, bijvoorbeeld met €50,- per maand en dan kijken hoe het gaat en hoe het zich ontwikkelt.

Hieronder de video die ik heb gemaakt om antwoord te geven op de vraag:

Als je nou wilt leren hoe je Adwords adverteren voor je webshop zelf oppakt, lees dan onze artikelen hierover:

Adwords remarketing: haal bezoekers terug naar je Webshop

Ik had deze video opgenomen omdat een van mijn klanten een goede vraag heeft gesteld, en ik denk dat meer van jullie hiermee zullen zitten.

Het gaat over Adwords campagnes en de kosten die je hiervoor moet maken. Het kan superveel helpen voor de groei van je webshop dus zeker de moeite waard om hier even bij stil te staan.

Hoi joost, ik zit te denken om een Adwords campagne bij te schakelen om meer omzet te behalen, maar heb een beetje schrik om de kosten. Kun je mij hierover adviseren?

Nou doen we zoekmachine optimalisatie voor onze sites en dat is inderdaad meer iets voor de lange adem. We zijn nu twee maanden bezig en de eerste zoekwoorden beginnen al wat hoger te komen door de teksten die we hebben geschreven en de links van een paar samenwerkingen die we zijn aangegaan met bloggers, maar echte groei komt pas over een paar maanden.

Je hebt natuurlijk straks super veel profijt van gratis zoekverkeer, maar je moet eerst bovenaan komen.

Adwords is directer, je geeft nu geld uit en krijgt meteen meer bezoekers. Maar je blijft er wel voor betalen. Zodra je stopt, dan stoppen je bezoekersaantallen ook meteen.

Je hoeft niet superveel per maand te investeren om het te kunnen gebruiken. Als je niet veel adverteert is het alleen moeilijk om het te optimaliseren en het winstgevend te krijgen. Je hebt dan te weinig informatie over welke advertenties leiden tot meer verkopen en welke niet.

Maar je zou in wezen maar met 50,- budget eens kunnen beginnen en als het winstgevend is langzaam kunnen opbouwen.  Stel ook je limiet goed in zodat je zeker weet dat je er niet per ongeluk bovenuit kunt komen anders loopt het toch ineens per ongeluk in de papieren.

Punt is dat je het met een klein budget zelf moet doen en er zelf handig in moet worden omdat anders is er voor een partij ook niets mee te verdienen. Wij hanteren bijvoorbeeld een commissie over verkopen en andere bureau’s soms een commissie over het budget om het te beheren.

Als je begint, start dan eerst met een google shopping campagne. Die werken het beste voor directe verkopen. en als je op zoektermen wilt beginnen bij google zoekopdrachten, begin dan eerst met zoekwoorden in combinatie met koopgerichte termen, zoals kinderkleding +kopen of merk +aanbieding als je aanbiedingen hebt.

Begin in elk geval met een klein budget eerst op 1 soort campagne zodat je met je beperkte budget in ieder geval over 1 soort campagne zoveel mogelijk informatie krijgt over wat goed loopt.

Hoop dat dit jullie ook een beetje op weg helpt over de kosten van een Adwords campagne. bedankt voor het kijken en succes met je shop.

Groeien Met Adwords Advertenties

Met slim adverteren kun je groeien.

Het verstandig inzetten van je budget kan je helpen om grote stappen te maken. Bereik meer klanten via ads en verkoop tegelijkertijd meer producten.

Betaal alleen voor resultaat. Dat is, betaal alleen voor clicks naar je website. Het converteren van die clicks in daadwerkelijk bedrijfsresultaat is iets wat je zelf zult moeten doen.

In feite is het ook zo, hoe beter je site converteert hoe meer je kunt bieden voor een click, meer dan je concurrent die een minder converterende site heeft. Daarom is A/B testen en site optimalisatie ook zo’n belangrijk onderdeel van adverteren.

Wat je moet weten over Adwords uitbesteden

Bij het uitbesteden van Adwords zijn er een aantal belangrijke onderdelen om rekening mee te houden:

  1. doet het bureau ook zoekwoorden onderzoek en zit dit in de prijs inbegrepen of is er een eenmalige fee vooraf
  2. beginnen ze met een groot budget om een eerste inzage te krijgen in hoeveel clicks je opleveren waarna ze terugschakelen en optimaliseren, zo verlies je in het begin veel geld totdat de campagne loopt
  3. pakken ze ook site conversie op of moet je dit zelf doen, heb je deze expertise in huis of wil je hier dan een apart bureau voor inschakelen

Een goede start met Adwords bespaart veel geld

Zonder de kennis en expertise om een goede campagne op te zetten kun je onnodig veel geld inzetten om omzet en klanten te krijgen.

Om geld te besparen in de eerste fase van het proces en om te kijken of je de campagnes wellicht eerst zelf wil oppakken voordat je kosten maakt om het uit te besteden is het goed om de basics te leren kennen.

Slimme structuur van je campagnes en de juiste zoekwoorden

Het opbouwen van je advertentie campagnes valt of staat bij het slim opzetten van de structuur binnen Adwords en het kiezen van de juiste zoekwoorden om je doelen te bereiken.

Door middel van analyse kun je daarna zien waar de pijnpunten zitten in een Adwords account.

Welke zoekwoorden zijn winstgevend? Welke advertenties en welke advertentiegroepen? Welk uur van de dag kun je het beste meer inzetten en welke dag van de week wat minder?

Slim inzetten van je advertentiebudget kan je een hoop meer verkopen opleveren, wanneer je weet waar je naar moet kijken.

Ik weet hoe belangrijk het is voor een bedrijf om slim te adverteren. De juiste manier van het inzetten van je budget kan je helpen groeien.

Hoe lager de kosten die je nodig hebt om een sale binnen te halen, hoe meer sales je met je budget kunt realiseren. En als een sale goedkoper is om te realiseren, kun je ook je budget misschien wel langzaam aan vergroten.

Wanneer je meer verkeer naar je website wilt, dan kost dit geld. Maar een specialist in adverteren weet hoe je het meeste uit je budget haalt.

Jij bepaalt zelf je advertentiebudget. Dat zijn de kosten die je maximaal aan adverteren uit wilt geven om meer bekendheid en verkopen te genereren.

Dan heb je twee opties:

  1. Je stelt je budget in en maakt zelf je advertenties
  2. Je stelt je budget in en laat iemand anders je advertenties maken

De eerste optie is uiteraard het goedkoopste, maar weet je zelf precies aan welke knoppen je moet draaien?

Welke zoekwoorden je moet gebruiken en welke je moet uitsluiten? Is adverteren je core business of kun je meer rendement behalen wanneer je dit uitbesteedt?

Bepaal daarom zelf je budget en laat iemand anders je advertenties maken. Bij veel Adwords bureau’s betaal je echter hoge startbedragen alleen al om te beginnen.

Maar wanneer je zelf wil gaan adverteren dan zou ik dat alleen doen wanneer je er zelf ook echt persoonlijke interesse in hebt, in analyseren van cijfers en conversies en het bijhouden van de nieuwste trends.

Wanneer je dit niet hebt dan kun je het beter uitbesteden want je kunt het niet zomaar even opzetten in een dagdeel en het dan laten staan.

Wanneer je nu al advertenties hebt wil je er waarschijnlijk wel meer resultaat uit halen. Met optimalisatie van je budget kun je dit doen.

