Kun je SEMrush gebruiken in Nederland? Ja en zo haal je er het meeste uit

door Joost Nusselder | Bijgewerkt op:  10/05/2019

Ontvang mijn geheime blogtips en al mijn sjablonen helemaal GRATIS bij mijn e-mailcursus en nieuwsbrief.

We gebruiken je e-mailadres alleen voor onze nieuwsbrief en respecteren jouw privacy

Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Ik hou van SEMrush, vooral omdat ze met zoveel coole functies komen, zoals de tool voor inhoudscontrole die u kunt gebruiken om oude nichesite-inhoud te upgraden.

Maar ik wil me ook richten op de mogelijkheden die de SEO-tool in Nederland kan bieden. Ik heb een aantal websites, sommige voor de Amerikaanse markt en andere voor vreemde talen, en op allemaal kan ik het SEMrush-rapport perfect gebruiken voor .

sommige interessante statistieken van SEMrush zelf:

  • 3 miljoen gebruikers wereldwijd
  • 10.6 biljoen trefwoorden in de database
  • 143 regio
  • 495 miljoen domeinen
SEMrush-statistieken-voor-Nederland

(bekijk meer statistieken)

Er zijn veel landen en vreemde talen, allemaal met miljoenen domeinen en zoekwoorden die worden geanalyseerd.

Mijn thuisland Nederland staat bijvoorbeeld op nummer 10 met het aantal domeinen en beschikbare trefwoorden in de domeinanalyse.

Het is dus meer dan een hulpmiddel voor de Amerikaanse markt en biedt een ongelooflijke hoeveelheid informatie, ook voor eigenaars van anderstalige sites.

U kunt hier een gratis proefperiode starten en kijk eens rond naar de mogelijkheden die het kan bieden in uw eigen land.

SEO en de noodzaak van goede tooling

In eerste instantie dachten we allemaal dat het behoorlijk makkelijk zou zijn, die SEO. En dat was het ook, maar slechts voor een beperkte periode.

SEO was in het begin vrij eenvoudig. Slechts een paar strategisch geplaatste zoekwoorden, dan gooi je wat links in de mix en boem, je rangschikt al voor belangrijke zoekwoorden!

Toen begon iedereen mee te doen aan de SEO-hype naarmate het internet groeide. En Google begon zijn intelligentie te verbeteren met elke algoritme-update. Tegenwoordig voert Google een of twee keer per maand grote algoritme-updates uit.

Bovendien veranderen de zoekresultaten elke dag, waarbij rekening wordt gehouden met rankbrain en gebruikersgedrag bij het bepalen wie bovenaan komt te staan.

Natuurlijk houden we ervan hoe intelligent ze het zoekproces maken, want laten we eerlijk zijn, de zoekresultaten zijn veel verbeterd. Maar laten we eerlijk zijn. SEO is nu ingewikkelder dan ooit tevoren.

Er zijn nu ongeveer 200 rankingfactoren voor Google. Bovendien is de gemiddelde lengte van de inhoud in de eerste SERP 1,890 woorden en groeit deze nog steeds naar nog meer diepgaande informatieve artikelen.

En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Rangschikken wordt steeds moeilijker naarmate we ons verdiepen in de fijne kneepjes. Daarom is het zelfs met een spiekbriefje onmogelijk om al deze elementen bij te houden.

En tot overmaat van ramp kent Google nog steeds de volledige rankingformule niet.

Gelukkig zijn er talloze AI-engines op het web gebouwd om de zware SEO-inspanningen aan te kunnen. Een van de meest prominente, zoals je waarschijnlijk inmiddels weet, is SEMrush.

Maar wat onderscheidt deze tool? En wat zijn de nadelen?

SEMrush-overzicht

Het zou ongeveer tien jaar geleden indrukwekkend zijn geweest, maar tegenwoordig is er niets bijzonders aan het voeden van een programma met alle bekende Google-rangschikkingsfactoren om SEO-analyses uit te voeren.

Er zijn veel tools die dat kunnen. Sterker nog, ik kan meer dan tien tools uit mijn hoofd opnoemen.

SEMrush sloeg echter een andere weg in. In 2008 werd de webgebaseerde oplossing opgericht als een uitgebreide webmarketingsuite.

De-semrush-alles-in-een-marketing-toolkit

Hoewel SEMrush in de volksmond bekend staat om zijn SEO-mogelijkheden, strekt het zich uit tot andere prominente internetmarketingkanalen.

Aan de top van het genereren van verkeer, na SEO, staat betaalde advertenties. De SEM-service biedt een reeks functies waarmee site-eigenaren hun betaalde advertentiestructuren strategisch kunnen beheren en plannen door de concurrent te bespioneren.

