Content marketing op basis van zoekwoorden onderzoek

Pak een grote SEO voorsprong door slim te schrijven. Wij gebruiken vaak de Skyscraper techniek. Leer hoe jij ook de béste content schrijft plús gratis links kan krijgen naar je site.

But first things first…….

Wat is content marketing?

Bij content marketing is het belangrijk om artikelen te schrijven voor je klanten. Artikelen die je klanten helpen. Hoe wordt mijn klant zijn leven beter door mijn tekst? Wat kan hij nu wel wat hij eerst niet kon?

Heb ik hem tijd bespaard door alle nuttige informatie over een onderwerp op een rijtje te zetten? In ieder geval één of enkele van deze vragen moet je toch wel positief kunnen beantwoorden wil je artikel succesvol zijn geweest.

Dat is content marketing in een notendop. Je biedt je bezoekers gratis hulp aan door middel van top teksten op je site en in ruil voor deze gratis info zullen een aantal bezoekers vanzelf een keer klant worden.

content marketing cyclus

Op je content kun je gemakkelijk de relatie met je klant verder uitbouwen. Ze hebben namelijk een positief gevoel gekregen over jouw bedrijf en site omdat ze geholpen zijn, en hoe vaker je dat kunt doen met gerelateerde onderwerpen des te groter de kans dat ze betalende klant gaan worden. Ze gaan het je op een gegeven moment gunnen omdat je ze zo vet hebt geholpen.

Maar zelfs de beste hulp ter wereld is zinloos als niemand het ooit zal lezen. Een goede contentstrategie en gedegen onderzoek zijn ook noodzakelijk.

Daarom is de start van het schrijven van je artikel zo belangrijk. Des te beter het onderzoek dat je van te voren doet, des te meer mensen het zullen vinden via de organische resultaten in Google. En dat betekent gratis verkeer naar je artikel én naar je site.

En zoals je misschien wel weet kun je de mensen die je site zelf hebben gevonden een stuk gemakkelijker omzetten in betalende klanten dan mensen die je hebt gespammed met advertenties.

We hebben hier super veel tips voor je om er zelf goed en SEO verantwoord mee aan de slag te gaan. Hopelijk ben jij aan het einde van dit stuk ook een guru op dit gebied. Dan draag je vanaf nu je steentje bij met je volgende artikelen. Zo kunnen we als Marketeers de wereld van de zoekresultaten een beetje beter en relevanter te maken voor degene die zoekt.

De start van je content marketing is zoekwoorden onderzoek

Een investering in research van te voren levert je een SEO voorsprong op. Optimaliseren voor zoekmachines (Search Engine Optimization) op basis van een goed onderzoek laat je zien:
1. Hoeveel mensen op een term zoeken
2. Hoeveel concurrentie er op die term is
3. Welke zaken romdom het hoofdonderwerp nog meer van belang zijn

Hoeveel mensen zoeken er per maand op een zoekterm?

Elk artikel dat je schrijft en waarmee je gevonden wilt worden in Google begint bij een gedegen zoekwoorden onderzoek. Je weet vast wel al ongevéér waarover je wilt schrijven. De eerste stap is dan om te kijken op welke zoektermen mensen zoeken in Google wanneer ze informatie opzoeken over dit soort onderwerpen.

Kijk eerst eens naar het hoofdonderwerp. Hoeveel zoekopdrachten per maand vind je hierover? Zo kun je een beetje sturen in de outline van het totale artikel.

Hoe groot is de concurrentie op een zoekwoord?

Het tweede wat je wilt weten over de zoekopdrachten is de concurrentie die hier al op is. Als het zoekwoord te moeilijk is kun je wellicht beter op zoek gaan naar een alternatief met iets minder concurrentie.

Hierop zijn misschien wel wat minder zoekopdrachten per maand, maar positie 1 in Google op 200 zoekopdrachten per maand is nog steeds beter dan pagina 3 in Google voor 2000 zoekopdrachten per maand. Bijna niemand gaat voorbij de eerste pagina van de zoekresultaten.

Ik heb zelf bijvoorbeeld het hoofdonderwerp van dit artikel veranderd nadat ik de zoekresultaten had bekeken. Ik wilde een stuk over On Page SEO Optimalisatie. Het hoofdonderwerp is het opzetten van een pagina met SEO in het achterhoofd. De focus van het stuk wilde ik hierbij leggen op het belang van goed zoekwoorden onderzoek.