Het verschil tussen een Adwords campagne en een op slimme analyse gebaseerde, geoptimaliseerde campagne uitgevoerd door een Adwords professional kan heel groot zijn.

Het is het verschil tussen misschien wel stoppen met adverteren vanwege de tegenvallende resultaten óf juist groeien omdat het je meest winstgevende kanaal wordt.

Je kunt hierbij kiezen om het uit te besteden aan een partij die een maandelijkse vaste fee ontvangt of een fee als percentage van je budget. Maar wat is hun incentive om je campagne meer winstgevend te maken?

Uniek in de markt is er ook een no cure no pay methode waarbij je alleen betaalt voor de extra sales die een bureau realiseert. Betaal alleen een commissie voor de extra verkopen.

Dit pakt vaak alleen uiteindelijk wel duurder uit. Vooral omdat het bureau nu risico op zich neemt die ze niet zouden hebben wanneer je ze een vaste maandelijkse fee zou betalen.

Denk hier daarom goed over na voordat je er mee start.

Google advertentie guide

Bepaal je metrics en gebruik data voor geïnformeerde beslissingen

Maar voordat je advertenties in kunt gaan zetten is het essentieel om eerst je metrics te bepalen. Op welke cijfers wil je het succes van je campagnes gaan sturen?

Is dit altijd verkopen? Omzet? Dan moet je zorgen dat je deze te allen tijde kunt meten. Dat betekent dus ook weten welke verkopen via welk marketing kanaal binnen zijn gekomen.

Google Analytics kan je hier in de meeste gevallen bij helpen met de standaard instellingen, en anders kun je hier met tags of extra code oplossingen voor vinden.

Maar niet altijd zal alleen het sturen op verkopen voldoende zijn. Zo kan je marketing doel ook wellicht zijn om niet direct verkopen te behalen, maar om je naamsbekendheid te vergroten. Dit kun je uitdrukken in aantal views van je social berichten bijvoorbeeld, of het aantal maal dat deze zijn gedeeld.

Bij elke marketing actie zul je moeten kijken of de baten opwegen tegen de kosten. Alleen op die manier kun je goed onderbouwde beslissingen nemen.

In de Adwords advertentie guide voor Webshops gaan we op al deze onderwerpen verder de diepte in:

AdWords en e-commerce gaan als sinds jaar en dag hand in hand. Dit komt omdat iedereen die zoekt naar producten dit in een stadium ook wel via een Google zoekopdracht doet. En met advertenties kom je op de plaatsen waar je op een andere manier niet komt. 

Helemaal bovenaan de zoekresultaten, nog boven de organische. Google shopping wat écht is gemaakt voor e-commerce en in het enorme display netwerk van Google waarmee je zo’n beetje op elke grote site kan komen te staan met een banner. 

En het mooiste is: dat je de resultaten perfect kunt doorrekenen tot aan het soort advertentie, soort zoekwoord en soort gebruiker aan toe!  

Uit een onderzoek van Wordstream bleek dat e-commerce retailers de hoogste klikfrequentie behalen van alle sectoren met 5,23%, met een gemiddelde conversieratio van 3,58%. 

Het creëren van een winstgevende AdWords-campagne die de verkoop stimuleert lijkt in eerste instantie overweldigend, maar het enige wat je nodig hebt om te slagen is een beetje planning en strategie.  

Tip: schrijf je ook in voor onze gratis online training. Kom bovenaan in Google: leer de belangrijkste punten voor je site op te pakken in 3 dagen

[shortcode_button type=”business” align=”center” target=”_blank” link=”https://decisiontree.teachable.com/p/zoekmachine-optimalisatie-webshops” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Schrijf je gratis in[/shortcode_button]

Stap 1: bereid je Google Adwords-campagne voor 

Voordat je een campagne maakt, moet je weten wat je probeert te bereiken. 

Dit omvat het uiteenzetten van je doelen en het voorbereiden van wat je nodig hebt om je campagne uit te voeren, zoals een bestemmingspagina, een AdWords-budget en meer. 

Laten we dit in meer detail bekijken. 

1A: Bepaal een passende call-to-action (CTA) 

Het eerste doel dat je moet definiëren voor de nieuwe campagne, is hoe succes eruitziet. 

Stel jezelf de vraag: “Wat wil ik dat gebruikers doen nadat ze op mijn advertentie hebben geklikt?” 

Het kan van alles zijn, van het plaatsen van een bestelling tot het invoeren van hun e-mailadres om lid te worden van jouw e-maillijst. 

Als je meer dan één doel hebt, schrijf ze allemaal op. Elke advertentiegroep zal zich wel moeten richten op slechts één doel. Als je veel doelen hebt, heb je voor elk ook een andere  advertentiegroepen nodig in je campagne. 

1B: Stel je budget in 

Je zou geen ander marketinginitiatief lanceren zonder een budget in gedachten te houden, toch? Hoeveel wil je maximaal per maand uitgeven aan de campagnes? Bedenk hierbij ook dat succes, zeker in het begin, nog zeker niet gegarandeerd is. Welk bedrag zou je kunnen missen om mee te testen en uiteraard zoveel mogelijk rendement uit te behalen? 

Een concreet aantal in gedachten houden is cruciaal voordat je je ook maar aanmeldt bij AdWords. Stel je er geen eentje in, en regel je de advertenties niet optimaal in, dan zou je zomaar eens voor een verrassende rekening kunnen komen te staan die het voortbestaan van je onderneming aardig in gevaar kan brengen. 

AdWords werkt op dagbasis. Als je wilt bepalen hoeveel dagbudget je voor jouw campagne wilt gebruiken, moet je je totale maandelijkse advertentie-uitgavenbudget berekenen en dat vervolgens met 30 delen. 

Er zijn ook andere mogelijkheden om te werken met scripts, waardoor je budget automatisch stopt na een gegeven maximum bedrag per maand. Deze tref je in de bijlagen van deze marketing gids. 

Zorg ervoor dat dit een realistisch budget is om je doelen mee te bereiken. Vergeet hierbij ook niet dat je nog in de testfase zit en je je budget over tijd zal moeten optimaliseren. 

1C: Creëer je bestemmingspagina 

Als het je doel is verkeer naar een win-actie of promotie te leiden, moet je er een speciale pagina voor maken. Als ej dit doet, voorkom je dat gebruikers zich verward voelen of moeten zoeken naar wat de advertentie beloofde. 

Als de advertentie is bedoeld om verkeer te krijgen voor je categorie pagina, zorg dan dat deze perfect is toegespitst om te verkopen. Je gaat nu betaald adverteren. Elke euro die je uitgeeft wil je nu zo goed mogelijk benutten, en er iets niets zo zonde dan betaalde bezoekers sturen naar een pagina die niet converteert. 

Zorg ook dat je pagina aansluit bij de verwachtingen van de gebruiker. Wanneer je een specifiek product adverteert, zoals “purina hondenvoer voor senior honden”, zorg dan dat deze bezoekers niet uitkomen op de algemene hondenvoer categorie pagina en zelf nog op zoek moeten naar het aangeprijsde product.  

Stap 2: onderzoek je zoekwoorden 

Zodra je jouw doel (en) helder hebt en weet op welke pagina’s je de bezoekers het beste kunt converteren, moet je weten wie je target-groep is en hoe je ze kunt beïnvloeden met een krachtige boodschap. 

