Decision Tree Tiered linkbuilding case study

Boost je Linkbuilding met Tiered Links

Wij hanteren al jaren een vorm van linkbuilding waarbij je niet alleen links naar je site verzamelt, maar er ook voor zorgt dat deze links meer waarde krijgen. De methode waarmee wij dit doen heet Tiered Linkbuilding en ik deel hem hier graag met je zodat jij hem ook kunt toepassen.

Eerst even wat achtergrond over het belang van je linkprofiel

Links naar je site zijn tegenwoordig alleen nog maar goed voor je Google ranking op het moment dat het goede links zijn. Dus dat betekent contextuele links (een link die natuurlijk voorkomt in de tekst op een pagina van een andere website). Niet een link die overduidelijk niet echt is. Of nog erger, een link in de footer van alle pagina’s van een site naar jouw website.

Vroeger kwam je hier misschien mee weg, nog vroegerderder (ok, dat is geen woord) gaf het je zelfs resultaten. Maar tegenwoordig zal het je linkprofiel verruïneren en je posities in de zoekresultaten eerder schaden dan goed doen.

Op dit moment weten de zoekmachines al precies wat voor een waarde een link heeft voor jouw profiel. In de laatste tijd zijn ze geswitched van het belonen van een linkprofiel met kwantiteit (gewoon heel erg veel links), naar eentje met kwaliteit.

Een paar goede links op hoogwaardige sites doen veel meer voor je ranking dan honderden spam links op mindere sites. Het bouwen van links vanaf linkfarms is verleden tijd.

Wat zijn links van goede kwaliteit?

Een paar links van goede kwaliteit zijn dus veel meer waard voor je bedrijf en zorgen ervoor dat je je backlink profiel op een goed niveau houdt zonder vele spamlinks van mindere kwaliteit. Dat doe je door enkel hoogwaardige links naar je site te verzamelen.

Om van goede kwaliteit te zijn heeft een linkje 4 dingen nodig:

  1. Het is een link op een gerespecteerd domein (hoge Domain Authority)
  2. Het is op een pagina waar veel andere domeinen naar linken (hoe Page Authority)
  3. Hij komt vanuit een stuk tekst en is op een natuurlijke manier erin geschreven
  4. Hij komt vanuit een website en pagina die gerelateerd zijn aan jouw onderwerp

Google moet de site van waaruit jij jouw link ontvangt ook vertrouwen om waarde te kunnen hechten aan de “stem” die het domein aan jou geeft. Wanneer een site naar jouw linked is het als het ware een “stem” voor jouw site, ze vinden dat jouw content een toegevoegde waarde heeft voor hun publiek.

Pas als de site het vertrouwen heeft van Google is de link van waarde voor jouw eigen site. De waardering van Google van een domein kan worden uitgedrukt in Domain Authority. Daarnaast moet de site die voor jou stemt ook wel gerelateerd zijn aan jouw onderwerp (topical relevance) om echt waarde aan jouw site te kunnen overbrengen.

Een stem van een autoriteit op het gebied van Bretels is natuurlijk veel meer waard dan een stem van een autosite.

Dat is ook in het echte leven zo. Jij zou ook een bekende breteldrager eerder vertrouwen met breteladvies dan gewoon een random persoon die tweedehands auto’s verkoopt. Google heeft dat ondertussen ook al kunnen verwerken in hun algoritmes.

Niet alleen het domein wat naar jou verwijst moet gerelateerd zijn, maar vooral ook de pagina. En hoe meer relevantie hoe beter. Zo is een pagina over bretels al beter dan een pagina over herenmode. Maar beide kunnen natuurlijk wel helpen. Het is belangrijk dat de pagina natuurlijk is geschreven en dat een link naar jouw site ergens ín de tekst voorkomt.

De link heeft de meeste waarde voor jouw zoekterm wanneer de anchor tekst (het klikbare stuk tekst zoals linkbuilding uitbesteden wanneer je gevonden wilt worden op de zoekterm “linkbuilding uitbesteden”) wordt gebruikt in een natuurlijk zin die gaat over het onderwerp. Let er  hier trouwens op dat niet al je anchor teksten exact je zoekterm bevatten.

