Blog starten voor je website

Blog starten voor je website | Doen! Dit is hoe je resultaat haalt

Voordat ik de praktische tips induik vertel ik je graag eerst kort over wat content marketing voor je website precies is.

Een blog is essentieel om gevonden te worden. Of je nu diensten verleent of producten verkoopt in je webshop, of gewoon je eigen blog wilt starten, het gevonden krijgen is moeilijk.

In dit artikel zal ik het niet hebben over hoe start je een blog op, bijvoorbeeld op WordPress, maar zal ik het hebben over hoe je gevonden wordt en hoe je resultaten haalt uit je persoonlijke blog of die voor je bedrijfswebsite.

En een groot onderdeel van hoger komen in Google is ook het vergaren van backlinks van andere sites.

Wanneer je geen blog hebt en geen goede content hebt waar mensen naar wíllen linken, zul je alleen maar links kunnen kopen. En dit zijn niet de links die het verschil gaan maken (en het mag eigenlijk niet van Google).

Bekijk de video voor uitleg over dit hoofdstuk, én waarom het zo belangrijk is om je klanten te helpen of lees verder voor de transcriptie:

Pak een grote sale voorsprong door slim te schrijven. In deze video vertel ik je hoe wij content marketing implementeren en hoe ook jij de beste content kan schrijven.

But first things first…

Wat is content marketing?

Bij content marketing is het belangrijk om artikelen te schrijven voor je klanten, artikelen die je klanten helpen.

  • Hoe kan mijn klant zijn leven verbeteren door mijn teksten?
  • Wat kunnen ze nu wel wat ze eerst niet konden?
  • Heb ik hen tijd bespaart misschien door alle nuttige informatie over onderwerpen op een rijtje te zetten?

Minimaal één of enkele van deze vragen moet je toch als positief kunnen beantwoorden wil je blog artikel succesvol zijn geweest.

Dat is content marketing in een notendop: je biedt je bezoekers gratis veel aan door middel van top teksten op je site, en in ruil voor deze gratis info zullen een aantal bezoekers vanzelf een keer klant worden.

Op je content kun je gemakkelijk de relatie met de klant verder uitbouwen. Ze hebben namelijk een positief gevoel gekregen over jouw bedrijf omdat ze geholpen zijn en hoe vaker je dat kunt doen met gerelateerde onderwerpen des te groter de kans dat ze betalende klant gaan worden.

Ze gaan het je op een gegeven moment gunnen omdat ze zo goed zijn geholpen.

Maar zelfs de beste hulp ter wereld is zinloos als niemand er ooit van lezen. Een goede content strategie en gedegen onderzoek zijn dan ook noodzakelijk.

Daarom is de start van het onderzoek van je artikelen ook zo belangrijk. Dus hoe beter het onderzoek dat je van te voren doet des te meer mensen het zullen vinden via de organische resultaten in google.

En dat betekent gratis verkeer naar je artikel en naar je site en zoals je misschien wel weet kun je de mensen die site zelf hebben gevonden een stuk gemakkelijker omzetten in betalende klanten dan mensen die je hebt gespammed met advertenties.

We hebben hier super veel tips voor je om er zelf goed en verantwoord mee aan de slag te gaan.

Hopelijk kun je aan het eind van dit stuk schrijven voor de bezoeker en voor google, dan draag je vanaf nu je steentje bij met je volgende artikelen.

Zo kunnen we als marketeers de wereld van de zoekresultaten een beetje beter en relevanter maken voor degenen die zoeken.

Zoekwoorden onderzoek voor je content

Voor je je webteksten kunt gaan schrijven moet je uiteraard weten waarover je het wilt gaan hebben.

In deze video vertel ik je hoe je je onderzoek kunt doen om te kijken hoe je jouw content groter en uitgebreider kunt maken dan die van de concurrent.

De start van je content marketing is als eerste om nu zoekwoorden onderzoek te doen en te investeren. Research van tevoren levert je een seo voorsprong op.
Optimaliseren voor zoekmachines op basis van gedegen onderzoek laat zien:
  • hoeveel mensen op de term zoeken
  • hoeveel concurrentie op de term is
  • welke zaken rondom het hoofdonderwerp nog meer van belang zijn

Elk artikel dat je schrijft en waarmee je gevonden wilt worden in google begint na een gedegen zoekwoorden onderzoek.

Je weet vast wel al ongeveer waarover je wilt schrijven, de eerste stap is dan om te gaan kijken op welke manier mensen zoeken in google wanneer ze informatie opzoeken over dit onderwerp.

Kijk eens eerst eens naar het hoofdonderwerp hoeveel zoekopdrachten per maand zoeken. Zo kun je een beetje sturen in de outline van je totale artikel.

