De juiste hosting voor jouw webwinkel

Hoe kies je de juiste hosting voor jouw webwinkel? Bekijk onze tips

 

Aan het twijfelen bij het kiezen van de perfecte e-commerce webhost? Hier zijn een aantal tips om je te helpen beslissen.

E-commerce heeft niet alleen de manier waarop we zaken doen veranderd, maar het heeft ook de manier veranderd waarop we ons leven leiden.

Internet en online verkopen hebben de weg vrijgemaakt voor veel ondernemers om een bedrijf te starten.

Ongeveer 22 jaar geleden, toen de legendarische sitcom Friends net populair begon te worden en de wereld aanzienlijk minder met elkaar verbonden was dan nu, werd je met het idee om een ​​eigen bedrijf op te starten uitgelachen.

Het was ook toen, in 1995, dat Amazon op de markt kwam en sindsdien is het landschap van de wereldwijde detailhandel nooit meer hetzelfde geweest.

Dingen veranderden zo drastisch dat het moeilijk is om je een leven voor te stellen zonder Amazon of Bol.com.

Het veelbelovende potentieel en de terugkerende succesverhalen van bedrijven in de e-commerce-industrie hebben ertoe geleid dat meer ondernemers hun geluk beproeven in deze groeiende markt.

Daarom is het nu belangrijker dan ooit om je te informeren over de belangrijke dingen die je misschien per ongeluk over het hoofd ziet.

 

De beste hosting voor je webwinkel

De beste webhosting voor je webwinkel hangt af van je wensen.

Ik heb hier alvast een lijst met mijn top keuzes die ik al mijn klanten adviseer wanneer ze starten of over willen stappen.

Mijn advies is om niet te besparen op je hosting. Je site moet snel, veilig en ook goed gebackuped zijn. Je wilt niet alles kwijt zijn bij het verkeerd instellen van een plugin of aanpassen van je site. Daarom adviseer ik ook de partij waar we onze hosting hebben. Bekijk het aanbod hier:

 

Onze tweede keus is Managed Cloud Hosting van SoHosted:

SoHosted managed cloudhosting voor je winkel

 

Maar er zijn verschillende goede hosting providers voor verschillende budgetten en wensen. Ik zal daarom in deze post precies alles uiteenzetten waar je op moet letten en nog een aantal goede opties benoemen.

 

Waar past webhosting in het belang voor je webwinkel?

We hebben artikelen geschreven over het juiste webwinkelplatform en over de juiste teksten voor je webshop op het gebied van SEO. Verder kun je ook nog lezen over adverteren voor je webwinkel met Adwords.

Maar om te beginnen is de eerste en belangrijkste taak: het kiezen van een ​​geschikte webhost voor je online winkel.

Dit is iets wat je doet nog vóórdat jouw e-commercebedrijf van start gaat. Het is een belangrijke beslissing en verdient veel overweging.

Er zijn een hele hoop artikelen die gaan over het bouwen van een e-commerce website, en het is iets waar bedrijven veel tijd en geld in investeren.

Je moet:

  • de domeinnaam kiezen
  • het siteontwerp ontwikkelen
  • optimaliseren voor zoekwoorden en zoekposities
  • de webteksten schrijven
  • de logo’s ontwerpen

Er is nog een cruciale stap die gemakkelijk kan worden overschaduwd als je niet weet waar je naar moet zoeken: je e-commerce hostingplan.

Het is gemakkelijk om in de val te lopen van het kiezen van het hostingplan dat voldoet aan enkele sleutelkwalificaties en dat het meest betaalbaar lijkt, maar dit is geen beslissing die je overhaast wilt nemen.

In plaats daarvan moet je zorgvuldig onderzoek doen en ervoor zorgen dat een bepaald plan voldoet aan alle e-commerce hostingbehoeften van jouw bedrijf, zowel nu als later.

In dit bericht zullen we praten over waarom jouw e-commerce hostingplan zo belangrijk is, welke factoren in overweging moeten worden genomen bij het kiezen van een webshophosting en sommige hosts die voldoen aan de meest voorkomende eisen die webshops kunnen hebben.

De keuze die je voor je webhosting maakt, heeft een directe impact op de manier waarop jouw website aan bezoekers wordt geleverd en wat hun gebruikerservaring zal zijn.