Nauw verwant aan SEO is contentmarketing, dat ook deel uitmaakt van de volledige marketingstack van SEMrush. Naast dat het de meest kritische rankingfactor is voor zoekmachines, wordt webcontent ook als effectief beschouwd bij het genereren en converteren van leads.

Ik ben een groot fan van contentmarketing en heb sindsdien alle andere vormen van linkbuilding afgezworen. Ik denk dat elke SEO-strategie wordt geleid door een goede contentstrategie, om echte samenwerkingen aan te gaan met experts uit jouw niche, en om de bezoeker te helpen met alle mogelijke vragen die hij heeft over jouw onderwerp.

Word de expert in jouw niche, zou ik zeggen!

Toegegeven, deze kanalen zouden SEMrush al tot een behoorlijk solide marketingtool voor zoekmachines hebben gemaakt. Maar daar stopt het niet. Er is meer.

SEMrush gaat ook sociaal door social media marketing te integreren.

Kortom, we hebben nu SEO, contentmarketing en social media marketing in één platform. Kan het nog interessanter worden?

Nou, het blijkt van wel. Aangezien marketing niet alleen gaat over het genereren van prospects, maar ook over het verslaan van de concurrentie, voegt SEMrush een fascinerende draai toe aan de suite.

Het biedt ook informatie over concurrenten over meerdere aspecten van marketing om gebruikers te helpen hun concurrenten voor te blijven.

Klinkt goed. Maar hier is het probleem, elk van deze internetmarketingkanalen is behoorlijk uitgebreid. Dus alles samenbundelen is een potentieel riskante onderneming met een steile leercurve.

Aan de andere kant kan een goed gestructureerd systeem uw hele internetmarketingkader drastisch stroomlijnen en versterken.

SEMrush-zelfstudies en cursussen

Ze hebben daarom de afgelopen tijd een enorme investering gedaan om elk aspect enorm onder de aandacht te brengen met webinars, tutorials en meer nuttige inhoud en zijn zelf een echt opleidingsinstituut.

Trefwoord onderzoek met SEMrush

In deze video kun je zien hoe SEMrush's trefwoord onderzoek hulpmiddel werken:

Contentmarketing met de SEMrush contentmarketing toolkit

In deze video zie je alles over contentmarketing:

Adwords en advertentie-analyse met SEMrush

Dan een uitgebreide video over alles wat met SEA te maken heeft:

En ze hebben nog zoveel meer in hun eigen Academy. Ze zitten dus niet stil als het gaat om hun eigen contentmarketing en positionering als meer dan alleen een tool.

Verschillende functies van SEMrush

Laten we eens kijken wat het is.

Deze SEMrush-review analyseert alle kritieke details met betrekking tot de functies, functionaliteiten en algemene prijzen. En om de geschiktheid verder te bepalen komen ook de nadelen van SEMrush aan bod.

Blijf in de buurt en ik zal je op de hoogte houden van het laatste SEMrush-nieuws.

Search Engine Optimization

SEO is een heel breed vakgebied. Daar bestaat geen twijfel over. Ik was dan ook benieuwd naar de aanpak van SEMrush op dit gebied.

Ten eerste biedt het een organische zoekfunctie. Dit is in wezen waar u begint te graven naar de best mogelijke zoekwoorden in uw branche, die specifieke termen waarnaar uw doelmarkt op zoek is.

Organische-rankings-met-SEMrush

Om u te helpen weloverwogen beslissingen te nemen, wordt elk afzonderlijk zoekwoord verder beoordeeld om de concurrentie, CPC, zoekvolume, verkeer en trend te onthullen.

Het belangrijkste is dat u andere domeinen kunt bekijken die dezelfde zoekwoorden hebben gebruikt. Zo kun je zien waar je concurrent voor gevonden wordt. Daaropvolgende analyse van hun respectievelijke zwakke en sterke punten zou u moeten helpen uw tegenstrategie dienovereenkomstig te plannen.

U kunt hier beginnen met uw eerste zoekopdracht om te zien hoe het werkt en zoals je hierboven ziet, werkt het ook perfect op anderstalige sites:

 

En over planning gesproken, ik vond de Keyword Magic Tool erg handig. Naast het identificeren van de meest populaire zoekopdrachten met een specifiek trefwoord, worden SERP-elementen weergegeven die worden beïnvloed door de trefwoorden, wordt de gemiddelde moeilijkheidsgraad van het trefwoord geanalyseerd en worden trefwoorden ingedeeld in groepen op basis van het onderwerp.

