Hoe kies je het juiste webwinkelplatform? Leer waar je op moet letten

door Joost | Geupdate op:  25/11/2018

Klaar om je website naar het volgende niveau te tillen?

Tips & acties voor jou als website eigenaar, alles van blogposts tot tools & video uitleg, wat denk je ervan?

We zullen je email adres alleen gebruiken voor deze nieuwsbrief en respecteren jouw privacy

Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

 

Het kiezen van het juiste e-commerceplatform is cruciaal voor je succes.

Er gaat veel zitten in het bouwen van een succesvolle e-commerce-onderneming dan je misschien denkt.

Zoals sommige mensen het hebben over e-commerce, zou je kunnen denken dat het een volledig geautomatiseerd bedrijfsmodel is dat niet dezelfde moeite kost als, bijvoorbeeld, een fysieke winkel, of een creatief bureau opzetten.

Maar dat kan niet minder waar zijn. In feite kan e-commerce net zo uitdagend zijn als elk ander type bedrijf.

En in sommige gevallen zelfs nog uitdagender dan een meer conventioneel bedrijf, simpelweg omdat het zo afhankelijk is van één enkele variabele: een platform van derden.

Om een ​​e-commercebedrijf op te bouwen, moet je gebruikmaken van een platform van derden zoals. Dit zijn de grote webwinkelplatforms waaruit je kunt kiezen:

 

Hier is hoe eenvoudig het is om met BigCommerce en webshop te openen:

 

 

Natuurlijk kun je zelfstandig producten verkopen via een op maat gemaakte website, maar om je operatie echt te schalen, heb je op een gegeven moment een van deze platforms nodig.

Maar elke e-commerce-ondernemer zal je vertellen dat de grootste uitdaging in e-commerce is om te gaan met de beperkingen van deze platforms.

Dit is precies wat Colton Chorpenning, de marketingleider bij Veppo, zag toen hij zijn site migreerde van BigCommerce naar Shopify Plus – en vervolgens weer terug naar BigCommerce.

 

“Het was een fout van $30.000 om ons te realiseren dat het e-commerceplatform van Shopify Plus niet geschikt was voor ons.” 

“Ze zijn sterk afhankelijk van apps van derden om veel essentiële functies te bieden, waardoor leveranciers tientallen maandelijkse abonnements-apps moeten installeren en er vervolgens achter moeten komen hoe ze allemaal samen kunnen werken. We zijn uiteindelijk teruggegaan naar BigCommerce, waar we in ieder geval meer controle over ons bedrijf hadden. “

 

Wanneer je naar de gegevens kijkt, zie je gemakkelijk de oorlog woeden tussen de verschillende e-commerceplatforms die strijden om een ​​stukje van deze explosieve markt.

In het tweede kwartaal van 2018 bedroeg de stijging van online verkoop meer dan 16,3% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

Het e-commerce bedrijfsmodel is ongelofelijk winstgevend, niet alleen voor de verkopers, maar ook voor de platforms die deze verkopers helpen opschalen van bescheiden tot zelfs negencijferige bedrijven.

Dus, voordat je dezelfde fout maakt als Veppo, zijn hier vier dingen waarmee je rekening moet houden bij het selecteren van het juiste e-commerceplatform voor jouw bedrijf.

 

1. Bereken de kosten, alle kosten

Aan alle platforms zitten kosten verbonden. Dat betekent dat als je met een nieuw bedrijf of product start, je ervoor moet zorgen dat je de kosten van een e-commerceplatform kunt dragen voordat je ervoor kiest en er geld aan uitgeeft.

 

“Dit was een van de redenen waarom we uiteindelijk BigCommerce oorspronkelijk hebben verlaten”, aldus Chorpenning.

“Ze verhoogden hun prijzen en op dat moment begrepen we niet waarom. Het was natuurlijk pas nadat we de stap hadden gezet om weg te gaan dat we ons realiseerden waarom die kosten gerechtvaardigd waren. Dus mijn suggestie aan andere e-commerceondernemers is om vanaf het begin rekening te houden met al deze kosten en er niet te licht over te denken.”

 

Het platform is iets waar je niet op moet beknibbelen, het is een investering voor je bedrijf, en een belangrijke.

Een ander ding om in gedachten te houden is of je een vast maandelijks bedrag betaalt of dat je gaandeweg losse dingen moet betalen zoals:

Al deze kosten moeten in je beslissing worden meegenomen, om ervoor te zorgen dat ze goed passen in jouw bedrijfsmodel en de bestaande cashflow.

 

2. Geloof de hype niet, doe je eigen onderzoek

Net zoals al het andere in je bedrijf, baseer je aankoop niet uitsluitend op de marketing die is besteed aan het merk.

Neem de tijd om je huiswerk te doen op elk van de platforms die je overweegt. Neem telefonisch contact op met een verkoper en stel zoveel vragen als nodig is.

Zorg ervoor dat je volledig begrijpt waarvoor je je aanmeldt en bevestig dat de functionaliteit die nodig is voor je bedrijf om succesvol te werken, is inbegrepen in hetgeen waarvoor je betaalt.

Bepaal of het platform alle functies biedt die jouw bedrijf nodig heeft, en vraag zelfs naar dingen die eenvoudig lijken, zoals het bewerken van bestellingen of het automatiseren van e-mails aan klanten.

E-commerce platformbedrijven hebben hun eigen marketingstrategieën en het kan gemakkelijk zijn om de hype te geloven en positieve testimonials te lezen die je laten geloven dat dit het volgende grote ding is waar je in moet stappen.

Maar dat is niet altijd het geval; zorg ervoor dat je je huiswerk doet. Niet elk platform is geschikt voor elk bedrijf.

 

3. Zorg ervoor dat je team het kan gebruiken

Het is verbazingwekkend hoe verschillend een productervaring kan zijn op basis van de gebruikersinterface.

Voordat je je aanmeldt voor een specifiek platform, moet je goed nadenken over wie van je team het gaat beheren en zien welke interface ze beter vinden.

