12 punten voor betere on-page SEO voor nichesites

door Joost Nusselder | Bijgewerkt op:  02/05/2017

Ontvang mijn geheime blogtips en al mijn sjablonen helemaal GRATIS bij mijn e-mailcursus en nieuwsbrief.

We gebruiken je e-mailadres alleen voor onze nieuwsbrief en respecteren jouw privacy

Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Bij een nieuwe opdracht kijk ik vaak naar de nichesite van een klant voor een eerste SEO optimalisatie check. We kiezen altijd eerst de zoekwoorden waarop ze gevonden willen worden.

Een bestaande pagina gebruiken voor uw zoekmachineoptimalisatie is beter dan er een nieuwe voor maken. De leeftijd van de pagina is immers ook belangrijk voor de ranking in Google.

Vervolgens nemen we ons advies en de verbetermogelijkheden door om de pagina te optimaliseren voor een of meer van deze woorden. Ik laat je hier graag zien waar ik altijd op let zodat je dit zelf kunt doen.

De sleutel om te onthouden is dat je schrijft voor de lezer. Als je dit goed doet, pak je ook precies die punten op die Google belangrijk vindt.

Maar eerst kort…..

Wat is de betekenis van on-page zoekmachineoptimalisatie en wat zijn de belangrijkste verbeterpunten die eruit voortvloeien?

De definitie van het optimaliseren van uw pagina's voor de zoekmachines is: dat u de inhoud op de pagina en uw website zo indeelt dat de zoekmachines deze voor een bepaalde zoekterm maximaal waarderen. Alles wat u met uw site doet om dit te maximaliseren, is de optimalisatie op de pagina.

Dat is voor ons de breedste betekenis. Sommigen zullen een onderscheid maken tussen on-page (dwz alles op die ene pagina) en on-site (alles op uw hele site). Ik neem beide aspecten hier mee omdat ze allebei een grote impact hebben op je paginascore.

Wat is het stappenplan voor betere on-page SEO?

De leeftijd van de pagina

Het is altijd beter om een ​​reeds bestaande pagina te gebruiken. De zoekmachines kijken ook naar hoe lang een pagina al bestaat wanneer ze hun ranking toepassen. Beginnen met het optimaliseren van een bestaande pagina heeft dus altijd de voorkeur boven het maken van een nieuwe.

Mijn klanten twijfelen wel eens welke pagina dit moet zijn. ik gebruik altijd Semrush (die ik hier heb beoordeeld) als eerste check die u laat zien welke pagina's van uw site hoog scoren op bepaalde zoekwoorden, hoeveel zoekvolume er op deze woorden is en hoe moeilijk deze woorden zijn (concurrentie).

U kunt de pagina met de hoogste huidige ranking optimaliseren.

Trefwoord en varianten in de kopjes en subkoppen

Een zoekmachine kan gemakkelijk de HTML-opmaak van uw pagina lezen. Zo weet hij snel wat jij belangrijk vindt op je pagina. Als je je tekst namelijk opdeelt in kopjes en tussenkopjes, vallen de belangrijkste behandelde onderwerpen daaronder.

Door uw zoekwoorden in deze koppen te gebruiken, weet Google direct dat uw pagina daarover gaat.

Met de introductie van semantisch zoeken is het minder belangrijk geworden om deze methode toe te passen, maar het is nog steeds erg valide, en het helpt je om je inhoud te structureren.

Zo creëer je een helder en logisch verhaal voor de gebruiker. Ik zal het dus zeker nog meenemen in mijn advies, al was het maar om bruikbaarheidsredenen.

Wil je meer weten over het kiezen van slimme varianten en onderwerpen voor je ondertitels? Lees ons artikel over contentmarketing en de Skyscraper-techniek.

Gebruik correcte zinnen in je kopjes. Exacte zoektermen die de leesbaarheid niet bevorderen zijn niet meer van deze tijd. Vermijd bijvoorbeeld “Koop de beste beugel online” maar kies liever “Waar kun je de beste beugel online kopen?” of "De 10 beste online sites om beugels te kopen". De leesbaarheid overtreft altijd het gebruik van exacte zoektermen.

