on-page seo

12 punten voor betere on-page SEO

Bij een nieuwe opdracht kijk ik vaak samen met een klant naar zijn website voor een eerste SEO optimalisatie check. We pakken dan altijd eerst de zoekwoorden waarop zij gevonden willen worden.

Een bestaande pagina gebruiken voor je zoekmachine optimalisatie is namelijk beter dan om er een nieuwe voor aan te maken. De leeftijd van de pagina is immers ook belangrijk voor de ranking in Google.

Vervolgens nemen we ons advies en de mogelijkheden tot verbetering door om de pagina te optimaliseren voor één of enkele van deze woorden. Ik laat je hier graag zien waar ik altijd op let zodat je dit zelf ook kunt doen.

De sleutel om te onthouden is dat je voor de lezer schrijft. Doe je dit goed, dan pak je ook precies díe punten die Google belangrijk vindt.

Maar eerst in het kort……

Wat is de betekenis van on-page search engine optimization en wat zijn de belangrijkste verbeterpunten die daar uit voort komen?

De definitie van het optimaliseren van je pagina’s voor de zoekmachines is: dat je de content op de pagina én je website zo inricht dat de zoekmachines hem maximaal zullen waarderen voor een bepaalde zoekterm. Alles wat je aan je site doet om dit te maximaliseren is de on-page optimalisatie.

Dat is voor ons de breedste betekenis. Sommigen zullen nog een onderscheid maken in on-page (dus alles op die enkele pagina) en on-site (alles op je gehele site). Ik neem hier beide aspecten mee omdat ze beide van grote invloed zijn op je pagina score.

Wat is het stappenplan voor een betere on-page SEO?

  1. Leeftijd van de pagina
  2. Zoekwoord en varianten in kopjes en sub-kopjes
  3. Zoekwoorden in de title tag en meta omschrijving
  4. Zoekwoord in de eerste en laatste alinea
  5. Keyword ratio
  6. Eén of enkele images met alt tag
  7. Lengte van de content
  8. Time on site en bouncerate
  9. Sitespeed
  10. Interlinken van je pagina’s
  11. Structuur van je URL
  12. Structuur van je site

Bekijk deze post in video formaat of lees verder voor alle tips en tricks:

De leeftijd van de pagina

Gebruik van een al bestaande pagina is altijd beter. De zoekmachines kijken namelijk ook naar hoe lang een pagina al bestaat wanneer zij hun ranking toepassen. Beginnen met optimaliseren van een bestaande pagina heeft dus altijd de voorkeur ten opzichte van het maken van een nieuwe.

Mijn klanten twijfelen soms over welke pagina dit dan zou moeten zijn. Ik gebruik daarvoor altijd Semrush als initiële check die je laat zien welke pagina’s van je site hoog ranken voor bepaalde zoekwoorden, hoe veel zoekvolume er op deze woorden is en hoe moeilijk deze woorden zijn (concurrentie).

De pagina met de hoogste huidige ranking kun je gaan optimaliseren.

Zoekwoord en varianten in de kopjes en sub-kopjes

Een zoekmachine kan heel gemakkelijk de HTML opmaak van je pagina lezen. Zo weet hij al heel snel wat jij belangrijk vindt op je pagina. Namelijk, als je je tekst opdeelt in kopjes en sub-kopjes vallen de belangrijkste behandelde onderwerpen daaronder.

Door in deze kopjes je zoekwoorden te gebruiken weet Google gelijk dat jouw pagina daar over gaat.

Met het introduceren van semantic search is het minder belangrijk geworden om deze methode toe te passen, maar hij is nog steeds erg valide, plus het helpt je om je content te structureren.

Zo kun je voor de gebruiker een duidelijk en logisch verhaal maken. Ik neem het dus nog zeker altijd mee in mijn adviezen, al is het alleen maar voor de usability.

Wil je meer weten over hoe je slimme varianten en onderwerpen voor je sub-kopjes kiest? Lees dan ook ons stuk over content marketing en de Skyscraper techniek.