Het tweede wat je wilt weten over deze zoekopdrachten is de concurrentie die er op is. Als het zoekwoord te moeilijk is dan kun je op dit moment wellicht beter op zoek gaan naar minder concurrentie.

Je website is er misschien gewoon nog niet klaar voor.

Hierop zijn misschien wel minder zoekopdrachten per maand, maar positie één in google voor ongeveer 200 zoekopdrachten per maand is nog steeds beter dan pagina 3 in google voor 2000 zoekopdrachten per maand.

Bijna niemand gaat voorbij de eerste pagina van de zoekresultaten dus is het zinloos om daarbij te gaan staan. Je research naar mogelijke zoekwoorden kun je doen met een aantal tools.

Wanneer je in googel je zoekterm intypt, bijvoorbeeld content marketing, krijg je gelijk vergelijkbare zoekopdrachten te zien:

  • in de zoekbalk
  • helemaal onderaan de resultaten op de pagina zie je nog een heel rijtje met alternatieven voor jouw huidige zoekopdracht
  • En in het midden welke vragen mensen stellen over de zoekopdracht

Gerelateerde zoekopdrachten in google
Je kunt al deze alternatieve gebruiken en je stuk gaan schrijven.

Er is nog een goede en gratis manier om gerelateerde termen te vinden. Ook kun je de google keyword planner gebruiken die er ook nog het zoekvolume bij zet.

Zoekwoorden en zoekvolume met keyword planner

Nadelen ervan zijn dat iedereen de zelfde suggesties krijgt en de concurrentie dus wat hoger zal zijn, want meer mensen gebruiken deze tool. En het geschatte zoekvolume is ook niet heel erg accuraat.

De tool die ik gebruik is keyword finder (lees onze keyword finder review hier).

Grote voorsprong op de concurrentie, dus dat je heel veel suggesties krijgt die de keyword planner niet zou vinden. Plus je krijgt meteen een inschatting van de concurrentie op de woorden, dus van de moeilijkheidsgraad.

We hebben de betaalde versie genomen maar je kunt ook een paar zoekopdrachten per dag uitvoeren, want dit is gratis uit te proberen. Ik zal de link hier in de beschrijving zetten

Zo, nu kun je starten met je onderzoek en de beste webteksten maken die er te vinden zijn in jouw markt.

Hier is nog de link naar Kwfinder die je gratis uit kunt proberen.

Een volgende stap in je onderzoek is het bekijken van de concurrentie. Cijfers zijn leuk en kun je veel initiële informatie geven over de haalbaarheid van je seo campagne, maar uiteindelijk gaat het ook om de site achter cijfers.

Wat voor een stukken staan er nu bovenaan in google voor jouw zoekopdracht?

Google je zoekterm is en bekijk de bovenste paar resultaten.

  • Wat vind je van de informatie die ze aanbieden?
  • Helpen ze de klant goed?
  • Zie je ruimte voor verbetering van deze content?
  • Kan jij nog meer hulp en informatie bieden wat klanten nog verder
    op weg kan helpen bij hun vraagstuk?

Vooral dit laatste is van belang aangezien je de klant wat extra’s wil bieden. De vraag of je bovenaan kunt komen wordt ook voor een groot deel beantwoord door of je het verdient om bovenaan te komen.

En dat betekent goede een content strategie.

Bij het kijken naar die bovenste paar zoekresultaten is het belangrijk voor jezelf te
beantwoorden of jij meer kunt bieden dan de huidige content of eigenlijk niet zozeer meer aan tekst maar vooral meer aan waarde.

Waar je op moet letten is de hoeveelheid hulp die de huidige stukken kunnen bieden, bijvoorbeeld in de juiste informatie, of de informatie weergegeven op een overzichtelijkere manier met een tabel of infographic.

Of de manier van communiceren, als jij het gewoon leuker over kunt brengen of met meer plaatjes of een video dan bijvoorbeeld de concurrent.

Doe er bijvoorbeeld infographics bij dan verdien je het ook om bovenaan te staan. Dan komt je zoekwoorden onderzoek goed van pas.

Keyword density in je blog

Schrijf voor de bezoeker en haal geen rare fratsen uit om maar te zorgen dat je belangrijke zoekwoorden vaak in je tekst worden genoemd.

Gebruik kopjes en subkopjes om je ondwerwerp in diepgang te behandelen, en schrijf gewoon op een natuurlijk manier om je boodschap over te brengen.

In deze video leg ik het uit, plus wat keyword density is, en waarom jij je er niet druk om zou moeten maken:

Misschien heb je wel eens eerder gehoord over keyword density. Als je al eerder wat over SEO gelezen hebt, dan zie je het heel vaak terug komen. Ik zou je adviseren om je hier niet druk over te maken.