En ze hebben ook nog eens een schat aan Nederlandse trefwoorden:

Zoekwoordonderzoek-met-SEMrush

Dat is gewoon een onderdeel van SEO. En zeker de eenvoudigste wat dat betreft. De rest is meestal wat technischer omdat het elementen als hreflang-attributen en linkbuilding omvat.

Dus, om de zaken te vereenvoudigen, kiest SEMrush voor een omgekeerde benadering via de site-auditfunctie. Het crawlt uw hele site en analyseert op intelligente wijze afzonderlijke webpagina's om meer dan 120 mogelijke technische fouten te identificeren die uw positie in de zoekmachines kunnen beïnvloeden.

Elk gedetecteerd probleem wordt snel opgevraagd voor een snelle oplossing. En omdat dit soms omslachtig en onhandig kan zijn, blijft SEMrush nuttige tips voor oplossingen bieden.

Voor een optimale effectiviteit is dit geen eenmalige ingreep. SEMrush blijft de site regelmatig scannen en genereert vervolgens bijbehorende auditrapporten voor continue voortgangsregistratie.

En dat is niet alles. Tracking en rapportage strekt zich ook uit tot de zoekposities. Met de rangschikkingsfunctie van SEMrush kunt u de positie van uw site op pc en mobiel volgen voor alle Google-siteversies. U kunt dit zelfs afwegen tegen de individuele prestaties van uw concurrenten door ze ook te volgen.

Het belangrijkste is echter dat SEMrush u onmiddellijk op de hoogte zal stellen als uw site posities verliest of wint. Zelfs de kleinste verandering wordt gesignaleerd en vervolgens snel geëscaleerd.

Betaalde advertentieanalyse (SEA)

Inmiddels weet je waarschijnlijk dat organische resultaten 70-80% van het zoekverkeer genereren. Dat is heel fijn en goed om op te focussen.

Maar er is nog steeds 20-30% van de gebruikers van zoekmachines die niet op de organische resultaten klikken. En 65% van de mensen die klaar zijn om te kopen, zal uiteindelijk op betaalde advertenties klikken. Vooral bij niet-aankopende zoekopdrachten is organisch zoeken dus gewoon groter.

Nou, dat klinkt veelbelovend voor een relatief eenvoudige marketingstrategie als adverteren, toch?

Zo simpel is het helaas niet. Om effectief te profiteren van die kant-en-klare kopers, heb je een bepaald niveau van finesse nodig. En dat is wat SEMrush probeert te bereiken met zijn betaalde advertentiefuncties.

Om te beginnen krijgt u een advertentiebuilder waarmee u boeiende advertenties voor uw producten kunt maken. Het combineert de functie voor het dynamisch invoegen van zoekwoorden en geavanceerde bewerkingstools om relevante advertenties te maken.

En om u tijd te besparen, zoekt het naar de meest effectieve advertenties van concurrenten, bereidt deze voor als sjablonen, zodat u de best werkende advertenties van uw concurrenten als basis kunt gebruiken en ze uiteindelijk kunt aanpassen aan uw eigen advertenties.

Het hele proces is aanzienlijk eenvoudig en duidelijk. Dankzij een schone interface vol met meerdere opties, plus een preview-functie die handig is voor publicatie.

Vervolgens biedt SEMrush, net als de site-audittool die SEO-problemen identificeert, ook de PPC-tool voor zoekwoorden voor uw advertenties. Het is in wezen wat u gebruikt wanneer u zich realiseert dat uw PPC-zoekwoorden uw advertenties schijnbaar dwingen met elkaar te concurreren, en dat u vervolgens de prijs onnodig opdrijft.

Rivaliserende-zoekwoorden-herkennen-in-SEA-van-SEMrush

Naast het matchen van slechte zoekwoorden om marketingkosten te minimaliseren, worden alle overeenkomende zoekwoorden ingesteld en verwijderd. En voor die extra kracht biedt het ook waardevolle aanbevelingen voor het opfrissen van uw zoekwoordkeuzes.

contentmarketing

Als het gaat om contentmarketing, begint SEMrush met het onderwerp. De functie voor onderwerponderzoek helpt u bij het identificeren van problemen en oplossingen waarin uw doelmarkt het meest geïnteresseerd is.

Als u bijvoorbeeld een onderwerp voorstelt, genereert het systeem automatisch relevante informatie over het onderwerp, inclusief overtuigende koppen om lezers aan te trekken. En om de zaken verder te verfijnen, kunt u ook de specifieke vragen onderzoeken die uw prospects over het onderwerp stellen.

