Content optimalisatie topical seo

SEO & Content optimalisatie | optimaliseer voor de gebruikerservaring

De manier waarop je content optimalisatie moet verrichten voor een goede vindbaarheid in Google is aan het veranderen, met name doordat de kijk van Google op keywords en content steeds geraffineerder wordt.

Door de techniek te gebruiken die ik hier zal bespreken en echt te begrijpen welke kant Google op aan het gaan is, zul je een enorme toename kunnen realiseren aan verkeer voor je site, met meer keywords en ook long tail keywords en met minder backlinks.

Hoe veranderen de algoritmes van Google?

Zoekmachine optimalisatie heeft zich altijd gefocussed op zoekwoorden en het bouwen van je content rondom die zoekwoorden. Gebruikelijk advies in de SEO wereld was ook altijd om diverse pagina’s te maken, elk met de focus op een ander keyword.

Zelfs was het best practice om verschillende pagina’s in te richten voor verschillende varianten van in wezen hetzelfde woord.

Zo had je een pagina over bretels en eentje over bretellen, terwijl ze eigenlijk hetzelfde betekenen en de gebruiker ook dezelfde intentie heeft wanneer hij op dit woord zoekt in een zoekmachine.

Maar nu met de vele updates aan het algoritme en vooral met gebruik van de kracht van machine learning en artificial intelligence en rankbrain zijn de standaarden die ooit het beste waren om te doen nu helemaal omgegooid.

Hoe zoekmachines je content matchen aan de gebruikerservaring

Wat een zoekmachine als Google uiteindelijk wil doen, is het juiste antwoord op een website matchen aan de zoekvraag van de gebruiker.

Wanneer een persoon kiest om Google te gebruiken om zijn of haar vraag mee te beantwoorden, dan wil de zoekmachine het best mogelijke antwoord opleveren.

Alleen op die manier kunnen ze de meest gebruikte zoekmachine van de wereld blijven.

In het verleden konden ze dat het beste doen door zoekwoorden op de pagina en links naar die pagina te combineren en zo het meest betrouwbare antwoord leveren aan de gebruiker.

Nog steeds is dit deels waar.

Maar toch zaten ze met een probleem waar ze de laatste paar jaar mee aan de slag zijn gegaan. Niet altijd kwam de beste content omhoog op basis van dit algoritme.

Veel van hetzelfde keyword op de pagina zorgde niet altijd voor de beste content, en veel links betekende niet altijd het meest populaire antwoord.

Dat zorgde ervoor dat Google aan de slag moest om zijn berekeningen te verbeteren. In plaats van matchen op keyword en daar een rating voor geven wilden ze een rating geven voor de kans dat de pagina de vraag zal beantwoorden.

Daarom hebben ze nu algoritmes gemaakt die de connecties tussen woorden, zinnen en onderwerpen kunnen begrijpen zodat ze de intent, het doel van de zoekvraag kunnen begrijpen. Dat is het door veel SEO’s gevreesde Hummingbird geworden.

Dit semantische algoritme kan de connectie leggen tussen zinnen en woorden en de natuurlijke manier waarop taal wordt gebruikt. Zo kunnen ze ook de content op pagina’s analyseren op basis van onderwerpen in plaats van zoekwoorden om deze te scoren.

Dat betekent dat je ook je content op een andere manier moet optimaliseren!

Google wil zien dat je het onderwerp volledig behandelt, niet meer dat je pagina over een zoekwoord gaat. In plaats van te schrijven over een keyword schrijf je nu een goed onderzocht artikel over alle facetten van het onderwerp.

Wanneer je dit goed oppakt zul je voor meer zoekwoorden kunnen ranken met minder backlinks. Dat is ook precies waarom er zoveel case studies opduiken over het ranken van pagina’s met lange content.

Zoals je ziet is Google niet langer afhankelijk van de traditionele vormen van rankingfactors die SEO’s zo graag implementeren maar is in plaats daarvan overgestapt op een nieuwe factor: topical SEO.

Wat is content optimalisatie?

Content optimalisatie is één van de manieren om je site te verbeteren voor een hogere vindbaarheid in de zoekmachines. Andere termen worden ook wel gebruikt om deze belangrijke shift in de SEO wereld aan te duiden, zoals onderwerp optimalisatie en semantic SEO.

In essentie gaat het erom dat Google nu de meeste waarde hecht aan websites die zichzelf presenteren als een autoriteit op een gebied. Dus hoe volledig en begrijpelijk een website vertelt over een bepaald onderwerp.