Pak het onderzoek naar de klanten er weer bij. Je hebt als het goed is nu een hele lijst met zoekwoorden en met zaken waar je klanten gevoelig voor zijn. Deze kun je nu verder specificeren voor het gebruik in Adwords advertenties. 

De AdWords-zoekwoorden moeten: 

2A: Zich richten op elke fase van de buyer’s journey 

Met de lijst zoekwoorden kun je gaan kijken in welke fase van de buyer’s journey een potentiële klant zit. Zo zijn er verschillende manieren om na te gaan of een klant onderzoekt welk probleem hij heeft, al een idee heeft met welk product hij dit op zou kunnen lossen, een aantal merken in zijn hoofd heeft, of helemaal klaar is om tot aankoop over te gaan. 

De woorden waarmee iemand aangeeft iets te willen kopen, die zullen in algemene zin tot de hoogste conversie leiden. Ze zijn namelijk op zoek om te kopen, en nu hoef je ze alleen nog maar over te halen dit bij jou te doen. 

Een aantal zoektermen die doorgaans in Google zoekopdrachten tot de hoogste conversie zullen leiden zijn: 

  • Zoekwoord + kopen 
  • Zoekwoord + bestellen 
  • Zoekwoord + winkel 
  • Zoekwoord + webshop 
  • Zoekwoord + goedkoop 
  • Zoekwoord + laten + bezorgen 
  • Zoekwoord + prijs 

Met deze combinaties kun je een vliegende start maken in Adwords en van daaruit steeds verder uitbreiden naar algemene termen. 

Hoe dieper in de buyer’s journey iemand zit, hoe hoger het bedrag is dat je over het algemeen kunt bieden.  

Nu is ook gelijk een goed moment om de verschillende modifiers uit te leggen waarmee je kunt bieden. 

Zo kan Zoekwoord + kopen allerlei zinnen zijn waarin het zoekwoord of een sterk gerelateerde variant samen met het woord kopen voor komt. Ze hoeven niet naast elkaar te staan, als ze maar ergens in dezelfde zoekopdracht voorkomen. 

“Zoekwoord kopen” kan echter een hele zin omvatten, zolang het zoekwoord en het woord kopen maar naast elkaar in die zin staan. 

Dan heb je nog [zoekwoord kopen] wat alleen maar letterlijk die twee woorden kan zijn, geen hele zinnen eromheen.  

Vaak is er te weinig zoekvolume om in te zetten op [zoekwoord kopen] omdat het de zoekopdracht wel heel erg beperkt. Dan is het niet mogelijk om op die exacte combinatie in te zetten. 

2B: Specifiek zijn over een product of meer algemene zoekwoorden targeten 

Ook kun je je zoektermen indelen in steeds specifiekere termen. Zo kun je algemeen adverteren over hondenvoer, maar ook over het specifieke natvoer product van Purina. Dit heeft niet direct iets met de fase van de buyer’s journey te maken, hoewel iemand verder in de buyer’s journey over het algemeen steeds specifiekere productgerelateerde zoekopdrachten zal uitvoeren.

Daarnaast kun je doorgaans voor specifiekere zoekopdrachten een hoger bedrag bieden omdat je steeds meer algemene termen zult uitfilteren. 

2C: Worden gegroepeerd in relevante lijsten met max 10-20 zoekwoorden voor een specifiek onderwerp 

Net als bij het bepalen van de structuur van je website, is ook het structureren van je Adwords campagnes essentieel voor succes.  

Een logische indeling zorgt er namelijk voor dat je gemakkelijk relevante advertenties en bijbehorende landingspagina’s kunt tonen bij specifieke zoekwoorden. Niet alleen is dit belangrijk voor de gebruiker, maar ook voor je Adwords kwaliteitsscore.  

Elke productgroep en elk uniek product dat in je campagne wordt ingezet, moet een eigen lijst met zoekwoorden en advertenties hebben. 

Hier is hoe dat eruit zou kunnen zien:  

Advertentiegroep 1: opladers 

Landingspagina:

mijnwinkel.nl/opladers 

Trefwoorden: telefoonladers, iPhone-opladers, iPhone 7 opladers, Android-opladers, Apple opladers, draadloze opladers, USB-telefoonoplader, enz 

Advertentiegroep 2: iPhone-hoesjes 

Bestemmingspagina:

mijnwinkel.nl/iphone-hoesjes 

Trefwoorden: iPhone-hoesje, schokbestendig iPhone-hoesje, iPhone-hoesje met bloem, iPhone 6 hoesje, iPhone 6s hoesje, iPhone 7 hoesje, iPhone 8 hoesje, iPhone 6 plus hoesje, enz. 

Maar mocht een specifiek product nou erg goed lopen én er is voldoende afzonderlijk zoekvolume op het product, dan kun je overwegen om een aparte advertentie aan te maken voor dat product. 

Bijvoorbeeld je schokbestendige iPhone hoesje. Deze krijgt zijn eigen advertentiegroep, met eigen advertentie speciaal gericht op het schokbestendige karakter en verwijst naar de landingspagina van jouw schokbestendige iPhone hoesje. 

Hetzelfde kun je overwegen voor een hele sub-categorie. Wellicht heb je zoveel iPhone hoesjes op je site, dat je deze indeelt in sub-categorieën van iPhone 7 hoesjes, die voor de iPhone 8 enz. Deze kunnen dan ook elk hun eigen advertentiegroepen krijgen met hun advertenties en verwijzing naar de sub-categorieën. 

Stap 3: Ontwikkel een sterk bericht 

Gebruik het onderzoek in de vorige stappen om te kijken naar de zaken die de klanten belangrijk vinden. Gaan ze vaak voor duurzaamheid, zeiden ze dit in hun recenties? Of vinden ze de prijs het allerbelangrijkste, of misschien hoogwaardige materialen? 

Welke woorden gebruiken ze om te zoeken en om aan te geven dat iets van kwaliteit is?  

Dit kun je allemaal opnemen in je advertenties. 

Wat kun je zeggen over jouw producten of misschien werkwijze om ervoor te zorgen dat mensen op jouw advertentie klikken in plaats van op de concurrentie? Heb je een unieke waardepropositie om te voldoen aan hun wensen? 

Stap 4: Stel je Google AdWords-campagne in 

Nu is het tijd om jouw campagne daadwerkelijk te maken.  

4A: Kies het doel 

Maak na het instellen van het Google AdWords-account een nieuwe campagne aan. 

Klik op het tabblad Campagnes op de knop met het plusteken om een nieuwe aan te maken.  

Nieuwe campagne aanmaken

Kies het zoeknetwerk als het campagnetype.  

Kies het adwords campagne type

Kies vervolgens het doel: verkoop, leads of websiteverkeer, dit lijkt veel op de doelen die je ook bij facebook adverteren ziet.

We hebben een heel aparte sectie over facebook targeting gemaakt

Welk doel je ook kiest, je bepaalt zelf hoe jouw campagne loopt. Houd er echter rekening mee dat AdWords zelf ook aanbevelingen kan doen om de conversies te verhogen, afhankelijk van het type doel dat je kiest. 

Kies het adwords doel

 

In dit geval zal het doel verkopen het meest zinvolle zijn, zo kun je later het beste gebruik maken van de mogelijkheden van Adwords tot automatische optimalisatie.  

