Geef uw linkbuilding een boost met gelaagde links

door Joost Nusselder | Bijgewerkt op:  22/05/2017

Ontvang mijn geheime blogtips en al mijn sjablonen helemaal GRATIS bij mijn e-mailcursus en nieuwsbrief.

We gebruiken je e-mailadres alleen voor onze nieuwsbrief en respecteren jouw privacy

Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Wij maken al jaren gebruik van een vorm van linkbuilding waarbij je niet alleen links naar je site verzamelt, maar er ook voor zorgt dat deze links meer waarde krijgen. De methode waarmee we dit doen heet Tiered Link Building en die wil ik hier graag met je delen zodat jij het ook kunt toepassen.

Eerst wat achtergrondinformatie over het belang van je linkprofiel:

Links naar je site zijn nu alleen goed voor je Google ranking als het goede links zijn. Dat betekent dus contextuele links (een link die van nature voorkomt in de tekst op een pagina van een andere website). Geen link die duidelijk niet echt is. Of nog erger, een link in de footer van alle pagina's van een site naar uw website.

Vroeger kwam je hier misschien mee weg, zelfs eerder (ok, dat is geen woord) gaf het je zelfs resultaten. Maar tegenwoordig zal het je linkprofiel verpesten en je zoekresultaten eerder schaden dan goed doen.

Op dit moment weten de zoekmachines al precies welke waarde een link heeft voor uw profiel. De laatste tijd zijn ze overgestapt van het belonen van een linkprofiel met kwantiteit (gewoon veel links), naar een met kwaliteit.

Een paar goede links op sites van hoge kwaliteit zullen veel meer doen voor je ranking dan honderden spamlinks op minderwaardige sites. Het bouwen van links vanuit linkfarms behoort tot het verleden.

Beslissingsboom Gelaagde linkbuilding case study

Wat zijn links van goede kwaliteit?

Een paar links van goede kwaliteit zijn daarom veel meer waard voor uw bedrijf en zorgen ervoor dat u uw backlinkprofiel op een goed niveau houdt zonder veel spamlinks van lagere kwaliteit. Dit doe je door alleen hoogwaardige links naar je site te verzamelen.

Om van goede kwaliteit te zijn heeft een link 4 dingen nodig:

  1. Het is een link op een gerespecteerd domein (hoge Domain Authority)
  2. Het staat op een pagina waar veel andere domeinen naar linken (hoge Page Authority)
  3. Het komt uit een stuk tekst en is er op een natuurlijke manier in geschreven
  4. Het komt van een website en pagina gerelateerd aan uw onderwerp

Google moet ook de site vertrouwen waarvan u uw link ontvangt om de "stem" die het domein u geeft te waarderen. Wanneer een site naar u is gelinkt, is het als een "stem" voor uw site, ze vinden dat uw inhoud een toegevoegde waarde heeft voor hun publiek.

Alleen wanneer de site het vertrouwen van Google heeft, is de link van waarde voor uw eigen site. De waardering van een domein door Google kan worden uitgedrukt in Domain Authority. Bovendien moet de site die op u stemt ook gerelateerd zijn aan uw onderwerp (actuele relevantie) om echte waarde aan uw site over te brengen.

Een stem van een autoriteit op het gebied van bretels is natuurlijk veel meer waard dan een stem van een autosite.

Dat is in het echte leven ook zo. Ook vertrouw je liever een bekende breteldrager met breteladvies dan zomaar een willekeurig persoon die gebruikte auto's verkoopt. Google heeft dit al kunnen verwerken in hun algoritmen.

Niet alleen het domein dat naar jou verwijst moet gerelateerd zijn, maar ook de pagina. En hoe meer relevantie, hoe beter. Een pagina over bretels is bijvoorbeeld beter dan een pagina over herenmode. Maar beide kunnen natuurlijk helpen. Het is belangrijk dat de pagina natuurlijk is geschreven en dat er ergens in de tekst een link naar uw site verschijnt.

De link heeft de meeste waarde voor uw zoekterm wanneer de ankertekst (het klikbare stuk tekst zoals linkbuilding uitbesteden wanneer u gevonden wilt worden op de zoekterm “linkbuilding uitbesteden”) wordt gebruikt in een natuurlijke zin die over het onderwerp gaat. Houd er overigens rekening mee dat niet al uw ankerteksten exact uw zoekterm bevatten.