Wat betekent dit voor je site? Dat je hem moet vullen met content die op een effectieve manier alle mogelijke vragen beantwoordt die een gebruiker zou kunnen hebben over een bepaald onderwerp waar je voor wilt ranken.

En je doet het zeker niet voor niets, je kunt nu nog een voorsprong opbouwen ten opzichte van traditionele sites die je anders nooit kon verslaan én het lijkt zelfs een belangrijkere factor te zijn dan zoekwoorden optimalisatie en backlinks bij elkaar.

Content Marketing is about customer empowerment

De huidige Content Marketing en SEO strategie gaat niet meer over het pushen van je producten en diensten. Het gaat om Customer Empowerment, het helpen van je klanten.

Wat vinden zij belangrijk en hoe kun je ze in elke stap van de funnel aanspreken?

Onderzoek

Wie zijn je klanten en wat voor problemen hebben ze? In de eerste fase zijn ze nog niet op zoek naar een concreet product of een bepaald merk, ze hebben alleen nog een probleem en zoeken naar mogelijke oplossingen….

Content Marketing

Goede Content Marketing helpt de klant met zijn probleem. Wanneer je je klant én hun problemen kent, dan kun je ze helpen door te schrijven over de oplossingen. Dit zorgt voor vindbaarheid in de zoekmachines en tegelijk een sterke band.

Funnel

Geef de klant iets waardevols, help ze met hun problemen en geef ze wat extra. Zorg dat je inschrijvingen krijgt voor je nieuwsbrief of contacten voor leads. Bouw een band op, geef die helpende hand en ga dan voor de sale.

Strategie bepaling

Doe onderzoek naar Keywords, Qustions & Answers. Waarop zoeken klanten en hoe kun je hun vragen het beste beantwoorden. Welke termen ga je gebruiken die zorgen voor vindbaarheid.

Consistentie in creatie

Wat zijn je doelstellingen en wat is je budget? Zorg in ieder geval voor continuïteit in creatie. Of je nu elke week 3 artikelen wilt plaatsen, eentje in de week of één per maand. Consistentie is belangrijk om te blijven groeien.

Conversie optimalisatie

Met Content Marketing zul je mensen bereiken in elk stadium van het aankoop proces. Houd ze betrokken bij je merk tot ze klaar zijn voor die aankoop en genereer inschrijvingen, leads en sales door de funnel af te stemmen op hun behoeften en de conversie te optimaliseren.

Optimaliseer SEO teksten voor een duidelijk doel

Maak verschillende teksten voor de voor jou belangrijke doelen:

Verkrijgen van meer directe verkopen

Alles van zoekwoorden onderzoek, schrijven van geoptimaliseerde content en conversie optimalisatie. Dat is twee vliegen in één klap: vindbaarheid én verkopen.

  • We onderzoeken jouw doelen en bepalen de content strategie
  • We kijken welke content leidt tot de meeste vindbaarheid
  • We optimaliseren voor actie & conversie

Verkrijgen van meer bezoekers en leads

Blogartikelen en behulpzame content. Alles van zoekwoorden onderzoek, schrijven van geoptimaliseerde content en inrichten van lead-funnels:

  • We onderzoeken de hulpvragen van jouw publiek
  • Kijken welke content leidt tot de meeste bezoekers
  • Optimaliseren voor leadgeneratie

Verkrijgen van links

Ja, er bestaat ook content gericht op het verkrijgen van links voor het opbouwen van je autoriteit. Wij nemen alles uit handen van onderzoek, creatie tot outreach:

  • We onderzoeken creatieve contenmogelijkheden in jouw markt
  • Kijken welke content leidt tot de meeste potentiële links
  • Outreach naar influencers in jouw markt

Wat is schrijven voor SEO of SEO bloggen?

Wat betekent schrijven voor SEO in deze tijd? Nou ja, een heleboel dingen.

Het schrijven voor SEO betekent dat je goede teksten maakt die erop gericht zijn gevonden te worden in de zoekmachines. Dit kun je doen door:

  1. onderzoek te doen naar welke vraagstukken je klanten mee zitten
  2. deze vragen van bezoekers oplossen met je content
  3. de user intent of gebruikersintentie mee te nemen in je artikel
  4. de gebruikerservaring op de pagina te optimaliseren (bijvoorbeeld door handige leesbare alinea’s, ook op mobiel en gebruik van koppen en subkoppen

Onderzoek naar de vraagstukken waar je klanten mee zitten

De eerste stap is essentieel voor de vindbaarheid. Wanneer niemand zoekt naar een bepaald onderwerp is het artikel wat je erover schrijft gedoemd om nooit gevonden te worden.