4B: Kies de doellocaties 

Kies vervolgens de locaties. Je kunt mensen opnemen of uitsluiten op basis van land, provincie / staat of stad / regio. In de meeste gevallen zul je landelijk verkopen met je webshop, maar je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld België hier nog aan toe te voegen, hoewel ik adviseer om hier eventueel een aparte campagne voor aan te maken, om gemakkelijker te kunnen optimaliseren per land.  

Kies de doellocaties

 

4C: Kies een biedstrategie 

De biedstrategie die je kiest, is afhankelijk van het oorspronkelijke campagnedoel. 

Als het doel is om meer omzet te genereren voor jouw webwinkel, is “Conversies maximaliseren” de juiste keuze. AdWords toont jouw advertenties aan mensen die eerder geneigd zijn te kopen, op basis van historische gegevens. 

Kies de beste biedstrategie

 

Als het je doel is om vooral meer bekendheid te creeëren en verkeer naar je site te leiden, dan zou je in plaats daarvan kunnen maximaliseren voor klikken. Hierdoor wordt je campagne geoptimaliseerd voor het grootste aantal klikken, in plaats van zich te concentreren op het al dan niet converteren van gebruikers. 

Als webwinkel zou ik ervoor kiezen, zeker in het begin, om zoveel mogelijk te gaan voor conversies.  

Als je meer controle wilt over de campagne, dan kies je voor ‘Handmatige CPC’. Hiermee kun je een specifiek bod instellen voor elk zoekwoord.  

Dit leert je veel over welke woorden werken en welke niet. Het vergt wellicht iets meer tijd om te onderhouden, maar wanneer je er bovenop zit kan het een bron van informatie voor je zijn voor online marketing van je site, én je kunt uiteindelijk betere resultaten halen dan Google altijd voor je laten bieden.  

Het vraagt wel van je dat je, zeker in het begin, dagelijks even naar je resultaten kijkt en waar nodig bijstuurt. 

4D: Schrijf ook advertentie-extensies 

Voordat je daadwerkelijk je advertenties maakt is het belangrijk om zeker de advertentie-extensies voor je campagne niet over te slaan. 

Deze extensies geven je namelijk veel extra zichtbaarheid in de advertentie-ruimte én ze kunnen belangrijke informatie over jouw webwinkel tonen aan de gebruikers. Dit zorgt voor veel extra kliks tegen een lager bedrag. 

Er zijn verschillende soorten, zoals sitelinks, call-outs en zelfs productrecensies.  

Ze voegen meer diepgang toe aan je advertenties dan de standaardkop en twee regels tekst. 

 

Maak goed gebruik van sitelinks

 

 

  • De recensie-extensie: waar kan staan dat je een rating hebt van 4,8 sterren. 
  • Bijschriftextensies: extra functies over de service, waarbij staat “Wordt de volgende werkdag verzonden” en “Gemaakt in NL”. 
  • Sitelink-extensies: de vier blauwe links aan de onderkant van de ad die de gebruiker direct brengen naar verschillende delen van de site. 
  • Prijs-extensies: hiermee kun je prijzen opgeven van verschillende productgroepen en laat de gebruiker direct zien welke prijscategorieën hij kan verwachten. 

Niet elke campagne zal elk soort extensies bevatten. Zo is de app extensie alleen maar zinvol wanneer je een native app hebt van je winkel welke je wilt promoten op mobiel, en is de call extensie alleen zinvol wanneer je wilt dat mensen je bellen, bijvoorbeeld voor het maken van een afspraak.  

Voor alle campagnes moet je altijd in ieder geval enkele sitelink- en callout-extensies gebruiken. Ze geven je meer plek en hoe meer plek hoe meer je opvalt en mensen je zullen zien. Plús het geeft je de mogelijkheid om te praten over wat je uniek maakt en waarom de gebruiker juist jóuw advertentie aan zou moeten klikken. 

De beperkte plek die advertenties je kunnen bieden kun je flink uitbreiden met het gebruik van extensies. 

Stap 5: schrijf je advertenties 

Bij het schrijven van je advertenties is het zaak om duidelijkheid te verschaffen. Duidelijkheid over je aanbod en wat de gebruiker kan verwachten, eenmaal op je site aangekomen. 

Er zijn drie essentiële elementen: 

  1. Een overtuigende kop: dit is maximaal 25 tekens 
  2. Twee regels body-tekst: dit is maximaal 35 tekens voor elke regel. 
  3. Een URL: om mensen naar toe te leiden, zoals je product- of categoriepagina. 

Een goede richtlijn is het maken van minimaal 2 tot 3 advertenties voor elk van je zoekwoordgroepen (advertentiegroep) en test deze verschillende advertenties om erachter te komen welke het beste presteren. Na een paar weken kijk je naar de resultaten van de verschillende ads, en verwijder je degenen die niet presteren en probeer je weer een aantal nieuwe.

Experimenteren met advertentieteksten is van groot belang voor het succes van je campagne. Je kunt je advertenties niet één keer aan het begin van je campagne eens schrijven en ze daarna nooit meer evalueren. De click-through-rate en de conversie kan significant verschillen voor verschillende strategieën die je test. 

Stap 6. Meet het succes 

Je moet de resultaten beoordelen en actie ondernemen op basis van wat de data je vertelt. Voor een nieuwe campagne zul je dagelijks een momentje moeten vinden om je advertenties opnieuw te bekijken en bij te werken. 

  • Welke zoekwoorden kosten me veel geld en leveren weinig meer op dan veel bezoekers? 
  • Welke advertenties presteren minder dan andere? 
  • Welke negatieve zoekwoorden zou ik toe moeten voegen omdat mijn advertenties worden getoond bij niet-relevante zoekopdrachten? 
  • Welke dagen van de week, of uren van de dag gaan beter dan andere? 
  • Met welke apparaten klikken mijn bezoekers door naar mijn site en converteer ik die wel? 

6A: Statistieken om te volgen 

In je Adwords campagnedashboard kun je eigenlijk meteen enkele belangrijke statistieken bekijken. 

Klikken, vertoningen, CPC (kosten per klik), conversies, kosten per conversie en de gemiddelde kosten per conversie zijn allemaal belangrijke metrics om bij te houden. 

Ik pak daar altijd nog twee statistieken bij, namelijk die van totale omzet en conversie omzet/ kosten. Zo kun je namelijk snel zien hoeveel kosten je maakt, hoeveel je uitgeeft per klik én hoeveel omzet je krijgt voor elke euro die je investeert.  

Dit kun je volgen per campagne op het campagne scherm. Controleer dit ook op de afzonderlijke advertentiegroepen en zoekwoordbiedingen. Hier kom je door op het campagne niveau door te klikken en alle advertentiegroepen binnen die campagne te bekijken, en vervolgens door te klikken op een advertentiegroep om alle zoekwoorden binnen die groep te bekijken.  

Bereken de winst van je advertenties 

Belangrijker dan te weten hoeveel een conversie kost, is dat je weet of jouw advertenties je echt geld opleveren.  

Houd rekening met de kosten die je moet maken om een verkoop te behalen, én om deze te versturen. 

Klopt de wiskunde? 

Met behulp van online informatie uit Google Adwords & Analytics en een financiële analyse van de kosten van jouw bedrijf kun je je advertentiebudget aanzienlijk optimaliseren. 