 

Waarom jouw e-commerce hostingplan ertoe doet

E-commerce hostingbedrijven bieden meestal vergelijkbare plannen, met basisniveauplannen tot pro- of enterprise-plannen.

Hoewel het meest voor de hand liggende verschil tussen de plannen en hun bedrijven kosten zal zijn, zijn er veel andere kleinere details die gemakkelijk over het hoofd worden gezien.

Details die eigenlijk erg belangrijker zijn.

Wat zijn een paar euro’s per maand, als je plan niet over de nodige beveiligingsmogelijkheden beschikt om de informatie van je klanten te beschermen of de snelheid waarmee ze jouw site kunnen laden?

Alle e-commerce hostingplannen en hostingbedrijven zijn immers niet hetzelfde, dus je wilt in de kleine lettertjes duiken om echt te beoordelen wat het beste voor je is.

Je kunt jouw e-commerce hostingplan en jouw hostingbedrijf op een later tijdstip absoluut veranderen, maar het kan een enorme hassle zijn om je site (voor jou en jouw klanten) te migreren en je kunt dit het beste proberen te vermijden.

Ik zal je in dit artikel meenemen in hoe je een goede en weloverwogen beslissing kunt nemen.

Soorten webhostingdiensten voor webwinkels

Er zijn hoofdzakelijk drie soorten webhostingservices beschikbaar:

  • Shared
  • Dedicated
  • Cloud

Alle hostingdiensten hebben hun voor- en nadelen. Aan het einde van dit artikel krijg je een beter begrip en duidelijkheid over het kiezen van een webhost voor je online winkel.

 

Shared hosting

Het beste vsn Shared hosting is dat het economisch is in vergelijking met Dedicated en Cloud hosting. Je kunt al zo laag als voor €3,- per maand zitten om te starten met hosting.

Maar dat is gelijk ook het enige positieve dat je van shared hosting mag verwachten.

Het grootste nadeel van shared hosting is precies wat de naam doet vermoeden; je moet de server delen met andere websites.

De risico’s van shared hosting zijn:

  • het risico van downtime
  • langzame laadtijd van pagina’s
  • slechte beveiliging

Al deze factoren kunnen de gebruikerservaring ernstig schaden, waardoor klanten mogelijk worden gepushed om je website nooit meer te bezoeken.

Als je bovendien in de toekomst wilt opschalen, moet je jouw website migreren naar een dedicated / cloud-server om de continue optimale prestaties van je website te garanderen.

Daarom is het verstandiger om te beginnen met een dedicated of een cloud-server, gelijk bij de start. Mijn suggestie: ga niet met shared hosting in zee voor je online winkel.

Savvii heeft een heel goede hosting wanneer je met een shared server wilt starten en toch een snelle site wilt hebben. Bekijk het aanbod hier:

 

Dedicated Hosting

Dedicated servers zijn het tegenovergestelde van Shared hosting. Als je over een dedicated server beschikt, betekent dit dat je deze niet met andere websites hoeft te delen.

Met andere woorden, je hoeft zich geen zorgen te maken over trage laadtijd van pagina’s, downtime en beveiligingsproblemen.

Het nadeel van dedicated servers is echter dat ze extreem duur zijn en dat een enkele server gemakkelijk meer dan €100,- kan zijn als je kiest voor “betere” functies.

Bovendien moet je misschien een gespecialiseerde technicus inhuren voor Dedicated Hosting om te zorgen voor de technische details van de server.

Met VPS heb je deze problemen niet. Een partij host jouw website op een gedeelte van een fysieke server die in partities is opgedeeld.

VPS hosting betekent hosting met een Virtual Private Server. Een VPS server is wél een fysieke server, maar die wordt opgedeeld in kleinere virtuele servers. Zo heb je je eigen (virtuele) server maar kan het onderhoud en beheer van de fysieke server gemakkelijker en voordeliger door een partij worden opgepakt.

Onze favoriete hosting partij Savvii heeft ook veel keuzes voor VPS hosting van een enkele of meerdere sites:

 

 

Cloud Hosting

Cloud Hosting is relatief nieuwer in vergelijking met Shared en Dedicated Hosting. Het is een cluster van honderden individuele servers die samenwerken om het op een enkele gigantische server te laten lijken.