Als je nog niet weet wat het is: keyword density betekent ook wel hoe vaak (density) je zoekwoord terugkomt in de tekst.

Het wordt uitgedrukt in een percentage, bijvoorbeeld 2,8%.

Nou, vroeger was het voor SEO het beste om je belangrijkste term heel vaak terug te laten komen in de tekst en in dus ook in alle kopjes en subkopjes.

Op een gegeven moment greep google hier op in omdat je onleesbaar teksten kreeg met keyword stuffing, en dat is je zoekterm te vaak in je tekst proppen.

Toen moesten seo’s een alternatief  verzinnen en ging men het hebben over een maximale keyword density tussen twee en drie en een half procent. Dat betekent dat je exacte zoekterm “content marketing” maar twee procent van alle woorden op de hele pagina moet zijn.

Dus twee op de honderd woorden op die pagina om te zorgen dat google wel zag dat je artikel belangrijk was voor dat woord zonder dat je ervoor gestraft zou worden.

Tegenwoordig is dat allang niet meer zo en kan google precies zien waar je tekst over gaat en je kunt zelfs ranken voor woorden die niet eens een keer op die pagina voorkomen.

Als je stuk maar helpt op dit betreffende onderwerp.

Wanneer ik zeg dat ik me er niet zo druk over zou maken dan bedoel ik dat je
gewoon natuurlijk kunt schrijven over een onderwerp.

Wanneer je schrijft voor de bezoeker dan zul je waarschijnlijk niet per ongeluk keywords stuffen, dus dan kom je ook niet boven de keyword density.

Een goede structuur van je artikel waarin alle relevante termen als subkopjes terug komen zorgt er tegelijk ook voor dat je dat meeneemt.

Zo kun je de belangrijkste onderwerpen een prominente plek geven en is het voldoende om de zoekmachine tevreden stellen op het gebied van optimalisatie.

Een van onze favoriete SEO tools, SEMrush, heeft nu ook deze SEO writing assistant die je er in het pakket bij krijgt.

Mocht je je zorgen maken om je zoekwoorden en schrijfwijze, wil je wanneer je pas net begint wat tips over je manier van schrijven voor zoekmachines onder de loep willen nemen, dan kan dit een goede ondersteuning zijn.

Plugins voor WordPress en voor Google Docs zodat je zowel je teksten in WordPress kunt schrijven of ze anders in Google Docs kunt typen en direct kunt checken.

Deel je blog content

Nu je teksten gemaakt zijn moet je er zeker nog voor zorgen dat mensen het te zien krijgen. Deel het daarom in je social kringen en zorg ervoor dat ze jouw content zelf ook gemakkelijk kunnen delen.

Nu heb je je most awesome piece of content on the face of the earth klaar. Je biedt waarde, je hebt diepgang, je biedt de klant een oplossing voor het probleem waar die mee zat je hebt goede teksten, mooie opzichtige plaatjes om je verhaal bij te staan en wat meer kleur te geven.

Nu is het belangrijk om te zorgen dat de eerste mensen het gaan vinden delen op de social media accounts. Dit is een goede eerste stap voor initiële bezoekers en zorg ervoor dat je het gemakkelijk maakt om je content te delen.

Zet op prominente plaatsen wat share buttons, bijvoorbeeld een floating sidebar. Vergeet ook niet te kijken of het gemakkelijk te delen is vanaf een mobiel. De meeste mensen die je content vinden via social media zullen het lezen op hun mobiel wanneer ze onderweg zijn dus dat is zeker belangrijk om mee te nemen

Je bereik op deze manier vergroten is erg belangrijk omdat een aanbeveling van vrienden en kennissen, van iemand die je kent, bijna tweemaal zoveel waard is als de content gewoon zelf vinden.

Hubspot geeft aan dat een persoon die op je site komt via een aanbeveling 71 procent meer kans heeft om een aankoop te doen.

Dus delen in je social kring is altijd heel erg belangrijk. Besteed minstens net zoveel tijd aan het promoten van content als aan het maken ervan en je zult snel meer bezoekers en klanten krijgen.

Vergeet je bestaande pagina’s niet

In deze video leg ik uit waarom je niet altijd nieuwe pagina’s hoeft aan te maken om beter gevonden te worden én, hoe je op kunt zoeken welke pagina’s je zou kunnen optimaliseren.

Bij een nieuwe opdracht kijk ik vaak samen met de klant naar zijn website voor de eerste optimalisatie check, dan pakken we altijd eerst de zoekwoorden op waarop zij

gevonden willen worden en welke pagina’s daar nu al voor ranken.