Vergeet niet dat je veel tijd zult spenderen aan het beheer van je bedrijf, dus als de interface onoverzichtelijk of verwarrend voor je is (of iemand in jouw team), zal dat problemen en inefficiënties opleveren.

De waarheid is dat platforms voor e-commerce het voor bedrijven eenvoudiger moeten maken om producten en diensten aan hun klanten te verkopen – en om de klant gelukkiger te maken door het transactieproces te stroomlijnen.

Dus, tenzij die primaire doelen worden bereikt, is het de verkeerde fit voor je bedrijf.

En je kunt die lessen beter leren voordat je je hele bedrijf bouwt op een platform dat niet de juiste elementen biedt.

 

4. Selecteer de juiste hosting

Dezelfde due diligence is van toepassing op het selecteren van jouw hostingbedrijf. Het laatste wat je zou willen is alle moeite doen om het juiste e-commerceplatform te selecteren, alleen om problemen met je servers te hebben.

Om nog maar te zwijgen, een slecht webhostingplatform kan een negatieve impact hebben op je zoekrangschikking, omdat het kan zorgen dat de laadtijden van je site langzaam zijn, of in het slechtste geval, downtime van de site veroorzaken.

 

Hier hebben we nog een post over de belangrijkste elementen van SEO op je eigen pagina’s.

 

Onderzoek naar de verschillende hosting-opties vooraf is ook van cruciaal belang omdat het overstappen van hostingbedrijven niet eenvoudig is.

In sommige gevallen heb je de hulp van een ontwikkelaar nodig om een ​​back-up van de hele site te maken en je te helpen deze over te zetten naar een nieuwe host, wat dagen kan duren.

Een aantal belangrijke vragen die je bij een hostingbedrijf kunt stellen voordat je je aanmeldt, zijn:

Kort gezegd is dit: na alle tijd, geld en moeite die bedrijven hebben besteed aan het ontwerpen van een site die verkeer omzet in verkoop, is het van het grootste belang om ervoor te zorgen dat de site de hele tijd in gebruik is.

De host is waar je site zal leven, en dat zou op de meest betrouwbare en effectieve service moeten zijn die je kunt krijgen.

 

Hoe je het juiste webwinkelplatform kiest voor jouw online winkel

Er zijn veel redenen waarom een ​​vooraf gebouwd eCommerce-platform misschien aantrekkelijker voor je is dan een webontwikkelaar inhuren om een ​​gloednieuwe voor je te bouwen.

Hoewel, uit ervaring, in de meeste gevallen de zwaarste factor is het gebruiksgemak en het vermogen om nauw samen te werken met een gemeenschap van andere online winkeleigenaars.

De eCommerce-platformmarkt is niet klein, er zijn letterlijk honderden opties beschikbaar – sommige hebben een eenvoudig te begrijpen interface, maar dat is niet altijd genoeg, terwijl sommigen erg rommelig aanvoelen, maar goedkopere tarieven en prijzen bieden.

Je zult beginnersproblemen ervaren bij het kiezen van je eerste eCommerce-platform om mee te werken.

Dit zijn de zaken die je jezelf zou moeten afvragen in de overweging welk e-commerce platform te kiezen:

  1. Voorraadomvang: houd altijd rekening met je voorraadformaat en waar je naar toe zou willen groeien wanneer je zoekt naar een winkelplatform om te gebruiken, zorg er dan voor dat je de kleinste hoeveelheid geld betaalt voor de diensten die je nodig hebt. Veel bedrijven bieden alternatieve betaalmethoden voor slechts een paar producten.
  2. Digitaal of fysiek: dit is altijd de vraag om te stellen. Wat is het dat je verkoopt? Digitale of fysieke goederen? Het maakt het verschil als we denken aan verzendkosten, enz. Zoek naar platforms die aansluiten bij je productbehoeften.
  3. Betalingsmethode: als je problemen ondervindt met het gebruik van PayPal of Mollie (de meest eenvoudige en populaire betalingsprocessors), moet je regelingen treffen, aangezien niet alle eCommerce-platforms de derde partij betalingsprocessors kunnen inzetten. Het inzetten van verschillende betaalmethoden voor je webwinkel is essentieel voor de conversie.
  4. Zelf gehost of hosting bij het platform: precies wat ik in de openingsparagraaf noemde. Als je denkt dat je er zeker van bent dat je het uiterlijk van jouw online winkel (op regelmatige basis) wilt wijzigen, zoek je naar platforms waarmee je een door jezelf gehoste versie van de winkel kunt hebben. Hoe dan ook, de meeste eCommerce-platforms bieden de mogelijkheid om je winkel aan te passen in een live omgeving.
  5. Betalingsplan: selecteer het platform dat het beste bij jouw budget past. Zoek naar mogelijkheden om maandelijkse bedragen te betalen in plaats van te vertrouwen op het geven van een klein percentage van de verkoop aan het bedrijf dat je platform host. Als je gaat groeien gaat dat percentage wat in het begin slim leek een steeds groter bedrag worden.

 

Webwinkelplatforms, een review

Nu hoef je alleen maar een van de populairste eCommerce-platforms te kiezen die vandaag beschikbaar zijn en ermee te experimenteren / ermee te werken,

Doe dit totdat je iets vindt dat klikt en je meteen weet dat dit zal voldoen aan je wensen voor nu én in de toekomst.

De meeste zullen een gratis proefperiode hebben of gratis zijn totdat je gaat verkopen dus goed om ze uit te proberen totdat je het zeker weet.

We zullen een kijkje nemen in de top drie.

 

WooCommerce E-commerce

Dit is alleen voor degenen die zich echt avontuurlijk voelen en bereid zijn om een ​​uitdaging aan te gaan.

De WooCommerce WordPress-plug-in is helemaal gratis, maar het gaat ten koste van hoe je het moet instellen, hoe je thema’s moet ontwerpen voor een nieuwe winkel en hoe je enkelvoudige plug-ins kunt ontwikkelen om je nieuw gebouwde winkel te verbeteren.