Er zijn verschillende manieren waarop je het bedrijfsresultaat uit jouw advertenties kunt maximaliseren. De dagen van alleen maar op omzet sturen zijn voorbij. Het is belangrijk om slim te analyseren en zo kun je de Adwords ROI, oftewel de return on investment of de winst die je uit je marketing investering haalt drastisch verhogen. 

Het is een lekker gevoel als je weet dat je in control bent over je winstgevendheid. En met online advertenties heb je een grote voorsprong wat dat betreft. Je kunt namelijk heel gemakkelijk bijsturen omdat je over zoveel data kunt beschikken. Er zijn maar liefst 7 knoppen om aan te draaien om je winstgevendheid een boost te geven. 

  1. Je maximale cost per click bod 
  2. De kwaliteitsscore van je zoekwoorden 
  3. De click through rate van je advertenties 
  4. De conversie ratio van je site 
  5. De gemiddelde orderwaarde van je orders 
  6. Je vaste kosten per order 
  7. Je variabele kosten per order 

Met een paar simpele tweaks en optimalisaties kun je zelf ook al een aardige guru worden en heb je wellicht een duurbetaalde Google Adwords specialist niet direct nodig. Bij dit soort werkzaamheden gaat het er altijd om dat je het continu bijhoudt. 

We hebben zelfs een hele aparte post gewijd aan het optimaliseren van de Adwords winstgevendheid.

Stap 7: Bekijk de suggesties van Google 

AdWords biedt suggesties voor het verbeteren van je advertenties in de rechterbovenhoek. Accepteer niet domweg altijd al hun suggesties, maar overweeg ze zeker wel. Met al hun ervaring hebben ze tal van tips om je account op een hoger plan te tillen.  

Zolang je in het achterhoofd houdt dat: 

  • veel suggesties voor veel mensen werken, maar wellicht niet voor jouw account. Het zijn tenslotte automatische suggesties.  
  • Google baat heeft bij het verhogen van jouw advertentie-uitgaven. Hoewel ze er ook baat bij hebben dat je langer blijft adverteren doordat je ook daadwerkelijk winst maakt, is het wel iets om stil te staan bij het feit dan hun doel een andere is dan dat van jou. 

Google kan voorstellen om advertentiegroepen op te splitsen om meer targetgroeperingen van zoekwoorden te vormen of om nieuwe zoekwoorden te gaan gebruiken waar je zelf nog niet eerder aan had gedacht. 

Dit is ook de plek waar je mogelijke advertentieproblemen wilt controleren. AdWords biedt suggesties om advertenties met scores van lage kwaliteit te verbeteren. Houd daarom bij het inloggen rekening met relevante meldingen die in je bovenhoek verschijnen. 

 

Tip: schrijf je ook in voor onze gratis online training. Kom bovenaan in Google: leer de belangrijkste punten voor je site op te pakken in 3 dagen

[shortcode_button type=”business” align=”center” target=”_blank” link=”https://decisiontree.teachable.com/p/zoekmachine-optimalisatie-webshops” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Schrijf je gratis in[/shortcode_button]

De 3 beste Adwords advertentie vormen voor Webshops

 

We hebben het gehad over manieren om je campagnes op te zetten en waar je op moet letten bij het optimaliseren.

Hier zijn nog de manieren om de 3 beste Adwords advertentie vormen voor Webshops op te zetten.

Neem ze rustig in je eigen tempo door. Je hoeft niet alles in één keer in je campagnes op te nemen, maar kunt ze toevoegen wanneer je er klaat voor bent. Het zijn stuk voor stuk manieren om méér uit je Adwords account te halen, zodat je een groot deel van je concurrenten een stap voor kunt blijven.

Hoe beter jouw account is geoptimaliseerd, hoe meer je op de júiste winstgevende zoekopdrachten kunt bieden en dus hoe meer je je webshop kunt laten groeien.

Adverteren voor webshops kan behoorlijk prijzig worden, zeker wanneer je veel concurrentie hebt. Maar met de juiste instellingen, de juiste cpc en vooral de júiste advertentie vormen kan ook jij je omzet laten groeien.

Adverteren met koopgerichte zoekwoorden in Google Search is natuurlijk essentieel om je bereik te vergroten, iedereen zou ook op Google Search moeten adverteren voor deze woorden. Maar deze advertentie vormen mogen zeker niet ontbreken in een webshop marketing campagne.

 

Brand Campaign 

Hoewel veel webshop-marketeers zich voornamelijk richten op zoekopdrachten zonder hun merknaam, is het juist cruciaal om te investeren in een merk-zoekstrategie.

Hoewel het targeten van zoekwoorden zonder merk een essentiële rol speelt in de algemene Adwords-strategie, onderschatten veel webshops nog steeds de kracht van zoektermen voor hun naam.

De rol van brand search in Adwords

Voor veel gevestigde bedrijven vormen hun merktermen een meerderheid van hun zoekwoordprofiel. Google heeft zelfs geconstateerd dat merkgerelateerde zoekwoorden meer dan twee keer hogere conversiepercentages hebben vergeleken met termen zonder merknaam.

Maar bij beginnende webwinkels wordt er natuurlijk nog niet veel gezocht op je merknaam. 

 

Brand campaign in Adwords

Toch is het verstandig om hier wel op in te zetten. Je doel moet altijd zijn om de eerste pagina te domineren en om de hoogste posities te behalen met optimale zoekopdrachten op het gebied van je merk. Je wilt zoveel mogelijk onroerend goed in de zoekresultaten van Google bezitten, en daarom is betaald zoeken een essentiële tactiek om in te zetten.

Soms is je webshop naam wellicht een term die ook voor andere zaken gebruikt wordt, zoals bijvoobeeld “Mighty Good Man”. Tuurlijk, mensen die mightygoodman.nl intypen zullen direct op je website belanden, maar mensen typen ook vaak in de zoekbalk “mightygoodman” in, of zelf “mighty good man” wanneer ze je naam ergens anders hebben gehoord of hebben onthouden. Misschien sta je dan niet direct bovenaan de zoekresultaten.

Maar zelfs als je de hoogste positie in organische zoekresultaten hebt behaald, suggereert onderzoek dat het hebben van een advertentie ook nog extra klikken kan opleveren. Met weinig concurrentie is het vrij eenvoudig (en goedkoop) om deze betaalde advertentieplekken in te nemen.

Je kunt een Branded Campaign eenvoudig opzetten door:

  • een aparte campagne aan te maken in Adwords voor het zoeknetwerk
  • de campagne “brand name” te noemen en de advertentiegroep ook, in ieder geval iets om hem gemakkelijk te kunnen onderscheiden van je andere campagnes
  • als je zoekwoorden je merknaam/ websitenaam, zoals bijvoorbeeld “mightygoodman” en “mighty good man” te kiezen
  • een tekst advertentie te maken waarin je duidelijk je website-naam vermeld en een aantal van je sterke punten om kopers te verleiden
  • advertentie-extenties ook hier niet vergeten. Deze bieden meer informatie aan zoekers, waardoor je advertentie extra opvalt, je nog meer ruimte inneemt én je bezoekers extra kunt overtuigen waarom bij jou te kopen mochten ze toch nog een beetje twijfelen

De totale zoekresultaten domineren

Wanneer je het goed speelt kun je nu de totale zoekresultaten domineren. Wanneer je webshop organisch wordt gevonden op jouw merknaam kun je je advertentie laten tonen, je website in de organische resultaten én organische sitelinks.