En naarmate het bedrijf groeit, kunnen de hostinginfrastructuurproviders zoals AWS en DigitalOcean eenvoudig meer hardware toevoegen om een ​​nog grotere cloud te maken.

De belangrijkste voordelen van Cloud Hosting is dat het een Pay-As-You-Go-methode volgt. Je betaalt alleen voor de bronnen die je verbruikt, in tegenstelling tot dedicated servers.

Op dezelfde manier hoeft je jouw servers niet te delen met andere websites, in tegenstelling tot shared hosting. Cloud Hosting vordert snel in de sector van webhosting en het krijgt elke dag nieuwe volgers.

Nadat alle mooie kanten zijn opgesomd, is er echter één bezwaar tegen Cloud Hosting; de inzet en het beheer van een website op een cloud server.

Het kan moeilijk zijn, vooral als je niet goed bekend bent met de technische details.

Het verstandigste om te doen in dat geval is om de diensten van Managed Cloud Hosting Providers in te huren – een service die zorgt voor servergerelateerde technische details, terwijl je jouw energie concentreert op de kernactiviteiten van je bedrijf.

Onze keuze voor een managed hosting pakket is SoHosted:

SoHosted managed cloudhosting voor je winkel

WordPress hosting

Naast de drie hoofdkeuzes die je hebt wilde ik er ook nog een alternatief aan toevoegen, en dat is WordPress hosting.

Wanneer je van te voren al weet dat je je website met WordPress gaat maken, dan kun je ook kiezen voor een specifieke WordPress hosting oplossing waarbij het platform is geoptimaliseerd om een WordPress Webshop zo snel mogelijk te tonen en zo efficiënt mogelijk te maken.

We hebben ook al vele sites van klanten hier op het Xel platform gezet, een goedkoop alternatief omdat het toch shared hosting is, maar met een aantal specifieke tweaks om de WordPress site super snel te laten laden.

Het is de snelste WordPress hosting die we tot nu toe hebben gezien, en dat voor een heel erg betaalbare prijs. Als je aan de slag gaat met Woocommerce voor je webwinkel een hele goede optie dus.

Bij het opzetten van je webwinkel of het overwegen van een overstap is het een heel erg goede hosting partij om voordelig naar over te schakelen.

 

Functies waar je op moet letten bij het kiezen van WebHosting

Uptime hosting-service

De uptime van een website is in feite de tijd dat hij online is. En het hoeft niet verder te worden verklaard dat alle websites hoge uptime van hun webhosts vereisen, om in wezen altijd online te zijn.

Anders komt je bezoeker op een lege pagina.

Als eigenaar van een online winkel moet je ervoor zorgen dat jouwwebsite 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar operationeel is.

Elke downtime kan niet alleen de winstgevendheid van je website beïnvloeden, maar het kan ook de gebruikerservaring van de bezoekers beïnvloeden.

Een bezoeker die aankomt op een lege pagina zal de volgende keer je webshop overslaan!

Bovendien, als jouw online winkel een bedrijfsmodel heeft waarbij beleggers of andere investeerders betrokken zijn, kan een enkele downtime leiden tot een gebrek aan vertrouwen van beleggers.

Om je website elke minuut van het jaar operationeel te houden, zou je diensten van een webhost willen inhuren die 24/7 monitoring van de operaties van jouw server biedt.

Er moeten on-site technici zijn die bekwaam genoeg zijn om elk probleem op elk uur van de dag op te lossen, en zorgen voor routinematige upgrades.

Hier is een voorbeeld van wat er mis kan gaan als je geen 24/7 monitoring hebt:

  1. Stel je een website voor die op een vrijdagavond down gaat.
  2. Omdat je host geen 24/7-bewaking biedt, moet je wachten op de volgende werkdag om jouw website te laten werken.
  3. Dat is maandag! Dat is twee dagen niet-functionaliteit van je website. Stel je alle winst voor die je zou moeten opgeven.

100% uptime is eigenlijk niet mogelijk, maar idealiter zou een goede hostingdienst in staat moeten zijn om elke maand een uptime van 99,8% of beter te leveren.

Of simpel gezegd, je website zou slechts een downtime van minder dan 90 minuten per maand moeten hebben.

