Betaalmethoden en conversie

Je hebt verschillende betaalmethoden nodig voor conversie

Uit veel van onze test is het naar voren gekomen, je hebt verschillende betaalmethoden nodig om een goede conversie te halen. Mensen zijn toch vooral op zoek naar winkels die hun favoriete manier van afrekenen bieden, anders ga je wel naar een ander.

Voor sommige is het pakken van een identifier al te veel om met iDeal te gaan betalen, anderen durven juist nog niet online te betalen met hun creditcard gegevens of met Paypal. Voor elk wat wils, en je moet de shopper hier ondersteunen.

In onze webshop marketing masterclass geven we veel tips voor het verkrijgen van meer verkeer naar je webwinkel, maar dat verkeer is zinloos wanneer je het niet kunt omzetten in betalende klanten.

Hoe heeft het hebben van meer betalingsmogelijkheden invloed op conversie percentages?

Conversie percentages zijn numerieke waardes om aan te geven hoeveel van jouw potentiële klanten doorgaan met het plaatsen van een bestelling op je e-commerce website. Het is het percentage van de totale bezoekers die uiteindelijk bij je afrekenen. Veel online retailers concentreren zich op het verhogen van het verkeer naar hun site in een poging om hun omzet te verhogen.

Je kunt echter ook je conversiepercentage optimaliseren door het aantal betalingsmogelijkheden die je aan je potentiële klanten biedt te verbeteren. Het is veel makkelijker om het aantal verkopen te verdubbelen van de klanten die je site al bezoeken, dan om het aantal bezoekers naar je site te verdubbelen.

Maak het gemakkelijk voor online shoppers om af te rekenen

Door een verscheidenheid aan betaalmogelijkheden te bieden, maak je het leven van de klant makkelijker. Hoe moeilijker je website is te gebruiken en hoe meer obstakels er zijn, hoe meer mensen in de checkout-actie afhaken. In Amerika gebruiken de meeste klanten bijvoorbeeld hun creditcard, maar hier heeft niet iedereen een creditcard of wil er een gebruiken. En hoewel sommige klanten misschien comfortabel zijn met het gebruik van hun creditcards online, zouden anderen de voorkeur geven aan andere methoden van betalen.

Het is dus ook verstandig om je betaalmethoden af te stemmen op de verschillende landen waarin je opereert. Zo heeft Nederland bijvoorbeeld iDeal, maar een Belg ga je daarmee niet over de streep trekken, dan heb je ook Bancontact/ Mister cash nodig.

Er is zeker geen tekort aan alternatieve betaalkeuzes die beschikbaar zijn uit herkenbare merken zoals Visa, MasterCard, Google Wallet, en natuurlijk eBay’s PayPal. Ondertussen zijn er ook nieuwe alternatieven zoals Bitcoin bijgekomen. Naast de digitale portemonnee zijn er naast de Visa en MasterCard ook andere betaalmethodes beschikbaar die online winkels kunnen inzetten, zoals het accepteren van bijvoorbeeld herlaadbare voorafbetaalde kaarten, gecontroleerde betaling of virtuele accountnummers, Alipay en Amazon Payments.

Waarom zou je meerdere betaalmethoden aanbieden?

Payment-Gateway

Als je verschillende betaalmethoden niet aanbiedt, kun je de potentiële verkoop verliezen. Een onderzoek uitgevoerd door YouGov, een internationaal internetmarktonderzoekbedrijf in Groot-Brittannië, heeft vastgesteld dat 50% van degenen die regelmatig online winkelen hun aankoop zullen annuleren als hun betaalmethode niet beschikbaar zou zijn geweest. Bovendien stelde meer dan een derde (40%) van de deelnemers dat ze zich meer comfortabel waren om aankopen te doen bij een online retailer die meerdere betaalmethoden aanbiedt.

En het is in veel gevallen al heel eenvoudig om ze toe te voegen. In zee gaan met een goede payment provider kan je helpen om veel van de extra betaalmethoden te accepteren. Zo heeft Mollie bijvoorbeeld onlangs ook al Bitcoins toegevoegd, naast natuurlijk Paypal, iDeal en creditcards.

Volgens WorldPay, zullen alternatieve betaalmethoden (iets anders dan traditionele credit- of betaalkaarten) in 2017 meer dan de helft (59%) van alle transacties uitmaken, van 43% in 2012. Dit blijkt uit de de prevalentie van de mobiele handel en de toegenomen toegang tot de wereldwijde markten.

Alleen het gebruik van digitale portemonnees zullen nu al stijgen tot 43%, met PayPal al door meer dan de helft van de Nederlandse markt geaccepteerd (in Amerika was dit in 2015 al het geval). Door klanten in staat te stellen te betalen met gespecialiseerde mobiele betaaloplossingen of lokale betalingsalternatieven, help je het succes van wereldwijde transacties door het wereldwijde klantenbereik te maximaliseren en wordt je conversiepercentage uiteindelijk verhoogd.

Wat betekent dit allemaal?

Hoe meer betaalmethoden beschikbaar zijn in je webshop, hoe meer klanten je online winkel heeft, hoe meer aankopen kunnen worden gedaan. Het toevoegen van een scala aan extra betaalmethoden betekent dat klanten niet alleen beperkt zijn tot het gebruik van creditcards bij het maken van een aankoop. E-commerce-handelaren die herkennen en waarderen dat verschillende klanten verschillende voorkeuren hebben in het maken van online transacties, komen vooruit. Het is verstandig om meerdere betaalmethoden aan te bieden en zo voor veel potentiële klanten het afronden van hun order mogelijk te maken.