Organische sitelinks, de links die worden weergegeven onder het organische zoekresultaat van jouw merk bij een merk-zoekopdracht. Ze zijn belangrijk omdat ze veel onroerend goed van de zoekresultaten in beslag nemen en kunnen fungeren als een overzicht van je site, zodat gebruikers kunnen navigeren naar je andere toppagina’s.

Google bepaalt automatisch of het sitelinks toont of niet, dus je hebt hier geen directe controle over, maar je kunt Google helpen door een XML-sitemap in te dienen en je site in te delen in een logische site-structuur.

Zo kan Cool Blue de zoekresultaten domineren én heel veel extra informatie tonen over haar merk en service bij een zoekopdracht “coolblue”:

 

Bovenaan staan op je eigen merknaam

 

Adwords remarketing voor webshops

Retargeting, of remarketing campagnes zoals ze in Adwords worden genoemd, is een van de beste methoden om je conversie percentage omhoog te krijgen en je omzet toe te laten nemen.

Je kunt op deze manier onder de aandacht blijven bij verloren bezoekers, terwijl ze nog twijfelen of ze je producten willen kopen. Uit het oog uit het hart is ook hier zeker van toepassing, en je wilt niet uit het hart van potentiële kopers raken.

 

Een feit: 96% van de mensen die vandaag je webwinkel bezoeken raak je kwijt.

 

Gemiddeld converteert slechts ongeveer 4% van de bezoekers van een site voordat ze weggaan.

We hebben een aparte gids die je precies de fijne kneepjes van het retargeten van je bezoekers uitlegt.

Hoe stel ik Google Shopping in

 Er zijn veel manieren om verkoop te genereren voor je webshop. Een methode die vaak door velen over het hoofd wordt gezien, is het gebruik van Google Shopping-advertenties (ook wel bekend als productadvertenties).

Misschien omdat kleine adverteerders het niet kennen, het ver van je bed is omdat je er meerdere stappen voor moet doen in verschillende Google-tools, óf omdat het idee van een productfeed een lastig concept is. Maar er is dus volop gelegenheid voor jou om hier in te beginnen en de concurrentie een stap voor te zijn.

In dit artikel gaan we bekijken hoe jij Google Shopping-advertenties kunt gebruiken om het bereik van Adwords te vergroten en meer omzet te genereren voor je webwinkel.

Hoe stel ik Google Shopping in voor mijn Webshop?

  1. Maak een Merchant Center Account
  2. Upload je productfeed
  3. Koopel je Merchant Center Account met Adwords
  4. Maak een Shopping Campagne
  5. Stel je biedingen in
  6. Optimaliseer je Campagne

Ik zal met je doornemen hoe het werkt en hoe je het kunt optimaliseren. Tegen het einde heb je de kennis die je nodig hebt om een Google Shopping-advertentie te maken en deze te gebruiken om het succes van je online winkel te vergroten.

Laten we beginnen.

 

Wat zijn Google Shopping-advertenties?

Je hebt Google Shopping-advertenties waarschijnlijk al eerder gezien. Ze verschijnen vaak in een zoekopdracht voor een product in Google en komen tegenwoordig in een balk bovenaan in de zoekresultaten. Deze resultaten worden samengesteld uit alle webwinkels die hun producten hebben geupload naar het Google Shopping netwerk.

Hier is een voorbeeld van hoe dergelijke advertenties kunnen worden weergegeven wanneer je “Jordan-sneakers” wilt kopen.

 

Productadvertenties in google

Deze advertenties zijn bijzonder effectief omdat ze een afbeelding van hoge kwaliteit weergeven in de productvermelding, evenals de prijs van het product, helemaal klaar voor het koopgerichte publiek!

Omdat deze advertenties met productvermeldingen meestal bovenaan de lijst met zoekresultaten verschijnen, verschijnen je productadvertenties waar zoekers het meest naar op zoek zijn.

Het is vanwege deze factoren dat sommigen tot 130% hogere conversieratio’s met deze advertenties zien in vergelijking met normale advertenties.

 

Hoe moet je Google Shopping-advertenties instellen?

Voordat je iets anders doet, moet je een Google Merchant Center-account maken, als je er nog geen hebt.

Ga naar https://merchants.google.com om een Google Merchant-account in te stellen. Ga vervolgens door het aanmeldingsproces.

 

Schrijf je eerst in voor Merchant center

Google Merchant Center: wat is het?

Als je gewend bent campagnes in te stellen waarbij je alles vanuit Adwords zelf kunt regelen, dan kunnen Shopping-campagnes soms wel een brug te ver lijken… vooral het ongrijpbare Merchant Center. Wat is het MErchant Center van Google precies?

Het MErchant Center is eigenlijk waar veel van de magie gebeurt in Shopping-campagnes. Dit is waar je productgegevensfeeds gestald staan. Een productgegevensfeed is een lijst met alle producten die je verkoopt. En het is niet zomaar een lijst; deze lijst moet in een speciaal format zijn dat door Google wordt gevraagd, met vele attributen die je producten beschrijven (denk spreadsheet!).

Zodra je klaar bent met het registratieproces van het Merchant Center-account, moet je een winkelfeed maken met de producten die je webshop verkoopt. Klik op de winkelfeed in de linkerkolom om dat voor elkaar te krijgen.

Productfeed voor google shopping

 

Door een winkelfeed te maken, geef je Google de informatie die nodig is om je advertenties met productvermeldingen weer te geven.

Het instellen van je Merchant Center-feed is niet zo moeilijk, omdat je alleen een spreadsheet hoeft in te vullen die door Google wordt verstrekt. Het kan echter af en toe een beetje ingewikkeld worden, dus ik raad aan om de video bij dit hoofdstuk van tevoren te bekijken.

Enkele belangrijke kenmerken van de productgegevensfeedlijst zijn:

  1. ID: de ID die je gebruikt om je product op unieke wijze te identificeren
  2. Titel: de naam van je product; dit is de tekst die wordt weergegeven wanneer je advertentie wordt weergegeven
  3. Beschrijving: deze tekst beschrijft je product en wordt getoond wanneer op je advertentie wordt geklikt
  4. Productcategorie: kies uit de vooraf gedefinieerde categorieën van Google
  5. Producttype: door jou zelf gedefinieerd
  6. Url: Link naar de pagina van het item in je webshop
  7. Beschikbaarheidsstatus: op voorraad op niet
  8. Prijs
  9. Verkoopprijs

Je hoeft geen tekstadvertenties te schrijven zoals je voor zoekcampagnes doet. Shopping-advertenties worden automatisch gegenereerd met behulp van de gegevens in jouw feed.

 

Tips voor het onderhouden van de productfeed

Je moet van te voren ook vast nadenken hoe je jouw productgegevensfeed definieerd en welk proces je hebt ingesteld om deze bij te werken als de productinformatie, beschikbaarheid en prijswijzigingen doorgevoerd moeten worden.

Dit is erg belangrijk omdat als je datafeed niet overeenkomt met je website, Google de productadvertenties niet zal weergeven.

 

Hoe maak ik een Google Shoppingfeed?