Klinkt redelijk logisch toch?

Zeker, maar toch wordt deze stap vaak vergeten. Begin je blogpost of artikel altijd met het idee “Welke vraag wil ik hiermee beantwoorden?” Dan kan zijn “Ik ben op zoek naar een lekker parfum” tot “Kun je bretels en een riem samen dragen?”

Hier staat een van onze klanten op nummer 1:

onze klant mighty good man op nummer 1 met content marketing

Het beste antwoord op de vraag betekent dat je het ook verdíent om bovenaan te staan. Dat is al de halve wedstrijd (waarom het niet de hele wedstrijd is lees je in onze post over het belang van linkbuilding).

Het oplossen van de zoekvraag

Omdat zoekmachines zo veel beter zijn geworden, heeft Google, maar ook Bing, veel meer de nadruk weten te leggen op content. Je content is nu een van de belangrijkste zaken die ervoor kunnen zorgen dat je hoog komt in de zoekresultaten.

help mensen met hun zoekvraag met jouw seo teksten

Een zoekmachine wil zijn gebruiker helpen. Dit kunnen ze doen door een site te laten zien die het antwoord heeft op zijn vraag.

Als die site de vraag perfect heeft beantwoord is de gebruiker niet alleen blij met die site, maar ook met de zoekmachine die dit antwoord voor hem gevonden heeft!

Dat is waarom de zoekmachines de grootste waarde hechten aan het helpen van de gebruiker.

Wanneer jij de zoekvraag zo volledig mogelijk kunt beantwoorden, dus niet alleen de vraag die hij stelt maar ook alles wat hij daarna nog meer zou willen weten, dan heb je een goede kans om bovenaan te komen. En bovenaan betekent veel gratis verkeer.

Gebruik de user intent in je content

In ieder geval het belangrijkste om rekening mee te houden bij het opbouwen van je pagina’s.

User intent, of gebruikersintentie, is het doel van de gebruiker. Hetgeen hij wil bereiken met zijn zoekopdracht:

  • Van het kopen van een specifiek product,
  • tot onderzoek naar welk product een oplossing zou kunnen zijn voor zijn probleem,
  • tot antwoord vinden op een algemene vraag.
gebruik user intent in je blog teksten

Wanneer de intentie is een vraag te beantwoorden, dan heeft je productcategorie-pagina niet zoveel zin. Je zult hiermee niet bovenaan komen.

Ga na wat de user intent is en pas je content hier op aan om de bezoeker dáár bij te helpen.

Als je bijvoorbeeld een blog wilt beginnen, dan is dat een perfecte plek om vragen van potentiële klanten te beantwoorden met hulpvaardige content.

Waar moet een goede SEO-tekst aan voldoen?

Wanneer je ons inhuurt om je website teksten te laten schrijven, optimaliseren we uiteraard deze content. We kunnen zelfs in overleg al je bestaande pagina’s optimaliseren om een vliegende start te maken.

Maar waar zou je zelf op moeten letten wanneer je goede webteksten zou willen schrijven?

Een goede SEO tekst moet voldoen aan:

  1. geschreven voor de lezer
  2. duidelijke alinea’s en koppen en subkoppen (H1, H2 en H3)
  3. duidelijk font, ook voor mobiel
  4. beschrijvende en korte url
  5. een groep nauw gerelateerde zoekwoorden omvatten binnen een hoofdvraag
  6. voldoende aansporen om verder te lezen

Geschreven voor de lezer

Het belangrijkste is het dan de tekst gemakkelijk te lezen is. De gebruiker moet immers door willen lezen, anders kun je nooit zijn vraag beantwoorden.

De tijden van het zoveel mogelijk opnemen van je zoekwoord zijn voorbij. Je hoeft het woord ook niet meer per se heel vaak voor te laten komen in de tekst.

Het is niet verplicht om je zoekwoord op te nemen in de titel (H1), maar dit kan wel handig zijn. Al is het alleen maar om te zorgen dat een gebruiker het:

  • direct ziet in de zoekresultaten
  • op de pagina gelijk ziet dat het artikel inderdaad over zijn vraag gaat

Het beste is om gewoon een natuurlijke tekst te schrijven zonder hier teveel bij stil te staan. Je zoekwoord zal er vanzelf wel in voor komen als je artikel hier echt over gaat.