Dat is de outline van het artikel. Na wat uitzoekwerk kwam ik erachter dat het gemakkelijker zou zijn om te schrijven over content marketing en zoekwoordenonderzoek en heb hier het artikel op afgestemd.

Je research naar mogelijke zoekwoorden begint bij een handige tool. Wanneer je bij Google je zoekterm intyped, bijvoorbeeld content marketing, dan krijg je gelijk gerelateerde zoekopdrachten te zien. Dat ziet er zoiets uit:

Content marketing gerelateerde zoekopdrachten

Helemaal onderaan de resultaten op de pagina zie je nog een heel rijtje met alternatieven voor jouw huidige zoekopdracht.

onderaan de zoekresultaten

Je kunt al deze alternatieven gebruiken om je stuk te schrijven. Kennelijk zoeken andere mensen ook veel op deze suggesties wanneer ze naar content marketing zoeken en hierover schrijven kan je bezoekers helpen aan meer antwoorden op hun vragen.

Niet alle opdrachten zullen relevant zijn, maar het is goed als idee. Wanneer je op zo’n link klinkt dan krijg je de zoekresultaten te zien voor dat onderdeel, met ook onderaan weer nieuwe suggesties voor nog meer keywords, bijvoorbeeld deze wanneer we op content marketing strategie klikken:

Content marketing strategie voorbeelden

Een handige zoekwoordentool

Je ziet het, een goede en gratis manier om gerelateerde termen te vinden. Ook kun je de Google Keyword Planner gebruiken die er ook nog het zoekvolume bijzet. Het nadeel hiervan is dat iedereen dezelfde suggesties krijgt en de concurrentie dus wat hoger zal zijn, en het geschatte volume is niet erg accuraat.

De tool die ik gebruik is Keyword Finder. Het grote voordeel ervan is dat je heel veel suggesties krijgt die je in de Keyword Planner niet zult vinden, plus je krijgt er meteen een inschatting van de concurrentie in de vorm van een moeilijkheidsgraad:

keyword finder over content marketing

We hebben de betaalde versie genomen, maar je kunt ook een paar zoekopdrachten per dag uitvoeren om het eens gratis uit te proberen.

Wat doet de concurrentie?

De volgende stap in je onderzoek is het bekijken van de concurrentie. Cijfers zijn leuk en kunnen je veel initiële informatie geven over de haalbaarheid van je SEO campagne. Maar uiteindelijk gaat het ook om de sites áchter de cijfers.

Wat voor een stukken staan er nu bovenaan in Google voor jouw zoekopdracht. Google je zoekterm en bekijk de bovenste paar resultaten. Wat vind je van de informatie die zij bieden? Helpen ze de klant goed? Zie jij ruimte voor verbetering van deze content?

Kun jij nog meer hulp en informatie bieden wat klanten nog meer op weg kan helpen bij hun vraagstuk?

Contenstrategie: De Skyscraper techniek

Vooral dit laatste is van belang aangezien je de klant wat extra’s wilt bieden. De vraag óf je bovenaan kunt komen in Google wordt voor een groot deel ook beantwoord of je het verdient om bovenaan te komen, en dat betekent een goede contentstrategie.

Dit is één van de manieren waarop we content marketing verrichten voor onze klanten wanneer zij hun blogteksten aan ons uitbesteden.

Bij het kijken naar die bovenste paar zoekresultaten is het belangrijk voor jezelf te beantwoorden of jij méér kunt bieden dan de huidige content. Of eigenlijk, niet zozeer méér aan tekst, maar vooral meer aan waarde.

Waar je op kunt letten is de hoeveelheid hulp die de huidige stukken bieden, of de manier van communiceren. Als jij het gewoon leuker over kunt brengen of met meer plaatjes en bijvoorbeeld infographics, dan verdien je het ook om er boven te staan.

Jij torent met jouw unieke content en manier van overbrengen als het ware boven de rest uit en je verdient het om de hoogste Skyscraper te zijn op dit gebied!

Gerelateerde onderwerpen en je Skyscraper content

Je algemene outline is belangrijk voor de richting van het stuk. Je weet nu waarover je het beste kunt schrijven en je hebt gezien wat de huidige concurrentie doet. Nu ga je een toren bouwen die veel beter is dan het beste stuk wat er nu is. Zo laat je de rest ver in de verte achter je.