Gebruik wel correcte zinnen in je kopjes. Exacte zoektermen die de leesbaarheid niet bevorderen zijn niet meer van deze tijd. Vermijd bijvoorbeeld “Beste bretels kopen online” maar kies liever voor “Waar kun je de beste bretels online kopen?” of “De 10 beste online sites om bretels te kopen”. Leesbaarheid gaat altijd boven exacte zoektermen gebruiken.

Zoekwoorden in de title tag en meta omschrijving

Tegenwoordig is het geen ranking factor meer. Je wordt er dus niet voor beloond of je hem gebruikt in je tags. Maar wat het wel doet is je potentiële bezoeker laten zien dat jouw pagina gaat over hetgeen hij of zij naar zoekt. Hij ziet het namelijk direct in de zoekresultaten in de zoekmachines.

Zorg dus voor een goede pakkende tekst waardoor mensen jouw site aanklikken in plaats van die van je concurrent. Het belangrijkste is dat het een pakkende tekst is, niet dat je zoekwoord voorkomt. Een tekst die uitnodigend is en de searcher intrigeert om op je site te kijken.

Zoekwoord in de eerste en laatste alinea

Wanneer je een stuk schrijft, dan is het gebruikelijk om in de eerste alinea een korte introductie van je onderwerp te doen. Als je tekst écht over dat onderwerp gaat, dan komt het dus voor in de eerste alinea.

De zoekmachine denkt dat ook. Je zoekwoord zal dus op natuurlijke wijze voor moeten komen in je introductie. Daarmee vertel je zowel Google als je lezer waar het stuk over gaat en dat zal de leesbaarheid en je ranking bevorderen.

Hetzelfde geldt voor de afsluitende alinea. Meestal zul je hier een soort conclusie opschrijven. In de conclusie schrijf je het belangrijkste punt op wat de lezer mee kan nemen. Wanneer je artikel over een onderwerp ging, dan zal de conclusie en dus laatste alinea ook in de meeste gevallen op natuurlijke wijze je hoofdonderwerp (en dus zoekwoord) voorkomen.

Zie je het patroon al? Je schrijft voor de lezer om een gestructureerd artikel te maken over een hoofdonderwerp, en Google let ook op deze zaken.

Keyword Ratio

Het is belangrijker dan ooit om een pagina met een goede keyword ratio (hoe vaak je zoekwoord op de pagina voorkomt in verhouding tot andere woorden, ook wel keyword density genoemd) te hebben. Je moet er namelijk voor zorgen dat de zoekmachine weet waar je pagina over gaat, zonder dat je onwijs veel hetzelfde woord gebruikt.

Heel vaak hetzelfde woord herhalen, daar wordt je artikel namelijk niet leesbaarder van. Ik doel dan op onleesbare artikelen met teksten als:

“Waar kan ik terecht als ik online bretels kopen wil? Ik bedoel dan lekker goedkope online bretels kopen die wel stevig zijn en goed zitten en niet stuk zullen gaan wanneer ik de bretels kopen zal en zal dragen.”

Vroeger was het gebruikelijk om dit soort zaken te schrijven om de zoekmachines te laten weten dat deze pagina super belangrijk was voor dit woord [bretels kopen]. Het is nu tegenwoordig reden voor een mogelijke penalty waardoor je enkele tientallen posities kan dalen in de resultaten.

Maar nog belangrijker: Ik zou deze pagina zelf verlaten als ik dit zou lezen, jij?

Zeker kom je in aanmerking voor een Google Penalty wanneer je pagina hier vol mee staat. Komt je keyword ratio boven 4% dan heb je een groot gevaar voor een automatische ingreep in je ranking door Google. Als je een natuurlijk artikel schrijft zou je keyword misschien 1-2% voor moeten komen in de tekst.

Meestal als je er niet echt op let kom je wel goed uit. Als je het toch zeker wilt weten kun je een tool als Yoast gebruiken (gratis voor bijvoorbeeld WordPress) en werkt erg gemakkelijk. Je krijgt gelijk een aantal optimalisatie tips en het is erg overzichtelijk.

Wanneer je in WordPress aan een pagina werkt komen de tips bijvoorbeeld direct aan de zijkant te staan. Zo kun je er gelijk actie op ondernemen.