Duidelijke Headline-tags (de H1, de H2 en H3)

Je headline tags laten je gebruiker zien waar een alinea of stuk tekst over gaat. Ik ben echt een SEO tekstschrijver en gebruik zoveel mogelijk koppen en subkoppen om het stuk tekst op een natuurlijke manier onder te verdelen.

maak goed gebruik van koppen en subkoppen in je seo-teksten

Het is gewoon een goede manier om grote stukken tekst in hapklare brokjes onder te verdelen.

Daarnaast biedt het de scannende lezer de mogelijkheid om snel de belangrijkste zaken van de inhoud van het artikel mee te krijgen. Dan kan hij zelf kiezen of hij bepaalde onderdelen toch leest.

De structuur is niet super belangrijk, hoewel onze freelance tekstschrijvers altijd de instructie krijgen slechts één H1 tag te gebruiken, de titel van het stuk, en altijd H3’s onder H2’s te gebruiken.

H2 kopjes geven dan weer een hoofdonderwerp aan wat je met het stuk tackelt, H3’s alle subonderwerpen die daarbij horen. Een nieuw hoofdonderwerp krijgt dan weer zijn eigen H2 (en H3) tag.

Duidelijk font, ook voor mobiel

Je website moet duidelijk leesbaar zijn. Anders vertrekt iemand zeker weer snel van je site.

Aangezien time on site en bouncerate meegenomen worden in het bepalen of jouw site je gebruikers helpt, is het belangrijk om het ze zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Test je font ook uit op mobiel. Is hij nog steeds goed leesbaar? De minimum font-grootte voor mobiel wordt door velen gezet op 16px en we adviseren 17px.

Beschrijvende en korte url

Je URL zou gelijk moeten laten zien dat deze pagina een gebruiker gaat helpen. Wanneer hij hem ziet zou hij zonder verdere extra informatie over je pagina die beslissing moeten kunnen nemen.

Belangrijk is daarbij nog dat je hem niet te lang maakt. Is je titel bijvoorbeeld:

“10 tips om je facebook advertenties meer bereik te geven”

Dan zou je url kunnen zijn: mijnsite.nl/facebook-advertentie-bereik

Wij houden hier ook altijd rekening mee wanneer je je content door ons wilt laten schrijven zodat optimale vindbaarheid is gegarandeerd.

Gebruik gerelateerde onderwerpen of vraagstukken in je artikel

Dit kan een belangrijke impuls geven. Je moet woorden en zinsdelen gebruiken die Google heeft gerelateerd aan een bepaald zoekwoord. Hoe meer gerelateerde onderwerpen je kunt behandelen en oplossen hoe beter. Je moet het eigenlijk zien als een vervolgvraag waar iemand daarna op zou kunnen komen.

Aansporen om verder te lezen

De gebruikerservaring is belangrijker dan ooit, en dat is te wijten aan betrokkenheidsstatistieken.

In wezen kan Google zien dat mensen die op een bepaald resultaat klikken, minder snel op de knop ‘Vorige’ klikken en een ander resultaat kiezen of waarschijnlijk op die pagina of site blijven en verder gaan met die inhoud en hun hele vraag hiermee kunnen oplossen.

Dat is een goed teken voor Google en ze willen dat soort sites bovenaan zetten.

Stappen in het schrijven van de beste SEO content

Als je niets anders kunt doen, doe dan deze vijf stappen wanneer je schrijft voor SEO en je zult meer succes hebben dan de meeste van je concurrenten.

Stap 1: maak een lijst alle zoekwoorden en zoekvragen die een pagina target

Dus, als je er een lijst voor zou opstellen, dan moeten alle woorden dezelfde intentie delen. Je zet vervolgens al die zoekwoorden op een rijtje.

Stap 2: Je maakt een lijst van wat de zoekers eigenlijk proberen te bereiken wanneer ze die zoekopdrachten intypen.

Dus iemand zocht naar blauwe horloges. Wat willen ze dan?

  • Informatie over blauwe horloges
  • verschillende modellen zien
  • weten wie ze maakt
  • ze kopen
  • prijzen zien
  • zien waar ze ze online kunnen krijgen

Dat zijn de intenties achter die vragen.