Je kunt op verschillende manieren een shoppingfeed aanmaken:

  1. sommige bedrijven doen dit handmatig met behulp van Google-spreadsheets
  2. sommige gebruiken services van derden om de feed op te laten bouwen door middel van een plugin of add-on op hun site
  3. anderen gebruiken speciale software op hun website om deze informatie up-to-date en synchroon met hun website te houden
  4. techies kunnen hun website scrapen om de gegevens op te halen en up-to-date te houden

Het gebruik van een Google-spreadsheet geeft je zeker de meeste controle, maar is misschien niet realistisch om te beheren als je duizenden producten hebt.

 

Google spreadsheet als productfeed

Een goede datafeed is een grote factor in het succes van je Shopping-campagnes. Een paar zeer belangrijke dingen om in gedachte te houden:

  • Shopping-campagnes gebruiken geen zoekwoorden om de relevantie te bepalen, dus zorg ervoor dat je producttitels en -beschrijvingen een zoekwoord bevatten, maar ook aantrekkelijk zijn voor een potentiële koper die jouw advertentie bekijkt. Google gebruikt deze gegevens om te zien of je producten relevant zijn voor een zoek-opdracht.
  • Zorg ervoor dat de prijzen 100% correct zijn, vooral als je in internationale valuta handelt: Google geeft jouw producten niet weer als deze informatie niet klopt!
  • Als je adverteert voor meerdere landen, heb je een productgegevensfeed nodig per land. Shopping-campagnes in Adwords zijn landspecifiek, dus je moet per verkoopland een nieuwe campagne instellen.
  • Productafbeeldingen kunnen je advertenties maken of breken. Zorg ervoor dat jouw afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn! Geen bewerkte of van een watermerk voorziene productafbeelingen. De afbeeldingen zouden van alleen het product moeten zijn dat je verkoopt met een witte achtergrond.
  • Zorg ervoor dat alle bestemmings-URL’s naar live=pagina’s en niet 404s/ dode pagina’s gaan. Google geeft je producten niet weer met onjuiste links!
Zorg voor een witte achtergrond met productfotos

 

Hoe koppel ik mijn MErchant Center account aan Adwords?

Nadat je jouw productfeed hebt ingesteld, moet je jouw Adwords-account koppelen aan je Google Merchant Center-account.

  • Klik hiervoor op “Instellingen” in de zijbalk en selecteer Adwords

 

MErchant center aan adwords koppelen
  • Klik vervolgens op “Account koppelen”

 

Link met je adwords account
  • NAdat je een Adwords-account hebt ingesteld, krijg je de mogelijkheid om in het MErchant Center een Shopping-advertenties-campagne te maken. Het is echt beter om een campagne op te zetten via Google Adwords.

Hoe maak ik een Shopping campagne in Adwords?

Ervan uitgaande dat je jouw productdatafeed in top conditie hebt gekregen en je jouw Adwords-account hebt gekoppeld aan je Merchant Center, ben je klaar om Shopping-campagnes te maken.

Je kunt naar deze webpagina gaan en Google zal je begeleiden bij het opzetten van een “Shopping-campagne”.

Als je daar bent, klik je gewoon op de knop “Guide Me”. 

Handige guide om shopping advertenties op te zetten

 

Wat zijn de stappen voor het opzetten van een Shopping Campagne?

Voor een kort overzicht, laten we even kort het proces bekijken van het instellen van Shopping-advertenties.

Log in op je Adwords-account en klik vervolgens op “+ campagne”.

 

Maak een nieuwe adwords campagne voor je shopping ads

Selecteer vervolgens de optie “Shopping”.

Shopping als campagne soort

Geef je campagne een naam. 

 

Kies een duidelijke naam voor je shopping campagne

 

Selecteer het land voor je campagne

Belangrijk: zorg ervoor dat het land overeenkomt met het land dat je in je productfeed hebt gebruikt, anders zullen de advertenties niet werken. Ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld je producten wilt promoten in zowel Nederland als België, in dat geval maak je dus twee feeds en ook twee shopping campagnes.

Zodra je dat allemaal hebt gedaan, kun je kiezen uit de verschillende biedopties.

Kies een klein bod wat in verhouding staat tot de prijzen van je producten om het eerst uit te testen voordat je heel veel geld uitgeeft zonder resultaten. Zodra je enkele resultaten hebt, misschien na een week, kun je vervolgens beslissen of je de campagne-uitgaven wilt verhogen of dat je een aantal campagnewijzigingen moet doorvoeren.

Opmerking: in Shopping-advertenties kun je geen zoekwoorden kiezen bij het maken van je advertenties met productvermeldingen.

Shopping-advertenties werken door de produttypen in je productfeed te nemen en deze vervolgens weer te geven met behulp van de eigen zoekwoordgegevens van Google.

Omdat Google geweldige datafeeds heeft op de soorten zoekwoorden die mensen typen bij het zoeken naar producten zoals die van jou, verschijnen je productadvertenties alleen voor relevante zoekwoorden.

Je kunt de resultaten van je campagnes nog verder vergroten door uitsluitingszoekwoorden toe te voegen aan een campagne. Dit voorkomt dat je producten verschijnen wanneer een gebruiker bepaalde zoekwoorden gebruikt, bijvoorbeeld als dit irrelevant zoekverkeer oplevert.

Pro tip: Dergelijke zoekwoorden kunnen ook zoekwoorden zijn met een lage kopersintentie.

Maak alleen shopping advertenties voor specifieke producten

Als je bovendien campagnes voor specifieke producten wilt maken, pas je de “Instellingen voor geavanceerd winkelen” aan op de pagina waarop je jouw Shopping-campagne voor het eerst hebt ingesteld.

Dit kan een goed idee zijn als je de controle wilt hebben over de Shopping-advertenties die voor elk van je producten worden weergegeven.

 

Controle over je shopping ads

Als je naar de bovenstaande schermafbeelding kijkt, zie je dat er een sectie is genaamd “Voorraadfilter” of “Inventory filter”. Hier kun je de producten selecteren die in je campagne worden geadverteerd.

 

Adverteren met productfilter

Je kunt productadvertenties selecteren op basis van de volgende criteria.

 

Producten filteren op criteria

Zoals je misschien al geraden hebt, wordt deze informatie uit je productfeed gehaald.

 

Stel je campagneprioriteit in voor meerdere campagnes

Mogelijk heb je ook een optie opgemerkt met de titel “Campagneprioriteit”. Dit is handig als je meerdere campagnes uitvoert die hetzelfde product adverteren.

Je kunt deze functie gebruiken om bepaalde producten voorrang te geven, zodat ze een hoger bod en dus meer exposure ontvangen. Hier is een uitleg van Google, met betrekking tot de functie Campagneprioriteit.

 

Campagne prioriteit

Als je klaar bent, klik je op Opslaan en doorgaan.

Je wordt dan naar deze pagina geleid.

Shopping ad groups

Hier moet je de advertentiegroep een naam geven en, indien nodig, een prmotietekst toevoegen. 

 

Google Shopping-campagnes: best practices, tips en trucs

Hier nog enkele geweldige tips en trucs om nog meer uit je shopping-campagnes te halen.

Nadat je jouw campagne hebt gemaakt, moet je nadenken over hoe je jouw advertentiegroepen wilt organiseren. Advertentiegroepen in Shopping-campagnes zijn eigenlijk alleen voor organisatorische doeleinden:

  • Bedrijven met zeer kleine productgegevensfeeds maken meestal slechts één advertentiegroep
  • Bedrijven met grotere productgegevensfeeds splitsen soms advertentiegroepen op merk of categorie. 