Trefwoorden in de titeltag en metabeschrijving

Tegenwoordig is het niet langer een rankingfactor. U wordt dus niet beloond voor het gebruik ervan in uw tags. Maar het laat uw potentiële bezoeker wel zien dat uw pagina gaat over wat hij of zij zoekt. Hij ziet het direct in de zoekresultaten in de zoekmachines.

Zorg dus voor een goede pakkende tekst waardoor mensen op jouw site klikken in plaats van op die van je concurrent. Het belangrijkste is dat het pakkende tekst is, niet dat je zoekwoord voorkomt. Een uitnodigende tekst intrigeert de zoeker om naar uw site te kijken.

Trefwoord in de eerste en laatste alinea

Als je een stuk schrijft, is het gebruikelijk om in de eerste alinea een korte introductie van je onderwerp op te nemen. Als uw tekst over dat onderwerp gaat, verschijnt deze in de eerste alinea.

Dat vindt de zoekmachine ook. Uw zoekwoord zal dus natuurlijk in uw inleiding moeten voorkomen. Hiermee vertel je zowel Google als je lezer waar het stuk over gaat en dat komt de leesbaarheid en je ranking ten goede.

Hetzelfde geldt voor de slotparagraaf. Meestal schrijf je hier een soort conclusie. Schrijf in de conclusie het belangrijkste punt op dat de lezer mee kan nemen. Als je artikel over een onderwerp ging, dan zal de conclusie en dus laatste alinea in de meeste gevallen natuurlijk ook in je hoofdonderwerp (en dus trefwoord) voorkomen.

Zie je het patroon al? Je schrijft voor de lezer om een ​​gestructureerd artikel te maken over een hoofdonderwerp, en Google besteedt hier ook aandacht aan.

Zoekwoordverhouding

Het is belangrijker dan ooit om een ​​pagina te hebben met een goede keyword ratio (hoe vaak jouw keyword op de pagina voorkomt in relatie tot andere woorden, ook wel keyword density genoemd). Je moet ervoor zorgen dat de zoekmachine weet waar je pagina over gaat, zonder veel hetzelfde woord te gebruiken.

Als u hetzelfde woord heel vaak herhaalt, wordt uw artikel niet leesbaarder. Ik doel op onleesbare artikelen met teksten als:

“Waar kan ik terecht als ik online een beugel wil kopen? Ik bedoel het kopen van goedkope beugels online die stevig zijn en goed passen en niet kapot gaan als ik de beugel koop en draag.”

Vroeger was het gebruikelijk om dit soort dingen te schrijven om de zoekmachines te laten weten dat deze pagina super belangrijk was voor dit woord [beugel kopen]. Het is nu reden voor een mogelijke penalty die je enkele tientallen posities in de resultaten kan laten vallen.

Maar belangrijker nog, ik zou deze pagina zelf verlaten als ik dit zou lezen, jij ook?

Je komt zeker in aanmerking voor een Google Penalty als je pagina er vol mee staat. Als je keyword ratio boven de 4% ligt, heb je een groot risico op een automatische interventie in je ranking door Google. Als u een natuurlijk artikel schrijft, moet uw zoekwoord misschien 1-2% in de tekst voorkomen.

Als je niet echt oplet, komt het er meestal wel goed uit. Als je zeker wilt zijn, kun je een tool als Yoast gebruiken (gratis voor bijvoorbeeld WordPress) en dat werkt heel gemakkelijk. Je krijgt meteen een aantal optimalisatietips en het is heel duidelijk.

Wanneer je bijvoorbeeld aan een pagina in WordPress werkt, worden de tips direct aan de zijkant geplaatst. Zo kun je direct actie ondernemen.

Zit je niet op een platform waar je makkelijk Yoast kunt installeren? Dan hebben we ook onze eenvoudige Excel-sjabloon gemaakt waarmee u uw tekst kunt controleren op de trefwoordverhouding. Voer uw tekst en uw trefwoord in en hij berekent het automatisch voor u.

Het is beter om zoveel mogelijk alternatieve woorden op te nemen die ook je onderwerp goed beschrijven. Dus je kunt de voorwaarden een beetje variëren.