Zit jij niet op een platform waarbij je gemakkelijk Yoast kunt installeren? Dan hebben we ook nog onze eenvoudige Excel template gemaakt waarmee je je tekst kunt controleren op de keyword ratio. Vul je tekst en je zoekwoord in en hij rekent het vanzelf voor je uit.

Beter is het om zoveel mogelijk alternatieve woorden mee te nemen die jouw onderwerp ook goed beschrijven. Zo kun je een beetje afwisselen met de termen.

Daarnaast verwacht Google nu ondertussen met semantic search dat sommige woorden altijd samen met elkaar voorkomen. Als je het over het één hebt en je weet waarover je praat, dan móet het andere onderwerp eigenlijk ook wel aan bod komen.

Voor lokale seo zijn de factoren iets anders dan voor “gewone” optimalisatie. Hierbij moet Google zien dat jouw site of jouw bedrijf specifiek gaan over de plaats waarin je handel bedrijft.

Althans, zo ziet Google dat met zijn super uitgebreide machine learning initiatief Rankbrain. Heb je het over Google, dan zou het bijvoorbeeld gek zijn als het woord zoekmachine helemaal niet voorkomt. Hoe meer onderwerpen je behandelt hoe beter de zoekmachines in staat zullen zijn om te zien dat jij weet waarover je het hebt.

Dat je met jouw pagina de bezoeker dus uitermate goed zal helpen met een uitgebreid artikel waarin alle informatie die iemand nodig zou kunnen hebben naar voren komt.

Het nieuwe on-page optimaliseren is er dus eentje van woorden en woordcombinaties in goede artikelen die je klant helpen in zijn zoektocht. Nog een Engelse term die hierbij erg belangrijk is: “user intent” of “search intent”.

Met welke reden typed iemand deze zoekopdracht? Wat voor een informatie wil hij zien wanneer hij het intyped in de zoekbalk? Als jij de motivatie achter de zoekopdracht kunt achterhalen kun je ook je pagina inrichten om hem of haar daarmee te helpen.

Eén of enkele images met alt tag

Een goed gevonden pagina bevat minimaal één image. Denk eraan één of enkele plaatjes die je verhaal ondersteunen op te nemen in je teksten. Hoe het plaatje eruit ziet maakt eigenlijk voor de search engines helemaal niets uit. Zij kunnen het plaatje toch (nog) niet zien.

Zorg er wel altijd voor dat je image ook een alt tag bevat. Deze vertelt de search engines namelijk wél waar het plaatje over gaat.

Je zoekwoord kun je opnemen in de titel van het bestand (dus ook al hoe je hem op je schijf opslaat) en het is belangrijk dat je hem ook opneemt in de alt tag.

Voor je bezoekers is het overigens wel belangrijk dat je leuke en inspirerende plaatjes in je stukken incorporeert natuurlijk!

Lengte van de content

In de hedendaagse wereld van de zoekmachines wordt het steeds moeilijker om te ranken met een pagina met slechts een paar woorden erop. Vroeger was dat veel gemakkelijker. De meeste pagina’s die bovenaan komen in de zoekresultaten hebben tussen de 2000 en 3000 woorden. Uitzonderingen daargelaten, dat hangt helemaal van de zoekterm af.

Het gaat erom dat je de lezer zo goed mogelijk helpt. Meestal is dat hem helpen bij alle facetten van een onderwerp, dus veel sub-kopjes met deelonderwerpen die hij of zij ook moet weten om het hoofdonderwerp perfect te kunnen begrijpen. Bij sommige zoekopdrachten is hij misschien het beste geholpen bij een korte samenvattende tekst.

Ook hierbij moet je dus aan de bezoeker denken en met welke intentie hij zoekt op het zoekwoord. Wat wil hij weten of vinden wanneer hij het intyped in de zoekmachine? Schrijf een artikel wat hem helpt in alles wat hij nodig heeft.

In de meeste gevallen is dat in meer woorden dan minder, maar schrijf geen tekst om het schrijven, elke alinea moet hem helpen het totale plaatje beter te begrijpen, anders kun je het beter weglaten.

Het hebben van meer tekst is wel weer handig voor het ranken voor ook meerdere long tail zoektermen waar je misschien nog niet eens aan had gedacht om voor te optimaliseren.