Bij het maken van je selectie moet je rekening houden met alle soorten downtime, inclusief netwerkuitval en gepland onderhoud voor server-software-upgrades.

 

Ondersteuning voor jouw e-commerce en CMS-software

Je site ziet er misschien goed uit, maar hoe goed functioneert deze?

Geloof het of niet, terwijl WordPress en Magento en andere e-commerce software allemaal jouw werk gemakkelijker kunnen maken, niet elk webhostingplan is compatibel met alle e-commerce en CMS-software.

Daarom, als je bepaalde e-commerce software (zoals WooCommerce of Zencart) of bepaalde CMS-systemen (zoals WordPress) wilt gebruiken, moet je ervoor zorgen dat ze van tevoren compatibel zijn met het hostingplan.

Bepaalde hostingbedrijven zullen dit specifiek vermelden of er een apart product voor hebben.

Bluehost, mijn persoonlijke keuze voor webhosting, heeft één-klik WordPress-installatie en heeft WooCommerce automatisch in gebruik. iPage biedt hetzelfde.

Naast het kiezen van een hostingplan dat compatibel is met de door jou gewenste software, moet je er ook voor zorgen dat je volledige controle en flexibiliteit over die software hebt.

Als je wat aangepaste codering voor jouw WordPress-site moet doen, wil je dat ook daadwerkelijk kunnen doen.

 

Intuïtieve beheerdersinterface

Deze factor heeft geen enkele invloed op je klanten, maar heeft wel een directe invloed op jouw ervaring met het beheren van je site.

Vanuit ervaring gesproken, dit is een belangrijke overweging die je niet over het hoofd wilt zien.

Verschillende bedrijven hebben klantpanels die gemakkelijk in het gebruik zijn.

Sommige zullen intuïtief zijn, eenvoudig om te leren en te gebruiken, terwijl andere complex zullen zijn en je de hele site door zullen sturen om een ​​enkel stukje informatie te vinden.

Hierbinnen wil je ook volledige administratieve controle. Je zou fout- en logbestanden moeten kunnen bekijken, zodat je alles kunt bijhouden wat er op jouw site gebeurt, niet alleen de verkopen.

Je wilt geen serverbeheerder-leerling worden, dus kies geen hosting die je in deze rol plaatst. Voor je het weet ben je een hoop tijd kwijt aan het beheer van je site.

Meestal is kiezen voor een bedrijf dat cPanel webhosting biedt een goede manier om te gaan.

 

SSL en dedicated IP-adres

Wanneer je een e-commerce website draait, is het absoluut noodzakelijk om de gegevens van jouw klanten veilig te houden.

Al helemaal nu met de nieuwe AVG onder GDPR.

Gevoelige informatie, zoals creditcardgegevens, moet worden gecodeerd voordat deze van de webbrowser van een klant wordt verzonden naar het afhandelingsformulier van je webwinkel.

Op die manier lopen je klanten geen risico als iemand de gegevens probeert te hacken. Het installeren van een Secure Sockets Layer (SSL) -certificaat op je site ondersteunt codering en verifieert ook jouw bedrijfsidentiteit aan je klanten.

Veel hosting partijen hebben de service om het certificaat voor je te installeren en wijzen een speciaal IP-adres toe bij een uitwisseling van een paar extra euro’s.

Dus terwijl je je aanmeldt bij een webhost voor jouw ecommerce-site, moet je ervoor zorgen dat je host je een SSL-certificaat en een speciale IP verleent.

Er zijn enkele cloud-hostingplatforms zoals Cloudways, die een SSL-certificaat gratis aanbieden. Zorg er dus voor dat je je onderzoek goed doet.

De klant heeft misschien niet altijd gelijk, maar de klant moet altijd op de eerste plaats komen en een gebrek aan sterke beveiliging gaat hier automatisch tegenin.

Dit is een groot gebied waar je zult merken dat de hostingplannen ver uiteenlopen. Het beste kun je investeren in een plan met sterke beveiligingsfuncties.

Zoek naar een abonnement dat Secure Socket Layer (SSL) -bescherming automatisch biedt en kies daarmee voor HTTPS, dat veiliger is dan het conventionele HTTP.

Samen kunnen deze toevoegingen de informatie die jouw klanten delen op je site volledig beschermen. Dit omvat alles van hun naam tot hun creditcardinformatie.