Al deze dingen brengen een prijs met zich mee en maken het soms overweldigend voor de beginnende zakenman.

Als je zelf handig bent of goed kan googelen en implementeren dan ben je met Woocommerce waarschijnlijk het goedkoopste uit (als je je tijd niet in waarde uitdrukt).

Als je al het maken en instellen uitbesteedt aan een bouwer, dan krijg je flexibiliteit maar ben je waarschijnlijk een stuk duurder uit.

Het is een grote initiële investering terwijl je bij webwinkelplatforms een maandelijkse fee betaalt die door blijft lopen.

En het enige wat je nodig hebt om te kunnen beginnen is een snelle hosting, het liefst dedicated WordPress hosting zoals deze van Xel die we zelf ook gebruiken.

 

Bigcommerce e-commerce platform

Met meer dan 120.000 online klanten; BigCommerce is ongetwijfeld het leidende online platform als het gaat om het bouwen van je eigen online winkel.

In december 2013, boekte Bigcommerce een seed-financieringsronde van $100 miljoen, waarmee ze de concurrentie ver achter zich lieten wat betreft de financiën die ze kunnen gebruiken om nieuwe technologie te ontwikkelen en nieuwe markten weten te bereiken.

Als ik een online winkel moest beginnen voor de verkoop van digitale boeken, meubels of kleding, dan zou ik Bigcommerce meteen kiezen.

De reden is vrij eenvoudig, de uitgebreide Bigcommerce-thema’s en add-on-directory’s zijn enigszins gericht op dat soort winkels en er zijn al duizenden klanten die hetzelfde doen.

Het is wel ook veel gericht op de Amerikaanse markt dus sommige van de plugins zul je wat moeten aanpassen om goed te kunnen gebruiken in Nederland.

Het echte voordeel is hier de community-ondersteuning die je kunt krijgen als er ooit problemen optreden tijdens het installatie- en post-setup-proces.

Het goedkoopste abonnement begint bij $14 / maand, terwijl het meest gewilde plan – professioneel – je $79 / maand kost en alle nodige vrijheid geeft om binnen enkele minuten met verkopen te beginnen.

Letterlijk binnen enkele minuten.

Dat is het voordeel van het gebruik van een volledig kant-en-klaar platform wat helemaal gericht is op verkopen.

Hier kun je starten met een BigCommerce testshop.

 

CCVshop

Het is bijna in de regel dat elk eCommerce-platform probeert ondersteuning te bieden voor verschillende verkoopgebieden. In dit geval zou ik met CCVShop gaan als ik op het punt stond een winkel te openen voor de verkoop van fietsen, etenswaren of moderne huismeubels, omdat de stijlen die ze standaard leveren perfect zijn voor dergelijke winkels.

De winkelwagentjesoftware van CCVShop bevat functies voor productmarketing, siteontwerp, zoekmachineoptimalisatie, online marketing en orderverwerking.

Andere opvallende kenmerken zijn mCommerce, Social Store Builder, affiliate marketing en een loyaliteitsbeloningsprogramma. CCVShop biedt ook extra diensten aan, waaronder volledige integratie met je fysieke winkel.

Ze bieden plaats aan meer dan 50.000 klanten (winkeleigenaren) en hebben een geweldige staat van dienst, terwijl ze ook een onafhankelijke winkelwagen-software voor serieuze klanten aanbieden.

Het voordeel is dat het platform begonnen is als Nederlandse onderneming en hier heel erg op gericht is. Dit betekent dat er nog een enorm grote Nederlandse gebruikersbasis is en je gemakkelijk alles kunt vinden om direct op de NL-markt te starten.

Het nadeel is soms dat je voor de extra’s die je wilt meestal vrij hoge prijzen extra per maand moet betalen. Bijvoorbeeld voor een nieuw thema als de out-of-the box instellingen je niet bevallen en voor alle afzonderlijke apps. Apps die je bij WordPress (Woocommerce waar ik zo over vertel)  vaak gratis zijn en bij Shopify vaak veel goedkoper.

Ook mist het soms integratie met veel belangrijke buitenlandse aanbieders waar je tegen beperkingen aan zou kunnen gaan lopen.

Hier kun je de accounts en prijzen bekijken.

 

Je eerste keuze

Het starten van je eigen webwinkel is nog nooit zo eenvoudig geweest.

Maar je moet over voldoende kennis en vragen beschikken om de best mogelijke keuze te maken voor het kiezen van het juiste platform voor je eigen online winkel.

Als je op zoek bent naar advies, zou ik je waarschijnlijk aanraden eerst met Shopify of Lightspeed te gaan werken, maar alleen omdat het een transparante ervaring biedt over hoe online winkelen werkt voor de verkoper en de klant.

 

Wat is het beste e-commerce platform voor SEO?

Waarom is SEO belangrijk voor e-commerce?

Nou, 93% van alle internetactiviteiten begint met een zoekopdracht. Dat betekent dat je het moeilijk zult hebben om een ​​online winkel te runnen als gebruikers jouw website niet via Google kunnen vinden.

Maar de meeste e-commerceplatforms bieden tegenwoordig een verscheidenheid aan functies waarmee je jouw e-commerce winkel voor Google kunt optimaliseren.

Maar aangezien SEO veel factoren met zich meebrengt, zoals structuur, snelheid, metatags, enzovoort, moet je een platform vinden dat het goed doet met al deze factoren.

In feite zal het in alle opzichten de winnaar moeten zijn.

En ik ben er om je te helpen het beste e-commerceplatform voor SEO te vinden voor jouw webshop.

We weten dat sommige e-commerce software alleen de meest elementaire SEO-functies hebben. Ik zal je een realistisch voorbeeld geven.

Laten we ons voorstellen dat je een verkoper bent van vintage herenkleding. Een van je producten is een blauw fluwelen jas uit de jaren 70, die je ‘Bradley’ hebt genoemd. Je vermeldt het product op jouw e-commercesite als een ‘Bradley-jas’.