Ook dat is niet natuurlijk en wordt gezien als spam. Het is beter om ook alternatieve woorden te gebruiken en bijvoorbeeld gewoon je websitenaam (thecontentdecoder.com) en je volledige url (https://thecontentdecoder.com/) te gebruiken. Wanneer deze varianten ook nog worden omgeven door een stukje over het onderwerp, hebben ze nog veel SEO-waarde.

Zo kun je wat afwisseling toevoegen aan je linkprofiel. U wilt een exact match anchor van niet meer dan 4% van uw links. Dat betekent voldoende variatie van de ankerteksten. Als uw links op natuurlijke wijze naar uw pagina zouden komen (dwz zonder ze zelf te maken of webmasters te vragen om op hun pagina naar uw site te linken met uw trefwoord erin), zou er natuurlijk diversiteit in uw ankerteksten zijn. dus u heeft er geen omkijken naar.

Hoe meer links er ook verwijzen naar de pagina waarop de doorverwijzing naar uw site zich bevindt, hoe beter. Google hecht dan meer waarde aan het stukje tekst op die pagina, en dus ook aan de link die naar jou verwijst! De waarde van de pagina kan worden uitgedrukt in Page Authority.

Wat is gelaagde linkbuilding?

Hoe past Tiered Link Building in dit verhaal? Tiered Link Building is het creëren van meerdere lagen (Tiers) links naar uw site. De bovenste laag (Tier 1) wordt behouden voor de meest waardevolle links. Daarnaast zorg je ervoor dat de pagina's die jouw Tier 1 links bevatten ook links krijgen in een tweede laag (Tier 2).

Door ervoor te zorgen dat de pagina's die naar uw site verwijzen, zelf meer verwijzingen ontvangen, krijgen ze meer waarde. En hoe meer waarde, hoe beter het is voor de linkwaarde die u ontvangt.

Het voordeel van deze methode van linkbuilding is dat u het aantal hoogwaardige links naar uw hoofdsite kunt vergroten en exploiteren, zonder dat u meer links hoeft te verwerven. Links die u kunt ontvangen (of maken) en die u vanwege hun kwaliteit misschien niet naar uw hoofddomein wilt verwijzen, kunnen dan naar de eerste laag worden verwezen.

Zo neem je zijn waarde mee, zonder je linkprofiel te verdunnen met deze extra links.

De waarde van de links is het belangrijkste, niet het bedrag. Hoe meer waarde de verwijzingen naar uw site hebben, hoe sneller u in de zoekresultaten zult stijgen.

En het grote voordeel is dat je de waarde van deze verwijzingen kunt beïnvloeden. Je geeft de pagina's die op jou stemmen als het ware een extra boost.

De meer traditionele vormen van linkbuilding, zoals het plaatsen van reacties op gerelateerde blogs of in je profielen op nicheblogs, kunnen zo hun waarde terugkrijgen. Ik zou alleen adviseren dat ze niet langer naar uw hoofdsite verwijzen, maar naar uw Tier 1s.

Het biedt ook een ander bijkomend voordeel bij het aanvragen van links van anderen. Soms is het veel makkelijker om naar pagina's van een blog te linken dan naar je eigen site omdat het een commerciële insteek heeft.

Veel moderators op andere sites zullen uw opmerking of suggestie screenen en deze naar uw eigen site afwijzen. Ze accepteren vaak de link naar een gerespecteerde blog (die toevallig een link naar uw webpagina heeft).

Hopelijk heb ik onze strategie in linkbuilding goed kunnen uitleggen. Mocht je vragen hebben over onze werkwijze, neem dan gerust contact met ons op.

Joost Nusselder is The Content Decoder, content marketeer, vader en houdt ervan om nieuwe tools en tactieken uit te proberen. Sinds 2010 werkt hij aan een portfolio van nichesites. Nu sinds 2016 maakt hij samen met zijn team diepgaande blogartikelen om trouwe lezers te helpen verdienen aan hun eigen succesvolle sites.