Nogmaals, je kunt hierheen gaan met een mindmap en zoek- en titelsuggesties in jouw taal:

Content-ideeen-met-semrush

Welnu, deze inzichten gecombineerd met trefwoordonderzoek (hier leest u hoe u het voor uw nichesite doet) zou voldoende moeten zijn om een ​​passend geoptimaliseerd stuk voor uw blog te maken.

Maar zelfs na publicatie kunt u de voordelen pas volledig benutten als u de best mogelijke distributiekanalen gebruikt. Om dit te vergemakkelijken biedt SEMrush merkmonitoring aan.

Met deze functie kunt u distributiemogelijkheden identificeren op basis van zoekwoorden en branding via verschillende kanalen. En als je twijfelt over een bepaald kanaal, blijft SEMrush ook scores weergeven voor betrouwbaarheidsbeoordelingen.

Dat gezegd hebbende, heeft u misschien ook een partner nodig om uw promotiestrategie een boost te geven. SEMrush gaat hier slim mee om door potentiële partners voor backlinking te onderzoeken en te vinden, die al linken naar uw concurrenten.

Social media marketing

Inmiddels heb je je waarschijnlijk gerealiseerd dat SEMrush behoorlijk zwaar is in onderzoek via al zijn marketingkanalen. En op sociale media is het niet anders.

De belangrijkste tool hier is de Social Media Tracker, die in feite wordt gebruikt om marketingstrategieën voor sociale media aan te wakkeren. Het spoort uw concurrenten op om u te helpen bepalen wat ze doen, het type inhoud dat ze gebruiken om potentiële klanten te targeten, hun boekingsfrequenties en bijbehorende best practices.

Vervolgens kun je, zoals je misschien al geraden hebt, de berichten van je rivalen uitkiezen met de beste betrokkenheidsniveaus.

Voeg nu hashtag-tracking toe op Google+, Twitter en Facebook, en je bent op weg naar een geïnformeerde marketingstrategie voor sociale media.

Als je alles klaar hebt, kun je de Social Media Poster gebruiken om je berichten te verspreiden.

social-media-posten-met-SEMrush

Maar wat doet het precies?

Ten eerste verenigt het alle sociale-mediakanalen, zodat u tegelijkertijd vanaf één platform kunt posten. En aangezien het omslachtig zou zijn om dit herhaaldelijk te doen, biedt SEMrush een planningsfunctie om aankomende berichten te organiseren. U kunt ook enkele interessante stukken uit bronnen van derden introduceren via RSS-feed.

En tot slot, om het marketingproces te voltooien, gebruikt SEMrush analyses om de voortgang van uw marketingstrategie voor sociale media te volgen. U heeft toegang tot de volgende rapporten via een gebruiksvriendelijke interface of PDF.

Competitive Intelligence

We hebben al gezien hoe SEMrush zoekwoorden, PPC-advertenties, backlinks, contentdistributiekaders en sociale media-accounts bespioneert.

Dat klinkt best goed als je het mij vraagt. Maar er is meer.

SEMrush duikt ook in de verkeersgegevens van uw rivalen via de functie Verkeersanalyse. Naast het identificeren van de verkeersomvang per land, vergelijkt het verschillende domeinen op basis van hun individuele betaalde zoekopdrachten, sociale media, linkbuilding en SEO-strategieën.

Als gevolg hiervan kunt u deze functie gebruiken om uw site te vergelijken met die van uw concurrenten om kritieke verkeersstatistieken te analyseren, zoals bouncepercentage, pagina's per bezoek, gemiddelde siteduur en meer.

Verkeersanalyse-om-jouw-site-te-vergelijken-met-semrush

Om u te helpen meer te weten te komen over de advertenties van uw rivalen, omvat het advertentieonderzoek van SEMrush meerdere advertentiemethoden. U kunt de beste concurrenten voor betaald zoeken instellen om hun belangrijkste zoekwoorden, trends in advertentiegebruik en PPC-activiteit te volgen.

SEMrush-prijzen

De algemene prijsstrategie van SEMrush omvat verschillende soorten gebruikers - van kleinschalige gebruikers zoals freelancers tot grootschalige bedrijven.

Dat gezegd hebbende, alleen het kleinschalige pakket, SEMrush Pro, biedt een gratis proefperiode van 14 dagen. Maar dit zou zeker voldoende moeten zijn voor een standaardbedrijf om een ​​breed scala aan functies te testen.

