de webshop content gids

Je webshop heeft unieke teksten nodig, deze verschillende wil je maken

Elke site heeft content nodig om gevonden te kunnen worden. Het soort content wat je schrijft en plaatst hangt af van het soort pagina waarvoor het is bestemd.

We onderscheiden voor een webshop hoofdzakelijk drie soorten content:

  1. Categorie content
  2. Productinformatie
  3. Blogcontent

Elk van deze pagina’s heeft een ander doel voor de gebruiker, en heeft dus ook een ander soort content nodig:

 

Voor een webshop zijn er drie belangrijke pagina soorten te onderscheiden, en het is verstandig deze ook als aparte onderdelen van de site te zien wanneer je aan de slag gaat met het schrijven van content voor je webwinkel.

De pagina’s hebben ieder een ander doel, en dus ook het soort teksten wat je erop wilt gaan plaatsen.

Tip: schrijf je ook in voor onze gratis online training. Kom bovenaan in Google: leer de belangrijkste punten voor je site op te pakken in 3 dagen

[shortcode_button type=”business” align=”center” target=”_blank” link=”https://decisiontree.teachable.com/p/zoekmachine-optimalisatie-webshops” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Schrijf je gratis in[/shortcode_button]

 

 

 

Wat voor soort tekst plaats ik op mijn categorie pagina?

Het belangrijkste van teksten op je website is dat je de bezoeker helpt. Dit is goed voor conversie én Google wil die sites bovenaan zetten die de klant het beste helpen.

Misschien heb je al wel eens een stuk tekst, helemaal onderaan een categorie pagina zien staan. Je klikt waarschijnlijk naar de volgende pagina met productresultaten zonder het te lezen, maar heb je je wel eens afgevraagd waarom deze content hier staat?

Deze content is puur en alleen opgesteld voor zoekmachines, om wat tekst op de pagina te hebben zodat de zoekmachine de site zal ranken in de zoekresultaten.

Google wordt steeds beter in het onderscheiden van content voor de gebruiker en content, puur voor de zoekmachine. Als ze het nu nog niet perfect uit kunnen filteren, dan kunnen ze dat in de nabije toekomst wel.

Belangrijker is het om te denken: waar help ik mijn bezoeker het beste mee?

  • Wil de bezoeker alleen een lijst met de producten die je verkoopt?
  • Wil de bezoeker een hele lap tekst alvorens hij de producten te zien krijgt?

Jouw categorie pagina is bedoeld om verschillende opties te tonen aan de bezoeker, en om te zorgen dat hij doorklikt naar het product wat hij wellicht wenst te kopen.

De categorie pagina kan dus content gebruiken die dit doel ondersteunt.

Hier past dus content om de bezoeker te enthousiasmeren.

Wellicht om uit te leggen waarom je juist voor déze artikelen hebt gekozen als je een niche bedient binnen een grotere markt.

Waarom deze groep producten uitstekendis om de klant te helpen met waarnaar ze op zoek zijn.

Een van de beste pagina’s die de categorie pagina op een nieuwe manier vorm geeft met gebruiker en zoekmachine in het achterhoofd is van gall.nl, die productinformatie en categorie doelen perfect combineert.

Productinformatie op de categorie pagina is een goede manier om content toe te voegen die waarde brengt voor zowel gebruiker als zoekmachine.

Let er alleen op dat de content die je hier toont uniek is en dus niet ook weer op de productpagina zelf voorkomt. Dit heeft te maken met duplicate content.

Tekst die op meerdere plekken voorkomt verwart de zoekmachine en verlaagt je ranking!

Wat gebruik ik als productinformatie voor mijn webwinkel?

Als het goed is heb je op je productpagina’s dus informatie staan die geheel uniek is. Let hierbij ook op:

  • Informatie die bij een soort product telkens terugkomt, zoals bijvoorbeeld de voedingswaardes die bij heel veel verschillende hondenvoertypes van hetzelfde merk telkens terugkomen. Een tabelletje met een aantal waardes is geen issue, een heel blok met tekst wat op elke productpagina identiek is wel.
  • Informatie die ook op andere websites is te vinden. Vaak is er standaard informatie over een product beschikbaar of stelt de leverancier dit aan jou, maar ook aan je concurrenten ter beschikking.

 

Productpagina’s zijn de pagina’s waar het vaakst duplicate content issues ontstaan. Het is ook beter om in ieder geval iets te tonen dan om niets weer te geven, dus de leveranciers-informatie is een ok uitgangspunt.

Product pagina informatie moet uniek zijn

 

Waarom het hier het vaakste voorkomt is uiteraard ook omdat je waarschijnlijk een hele hoop producten hebt. Hoe kun je die nou allemaal voorzien van hun eigen tekst!

