Je hebt verschillende betaalmethoden nodig voor conversie

door Joost Nusselder | Bijgewerkt op:  03/10/2017

Ontvang mijn geheime blogtips en al mijn sjablonen helemaal GRATIS bij mijn e-mailcursus en nieuwsbrief.

We gebruiken je e-mailadres alleen voor onze nieuwsbrief en respecteren jouw privacy

Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Veel van onze tests hebben aangetoond dat je verschillende betaalmethoden nodig hebt om een ​​goede conversieratio te behalen. Mensen zijn vooral op zoek naar winkels die hun favoriete manier van betalen aanbieden, anders ga je naar een andere.

Voor sommigen is het ophalen van een ID al te veel om met iDeal te betalen, anderen durven niet online te betalen met hun creditcardgegevens of met Paypal. Voor elk wat wils, en je moet de shopper hier steunen.

In onze webshop marketing masterclass geven we veel tips om meer verkeer naar je webshop te krijgen, maar dat verkeer is zinloos als je het niet kunt omzetten in betalende klanten.

Hoe beïnvloedt het hebben van meer betalingsopties de conversieratio's?

Conversiepercentages zijn numerieke waarden om aan te geven hoeveel van uw potentiële klanten een bestelling blijven plaatsen op uw e-commerce website. Het is het percentage van de totale bezoekers dat u uiteindelijk betaalt. Veel online retailers richten zich op het vergroten van het verkeer naar hun site in een poging om hun verkoop te vergroten.

U kunt echter ook uw omrekeningskoers door het aantal betalingsopties dat u uw potentiële klanten aanbiedt te verbeteren. Het is veel gemakkelijker om het aantal verkopen van de klanten die uw site al bezoeken te verdubbelen dan om het aantal bezoekers van uw site te verdubbelen.

Maak het online shoppers gemakkelijk om af te rekenen

Door verschillende betaalmogelijkheden aan te bieden, maak je het leven van de klant makkelijker. Hoe moeilijker je website te gebruiken is en hoe meer obstakels er zijn, hoe meer mensen afhaken bij het afrekenen. In Amerika gebruiken bijvoorbeeld de meeste klanten hun creditcard, maar hier heeft niet iedereen een creditcard of wil deze gebruiken. En hoewel sommige klanten het prettig vinden om hun creditcard online te gebruiken, geven anderen de voorkeur aan andere betaalmethoden.

Het is daarom ook verstandig om uw betaalmethoden aan te passen aan de verschillende landen waarin u actief bent. Nederland heeft bijvoorbeeld iDeal, maar daar overtuig je een Belg niet mee, dan heb je ook Bancontact/Mister cash nodig.

Er is zeker geen tekort aan alternatieve betalingsopties van herkenbare merken zoals Visa, MasterCard, Google Wallet en natuurlijk PayPal van eBay. Inmiddels zijn er ook nieuwe alternatieven zoals Bitcoin ontstaan. Naast de digitale portemonnee zijn er naast Visa en MasterCard ook andere betaalmethoden beschikbaar die online winkels kunnen gebruiken, zoals het accepteren van bijvoorbeeld herlaadbare prepaidkaarten, geverifieerde betaling of virtuele rekeningnummers, Alipay en Amazon Payments.

Waarom zou je meerdere betaalmethoden aanbieden?

Betalingsgateway

Als u niet verschillende betaalmethoden aanbiedt, kunt u de potentiële verkoop verliezen. Een onderzoek uitgevoerd door YouGov, een internationaal internetmarktonderzoeksbureau gevestigd in het VK, heeft ontdekt dat 50% van degenen die regelmatig online winkelen, hun aankoop zullen annuleren als hun betaalmethode niet beschikbaar was geweest. Bovendien zei meer dan een derde (40%) van de deelnemers dat ze meer op hun gemak waren bij het doen van aankopen bij een online winkel die meerdere betaalmethoden aanbiedt.

En in veel gevallen is het al heel eenvoudig om ze toe te voegen. Door samen te werken met een goede betalingsprovider kunt u veel van de aanvullende betalingsmethoden accepteren. Zo heeft Mollie sinds kort Bitcoins toegevoegd, naast Paypal, iDeal en creditcards.

Volgens WorldPay zullen alternatieve betaalmethoden (iets anders dan traditionele creditcards of betaalpassen) in 59 meer dan de helft (2017%) van alle transacties uitmaken, tegenover 43% in 2012. Dit wordt bewezen door de prevalentie van mobiele handel en de toegenomen toegang tot de wereldmarkten.

Alleen al het gebruik van digitale portemonnees stijgt naar 43%, waarbij PayPal al door meer dan de helft van de Nederlandse markt wordt geaccepteerd (in Amerika was dit in 2015 al het geval). Door klanten in staat te stellen te betalen met gespecialiseerde mobiele betalingsoplossingen of lokale betalingsalternatieven, helpt u het succes van wereldwijde transacties door het wereldwijde klantenbereik te maximaliseren en uiteindelijk uw conversieratio te verhogen.

Wat betekent dit allemaal?

Hoe meer betaalmethoden beschikbaar zijn in uw webshop, hoe meer klanten uw online winkel heeft, hoe meer aankopen er kunnen worden gedaan. Door een reeks extra betaalmethoden toe te voegen, zijn klanten niet alleen beperkt tot het gebruik van creditcards bij het doen van een aankoop. E-commercehandelaren die erkennen en waarderen dat verschillende klanten verschillende voorkeuren hebben bij het maken van online transacties, gaan vooruit. Het is verstandig om meerdere betaalmethoden aan te bieden zodat veel potentiële klanten hun bestelling kunnen afronden.

Joost Nusselder is The Content Decoder, content marketeer, vader en houdt ervan om nieuwe tools en tactieken uit te proberen. Sinds 2010 werkt hij aan een portfolio van nichesites. Nu sinds 2016 maakt hij samen met zijn team diepgaande blogartikelen om trouwe lezers te helpen verdienen aan hun eigen succesvolle sites.