Daarnaast verwacht Google nu bij semantisch zoeken dat sommige woorden altijd samen voorkomen. Als je het over het ene onderwerp hebt en je weet waar je het over hebt, dan moet ook het andere onderwerp worden besproken.

Voor lokale SEO zijn de factoren iets anders dan voor “gewone” optimalisatie. Google moet zien dat uw site of uw bedrijf specifiek gaat over de plaats waar u zaken doet.

Althans, zo ziet Google het met zijn super uitgebreide machine learning-initiatief Rankbrain. Als je het bijvoorbeeld over Google hebt, zou het vreemd zijn als het woord zoekmachine helemaal niet zou verschijnen. Hoe meer onderwerpen je behandelt, hoe beter de zoekmachines kunnen zien dat je weet waar je het over hebt.

Dat je met jouw pagina de bezoeker ontzettend goed helpt met een uitgebreid artikel waarin alle informatie die iemand nodig heeft naar voren komt.

De nieuwe on-page optimalisatie is er dan ook een van woorden en woordcombinaties in goede artikelen die jouw klant helpen bij zijn zoektocht. Een andere Engelse term die hier erg belangrijk is: “user intent” of “search intent”.

Waarom typt iemand deze zoekopdracht? Wat voor soort informatie wil hij zien wanneer hij deze in de zoekbalk typt? Als je de motivatie achter de zoekopdracht kunt achterhalen, kun je ook je pagina instellen om hem of haar daarbij te helpen.

Een of enkele afbeeldingen met alt-tag

Een goed gevonden pagina bevat minimaal één afbeelding. Vergeet niet om in je teksten één of enkele afbeeldingen op te nemen die je verhaal ondersteunen. Hoe de afbeelding eruitziet, maakt voor de zoekmachines niet echt uit. Ze kunnen de foto (nog) niet zien.

Zorg er altijd voor dat je afbeelding ook een alt-tag bevat. Dit vertelt de zoekmachines waar de afbeelding over gaat.

Je kunt je trefwoord in de titel van het bestand opnemen (dus ook hoe je het op je schijf opslaat) en het is belangrijk dat je het ook in de alt-tag opneemt.

Voor je bezoekers is het natuurlijk belangrijk dat je leuke en inspirerende afbeeldingen verwerkt in je stukken!

Inhoud lengte

In de huidige wereld van zoekmachines wordt het steeds moeilijker om te ranken met een pagina met slechts een paar woorden erop. Vroeger was het veel makkelijker. De meeste pagina's die bovenaan de zoekresultaten verschijnen, bevatten tussen de 2000 en 3000 woorden. Uitzonderingen daargelaten, hangt het allemaal af van de zoekterm.

Het gaat erom de lezer zo goed mogelijk te helpen. Meestal helpt dat hem met alle facetten van een onderwerp, zoveel tussenkopjes met subonderwerpen die hij of zij ook moet kennen om het hoofdonderwerp perfect te begrijpen. Bij sommige zoekopdrachten kan een korte samenvattende tekst hem het beste helpen.

Ook hier moet je denken aan de bezoeker en met welke intentie hij op het trefwoord zoekt. Wat wil hij weten of vinden als hij het in de zoekmachine typt? Schrijf een artikel dat hem helpt bij alles wat hij nodig heeft.

In de meeste gevallen is dat in meer woorden dan in minder, maar schrijf er geen tekst omheen, elke alinea zou hem moeten helpen het grote geheel beter te begrijpen, anders is het beter om het weg te laten.

Het hebben van meer tekst is handig voor het rangschikken van meerdere long tail-zoektermen waar u misschien niet eens aan had gedacht om voor te optimaliseren.

Tijd op de site en bouncepercentage

Aangezien ze twee van de belangrijkste dingen zijn voor uw positie, moeten de tijd op de site (de tijd die iemand op uw site doorbrengt) en het bouncepercentage (het aantal bezoekers dat direct teruggaat naar Google nadat ze op uw site zijn geweest) ook rekening mee worden gehouden. be in on page zoekmachine optimalisatie.

