SEO Services on Demand
info@decisiontree.nl

Infographics

Ze vertellen jouw verhaal, inspirerend en met humor zoals jij dat ook face-to-face zou doen…..maar dan op je site.

Wij designen verhalen.

Klaar om jouw verhaal te vertellen?

Neem contact op

Je wilt jouw verhaal vertellen, hoe doe je dat het beste?

Tegenwoordig zie je ze overal opduiken, infographics zijn erg hot. Ook steeds meer worden ze in Nederland ingezet om een verhaal duidelijk te maken. En dat met goede reden.

 

Het combineren van een image met data visualisatie en uitleg vult namelijk de leegte op die deze afzonderlijke vormen van communicatie hebben.

Hoe werkt een Infographic?

Deel deze infographic op je site

Alleen maar tekst

Teksten kun je opbouwen uit een bijna oneindige combinatie van woorden. Deze ongelooflijke schat aan mogelijkheden zorgt ervoor dat je een hele diepe analyse kunt maken van concepten waarin je alles tot in de puntjes uit kunt leggen.

Helaas steunt de haalbaarheid hiervan volledig op de mogelijkheid van de lezer om deze informatie te kunnen verwerken. En grote hoeveelheden tekst zijn vaak moeilijk om te behappen. Daarnaast is het moeilijk om verbanden te tonen met gebruik van woorden zonder een visuele weergave van deze verbanden te laten zien.

Alleen maar images

Images zijn misschien gemakkelijker te begrijpen voor de lezer, maar zijn minder geschikt om abstracte en ingewikkelde concepten volledig uit te leggen.

Alleen maar data visualisatie

Data visualisatie kan perfect belangrijke statistieken tonen en de verschillen tussen segmenten , of verschillende groepen laten zien, maar kan het verhaal achter de cijfers niet goed vertellen.

Winnaar is de combinatie

Niet alleen je verhaal is belangrijk

Ook de manier waarop je het brengt en je design. We hadden de infographic ook zo kunnen maken:

Exact dezelfde teksten en dezelfde data, maar ziet er toch heel anders uit. Persoonlijk vind ik de bovenste leuker, duidelijker en met een beter design. We stemmen een design altijd met jou af.

Waaruit zijn de kosten opgebouwd om een infographic te laten maken?

Heb je al precies uitgewerkt wat er aan tekst en data in moet komen te staan? Of heb je meer een outline van het verhaal?

We kunnen onderzoeken, schrijven, designen en uitwerken. Maar misschien weet je al precies wat je wilt. We spreken graag een keer met je over wat je nodig hebt en stemmen een offerte daar op af.

Vraag een offerte

Infographics van Decision Tree helpen je jouw doelgroep te bereiken. Je krijgt altijd een offerte op maat:

Benieuwd wat jouw idee kost?

Vraag een offerte

Een korte uitleg

Wat is een infographic?

Even in het kort, wat is een infographic nu eigenlijk? Het is een grafische visuele weergave van informatie, data of gewoonweg kennis met als doel om complexe informatie snel en doeltreffend inzichtelijk te maken. Met andere woorden dus: het verzamelen van gegevens en het ordenen ervan om het vervolgens om te toveren in een gemakkelijk te begrijpen visual, zoals bijvoorbeeld een verzameling plaatjes met grafiek of kaart en minimale tekst.

Het grote voordeel is het kunnen combineren van je verhaal met de data, feiten en kennis om zo de lezer aan de hand mee te nemen. Deze vorm van kennisoverdracht is ook uitermate geschikt voor een humoristische insteek. Een manier van vertellen in marketing die tot erg veel positief resultaat en brand loyalty leidt.

Waarom zou ik een infographic inzetten?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Mensen scannen een plaatje 60.000 maal sneller dan tekst en dat helpt om snel informatie te bieden. En meer dan 90% van de informatie die we dagelijks kunnen onthouden komt voort uit beelden, slechts 10% uit tekst.

Dagelijks worden er ontelbaar veel artikelen en berichten aangemaakt in de wereld. Nou, eigenlijk niet ontelbaar want er is onderzoek naar gedaan (http://www.jeffbullas.com/2012/03/07/9-awesome-reasons-to-use-infographics-in-your-content-marketing/). Dat zijn er wel 1,5 biljoen berichten of pieces of content per dag wereldwijd. Daarnaast nog eens 140 miljoen tweets en 2 miljoen geüploade videos. Een infographic helpt je de aandacht te grijpen en zorgt ervoor dat mensen verder willen lezen.

Ze zijn gemaakt om relevante informatie over jouw bedrijf te vermelden om zo ook je producten of diensten onder de aandacht te brengen. Zo kun je hem helemaal in jouw huisstijl maken en je logo tonen, tezamen met bedrijfsinformatie zoals website adres, email of andere (sociale) kanalen en contact informatie.