Dat is ook niet natuurlijk en wordt gezien als spam. Beter is om ook alternatieve woorden te gebruiken en bijvoorbeeld ook gebruikt te maken van gewoon je website naam (decisiontree.nl) en je hele url (http://decisiontree.nl/). Wanneer deze varianten ook omringd worden door een stuk over het onderwerp hebben ze nog steeds erg veel SEO waarde.

Zo kun je wat afwisseling aanbrengen in je linkprofiel. Je wilt namelijk een exact match anchor van niet hoger dan 4% van je links. Dat betekent dus voldoende afwisselen van de anchor teksten. Als je links op een natuurlijke manier naar je pagina zijn gekomen (dus zonder dat je ze zelf hebt gemaakt of dat je webmasters hebt gevraagd een link op hun pagina naar jouw site te maken met jouw zoekwoord erin) zou er vanzelf diversiteit in je anchor teksten moeten ontstaan en heb je dus niets om je zorgen over te maken.

Hoe meer links er ook verwijzen naar de pagina waarop de doorverwijzing naar jouw site staat hoe beter. Google hecht dan namelijk meer waarde aan het stuk tekst wat op die pagina staat, én dus ook aan de link die naar jou verwijst! De waarde van de pagina kan worden uitgedrukt in Page Authority.

Wat is Tiered Linkbuilding

Hoe past Tiered Linkbuilding in dit verhaal? Tiered Linkbuilding is het maken van meerdere lagen (Tiers) van links naar jouw site. De bovenste laag (Tier 1) bewaar je voor de links met de meeste waarde. Daarnaast zorg je ervoor dat de pagina’s waarop jouw Tier 1 linkjes staan ook links verkrijgen in een tweede laag (Tier 2).

Door te zorgen dat de pagina’s die naar jouw site verwijzen meer eigen doorverwijzingen ontvangen krijgen ze meer waarde. En hoe meer waarde hoe beter het is voor de linkwaarde die jij zult ontvangen.

Het voordeel van deze manier van linkbuilding is dat je het aantal hoogwaardige links naar jouw hoofdsite kunt uitbouwen en verder uitnutten, zonder dat je meer links hoeft te verkrijgen. Links die je kunt ontvangen (of maken) die je misschien vanwege hun kwaliteit niet naar je hoofd domein zou willen laten verwijzen kun je vervolgens wel naar de eerste Tier laten verwijzen.

Op die manier pak je de waarde ervan mee, zonder dat je je linkprofiel verwatert met deze extra links.

De waarde van de links is namelijk het belangrijkste, niet de hoeveelheid. Hoe meer waarde de verwijzingen naar jouw site hebben, hoe sneller je in de zoekresultaten zult stijgen.

En het grote voordeel is dus dat je invloed kunt uitoefenen op de waarde van deze verwijzingen. Je geeft de pagina’s die voor je stemmen als het ware een extra boost.

De wat meer traditionele vormen van linkbuilding, zoals het plaatsen van comments op gerelateerde blogs of in je profielen op niche blogs, kunnen daarmee weer hun waarde terugkrijgen. Ik zou alleen adviseren om ze nu niet meer naar je hoofdsite te laten verwijzen, maar naar je Tier 1’s.

Het brengt ook nog een bijkomend voordeel in het aanvragen van links bij anderen. Soms is het veel gemakkelijker om links naar pagina’s van een blog te laten verwijzen dan naar je eigen site omdat die een commerciële insteek heeft.

Veel moderators op andere sites zullen jouw comment of suggestie screenen en die naar je eigen site afwijzen. De link naar een gerespecteerd blog (waar dan toevallig een doorverwzijzing naar jouw webpagina op staat) zullen ze vaak wel accepteren.

Hopelijk heb ik onze strategie in linkbuilding goed uit kunnen leggen. Als je nog vragen hebt over onze methode, neem dan gerust contact op.

[contact-form-7 id=”286″ title=”A/b Testen”]