De rest van je artikel bouw je op uit:
1. De beste stukken uit de artikelen van je concurrenten
2. Je eigen zoekwoorden onderzoek op gerelateerde zoektermen

Pak de beste stukken uit de artikelen van je concurrenten. Voeg misschien informatie uit meerdere concurrerende artikelen samen in jouw eigen unieke “epic content”. Het belangrijkste is hierbij dat je het verwoordt in je eigen woorden. Ga dus niet klakkeloos kopiëren en plakken want dat is killing voor je SEO (je bent dan namelijk duplicate content aan het maken, en daar houdt Google dus helemáál niet van. En er niet van houden in de wereld van Google betekent een dikke vette straf met lagere posities in de zoekresultaten).

Daarnaast is het gewoon niet toegestaan om letterlijk andermans tekst te stelen. Je bent onderzoek aan het doen voor jouw artikel, dus je leest veel op het gebied van jouw onderwerp en maakt daar vervolgens jouw eigen inzichten en tips uit.

Dus……pak de beste ideeën uit de stukken en schrijf het helemaal voor jouw doelgroep. De beste tip die ik je op dit gebied kan geven is om je de materie eigen te maken. Lees de stukken van de andere websites een paar keer door tot je het zo zou kunnen uitleggen aan iemand die er niets vanaf weet……en begin dan pas met schrijven van scratch. Zo worden het echt jouw eigen woorden én jouw eigen content.

Dat beetje extra bieden met long-tail-zoekwoorden

Dan komt het tweede deel van je zoekwoorden onderzoek van pas. Dat zijn alle gerelateerde termen die je hebt gevonden. Kijk op welke zaken potentiële bezoekers zoeken over dit onderwerp. Zoekopdrachten waarbij iemand meerdere woorden tegelijk intyped in Google heten long-tail-keywords.

Het zijn die zoekopdrachten waarbij de persoon heel gericht zoekt naar een antwoord op een vraag. Heel gericht omdat hoe meer woorden iemand gebruikt, hoe specifieker zijn zoekopdracht is.

Het voordeel van het meenemen van zoveel mogelijk van zulke termen is het extra verkeer wat je hierdoor kunt behalen. Je hoofdzoekwoord, daar is misschien het meeste zoekverkeer op volgens de statistieken, maar alle long-tail-zoekwoorden bijelkaar (zoekwoorden waar niet zoveel concurrentie op zal zijn mind you) overstijgen het zoekvolume van het hoofd keyword.

Long tail keywords en zoekvolume

70% van het totale zoekvolume zullen long tail keywords zijn. Pak een aantal van deze long-tail-zoekwoorden met lage concurrentie en een aardig volume en gebruik deze als subkopjes voor je stuk. Als je ook deze extra vragen kunt beantwoorden waar je concurrentie dit niet doet, dan zit je heel goed in je Skyscraper content.

Jouw artikel heeft dan namelijk meer diepgang en biedt meer hulp aan voor zaken waar mensen écht mee zitten.

Je zult zien dat je dan ook vanzelf gevonden gaat worden voor veel meer termen dan alleen op je hoofdterm, en dat is uiteindelijk je doel. Zoveel mogelijk gericht en gratis verkeer naar je pagina krijgen.

SEO teksten schrijven

Nu je het onderzoek hebt gedaan heb je als het goed is een aardig beeld van hoe je stuk eruit moet komen te zien. Ik heb hier bijvoorbeeld mijn eerste outline gemaakt van dit artikel toen ik hem ging schrijven. Je ziet de verschillende onderwerpen terugkomen die in het stuk worden behandeld (weet je ook meteen wat je hieronder nog kunt verwachten):

  • Content marketing op basis van zoekwoorden onderzoek (480 zoekopdrachten per maand, 20 moeilijkheidsgraad)
  • Wat is content marketing? (258 zoekopdrachten, 25 moeilijkheidsgraad)
  • Hoeveel mensen zoeken er per maand op een zoekterm? (258 zoekopdrachten, 25 moeilijkheidsgraad)
  • Concurrentie op een zoekwoord? (0 geregistreerde zoekopdrachten, 20 moeilijkheidsgraad)
  • Contentstrategie: De Skyscraper techniek (epic content) (590 zoekopdrachten, 18 moeilijkheidsgraad)
  • Gerelateerde long-tail zoekwoorden (50 zoekopdrachten, 19 moeilijkheidsgraad)
  • Schrijven van seo teksten (479 zoekopdrachten, 29 moeilijkheidsgraad)
  • Zoekmachine optimalisatie tips (36 zoekopdrachten, 30 moeilijkheidsgraad)
  • Content marketing en social media (0 geregistreerde zoekopdrachten, 30 moeilijkheidsgraad)
  • Bovenaan in Google (170 zoekopdrachten, 25 moeilijkheidsgraad)

Hiermee behandel ik de belangrijkste termen over het onderwerp “content marketing op basis van zoekwoorden onderzoek”. Ik help hopelijk jou als bezoeker met een uitgebreid artikel waarin alles langskomt, en tegelijk heb ik allemaal long tail keywords waarop ik gevonden zou kunnen worden. Win-win, nice!