Toch is het schrijven van eigen teksten essentieel voor de gebruikerservaring op je site en dus ook voor je Google.

Denk er maar eens over. Waarom zou iemand jouw productpagina moeten bezoeken in plaats van die van je concurrent? Waarom zou iemand het bij jou moeten kopen in plaats van bij de concurrent?

Is het antwoord alleen maar prijs? Of snelheid van bezorgen?

Nee, ook omdat je hen een goede gebruikerservaring geeft.

Dat betekent content die ze niet ergens anders kunnen vinden.

Maar je kunt moeilijk in een week ál je producten onder handen nemen.Doe daarom je onderzoek naar de mogelijkheden en prioriteer je werkzaamheden naar daar waar het de meeste waarde (bezoekers x conversie x winstmarge) toe kan voegen en begin er met enkele per week te optimaliseren.

Binnen de kortste keren zal je gehele webshop voorzien zijn van unieke en hoog converterende content!

Welke content kun je aan je productpagina toevoegen om je klant te helpen?

Informatie over het product wat nergens anders te vinden is zou top zijn! Dit kan soms al zijn: de maten, het gebruik ervan, waarvoor het bedoeld is.

Soms hebben alle andere webwinkels alleen de leverancier informatie en kun jij je eenvoudig onderscheiden.

Maak het persoonlijk met informatie over wat jij als webshop van het product vindt, wat je getest hebt bijvoorbeeld of waarom het jou aanspreekt.

Maak het nog persoonlijker met reviews van anderen, vraag klantbeoordelingen over de producten na een aankoop en zet ze prominent op de productpagina.

Foto’s die niemand anders heeft. Maak je eigen foto’s en helemaal als ze shareable zijn, dan neem je een grote voorsprong op de concurrentie.

 

Welk soort teksten kun je op je webshop productpagina zetten

Wat voor blogcontent kan ik aan mijn webshop toevoegen?

Een blog heeft een speciale plaats in elke webshop. Het kan je helpen je merk-boodschap over te brengen, te laten zien waar je voor staat en je te positioneren als content-expert.

Het is ook belangrijk een goede hosting partij te nemen die jouw webshop-blogcontent ondersteunt en alle images die je er voor zou willen gebruiken aan kan.

Het is altijd belangrijk te communiceren in jouw eigen unieke stijl.

Maar los van de boodschap, het verhaal of de stijl: waar ga je nou precies over bloggen?

Een blog kun je inzetten om mensen te helpen bij zoekvragen die niet gerelateerd zijn aan producten. Mensen zoeken naar allerlei informatie rondom het soort producten wat je aanbiedt waarbij ze wellicht niet direct aan het kopen van een artikel denken.

Zo is:

  • “goedkoop natvoer van Purina” een term die geschikt is voor een subcategorie of productpagina
  • “wat voor natvoer is geschikt voor mijn senior hond” een term die eerder geschikt is voor een blog bericht

In het blog bericht kun je mensen uitgebreid helpen over welke eigenschappen van hondenvoer voor de ene hond beter werken dan voor de ander, en wat voor een merk of ingrediënten ze zouden moeten kiezen.

Hierin kun je uiteraard wel verwijzen naar handige producten die ze eventueel ook bij jou zouden kunnen kopen (contextuele interne links!)

Bij een blog hoef je je zeker niet te beperken tot alleen maar zaken rondom jouw producten, maar ook andere gerelateerde zaken zijn meer dan welkom.

Denk aan onderwerpen als hondentraining, de beste plekken om ze uit te laten, stranden waar ze mogen komen.

Als bij je zoekwoorden onderzoek blijkt dat een heel aantal mensen erop zoeken, dan is het de moeite waard erover te schrijven.

Alle zoekopdrachten zijn potentiële klanten, en misschien verkoop je nu niet direct iets, maar ze onthouden je naam wel.

Én eenmaal op je site kun je gebruik maken van retargeting om ze nog eens een facebook of Adwords advertentie te laten zien. Je kunt ze laten inschrijven voor je nieuwsbrief vol handige weetjes en op die manier een band opbouwen.

Schrijf je ook in voor onze gratis online training. Kom bovenaan in Google: leer de belangrijkste punten voor je site op te pakken in 3 dagen

[shortcode_button type=”business” align=”center” target=”_blank” link=”https://decisiontree.teachable.com/p/zoekmachine-optimalisatie-webshops” color=”#3cc7c6″ bg_color_hover=”#ffffff” icon=”none” font_color=”#ffffff” font_color_hover=”#3cc7c6″]Schrijf je gratis in[/shortcode_button]