Vanwege de beperkingen van je winkelbouwerssoftware, kan deze naam automatisch de titel worden van de productpagina, de pagina-URL en de naam van het product in de navigatie van je site.

Jouw potentiële klanten zijn echter niet op zoek naar een “Bradley Jacket”. Ze zijn veel vaker op zoek naar “jaren 70-stijl fluwelen jassen”. Als je dit weet, wil je nu de paginatitel aanpassen naar “70s Style Velvet Jacket – Bradley | mijnvintagewebshop.nl”.

Met sommige gratis e-commerceplatforms kun je dit niet overschrijven of moet je extra betalen om deze functie te hebben.

Helaas worden veel bedrijfseigenaren zich pas kort nadat ze aanzienlijke tijd hebben geïnvesteerd in het uploaden van productafbeeldingen, productomschrijvingen en informatie, bewust van deze beperking.

We wilden weten welk e-commerceplatform het beste was voor SEO en wilden e-commerceplatforms rangschikken op hoe goed ze waren met SEO, zodat we een ranglijst zouden hebben die we zouden kunnen gebruiken om eCommerce-platforms te selecteren voor onze eigen klanten.

Dus, hier is wat we deden:

 

Onze onderzoeksmethodologie: het beste e-commerceplatform voor SEO

We hebben de meest gebruikte e-commerceplatforms gevonden in Europa:

 

Vervolgens hebben we ze allemaal vergeleken voor 14 factoren die volgens ons erg belangrijk zijn voor e-commerce-SEO.

 

Beste e-commerceplatform voor SEO: lijst met factoren

In de afgelopen tien jaar hebben we met honderden e-commerceklanten waarmee we hebben samengewerkt, geloofd dat deze factoren een cruciale rol spelen in hoe goed je e-commerce winkel in de SERPs staat.

 

Dit zijn de belangrijkste factoren waarmee je webwinkelplatform voor SEO kan scoren:

 

Elke factor kreeg vervolgens een wegingsfactor toegewezen op basis van de correlatie met een hogere Google-ranglijst in de Moz Search Engine Ranking Factors-studie.

Dit is waarom deze factoren belangrijk zijn voor jouw e-commerce bedrijf:

 

Onafhankelijke navigatielinks

Weging: 10/10

Wat is een navigatielink?

De navigatielink is de tekst die wordt weergegeven voor je producten en productcategorieën in het navigatiemenu van je site.

 

Sommige e-commerceplatforms genereren automatisch de navigatielinks in je menu’s met dezelfde namen als de producten en productcategorieën in jouw online winkel.

Voor SEO-doeleinden verdient het de voorkeur om onafhankelijke controle over de navigatielinks te hebben.

Voorbeeld:

Hoewel je misschien een product de naam “Sony Bravia KDL50W8 LED HD 1080p 3D Smart TV, 50” met Freeview / Freesat HD & 2x 3D Glasses, Silver “wilt geven, zou je bijna zeker niet willen dat het product op deze onhandige manier verschijnt in je navigatiemenu!

Bevindingen:

Bijna alle grote e-commerceplatforms bieden nu onafhankelijke navigatielinks. Sommige zijn niet zo vriendelijk als je zou willen, maar je kunt de menu-items meestal hernoemen in wat je maar nodig hebt.

 

Onafhankelijke paginatitels

Weging: 10/10

Wat is een onafhankelijk paginatitel?

De paginatitel is de tekst die wordt weergegeven in het tabgedeelte bovenaan de browser. Het wordt ook weergegeven wanneer een gebruiker de pagina bladwijst of opslaat als een snelkoppeling naar zijn bureaublad.

 

Er is een sterk SEO-voordeel voor paginatitels die een sleutelzoekterm bevatten, met name wanneer de zoekterm of het trefwoord aan het begin van de paginatitel is geplaatst.

Sommige e-commerceplatforms genereren automatisch paginatitels met dezelfde namen als de producten en productcategorieën in jouw online winkel. Dit is natuurlijk niet ideaal.

Voorbeeld:
Mogelijk heb je een jurk vermeld onder de productnaam ‘Ruby’. Het verdient de voorkeur dat de paginatitel een beschrijving van het product bevat die zo dicht mogelijk bij de manier is waarop jouw potentiële klanten online zoeken, bijvoorbeeld “Mouwloze maxi-jurk – Ruby”.

Bevindingen:

 

Onafhankelijke pagina-URL’s

Weging: 9/10

Wat zijn onafhankelijke pagina-URL’s?

De pagina-URL is de locatie van de pagina zoals weergegeven in de adresbalk van de browser. Pagina-URL’s met belangrijke zoektermen hebben een SEO-voordeel en zien er beter uit in de zoekresultaten van zoekmachines, waardoor ze ook een CTR-voordeel hebben.

 

Sommige e-commerceplatforms genereren automatisch pagina-URL’s met dezelfde namen als de producten en productcategorieën in jouw online winkel.

Voor SEO-doeleinden verdient het de voorkeur om onafhankelijke controle over de pagina-URL’s te hebben. Je gaat immers jouw paginarangschikking beschadigen als je URL’s te lang of niet relevant zijn.

Bovendien zou je een geheel andere titel kunnen hebben dan wat in de URL moet worden getoond.

Voorbeeld:

Mogelijk heb je een jas vermeld onder de productnaam “Dakota”. Het verdient de voorkeur dat de pagina-URL een beschrijving van de hoes bevat die lijkt op hoe potentiële klanten er online naar zoeken, bijvoorbeeld “Http://www.jouwgeweldigewebwinkel.nl/wollen-jas-dames-Dakota”.

Bevindingen:

Het lijkt erop dat alle gerenommeerde e-commerceplatformen je in staat stellen de pagina-URL op de een of andere manier te wijzigen. Sommigen van hen, zoals Magento, zijn echter veel te gecompliceerd om zo’n eenvoudige taak uit te voeren.

 

Onafhankelijke metabeschrijvingen

Weging: 9/10

Wat is een metabeschrijving?

