maak linkwaardige content

Dit zijn 11 vormen van linkwaardige content en dít is hoe je ze maakt

 

Hier zijn enkele tips voor het maken van webpagina’s waar andere websites naar willen linken. Dit een beetje om je te behoeden voor het vele werk dat moeten vragen om links voor je website vergt.

Plus het is een eenvoudige methode die je gemakkelijker zélf ook kunt toepassen.

 

Het kopen van links wordt duur

De toenemende populariteit van het Google AdSense-programma (dat uitgevers betaalt voor het plaatsen van contextuele links op hun websites) en geautomatiseerde spam-emails als:

  • “kan ik een link op jouw site kopen”
  • “ben je geïnteresseerd in een linkruil waarbij ik een link plaats op één van de websites in mijn beheer” (vaak PBN)

hebben vrijwel elke belangrijke online uitgever bewust gemaakt van de waarde van links.

En sinds medio 2007 begon Google al met het verlagen van de linkwaarde voor veel sites die openlijk links verkochten.

Het wordt steeds moeilijker en duurder om via links kopen een weg naar de top te verkrijgen.

 

Links kopen wordt duurder - linkwaardige content

 

Tegelijkertijd schrijven steeds meer mensen online op blogs en ander soort sites. Het opzetten van een blog duurt slechts een paar minuten!

Er zijn honderden of duizenden mensen die over elk denkbaar onderwerp praten, dus als je iets opmerkelijks creëert en de aandacht trekt van een paar thought leaders die het leuk vinden, krijg je zeker links.

 

Praktische tips: soorten linkwaardige content en algemenere best-practices

Maar hoe creëer je content die mensen leuk zullen vinden?

Ik wil hier eerst een aantal praktische tips vertellen die je direct in kunt zetten om links te gaan vergaren met behulp van je content.

Daarna komt ik nog terug op een aantal algemenere best-practices die ook essentieel zijn voor het opbouwen van vertrouwen met je site en goede samenwerkingen met je (link)partners.

 

11 ideeën van linkwaardige content

Het concept van linkwaardige content bestaat al meer dan een decennium.

Iets creëren dat relevant, relevant en linkwaardig is, kost:

  • tijd,
  • vaardigheden en
  • geld

Hier volgen enkele tactieken om je inhoud linkwaardiger te maken. Probeer er een of twee uit en kijk wat er gebeurt! Focus je daarna op de rest.

 

1. Maak Evergreen-content

Nieuws heeft een korte houdbaarheid. Het is misschien beter om je te richten op onderwerpen die meer evergreen zijn, oftewel:

een hele tijd actueel blijven en hulp kunnen bieden

Denk aan evergreen inhoud als een bron die nuttig en relevant blijft lang nadat deze is gepubliceerd. Het verandert zelden en is altijd populair bij je publiek (en zoekers).

Voorbeelden van Evergreen content zouden kunnen zijn:

  • Gidsen
  • ebooks
  • How-to-posts
  • lijsten
  • explainers
  • Controle lijsten

 

We hebben nog veel meer content ideeën die ook verkopen in deze nieuwe post

 

 

2. Start een podcast

Een podcast trekt vanzelf links aan omdat elke keer dat je een gast interviewt, deze waarschijnlijk naar jouw pagina verwijst omdat hij trots is op zijn bijdrage.

Bovendien trek je links aan van andere nieuwssites in je industrie en van blogs als je podcast een goede reputatie begint te krijgen.

 

Start een podcast om links te verkrijgen

 

 

3. Maak een Resource Center

Naast het publiceren en promoten van je inhoud, moet je deze organiseren op een manier die zowel voor jouw publiek als voor nieuwe bezoekers zinvol is.

Een content resource center is misschien de perfecte oplossing voor je.

Het maken van:

  • handleidingen
  • casestudy’s
  • webinars
  • whitepapers
  • checklists

Het is bij elkaar een hoop werk. Sommige mensen linken liever naar je resource overzicht dan dat zij tijd en geld investeren in het creëren van hun eigen blog-content.

 

4. Wees een Thought Leader

Zelfs als je op dit moment niet als een thought leader wordt beschouwd, begin dan met schrijven.

Doe dingen om op te vallen, die je in het hoofd van mensen zal krijgen en je helpen vestigen als een expert in jouw vakgebied.

 

Wees een thought leader in jouw markt

 

Heb vertrouwen.