In dit geval weet Google dat de intentie is op zoek te naar een product om te kopen. Ze tonen hun Google Shopping ads én de bovenste resultaten zijn van categorie pagina’s waar mensen door een aantal verschillende opties heen kunnen gaan:

Gebruikersintentie is om te kopen

Stap 3: Maak een visuele lay-out

Dit wordt onze kop. Dit is onze afsluiting. We gaan dit belangrijke sleutelconcept bovenaan plaatsen in een callout-box of dikgedrukt tonen. Dit is hoe we al die zoekintenties op de pagina visueel zullen behandelen met inhoud, geschreven of images.

Stap 4: Schrijf eerst en voeg vervolgens de zoekwoorden en de cruciale, verwante termen, woordgroepen, topconcepten en onderwerpen toe aan de pagina. Niet vanuit de zoekwoorden schrijven.

Stap 5: maak de hook, de hook die invloedrijke mensen en publicaties maar ook je gewone bezoekers zal aansporen actie te ondernemen, te delen of er zelfs naar te linken.

Omdat links in 2018 er nog steeds toe doen, zijn ze nog steeds een belangrijk onderdeel van SEO.

4 kenmerken van goed geschreven SEO-teksten

SEO-tekstschrijven en content marketing staat tegenwoordig op 99,9999% van de agenda van marketeers en bedrijven.

Waarom?

In onze huidige wereld worden internetgebruikers elke seconde gebombardeerd met een berg nieuwe SEO blogs en artikelen.

Alleen al op WordPress worden elke maand meer dan 86,4 miljoen berichten gepubliceerd.

  1. Je moet zorgen dat jouw content nog gevonden kan worden in deze zee van zoekresultaten
  2. Je moet zorgen dat mensen je content lezen en een gewenste actie ondernemen

Heb je een minimaal aantal woorden nodig voor SEO? En een keyword dichtheid?

Dit horen we vaak van klanten:

Eén SEO-consultant vertelde me gisteren dat blogposts meer dan 1k woorden zouden moeten zijn, een andere vorige maand zei dat het 750+ was. Vanuit een andere hoek zei een persoon dat ik een keywoord dichtheid van 5% moest hebben, de ander zei 10% en iemand anders zei dat ik dit maar 5 keer per 500 woorden tekst moest gebruiken!

Elke afzonderlijke marketeer biedt een ander antwoord en het is allemaal tegenstrijdige informatie.

Een goed voorbeeld: bloglengte voor SEO. Wat is het juiste aantal woorden om de massa’s aan te spreken?

Hier volgen aanbevelingen uit verschillende bronnen van autoriteit:

Yoast zegt dat je altijd blogs moet plaatsen met meer dan 300 woorden. Ze zeggen ook dat ervaren schrijvers bij elk bericht meer dan 1000 woorden moeten opnemen, terwijl minder ervaren schrijvers rond de 700-800 score kunnen blijven.

content advies van de wordpress plugin yoast

Ondertussen richtte HubSpot zich op onderzoek dat zegt dat berichten met een gemiddelde leestijd van 7 minuten de grootste aandachttrekkers zijn. Als de gemiddelde lezer 300 woorden per minuut gebruikt, betekent dit dat jouw blogs 2000-2,500 woorden lang moeten zijn.

En dan is er Neil Patel, die aanbevelingen doet die zijn gebaseerd op de industrie. Bijvoorbeeld, die in de detailhandel moeten streven naar 1.500-1.700 woorden per post, terwijl merken in financiën voor 2.100-2.500 woorden moeten gaan.

Met alle tegenstrijdige berichten die er zijn met verschillende aanbevelingen, is het geen wonder dat zoveel marketeers aan hun hoofd krabben.

Wat is het juiste antwoord?

Ten eerste: er is geen perfecte, definitieve SEO-strategie
Het is onjuist om aan te nemen dat er één “alles-in-één antwoord is.

Helaas is er niet één geheime formule.

Als een SEO je wel een definitief antwoord geeft, negeren ze volledig een vitale factor.

SEO-inhoud met een hoge positie en veel verkeer is complex en gelaagd. Het past niet in een mal.

Waarom is er geen perfecte manier om SEO content te laten schrijven?

Omdat SEO er altijd anders uit zal zien, afhankelijk van de doelgroep die je bedient, en met name de intentie van de gebruiker.

Je specifieke doelgroep bepaalt de zoekwoorden die voor jouw inhoud werken. Ze bepalen ook de meest succesvolle lengte voor je blogberichten, het type inhoud dat goed presteert en hoe dit allemaal samengaat.