De metabeschrijving is de tekst die wordt weergegeven onder de titel van je vermelding in de Google-resultaten. Hoewel de beschrijving geen directe invloed heeft op je positie in de zoekresultaten, kan dit van grote invloed zijn op de vraag of bezoekers op jouw vermelding klikken in plaats van op een van je concurrenten.

 

In werkelijkheid heeft de metabeschrijving dus invloed op je zoekrangschikking, omdat er meer mensen doorklikken en Google laten zien dat je site populair en relevant is.

Sommige e-commerceplatforms gebruiken automatisch de beschrijving of content die op de pagina wordt weergegeven om een ​​standaard-metabeschrijving te maken zonder je de mogelijkheid te geven om onafhankelijk de tekst te beheren die wordt weergegeven in jouw Google-vermelding.

Het type informatie dat het meest geschikt is voor een bezoeker die je site op Google vergelijkt, wijkt sterk af van de tekst die je op de pagina wilt weergeven zodra deze op jouw website is aangekomen.

Voorbeeld:

Een effectieve Meta-beschrijving moet de gebruiker laten zien dat je relevant bent voor hun zoekopdracht, hen ervan overtuigen dat jouw aanbod verschilt van andere en een sterke call-to-action bevatten.

Bevindingen:

ZenCart heeft de mogelijkheid om metabeschrijvingen op te nemen, maar het ontbreekt de meeste winkels aan de volledige aanpassing die hiervoor vereist is.

BigCartel baseert de metabeschrijvingen op jouw productpagina’s en ontbreekt opnieuw het volledige aanpassingsaspect.

Twee van de platforms die deel uitmaken van de studie (ZenCart & BigCartel) bieden deze functie helemaal niet.

OsCommerce biedt deze functie aan, maar alleen als een aanvullende add-on, of je kunt de metabeschrijving wijzigen met enkele handmatige codering.

 

Onafhankelijke afbeelding ALT-tags

Weging: 3/10

Wat is een afbeelding alt tag?

Een ALT-tag is tekst die aan een productafbeelding is toegevoegd om de afbeelding te beschrijven voor zoekmachines en bots die geen afbeeldingen kunnen bekijken.

 

Hoewel de ALT-tag geen bijzonder sterke correlatie heeft met je positie in de zoekresultaten van Google, kan dit een grote invloed hebben op het uiterlijk van de afbeelding in Google Afbeeldingen zoeken, wat extra verkeer kan genereren.

Voorbeeld:

Sommige winkelwagentjesoftware wijst de productnaam automatisch toe aan de ALT-tag.

Als je productnamen niet beschrijvend zijn voor het producttype, bijvoorbeeld “Danielle Dress” dit kan je zichtbaarheid verminderen voor potentiële klanten die Google Image Search gebruiken om geschikte producten te vinden.

In dit geval kan een ALT-tag zoals “Sleeveless Bodycon jurk – Danielle” de voorkeur verdienen.

Bevindingen:
GoDaddy heeft geen manier om een ​​alt-afbeeldingstag toe te voegen aan zijn websitemaker. PrestaShop maakt alt-tags mogelijk, maar de beste functionaliteit komt van een app. ZenCart en OsCommerce bieden deze functie alleen met aanvullende aanpassingen of als een add-on.

 

Onafhankelijke H1-kopjes

Weging: 3/10

Wat zijn H1 kopjes?

E-commerce SEO h1 heading. De H1-tag wordt meestal aangeduid als de hoofdkop die op je product- en categoriepagina’s wordt weergegeven. Er is een sterk SEO-voordeel wanneer jouw H1-tags relevant zijn voor wat mensen zoeken.

 

Voorbeeld:
Als je een product bij de hand hebt dat overeenkomt met een zoekterm dat door jouw potentiële klanten wordt gebruikt, bijvoorbeeld “Lace Cocktail Dress” het zou voordeliger zijn als de H1 heading / tag op de pagina hetzelfde keyword bevatte.

Bevindingen:

De H1-tag is bij vrijwel elk e-commerceplatform of website builder op internet inbegrepen. Meestal wordt deze H1-tag gegenereerd op basis van de naam van je product.

Het aanpassen van je H1-tag door deze anders te maken dan de daadwerkelijke productnaam is echter niet zo gebruikelijk en komt niet zo vaak voor.

 

Canonical URL’s

Weging: 7/10

Wat is een canonical URL?

Een Canonical URL is het originele adres van een pagina die je doormiddel van een canonical tag doorgeeft aan de zoekmachines. Je laat daarmee weten dat de pagina een kopie is van een ander en de andere pagina als hoofdpagina zou moeten worden gezien.

 

Voorbeeld:

Het is niet ongebruikelijk dat hetzelfde product in een e-commerce winkel wordt vermeld onder meerdere URL’s. Een kinderschommel kan bijvoorbeeld worden vermeld in een categorie van “Speelgoed” en “Huis en tuin”.

Dit kan ertoe leiden dat dezelfde productpagina wordt weergegeven onder twee afzonderlijke URL’s, bijvoorbeeld

www.mijntoffewebwinkel.nl/shop/Toys/kinderschommel

en ook:

www.mijntoffewebwinkel.nl/shop/HomeandGarden/kinderschommel

 

Zoekmachines zoals Google zullen deze URL’s als twee afzonderlijke pagina’s zien, beide met identieke inhoud.

Google houdt niet zo van gedupliceerde inhoud en dit zou kunnen voorkomen dat pagina’s prominent in de zoekresultaten worden weergegeven. Google weet niet welke hij moet kiezen tussen de twee.

Een site die een grote hoeveelheid dubbele inhoud bevat, loopt ook het risico gestraft te worden door Google.

Om dit probleem te voorkomen, biedt Google de tag “REL CANONICAL” waarmee je kunt opgeven welke URL moet worden beschouwd als de voorkeursversie van de pagina, waardoor dubbele content problemen worden voorkomen.