Met deze outline kunt je je SEO teksten schrijven. Schrijf het eerst lekker van je af op basis van het vooronderzoek wat je hebt gedaan en probeer niet teveel te denken aan optimalisatie. Dat komt daarna wel. Het belangrijkste is dat je eerst een stuk hebt wat lekker weg leest en waarin je alles vertelt wat je te bieden hebt.

Zoekmachine optimalisatie tips

Hier heb ik nog wat tips om de uiteindelijke SEO optimalisatie voor je content te doen. Misschien heb je wel eens gehoord over keyword density. Als je al eerder wat over SEO hebt gelezen dan zie je dit vaak terugkomen. Ik zou je adviseren om je hier niet te druk over te maken.

Als je nog niet weet wat het is, keyword density betekent hoe vaak (density) je zoekwoord (keyword) terugkomt in de tekst. Het wordt uitgedrukt in een percentage, bijvoorbeeld 2,8%.

Vroeger was het voor SEO het beste om je belangrijkste term heel vaak terug te laten komen in de teksten en in de kopjes en subkopjes. Op een gegeven moment greep Google hier op in omdat je onleesbare teksten kreeg met keyword stuffing (je zoekterm er heel vaak in proppen).

Toen moesten SEO’s een alternatief verzinnen en ging men het hebben over een maximale keyword density tussen de 2% en 3,5%. Dat betekende dat je exacte zoekterm (bijvoorbeeld content marketing) maar 2% van alle woorden mocht beslaan, dat is dus 2 op de 100 woorden. Dit om te zorgen dat Google wél zag dat je artikel belangrijk was voor dat woord, zonder dat je ervoor gestraft zou worden.

Dat is tegenwoordig al lang niet meer zo. Met Semantic Search kan Google al precies zien waar je tekst over gaat en kun je zelfs al ranken (in de zoekresultaten voorkomen) voor woorden die niet eens één keer op je pagina voorkomen. Als je stuk maar helpt op dit betreffende onderwerp.

Beter is het om in je teksten gerelateerde termen te gebruiken als alternatief voor je hoofdwoord. Zo weet Google dat je veel aspecten van ditzelfde onderwerp behandelt en je stuk dus diepgaand is over dit onderwerp. Hoe meer relevante informatie je kunt delen hoe meer je de bezoeker kunt helpen.

Semantic Search betekent hierin dat de zoekmachine begrijpt welke woorden vaak in combinatie worden gebruikt met anderen, dus welke zaken voor zouden moeten komen wanneer je een goed artikel schrijft over een bepaald onderwerp. Hoe meer van deze gerelateerde termen je gebruikt, hoe beter het is voor je relevantie over het hoofdonderwerp.

Wanneer ik zeg dat ik me er niet te druk over zou maken, dan bedoel ik dat je gewoon natuurlijk kunt schrijven over een onderwerp. Wanneer je schrijft voor de bezoeker, dan zul je waarschijnlijk niet per ongeluk je keyword stuffen.

Een goede outline van je artikel waarin alle relevante termen als subkopjes terugkomen, zorgt er tegelijk ook al voor dat je alles meeneemt. Zo kun je de belangrijkste zaken een prominente plek in je teksten geven.

Dit is voldoende om de zoekmachine tevreden te stellen op het gebied van optimalisatie anno 2018.

Je hebt nu alle onderwerpen die relevant zijn verzameld. Je hebt gekeken naar de content van je concurrenten. Je hebt naar gerelateerde zoektermen gezocht. Nu kun je een groot stuk schrijven met de beste hulp die een bezoeker zich maar kan wensen.

Het gaat hier om kwaliteit en niet om kwantiteit, vergeet dat niet. Dat gezegd hebbende, zijn pagina’s die het hoogste ranken in Google gemiddeld tussen de 2000 en 3000 woorden.Ahrefs heeft een geweldig onderzoek gedaan naar de ranking factors van Google en de hoogste correlatie kwam uit de grootte van de content.

Maar belangrijk is om niet te vergeten dat het hier gaat om toegevoegde waarde, niet toegevoegde “fluff”.