DAT is waarom je zoveel verschillende antwoorden kunt vinden voor best practices van SEO overal op het internet. SEO is doelgroepspecifiek!

Ten tweede: Goede SEO Writing is geschreven voor MENSEN
Er is dus geen perfecte SEO-formule – het ziet er anders uit voor elke individuele situatie, site, doelgroep en doel.

Nu we dat uit de weg hebben is het tweede om te onthouden dat SEO-algoritmen zijn gebouwd om te werken, te denken én te ranken zoals mensen dat zouden doen.

Het uiteindelijke doel is dat algoritmen de menselijke logica begrijpen. Naarmate ze slimmer worden, komen ze dichter bij het nabootsen van menselijke cognitie.

Volgens The Conversation hebben de technische experts van Google neurowetenschappers aan het werk gezet om hen te helpen het menselijk brein beter te begrijpen.

seo tekstschrijvers schrijven voor mensen

Ze willen die kennis toepassen op het zoekalgoritme. Als het meer op een mens kan lijken, dan zal het de zoekintentie van de gebruiker beter dienen. (Er is een reden dat ze dit “RankBrain” noemen.)

We moeten ons er ALTIJD van herinneren dat het de bedoeling van Google is om de eindgebruiker de inhoud te bieden die ze willen hebben – het materiaal waarop ze willen klikken.

We moeten ons richten op dit denken om beter te presteren. We moeten person-centric content creëren.

Schrijf niet voor het algoritme maar voor de mens

Hoewel het algoritme van Google een robot is, kunnen we niet schrijven voor de robot. We moeten schrijven voor de mensen die de robot probeert te bedienen.

In de loop der jaren heb ik duizenden blogs getest en gepubliceerd voor websites en blogs die content creatie wilden uitbesteden. Uit mijn ervaring ben ik tot deze conclusies gekomen:

  1. Kies zoekwoorden zorgvuldig

Wanneer je het juiste zoekwoord vindt om te gebruiken, schiet je rankingspotentieel omhoog. Kies woorden met relatief weinig concurrentie en waar je het beste artikel op het internet voor zou kunnen schrijven.

De meeste hulpprogramma’s voor zoekwoorden geven bijvoorbeeld aan hoe moeilijk een zoekwoord is op een schaal van 1-100. (Een score van 100 betekent in feite dat het zoekwoord onmogelijk te ranken is.) Ik heb nooit een zoekwoord gekozen met een score hoger dan 40.

Een te moeilijk zoekwoord vereist de juiste seo content

Stem ook de lengte van je content af op de moeilijkheidsgraad van het zoekwoord. Zo kun je je resources het beste inzetten.

Ik adviseer ook altijd om een Nederlandse variant van het woord te gebruiken als er engelse termen worden gebruikt in jouw markt. Op die manier hoef je het niet ook nog eens op te nemen tegen alle grote internationale websites!

Gebruik kansrijke zoekwoorden met potentieel

Je SEO-schrijven zal een verspilling zijn als je probeert te ranken voor een zoekwoord dat al is gekaapt.

Gekaapt betekent hier dat iemand anders het absoluut beste inhoudsitem heeft gemaakt voor dat zoekwoord. Wat je zeker nog kunt doen, is wanneer je werkt in een bepaald gebied hier specifiek op te focussen met lokale seo, daarbij kun je nog content schrijven en autoriteit opbouwen in jouw werkgebied.

Je moet de zoekresultaten doorzoeken en de hooggeplaatste stukken analyseren om te zien of dit het geval is. Je moet ook weten hoe geweldige, definitieve inhoud eruit ziet zodat jij een beter artikel kunt maken.

Maak inhoud met een lange vorm, d.w.z. inhoud die grondig is

Inhoud die uitputtend is over een onderwerp, weldoordacht en boordevol goede informatie is grondig – en het is meestal een lange vorm.

2.000 woorden is vaak de minimumlengte voor gedegen inhoud, volgens Neil Patel – hoewel dit een beetje kan veranderen afhankelijk van je onderwerp of het publiek dat je opgeeft. (Houd er rekening mee dat de juiste lengte van de inhoud voor goede SEO RELATIEF is, geen statische, rigide statistiek.)

Voeg waarde toe in je SEO-blogs

Het toevoegen van waarde aan je content marketing-copy is een must voor zowel je menselijke lezers en SEO.

Dat is de kwantificeerbare waarde waarnaar je in een bericht kunt verwijzen en zegt: “Ja, dit is informatief en helpt / leert / verlicht mijn publiek.”