Bevindingen:

Het merendeel van de e-commerceplatforms heeft een soort van canonieke URL-aanpassingsprocedure. Het enige probleem is dat je meestal wijzigingen in de sitebestanden moet aanbrengen.

Shopify heeft bijvoorbeeld instructies voor toegang tot het lay-outthema-bestand en het toevoegen van een code aan het gebied voor de canonieke URL.

 

Geïntegreerde blogplatforms

Weging: 10/10

Afgezien van het feit dat pagina’s op je site relevant zijn voor de zoektermen die door jouw potentiële klanten worden gebruikt, is de belangrijkste factor die van invloed is op hoe prominent je site in de zoekresultaten van Google wordt weergegeven, het aantal – en de kwaliteit van – links die naar je site verwijzen.

De dingen zijn definitief veranderd sinds websites in de problemen kwamen voor het uitwisselen van links. Google hecht echter nog steeds veel belang aan het idee dat, als internetgebruikers een website leuk vinden, ze zullen gaan delen en ernaar linken.

Daarom vind je waarschijnlijk de meest betrouwbare zoekresultaten wanneer sites talloze inkomende links hebben.

Het is geen perfect systeem, maar wanneer je begint met het publiceren van kwaliteits- en relevante inhoud, is de kans groter dat mensen geïnteresseerd raken in je producten.

Hierna volgen automatisch de hogere posities in Google.

Weinig sites hebben producten die zo uniek en nieuwswaardig zijn dat andere sites rechtstreeks naar je commerciële pagina’s willen linken.

Het is veel waarschijnlijker dat je externe links trekt door een goede blog te hebben met actuele, boeiende en deelbare redactionele inhoud.

Wat is een geïntegreerd blogplatform voor je webwinkel?

Een geïntegreerd blogplatform is de mogelijkheid om een specifiek deel van je webwinkel op te zetten als blog, meestal met zijn eigen opmaak en manier om de blog-artikelen in te delen in categorieën en zichtbaar te maken op blogpagina’s.

 

Bevindingen:

Sommige van de e-commerceplatforms bevatten geen blog als standaardfunctie. Je bent gedwongen om een ​​extra abonnement te betalen of een extern bloggingplatform te gebruiken dat mogelijk niet de exacte branding of navigatie van je online winkel repliceert.

De beste bloggereedschappen voor Magento komen bijvoorbeeld via extensies. Zowel OSCommerce als Big Cartel zitten in dezelfde boot.

De Big Cartel-documentatie zegt zelfs om te linken naar je eigen blog (op een ander domein), wat een vreselijk advies is vanuit een SEO-standpunt.

Als je blog niet wordt vermeld onder dezelfde domeinnaam als je online winkel, geven externe links die verwijzen naar jouw blog weinig of geen baat bij de ranking van je producten in de zoekresultaten van Google.

Ik heb zelfs een aantal WordPress-sites gezien waar het bedrijf een heel ander domein voor de blog heeft. Dat is niet logisch.

Ten eerste is WordPress een blogplatform en moet de blog zich op hetzelfde domein bevinden als je winkel.

Om deze reden vind ik het essentieel dat jouw e-commerce winkel een volledig geïntegreerde blog bevat die beschikbaar is op dezelfde domeinnaam als je hoofdwebsite. Dit is erg belangrijk.

 

Social Sharing-knoppen

Weging: 8/10

Wat zijn social sharing knoppen?

Knoppen voor social sharing bevatten eenvoudig herkenbare pictogrammen waarmee je bezoekers jouw site, producten en blogberichten kunnen delen op de populairste sociale netwerken.

 

Voorbeeld:

Je bezoekers een eenvoudige manier bieden om jouw online content te delen, is een essentiële functie om je online marketing te ondersteunen en jouw producten bloot te stellen aan potentiële klanten die nog niet bekend zijn met je merk.

 

Bevindingen:

Sommige e-commerceplatforms bieden deze functie alleen tegen een extra premie. De meeste gerenommeerde e-commerceplatforms bieden echter op de een of andere manier sociaal delen.

Squarespace is bijvoorbeeld een vrij eenvoudige website builder, maar het heeft een snelle tool voor het toevoegen van social sharing aan alle productpagina’s.

WooCommerce daarentegen heeft geen sociale delen ingebouwd. Je moet een plug-in vinden om dit mogelijk te maken.

 

Auto XML-sitemaps

Weging: 9/10

Wat is een XML-sitemap?

Een XML-sitemap is een bestand op je webserver om zoekmachines te helpen je inhoud te vinden en te indexeren. Het is een pagina overzicht van alles wat er op je site te vinden is.

 

Merk op dat de XML-sitemap verschilt van een HTML-sitemap die is ontworpen om menselijke bezoekers te helpen de inhoud van je website te vinden.

Voorbeeld:

Het onderhouden van een XML-site voor een e-commercesite die duizenden unieke productpagina’s zou kunnen bevatten, is geen taak die je handmatig zou willen uitvoeren.

Een goed e-commerceplatform genereert automatisch een XML-sitemap wanneer een nieuwe pagina wordt toegevoegd aan of verwijderd van je website.

Bevindingen:

Hoewel de meeste platforms geautomatiseerde XML-sitemaps aanbieden, bieden anderen dit alleen als een premium-add-on tegen een meerprijs.

Het goede nieuws is dat iedereen zijn XML-sitemap kan indienen bij Google via de module Webmasterhulpprogramma’s van Google.

Het is een beetje extra werk, maar het hele geautomatiseerde sitemap-item is niet meer zo nodig. Het is echter leuk voor beginners.

 

Gebruik van eigen domeinnaam

Weging: 10/10

Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam is een unieke naam waarmee jouw website op internet te vinden is, het adres van je site. Jouw domeinnaam is meestal hetzelfde als je bedrijfsnaam, bijvoorbeeld mijnmerk.nl

 

Het hebben van een eigen domeinnaam is zonder twijfel de belangrijkste factor waarmee je rekening moet houden bij het opzetten van een online winkel.