Prachtig in te zetten als marketing materiaal! Het wordt namelijk steeds moeilijker om eruit te springen in deze zee van berichten waar wij allemaal dagelijks mee te maken krijgen. Op social media, waar veel plaatjes worden gedeeld, kun je met infographics zorgen dat je onder de aandacht komt. De kanalen die zich hier in Nederland het beste voor lenen zijn Pinterest en LinkedIn. Sociale kanalen waar ook wordt gezocht naar plaatjes, inspiratie en zakelijke kennis.

Een post met een image wordt 37% meer gedeeld dan een post met alleen tekst (http://heidicohen.com/5-facts-prove-visual-content-is-a-guaranteed-winner/) zegt onderzoeker Heidi Cohen van Hubspot, een social media post met een infographic krijgt zelfs drie keer zoveel shares. En content met een infographic krijgt gemiddeld 12% meer verkeer en 60% van de bezoekers heeft ook nog eens meer kans om contact met je op te nemen wanneer ze images zien over jouw bedrijf.

Het hebben van een infographic is dus ook nog eens goed voor je sociale vindbaarheid én je ranking in Google. Meer social signals betekent voor Google dat je site populair is en er over je wordt gepraat. Daarnaast kun je doordat je meer wordt gedeeld op social media ook veel sneller daadwerkelijke links verkrijgen op blogs en autoritaire sites.

Zorg er voor dat je het delen van je content zo gemakkelijk mogelijk maakt. Maak share buttons op je site en kies bijvoorbeeld ook voor de Pinterest share mogelijkheid wanneer een bezoeker met zijn muis over jouw image heen gaat.

Je kunt het mensen zelfs nog een stuk gemakkelijker maken door een embed code op je site te plaatsen zodat mensen gemakkelijk jouw infographic kunnen delen. Dan zorgt het gebruik van jouw image automatisch voor een backlink naar jouw pagina en dus voor een hogere Google ranking.

Hoe maak je een embed code voor je graphic you might ask….

Eigenlijk heel gemakkelijk. Siege media heeft een code generator waarmee je gemakkelijk een embed code voor je bezoekers kunt maken.

Hier kun je de infographic embed generator vinden.

Op deze manier krijg je gelijk credits voor jouw infographic en is het gelijk goed voor backlinks naar jouw site wat weer goed is voor je Google ranking!

Het zorgt dus voor meer vindbaarheid op zowel social media als in de zoekmachines, en ook nog eens voor een grotere interactie met je bezoekers. Daarnaast verhoogt het je conversie aangezien zeker 67% van klanten een duidelijke image heel erg belangrijk vindt. Belangrijker zelfs nog dan welke vorm van tekst dan ook, waaronder product beschrijvingen en zelfs klantbeoordelingen.

Verder laat een goede infographic zien dat je zelf ook een autoriteit bent op het onderwerp. Je toont aan dat jij de materie zó goed beheerst dat je op een overzichtelijke manier alle facetten van het onderwerp uiteen kunt zetten. In je begeleidende tekst kun je vervolgens verder de diepte in. Met jouw image kan zelfs een leek de basisprincipes van de materie begrijpen, zelfs als hij alle onderliggende feiten misschien niet direct snapt. Dat is wat een goede infographic designer voor elkaar kan krijgen.

Infographic case study

We hebben natuurlijk zelf ook infographics gemaakt en hier is de opzet van het plan van start to finish.

Werk je idee goed uit

Om een goede visual te maken moet je eerst een goed idee hebben. We werken dit idee altijd zo ver mogelijk uit om daarna de infographic snel te kunnen laten maken door ons design team en de kosten laag te kunnen houden. Een idee is goed als het aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Welk stuk kennis wil je delen met je doelgroep, of eigenlijk nog belangrijker:

Waar zit je doelgroep mee?

In dit geval wilden wij graag linkbuilding verkopen. We hebben duidelijke pakketten met een voor ons erg logische insteek: de moeilijkheid van de zoekwoorden. Maar veel van onze klanten wisten niet goed wat er nodig is voor een hogere positie in Google, laat staan wat de moeilijkheidsfactor van zoekwoorden is. Onze uitdaging was om onze pakketten uit te kunnen leggen en te verkopen. Die van de klant was om te weten hoe ze hoger in de zoekmachines konden komen.

De insteek van de graphic had heel gemakkelijk kunnen zijn om onze pakketten uit te leggen, maar dit slaat de plank volledig mis. De insteek is geworden om de lezer op humoristische wijze uit te leggen wat linkbuilding doet, welk effect dit heeft en hoe je je keuze voor de manier van linkbuilden bepaalt.

Dat bracht ons uiteindelijk op deze leuke Infographic over linkbuilding:

Linkbuilding if Google was a Farmer's Market

So there you have it.....

Infographics

Jouw producten en diensten verhalend over kunnen brengen aan de bezoeker. Gedeeld worden op social media en je bereik vergroten.

Wij designen verhalen.

Klaar om jouw verhaal te vertellen?

Neem contact op