Time on site en bouncerate

Aangezien het twee van de belangrijkste zaken zijn voor je ranking moeten ook de time on site (de tijd die iemand op je site doorbrengt) en de bouncerate (de hoeveelheid bezoekers die gelijk weer terug gaat naar Google nadat ze op je site zijn geweest) meegenomen worden in on page zoekmachine optimalisatie.

Zonde om deze niet mee te nemen want je kunt er wel degelijk invloed op uitoefenen. Het zijn alleen niet echt technische aspecten van SEO maar meer gebruiksvriendelijkheidsaspecten.

Om te zorgen dat iemand langer op je pagina blijft moet je zorgen dat je hem engaged, dat je met hem interacteert. In de eerste momenten dat iemand op je pagina is moet je hem intrigeren en zorgen dat hij verder leest.

Wat ook helpt voor je time on site is een videotje. Wanneer bezoekers deze starten en afkijken zijn ze per definitie al langer op je pagina. Het is dus altijd goed om ook een interessant video artikel erbij te halen wat over je onderwerp gaat, óf er zelf eentje te maken.

Hetzelfde geldt voor de bouncerate. Hierbij moet je ook zorgen dat iemand niet weg klikt maar dat hij zeker nog even verder gaat lezen. Alle content boven de “fold” (boven de onderkant van het scherm, dus wat gelijk zichtbaar is) moet aanspreken om verder te scrollen. Let er hierbij ook op dat niet iedereen hetzelfde formaat scherm heeft en de één misschien niet hetzelfde op zijn scherm zal zien dan de ander.

Sitespeed en interlinken van je pagina’s helpen beide ook voor time on site en bouncerate, maar zijn ook ranking factors in zichzelf. Daarom zal ik ze hier apart benoemen.

Sitespeed (laadtijd)

De sitespeed oftewel laadtijd van je pagina is uitermate belangrijk voor de mogelijkheid om hoger te komen op de eerste pagina. Ook Google weet dat het voor een bezoeker erg belangrijk is dat een site snel laadt, anders gaat hij weer weg. Daarom willen ze snelle sites ook belonen in hun algoritme. Hoe sneller je site laadt hoe beter, maar probeer het in ieder geval onder de 2 seconden te houden.

Om hier verbeteringen in aan te treffen raak je uiteraard meestal je hele site. Kijk naar je plugins en javascript. Zijn deze allemaal essentieel voor de gebruikerservaring? Of zou de bezoeker ook wel zonder één of enkele van deze extratjes kunnen?

Een tool als pingdom laat je gratis zien hoe snel je site laadt en geeft je een paar tips om het te verbeteren. De meest voorkomende zaken die wij oppakken voor klanten zijn:

  • Hoeveelheid en grootte css files
  • Hoeveelheid en grootte html files
  • Plugins en javascript die het laden blokkeren
  • Geoptimaliseerde images (niet te groot voor de pagina en gecomprimeerd)

Met al deze zaken kun je je pagina al aanzienlijk versnellen. Test hem regelmatig zodat je op de hoogte blijft van je wijzigingen en hun impact.

Verder zou je eens na kunnen denken over AMP, een open source initiatief. Met AMP wordt de laadtijd op mobiel aanzienlijk beperkt door je normale webpagina een beetje uit te kleden. Razendsnelle laadtijd op de mobiel van bezoekers betekent ook een hogere positie in de resultaten.

Daarnaast krijg je een cool AMP logo in de resultaten wat de doorklikratio weer verhoogt 🙂

On page optimalisatie met AMP zoekresultaten

Interlinken van je pagina’s

Geef je bezoekers nog meer waar voor hun geld door ook je pagina’s op een logische manier te interlinken. Als er op de ene pagina meer informatie staat over een deel van het onderwerp, maak dan een contextuele link (een link in de tekst van de pagina in een logische zin).

Dus bijvoorbeeld “We hebben ook nog een diepgaand artikel over het optimaliseren voor SEO in België als je hier nog meer over wilt lezen”.

Het versterkt je SEO door Google te laten weten waar je pagina’s over gaan. Als je eigen site al naar een pagina linked met een bepaalde anchor tekst, dan zal die pagina daar wel meer informatie over bevatten.