Bevindingen:

Hoewel de meeste e-commerceplatforms je in staat stellen om jouw eigen domeinnaam te gebruiken, bieden sommigen dit alleen als premiumfunctie en andere alleen tegen een meerprijs.

Dit kan ertoe leiden dat sommige bedrijfseigenaren de fout maken om een ​​gratis merkdomein te accepteren bij het lanceren van hun online winkel. bijv. www.jouwbedrijfsnaam.wordpress.com, waar WordPress de naam is van de leverancier van het e-commerceplatform.

Dit kan niet alleen je bedrijf minder professioneel laten lijken, het betekent ook dat alle inkomende links die naar je website verwijzen in de eerste plaats ten goede zullen komen aan de platformprovider, en niet aan jou!

Als je ooit in de toekomst besluit jouw huidige provider te verlaten (wat je onvermijdelijk wel zal doen), kun je de domeinnaam niet overdragen en verliest je dus elke link-kracht die je mogelijk hebt verdiend.

Je kunt bezoekers ook niet omleiden van het oude domein naar de nieuwe locatie van jouw website. Dit is een groot nadeel.

Ik raad je dringend aan om nooit een domeinnaam te gebruiken die niet exclusief is voor jouw bedrijf en die op jouw eigen naam is geregistreerd.

Ik zou zelfs een stap verder gaan en voorstellen dat je jouw domeinnaam registreert bij een externe domeinregistreerder en niet bij hetzelfde bedrijf dat jouw winkelwagentje host.

Het is nooit een goed idee om al je eieren in één winkelmandje te plaatsen 🙂

 

Je eigen IP-adres

Weging: 2/10

Wat is een IP-adres?

Een IP-adres is een uniek nummer dat de locatie van jouw website op internet weergeeft. We kunnen bijvoorbeeld toegang krijgen tot de website van Amazon via de domeinnaam Amazon.com of via zijn IP-adres op 72.21.215.232.

Over het algemeen geven we de voorkeur aan gemakkelijk te onthouden domeinnamen in tegenstelling tot IP-adressen wanneer we een website willen bezoeken.

Op sommige gehoste e-commerceplatforms kan hetzelfde IP-adres aan meerdere websites worden toegewezen.

De mogelijke nadelen van het delen van een IP-adres met een ander bedrijf zijn als volgt:

Een andere website die hetzelfde IP-adres deelt, kan van invloed zijn op de prestaties en betrouwbaarheid van jouw website.

Dit kan ertoe leiden dat je site niet meer beschikbaar is of dat de positie op Google valt als gevolg van problemen met de prestaties.

Als een andere website die jouw IP-adres deelt zich onethisch gedraagt, d.w.z. het verzenden van spam-e-mails, het kopen van betaalde backlinks, enz. kan dit ertoe leiden dat jouw eigen website wordt geblokkeerd door spamfilters of door Google wordt gestraft voor manipulatieve praktijken.

Bevindingen:

De meeste van de gehoste aanbieders van e-commerceplatforms bieden je niet jouw eigen IP-adres.

Hoewel ze hopelijk stappen zullen ondernemen om te voorkomen dat de activiteiten van een andere klant een negatieve invloed hebben op je website, voor alle, behalve de kleinste bedrijven, zou ik je aanraden een door jezelf gehoste oplossing te overwegen waarmee  je jouw eigen unieke IP-adres kunt gebruiken.

Zelf-gehoste oplossingen zijn bijvoorbeeld WooCommerce en Magento.

 

301 redirects

Wat is een 301 redirect?

Een 301-redirect is een opdracht die wordt gebruikt om een ​​browser of zoekmachine van de ene URL naar de andere om te leiden, meestal toegepast wanneer de oude pagina niet meer bestaat.

 

Voorbeeld:

Het is heel gebruikelijk dat een product of zelfs een hele productcategorie uit de online winkels wordt verwijderd wanneer deze niet langer beschikbaar is.

Hoewel de bedrijfseigenaar eenvoudig het product of de productcategorie uit de online winkel kan verwijderen, bestaat het risico dat een andere website (of zelfs een andere pagina op je eigen site) nu kan linken naar een URL die niet langer bestaat.

Afgezien van het feit dat een dergelijke situatie een ongewenste “404 pagina niet gevonden” fout zal veroorzaken wanneer iemand de ontbrekende URL probeert te benaderen, betekent dit ook dat externe links die verwijzen naar de ontbrekende pagina niet langer in staat zijn om een ​​link autoriteit te geven.

Dit kan ertoe leiden dat je website zijn ranking verliest voor bepaalde belangrijke zoektermen op Google. Het is dus altijd goed om dergelijke pagina’s / URL’s om te leiden en het is altijd goed om een ​​e-commerceplatform te hebben dat omleiding als een functie biedt.

Bevindingen:

Hoewel de meeste e-commerceplatforms je een functie bieden om verouderde URL’s om te leiden naar een nieuwe URL, bevatten anderen dit alleen als een premiumfunctie tegen een meerprijs.

Voor sommige platforms is het heel eenvoudig om een ​​omleiding te voltooien. Shopify heeft bijvoorbeeld een hulpmiddel ervoor in het dashboard. Voor een platform als WooCommerce is hiervoor echter een plug-in vereist.

 

Robots Noindex-mogelijkheden

Wat is een Robots noindex mogelijkheid?

Een robotx.txt-bestand is een bestand op jouw webserver dat een zoekmachine informeert over welke pagina’s of delen van je website het wel of niet moet indexeren, oftewel op moet nemen in de zoekresultaten.

De diepte waarop een zoekmachine je website indexeert, is grotendeels gebaseerd op de autoriteit die je site heeft verdiend als gevolg van het aantal en de kwaliteit van externe links die naar jouw site verwijzen.

Als algemene regel geldt dat hoe hoger je domeinautoriteit, hoe meer van je pagina’s de zoekmachine zal crawlen.

Voorbeeld:

Voor een e-commerce winkel die mogelijk meerdere duizenden producten kan aanbieden, heeft het de voorkeur dat de zoekmachine je product- en productcategoriepagina’s crawlt in plaats van mappen die scripts, afbeeldingen of gegevens bevatten.