Je kent je markt.

Demonstreer het!

 

  • Wees origineel: Herhaal niet alleen dezelfde oude, vermoeide ideeën opnieuw. Wees een leider, volg niet de ideeën van anderen.
  • Wees authentiek: Wees gewoon jij. Toon wat persoonlijkheid.
  • Wees interessant: Eis de aandacht van mensen met jouw ideeën en inzichten. Nooit saai zijn.

 

5. Expert Roundup

50 beste sociale media-tools van het Content Marketing Institute gezien vanaf 50 van de meest invloedrijke online marketeers is een geweldig voorbeeld van een linkwaardig (851-backlinks!) artikel.

De post bestaat uit een groep bekende marketeers, gemaakt uit citaten van wat die marketeers gebruiken.

Waarom?

In plaats van dat de auteur alle tekst zelf moest verzamelen, gebruikte hij citaten van deze thought-leaders om buzz met hun naam te genereren. Uiteraard zullen deze marketeers dit artikel delen en er een link naar maken.

Het is behoorlijk magisch. Dit voorbeeld van Content Marketing Institute is slechts één manier om linkwaardige content te maken.

 

6. Partner zijn met een ander merk

In een wereld waar het allemaal draait om wie je kent, vraag je je af: moet ik samenwerken met een ander merk?

Het antwoord is ja.

Co-authoring via je partnerschappen legt jouw stuk content voor aan een nieuwe community / publiek. Het is tijd om de link liefde te delen.

Ik vind het leuk om te denken aan co-authoring als het SEO-equivalent voor ride-or-die-BFF’s – ze stellen nooit teleur.

 

Partner met een ander merk aan je volgende blogpost

 

Maar daar houdt het niet op.

Wanneer ik een deel van de inhoud co-auteur, werk ik betaalde promotie in mijn contracten. Dit betekent dat beide partijen overeenkomen om gelijke geldstromen uit te geven aan betaalde promotie.

Door beide teams te gebruiken voor betaalde promotie, gebruiken we verschillende doelgroepen met onze partnerships voor inhoudsyndicatie, sociale advertenties en native ads.

Als het artikel van de grond komt, overweeg dan om je inhoud opnieuw te gebruiken in een:

  • video
  • webinar
  • infographic

Zo kun je die trend nog voort zetten.

 

7. Target en optimaliseer voor relevante zoekwoorden

Neem een ​​les aan van Larry Kim. In een interview met Conductor besprak Kim hoe hij WordStream heeft gebouwd door content te maken op basis van relevante zoekwoorden:

In de begindagen van WordStream brachten we een taxonomie in kaart van tienduizenden zoekwoorden waarvan we dachten dat ze relevant waren voor ons bedrijf. En we hebben content rond die groepen zoekwoorden gemaakt. Tegenwoordig doet onze blog miljoenen views per maand via organisch zoeken, wat bewijst dat deze aanpak werkt.

 

8. Visuele inhoud toevoegen

Afbeeldingen. Infographics. Gegevensvisualisaties. GIF. Al deze beelden kunnen je helpen jouw verhaal te vertellen.

Je moet het levendig zien te maken. Een manier vinden om ervoor te zorgen dat mensen het gebrijpen, een beeld erbij hebben én het onthouden.

Visuele inhoud doet al die dingen.

 

9. Formattering is belangrijk!

Niets is meer teleurstellend voor de lezers dan een blogbericht dat lijkt op een gigantisch tekstblok.

Hoe maak je het best een webtekst op? Gebruik:

  • Subkoppen (H2’s en H3’s) om tekst op te splitsen
  • Korte, eenvoudige zinnen
  • Opsommingstekens
  • Blok citaten
  • Dikgedrukt en cursief

 

10. Wat is jouw unieke insteek?

Wat maakt jouw inhoud uniek van alle andere over het onderwerp?

Kan je deze vraag niet beantwoorden?

Dan heb ik vervelend nieuws voor je. Je content is niet linkwaardig jammer genoeg.

Herschrijf je inhoud tot je jouw eigen invalshoek vindt. Het herschrijven van oude blogposts die het redelijk hebben gedaan is een top manier om van een aardig blog naar een geweldig blog te gaan.

 

11. Zou jij een link naar jouw pagina’s maken?

Dit is waarschijnlijk de ultieme test.

Je kent je doelgroep, de branche / niche en wat zij willen, toch?