Dát is hoe je SEO-tekstschrijven op een goede manier doet.

Research over Topical SEO optimalisatie

Je kunt het niet over Topical SEO hebben zonder Neil Patel’s onderzoek hierover aan te stippen:

“The top ranked blogs did not necessarily have high keyword saturation, keyword representation or lots of high-DA backlinks.

What did the top ranked blogs have, if not keywords or backlinks?

They had strong topic coverage, few gaps in the topics that they covered and comprehensive content within each of their chosen topic categories.

In other words, they had really strong content instead of a really strong link profile.” – Neil Patel

Neil komt niet zomaar tot deze conclusie, maar baseert zich op harde cijfers verzameld in studies samen met data scientists waarin ze de geheimen van Hummingbird hebben ontrafeld.

De conclusies waren uiteindelijk:

  1. Google is begonnen om meer waarde te hechten aan topic gedreven content dan aan keyword gedreven content
  2. Een site met een betere en vollediger informatievoorziening over een onderwerp kan een site verslaan met meer backlinks
  3. Je kunt niet langer meer van keywords uitgaan en van standaard keyword research tools zoals Google’s eigen keyword planner om een succesvolle SEO strategie te hebben
  4. Bij organische zoekresultaten neigt Google nu naar topical relevantie van een domein in plaats van naar het behandelen van het specifieke keyword of exacte keyword matches

Niet alleen Neil Patel maar ook vele andere experts in het SEO domein wijzen op deze uitkomsten. Het is dus moeilijk ze te negeren.

Een groot voordeel is dat het steeds eenvoudiger wordt de grote jongens te verslaan, mits je continu kwaliteits content produceert en een onderwerp volledig behandelt.

De druk voor website eigenaren wordt hoger om content te optimaliseren voor de waarde voor de bezoeker, want dat is waar het nieuwe algoritme nou precies voor is bedoeld: het belonen van diepte artikelen vol met informatie die de lezers zullen waarden en zullen kunnen gebruiken terwijl het tegelijk precies aansluit bij hun zoekvraag.

Dit betekent uiteraard niet dat zoekwoorden onderzoek helemaal gedaan is, het is nog steeds heel erg belangrijk. Maar de manier waarop je het uitvoert en de wijze waarop je de uitkomsten inzet zullen volledig anders zijn.

Hoe kun je nou eenvoudig een topic onderzoek doen?

Een simpel topic onderzoek proces

Ik ga hier terug naar de basis van zoekwoorden onderzoek en pak alle belangrijkste aspecten mee van topic onderzoek zodat je het eenvoudig kunt gebruiken voor je eigen content strategie.

Hoe kun je de zoekvragen achterhalen?

Om de zoekvragen van een gebruiker te kunnen beantwoorden zul je eerst moeten achterhalen wat deze zijn.

Door te kijken naar de meest populaire vragen over een bepaald onderwerp kun je je content structureren en optimaliseren voor het beantwoorden van deze vragen.

Je kunt je zoekvraag in Google intypen en dan gelijk gaan naar het “People also ask” stuk. Wanneer je je zoekvraag zelf ook al als een vraag typed is de kans groter dat dit stuk in de zoekresultaten zal verschijnen.

Zeker wanneer je een Nederlands talig onderwerp hebt komt het nog vaak voor dat dit stuk ontbreekt. Met een paar pogingen lukt het vaak wel, maar anders kun je ook door naar de volgende manier.

Helemaal onderaan de pagina van de zoekresultaten staan ook altijd nog de gerelateerde zoekopdrachten.

Vaak staan hier ook zoektermen in de vorm van vragen in en het geeft je een goede indicatie van wat Google denkt dat het onderwerp allemaal zou moeten behandelen. Je kunt de zoektermen een beetje herschrijven om tot de vraag te komen die er waarschijnlijk achter zit.

Ga vervolgens ook op zoek naar forums over je onderwerp. Hier worden namelijk vragen gesteld waar mensen mee zitten wanneer ze praten over deze topic, een goede manier om een volledig diepte artikel te schrijven is dus door hun vragen in je content te beantwoorden. Zoek in Google bijvoorbeeld op forum + zoekwoord om verschillende populaire forums te vinden.

Zelf gebruik ik ook altijd nog graag KWfinder.com om zoekwoorden en vragen te vinden. Je krijgt er gelijk de aantallen zoekopdrachten en moeilijkheidsgraad van de vraag bij om in te schatten wat de impact kan zijn op je vindbaarheid en aantallen bezoekers.