Maar nog belangrijker: het helpt je bezoeker door hem nóg meer informatie over een deelonderwerp te bieden mocht hij daar behoefte aan hebben. En wanneer hij doorklikt besteedt hij meer tijd op je site en een langere bezoekduur is ook een on-page SEO factor.

Dus overal waar je kan zou je tussen je pagina’s moeten linken om hun SEO waarde te verspreiden en vergroten.

Het is zelfs een goed idee om ook te linken naar andere websites die meer informatie hebben over een deelonderwerp. Let er hierbij op dat het geen concurrent van je is, maar wel een pagina met waarde voor je bezoekers.

Google vindt dat geen enkele pagina alles kan bevatten over een bepaald onderwerp en het is dus geen goede SEO practice om te proberen altijd het eindstation te zijn.

Maak je dus niet druk om bezoekers die weggaan, je helpt ze namelijk (en zorg ervoor dat de link opent in een nieuwe pagina, dat is ook wel een hele handige). Maak je ook vooral geen zorgen over het verliezen van je precious link juice.

Het helpt je juist omdat de gerelateerde site van een autoriteit waar je naar linked ook Google helpt te begrijpen dat jouw pagina óók over dat onderwerp gaat en je dus weet waar je het over hebt. Je refereert immers aan de autoriteit op dit gebied.

De structuur van je url

Je zoekwoord in de url is ook een sterke om mee te nemen. Daarnaast helpt het zoekwoord in de url bezoekers te zien waar je pagina over gaat, dus ik zou het altijd doen.

De structuur van je url is ook nog belangrijk. Namelijk, hoe verder je site van de homepagina afstaat, hoe minder waarde hij heeft. Dus toffebretelskopen.nl/blog heeft meer waarde dan toffebretelskopen.nl/blog/goedkope-bretels

Het beste voor SEO zou dan zijn om toffebretelskopen.nl/goedkope-bretels te maken als je op “goedkope bretels” gevonden wilt worden. De waarde die dit kan brengen is echter wat lager dan andere on-page factoren waardoor het niet de moeite waard is om echt je héle site om te gooien alleen hiervoor.

Het belangrijkste is ook hier weer dat je een logische structuur hebt voor je lezers en je aan deze structuur vasthoudt. Maar als je nu opnieuw zou moeten beginnen zou je het zo in kunnen richten.

De structuur van je site

Verder is het belangrijk dat je een goede silo structuur maakt. Bij webwinkels zal dit meestal al vanzelf gaan. Zo staan alle afzonderlijke bretels in de categorie “bretels” en ze linken allemaal naar deze categorie, en de categorie bevat op zijn beurt weer een overzicht van alle bretels. Dit is een silo structuur.

silo structuur voor je pagina

Op de categorie pagina kun je het beste optimaliseren voor “Bretels” en “Bretels kopen”, op de productpagina’s ga je voor de specifiekere varianten als “rode bretels”, “leren bretels” en “bretels met knopen”.

Voor andere soorten sites is het misschien wat minder duidelijk om zo’n structuur in te richten. Probeer te denken aan een hoofdonderwerp waar vervolgens alle sub-onderwerpen naar linken. Bijvoorbeeld een blog categorie pagina.

Heb je al zo’n categorie pagina? Zorg er dan voor dat deze alle blog artikelen uit de categorie bevat, maar dat je hem ook nog optimaliseert met teksten over het hoofdonderwerp. Deze pagina zal namelijk vanwege de structuur de meeste waarde bevatten vanuit SEO oogpunt.

Bij veel van mijn klanten is het optimaliseren van deze categorie pagina vergeten. Hij wordt dan achtergelaten als pagina zonder eigen tekst erop met alleen tekst-artikelen of producten erop. Zonde!

Dit waren de 12 factoren waar je aan kunt sleutelen. Heb je na het lezen van dit stuk nog meer zoekmachine optimalisatie advies nodig? Ik neem het graag met je door. Laat hieronder weten wat jouw marketing uitdagingen zijn, dan denk ik vrijblijvend met je mee.

[contact-form-7 id=”286″ title=”A/b Testen”]