Dus, eerlijk? Zou je linken naar jouw eigen inhoud?

Als je er niet naar zou linken, waarom zou je het dan van iemand anders verwachten?

 

Dit waren mijn 11 toepasbare tips.

Linkwaardige content bouwt positieve relaties op binnen en buiten je community. Het plaatst je in een thought-leadership-rol.

Hier volgt essentiële achtergrond informatie en tips met nog wat meer diepgang om het daadwerkelijk allemaal in te kunnen voeren voor jouw site:

 

Zorg dat je kennis opbouwt van je markt

Passie = Marktkennis = Links

Er wordt elke dag online veel troep geproduceerd. Hoewel rommel het volumespel kan winnen, is het direct duidelijk wanneer er content wordt gemaakt die niet over passie beschikt.

Een van de gemakkelijkste (en meest effectieve) manieren om de toekomst te voorspellen en te voorspellen wat mensen leuk vinden, is jezelf onder te dompelen in je onderwerp.

Als je passie hebt voor een onderwerp, zorg dat je er meer van dan wie dan ook en deel je informatie openlijk, dan zullen uiteindelijk mensen je opmerken en er een link naar maken.

Als je weet waar mensen in geïnteresseerd zijn, maak dan iets waar ze graag in willen linken. Besteed je tijd in het maken van de beste content in plaats van hen te vragen om te linken naar wat je hebt.

Druk jouw wereldbeeld en jouw vooringenomenheid uit op een manier die overeenkomt met hun kijk op de wereld.

Je kunt sommige mensen met die aanpak afstoten, maar veel mensen zul je er juist ook naartoe trekken met een boodschap die veel beter aansluit.

 

Word een platform

Ieder van ons is het meest relevante ding in ons eigen leven. Het klinkt egoïstisch, maar het is waar.

Als je andere mensen promoot, zullen ze jou eerder promoten, zij zijn ook egoïstisch.

Populaire bloggers zoeken om te zien wat mensen over hen zeggen.

Als je wilt dat bloggers of andere influencers naar je linken kun je ze benoemen in je posts.

Paris Hilton was hier de koningin van.

Hoewel ze een publicist inhuurt om haar onder de media aandacht te brengen, praatte ze nooit echt over zichzelf.

Ze sprak over andere mensen.

Ze noemde de ontwerpers van haar kleding, de club waar ze naar toe ging, die de trui voor haar hond maakte, allemaal zonder enige garantie op enige terugkeer. Ze gooide alleen maar links weg.

Het duurde niet lang voordat ontwerpers en clubeigenaren zich realiseerden dat Paris Hilton een wandelend uithangbord was. Dus omhelsden ze haar. Ze lette op hen, dus letten ze op haar.

Het meest waardevolle goed van vandaag is aandacht.

 

Het web is een sociaal netwerk

Sociale interactie van welk type dan ook leidt tot links en andere samenwerkingen en aanbevelingen.

Spreek je op een conferentie? Iemand zal er waarschijnlijk over bloggen.

Wil je thought leaders krijgen om jouw site te promoten? Maak een communityproject of -wedstrijd en vraag ze om deel te nemen. Of geef onderscheidingen.

Houd het laatste nieuws in uw ruimte bij en probeer voor belangrijke trends uit te komen met berichtgevingen.

 

Wees geloofwaardig

Maar voordat mensen je geloofwaardig vinden, moet je ervoor zorgen dat jouw website voldoet aan goede geloofwaardigheidsnormen voor internet.

Hoe zorg je ervoor dat je website betrouwbaar overkomt?

  • Is jouw domeinnaam gedenkwaardig?
  • Past je ontwerp bij je aanbod?
  • Is je content interessant en conceptueel uniek?
  • Heeft jouw site een redactionele component en stem, of is het een saaie productdatabase?
  • Gaat jouw pagina over een memorabele herinnering?
  • Is jouw site gemakkelijk te gebruiken en te begrijpen?
  • Heb je een merk waar mensen om geven?

Je hoeft niet “alles te hebben” om te beginnen, maar hoe geloofwaardiger je eruitziet hoe sneller je vaart krijgt.

 

Bouw voort op je succes

Werk eraan om je site elke dag te verbeteren. In de loop van het jaar zal het vaststellen of creëren van één ding per dag tot een groot voordeel leiden.