Vul je onderwerp in:

topical seo onderzoek

En je krijgt de resultaten en moeilijkheidsgraad van de zoekterm, samen met nog een hele hoop suggesties aan long tail zoekopdrachten die je mee kunt pakken.

content optimalisatie zoekvragen onderzoek

Verdeel je zoekvragen in categorieën

Nu heb je als het goed is een hele lijst met vragen die je kunt beantwoorden in je artikel. Een hele hoop gaan eigenlijk over hetzelfde en kun je samenvoegen, anderen zijn misschien toch minder relevant en kun je schrappen.

Vervolgens deel je ze op in categorieën. Dit is belangrijk om je content te optimaliseren voor de search intent van de gebruiker. Hij wil namelijk een antwoord op de vraag en achtergrond informatie hebben. Je deelt daarom de vragen op in informatie vergarende vragen en transactionele vragen.

Informatieve vragen zijn erop gericht om meer te weten te komen over een specifiek onderdeel van het topic terwijl transactionele vragen erop zijn gericht om een bepaalde actie te verrichten, zoals bijvoorbeeld het zoeken naar de beste deal of het afronden van een aankoop.

Nu je je vragen hebt ingedeeld in deze twee groepen kun je de structuur van het artikel op gaan bouwen om de gebruiker van informatie te voorzien.

Hoe moet je je content structureren?

Wanneer een gebruiker op je site landt kun je hem niet gelijk bestoken met antwoorden over deals of over hoe je een aankoop of download afrondt.

Hij kent jou of jouw site nog niet en waarom zou hij je dan vertrouwen? Om dit vertrouwen te winnen begin je daarom eerst met het beantwoorden van de vragen met een informatieve lading.

Begin eerst met de meer algemene vragen over het onderwerp en daal vervolgens steeds verder af in meer en meer specifieke vragen. Maar alleen maar informatie geven verdien je nooit wat mee natuurlijk.

Of je nou zelf producten of diensten verkoopt of misschien affiliate links onder de aandacht van de lezer wilt brengen, je wilt hem uiteindelijk voor een bepaald doel naar je site krijgen.

Om je content ook monetaire waarde te geven is het belangrijk om telkens te kijken naar welke transactionele vraag kan ik koppelen aan welke informatieve vraag.

Zo kun je je content op een logische manier structuren terwijl je de klantvragen blijft beantwoorden en toch ook call to action vragen ertussen hebt staan.

Wanneer je nu je volledige content hebt ingedeeld en geschreven is het tijd voor de final touch. Met gebruik van de Google related searches of mijn persoonlijk favoriet KWfinder.com kun je nu op zoek gaan naar alternatieve zoekwoorden over het onderwerp.

Google vindt het ook belangrijk dat je bepaalde termen gebruikt in combinatie met het hoofdonderwerp zodat het algoritme ziet dat je alle facetten hebt behandeld.

Door alle verschillende varianten te gebruiken zorg je er tegelijkertijd voor dat je geen van de hoofdtermen te veel zal gebruiken (bijvoorbeeld meer dan 2,5% van alle woorden op de pagina).

Google zal dat namelijk straffen als over-optimalisatie en je had het zo gemakkelijk kunnen voorkomen.

Kijk waar deze varianten op een logische wijze in je content kunnen passen om nog nét iets meer informatie over een vraag toe te voegen, of gebruik ze om een paar keer hetzelfde woord mee te vervangen om over-optimalisatie mee te voorkomen.

Wanneer je keer op keer uitgebreide artikelen post waarin je de gebruiker beter helpt dan al je concurrenten dan zal Google je opmerken en je gaan waarderen.

Daarnaast kun je met een lang artikel met veel verschillende facetten ook gemakkelijk ranken voor veel meer long tail keywords dan je eerst deed.

Tuurlijk kan het niet zonder backlinks, deze zijn altijd nog een beetje nodig. Maar als je al een goed link-profiel had zul je zien dat je zelfs zonder extra links naar deze nieuwe pagina’s gelijk al hoog in de resultaten zult komen!

Wanneer start jij met Content Marketing?

Het kost gemiddeld 62% minder dan outbound marketing én levert 3x meer leads op.

Dacht je dat Content Marketing te duur is? Het is goedkoper dan outbound marketing en levert veel meer op. Plus je kunt maand op maand groeien door je organische (gratis) verkeer te vergroten.

Vertel jouw verhaal……help je klanten