Het is zonde om dit niet mee te nemen want je kunt er zeker invloed op uitoefenen. Het zijn alleen niet echt technische aspecten van SEO, maar meer gebruiksvriendelijke aspecten.

Om ervoor te zorgen dat iemand langer op je pagina blijft, moet je ervoor zorgen dat je ze aanspreekt, dat je met ze omgaat. Op de eerste momenten dat iemand op je pagina is, moet je ze intrigeren en laten lezen.

Wat ook helpt voor uw tijd ter plaatse is een video. Wanneer bezoekers deze starten en bekijken, zijn ze per definitie al langer op uw pagina. Het is dus altijd goed om een ​​interessant videoartikel over je onderwerp toe te voegen, of er zelf een te maken.

Hetzelfde geldt voor het bouncepercentage. Je moet er ook voor zorgen dat iemand niet wegklikt, maar zeker blijft lezen. Alle content boven de “vouw” (boven de onderkant van het scherm, dus wat direct zichtbaar is) moet je aanspreken om verder te scrollen. Houd er ook rekening mee dat niet iedereen hetzelfde schermformaat heeft en dat de een mogelijk niet hetzelfde op zijn scherm ziet als de ander.

Sitesnelheid en interlinking van uw pagina's helpen beide ook met de tijd op de site en het bouncepercentage, maar zijn op zichzelf ook rankingfactoren. Daarom noem ik ze hier apart.

Sitesnelheid (laadtijd)

De sitesnelheid of laadtijd van uw pagina is uiterst belangrijk voor de mogelijkheid om hoger op de eerste pagina te komen. Ook Google weet dat het voor een bezoeker heel belangrijk is dat een site snel laadt, anders vertrekt hij. Daarom willen ze ook snelle sites belonen in hun algoritme. Hoe sneller je site laadt, hoe beter, maar probeer het onder de 2 seconden te houden.

Om hierin verbeteringen te vinden, raak je natuurlijk meestal je hele site aan. Kijk naar je plug-ins en javascript. Zijn deze allemaal essentieel voor de gebruikerservaring? Of zou de bezoeker ook zonder een of enkele van deze extra's kunnen?

Een tool als pingdom laat je gratis zien hoe snel je site laadt en geeft je een paar tips om deze te verbeteren. De meest voorkomende zaken die wij voor klanten regelen zijn:

  • Aantal en grootte van css-bestanden
  • Aantal en grootte van html-bestanden
  • Plugins en javascript die het laden blokkeren
  • Geoptimaliseerde afbeeldingen (niet te groot voor de pagina en gecomprimeerd)

Met al deze dingen kun je je pagina al flink versnellen. Test het regelmatig om op de hoogte te blijven van uw wijzigingen en hun impact.

Lees ook: hier leest u hoe u de snelheid van uw nichesite kunt verhogen voor een betere ranking

Je zou ook kunnen denken aan AMP, een open source initiatief. Met AMP wordt de laadtijd op mobiel aanzienlijk verkort door uw normale webpagina een beetje te strippen. Razendsnelle laadtijd op de mobiel van bezoekers betekent ook een hogere positie in de resultaten.

Daarnaast krijg je een gaaf AMP-logo in de resultaten wat de doorklikratio verhoogt :)

Op pagina optimalisatie met AMP zoekresultaten

Uw pagina's aan elkaar koppelen

Geef uw bezoekers nog meer waar voor uw geld door uw pagina's op een logische manier met elkaar te verbinden. Als er op een pagina meer informatie staat over een bepaald onderdeel van het onderwerp, maak dan een contextuele link (een link in de tekst van de pagina in logische zin).

Dus bijvoorbeeld “We hebben ook een verdiepend artikel over optimaliseren voor SEO in België als je hier meer over wilt lezen”.

Het verhoogt uw SEO door Google te laten weten waar uw pagina's over gaan. Als je eigen site al linkt naar een pagina met een bepaalde ankertekst, dan zal die pagina daar meer informatie over bevatten.

Maar nog belangrijker: het helpt je bezoeker door hem nog meer informatie over een subonderwerp te bieden als hij die nodig heeft. En wanneer hij doorklikt, brengt hij meer tijd door op uw site en is een langere bezoektijd ook een on-page SEO-factor.