Naast deze proefperiode waar je je voor kunt aanmelden, kunt u kiezen uit de volgende pakketten:

Pro - $ 99.95 per maand (of $ 999.40 per jaar als u kiest voor de optie voor vooruitbetalen van één jaar)

Wat zit er in:

  • 5 geplande PDF-rapporten
  • Standaard functies
  • Doorzoekt 100,000 webpagina's
  • Houdt tot 500 trefwoorden bij
  • 5 projecten
  • 3,000 dagelijkse rapporten
  • 10,000 resultaten per rapport

Guru- $ 199.95 per maand (of $ 1999.40 per jaar voor jaarlijks als u kiest voor de optie voor vooruitbetalen van één jaar)

  • White label PDF-rapporten
  • Alle Pro-functies
  • Standaard functies
  • Historische gegevens
  • 20 geplande PDF-rapporten
  • Doorzoekt 300,000 webpagina's
  • Houdt tot 1500 trefwoorden bij
  • 50 projecten
  • 5,000 dagelijkse rapporten
  • 30,000 resultaten per rapport

Zakelijk - $ 399.95 per maand (of $ 3999.40 per jaar voor jaarlijks als u kiest voor de jaarlijkse prepaid-optie)

  • Advertenties met productvermeldingen
  • Alle Guru-functies
  • Standaard functies
  • Historische gegevens
  • White label PDF-rapporten
  • 50 geplande PDF-rapporten
  • Doorzoekt 1,000,000 webpagina's
  • Houdt tot 5000 trefwoorden bij
  • 200 projecten
  • 10,000 dagelijkse rapporten
  • 50,000 resultaten per rapport

Enterprise biedt aanpasbare functies voor ondernemingen met grootschalige behoeften, tegen een overeen te komen prijs:

  • Onbeperkt sitecrawlen
  • Standaard functies
  • Training op locatie
  • Aangepaste trefwoordbestanden
  • Aangepaste limieten

Prijzen variëren van betaalbaar voor een hele SEO-suite tot echte tools voor grote bedrijven of SEO-bureaus met veel klanten. Al is het kleinste pakket ook redelijk geprijsd als je niet alle functies gaat gebruiken.

Ik gebruik bijvoorbeeld nog steeds KWfinder als hulpprogramma voor zoekwoorden in een vreemde taal, als dat is wat je zoekt in een SEO tool, dan is dat een slimmere keuze.

Prijzen-van-SEMrush-pakketten

(bekijk hier de prijzen)

Voor wie is SEMrush geschikt?

Voordat we alles afronden, is het alleen maar eerlijk om de belangrijkste nadelen te overwegen.

Allereerst is het vrij duidelijk dat SEMrush niet goedkoop is, vooral niet voor kleinschalige gebruikers. Als we daarentegen kijken naar de vergelijkende kosten van het gebruik van verschillende tools voor elk van deze functies, lijkt SEMrush redelijk geprijsd voor een alles-in-één pakket.

Hoewel het combineren van al deze functies in één pakket in het algemeen een geweldig idee zou kunnen zijn, moet worden toegegeven dat het de hele marketingstructuur bemoeilijkt. Laten we eerlijk zijn. Het kost tijd om alle kneepjes van SEMrush te leren. Alleen marketeers op hoog niveau kunnen alles over de suite begrijpen en hebben de tijd om alle functies door te nemen.

Ik zou daarom ook zeggen dat SEMrush in ieder geval geschikt is voor mensen die van plan zijn meerdere van de functies te gebruiken, maar verder:

  • SEO's of contentmarketingprofessionals die het dagelijks doen
  • marketeers van grotere bedrijven met als hoofdtaak digitale marketing
  • bureaus die wel voor klanten werken
  • voor bloggers of kleinere bedrijven zou ik KWfinder aanraden om mee te beginnen vanwege het gebruiksgemak en de duidelijke interface

Daarover gesproken, sommige marketeers hebben problemen geuit met inconsistenties in de gegevens. Slechts een verwaarloosbaar aantal gebruikers heeft dit echter een keer meegemaakt, zodat het nadeel verwaarloosbaar is.

Tot slot, al met al is SEMrush geschikt voor freelancers, bureaus, ondernemers en grotere ondernemingen.

Start een gratis proefperiode hier op de SEMrush-website

Ik hoop dat deze recensie je iets heeft geholpen. Het is een tool die ik ook in mijn marketing gebruik. Als je besluit een betaald pakket te kopen, ontvang ik een commissie voor mijn referentie, zonder extra kosten voor jou.

Joost Nusselder is The Content Decoder, content marketeer, vader en houdt ervan om nieuwe tools en tactieken uit te proberen. Sinds 2010 werkt hij aan een portfolio van nichesites. Nu sinds 2016 maakt hij samen met zijn team diepgaande blogartikelen om trouwe lezers te helpen verdienen aan hun eigen succesvolle sites.