Bestaande pagina gebruiken voor je zoekmachine optimalisatie is namelijk een veel beter idee dan om een nieuwe pagina aan te maken.

De leeftijd van de pagina is namelijk ook belangrijk voor de ranking. Misschien wordt er al pagina gevonden voor een belangrijk zoekwoord en is een kleine boost voldoende om hoger te gaan komen.

Nou hoe weet je nou welke pagina’s worden gevonden voor welke zoekwoorden?

De eerste manier, en die is gratis, en dat is met google search console.

Wanneer je naar search.google.com gaat, dan kun je daar een account aanmaken en dan kun je je website verifiëren. Dan krijg je alle search gegevens van je website te zien.

Het beste is dat ze je laten zien op welke zoekwoorden je pagina’s worden gevonden. Het enige is, het is een helemaal gratis tool dus dat is fijn, maar het is niet zo heel overzichtelijk

Als je dus wel een beetje wordt gevonden op een bepaalde zoekopdracht, dan kun je vaak beter die pagina gaan optimaliseren dan heel een nieuw pagina daarvoor aan te maken.

Wat jammer is dat dat je niet meteen kunt zien hoe hoog je staat voor deze zoekwoorden en voor deze pagina’s in één overzicht. Het geeft je informatie maar niet waar je direct gemakkelijk actie op kunt ondernemen.

Een handige manier om alles voor je onderzoek bij de hand hebben is het dashboard van SEMrush (lees onze SEMrush review hier).

Onder organic research kun je alles zien over jouw organische zoekresultaten, bijvoorbeeld de hoeveelheid zoekwoorden waarop je wordt gevonden en wat de trend daarin is.

SEMrush organische resultaten van je blog

Maar ook die belangrijkste zoekwoorden weer. Zie de kindertablet, meteen op welke positie die staan, of er nog verbetering is of als het gelijk is gebleven, hoeveel zoekverkeer dat ongeveer oplevert. Maar ook wat het zoekvolume op dat woord is dus zo kun je meteen zien hoe belangrijk het is om voor dat woord te gaan optimaliseren

En waar je ook een indicatie van krijgt is de keyword difficulty. Dat betekent hoe moeilijk het is om voor dat zoekwoord bovenaan te kunnen komen, dus eigenlijk de concurrentie die erop is.

Dus wel belangrijk om te kijken waar je als eerste je efforts in zou moeten gaan steken.

Vervolgens nemen we ons advies en de mogelijkheden tot verbetering samen door om de pagina’s te optimaliseren voor één of enkele van deze zoekwoorden.

Ik laat je hier graag zie waar ik altijd op let zodat je die ook zelf kunt doen.

De sleutel om te onthouden is dat je voor de lezer schrijft. Doe je dit goed, dan pak je ook precies die punten op die google belangrijk vindt.

Nummer 1 is dus die bestaande pagina gebruiken en optimaliseren

Nummer twee is zoekwoord en zoekwoord varianten in de kopjes en subkopjes opnemen. De zoekmachine kan gemakkelijk de html opmaak van je pagina lezen. Zo weet hij al snel wat jij belangrijk vindt op je pagina.

Namelijk als je de tekst opdeelt in kopjes en subkopjes vallen de belangrijkste behandelde onderwerpen daar vanzelf onder. Door in deze kopjes je zoekwoorden te gebruiken weet google gelijk dat jouw pagina daar over gaat.

Zo kun je voor de gebruiker een duidelijk logisch verhaal maken.

Gebruik wel correcte zinnen. Exacte zoektermen die de leesbaarheid niet bevorderen, dat is niet meer van deze tijd. Vermijd bijvoorbeeld “beste bretels kopen online” maar kies liever voor “waar kun je de beste bretels online kopen?” of “10 beste sites om bretels online te kopen”.

Leesbaarheid gaat altijd boven exacte zoektermen gebruiken.

Digital marketing tips
Digital marketing tips

Hier is de link naar:

  • Google Search Console: op die pagina kun je je website gelijk gratis aanmelden
  • SEMrush: eventueel kun je daar een gratis proefaccount aanmaken voor een eerste inzage in de mogelijkheden

Zorg dat er op je blog wordt geklikt

Vroeger wilde je nog koste wat kost je zoekwoorden opnemen in je META titles en descriptions. Dat klinkt misschien technisch, maar gaat eigenlijk over wat je in Google ziet in de zoekresultaten bij elke site:
  • een blauwe link naar de site, dat is de titel
  • een beschrijvende tekst eronder

Bovenaan staan in Google heeft alleen maar zin als mensen ook op je blog klikken. Lees in dit artikel alles over het optimaliseren van je titels voor de hoogste klikratio.