Beveiligingsfuncties zijn het belangrijkst voor pagina’s waar gebruikers informatie zullen indienen, dus doe er alles aan om ervoor te zorgen dat landingspagina’s, contactpagina’s en pagina’s voor het verwerken van betalingen allemaal volledig worden beschermd.

Het is echter een goede gewoonte om ervoor te zorgen dat je volledige site van boven naar beneden wordt beveiligd, zo zijn er geen zwakke schakels in de keten.

 

Prijs

Prijs is een heikel punt. Als je een startup bent, wil je een webhost die betaalbaar en goedkoop is. Dat kan je ertoe aanzetten om voor gedeelde webhosting te gaan, wat duidelijk een vergissing zou zijn.

Als je wilt uitproberen of je webwinkel zou kunnen werken moet je het wel écht een kans geven, en dat betekent toch niet beknibbelen op hosting.

Dus terwijl je naar opties kijkt, hier een realiteitscheck: je krijgt waar je voor betaalt!

Het is waarschijnlijk dat een bedrijf dat minder dan €2,- per maand in rekening brengt, niet beschikt over functies zoals gratis SSL of 24×7 monitoring en niet-uitbestede ondersteuning.

Aantrekkelijke functies zoals dat gaan je iets meer kosten.

Dus wanneer je naar jouw hosting-opties kijkt, vergelijk dan de functies in plaats van de prijzen.

Ontdek de belangrijke functies voor je bedrijf en laat diegene los waar je zonder kunt.

Zodra je de webhosting op de shortlist hebt gezet die aan je criteria voldoen, moet je pas de prijs vergelijken. Dat is eenvoudigweg de volgorde waarop je prijs mee zou moeten nemen in je beslissing.

 

Technische specificaties / Beperkingen

Omdat je een e-commerce website host, raad ik je aan om RAM, CPU-kracht en opslagruimte in gedachten te houden.

Bovendien heb je aanvullende functies nodig, zoals back-up, automatisch schalen, klonen met één klik en een verzamelgebied.

Zorg er daarom voor dat jouw keuze voor webhost alle relevante technische specificaties heeft.

Opgemerkt moet worden dat van goedkope hostingplannen niet kan worden verwacht dat deze over het RAM-geheugen, de verwerkingskracht en de schijfruimte beschikken om aan al deze behoeften te voldoen.

Bovendien zul je waarschijnlijk meer gaan werken aan het verminderen van de downtime van jouw winkel en het afhandelen van de belastingproblemen.

Als je een vraag hebt of een verwarring hebt, moet je niet hoeven aarzelen om je verkozen webhost-providers te bellen.

Deel je visie voor de site met hen. Vertel hen wat je denkt dat de behoeften van jouw online winkel zouden zijn.

Probeer niet te veronderstellen dat je webhost jouw online winkel net zo serieus neemt als jij dat doet. Het is jouw site, jij bepaalt wat je ervoor nodig hebt.

 

De hosting moet je hoeveelheid verkeer aan kunnen

Jouw hostingplan moet in staat zijn om je site, het verkeer en je aantal bestellingen bij te houden, zowel nu als wanneer je site groeit.

Sitesnelheid is een grote. Als jouw site crasht wanneer vier klanten deze bekijken, of als het meer dan twee seconden duurt om te laden, verlies je enorme hoeveelheden conversies.

 

Pro tip: sommige plannen bieden snelle add-ons. Betaal gerust voor deze functies, ze zijn elke cent waard.

 

Evenzo, als je site niet in staat is om hoge ordervolumes te verwerken, stagneer je zonder potentieel voor groei en krijg je een hoop gefrustreerde bijna-klanten op je site.

Dit is waar je naar op zoek moet zijn als je hoge verkeers- en bestelprestaties wilt garanderen:

  • Een plan dat geïsoleerde omgevingen aanbiedt voor bestellingen met specifieke resources, specifiek voor het verwerken van orders
  • Hoge verwerkingsmogelijkheden en snelle laadsnelheden van de site
  • Speciale geheugenopslag
  • CPU-toewijzing

 

De hosting ddatabase moet de grootte van je site aan kunnen

Je denkt misschien niet aan je online winkel als een die sterke databaseprestaties vereist, maar vergis je niet!