 

Biedingen voor Shopping-campagnes uitgelegd

Nadat je jouw advertentiegroepen hebt ingedeeld, ben je klaar om na te denken over bieden op productadvertenties. Houd er rekening mee dat productadvertenties worden gegenereerd door je feedgegevens, zodat je geen advertenties rechtstreeks in Adwords hoeft te schrijven.

Bieden in Shopping Campagnes werkt heel anders dan campagnes in het zoeknetwerk. Er zijn geen zoekwoorden in Shopping-campagnes! Dus, waarop bied je dan precies?

Shopping-campagnes zijn juist heel handig, omdat je het bod kunt instellen op de producten die je verkoopt – dit geeft je een enorme controle. Sommige producten verkopen immers veel beter dan andere, of je maakt er veel meer marge op!

Je kunt het bod instellen op afzonderlijke producten of je kunt bieden op groepen producten. In beide gevallen wordt het product waarop je het bod hebt ingesteld een productgroep genoemd.

Visualiseer dat al je producten in één grote container zitten. Dit is wat Google de productgroep “Alle producten” noemt. Je kunt een bod instellen op deze productgroep. Alle advertenties voor alle producten in die bak krijgen dan hetzelfde bod.

 

Productbin

Dit is niet zo logisch, want verschillende producten hebben verschillende winstmarges en ook verschillende niveaus van concurrentie. Je wilt je biedingen instellen op basis van die factoren, dus veel gedetailleerder dan alleen dit hoofdniveau.

Met Google kun je alle producten in die gigantische bak opsplitsen in kleinere vaten, zodat je biedingen kunt instellen voor die kleinere containers.

 

Flexibiliteit met kleinere productcontainers

En als die kleinere bakken niet voldoende gedetailleerd zijn, kun je nog kleinere bakken maken om biedingen in te stellen. Tot aan individuele producten aan toe.

Kleinere bins of individuele producten

 

Als je deze bins (productgroepen) wilt maken, gebruik je de kenmerken die je in jouw productfeed hebt ingesteld om producten te segmenteren, zoals bijvoorbeeld je eigen bepaalde productgroep, en je kunt ieder segment zijn eigen bod geven.

 

Elke productbin zijn eigen bod

Maak je geen zorgen, dit concept is veruit het meest gecompliceerde onderdeel van het opzetten van een Shopping-campagne.

Het is je misschien al opgevallen dat elke keer dat je een productgroep segmenteert, je altij een “Overige” of “Everything Else”-groep krijgt. Google doet dit automatisch voor je als verzamelpunt voor de producten die je niet in onderliggende segmenten verder hebt gedefinieerd.

 

Shopping-campanges: hoe je jouw productgroepen kunt organiseren

Nu je het concept snapt, hebben we enkele tips voor het organiseren van je productgroepen.

Hint: De sleutel is ROI! Verschillende productsoorten hebben een verschillende marge en conversie en deze wil je in groepen bijelkaar hebben. Hoeveel kun je uitgeven om voor een bepaalde groep te adverteren om winstgevend te zijn?

Als je een kleine gegevensfeed hebt (zoals minder dan 200 producten), kun je het beste naar het niveau van losse producten gaan. Dit geeft je de meeste controle zodat je biedingen per product kunt instellen. Probeer eerst te segmenteren op merk of categorie en segmenteer vervolgens op product-ID. 200 producten is nog te overzien.

Pro tip: gebruik de navigatie van je website om je eerste segmentniveau te bepalen. Je hebt je producten al op de een of andere manier georganiseerd voor je website- reproduceer die organisatie ook in je shopping productgroepen.

Als je een grotere datafeed hebt dan is het beheren van biedingen op productniveau niet meer realistisch. Segmenteer dan op basis van vergelijkbare producten waarbij de winstmarges vergelijkbaar zijn. Dit kan merk, categorie, producttype of een ander kenmerk zijn dat voor jouw webshop zinvol is: misschien wel dropshipping versus zelf verzenden, of per leverancier omdat de marges sterk verschillen.

Goed om te weten is nog, dat de manier waarop jij je productgroepen organiseert totaal niet relevant is voor Google. Dit staat helemaal los van of jouw product relevant wordt geacht voor een zoekopdracht. Productgroepen worden strikt gebruikt om biedingen in te stellen, dus je hoeft je hier ook geen zorgen te maken voor een voor de klant of voor Google logische structuur. Zolang het jou maar helpt bij het winstgevend maken van je shopping-campagne!

 

Meer biedingsadviezen voor productgroepen

Nadat je jouw productgroepen hebt georganiseerd, kun je biedingen voor die groepen instellen. Ik heb een aantal goede adviezen om je op weg te helpen:

  1. Stel je biedingen lager in dan je normaal zou doen voor het zoeknetwerk en houd ze nauwlettend in de gaten terwijl je begint met het verzamelen van gegevens. Het aanpassen van een bod kan een vrij direct effect hebben op de prestaties en ineens grote kosten met zich meebrengen. Dit komt door de prominente plek die shopping advertenties hebben in de koopgerichte zoekresultaten
  2. Stel biedingen in de “Overige”- productgroepen lager in dan de specifieke benoemde groepen – dit zal ervoor zorgen dat al het verkeer en de gegevens voor producten in de feed naar dat specifieke product woden verzonden en niet de verzamelbak
  3. Gebruik geografische biedingsmodifiers om een bod uit te brengen in regio’s met veel verkeer/ hoge conversie waarden
  4. Begin met mobiel ingeschakeld maar houd het in de gaten; veel bedrijven vinden mobiele PPC niet rendabel voor hen – vooral als ze producten verkopen die meer dan 100,- euro kosten en waar iemand op zijn mobiel waarschijnlijk geen beslissing over zal nemen
  5. De statistiek Zoekvertoning geeft veel inzicht in hoeveel groeipotentieel je hebt voor een specifieke productgroep. Houd dit altijd in de gaten om te zien hoe het gaat met jouw bod in vergelijking met iedereen die soortgelijke producten verkoopt! Heb je een lage zoekvertoning, dan is je bod veel lager dan dat van concurrenten. Maar blijf er bovenal voor zorgen dat je winstgevend blijft

 

Benoem speciale promoties in je shopping feed (en advertenties)

Het laatste advies dat ik voor je heb is rondom speciale promoties die je hebt. Google heeft een speciale plek waarmee je je sale promotietekst kunt toevoegen aan je Shopping-advertentie.

Je promoties kunnen zoiets zijn als “Gratis verzending” of “5% korting” of seizoensgebonden acties zoal “Black Friday-uitverkoop! 25% korting!”

 

Google shopping promoties

Zorg ervoor dat deze promoties relevant zijn en overeenkomen met de informatie op je website, anders toont Google je advertenties niet meer!

Je bent nu klaar om je eerste Shopping-campagne te starten én te optimaliseren. En vergeet niet, wees niet bang om klein te beginnen terwijl je het proces voor jezelf helemaal uitzoekt.

Tip: schrijf je ook in voor onze gratis online training. Kom bovenaan in Google: leer de belangrijkste punten voor je site op te pakken in 3 dagen

[shortcode_button type=”business” align=”center” target=”_blank” link=”https://decisiontree.teachable.com/p/zoekmachine-optimalisatie-webshops” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Schrijf je gratis in[/shortcode_button]