Content marketing en social media

Nu heb je je most awesome piece of content on the face of the earth klaar! Je biedt waarde, je biedt diepgang. Je biedt de klant een oplossing voor het probleem waar hij mee zat. Je hebt goede teksten, je hebt mooie overzichtelijke plaatjes om je verhaal bij te staan en wat meer kleur te geven aan het geheel.

Nu is het belangrijk om te zorgen dat de eerste mensen het gaan vinden. Delen op je social media accounts is een goede eerste stap voor wat initiële bezoekers. Zorg ervoor dat je het gemakkelijk maakt om je content te delen.

Zet op promintente plaatsen wat share buttons, bijvoorbeeld een floating sidebar. Vergeet ook niet te kijken of het gemakkelijk te delen is vanaf een mobiel! De meeste mensen die je content vinden via social media zullen het lezen op hun mobiel wanneer ze onderweg zijn.

Hoe meer shares je kunt krijgen van mensen die je al volgen, hoe groter je bereik zal zijn omdat hun vrienden en kennissen het ook weer zien. En een aanbeveling van iemand die je kent is bijna twee maal zoveel waard als de content gewoon vinden.

Hubspot geeft aan dat een bezoeker via een sociale aanbeveling 71% meer kans heeft om een aankoop te doen.

Daarnaast is het tonen van het aantal shares op je pagina zelf een goed voorbeeld van social proof die anderen dan weer zien. Als meer mensen je artikel hebben gedeeld zullen andere bezoekers ook meer gewicht geven aan je artikel én aan je site of merk.

Dat is social proof, bewijs dat andere mensen je site cool vinden. Dan zál je site ook wel cool zijn en je tekst én je andere (betaalde) diensten vast wel waarde bieden.

Bovenaan in Google

Hoe goed je artikel ook is, je zult nog niet bovenaan komen in Google. Je ranking in de zoekresultaten is namelijk afhankelijk van nog een factor, en dat is een vrij belangrijke. Content is king zeggen ze altijd, maar de links naar je pagina zijn nog veel belangrijker voor de ranking. Alleen zonder de epic content zul je het helemaal nooit bereiken.

Het helpt als je je content plaatst op een website die zelf al aardig wat waarde heeft. De waarde van je site kun je uitdrukken in je Domain Authority. Dat betekent simpel gezegd hoeveel waardevolle links naar je totale website gaan. Dus ook naar andere pagina’s op je site. Heb je nog niet zoveel Domain Authority dan kun je deze ook langzaam aan opbouwen.

Het tweede punt is de Page Authority van je nieuwe pagina. Deze wordt bepaald aan de hand van het aantal links naar dat specifieke artikel. Met die links verhoog je overigens ook automatisch je Domain Authority.

Heb je nog niet zoveel links naar je website, dan wordt het wat moeilijker om hoger in Google te eindigen. We kunnen je helpen met je algemene linkprofiel als je wilt.

Wat je wel gaat helpen op dit punt is het inzetten van de Skyscraper techniek. Het heeft namelijk een voordeel dat je de beste informatie hebt over een onderwerp. En het hebben van de beste informatie kan ervoor zorgen dat mensen naar je gaan linken als bron (en best wel terecht ook natuurlijk na al je harde werk om mensen te helpen).

Om het verkrijgen van coole links een handje te helpen kun je op zoek gaan naar de websites die nu linken naar de artikelen van de concurrent.

Een informatieve mail naar deze sites over jouw artikel en de waarde die het hun bezoekers kan bieden is een goede insteek om wat links te verkrijgen. Natuurlijk, niet iedereen zal naar je linken. Maar als je er een aantal zo ver kunt krijgen die zelf ook een goede Domain Authority hebben dan krijg je een flinke boost waardoor je veel sneller hoog in Google zult komen.

Je kunt deze links vinden door de pagina’s van de concurrent te analyseren met een tool als Semrush.

Backlinks analyseren

Zoek een aantal potentiële sites uit met de hoogste Page score en stuur ze een email om ze te informeren over jouw nieuwe blog artikel die hun lezers wellicht ook wel interessant zullen vinden.

Gebruik ook ons gratis excel template om de acties van je SEO en linkbuilding inzichtelijk te maken:

[emaillocker id=”6646″][download id=”6656″] [/emaillocker]

Decision Tree helpt je graag met vragen over jouw Content Strategy dus je kunt altijd contact opnemen voor een gratis advies of als je nog vragen hebt naar aanleiding van dit artikel. We helpen je ook graag met je linkbuilding met één van onze pakketten.

[contact-form-7 id=”286″ title=”A/b Testen”]