De kans is groot dat gebruikers niet alleen door jouw producten bladeren maar dat veel van hen in plaats daarvan je zoekbalk gebruiken om iets specifieks op te zoeken.

Je database slaat al jouw productpagina’s en productinformatie op, zodat je klanten gemakkelijker kunnen vinden wat ze zoeken.

Je kunt het je dan ook niet veroorloven dit over te slaan.

Idealiter weet je hoeveel productbestanden je hebt en wat de grootte van die bestanden is, voordat je jouw hosting-plan kiest.

Houd ook altijd een slag om de arm in termen van volume. Soms schalen bedrijven echter sneller dan verwacht en hopelijk ook die van jou.

Probeer een plan te kiezen waar je in kunt groeien en kies een hostingbedrijf dat hogere plannen biedt als je ze nodig hebt.

Plannen die “schaalbare bandbreedte” bieden, zijn doorgaans goede om verder te onderzoeken.

Zoek naar een hostingplan met een hoge rekenkracht en kies een hostingplan dat geschikt is voor de bestanden die je van plan bent op te gaan slaan.

 

Technische ondersteuning

Dit is misschien wel de belangrijkste functie wat je in jouw webhost moet zoeken. Als je website uitvalt, kun je dan alle relevante hulp krijgen van je webhost?

De klantenondersteuning is de echte vuurproef die een goede webhost onderscheidt van middelmatige.

Jouw webhost moet een toegewijd personeel hebben voor klantenondersteuning en als de zaken mis dreigen te gaan, moet de klantenondersteuning je in contact brengen met een echte, levende persoon aan de telefoon die kan achterhalen wat je verkeerd hebt gedaan en hoe het kan worden verholpen.

Voordat je een beslissing neemt, moet je zoveel mogelijk informatie inwinnen over de klantenondersteuning.

Probeer verschillende manieren te vinden waarop je op het moment van de nood contact kunt opnemen – e-mail, gratis telefoon, chat, enzovoort.

Kijk of ze 24/7 bemand zijn en of ze de ondersteuning wellicht uitbesteden.

Als je klaar bent met onderzoek, zul je merken dat hosts niet gelijk zijn als het gaat om prijs en technische specificaties.

 

Conclusie

Webhostingbedrijven bieden veel functies die hen van elkaar onderscheiden. De kunst is om degene te vinden die het beste bij je past.

Gebruikerservaring is misschien wel het meest essentiële ingrediënt dat tot gebruikerservaring en winstgevendheid van je webwinkel leidt.

Als de gebruikerservaring van jouw e-commerce website wankel is, zul je misschien omzet missen. Kies daarom een ​​webhost die de nodige functies biedt om de gebruikerservaring te ondersteunen die je voor je klanten hebt voorzien.

Aan het einde van de dag moet je je realiseren dat je alleen naar de maan kunt reiken als je eerste stap goed is; of in dit geval, als je de perfecte webhost hebt.

Als je wilt gedijen in de competitieve markt, moet je de meest geschikte webhostingprovider kiezen, anders sta je vanaf het begin al achter.

Op het gebied van gebruikerservaring maar ook op het gebied van vindbaarheid in de zoekmachines.

Als je strategie zal zijn om ook organisch gevonden te worden in de zoekmachines, dan zal je een goede hosting moeten kiezen als fundament.

Het e-commerce hostingplan dat je kiest, is meer dan een paar euro’s besparen. Het heeft direct invloed op de veiligheid van jouw site, de prestatiemogelijkheden van je site en de hoeveelheid tijd die je kwijt bent met het beheer ervan.

Vergeet niet om een ​​plan te kiezen dat niet alleen aan jouw behoeften voldoet, maar dat ook zal blijven doen als je bedrijf in de loop van de tijd wordt opgeschaald.

Aangezien ondernemers van e-commerce veel tijd online doorbrengen en de meeste klantinteracties op je site plaatsvinden, kun je het je niet veroorloven het perfecte e-commerce hostingplan aan je neus voorbij te laten gaan.

Neem een kijkje bij de hosting die ook wij gebruiken voor onze projecten:

 

 

Wat denk je? Hoe heb jij jouw hostingplan voor e-commerce gekozen? Voldoet de jouwe alles op deze checklist? Deel je mening en vragen over jouw hostingplan in de comments hieronder!