Dit vergroot de kans dat jouw producten worden geïndexeerd door Google en vermindert ook de bandbreedte die door je server wordt gebruikt.

Bevindingen:

De meeste e-commerceplatforms genereren automatisch een robots.txt-bestand op basis van een reeks standaardaannames over welke mappen je liever niet wilt laten crawlen.

Maar wat als je een pagina wilt verbergen die nog niet is geblokkeerd door de functie No index?

In dat geval is het nog steeds mogelijk met al deze e-commerceplatforms. Het enige probleem is dat je de sitebestanden moet gebruiken of een plug-in of app moet downloaden.

 

De scores voor het beste e-commerceplatform voor SEO

Dus op basis van al deze punten hebben we de platforms gerangschikt en dit zijn de uitkomsten:

 

Platformnaam Logo SEO-score
BigCommerce Bigcommerce webshop logo 98
WooCommerce WooCommerce webwinkel logo 97
CCVshop CCVShop webshop logo 95
Magento Magento e-commerce 95
Shopify Shopify webwinkel platform 91
SquareSpace SquareSpace webwinkelplatform 91
Lightspeed Lightspeed e-commerce platform 89
Volusion Volusion logo 88
Weebly Weebly voor webshops 75
Wix Wix webshop bouwer 75
GoDaddy GoDaddy webshop platform 60
Moonfruit Moonfruit webwinkelplatform 51
PrestaShop PrestaShop webwinkels 40
BigCartel BigCartel voor webshops 30
1 & 1 1-Ionos-webwinkelplatform 20
ZenCart ZenCart the art of e-commerce 15
osCommerce osCommerce voor open source webwinkels 15

 

BigCommerce en WooCommerce zijn de beste e-commerceplatforms voor SEO.

 

Andere functies om te helpen bij het vinden van het beste e-commerceplatform voor SEO

Hoewel ik in dit onderzoek niet de volgende functies heb opgenomen, wil je misschien ook rekening houden met deze factoren bij het evalueren van welk platform je moet kiezen voor jouw e-commercebedrijf.

Er komt best veel kijken bij een SEO pakket voor je webshop en er zijn veel zaken om aan te denken.

 

Toon producten op de startpagina

E-commerce aanbevolen producten: De mogelijkheid om populaire of “best verkopende” producten op de startpagina van je site te plaatsen, vermindert niet alleen de mogelijkheid dat bezoekers van je startpagina bounces, het zou ook een Googlw ranking boost kunnen geven aan de aangeboden producten.

Omdat de startpagina van een website vaak de pagina met de hoogste linkwaarde is, ontvangen pagina’s die rechtstreeks vanaf de startpagina zijn gekoppeld, op hun beurt een groter deel van alle linkautoriteiten die vanaf de startpagina aan hen zijn doorgegeven.

 

Zie ook mijn blog-artikel over de juiste webshop structuur

 

Product recensies

Beoordelingen van e-commerceproducten: Een manier om dubbele inhoud te voorkomen op pagina’s met vergelijkbare producten is om unieke productrecensies of een andere vorm van User Generated Content (UGC) op de productpagina op te nemen.

Productbeoordelingen kunnen door consumenten ook gunstig worden bekeken bij het overwegen welk product te kopen.

 

Interne site zoeken

E-commerce interne zoekmachine: Als je een interne zoekfaciliteit gebruikt waarmee bezoekers op jouw site kunnen zoeken naar producten die overeenkomen met hun zoekwoorden, zullen bezoekers vaak meer pagina’s bezoeken en eerder een aankoop doen.

Met behulp van een tool zoals Google Analytics kun je vervolgens de populairste zoektermen analyseren die op jouw site zijn doorzocht.

Hiermee kun je bepalen hoe je jouw producten en productcategorieën het best kunt benoemen en kun je zelfs het type producten kiezen dat je in de toekomst wellicht wilt gaan voeren.

 

Niet-SEO gerelateerde functies

SEO-functies zijn niet de enige factoren waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van een e-commerceplatform voor jouw bedrijf. Je moet ook overwegen:

 

Conclusie: het beste e-commerceplatform voor jouw webwinkel

Het kiezen van een e-commerce platform voor jouw online bedrijf is geen beslissing om lichtvaardig te worden genomen.

Hoewel je misschien in de verleiding komt om de meest bekende aanbieder te gebruiken die je de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing biedt, is dit een beslissing waar je later spijt van zou kunnen krijgen nadat je bent gegroeid.

Als je later merkt dat jouw vermogen om bezoekers aan te trekken en te converteren beperkt is – niet door de aantrekkingskracht van je producten – maar door de beperkte functies van jouw e-commerceplatform, zou je willen dat je meer tijd had besteed aan het onderzoeken van de beste oplossing voordat je tijd en geld investeerde in een niet passend platform.

Alle e-commerceplatforms die scoorden in de topposities van deze studie (Shopify, 3dCart, Magento & WooCommerce, Lightspeed) moeten een veilige gok zijn voor de meeste kleine tot middelgrote e-commercebedrijven.

Als je een van de andere platforms gebruikt en je wilt overschakelen naar een meer moderne en goed geoptimaliseerde oplossing, kun je Shopify eenvoudig gebruiken om je door het proces te leiden.

Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn om een ​​goed ondersteunde, zelf-gehoste, aanpasbare, open-source oplossing te gebruiken, zoals WooCommerce, die een breed scala aan gratis of goedkope add-ons biedt.

Hoewel BigCartel niet de laagste score in deze studie ontving, viel het op als het platform waarvoor de meeste SEO-functies in de studie niet beschikbaar waren, zelfs niet tegen extra kosten.

 

Heb je nog vragen of twijfels? Reageer hieronder en ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden!

 

Joost Nusselder, de oprichter van Decision Tree is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuwe tools en tactieken. Sinds 2010 werkt hij al aan diverse websites in vele niches. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen met alles voor een succesvolle site.