Dus overal waar u kunt, moet u tussen uw pagina's linken om hun SEO-waarde te verspreiden en te vergroten.

Het is zelfs een goed idee om ook te linken naar andere websites met meer informatie over een subonderwerp. Zorg ervoor dat het geen concurrent van je is, maar een pagina met waarde voor je bezoekers.

Google is van mening dat geen enkele pagina alles over een bepaald onderwerp kan bevatten, dus het is geen goede SEO-praktijk om altijd te proberen het eindstation te zijn.

Maak je dus geen zorgen over bezoekers die weggaan, want je helpt ze (en zorgt ervoor dat de link in een nieuwe pagina opent, wat ook erg handig is). Maak je ook geen zorgen over het verliezen van je kostbare link juice.

Het helpt je omdat de gerelateerde site van een autoriteit waarnaar je hebt gelinkt Google ook helpt te begrijpen dat je pagina ook over dat onderwerp gaat en dat je dus weet waar je het over hebt. U doelt immers op de autoriteit op dit gebied.

De structuur van je url

Ook je zoekwoord in de url is sterk om mee te nemen. Bovendien helpt het trefwoord in de url bezoekers om te zien waar je pagina over gaat, dus ik zou het altijd doen.

De structuur van uw URL is ook belangrijk. Namelijk, hoe verder uw site van de startpagina verwijderd is, hoe minder waarde deze heeft. Dus toffebretelskopen.nl/blog heeft meer waarde dan toffebretelskopen.nl/blog/goedkope-bretels

Het beste voor SEO zou dan zijn om toffebretelskopen.nl/goedkope-bretels te maken als je gevonden wilt worden op “goedkope bretels”. De waarde die dit kan opleveren is echter iets lager dan bij andere factoren op de pagina, dus het is het niet waard om alleen hiervoor uw hele site om te draaien.

Nogmaals, het belangrijkste is dat je een logische structuur hebt voor je lezers en dat je je aan deze structuur houdt. Maar als je nu opnieuw zou moeten beginnen, zou je het zo kunnen instellen.

De structuur van uw site

Ook is het belangrijk dat u een goede silostructuur maakt. Bij webwinkels zal dit meestal automatisch gebeuren. Zo staan ​​alle losse beugels in de categorie “bretels” en linken ze allemaal naar deze categorie, en bevat de categorie op zijn beurt een overzicht van alle beugels. Dit is een siloconstructie.

silostructuur voor je pagina

Op de categoriepagina kun je het beste optimaliseren voor “Braces” en “Bretels kopen”, op de productpagina’s ga je voor de meer specifieke varianten zoals “rode bretels”, “leren bretels” en “bretels met knopen”.

Voor andere typen sites is het wellicht minder duidelijk om zo'n structuur op te zetten. Probeer een hoofdonderwerp te bedenken waar alle subonderwerpen naar linken. Bijvoorbeeld een blogcategoriepagina.

Heb je al zo'n categoriepagina? Zorg er dan voor dat deze alle blogartikelen uit de categorie bevat, maar dat je deze ook optimaliseert met teksten over het hoofdonderwerp. Vanwege de structuur zal deze pagina de meeste waarde bevatten vanuit SEO-oogpunt.

Veel van mijn klanten zijn vergeten deze categoriepagina te optimaliseren. Het wordt dan achtergelaten als een pagina zonder uw eigen tekst erop met alleen tekstartikelen of producten erop. Schaamte!

Dit waren de 12 factoren waar je aan kunt sleutelen. Heeft u na het lezen van dit stuk meer advies over zoekmachineoptimalisatie nodig? Ik bespreek het graag met je.

Joost Nusselder is The Content Decoder, content marketeer, vader en houdt ervan om nieuwe tools en tactieken uit te proberen. Sinds 2010 werkt hij aan een portfolio van nichesites. Nu sinds 2016 maakt hij samen met zijn team diepgaande blogartikelen om trouwe lezers te helpen verdienen aan hun eigen succesvolle sites.