Het opbouwen van een leidende marktpositie kan jaren duren, maar als je eenmaal aan de top staat, zijn die jaren de toetredingsdrempel die voorkomt dat anderen kunnen repliceren wat je hebt opgebouwd.

Markten zijn gesprekken volgens het Cluetrain-manifest

Het Cluetrain-manifest verklaarde dat markten gesprekken zijn.

Blogs zijn het toonaangevende medium waarop die gesprekken online plaatsvinden.

Als je veel over blogs weet, is het een fluitje van een cent om links te krijgen.

Het maken van linkwaardige content kost veel tijd, planning en strategie.

Het soort links die je echt, echt wilt – redactionele links (d.w.z. natuurlijke links) – zijn meestal het moeilijkst te krijgen.

Redactionele links zijn de beste soort links, het soort dat Google wil dat je bouwt.

 

We hebben nog veel meer soorten links die je kunt verkrijgen in onze post: 17 kansen voor gratis backlinks.

 

Maar alles dat de moeite waard is, is het waard om voor te werken, toch?

Laten we het er dus over hebben hoe jij kunt beginnen met het maken van linkwaardige content.

 

Wat is linkwaardige content?

Linkwaardige content is eenvoudig gezegd nuttige inhoud. Linkwaardige content bestaat meestal in vier vormen:

  1. Informatief: dit is meestal het laatste nieuws
  2. Inspirerend: alle content die mensen inspireert om actie te ondernemen, zoals zelfverbetering of het ondersteunen van een oorzaak
  3. Educatief: dit type inhoud leert mensen iets dat nieuw voor hen is
  4. Entertaining: dit type content biedt doorgaans amusement en speelt op de emoties van consumenten (bijv. Geluk, angst, woede, verdriet, verrassing)

Uiteindelijk wil je dat jouw webtekst het beste antwoord is op een vraag die mensen in je doelgroep regelmatig stellen.

Als je net als ik bent, als je teksten schrijft, ben je niet van plan een eindproduct te maken waarnaar niemand wil linken.

Er valt echter niet te ontkennen dat er veel middelmatige content op internet is. De meeste content krijgt geen enkele tractie – weinig (indien aanwezig) weergaven, shares of links.

Het maken van geweldige content die links aantrekt, is niet eenvoudig.

Dit is vrij triest, omdat 71,9 procent van de marketeers zich richt op het maken van content, volgens een Search Engine Journal-onderzoek.

De inhoudswedstrijd is fel. Je concurreert met blogposts, infographics, video’s en nog veel meer soorten content voor aandacht en klikken.

Al te vaak mislukt geweldige content of wordt deze beter dan iets dat inferieur is.

Waarom?

Omdat het niet op de juiste manier op de markt werd gebracht.

Denk aan je content als troef. Iets wat je achter de hand hebt en op de juiste manier in moet zetten voor maximaal resultaat.

Maar het maken van linkwaardige content is slechts de helft van de strijd.

 

Breng relaties met influencers tot stand

Je kunt geweldige content maken en publiceren, maar als niemand het kan vinden, is het allemaal verspilde tijd en moeite.

Helaas garandeert een geweldige tekst nog geen links. Daarom moet je relaties aangaan met influencers.

Wanneer je met influencers werkt, voeg je niet één persoon meer toe aan je netwerk. Je voegt ook hun hele netwerk toe.

Alle influencers waarmee je werkt, moeten natuurlijk passen. Het is logisch voor je publiek en het publiek van de influencer.

Een aanbeveling van een echte beïnvloeder kan je inhoud direct aantrekkelijker maken voor een heel nieuw publiek.

Beïnvloeders kunnen:

  • een trouw gevolg hebben op social media (Twitter, Instagram, etc.)
  • ze kunnen een blog of website beheren
  • of ze kunnen een journalist zijn

Als het gaat om het identificeren van influencers, denk dan in termen van kwaliteit, niet kwantiteit – net als met links.

 

Conclusie

Om links te verkrijgen heb je uitstekende content nodig, webteksten of andere content die het waard is om gedeeld te worden. Je site moet natuurlijk optimaal in orde zijn, met hosting die ervoor zorgt dat hij snel laadt, maar de rest is aan de content zelf om van de bezoeker een fan te maken.

Ik hoop dat je deze tips kunt gebruiken in het optimaliseren van je eigen website voor links, vindbaarheid én gratis verkeer.